home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 369 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2017
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Foretrukne Træk (guide)
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Foretrukne Træk (guide)  (Læst 2521 gange)
Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Foretrukne Træk (guide)
« : 16 Nov 2016, 12:03 »

Foretrukne træk (guide)

Jeg faldt netop over en tråd der spurgte ind til foretrukne træk (eller preferred moves om man vil) og ville herfra linke til min guide, som jeg lavede til mit FM14 save om Athletic Club's akademi, men jeg kan se det er noget, jeg aldrig har fået postet herinde.
I stedet vil jeg her dele guiden med jer. Den er godt nok til FM14, men jeg forstiller mig det meste skulle være yderst aktuelt fortsat, hvor meget begrænset skulle være ændret her til FM17.


Trykker man ind på en spillerprofil og vælger derefter ”information”, så kommer der en lang række information frem om den givne spiller, som man er inde på. Blandt andet kan man nede i højre hjørne se en lille rubrik med ”Foretrukne træk”.

Her kan en lang række forskellige foretrukne træk stå og disse er med til at bestemme hvordan en spiller agerer på banen.
Det fungerer sådan, at når en spiller har et bestemt foretrukket træk, så vil spilleren, trods eventuelle modsigelser fra ens taktik, flere gange forsøge sit/sine foretrukket træk i løbet af en kamp.
Ønsker man f.eks. at spille tiki-taka fodbold og har instrueret, via sin taktik, at hele holdet skal spille korte små afleveringen, så hvis ens to spilfordelere f.eks. har det foretrukne træk ”Forsøger lange afleveringer”, så trods ens holdinstruktioner som beder holdet om at spille kort, så vil ens spilfordelere her i dette tilfælde alligevel forsøge flere lange afleveringer i løbet af ens kampe.
Dermed er det en utrolig god idé at have øje på disse foretrukne træk hos ens spillere, når man forsøger at praktisere en bestemt spillestil på banen.

Et andet eksempel kunne være, at man havde en fantastisk frisparkskytte på sit hold, som lå inde med en sublim sparke teknik og man derfor kunne forstille sig, at han godt kunne sparke et par ekstra mål ind pr. sæson, hvis han nu begyndte at sparke sine frispark længere ude fra. Her kan man så passende forsøge at lære ham det foretrukne træk ”Forsøger frispark langt ude fra”.

Men det er altså ikke nødvendigvis positivt at have en lang række foretrukne træk, men er noget som i stedet er med til at gøre hvert enkel spiller mere unik på sin måde. En spiller som har en række foretrukne træk kan dermed være elendig i en spillestil, men derimod være helt genial i en anden spillestil.
Altså hvis man henter en spiller til sin klub, så er det en rigtig god idé at kigge hans foretrukne træk igennem en ekstra gang. For måske har set sig lun på en nuværende assist konge fra Portugal med den ene vanvittige egenskab efter den anden, og som man nu forsøger at hente til en engelsk klub, men hvis han først har været denne assist konge i Portugal grundet han er genial til at spille på små område med meget bevægelighed, og derfra kan se den afgørende aflevering, der kan føre til målet, så er det langt fra ens betydning med, at han vil kunne levere det samme på banen, hvis man henter ham til en engelsk klub, hvor han i stedet bliver mere fastlåst på en central midt, hvor han nu skal begynde at slå lange afleveringer.

Pludselig kan man undre sig over, hvorfor den nye spiller absolut ikke gør som ens taktik beder ham om. Hvorfor holder han så meget på bolden? Hvorfor bliver han ved med at spille korte afleveringer? Hvorfor slår han ikke de lange bolde som taktikken beder ham om? Hvorfor bliver han ved med at løbe med frem når vi angriber, når han har en defensiv orienteret rolle på vores midtbane?
Spørgsmålene om hvorfor han ikke gør som taktikken beder ham om, dem kan der være utrolig mange af – svaret derimod, det kan oftest findes på listen over spillerens foretrukne træk.


At lære/fjerne et foretrukne træk
Foretrukne træk kan læres på to måder. Enten via træning, hvor man ligger træningsfokus på et bestemt foretrukket træk, eller også kan de læres via tutoring.
Dog hvis man ønsker at fjerne et foretrukket træk, så kan det kun ske via træning og altså ikke via tutoring.

Ønsker man at lære/fjerne et foretrukket træk via træning, så skal man igen ind på den givne spiller i første omgang. Herfra kan man vælge træning ”Forslå foretrukket spilmønster via” som er placeret lige over, hvor spillerprofilbilled et er placeret.
Holder man musen hen over ”Forslå foretrukket spilmønster via”, så kommer ens trænere frem og man kan så vælge en af dem, der skal stå for at spilleren nu skal lære et nyt foretrukket træk.



Når man har valgt en træner som skal stå for at tillære spilleren et foretrukket træk, så kan man nu vælge de forskellige foretrukne træk fra seks forskellige kategorier som lyder på følgende:

•   Afleveringstræning
•   Bevægelsestræning
•   Disciplinærtræning
•   Forsvarstræning
•   Skudtræning
•   Teknisk Træning


Herfra vælger man sig så ind under den kategori, hvor man ønsker at lære sin spiller et bestemt foretrukket træk. F.eks. kunne det være at jeg ville have Muniain til at begynde at fokusere på at lave sikre afleveringer på banen, så skulle jeg vælge ”Forsøge at holde afleveringerne simple”.

På samme måde kan man også forsøge at fralære Muniain et bestemt træk.
F.eks. ses det på mit første screenshot at Muniain har et foretrukket træk som lyder på ”Forsøger at lave et-to kombinationer”. Ønskede jeg ikke at Muniain skulle dette, så kunne jeg vælge bevægelsestræning, hvorefter jeg skulle vælge ”Træne Muniain i ikke at forsøge så mange et-to afleveringer”.

Dette kan gøres med stort set alle foretrukne træk, som kan læres eller fralæres på denne måde undtagen enkelte, som kun kan læres via tutoring – disse kommer vi ind på senere.

Men som sagt, så er det ikke kun via træning foretrukne træk kan læres. De kan også ske via tutoring. Her skal man vælge muligheden ”Som en af de ældre spillere i truppen vil jeg gerne have, at du oplærer xx xx, da jeg mener, at du kan hjælpe ham med at blive bedre”. Vælger man denne mulighed, så ikke nok med hans skjulte egenskaber smitter af, så kan hans foretrukne træk også smitte af på den spiller som han hjælper. Det er endda sådan, at spilleren som tutoren hjælper faktisk kan lære flere foretrukne træk under en tutorperiode. Dog har man ikke selv kontrol over hvilke der bliver overført.
Er man helt sat omkring tutoring, så kan man tage et kig i min guide om Personlig træning og tutorer.

Når dette er sagt, så er det dog vigtigt at vide, at der bestemt ingen garanti er for, at ens spiller kan lære de foretrukne træk, som man forsøger at lære sin spiller.
Når man forsøger at få sin træner til at lære et foretrukket træk til en spiller, så vil ens træner først og fremmest give en kommentar med, om han synes det er en god idé. Forslår han først at det næppe kan lade sig gøre, så er der måske nok noget om det. Dog betyder det ikke at det er umuligt for spilleren at lære det.
Men fortæller ens træner først at han næppe tror, at spilleren kan tillære sig det nye foretrukket træk, som man forsøger at lære ham, så kan man passende give ham ret, og i stedet med det samme foreslå et nyt foretrukket træk, som spilleren måske nemmere kan lære.

