home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 406 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2017
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Taktikker ?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 5 6 Udprint
Forfatter Emne: Taktikker ?  (Læst 47574 gange)
Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #30: 31 Okt 2016, 18:48 »

Synes bare når jeg har forsøgt med den, så går det godt i nogle kampe, mens det går galt i andre.

Men det kan da sagtens ske at den passer sammen med en højere forsvarslinje og pres mere, dog sætter det også nogle krav til fysikken, hvorfor at specielt juleprogrammet plejer at være ekstra hård.
Logged

fc-andeby
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #31: 31 Okt 2016, 22:41 »

Tak for alle forslagene, får det prøvet af og vender tilbage hvordan det går.

Grunden til at Fm 16 var en katastrofe var, at jeg spillede online med kammerat og vi havde aftalt at vi ikke må få hjælp til en taktik. Tror vi spillede 8 sæsoner i Spanien og det lykkes kun at få en anden plads, han vandt mesterskabet en gang. Det var virkelig frustrerende nogle gange at man ikke kunne få holdet til at spille mere stabilt.
Logged

fc-andeby
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #32: 01 Nov 2016, 11:52 »

Lige umiddelbart er der også nogle af dine holdinstrukser der går mod hinanden, foruden du har for mange som spillet/holdet skal forholde sig til. Aflever i dybden, udfordre forsvarsspillere, brug offside-fælde, vær mere udfoldende og bevægelsesfrihed fra positioner ville jeg nok umiddelbart fravælge. Højere tempo kan du nok også godt fjerne. 3-4 (5-6) holdinstruktioner plejer for mit vedkommende at være maks., jo mindre jo bedre.

Nogle af dem kan du tilføje til den enkelte spiller i stedet for, f.eks. bevægelsesfrihed fra positioner til en som Christian Eriksen.

Et forslag til roller kunne være:
Målmand (f)
Back (a) - CF (f) - CF (f) - Back (s)
Dybdeliggende Playmaker (s/d) - box-to-box (s) måske
IA (s) - Offensiv midt (s) - Fløjspiller (a)
Skarpretter(a)/Fremskudt Ang.(a)/Komplet angriber(a)


Hvor kompetent er Eriksen på MC? For ellers ville du også kunne spille med en 4-1-2-3(DM bred) mener jeg den hedder.
Målmand (f)
Back (a) - CF (f) - CF (f) - Back (s)
Defensiv midt (d)
Fremskudt playmaker (a) - box-to-box (s) måske
IA (s) - Fløjspiller (a)
Falsk 9(s)/ Fremskudt Ang.(a)/Komplet angriber(a/s)

Fremskudt playmaker (a) har muligheden for at vælge bevægelsesfrihed fra position, hvorfor at Eriksen/Ali f.eks. vil flakke rundt på banen.

Jeg spiller for det meste 4-1-2-3 på udebane og har brugt nogle af dine indstillinger. Spiller du med taktikken sat til standard eller kontrolleret? Har virkelig svært ved at skabe chancer mod de store hold.
Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #33: 01 Nov 2016, 16:18 »

Spiller primært standard. Hvis jeg skal hente et potentielt nederlag på 1-0 eller hvis det er CHL knockoutfasen og jeg er bagud i den første kamp rykker jeg den på offensiv.

Min opstilling er dog lidt anderledes.
SSM (s) (Neuer)
Back (auto) - CF (f) - CF (f) - Back (auto)                        (Ved standard og kontroller bliver disse support mener jeg, og ved offensiv bliver de attack)
Defensiv midt (d)
Box-to-box (s) - dybdeliggende playmaker (s)
IA (a) - IA (a)
Falsk 9 (s)
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #34: 01 Nov 2016, 17:18 »

Lige et lille indblik i den taktik jeg er igang med at kreere til mit OB mandskab som ligesom tidligere versioner er det hold jeg skal starte med i FM17.

Demo'en handler udelukkende for mig at teste nogle taktikker af, inden det går løs på fredag med den endelige udgave.


