home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23285
  0 Brugere, 578 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenoflucknow
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] Udprint
Forfatter Emne: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)  (Læst 11394 gange)
Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #15: 21 Aug 2015, 10:52 »

Synes bare aldrig det holder i længden for mig. Hvornår kommer der en ny update?  Smiley

Jeg skal egentlig bare have lavet indlægget med de offensive spilleroller og idéer. Jeg får dog familie på besøg fra jylland henover weekenden, så det kan nok først blive søndag eller mandag.

Senere hen kommer der opdatering omkring holdinstruktioner, test og meget mere Smiley
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

White Hart Dane
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #16: 21 Aug 2015, 10:55 »

Jeg skal egentlig bare have lavet indlægget med de offensive spilleroller og idéer. Jeg får dog familie på besøg fra jylland henover weekenden, så det kan nok først blive søndag eller mandag.

Senere hen kommer der opdatering omkring holdinstruktioner, test og meget mere Smiley

Det lyder fedt. Glæder mig til at læse med Smiley
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #17: 24 Aug 2015, 09:33 »


4# Spillerrolle - offensivt


Der blev engang lavet en taktisk bibel til FM. Jeg kan den på ingen måde udenad og jeg har den heller ikke liggende så jeg kan slå op i den. Jeg kan dog utrolig mange hovedpunkter og konklusioner fra rapporten, hvilket jeg har med i mine tanker hver gang jeg skal lave en taktik.

Wester findes denne rapport stadig på nettet i gratis format? Tror mange ville have glæde af, at læse denne rapport.


Tankerne






Både deffensivt og offensivt gælder det om, at lukke hullet af mellem kæderne. Defensivt gjorde vi det via en defensivmidtbane. Offensivt, kunne vi havde gjort det via en offensivt midtbane, dette har jeg dog fravalgt, da jeg hellere ser to centralt. Vi kan dog få dækket hullet af på anden vis via spillerrollerne til mine offensive spillere.
Mange vælger, at gøre dette med en angriber i support rolle, jeg vil dog gerne have min angriber langt frem, da han er vigtig når vi skal lave vores hurtige omstillinger. Så jeg må forsøge, at få dække hullet af på anden vis. Jeg har i nedenstående forsøgt at illustrere via paint.



De runde ringe er symbolet på mine balancespillere. Jeg har efterhånden fået et godt indblik i FM15 og disse er utrolig vigtige, hvis du skal have en god taktik til at fungere. Min centrale midtbane der ligger længst mod højre vil jeg gerne have har en lidt mere fri rolle og derved kan søge væk fra kæden og arbejde i det jeg kalder hullet. Nøgleordet er dog balance og omstillinger, hvorfor han gerne skulle med tilbage, hvilket gør spilleren skal arbejde rigtig hårdt.
En anden nøgle til succes i FM er spillerrollen indvendig angriber. En spiller der trækker meget ind i banen og ikke laver det store arbejde defensivt. Det sidste er især vigtigt at have for øje, da det kan give udfordringer i defensiven. Det er netop derfor jeg har valgt min centrale balancespiller skal ligge til venstre.
Min angriber skal være offensiv og ligge og lure på de hurtige omstillinger jeg vil forsøge at lave.


Spillerollerne




Min centrale balance spiller er utrolig vigtig, da han har til opgave, at være bindeleddet mellem min defensiv og offensiv. Denne spillerrolle er Dybdeliggende playmaker - support.. Det kunne lige så godt, have været en centralmidtbane - support. Jeg kiggede på mit spillermateriale og så jeg havde Fabregas, hvorfor jeg valgte den mere boldspillende type. Der er frihed på denne position, kravet er dog det skal være en spillerrolle der skaber balance.

Manden ved siden af min balancespiller skal have langt mere frihed. Dog ikke mere frihed end, at han også kan arbejde hårdt. Hans primære opgave er, at søge op og være aktiv på banens sidste 3. del. Ligeledes må han meget gerne støtte vores angriber i feltet, såfremt han kan nå derop. Jeg har valgt denne spiller skal være en centralmidtbane - angreb. Det vil ofte være denne spiller der fører bolden frem i vores omstillinger.

Min højrekant skal ligeledes være en balancespiller. Han skal ikke bevæge sig meget væk fra sin position, da han gerne skulle give mit spil en smule bredde. Han skal ligeledes slå tidlige indlæg, da sene indlæg vil sænke tempoet af mine omstillinger. Jeg har valgt han skal være fløj - support.