Angående tutoring, så har man som sagt ingen kontrol over, hvilke af tutorens foretrukne træk, der bliver overført til spilleren han hjælper, og dermed kan det være lidt farligt at udnytte denne funktion. Dog hvis han eksempelvis har tre foretrukne træk, som man alle ønsker en bestemt spiller skal lære, så kan tutoring være langt mere effektivt.
Det er nemlig sådan, at tutoren kan overføre mere end ét foretrukket træk af gangen i perioden, hvor han hjælper en spiller, og dermed hvis det er et succesfuldt partnerskab for de to spillere, så kan spilleren der bliver hjulpet pludselig lære mere end ét foretrukket træk på rekordtid.
Derudover er der også en anden kæmpe bonus ved at lære foretrukne træk gennem tutoring. Den kommer vi ind på om lidt her i guiden.


Overvejelser man bør gøre sig inden man lærer et foretrukne træk
Inden man kommer for godt i gang med at kaste foretrukne træk til højre og venstre blandt ens klubs spillere, så skal man tage højde for et par ting.

Foretrukne træk gør spillere mindre fleksible
Lad os antage at man har to spillestile som man praktiserer i sin klub. Ens vanlige spillestil hvor man spiller med korte afleveringer, men så har man også en taktik, hvor der spilles mere direkte, når der skal jages en scoring. Har man først her lært stort set hele sit hold at spille korte og sikre afleveringer til sin faste spillestil, så ødelægger man i den grad sin anden spillestil, når der skal satses og spilles direkte.
 Husker vi tilbage med noget af det første jeg skrev i denne guide, så beskrev jeg følgende om foretrukne træk: ”Det fungerer sådan, at når en spiller har et bestemt foretrukket træk, så vil spilleren, trods eventuelle modsigelser fra ens taktik, flere gange forsøge sit/sine foretrukket træk i løbet af en kamp.” 
Altså trods man har skiftet hen til en direkte spillestil nu, så hvis man nu har lært hele sit hold at spille korte og sikre afleveringer, så skal man bestemt ikke forvente at se sit hold begynder at spille lossebold, trods man jagter vigtige point.

Lær foretrukne træk, der passer til spillerens egenskaber/rolle(r)

Det kommer vel næppe som nogen overraskelse, at man skal lære foretrukne træk, der passer til ens spilleres egenskaber/rolle(r). Dog kan der være mere til det en man lige tror. 
Det er nemlig sådan, at hvert et foretrukne træk kræver en vis række egenskaber for at være god til det givne foretrukket træk. Disse egenskaber som det kræver vil jeg komme ind på som det sidste i denne guide.
 Men hvis vi lige skal tage et eksempel, hvor et foretrukket træk kan gøre en spiller langt bedre. Lad os sige man har gang i et LLM save. Egenskaberne hos samtlige spillere er derfor i den grad begrænset, og det samme er også gældende for ens angriber, som er lettere miserabel i samtlige egenskaber. Én styrke har ens angriber dog. Han er uden tvivl ligaens hurtigste angriber. Hvordan udnytter man så lige dette, til at gøre angriber umådelig effektiv med hans begrænsede egenskaber, hvor hurtigheden er på hans side?
 En måde kunne være at forsøge at lære ham følgende foretrukket træk ”Støder bolden forbi modspilleren”. Med dette foretrukket træk, så vil ens angriber nu tage længere træk forbi sin modstander og herfra udnytte at han er langt hurtigere end modstanderen. På denne måde kan man virkelig udnytte foretrukne træk til at gøre en individuel spiller langt bedre.

 Et andet eksempel, hvor et foretrukket træk slet ikke passe ind hos en spiller kan jeg tage fra mit nuværende Bilbao save. 
Jeg fik i min første sæson det største talent set i Baskerlandet siden Muniain. Navnet på det nye vidundertalent er Iker Alonso. Han spillede både DM og CM, hvor jeg dog hurtigt besluttede mig for, at jeg ville forsøge at udvikle ham til en ny Javi Martinez. Hvad jeg dog hurtigt undrede mig over, det var, at Alonso yderst ofte stormede med frem i det opbyggende spil, og hvor han som DM sammen med min to CB’s er de tre spillere som skal blive tilbage i min spillestil, så lignede Alonso langt mere en OMC end en DM i min taktik. Det kostede et par mål i starten, grundet at når vi blev fanget på kontra, så var det kun mine to CB’s som var blevet tilbage, hvorimod vores DM stod oppe omkring modstanderens felt.
 Svaret fandt jeg inde under Iker Alonso’s foretrukne træk. Han var nemlig blevet genereret med det foretrukket træk ”Går med frem så snart muligheder tilbyder sig”.
 Dette var det stik modsatte af, hvad jeg ønskede fra hans rolle på banen. Heldigvis var det ingen kamp at få Alonso til at vænne sig væk fra dette foretrukket træk, og dermed er Alonso nu her efter tredje sæson end langt bedre DM i min taktik, i og med han nu bliver tilbage. Dermed skal man virkelig holde øje med ”negative” foretrukne træk, som virkelig kan være elendige for nogen spillere i ens taktik, som det her var tilfældet med Alonso i mit save. 

Et sidste eksempel på hvor man virkelig nøje skal tænke sig om inden man lærer et foretrukket træk til en spiller, det kunne være hvis spilleren i truppen dækker mere end én plads i ens taktik.
Lad os antage an man spiller en flad 4-4-2. Angriberen man har på toppen er en hurtig en af slagsen, og derfor går man i gang med at træne ham i det foretrukne træk ”Forsøger at snyde offsidefælden”. Hvis han nu kunne lære dette, så ville det jo få ham til i kampene, at forsøge at snyde offside fælderne yderligere, og hvis han alligevel er hurtigere end de fleste, så burde dette kaste et par mål ekstra af sig pr. sæson.
Men lad os så sige, at samme spiller også ofte dækker højre kanten grundet man ikke har den bredeste trup. Nu har man gjort det til et foretrukket træk hos spilleren, at han skal forsøge at snyde offsidefælden, og som nævnt så gør foretrukne træk spillere mindre fleksible. I dette tilfælde så vil spilleren her fra vores eksempel nu, trods indstillingen i at ligge i en flad 4-4-2, alligevel forsøge at snyde offside fælden. Dette vil betyde at spillere skal længere frem på banen for at kunne snyde offsidefælden, og pludselig hvor han ellers fint før kunne spille HM for holdet, så er han nu, grundet det foretrukne træk, begyndt at ligne en OMH. Bliver man først fanget højt på banen, så kan der være utrolig meget plads i ens højre side, som modstanderen nu kan udnytte, og så er det måske i stedet modstanderen som får de ekstra mål scoret pr. sæson grundet man lærte sin spiller, at han skulle forsøge at snyde offsidefælden.

Lære/fralære foretrukne træk koster en stor del træningsfokus

At lære/fralære et foretrukket træk, er ikke noget en spiller gør hen over en aften. I stedet skal man måske nærmere regne med seks måneder, hvor spilleren vil forsøge at tillære/fralære sig det givne foretrukket træk. 
Dette kræver derfor en mængde træningsfokus fra spilleren – faktisk en væsentlig stor del, der kan overstige 50% af hans træningsbyrde. 
Dette betyder, at spilleren vil have langt mere begrænset tid på træningsbanen, hvor han forbedrer sine egenskaber og derfor kommer tillæringen/fralæringen af et foretrukket træk bestemt med en pris. Derfor skal man virkelig afgøre med sig selv, hvor vigtigt det er, at den givne spiller skal lære/fralære sig et bestemt foretrukket træk.