4-1-4-1


Analyse delen:
Den første del er at analysere holdets styrker og svagheder. Her kom jeg frem til, at det primært er defensiven og i særdeleshed midtbanen som er OB's svageste led, mens man i angrebet er relativt stærkt besat med Festersen, Jönsson og AK. Derfor blev det hurtigt klart for mig, at midtbanen enten skulle forstærkes, eller at taktikken skulle tilgodese at holdet er knap så stærkt besat her. Men da klubben har begrænset med midler, så valgte jeg sidstnævnte og har derfor valgt at spille med 5 mand på midtbanen, med en boldvindende midtbanespiller placeret på den defensive midtbane.

Taktikken:
På mål har jeg en ganske almindelig målmand. Som udgangspunkt er der ingen særlige evner som skal fremhæves, andet end at han skal være allround stærk og gerne kompensere for forsvarets mangler.

I forsvaret har jeg to almindelige centrale forsvarsspillere, suppleret af to wingbacks. Begge wingbacks er sat til "standard", så det er vigtigt at de arbejder begge veje.

På midtbanen har jeg som sagt en boldvindende placeret på den defensive midtbane. Foran ham har jeg en felt-til-felt, som faktisk har fungeret overraskende godt, med 3 scoringer i syv kampe fra denne position (forskellige målscorere).
På den anden centrale midtbane har jeg en fremskudt playmaker "Angreb", som skal være den spilstyrende og være iscenesætteren til de offensive kræfter.

På kanterne har jeg to fløjspillere "angreb" og helt på toppen har jeg en fremskudt angriber. Umiddelbart lægger jeg enormt stor vægt på at angriberen skal være god teknisk til at kunne holde i bolden, derfor er en spiller som Rasmus Festersen også blevet solgt, da han ikke var god nok på den parameter.

Holdinstruktioner:
Først og fremmest, så er holdet sat til "kontra" og sat til at spille frit.


Spil aggressivt
Spil mere direkte


- Disse to instruktioner læner sig meget op af holdets styrker og svagheder. Størstedelen af mine spillere har gode egenskaber i aggressivitet, så dette vil jeg naturligvis gerne udnytte. Og vedr. afleveringer, så er mit hold ikke de bedste på det felt og egner sig ikke til at holde bolden i egne rækker. Derfor satser på på et mere direkte spil.

Udnyt midten
Vær mere disciplinerede
Slå tidlige indlæg


- Disse tre egenskaber er mere taktisk orienteret. Udnyt midten er valgt, da jeg spiller med 3 centralt placeret midtbanespillere og det vil jeg naturligvis gerne udnytte. At være mere disciplineret er valgt som et ekstra led i at styrke defensiven, som jeg ser som det svage punkt på holdet.
Og den sidste indstilling, at slå tidlige indlæg, er valgt da jeg primært kommer fra en dybere position fra banen, og spiller mere direkte end boldbesiddende. Så det vil være svært for mig, at komme til baglinjen hver gang, så derfor satser jeg på tidlige indlæg.

V.2
I nogle kampe har jeg valgt at sætte den defensive midtbane op som en offensiv midtbane "support", for at give noget ekstra offensivt. Det er specielt i de kampe hvor jeg på forhånd er favoritter, eller hvis jeg føler der skal noget andet til rent taktisk for at vippe det over til min egen fordel. Men jeg foretrækker at starte ud med en defensiv midtbane.



Resultater:

1-1 Silkeborg (h)
1-0 Lyngby (u)
3-1 AaB (u)
3-0 Viborg (h)
3-0 FC Nordsjælland (h)
3-0 Esbjerg (u)
3-0 AC Horsens (u)

6 sejre i streg ud af syv kampe i alt. Den første kamp mod Silkeborg er den eneste jeg ikke har vundet, men 95% af alle mine debut kampe i en sæson ender også uden sejr og jeg har endnu ikke forstået hvorfor. (gælder både FM15, 16 og 17) Så der hviler en lille forbandelse over mig på det område....

Jeg har dog endnu til gode at møde de største hold som FCK, FCM og Brøndby. Så jeg glæder mig til at se min taktik imod de hold. Men jeg har trods alt slået AaB 3-1 på udebane, så jeg er rimelig optimistisk på det punkt.

Transfers:
Jeg har solgt Thomas Mikkelsen, Rasmus Festersen, Joan Edmundsson og Frederik Tingager da jeg enten mente at de ikke var gode nok til holdet, eller at de simpelthen ikke passede ind.

