home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 386 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)  (Læst 11350 gange)
Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« : 17 Aug 2015, 11:58 »


1# Velkommen





Præsentation



Velkommen til min lidt alternative blog her på FMF. Denne blog omhandler hele processen i opbygningen af en god og solid taktik. Ligeledes alle de idéer der går gennem mit hoved. I vil, som læser, få en indsigt i alle de valg der skal tages løbende når jeg skal lave min taktik. Der har tidligere været sådanne taktiske blogs på FMF og jeg vil nu give mit bidrag til siden. 

Lidt om mig sig; Jeg hedder Herlev og har været tilknyttet den danske FM scene i efterhånden over 10 år - primært det gamle FM site FMD, hvor jeg bl.a. har været tilknyttet crewet on/off. Jeg har stor erfaring med at lave taktikker, og vil forsøge at give min viden videre til jer brugere. Jeg håber, at kunne give nogle inputs til både den nye og den mere erfarne FM spiller.

Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #1: 17 Aug 2015, 12:04 »

Jeg er så meget med her
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #2: 17 Aug 2015, 12:22 »

Tak Wester!

Det kan måske få andre med når du vælger at følge Wink
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Seller95
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #3: 17 Aug 2015, 12:26 »

Jeg kigger også med!
Logged

Arsenal <3

PEAST
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #4: 17 Aug 2015, 12:53 »

Det skal nok blive spændende det her
Logged

PSN: PEAST 

JA!!! Jeg har ADHD og jeg er stolt af det!!!

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #5: 17 Aug 2015, 13:01 »

Elsker de her taktik blogs! Jeg læser også med.
Logged

FC Barcelona

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #6: 17 Aug 2015, 13:10 »


2# Idéen - part 1





Hvordan kommer jeg igang?



Ligesom et godt og langt savegame, handler det at lave en taktik om en god idé. En idé, omkring spillestil eller formationen. Du behøver ikke have opfundet den dybe tallerken inden du går igang, men det vil hjælpe dig meget, hvis du har et par krav til din taktik.

Jeg har som mange andre brugt en del af min sommerferie på en strand syd på. Konen elsker sol og varme, så det gør jeg selvfølgelig også - "Happy wife - happy life" - jeg håber ikke hun læser med !
Jeg har brugt lidt tid på stranden til, at tænke over min kommende taktik. Jeg er Chelsea fan, hvilket selvfølgelig gør jeg vil have en taktik, hvor man står ordentligt på banen og helst ikke lukker for mange mål ind. Det gør det også nemmere når jeg forsøger, at skabe en taktik til mit sidste spil i FM15, som netop skal spilles med Chelsea. I behøver ikke nævne resultatet mod Manchester City igår, kampen har allerede ødelagt både min søndag og mandag.

Tilbage til de krav og idéer jeg kom på mens jeg lå på stranden. Jeg har personligt en forkærlighed for omstillingsfodbold, hvilket også gør jeg elsker engelsk fodbold og efterhånden også tysk. Derfor vil jeg forsøge, at skabe dette i min kommende taktik. Jeg vil forsøge, at erobre bolden højt på banen og så komme hurtigt til afslutning, dette mens modstanderholdet stadig er i ubalance.
Omstillingsfodbold kan, efter min mening, godt hænge sammen med man står godt på banen og har en god balance, hvorfor de to ting passer rigtig godt sammen. Jeg er selv ret spændt på, om jeg kan skabe denne slags fodbold i FM - dette finder vi ud af senere hen.

Som I kan se har jeg ikke de store krav til min kommende taktik endnu. Jeg har dog to krav, som gerne skulle hjælpe mig i vejen mod en harmonisk og god taktik.


I det kommende afsnit "2# Idéen - part 2" vil jeg kigge nærmere på valg af formation.

 
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #7: 17 Aug 2015, 14:15 »


2# Idéen - part 2




Formationen - en smags sag?



Jeg er meget klassisk anlagt og nogle vil måske endda kalde mig kedelig. Jeg er ikke til alle de specielle og farverige formationer. Hvis det stod til mig, så spillede jeg 4-4-2, denne taktik er dog svær at få til at fungere i FM. Derfor må jeg søge lidt andre alternativer. Jeg har dog i FM sammenhæng, valgt en meget klassisk taktik, som gerne skulle sikre mig et overtal på midten.



Denne taktik passer de fleste hold. Inden jeg valgte taktikken, var jeg selvfølgelig lige forbi Chelseas trup, dette for at sikre mig jeg havde spillere til at dække alle pladser. Denne taktik er skræddersyet Chelseas trup, og ligner tildels også den de benytter i virkeligheden når modstanderen har bolden. I virkelighedens fodbold benytter de fleste en formation når de har bolden og en anden når modstanderen har bolden. Dette kan man tildels også i FM, hvilket jeg måske vil vise jer på et senere tidspunkt, da jeg måske for brug for det i min taktik.

Fravalg



Nedenstående taktikker havde jeg også overvejet men er blevet fravalgt i forhold til ovenstående. Jeg ønsker kun, at benytte én formation, da jeg stadig er fan af plug&play. Endvidere har første af de to nedenstående taktikker et for defensivt udgangspunkt i forhold til jeg gerne skulle erobre bolden højt på banen.