 Her kommer min snak om tutoring dog tilbage i billedet. Tutoring er virkelig vanvittigt genialt, hvis det bliver udnyttet ordenligt, for landet ligger nemlig sådan, at tutoring ingen træningsfokus koster. 
Hvis vi lige tænker tilbage på snakken om tutoring her i guiden, så var det kort sagt, at man godt nok ikke kunne kontrollere hvilke foretrukne træk, der blev overført til spilleren han hjælper, men derimod så kunne han overføre mere en blot én enkel egenskab af gangen. Og det bedste ved det hele er, at det ingen træningsfokus koster. 
Altså lige for at give et klart billede af det:

 Forsøger man at lære et foretrukket træk via en træner til en spiller, så tager det en stor del af spillerens træningsfokus og tager op imod 6 måneder. 

Forsøger man derimod at lære et foretrukket/foretrukne træk via tutoring, så kan spilleren der bliver hjulpet i første omgang lære mere end ét foretrukket træk i løbet af 6 måneder. Spilleren der bliver hjulpet vil også blive smittet af tutorens skjulte egenskaber, som kan være med til at sikre ham en langt bedre udvikling, og sidst så kræver det altså ingen træningsfokus, hvilket betyder at spilleren der bliver hjulpen fortsat har 100% træningsfokus på træningsbanen, hvor han bruger tiden på at udvikle sine egenskaber.

Pas på med at låse ens spilleroller på bestemte foretrukne træk

Det sidste jeg vil komme ind på inden man lærer foretrukne træk til sine spillere, det er, at man virkelig skal passe på med at ”låse” samtlige spillere fast til bestemte foretrukne træk, som man synes er ideelle for ens spillestil. 
Lad os tage et eksempel med Barcelona. Lad os sige at tiki-taka var blevet indført før Lionel Messi havde fået sit gennembrud. Derfor når trænerne skulle instruere holdets unge spillere på Barcelona’s U-hold, hvordan de skulle arbejde med bolden, hvis de ville tørne ud fra førsteholdet en dag, så havde man en bestemt måde, at agere på banen på. 
Bolden skulle slippes hurtigt. Der skulle ikke søges for mange udfordringer, hvor man på egen hånd forsøgte at sætte mand på mand – i stedet skulle man kombinere sig ud af pressede situationer på banen. Der skulle for alt holdes igen med afslutninger udefra. Dermed skulle man kombinere sig gennem modstanderens forsvar med små og hurtige afleveringer, hvor det ganske simpelt gik for stærkt til at modstanderens forsvar kunne følge med.
 Havde Barcelona gået og lært disse tiki-taka normer til samtlige U-spillere fordi det var sådan man ønskede at spille på førsteholdet, så var en spiller som Lionel Messi nok aldrig blevet lavet til den spiller, han er i dag.
 På flere måder, så skiller Messi sig jo ud fra tiki-taka spillestillen med hans foretrukne træk på en fodboldbane, men alligevel så er det jo med til at gøre ham, og ikke mindst Barcelona, så genialt at se på til tider.


Altså synes jeg virkelig at man skal passe på med at låse sine spillere for meget fast til en bestemt rolle, der indgår i ens spillestil. I stedet bør man overveje at give spilleren friheden til at være en anderledes spiller i ens taktik, og måske endda være en modsætning til flere af ens spilkoncepter. Det kan i sidste ende være med til at skabe spilleren over dem alle.


De forskellige foretrukne træk
Slutteligt her i guiden, så vil jeg nu komme ind på de forskellige foretrukne træk som findes i FM. Hvad de præcist får spilleren til at gøre, hvilke egenskaber spilleren bør have, for at være god til at udnytte disse foretrukne træk, hvornår de er effektive, hvornår de er ineffektive og sidst vil jeg også skrive ud fra de forskellige foretrukne træk, om de kun kan læres via tutoring (det drejer sig dog kun om yderst få).


Aflevering

Forsøger ofte at slå ”guldbolde”
Vil jævnligt forsøge at spille sine forreste spillere fri med dybe afleveringer. Enten i dybden, eller hvor bolden bliver slået hen over modstanderens bagerste linje, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at forsøge risikable afleveringer.

Vigtige egenskaber – Sublim egenskab i aflevering og ligeledes teknik. Derudover, så bør spilleren også have gode egenskaber i beslutninger,  flair, forudseenhed, kreativitet og teamwork.

Effektivt – Når man har spillere, som man forventer det ekstra kreativitet fra, som der har egenskaberne til at slå den afgørende aflevering, der kan skabe målet.

For at dette foretrukne træk virker optimalt, så skal spilleren naturligvis have nogen medspillere at spille bolden op på. Disse medspillere skal gerne besidde gode egenskaber i uden bold.

Ineffektivt – For spillere som man ønsker skal lave de sikre afleveringer.
Derudover bør man også passe på med at have for mange spillere i sin opstilling med dette foretrukket træk. Det kan resulterer i en dårlig balance mellem sikre afleveringer, og hvor ofte den afgørende aflevering forsøger at blive slået.

Modsætning af den taktiske instruktion – Færre risikable afleveringer


Laver korte, simple afleveringer
Forsøger at lave sikre pasninger, som ligger i fødderne på ens medspillere frem for at ligge afleveringer i dybden eller mere direkte afleveringer, ligegyldigt hvor ofte han er sat til at lave risikable afleveringer, eller om han er sat til at spille direkte.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – Når man ønsker at bygge sine angreb op fra bunden, hvor det i sidste ende skal være ens mere kreative og pasningssikre spillere, som skal slå den afgørende aflevering.
Dermed er det primært ens mere defensive spillere, som kan drage gavn af dette foretrukket træk. Det er også med til at sikre højere bold besiddelse.
Sidst kan det være en god idé at lære det til ens mere defensive spillere, som besidder dårlige egenskaber i aflevering, beslutninger, flair, kreativitet og teknik.

Ineffektivt – For spillere som man ønsker skal være kreative. Derudover er det også et dårligt foretrukket træk for spillere i taktikker, hvor man ønsker at praktisere direkte spil.

Modsætning af den taktiske instruktion – Spark bolden hurtigt frem, mere direkte spil, aflevér bolden i dybden, spark bolden ind i feltet, clear bolden ud til fløjene, flere risikable afleveringer.


Leder efter aflevering frem for at forsøge scoringen
Gør at spilleren vil forsøge at lave en aflevering til en medspiller, trods er der en skudmulighed.
Dette kan være effektivt, da det kan skabe en større mulighed for en medspiller. Dog kan det også resulterer i, at holdet misser et eventuelt mål, da spilleren ikke tog chancen selv og skød på mål.

Vigtige egenskaber – Solid teamwork egenskab. Derudover er det også at foretrække en spiller, som har gode egenskaber i aflevering, beslutninger, forudseenhed og kreativitet.

Effektivt – Hvis en spiller besidder en dårlig afslutnings egenskab samt er ringe i koldblodighed og teknik.

Ineffektivt – For offensive spillere, som har gode ”goalgetter” egenskaber, og som man dermed forventer at se flere mål fra.

Modsætning af den taktiske instruktion – Afslut første gang, skyd mere.


Kan lide lange sideskift
Får spilleren til at forsøge sideskift, hvilket kan åbne op for spil i den modsatte side, hvor der ofte kan være mere plads at spille på, ligegyldigt hvor direkte han er instrueret til at aflevere.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i følgende; aflevering, beslutninger, kreativitet, teamwork og teknik.