Ind har jeg hentet Connor Randall på leje fra Liverpool, Yoshimar Yotun fra Malmø, Nicolaj Madsen fra SønderjyskE og Robert Skov fra Silkeborg. Alt i alt fine transfers til at supplere truppen til at opnå mere bredde og kvalitet. Men som udgangspunkt ikke nogle transfers der har revolutioneret holdet.



Så det var en gennemgang af min trup, der gør at jeg har 19 point ud af 21 mulige og en målscorer på 17-2 for 7 kampe.

Har i spørgsmål, så endelig sig til..   Thumbs Up
« Seneste Redigering: 01 Nov 2016, 17:22 af Guldbrand » Logged

Bendtner_23
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #35: 01 Nov 2016, 19:19 »

Det lyder som en rigtig god tankegang du har haft til taktikken og det lyder til den giver pote indtil videre. Bliver spændende at høre om det kan forsætte.
Spiller du også på kontra mod hold som AC Horsens på hjemmebane foreksempel? Og gør det nogen forskel for din taktik om det er hjemme eller ude?
Logged

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #36: 01 Nov 2016, 21:16 »

Det lyder som en rigtig god tankegang du har haft til taktikken og det lyder til den giver pote indtil videre. Bliver spændende at høre om det kan forsætte.
Spiller du også på kontra mod hold som AC Horsens på hjemmebane foreksempel? Og gør det nogen forskel for din taktik om det er hjemme eller ude?
Som udgangspunkt så spiller jeg med den samme taktik. Men som nævnt, så kan jeg finde på at smide min dmc op som omc. Men jeg starter alle mine kampe med dmc'en og så ændre jeg taktik hvis jeg ikke er tilfreds med kampens forløb. Men indtil videre har jeg ikke følt det store behov for at ændre min indledende taktik.
Logged

kraessedam
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #37: 08 Nov 2016, 11:00 »

Jeg er efterhånden ved at være desperat... Jeg har gang i et spil med Parma. Første sæson endte med en oprykning, dog uden på nogen måde at være overbevisende. Anden sæson med en midterplacering og nu ligger jeg og roder rundt i bunden af tabellen, og jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert.

Defensiven er jeg sådan set nogenlunde tilfreds med. Jeg har lukket 26 mål ind i 29 kampe - det er på ingen måde prangende, men det er ikke der, det største problem ligger. Jeg har simpelthen så svært ved at score mål. Sølle 22 mål i 29 kampe er det blevet til. 4 gange indtil videre i sæsonen har jeg scoret mere end 1 mål, og det betyder selvfølgelig, at jeg har sindssygt svært ved at vinde kampene.

Kan I hjælpe mig??

* Skærmbillede 2016-11-08 kl. 10.54.47.png (199,69 KB - hentet 305 gange.)
* Skærmbillede 2016-11-08 kl. 10.55.01.png (319,08 KB - hentet 298 gange.)
Logged

Bubbles
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #38: 08 Nov 2016, 11:19 »

Jeg er efterhånden ved at være desperat... Jeg har gang i et spil med Parma. Første sæson endte med en oprykning, dog uden på nogen måde at være overbevisende. Anden sæson med en midterplacering og nu ligger jeg og roder rundt i bunden af tabellen, og jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert.

Defensiven er jeg sådan set nogenlunde tilfreds med. Jeg har lukket 26 mål ind i 29 kampe - det er på ingen måde prangende, men det er ikke der, det største problem ligger. Jeg har simpelthen så svært ved at score mål. Sølle 22 mål i 29 kampe er det blevet til. 4 gange indtil videre i sæsonen har jeg scoret mere end 1 mål, og det betyder selvfølgelig, at jeg har sindssygt svært ved at vinde kampene.

Kan I hjælpe mig??


Lige ved et hurtigt øjekast, så tror jeg har du for lidt angreb og for meget support/forsvar på midtbanen.

I den formation du anvender har jeg haft succes med at bruge en central midt i angreb (istedet for din Felt til felt). Det bør give lidt flere løb i boksen. Specielt hvis du aktivt går ind og sætter løb i dybden til under spillerindstillinge r. Hvis spillet ikke rigtigt flyder efter ændringen, kan du evt. forsøge at ændre din defensive midt til supportrolle.

