#14 – Personlig træning og tutorer (guide)Så kom vi gennem sidste update i går, som må siges at være lettere omfattende, hvis man virkelig skal ind i systemet. Dog hvis man kan se logikken i det, så er det nu meget nemmere at gå til opgaven, hvor man skal sætte træning til den individuelle spiller, og dertil også se om nogle af de ældre spillere skal være tutor for nogen af de yngre.
TræningsmetodenTræningsdelen i FM har heldigvis aldrig været nemmere end den er nu. Førhen skulle man lave træningsskemaer, og bestemme hvor hårdt den enkelte spillere skulle træne i hvert kategori, og dette var noget af en kamp, hvis man ønskede at gøre det selv.
Dette er heldigvis blevet meget nemmere nu. Man kan nu vælge mellem, at træne dem til en speciel rolle på banen, og de så har fokus på de vigtigste egenskaber til den position, eller man kan give dem et træningsfokus, som fokuserer på en bestemt egenskab.
Trænings type og træningsintensitetJeg vælger personligt næsten altid bare at træne dem til en bestemt rolle. Dette får spilleren til at fokuserer på x antal egenskaber, som er de vigtigste til rollen, og på den måde får man den mest optimale træning til en spiller, som skal bruges til en speciel rolle. Dog kan der forekomme tilfælde, hvor en spiller har en for stor mangel i en enkel egenskab eller to. Det kunne f.eks. være en angriber, som har lidt lave egenskaber i afslutninger og koldblodighed, som f.eks. det er tilfældet med Muniain i klubben.
Derudover sætter jeg også næsten altid deres træningsintensitet til ”hård”, hvilket jeg synes, jeg får en utrolig god udvikling ud af. Dog er der spillere, som melder sig utilfredse med arbejdsmængden, og herfra synes jeg med flere at det kan betale sig, at reducere deres træningsintensitet, så de bliver tilfredse med den, og de derfra så udvikler sig bedre end hvis de var utilfredse med en hårdere træning. Optimalt set, er det dog klart bedst at have et hold, hvor alle er tilfredse med den hårde træning, så man kan få dem udviklet hurtigst muligt.
En anden ting, som kan få mig til at reducere træningsintensitete
n ud over hvis de er utilfredse med træningen i en for lang periode, det er, hvis en spiller enten er gammel, eller han har været længe uden den mindste forbedring.
Med alderen så skyldes det, at jeg den hårde træning hurtigere sætter sig, og de dermed enten kan være trætte på kampdagen eller hurtigt blive det undervejs i kampen. Så er det bedre med den portion mindre træning, og de dermed kan yde mere på kampdagen.
Ser jeg spillere, som går en lang tid uden den mindste forbedring, så reducerer jeg også gerne deres træning, da det så tyder på at de har nået deres maksimale potentiale. Har spilleren det, så ser jeg ingen grund til at træne dem vanvittigt hårdt uge efter uge, så vil jeg hellere have dem med yderligere energi på kampdagene.
Træningen i BilbaoI første omgang, så får alle stort set alle på A-holdet positionstræning, som er sat til hård træningsintensitet. Dog med enkelte undtagelser.
A-holdet![](http://i.gyazo.com/99686475ffab4d72f59b822c8687c83a.png)
Kun Iraizoz, Gurgepi og Iraola har fået lov til at træne på medium intensitet (Borja Ekiza er en fejl på screenshotet).
Iraizoz og Gurgepi er begge +32, så dem ser jeg ingen grund til at træne for hårdt længere. Iraola er ligeledes 31 og med det løbepensum, der forventes af ham på kampdagene i min taktik, så vil jeg ikke træne ham for hårdt. Ligeledes skulle han også være på sit maksimale niveau, så ingen grund til at træne ham for hårdt. Alle spillerne skulle eftersigende også være tæt på deres maksimum potentiale ifølge mit stab.
De øvrige spillere vil jeg se om jeg kan få lidt mere ud af, hvis de bliver trænet hårdt. Der er nok et par stykker af dem dog, som hurtigt kunne komme ned på medium intensitet, da der lader til at være flere spillere i klubben, som er omkring deres maksimale niveau.