Min venstrekant burde måske også have været en fløj - support. Jeg tror dog dette ville isolere min angriber for meget og gøre mig mindre farlig på mine omstillinger. Ligeledes er en FM taktik bare meget mere farlig når man har en indvendig angriber - angreb. Ved dette valg mister jeg dog en smule balance, da denne spillerrolle ikke deltager særlig meget i det defensive arbejde, hvilket man skal være bevidst om, hvis man vælger at benytte denne spillerrolle. Det er også derfor jeg har valgt, at min balancespiller skal ligge i samme side og støtte.

Min angriber skal være spydspids. Han er vigtig i mine omstillinger og derfor skal han ligge højt i banene og være klar til hurtige omstillinger. Jeg har valgt en fremskudt angriber. Han ligger højt oppe og presser modstanderens bagerste kæde. Ligesom en vigtig grund til valget er FMs beskrivelse, som egentlig siger det hele; "Hans sekundære roller er at jagte alle upræcise stikninger eller lange bolde fra forsvaret, og lægge afleveringer eller indlæg til sine medspillere."



Næste indlæg bliver 5# Holdinstruktioner
« Seneste Redigering: 24 Aug 2015, 09:38 af Herlev » Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Dehli
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #18: 24 Aug 2015, 10:23 »

Logged

BIF siden 2003 - Af ren og skær fornuft
Barcelona siden 2004 - Helt naturligt

Min Blog - Parma Drama

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #19: 24 Aug 2015, 10:26 »

Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #20: 24 Aug 2015, 13:51 »

Fedt, jeg læser helt sikkert med. En taktisk blog, som endda omhandler Chelsea - det kan ikke blive bedre.
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #21: 24 Aug 2015, 14:21 »

Fedt, jeg læser helt sikkert med. En taktisk blog, som endda omhandler Chelsea - det kan ikke blive bedre.

Det glæder mig at høre. Du må sige til, hvis du mener der mangler noget Smiley
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #22: 27 Aug 2015, 09:51 »

HAPS!
Er ved at afprøve din taktik, og det faktisk meget godt  Cool

Synes jeg har læst hvad din spillestil er men kan ikke finde det, tænker her "Defensiv, Standard, Offensiv osv."
Har kunnet finde det med flydende spil.
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #23: 27 Aug 2015, 10:25 »

HAPS!
Er ved at afprøve din taktik, og det faktisk meget godt  Cool

Synes jeg har læst hvad din spillestil er men kan ikke finde det, tænker her "Defensiv, Standard, Offensiv osv."
Har kunnet finde det med flydende spil.

Det kommer ! Der mangler en del af taktikken endnu, herunder holdinstruktioner, mentalitet samt lidt flere småting Smiley
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #24: 27 Aug 2015, 11:41 »

Det kommer ! Der mangler en del af taktikken endnu, herunder holdinstruktioner, mentalitet samt lidt flere småting Smiley

Bliver spændende!  Thumbs Up
Kører bare helt blankt, ingen spillerinstrukser eller holdinstrukser.
Logged

Broen13
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #25: 31 Aug 2015, 09:31 »

Er meget inspireret af din fortælling. Det har hjulpet mig til at forstå hvordan jeg bør opsætte en funktionel taktik (langt om længe). Jeg har læst guider i et væk, da jeg synes det har været svært at få mine ideer realiseret, men det du nu har skrevet, har hjulpet til at en på mit niveau også kan forstå tankerne bag FM-taktikker, og jeg har for første gang fået mit hold (Man Utd) til at fungere som jeg gerne vil.

Jeg har ikke benyttet din taktik eller på anden vis taget noget fra din blog - andet end selve forståelsen for hvordan tingene hænger sammen, men jeg er MEGET imponeret over hvor let det egentlig er at gøre det hele liiiiige den tand bedre og skabe resultater fra starten! Smiley

Din måde at formidle på er rigtig god, så fortsæt du bare med det! Peace
Logged

Så er jeg tilbage med en ny blog: Broen13 - FM24 - Journeyman

White Hart Dane
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #26: 02 Okt 2015, 17:22 »

Er det gået i stå her? Smiley
Logged

King_bjarke
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #27: 14 Okt 2015, 10:40 »

Jeg så også gerne en update  :-)
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: Opbygningen af en god taktik (Taktisk blog)
« Svar #28: 09 Dec 2015, 10:01 »

Kunne jeg få en administrator til at flytte denne tråd til Blog for 2016.

Jeg benytter denne taktik i Fm2016 også, så jeg har mulighed for at fortsætte skriveriet Smiley
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Sider: 1 [2] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010