Angriberen ville jeg stikke en supportrolle. Dette er mest så der ikke er for langt mellem dine kæder. Hvis du føler der mangler dybdeløb kan du altid slå det til under spillerindstillinge r her også.
Logged

"My idea of sports science was to tackle the wall in the gym, nut the door and throw a few f**** about before going out to play!" Billy Bonds.

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #39: 08 Nov 2016, 11:22 »

Helt enig med Bubbles..

Du har for få roller sat til offensiv. Og så nytter det ikke noget at spille med bolde i dybden, da det blot vil efterlade din angriber endnu mere alene på toppen. Det hjælper jo ikke noget at han modtager bolden på den sidste tredjedel af banen, mens dine øvrige spillere står placeret på midten af banen.

Logged

kraessedam
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #40: 08 Nov 2016, 11:26 »

Lige ved et hurtigt øjekast, så tror jeg har du for lidt angreb og for meget support/forsvar på midtbanen.

I den formation du anvender har jeg haft succes med at bruge en central midt i angreb (istedet for din Felt til felt). Det bør give lidt flere løb i boksen. Specielt hvis du aktivt går ind og sætter løb i dybden til under spillerindstillinge r. Hvis spillet ikke rigtigt flyder efter ændringen, kan du evt. forsøge at ændre din defensive midt til supportrolle.

Angriberen ville jeg stikke en supportrolle. Dette er mest så der ikke er for langt mellem dine kæder. Hvis du føler der mangler dybdeløb kan du altid slå det til under spillerindstillinge r her også.


Jeg prøver med en central midt med "angreb" sat til og dybe løb. Synes bare ofte, at hvis jeg spiller med for mange med angreb, så mister jeg rigtig meget i forhold til defensiven, så derfor har jeg mest sat folk til støtte.

Hvad tænker I mht. fløjene? Kunne de godt sættes på en angreb, eller vil backsne være for meget overladt til sig selv så? Det synes jeg nemlig ofte, jeg har oplevet tidligere.
Logged

Bubbles
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #41: 08 Nov 2016, 11:34 »

Jeg prøver med en central midt med "angreb" sat til og dybe løb. Synes bare ofte, at hvis jeg spiller med for mange med angreb, så mister jeg rigtig meget i forhold til defensiven, så derfor har jeg mest sat folk til støtte.

Hvad tænker I mht. fløjene? Kunne de godt sættes på en angreb, eller vil backsne være for meget overladt til sig selv så? Det synes jeg nemlig ofte, jeg har oplevet tidligere.

Jeg tror de bliver efterladt for meget til sig selv, men har ikke rigtig arbejdet med dem i angreb, så det kan ikke udelukkes det kan fungere Opstemt 
Logged

"My idea of sports science was to tackle the wall in the gym, nut the door and throw a few f**** about before going out to play!" Billy Bonds.

kraessedam
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Taktikker ?
« Svar #42: 08 Nov 2016, 11:45 »

Jeg tror de bliver efterladt for meget til sig selv, men har ikke rigtig arbejdet med dem i angreb, så det kan ikke udelukkes det kan fungere Opstemt 

Har du erfaringer med at sætte kanterne til at "komme længere frem", når holdet har bolden, men stadig være sat på som "støtte"?
Logged

Bubbles
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #43: 08 Nov 2016, 13:31 »

Har du erfaringer med at sætte kanterne til at "komme længere frem", når holdet har bolden, men stadig være sat på som "støtte"?


Jeg kan ikke huske, om jeg brugte den indstilling i taktikken jeg brugte sidst. Jeg kan tjekke når jeg en gang er hjemme fra jobbet  Smiley
Logged

"My idea of sports science was to tackle the wall in the gym, nut the door and throw a few f**** about before going out to play!" Billy Bonds.

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktikker ?
« Svar #44: 08 Nov 2016, 13:48 »

kraessedam, super indlæg du her har smidt op! Dog vil jeg lige minde dig om, at vi har det taktiske panel til netop sådanne opslag. Derinde kan du oprette din egen tråd, hvor folk så kan give dig tips til din taktik Smiley
Logged

Sider: 1 2 [3] 4 5 6 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010