Effektivt –  For backs og kantspillere – især hvis de ikke er så offensivt placeret på banen, så deres (mulige) identisk rolle på den modsatte side af banen ofte står uden markering.
Optimalt set, så er dette foretrukket træk bedst, hvis spillere i ens taktik er ”klistret” til sidelinjen, så der er mest muligt plads til at slå sideskiftet.
Derudover, hvis spilleren, der modtager afleveringen også er god med bolden eventuel stærk i udfordringer, så vil dette være bedst, da modtageren af sideskiftet ofte vil have utrolig meget plads og dermed kan en dribling forbi blot én modstander ofte være nok til at skabe en stor målchance.

Ineffektivt – I smalle spillestile, hvor man fx spiller uden backs og kanter. Eller i taktikker, hvor man ønsker at holdet skal have en sikker boldomgang.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold boldbesiddelse, kortere afleveringer, udnyt midten, udnyt højre/venstre fløj (ønsker man at udnytte højre fløjen fx, så skal man ikke have en spiller på højre siden af banen med dette foretrukne træk), spil snævert (også gældende for samme instruktion under spillerindstillinge r, hvor spillere i modsatte side af spilleren med det foretrukne træk ikke bør have denne spilinstruktion aktiveret, da det vil give mindre plads, for spilleren der skal slå sideskiftet)


Prøver lange afleveringer
Gør at spilleren foretrækker den mere direkte spillestil, ligegyldigt hvordan han er instrueret til at aflevere.

Vigtige egenskaber – Kræver solide egenskaber i aflevering og teknik. Derudover er det også at foretrække en spiller, der har fine egenskaber i kreativitet og beslutninger.

Effektivt – For mere defensivt positionerede spillere, man ønsker der skal spille mere direkte spil.

Ineffektivt – For playmakere i ens spillestil, som dermed ofte har brug for en yderst varieret afleveringsstil.
Ligeledes er dette foretrukne træk heller ikke anbefalelsesværdigt for de spiller i ens spillestil, som besidder en mere ringe afleverings egenskab, hvor man heller ser de mere pasningsstærke stå for de svære afleveringer.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold boldbesiddelse, kortere afleveringer


Spiller aldrig bolde i dybde
Får spilleren til ikke at spille nogen svære afleveringen eller spille nogen bolde i dybden, men i stedet får spilleren til at spille sikkert og aflevere bolden i fødderne på sine medspillere, ligegyldigt om han er sat til at lave risikable afleveringer. Han vil dog alligevel godt kunne spille direkte afleveringer, hvis han er instrueret til dette.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – Hvis man ønsker at praktisere en spillestil, hvor ens angreb bliver bygget op fra bunden. Her kan det være godt at lære dette foretrukne træk til sine mere defensive spillere, så det i stedet spiller bolden sikkert op til ens mere kreativ stærke spillere.
Derudover hvis man har spillere, der har lave egenskaber i aflevering, beslutninger, flair, kreativitet og teknik, så kan det også være en god idé at lære vedkommende dette foretrukne, da han næppe vil være god at slå svære/dybde afleveringer.

Ineffektivt – For spillere, man ønsker der skal være mere kreative.

Modsætning af den taktiske instruktion – Aflevér i dybden, mere risikable afleveringer.


Sætter tempoet
For spilleren til at styre tempoet på holdet, ligegyldigt hvilket tempo man har instrueret holdet i at spille, og ligegyldigt hvor meget kreativ frihed spiller med dette foretrukne træk har.
Det kan fx være man spille hurtigt direkte fodbold, men spilleren kan bedømme at det vil være godt at holde på bolden for at få ekstra mand med frem til at bygge et angreb op. Dermed kunne han finde på at holde på bolde her, trods man har instrueret noget helt andet.
Det kunne også virke den anden vej rundt – man spiller fodbold i lavt tempo med korte afleveringer. Spilleren der så har dette foretrukne træk kan pludselig finde på at slå den lange aflevering, der kan sætte en kontra i gang, da han har øjnet muligheden for en stor chance med sit temposkift.

Vigtige egenskaber – Solide egenskaber i beslutninger og Kreativitet. Derudover skal han også gerne besidde solide egenskaber i aflevering og forudseenhed.

Effektivt – Hvis man råder over en virkelig dygtig playmaker, hvor man gerne ser ens spil ofte går gennem ham, og det er ham som kilden til det kreative spil i ens spillestil.

Ineffektivt – Hvis man ønsker spilleren skal agere på banen præcis, som man har instrueret holdet og spilleren til. Trods man spiller med en playmaker, og man ønsker han skal stå for kreativiteten på holdet, så kan det også være umådelig ineffektivt, hvis han ikke besidder de vigtige egenskaber.

Modsætning af den taktiske instruktion – Vær mere disciplineret.


Bevægelsestræning – med bold

Forsøger at spille sig ud af problemer
Bliver en spillet først presset eller lukket ned, imens han besidder dette foretrukne træk, så i stedet for at forsøge en aflevering eller blot sparke bolden ud, så vil han snarere forsøge at sætte en mand, så der kommer en spilmulighed fri ligegyldigt, hvor meget spilleren er sat til at drible.

Vigtige egenskaber – Acceleration, adræthed, balance, beslutninger, dribling, forudseenhed og teknik.

Effektivt – Hvis man ønsker en bestemt spiller skal have mere frihed på banen. Ligeledes hvis man har spillere, der virkelig mestre dette foretrukne træk, så kan det være umådelig effektivt i det opbyggende spil, da det hurtigt kan åbne op for nye spilmuligheder. Ligeledes kan det også være utrolig effektivt til at bevare boldbesiddelse.

Ineffektivt – For dårligt teknisk begavede spillere. Især hvis det drejer sig om dårligt tekniske defensiv spillere, så er det et lettere satses foretrukket træk at besidde for en spiller, da det kan føre til nogle dumme sats i diverse situationer, og har spilleren først ikke de vigtige egenskaber til at fuldføre dette foretrukne træk, så kan det først hurtigt være et dumt foretrukket træk at have for en spiller.

Modsætning af den taktiske instruktion – Færre driblinger
Kan kun læres via tutoring


Går ind i banen
Gør at spilleren vil søge ind i banen fra positioner, hvor han ellers står bredt placeret ligegyldigt om spilleren er bedt om at søge ind i banen via hold/spiller instrukser.
Dette kan være med til at give mere kreativt spil inde centralt, da der nu er en ekstra spiller herinde, der er søgt ind i banen stedet for at stå ude ved kanten og dermed normalt i stedet ville forsøge indlægget.

Vigtige egenskaber – Først og fremmest bør han besidde gode egenskaber i beslutninger, forudseenhed og kreativitet. Derudover bør spilleren også have de tekniske egenskaber aflevering, dribling og teknik på plads. Sidst er det bestemt heller ikke tosset med en spiller, der har en god egenskab i langskud. Især hvis han trækker ind i banen med sit gode ben.

Effektivt – For spillere der er placeret bredt i ens spillestil, men som man ønsker søger ind i banen. Dette kan især være effektivt for rollen avanceret playmaker samt den inderste angriber. Når man lærer en spiller dette foretrukne træk, så er det også at foretrække, at han trækker ind i banen med sit gode ben. Altså en spiller på venstre kanten bør være højrebenet, og en spiller på højre kanten bør være venstrebenet.

Ineffektivt – For spillere der står bredt i ens taktik, og som man ønsker bevarer bredden i ens spil. Ligeledes hvis man spiller med kantspillere og ønsker mange indlæg fra dem, så er dette foretrukne træk heller ikke anbefalelsesværdigt .