Sidst så er der også en enkelt spiller, som har fokus på en bestemt egenskab. Dette er Muniain, som trods er rigtig godt niveau allerede nu, han skal have fokus på at få egenskaber til en ordentlig goalgetter, så i første omgang handler det om afslutninger, som der er fokus på og senere skal der også fokus på koldblodighed.
U19 holdetMed mine ungdomshold, så bruger jeg normalt meget samme taktik, som jeg gør med A-holdet. Spillerne bliver trænet i hård intensitet, og ligeledes står den oftest på træning i en bestemt rolle. Dog skal man holde lidt mere øje på sine u-hold.
Hold fokus på de vigtige egenskaber i spillernes unge alderEn spiller udvikler sig nemlig nemmest, når han er under 20 år. Altså hvis man ser et bestemt mangel hos en u-holds spiller, så er det om at få træningsfokus på dette med det samme, da spilleren fortsat vil kunne nå en utrolig udvikling i hans unge år.
Dette kunne f.eks. være, at man havde den ”perfekte angriber”, som mestrede alle de vigtige egenskaber undtagen koldblodighed, som han måske kun havde 4 i. Opdager man dette i en alder af 16 år, så er det slet ikke utænkeligt, at man kan nå at få udviklet egenskaber til omkring de 12-15 stykker inden han er blevet 20 år. Gør man det først efter han er blevet 20 år, så tvivler jeg på, at man nogensinde får den meget over 10.
Fysiske egenskaber hos ens unge spillereMen det nok mest vigtige ting, som man ifølge mig skal holde øje med, det er de fysiske egenskaber. Det er nemlig sådan, at en spiller som er under 18 kan opleve en helt utrolig udvikling i sine fysiske egenskaber.
Altså opdager man f.eks. at man har en spiller under 18, som er utrolig langsom, så er det om at have træningsfokus på hurtigheden, da man i spillerens helt unge dage kan nå at give dem en utrolig udvikling i fysikken.
Kigger vi på mine u-holdspillere, så har de fleste fået en bestemt rolle på banen som de træner, men der er enkelte, som er blevet sat til at lave styrke træning, da den ganske simpelt var alt for lav her.
TutoringSidst, så er der jo også en ekstra måde at få det bedste und af ens unge spillere, og det er ved hjælp af tutoring.
Tutoring er umådelig effektiv når det kommer til at udvikle en ung spilleres skjulte egenskaber, målrettethed og foretrukne træk.
Det er nemlig sådan, at når man vælger en tutor for en spiller, så vil enten hans personlighed (skjulte egenskaber) samt motivationsevne eller hans foretrukne træk smitte af på den spiller, som han er tutor for.
Men hvorfor er det nu så effektivt? Man kan jo også bare sætte en spiller til at træne disse ting?
Det er såmænd rigtigt, men hvorfor tutoring er så meget mere effektivt, det er grundet at en spillers træningsfokus ikke ændres selvom en spiller hjælpes af en tutor. Ligeledes ændres tutorens træningsfokus sig heller ikke.
F.eks. ønsker man at lære en spiller et nyt foretrukne træk, så tager det mellem 57 til 80% af hans træningsfokus alt efter hvilket træningsintensitet, som han er sat til (Let, Middel, Hård). Herfra kan man måske hurtigt nok regne sig frem til, at når man så lærer en spiller et foretrukne træk på denne måde, så er det langt mere begrænset, hvor meget hans egenskaber vil øge sig. Men har man derimod en tutor, som er sat til at lære hans foretrukne træk videre til spillere som han hjælper, så vil begge spillere beholde 100% træningsfokus på selve deres træning omkring deres egenskaber og dermed er tutortræningen ”gratis” og koster intet for de to af spillerne.
Ligeledes hvis en spiller forsøger at lære et foretrukne træk til den spiller som han hjælper, så er det muligt at overføre flere foretrukne træk i perioden, hvorimod hvis man får sine trænere til at lære et foretrukne træk til en spiller, så er det maks ét af gangen.
Derudover så findes der også en række foretrukne træk, som en træner ikke kan lære til en spiller, men som kun kan læres af andre spillere via tutoring.
