home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23285
  0 Brugere, 613 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenoflucknow
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2017
| |-+  Kategori: Klubsøgning og -erfaring
| | |-+  Real Betis
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Real Betis  (Læst 2018 gange)
Broen13
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Real Betis
« : 31 Aug 2017, 13:10 »


REAL BETIS BALOMPIÉ, SAD
INTRO

INDLEDNING: I den sydligste del af Spanien ligger byen Sevilla, som er hjemsted for to af Spaniens store fodboldklubber, hvor især Sevilla har høstet hæder og pokaler de senere år. Dette indlæg skal dog handle om den anden klub i byen, Real Betis Balompié, SAD eller Betis, som klubben oftest kaldes. Jeg har tidligere skrevet om Wolves, som er de engelske ulve – Betis kaldes ”Lobos” som er spansk for ulvene, så dette indlæg er altså om de spanske ulve.
 
De største rivaler er logisk nok naboklubben Sevilla, som man igennem årene har haft en del kampe med. Desværre for Betis har man historisk set været den svage klub i det parløb og har altså kontinuerlig dominans til gode endnu. Dette vil helt klart være et af målene med et save med dem!
 

BAGGRUND: Klubben blev stiftet den 12. september 1907 af universitetsstudere nde, under navnet Sevilla Balompie (Balompie betyder fodbold). Den anden Sevillaklub blev stiftet i 1905 men allerede i 1914 splittede denne klub sig i to – hvor klubben Betis Football Club kom til verden. Denne klub fusionerede Sevilla Balompie sig med hvorefter man modtog officiel kongelig anerkendelse, hvilket betød at klubben kunne kalde sig Real Betis Balompie, hvilket man har heddet siden da.
 
Betis har haft en meget omskiftelig tilværelse med op og nedrykninger de senere år, og derfor er det da også klubbens motto – ”Længe leve Betis – selv når de taber!”, hvilket ofte bliver råbt på klubbens hjemmebane siden 1929 - Estadio Benito Villamarín, med plads til hele 56.500 tilskuere. Navnet kommer sig af den tidligere klubpræsident Benito Villamarín, som efter en periode med dårlige resultater og nedrykninger på stribe, overtog posten og fik klubben tilbage i den bedste række og endda endte med bronzemedaljer i 1964. Han købte ligeledes det nuværende stadion fri fra kommunen i 1961, hvorefter det blev omdøbt til Estadio Benito Villamarín – det har været ændret i en kort periode, men hedder det fortsat den dag i dag. Benito Villamarín gik af som præsident i 1965, og allerede året efter rykkede klubben ud af La Liga.
 
Klubbens farver var oprindeligt blå trøjer og hvide shorts efter farverne på landets soldater på det tidspunkt. I 1911 tog man dog farveforandring efter Manuel Asensio Ramos var kommet hjem efter at have studeret i Glasgow, hvor han var blevet inspireret af Celtics spillertøj med grønne og hvide horisontale striber. Dette er årsagen til at man i dag spiller med dette udseende. Farverne har været skiftet ind imellem, men man er altid kommet tilbage til dette, da tilskuerne følte at det var den eneste rigtige trøje.
 
- Estadio Benito Villamarín -

 
HISTORIK: Betis har kun vundet et enkelt ligatrofæ, hvilket ligger helt tilbage til sæsonen 1934/35. Sidan da har man kun vundet Copa Del Rey, hvilket man har gjort i 1976/77 og senest i 2004/05, så det er ikke en klub der vader i trofæer, hvilket den elevatoragtige tilværelse i ligasystemet også underbygger.
 
Den bedste sammenhængende periode for Betis, hvis man ser bort fra trofæerne nævnt herover, er perioden under træner Lorenzo Serra Ferrer, fra 1993 til 1997, hvor man præsterede at komme ud i Europa og spille vigtige kampe, tjene gode penge, og komme i Copa Del Rey finalen igen, som man dog denne gang tabte til Barcelona, som herefter også hyrede Ferrer. Siden da er de fleste klar over hvordan det er gået klubben – med op- og nedture i det spanske ligasystem, men klubben er altså på nuværende tidspunkt i La Liga, hvilket man har været siden 2015-16. Man kæmper dog fortsat med at slippe fri af nedrykningsræset, og det er her den primære udfordring i FM ligger.
 
HVORFOR VÆLGE REAL BETIS BALOMPIÉ: Af en eller anden årsag har Betis altid været min klub I Spanien, og jeg tror det hænger sammen med at Joaquin spillede i klubben første gang jeg besøgte det solbeskinnede land første gang. Jeg var meget imponeret over hans hurtighed og teknik, så selvfølgelig skulle jeg have en stram Kappa-trøje med hans navn på ryggen!
 
Hvis man ser bort fra mit tilhørsforhold til Betis, så er det en klub med en fantastisk fanskare, som støtter klubben i tykt og tyndt, hvilket virkelig spiller til klubbens fordel i mine øjne. I Spanien er man god til at buhe af sin egen klub hvis det går skidt i en periode, og det er virkelig ikke tiltalende efter min mening. 
 
Jeg har aldrig synes at Barcelona eller Real Madrid var var noget særligt, og slet ikke som de er nu, hvor mit indtryk er at Barcelonas spillere ligger mere ned end de står op – både med og uden grund, og Real Madrid er en rigtig købeklub, og det tiltaler mig ikke. Derimod er Betis en klub der satser på egne folk, bedst beskrevet med eksempelvis Joaquin, og det tiltaler mig en del mere.
 
Derudover er lokalbragende med Sevilla og styrkeforholdet imellem disse en stor motivator for at spille med Betis. Det er altid fedt at være underdog og kæmpe sig igennem dette problem og ud på den anden side som den stærkeste klub. Dette hænger godt sammen med at man på nuværende tidspunkt slås med nedrykningsspøgelse t mere eller mindre hvert år, og det er vel nok den største udfordring for klubben på den korte bane.
 
Så er du frisk på at være manager for et hold med potentiale, men dog store udfordringer, så er jeg sikker på at Betis er lige noget for dig!
 
Logged

Så er jeg tilbage med en ny blog: Broen13 - FM24 - Journeyman

bryllen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Real Betis
« Svar #1: 31 Aug 2017, 18:09 »

Spændende, meget endda:-)
Logged

OB
Manchester United
http://fmfreaks.dk/index.php?topic=40069.0 følg vores vej til toppen af hall of fame! Smiley

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010