Modsætning af den taktiske instruktion – Løb bredt med bolden.


Løber med bold gennem midten
Vil få spillere til ofte, at løbe med bolden afsted gennem midten af banen, ligegyldigt hvor meget spilleren er sat til at drible med bolden.

Vigtige egenskaber – Acceleration, adræthed, balance, dribling, hurtighed og teknik. Sidst er det bestemt heller ikke dumt for en spiller at besidde en god flair med dette foretrukne træk.

Effektivt – For især mere offensivt tænkende central midtbanespillere. Ligeledes også hvis man har offensive spillere der står bredt, som man ønsker skal trække ind i banen med bolden.

Ineffektivt – Hvis man har spillere der står bredt, som man i stedet ønsker skal holde sig omkring linje og i stedet skal forsøge at gå efter at komme til indlæg. Ligeledes for mere defensivt tænkende central midtbanespillere. Har de først dette foretrukne træk, så kan det betyde, at de kommer til at have forladt deres defensive pligter, hvilket kan give problemer ved et eventuelt kontraangreb.

Modsætning af den taktiske instruktion – Behold bolden, færre driblinger, løb ud på kanten med bolden


Løber med bold langs højre kant
Vil få spillere til ofte, at løbe med bolden ned af højre kanten, ligegyldigt hvor meget spilleren er sat til at drible med bolden.

Vigtige egenskaber – Acceleration, adræthed, balance, dribling, hurtighed og teknik. Sidst er det bestemt heller ikke dumt for en spiller at besidde en god indlæg med dette foretrukne træk.
Spillerens foretrukne ben bør også være højre ben med dette foretrukne træk.

Effektivt – For spillere der befinder sig på højre kanten, som man ønsker skal søge mod baglinjen for at komme til indlæg.

Ineffektivt – For spillere der ikke er specielt gode med højre benet, eller som ikke besidder en specielt god indlægs egenskab.
Derudover kan den også være farlig at have for back i højre siden, da det kan føre til, at de bliver fanget højt på modstanderens bane, hvor modstanderen kan slå kontra, og dermed har utrolig meget plads i ens højre side.

Modsætning af den taktiske instruktion – Behold bolden, færre driblinger, skær ind med bolden.


Løber med bold langs venstre kant
Vil få spillere til ofte, at løbe med bolden ned af venstre kanten, ligegyldigt hvor meget spilleren er sat til at drible med bolden.

Vigtige egenskaber – Acceleration, adræthed, balance, dribling, hurtighed og teknik. Sidst er det bestemt heller ikke dumt for en spiller at besidde en god indlæg med dette foretrukne træk.
Spillerens foretrukne ben bør også være venstre ben med dette foretrukne træk.

Effektivt – For spillere der befinder sig på venstre kanten, som man ønsker skal søge mod baglinjen for at komme til indlæg.

Ineffektivt – For spillere der ikke er specielt gode med venstre benet, eller som ikke besidder en specielt god indlægs egenskab.
Derudover kan den også være farlig at have for back i venstre siden, da det kan føre til, at de bliver fanget højt på modstanderens bane, hvor modstanderen kan slå kontra, og dermed har utrolig meget plads i ens venstre side.

Modsætning af den taktiske instruktion – Behold bolden, færre driblinger, skær ind med bolden.


Løber ofte med bolden
Vil få spilleren til ofte at lave driblinger ligegyldigt, hvor meget han er instrueret til at drible via hold/spiller instrukser.

Vigtige egenskaber – Acceleration, adræthed, balance, dribling, hurtighed og teknik. Sidst er det bestemt heller ikke dumt for en spiller at besidde en god flair med dette foretrukne træk.

Effektivt – For offensive tænkende spillere, hvor man ønsker de skal udfordre modstanderen, men hvor man ikke vil låse dem til, enten blot at skulle køre afsted med bolden hen over en bestemt kant eller blot midten. Med dette foretrukne træk vil spilleren altså både kunne søge på kanten(er) samt midten, når han skal udfordre modstanderen.

Ineffektivt – For mere defensivt orienteret spillere, da eventuelle boldtab kan vise sig at have store konsekvenser, hvis de sker langt nok tilbage på banen.
Har man spillere som med dette foretrukne træk, men som man ønsker skal forblive bredt med bolden, der kan det hjælpe at give spilleren instruksen ”løb ud på kanten med bolden”. Dette er især anbefalelsesværdigt at gøre med backs, der har dette foretrukne træk.

Modsætning af den taktiske instruktion – Behold bolden, færre driblinger.


Løber sjældent med bolden
Vil få spilleren til at slippe bolden hurtigt, når han endelig er i boldbesiddelse, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at drible.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – For især defensive spillere, som man ønsker skal bevare deres position, når de kommer i boldbesiddelse.
Derudover er den også god for spillere, der har lave egenskaber i acceleration, adræthed, balance, dribling, flair, hurtighed og teknik.

Ineffektivt – For mere offensivt orienterede spillere, man ønsker skal have mere kreativ frihed, og som der ikke mindst har egenskaberne til det.

Modsætning af den taktiske instruktion – Løb mod forsvar, flere driblinger.


Støder bolden forbi modspilleren
Dette vil få spillere til at lave lange træk forbi sin modstander, for så derefter at løbe efter bolden, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at drible med bolden.

Vigtige egenskaber – Solide egenskaber i acceleration og hurtighed. Ligeledes bør spilleren også have en god beslutninger egenskab.

Effektivt – For offensivt orienterede spillere, hvis de besidder de vigtige egenskaber, men til gengæld har ringe egenskaber i dribling og flair, men man ønsker sin spiller fortsat skal udfordre modstanderen.

Ineffektivt – Naturligvis for langsomme spillere, og ellers for mere defensivt orienterede spillere, da en forgæves aktion med dette foretrukket træk kan blive dyrt for holdet.

Modsætning af den taktiske instruktion – Behold bolden, færre driblinger.


Sænker tempoet i spillet
Vil få spilleren til at stoppe med bolden og beskytte den imens medspilleren kan søge plads på banen, hvor en spilmulighed for boldholderen med dette foretrukne træk derefter kan spille dem, ligegyldigt om han er sat til at ”behold bolden” eller ej.
Dette vil sænke tempoet i ens spil, men kan være med til at sikre bedre opspil, når et angreb bygges op, men kan samtidig være negativt i den forstand, at en eventuel hurtig omstilling kan blive misset.

Vigtige egenskaber – Styrke

Effektivt – For spillere som man ønsker skal holde på bolden, imens ens øvrige offensivt orienterede spillere søger plads, som boldholderen kan aflevere til. Dette kunne fx være en boldholdende midtbane spiller eller en angriber, der ikke er specielt kreativ stærk, men derimod har en solid styrke.

Ineffektivt – For ens mere offensivt tænkende spillere, som man ønsker mere kreativitet fra, og som man ønsker skal søge fremad med bolden, så snart de er i boldbesiddelse.

Modsætning af den taktiske instruktion – Flere driblinger


Varmer bolden
Dette er lidt i samme kategori som forrige foretrukne træk ”sænker tempoet i spillet”, dog med den undtagelse, at ”Varmer bolden” får spilleren til at holde på bolden i unødvendigt lang tid, før han overhoved begynder at overveje, hvad han skal gøre med bolden.
Man kan derfor tænke dette foretrukne træk, som at fungere på den måde, som man har set flere spillere gøre i sin miniput karriere.
De spillere, der følte sig lidt for gode til fodbold, der derfor ofte når de var i boldbesiddelse lige skulle vise en unødvendig dribling eller en sej førstegangsberøring uden det på nogen måde overhoved var nødvendigt.