Den anden af de to taktikker har jeg tidligere kørt med, men denne lev også valgt fra, selvom det var et svært valg. Jeg er stor fan af en defensivmidtbane, hvorfor jeg ønskede at have sådan en i min taktik. Jeg ved endnu ikke om dette er et af mine dårligere valg, da den offensivemidtbane, som udgangspunkt kunne være nyttig når jeg skal erobre bolden højt på banen - det må tiden og mine tests vise.





Næste opdatering: "3# spillerroller - defensive"
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Dehli
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #8: 17 Aug 2015, 14:50 »

Følger med
Logged

BIF siden 2003 - Af ren og skær fornuft
Barcelona siden 2004 - Helt naturligt

Min Blog - Parma Drama

Arsrea
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #9: 17 Aug 2015, 18:38 »

Bliver spændende når du kommer igang
Logged


Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #10: 17 Aug 2015, 20:56 »

Spændende læsestof Smiley

følger klart med.
Logged

H A L A   M A D R I D!

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #11: 19 Aug 2015, 15:27 »


3# Spillerrolle forsvaret


Inden jeg begynder på selve mine tanker og rollerne, så vil jeg gerne lige forklare opbygningen af de kommende indlæg. Jeg vil starte med, at forklare lidt om min defensiv, hvorefter jeg vil komme med et indlæg om min midtbane. Til sidst vil jeg lave et samlet indlæg over min angriber og målmand. I er velkommen til at komme med indspark og andet, såfremt I har nogle gode idéer Smiley


Tankerne






Min taktik har jeg allerede afsløret, hvorfor ovenstående billede ikke kommer som den store overraskelse. Det spændende er mere mine tanker omkring, hvordan jeg vil spille. Ligeledes hvordan min tanker omkring min spillestil medfører til mine valg af spillerroller. Jeg vil forsøge, at forklare det så pædagogisk som overhovedet muligt. Såfremt der skulle opstå nogle uklarheder, så må I endelig skrive, så skal jeg forsøge at forklare det bedre eller anderledes.




Jeg ønsker offensive backer der skal deltage i den offensive del af mit spil. De skal dog ikke være hovedløse, hvorfor jeg også gerne vil have de skal deltage aktivt i det defensive arbejde - mine nøgleord er trods alt balance og omstillinger. Når mine backer trækker med frem vil jeg gerne stadig være i nogenlunde balance, hvorfor jeg gerne vil have den defensive midtbane til, at trække ned og dække af, så vi stadig har 3 mand i forsvaret i stedet for 2. Når den defensive midtbane trækker ned, skulle mine midterforsvarer gerne give noget mere bredde, og derved dække af for mine offensive backer. Dette skulle forhåbentlig gøre, at mit hold altid er i balance og ikke bliver fanget med for mange spillere foran bolden.

Det betyder altså, at jeg gerne altid skulle have 3 mand i forsvaret og derved have den ønsket balance.

Rollerne




Backerne: Grundet mine store krav til denne position i form af, at både skulle deltage offensivt såvel som defensivt, føler jeg ikke der er så mange muligheder til denne plads. Jeg har valgt, at benytte Back - Angreb. Jeg kunne have valgt, at benytte både wingback og komplet wingback, men så mister jeg min balance, hvor de ikke deltager nok i den defensive del af min taktik.

Midterforsvaret: Jeg vil rigtig gerne have mine midterforsvarer støtter op om mine backer når de trækker med frem. Dette giver plads centralt i forsvaret. Dette hul skulle jeg gerne få min defensive midtbane til at dække, så vi ikke giver for meget plads til hhv. en offensiv kantspiller men også modstanderens angriber. Derfor har jeg valgt central forsvar - opbakker. Dette gør mine midterforsvarer står lidt dybere i banen, hvorfor min defensive midtbane spiller bliver ekstra vigtig. Jeg ved ikke om dette fungere men det skal mine kommende test af taktikken vise.

Denfensive midtbane: Jeg ønsker en meget defensiv midtbane spiller, hvor defensiv er nøgleordet. Mine nøgleord er stadig balance og omstillinger, hvorfor han ikke behøver være særlig god på bolden. Derfor har jeg valgt, at forsøge med en ankermand - forsvar . Hans vigtigste opgave bliver, at hjælpe de to midterforsvarer  når de to backer trækker med frem. Ligeledes skal han bryde alt det spil der foregår lige foran mine midterforsvarer, som kommer til at ligge lidt dybere i banen.

Nøglen til taktikker i FM er, at få¨hullerne mellem kæderne dækket. Ankermanden gør det en lille smule men han bliver nok nød til, at få lidt hjælp. Dette må bliver fra en af mine centrale midtbane spiller, hvilket jeg vil komme mere ind på i det kommende indlæg. Her vil vi også kigge på mine lidt mere offensive tanker.


Næste indlæg bliver 4# Spillerrolle midtbanen
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

White Hart Dane
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #12: 20 Aug 2015, 20:25 »

Læser også med her! Vil meget gerne blive bedre til selv at skabe taktikker der virker (Y)
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #13: 21 Aug 2015, 09:16 »

Læser også med her! Vil meget gerne blive bedre til selv at skabe taktikker der virker (Y)

Det glæder mig Smiley

Alle kan sætte en taktik op, det spændende bliver når den skal testes.
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

White Hart Dane
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #14: 21 Aug 2015, 10:28 »

Det glæder mig Smiley

Alle kan sætte en taktik op, det spændende bliver når den skal testes.

Synes bare aldrig det holder i længden for mig. Hvornår kommer der en ny update?  Smiley
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010