For første gang i dette års FM har jeg sådan rigtig taget fat i en af de store klubber i verden, altså Barcelona. Normalt gider jeg ikke spille i Spanien grundet deres tvungne frikøbsklausuler, type af reservehold (som ikke er en del af klubben som i øvrige lande), og ikke mindst deres måde at spille fodbold på (AAAAALT for meget film!).
Jeg har dog gjort et par ting i mine bestræbelser på at få et ordentligt save - ikke mindst i min tankegang (Jeg vil lige påpege at jeg ikke har ændret noget databasemæssigt overhovedet).
Frikøbsklausuler = 1,02 mia. kr. uanset spilleren, og den bliver låst ved første kontraktgivning - irritationsmomentet er mest at jeg skal trykke ekstra mange gange hver gang jeg laver en kontrakt, og så hader jeg at man kan miste spillere grundet den slags.
Reservehold = U19-holdet er blevet mit "Til-salg-hold", således at jeg kan bruge reserveholdet til at give talenterne mest muligt kamptræning på et godt niveau. Jeg ved det kan koste lidt i præstationerne, men håber at en blanding af de bedste af de dårligste, samt de gode talenter kan blomstre sammen. I samme mindset handler det også om for mig at have en trup der ikke er alt for stor på reserveholdet (såvel som A-truppen), så talenterne bliver købt ind efter den position der skal bruges på B-holdet.
Spillet i Spanien kan jeg som sådan ikke gøre så meget ved i første omgang. Jeg har dog altid haft den holdning at alt for mange klubber (inkl. Barca) spiller for meget rundt og alt for langsomt og ikke direkte nok, hvilket også er medvirkende til at jeg har taget netop denne klub og ikke eksempelvis Real Madrid. I Madrid spilles der allerede ret direkte, så skal jeg kunne ændre på stilen, skal det være i en af de klubber der netop spiller som jeg ikke gider se på.
Det betyder at taktikken bliver offensiv, masser af presspil og ikke mindst hurtigt spil FREM af banen uden at hver spiller varmer bolden alt for meget.
I første omgang tror jeg ikke på mange indkøb og salg, men jeg vil dog alligevel trimme truppen lidt til, da jeg synes den på nuværende tidspunkt er en smule for stor, også i forhold til at jeg gerne vil have talenter kontinuerligt på bænken. Jeg satser på at min førsteprioritet er at finde en midterforsvarer yderligere, da jeg mener holdet kan bruge noget ekstra her. Umtiti er god, men også ung, så jeg skal have en spiller mere til at rotere lidt med ham. Men mere om transfers senere.
Taktikken er hurtigt nævnt, men her kommer den større gennemgang.
Vi skal spille 2-3-2-2-1, hvilket betyder standardopstillinge
n i Barca mere eller mindre. Backs er flyttet op som wingbacks ved siden af den defensive midt og ellers er det to midt-midt, og to indvendige angribere - ikke så meget anderledes der. Det jeg har ændret på er holdindstillingerne
. Som tidligere nævnt skal der presses og de gælder over hele banen, så i top med denne. Vi presser højt, så bagkæden skal med frem - helt frem med denne. Når man spiller sådan er det bedst med at spille med offside tænker jeg - så det prøver vi. Der skal spilles hurtigt så tempoet skal HELT op. Ingen skal varme bolden, så denne indstilling skal også på. Korte afleveringer er okay, så dette er kommet på, men den SKAL kombineres med at spille direkte, da vi ikke gider boldflytteri! Som i virkeligheden har spillerne frihed til at vandre rundt og skifte position. Sidst har jeg valgt at få slået nogle tidlige indlæg, da det favoriserer spillere som Suarez, Neymar og Messi.
Holdet skal spille kontra mod de gode hold, og offensiv mod alle andre, men fælles for begge typer er mentaliteten Meget frit.
Min idealopstilling i første omgang er som følger (ikke de store overraskelser tænker jeg):
Sweeper-målmand (support): Ter-Stegen
Boldsp. forsvar (forsvar): Pique og Umtiti
Højre wingback (angreb): Roberto
Venstre wingback (angreb): Alba
Dybdeliggende playmaker defensiv midt (forsvar): Busquets
Dybdeliggende playmaker centralt (support): Rakitic
Fremskudt playmaker centralt (support): Iniesta
Indvendig angriber højre (angeb): Messi
Indvendig angriber venstre (support): Neymar
Komplet angriber (support): Suarez