Som noget af det eneste positive, så kan dette foretrukne træk give lidt ekstra boldbesiddelse, men er ellers kun negativt på alle andre punkter.

Dermed bør en hver spiller, der besidder dette foretrukne træk fralæres det med det samme.

Kan kun læres via tutoring


Bevægelsestræning – uden bold

Går dybt for at modtage bolden
Vil få spillere til at søge ned nærmere, hvor bolden befinder sig, når ens hold er i boldbesiddelse., ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at søge med frem.

Vigtige egenskaber – Beslutninger, forudseenhed, kreativitet og uden bold.

Effektivt – For spillere man ønsker søger længere ned i banen, for at kunne være kreative fra en position længere tilbage end deres rolle normalt ville have dem i.
Dette kan være med til at skabe en ekstra spilstation med en spiller, der normalt ikke ville befinde sig så langt tilbage på banen.
Dette kan også udnyttes til at få en kreativ stærk spiller til at skabe muligheder længere tilbage i banen, hvor han normalt ikke ville befinde sig.
Sidst kan det også give plads til øvrige medspillere, da spilleren med dette foretrukne træk, kan trække sin markering med væk fra sin position, og dermed skabe plads til en medspiller i dette rum.

Ineffektivt – For spillere, som man ønsker langt fremme på banen, eller som skal forblive i det rum, som deres rolle på banen beder dem om.

Modsætning af den taktiske instruktion – Bevægelsesfrihed fra position, kom længere fremad.


Går med frem så snart muligheden byder sig
Vil ofte søge med frem, så snart spilleren ser, at der er mulighed for det, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at søge med frem.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i beslutninger, forudseenhed og uden bold.
Derudover gode angrebsegenskaber til det rum han søger – fx hvis en back besidder dette foretrukne træk, så ville indlæg være en god idé, og hvis det var en mere defensivt orienteret midtbanespiller, men som fx havde et godt langskud, så kunne dette også udnyttes på denne måde.

Ineffektivt – For defensive spillere, som man gerne vil have bevare deres position, når man er i boldbesiddelse, og spillere som man ønsker skal stå længere tilbage i banen og derfra fungere som en sikker spilstation.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold position.


Holder sig altid tilbage
Vil få spillere til at holde sin position, og dermed ikke søge med frem trods muligheden skulle være der, ligegyldigt om han er instrueret til at søge med frem.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – For spillere man ønsker skal blive tilbage og sørge for, at beskytte ens mål.

Ineffektivt – For spillere man ønsker skal søge med frem. Dette vil nok ofte være spillere som enten er i support eller angrebs rolle.

Modsætning af den taktiske instruktion – Bevægelsesfrihed fra position, kom længere fremad.
Kan kun læres via tutoring


Holder sig helt ude ved linjen
Sørger for at spillere holder sig til sidelinjen, når han ikke er i boldbesiddelse, ligegyldigt om han er instrueret til at stå bredt eller ej.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – For spillere der ligger nært kanten i ens taktik, og som man ønsker skal forblive herude, når spilleren ikke er i boldbesiddelse.

Ineffektivt – Hvis man praktiserer en spillestil, hvor det ønskes fra en spiller, at han skal stå mere centralt, når han tilbyder sig som spilmulighed.

Modsætning af den taktiske instruktion – Spil snævert.


Kan lide at prøve at snyde offside-fælden
Gør at spilleren ofte vil forsøge at time sit løb, der dermed kan snyde modstanderens bagerstekæde, og dermed skabe en friløber til spilleren.

Vigtige egenskaber – gode egenskaber i acceleration, beslutninger, forudseenhed, hurtighed, koncentration og uden bold.

Effektivt – For ens offesive spillere, der ligger højt på banen, og dermed tæt på modstanderens bagerste kæde.

Ineffektivt – For spillere, som man ønsker skal deltage mere i det kreative spil. Eller for stærke angriber, hvor man hellere ser dem udnytte deres styrke for at skabe de store chancer.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold positionen


Kan lide et-to kombinationer
Vil få spillere til ofte at spille en kort aflevering, for så derefter at søge frem i banen, hvor han derfra kan modtage bolden hurtigt igen, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at søge med frem.

Vigtige egenskaber – gode egenskaber i acceleration, beslutninger, flair, forudseenhed, førsteberøringer, kreativitet, teamwork og uden bold.

Effektivt – For ens mere offensivt orienterede spiller, da det kan skabe utrolig meget plads hurtigt, da det kan åbne nogle nye rum op i modstanderens forsvar.

Ineffektivt – For mere defensivt orienterede spiller, som man ønsker skal bevare sin position.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold positionen


Kommer ind i mostanderens felt i sidste øjeblik
I stedet for at søge ind i feltet og herfra vente på bolden kommer i feltet, så vil spilleren med dette foretrukne træk i stedet vente dybere i banen indtil han mener tiden er den rette til at søge ind i modstanderens felt senere en øvrige spillere normalt ville gøre, ligegyldigt om han er sat til at søge med frem eller ej.
Dette gør det umådeligt svært for modstanderen at dække op for spillere, der søger feltet på denne måde og derfor kan det ofte skabe store scoringsmuligheder, da spilleren ofte vil stå med utrolig meget plads i feltet.

Vigtige egenskaber – Kræver først og fremmest gode mentale egenskaber som beslutninger, forudseenhed, kreativitet og uden bold. Derudover er det også at foretrække en spiller, der er stærk i de tekniske egenskaber afslutning, førsteberøring og hovedstød.

Effektivt – For midtbanespillere, typisk spillere på positionen CM, der ligger i en support rolle, og dermed ikke søger feltet med det samme.

Ineffektivt – For spillere der enten ligger i forsvars rollen, og man dermed ønsker skal blive tilbage, eller spillere i angrebs rollen, som man dermed ønsker længere fremme af banen. Derudover hvis man har en hovedstødsstærk spiller, som man ønsker at udnytte i feltet via indlæg, så er det sjældent effektivt, at han kommer sent i feltet.

Modsætning af den taktiske instruktion – Kom længere fremad.
Kan kun læres via tutoring og kan ikke blive fralært.


Kommer ind på monstanderens halvdel
Først og fremmest, så er dette foretrukne træk virkelig ringe oversat, og ud fra dens navn, så kan det jo være svært at tyde, hvad der helt præcis menes med dette.
Jeg ville personligt give dette foretrukne træk titlen Søger modstander feltet, når muligheder byder sig.
Dermed er det altså et endnu mere offensivt foretrukket træk end ”Går med frem så snart muligheden byder sig”.
Altså så snart spilleren med dette foretrukne træk ser muligheden for at søge ind i modstanderfeltet, så vil han tage løbet derind, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at søge med frem.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i beslutninger, forudseenhed og uden bold.
Derudover bør han også have tekniske egenskaber såsom afslutninger og førsteberøringer. Derudover kan det også være en god idé, hvis spilleren er stærk i luftrummet.

Effektivt – For ens offensive spillere, som man gerne vil sørge for at have med i feltet når der angribes fremfor at holde sig tilbage, og være med til at skabe angrebet.

Ineffektivt – For spillere der typisk er i support- eller forsvars rolle, og som man dermed ønsker lidt tilbagetrukket trods der angribes.

Modsætning af den taktiske instruktion – Hold positionen
Kan kun læres via tutoring og kan ikke blive fralært.