I går da vi snakkede spillerpersonlighed
er, der sås det også, at en tutors professionalism kunne smitte af på de unge spillere, og dermed være med til at øge den spillers professionalism som tutoren hjælper. Når dette gøres, så vil den unge spiller altså kunne øge hans professionalism på rekordtid og dermed være villig til at træne langt hårdere og på den måde få en mere effektiv udvikling. Processen med øget professionalism er ligeledes er midlertidig, men derimod permanent. Altså kan en tutor være med til at starte en langt mere effektiv udvikling for en ung spiller, og det ”koster” vel og mærke ingenting for de to spilleres træningsfokus.
Krav for en tutor for at han kan vejlede en spillerDer er dog hele seks krav for at kunne være tutor for en spiller.
1: Spilleren som skal fungere som tutor, han skal være fyldt 23 år.
2: Spilleren som er tutor, skal have højere holdstatus end den, som han hjælper.
3: Spilleren som tutoren hjælper må ikke have en holdstatus, som er højere end ”bruges i rotationsprincip”.
4: Tutoren skal som minimum være ”klodset” til den position på banen, som den han skal hjælpe selv spiller.
5: Tutoren skal have end et højere omdømme end den han hjælper.
6: Tutoren må ikke selv være i gang med at lære et foretrukne træk, hvis han skal være tutor for en spiller.
Når en tutor skal hjælpe en spillerDer er flere ting, man bør tage højde for inden man kommer for godt i gang med at uddele tutor roller til højre og venstre.
•
Tutoren bør have en positiv personlighedSom udgangspunkt, så har jeg seks favorit personligheder, som jeg mener en tutor bør have, for at hjælpe en anden spiller. Disse er Model citizen, Model professional, Professional, Perfectionist, Resolut og Fairly Professional.
Man kan også kigge på spillernes ”Medie håndtering”. Har en spiller Evasive eller en Unflappable her, så kan han også anbefales som tutor, og det er der nemlig en helt speciel grund til.
Det er nemlig sådan, at hvis man har en spiller med en af de overstående titler, så kan man være sikker på, at ens spiller minimum har 15 Professionalism og denne egenskab kan en tutor som sagt ”overføre” til den han hjælper, og det vil som sagt hjælpe hans udvikling utrolig meget.
Er man i mangel på disse personligheder, så vil jeg ikke mene, at en Spirited, heller er et dumt tutor valg, da den giver en spiller en Professionalism på 11-17.
•
Personlighederne bør minde om hinandenNår man udpeger en tutor, som skal hjælpe en spiller, så er det vigtigt at man lige tjekker op på, at deres personlighed ikke er i hver sin ende. Sætter man to spillere op sammen, som er dybt forskellige i deres personlighed, så vil der næppe komme gode ting ud af de 180 dage, som tutorprocessen tager.
Derimod er det sandsynligt, at spillerne bliver uvenner og arbejdet mellem de to spillere bliver droppet før tid, da intet godt kom ud af det.
Man får gerne et hint om dette, når man forsøger at sætte to spillere op sammen. Påstår spilleren i samtalen, at der næppe kommer noget godt ud af det, så er det gerne et tegn på, at deres personligheder er for langt fra hinanden. Her har man mulighed for at give spilleren ret og droppe det, og derefter forsøge at finde en anden tutor til ham med det samme. Man kan også vælge at være stædig og sige, at der nok skal komme noget godt ud af det. Vælger man dette, så er man dog blevet advaret om, at de to spiller måske ikke har det bedste forhold inden for de kommende 180 dage, og at de begge har spildt op imod et halvt år på at være godt trætte af hinanden.
•
Tutoren bør have en højere ”Målrettethed” end ham han hjælperSker det at tutoren har en lavere ”Målrettethed” end ham, som han hjælper, så vil spilleren, som der bliver hjulpet, pludselig opleve et utrolig dyk i sin ”Målrettethed” egenskab.
Jeg har selv oplevet, at en ungdomsspiller’s ”Målrettethed” faldt med 3 på under 30 dage. Altså er det lige om at holde godt øje her, da det ellers kan gå galt her. Er der dog kun snak om tutoren har 1 til 2 lavere i ”Målrettethed” så vil jeg mene, at det i nogen tilfælde godt kan betale sig alligevel.
Dog virker det også den anden vej rundt, så hvis ens tutor f.eks. har 16 målrettethed og ham som han hjælper har 10 målrettethed, så kan man godt regne med, at spilleren som der bliver hjulpet vil have 16 i målrettethed, når tutorperioden er færdig – hvis spillerne vel og mærke har kunne lide at arbejde sammen.