Spiller med ryggen til målet
Vil få spilleren til at spille med ryggen til målet, når ens hold er i boldbesiddelse og forsøger at bygge angreb op. Han vil dermed primært søge afleveringer fra leddet bag ham, ligegyldigt om han er sat til at holde sin position eller ej og når han modtager bolden, vil han derfra forsøge at spille en ny mand fri.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i styrke og teamwork.

Effektivt – For angribere, man ønsker skal søge ned i banen og dermed fungere som bindeled mellem midtbane og angreb.

Ineffektivt – Mere offensivt indstillede angribere, som man dermed forventer at have længere fremme på banen, når holdet angriber.

Modsætning af den taktiske instruktion – Kom længere fremad.
Kan kun læres via tutoring.


Rykker i hullerne
Får en spiller til at søge hullerne bag modstanderens forsvarskæde. Dette vil primært være hullerne mellem en modstaderens back og den nærmeste midterforsvar, ligegyldigt om han er sat til at søge hullerne eller ej.

Vigtige egenskaber – Forudseenhed og uden Bold.

Effektivt – For ens offensive spillere, som man ønsker skal søge farlige rum, hvor han enten kan komme til afslutninger, eller hvor han kan blive spillet dybt og derfor komme til et potentielt indlæg.

Ineffektivt – For spillere, som man i stedet for at søge bag modstanderens forsvar i stedet vil have længere tilbage som en spilstation, eller som man i stedet ønsker mere kreative længere tilbage på banen.
Derudover bør dette ikke læres til en stærk angriber, hvor man ønsker han skal ligge tæt på spilleren, der markerer ham og derfor bruger sin styrke til at komme forbi ham.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Disciplinærtræning

Diskuterer med dommerne
Er et negativt foretrukket træk, der er med til at samle unødvendige gule kort til spillere, da han vil brokke sig til dommeren over diverse kendelser.
Dermed, hvis man har en spiller med dette foretrukne træk, så bør man forsøge at fralære spillere med dette træk, da det intet positivt bringer med sig.
Det kan dog være svært at få fralært spillere, især hvis de har høje egenskaber i målrettethed og aggressivitet.

Kan kun læres via tutoring.


Forsvarstræning

Kaster sig ikke ned i tackling
Vil få spilleren til at holde mere igen, før han sætter en tackling ind og samtidig vil spillere holde sig på benene når han tackler, ligegyldigt hvordan han er instrueret til at tackle. Så trods en eventuel fejltackling, så vil han ikke være uden chance for at hente sin mand igen.

Vigtige egenskaber – Ingen.

Effektivt – For forsvarsspillere der besidder lave egenskaber i aggressivitet, beslutninger, forudseenhed, mod og tackling.
Men udover, at dette foretrukne træk kan være effektivt for de mere beskedne forsvarsspillere, så kan det også være effektivt for forsvarsspillere der indgår i hold, der praktiserer en høj forsvarskæde. Her ved eventuelle kontra’er og generelt bare når holdet er fanget højt på banen, så hvis ens forsvarsspillere holder igen med tacklingerne lidt, så kan det hjælpe flere spillere tilbage og få dækket op, hvorimod en dårlig tackling, som sættes ind for hurtigt kan betyde friløber til modstanderen.

Ineffektivt – Hvis man har bestemte spillere på banen, som man virkelig ønsker sætter sig igennem i tacklingerne. Dette kunne fx være en opryddende DM/CM, der virkelig er god til at tackle igennem. Her vinder han måske 4 ud af 5 tacklinger, men den ene hvor han misser, der vil forsvarskæden stadig stå bag ham, og derfra har de muligheden for at lukke ned for modstaderen, så trods en DM/CM ikke får tacklet modstanderen, så er der stadig et stykke vej for modstandere holdet til at score.

Modsætning af den taktiske instruktion – Tackl hårdere, Vær aggressivt involveret.


Kaster sig ned i tacklinger
Vil få spillere til at forsøge tidligere tacklinger, men som ofte kan være mere satses for holdet, hvis tacklingen slår fejl. Dette vil spilleren ofte forsøge, ligegyldigt hvordan han er instrueret til at tackle. Primært glidende tacklinger.

Vigtige egenskaber – Aggressivitet, beslutninger, forudseenhed, mod og tackling.

Effektivt – Ofte for defensive- og centrale midtbanespillere, som man ønsker hurtigt skal være aggressivt involveret og hurtigt få pillet bolden fra modstanderen.
Ineffektivt – Typisk for forsvarsspillere, især for midterforsvarer, da hvis de først fejler med dette foretrukne træk, så kan det betyde en friløber til modstander holdet.

Modsætning af den taktiske instruktion – Bliv på fødderne, afhold fra tacklingerne


Markerer modstanderen tæt
Vil få spillere til at markerer sin modstander tæt. Ligegyldigt hvordan han er instrueret til at markere.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i beslutninger, forudseenhed, koncentration, markering og placeringsevne.

Effektivt – For en hel del spillertyper på banen. Først og fremmest kan det være effektivt for midterforsvarer, dog skal de gerne være hurtige, hvis der spilles med høj forsvarskæde, og spilles der med dyb forsvarskæde skal de gerne være styrke i luftspillet.
Så kan det også være effektivt for backspillere, hvis man spiller med defensive backs – altså backs der ikke er i support eller angreb.
Så kan det også være effektivt for defensive- og centrale midtbanespillere, hvis man ønsker dem til at sidde tæt på modstanderens mere offensive folk.
Og sidst kan det også være effektivt for ens større angribere, der er stærke i luftrummet eller ens angribere, man ønsker arbejde meget på den øverste tredjedel af banen.

Ineffektivt – For langsomme forsvarsspillere, hvis man har høj forsvarslinje, og centrale forsvarsspillere, hvis de er dårlige i luftrummet.
Spillere som man ønsker skal forblive omkring deres position på banen. Det kan nemlig få spillere til at forsvinde lidt væk fra sin position.
Offensive spillere, man ønsker skal søge plads for banen, for at kunne blive spillet fri af sine medspillere.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Skudtræning

Foretrækker at lobbe bolden over målmanden
Vil få spillere til at forsøge at lobbe bolden over målmanden, når han er i en én mod en situation.

Vigtige egenskaber – En virkelig god teknik egenskaber. Derudover bør han også besidde høje egenskaber i afslutninger, beslutninger, flair, forudseenhed, koldblodighed og kreativitet.

Effektivt – For alle type angribere, der besidder de vigtige egenskaber og som dermed kan drage nytte af en bestemt måde til at sætte målmanden og dermed få omsat en chance til mål.
Det er bestemt en af de sværere afsluttende foretrukne træk at omsætte til mål, men det kan i den grad også give flotte mål når det lykkes.

Ineffektivt – For alle angribere, der ikke besidder de vigtige egenskaber.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Foretrækker at runde målmanden
Vil få spillere til at forsøge, at runde målmanden, når han er i en én mod en situation.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i acceleration, adræthed, balance, beslutninger, driblinger, forudseenhed, hurtighed og koldblodighed.

Effektivt – Især for den offensive angriber, der hele tiden forsøger at snyde offside fælden, og dermed ofte kan få én mod en situationer med modstanderens målmand, hvor han kan udnytte at han i forvejen er i løb til at runde målmanden.
Derudover kan det også være effektivt for angribere, der er stærke i de vigtige egenskaber, men som derimod har en lav egenskab i afslutninger.

Ineffektivt – For alle angribere, der ikke besidder de vigtige egenskaber.


Forsøger at skyde langt ude fra på frispark
Vil få spilleren til at skyde på mål fra direkte frispark, hvor normalt øvrige spillere enten ville aflevere kort eller forsøge at slå et indlæg i feltet.

Vigtige egenskaber – Sublim egenskab i frispark. Derudover bør han også have virkelig gode egenskaber i langskud og teknik.

Effektivt – Hvis man besidder en frisparkskytte, der ligger inde med alle de vigtige egenskaber. Det kan også være en god idé at lære til en spillere, hvis hele ens hold er uden luftstærke spillere, så man dermed ikke får det store ud af at slå et frispark i feltet.

Ineffektivt – Hvis man har spillere, der er stærke i luftrummet, eller hvis man ønsker at bevare boldbesiddelse.
Har man først stærke spillere i luftrummet, så vil der højest sandsynligt kunne scores flere mål ved at slå indlæg i feltet i stedet for at forsøge frispark langt udefra.
Derudover, hvis man ønsker at holde på boldbesiddelsen og skabe sin angrib fra bunden, så kan det være mere effektivt blot at lave en kort aflevering, når man får frispark langt ude fra.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Forsøger saksespark
Vil få spilleren til at forsøge saksespark, når muligheden er der.

Vigtige egenskaber – Sublim teknik. Derudover bør spilleren have høje egenskaber i afslutninger, beslutninger, flair, forudseenhed og kreativitet.

Effektivt – Det er sjældent den absolut bedste løsning for an angriber at forsøge et saksespark, når der skal forsøges at scores. Det kan dog få spilleren til at score nogle sensationelle mål, så på den måde er det nok mere et sjovt foretrukne træk at have fremfor et specielt effektivt.

Ineffektivt – Dette foretrukne træk er generelt ineffektivt, da der ofte vil være en bedre mulighed for at score. Og dermed bør øvrige foretrukne træk klart have en højere prioritet til at blive lært til en spiller.
Mener man dog, at det ikke gør noget, at spillere får taget lidt af sit træningsfokus til at få lært dette foretrukne træk, så kan det i enkelte situationer være et sjovt foretrukne træk at have i sin trup.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Placerer afslutninger
Vil få spilleren til at placerer sine skud helt ude ved stolpen, hvilket gør det svært for målmanden at redde deres skud.

Vigtige egenskaber – Sublim egenskab i koldblodighed. Derudover bør han også have virkelig god egenskab i afslutning og teknik.

Effektivt – Kan både være utrolig effektivt for offensive midtbanespillere, der har muligheden for at skyde fra feltet. Derudover kan det også være utrolig effektivt for angribere, der forsøger at snyde offside fælden og dermed ofte kan komme i én mod en situationer, hvor han så kan udplacere målmanden.

Ineffektivt – For spillere, der ikke besidder de vigtige egenskaber, hvor der især bør kigges på spillerens koldblodighed.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Skyder fra distancen
Vil få spillere til ofte at forsøge langskud ude fra modstanderfeltet, ligegyldigt hvor ofte han er instrueret til at forsøge langskud.

Vigtige egenskaber – Virkelig god egenskab i langskud. Derudover bør spilleren også have gode egenskaber i beslutninger og teknik.

Effektivt – For en række spillere, der besidder de vigtige egenskaber. Først og fremmest kan det være effektivt for offensive midtbanespillere, der dermed ofte har muligheden, og ikke mindst pladsen, til at forsøge et skud ude fra modstanderens felt.
Derudover kan det også være effektivt for offensive kantspillere, der er sat til at trække ind i banen med deres gode ben, og dermed har muligheden for at komme til afslutning.
Sidst kan det også være effektivt for angribere, der er sat til at trække ned i banen, og dermed også vil få pladsen til at forsøge langskud til tider.

Ineffektivt – For spillere man ønsker skal være mere chanceskabende og derfra sætte andre spillere op.
Derudover skal man også passe på med at have for mange spillere på banen med dette foretrukne træk, da det kan resultere i en lang række skud udefra, og dermed kan rigtig mange store muligheder gå til spilde.

Modsætning af den taktiske instruktion – Arbejd bolden ind i feltet, skyd mindre.


Skyder første gang
Vil få spilleren til at forsøge førstegangsskud, når muligheder byder sig.
Dette betyder at spilleren ikke vil få kontrol over bolden, før han sparker på mål, hvilket kan gøre det til et utrolig svært spark at praktisere, og som dermed kan medføre flere dårlige aslutninger.
Dog kan det medføre, at spilleren der afslutter førstegang ikke bliver lukket ned af modstanderen og dermed kan han have mere plads til sin afslutning end hvis han havde fået kontrol over bolden først.
Derudover kan det også fange målmanden på det forkerte ben, eller helt ude af position for den sags skyld.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i afslutninger, beslutninger, flair, forudseenhed, koldblodighed, kreativitet og teknik.

Effektivt – For spillere der er placeret på den offensive midt eller i angrebet. Dog er et lettere svært skud at få til at lykkedes, så fremfor at give mange mål, så vil det nok nærmere give færre mål, men når det lykkedes kan det være nogle ekstremt flotte mål.

Ineffektivt – Hvis man blot ønsker den effektive fodbold, hvor man ikke har behov for svære detaljer, men derimod gerne vil have sin spillere fokuserer på at få bolden i nettet. Ikke at det overhoved er noget umuligt skud at få til at resultere i mål, men det vil virkelig ofte resultere i dårlige skud på mål.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Skyder hårde frispark
Vil få spilleren til at afslutte med hård kraft, når der sparkes på mål på direkte frispark, hvilket kan det utrolig svært for målmanden, hvis bolden først er inde for rammen.

Vigtige egenskaber – Solide egenskaber i frispark og teknik. Derudover er det også positivt, hvis spilleren har en god egenskab i landskud.

Effektivt – For frisparkskytter, der har de vigtige egenskaber. Kan især også være effektivt, hvis den kombineres med det foretrukne træk ”Forsøger at skyde langt ude fra på frispark”.

Ineffektivt – For frisparkskytter, der ikke besidder de vigtige egenskaber.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Skyder med hård kraft
Vil få spilleren til at afslutte med hård kraft. Både når han forsøger sig på langskud, men også når han afslutter i feltet.
Når der skydes med hård kraft vil det ofte resultere i, at de er mindre godt placeret end hvis han havde lavet en kontrolleret afslutning, men er skuddet først inden for rammen, så kan det være umådelig svært for målmanden at redde bolden.

Vigtige egenskaber – Gode egenskaber i afslutninger og teknik.

Effektivt – For både offensive midtbanespillere og angribere, der trækker ned i banen – disse spillerroller vil nemlig ligge foran modstanderens forsvarskæde og vil derfra ofte have muligheden, og ikke mindst pladsen, for at forsøge et langskud, hvor en kraftfuld afslutning kan resultere i mål.
Det kan også være effektivt for spillere, som man har instrueret, eller foretrækker, til at lave langskud.
Sidst kan det også være et godt foretrukne træk for angribere, der har lav koldblodighed.

Ineffektivt – Hvis man har angribere, der besidder de tre vigtige afslutningsegenskab er afslutninger, koldblodighed og teknik, så vil der ofte være flere mål i at udplacere målmanden i stedet for at brage på mål.

Modsætning af den taktiske instruktion – Ingen.


Teknisk Træning

Kan kaste langt
Vil få spilleren til at kaste hårde flade indkast, når man har indkast på den øverste tredjedel af banen. Disse indkast vil kunne blive kastet længere end et
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010