•
De største talenter skal have første prioritetUdviklingsboostet som kan hentes gennem turoring kan være utrolig stor. Derfor handler det naturligvis om, at ens største talenter, får første prioritering på de spillere i klubben, som er de bedste tutorer.
En tutor kan maks hjælpe én spiller ad gangen og det giver ham altså to spillere pr. år. Dette er ikke ret meget, og derfor bør man grundigt overveje, hvem man bruger sin tutorer på.
Tutor på to forskellige måderVia tutoring, så er det to valgmuligheder. De lyder på følgende:
![](http://i.gyazo.com/5e8574e5a7219e0e7b9391721407f7f5.png)
Kigger vi først på mulighed nummer 2, der lyder på "
Som en af de ældre spillere i truppen tror jeg det ville være godt, hvis du kunne oplære 'givne spiller' udenfor banen" - så er der her snak om tutorens skjulte egenskaber, som kan smitte af på den spiller, som han vejleder.
Det er her hvor forrige update omkring spillerpersonlighed
er kommer ind i billedet og er yderst interessant, hvor man kan finde ud af, hvem der er egnede til denne opgave.
Kigger vi derimod på den første mulighed "
Som en af de ældre spillere i truppen vil jeg gerne have, at du oplære 'givne spiller', da jeg mener, at du kan hjælpe ham med at blive bedre." I dette tilfælde, så ikke nok med at tutorens skjulte egenskaber kan smitte af på den han vejleder, så kan tutorens foretrukne træk ligeledes også gøre dette.
Fra mit eksempel her, så er det Ander Herrera’s foretrukne træk, som altså kan tillæres en ung spiller via tutoring. Ønsker jeg at en anden spiller skal lære de samme foretrukne træk som ham, så er det den øverste mulighed, jeg skal vælge.
Ander Herrera's foretrukne træk![](http://i.gyazo.com/0ed95ffca7e941a878eedcffa2f13845.png)
Hvis jeg f.eks. havde valgt at spille med en trequartista i angrebet, eller en OMC, som lå bag en angriber, der var alene på toppen, så havde jeg synes disse egenskaber var perfekt at overføre til en sådan spiller.
Dog kan jeg ikke rigtig bruge dem i den her taktik, synes jeg, så jeg skal næppe bruge den øverste funktion fra Ander Herrera.
Nu ved jeg jo f.eks. at Ander Herrera har personligheden ”Resolute” (Resolut). Via spillerpersonlighed
s guiden i sidste update, så ved jeg nu også, at det betyder en professionalism på 15-20. Altså hvis jeg ønsker en bedre udvikling hos en af mine spillere, så er Ander Herrera altså en glimrende tutor.
Og som jeg nævnte før, så påvirker det hverken tutorens eller spilleren der bliver hjulpet træningsfokus.
Spillere som jeg har udpeget som tutorMikel Balenziaga ”Model professional” tutor for Markel Etxeberria ”Balanced”
Benat ”Spirited” tutor for Iker Undaberrena ”Fairly ambitious”
Borja Ekiza ”Fairly professional” tutor for Aymeric Laporte ”Fairly ambitious”
Alle sammen er valgt med mulighed nummer to, så det er med fokus på de skjulte egenskaber.
Jeg forsøgte også at få Ander Herrera til at være tutor for Unai Lopez, men Herrera mente det var en dårlig idé, og det blev derfor droppet.
Spillere i træningsfokusSom noget specielt i bloggen, så har jeg valgt, at vi gennem året har nogle spillere i klubben, vis træning vi skal følge fra tæt hold, så vi kan se hvordan det helt præcist går deres udvikling.
Spillerne som vi skal følge gennem den kommende sæson er disse fem:
Aymeric Laporte
Markel Etxebarria
Enric Saborit
Iker Undabarrena
Iker Muniain
Der vil gennem sæsonen komme tre ”spillere i træningsfokus” updates. De vil falde 1. Oktober. 1. Januar og 1. April.
Så fik vi gennemgået den sidste dybdegående update for nu, hvor målet har været at skabe de mest effektive rammer for dette save, så jeg dermed burde kunne få det bedste ud af klubben og dets spillere.
Det sidste skal nu blot på plads her i sæsonens opstart, og dermed skulle vi snarligst være klar til at tage hul på ligaen.