home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 289 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  工合 - #32
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: 工合 - #32  (Læst 72956 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #9
« Svar #30: 11 Jan 2015, 16:52 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#10 – Truppen 2014/15

Grunden til at jeg valgte Southampton er, at de fra spillets start har en trup der passer fint til Gung-Ho taktikken. Der skal ganske få indkøb til før man er godt dækket ind på alle positioner. Efter den flotte generalprøve så satsede jeg lidt og lovede bestyrelsen europæisk fodbold til næste sæson og det udløste 19 mio. £ til indkøb. Det er blevet til 3 indkøb i det første transfervindue.

Til den defensive enhed har jeg hentet FM nyklassikeren Éder Álvarez Balanta, den unge colombianer er hentet ind til midterforsvaret men kan også dække venstre back positionen ind. Så har jeg også sikret mig FM15 mest hypet unge spiller ind, nemlig Martin Ødegaard men han ankommer først til januar pga. hans alder, så vi venter lige med et SS af ham. Den sidste spiller jeg hentede var Georginio Wijnaldum, som jeg hentede pga. hans store alsidighed. Den unge hollænder kan nemlig spille samtlige pladser i den offensive enhed. Med de forstærkninger på plads, så ser min trup således ud: Defensiv enhed --- Offensiv enhed
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

aien
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: 工合 - #10
« Svar #31: 11 Jan 2015, 18:03 »

Rigtig meget potentiale i dit hold. Bliver spændende at se fremgangen her over de næste 2-3 sæsoner. På det punkt har Southampton da fundamentet på plads.
Logged

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #10
« Svar #32: 11 Jan 2015, 19:04 »

Hvem er egentlig Roy Keane som du nævner ? Wink
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Sarl
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #10
« Svar #33: 11 Jan 2015, 19:15 »

Hvem er egentlig Roy Keane som du nævner ? Wink

Jeg tænker Wanyama?
Logged

Isolation

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #10
« Svar #34: 12 Jan 2015, 07:37 »

Jeg tænker Wanyama?

Ja det var planen han skulle være holdets hårde hund..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #10
« Svar #35: 12 Jan 2015, 11:12 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#11 – ”Smørhullet” og offensive løb

I FM12 versionen brugte jeg et udtryk kaldet ”Smørhullet”, som er det centrale rum mellem modstanderens forsvar og midtbane. Det er i det rum vi finder holdets playmakertyper, som skal designe spillet rent offensivt. Disse typer kaldes sjovt nok mellemrumsspillere. Årets danske fodboldspiller Christian Eriksen er netop sådan en type, hvor han både fra positionerne som AMRL eller AMC bevæger sig rundt ind i det rum og sjældent tager de dybe løb ned bag modstanderens forsvar. Sådanne typer er vigtige i moderne fodbold men man skal passe på, at man ikke fylder for mange af den slags ind i ”Smørhullet”. For så ryger dynamikken på holdet og det bliver noget være alibifodbold, hvor bolden bliver flyttet rundt fra side til side men aldrig dybt og fremadrettet, for der er ingen der tager løbet.

Jeg har nævnt det før, men det har netop været et af problemerne på det danske landshold. Alt for mange mellemrumsspillere og ingen der tager de offensive løb. Det er så slemt at man til tider sidder og savner gode gamle Rommedahl. Samme problem har Man Utd, hvor man har for mange mellemrumsspillere, hvilket selvfølgelig er grunden til at Falcao og Di Maria er hentet ind. Kun guderne og LVG ved så hvorfor United ikke bruger dem ordentlig og putter Di Maria ind i samme ”Smørhul” som Rooney, RvP og Mata samtidig med Falcao bliver siet fra. Derudover sætter han en klassisk Full Back som Luke Shaw alene på kanten, hvilket ikke ligefrem skaber meget kreativt ud over kanterne. Det og meget mere kostede så point hjemme mod Southampton.

Nå men tilbage på sporet. Ideen med Gung-Ho er, at der skal være et par kreative mellemrumsspillere i ”Smørhullet” og omkring dem skal der være typer som truer modstanderen dybt og på kanterne. Spillere som tager de løb ned bag forsvaret og spillere som samtidig holder bredden, så der er rum og plads til at stikke afleveringer ned i dybden. Det er blandt andet grunden til, at jeg vil holde mine backs bredt. Samtidig vil jeg gerne lokke modstanderens midtforsvar væk fra deres position, så der skabes plads men det kommer vi ind på senere, når jeg gennemgår rollerne i denne offensive enhed.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #11
« Svar #36: 12 Jan 2015, 18:43 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#12 – When they come knocking

En af de udfordringer man står med, når man forsøger at skabe et storhold med Southampton, det er at holde på sine stjernespillere samt de unge spillere med stort potentiale. Hver eneste uge er der nye transferrygter, hvor større klubber jagter ens spillere. Det giver en smule uro, for spillerne vil selvfølgelig gerne videre til bedre og større klubber, det giver sig selv. Så man skal have tungen lige i munden i interaktionen med spillerne, for ellers ender man med spillere der er utilfredse og skaber uro i truppen. Og man skal overveje sine kampe med omhug, for nogen gange er det bedre at sælge.

Sådan en situation kom jeg ud i da Monaco kom og bankede på døren. De jagtede Victor Wanyama og var yderst ihærdige. Jeg havde flere personlige møder med Wanyama, hvor jeg forsøgte at overtale ham til at blive. For jeg ville nødigt miste min hårde hund på midtbanen, han bar nemlig en nøglerolle på holdet. Til sidst måtte jeg erkende, at det ikke var mine overtalelsesevner der skulle til men mine evner ved forhandlingsbordet. Wanyama blev nemlig mere og mere utilfreds og jeg ville ikke skabe unødvendig uro i omklædningsrummet. Nu skulle jeg bare sikre mig, at jeg fik en ordentlig pris for ham, så jeg kunne styrke truppen på flere positioner.

Jeg fik forhandlet mig frem til et beløb på 22,5 mio. £ samt 30 % af overskuddet ved et eventuelt videresalg. Det var 10 mio. £ over den pris Southampton havde givet for ham, hvilket rundt regnet er et overskud på 80 % af købsprisen. Det var jeg ok tilfreds med. De indtjente penge skulle selvfølgelig geninvesteres i truppen og fremtidssikre den. Så jeg tog et kig på, hvad jeg manglede.

Egentlig mistede jeg en mand til DMC positionen men til sommer ville lejekontrakterne på Ryan Bertrand og Toby Alderweireld udløbe og så ville jeg også mangle en venstre back og en midterforsvar som også kunne dække højre back positionen ind. En position hvor jeg kun råder over Nathaniel Clyne. Så jeg gik ud på markedet og spejdede efter spillere til de positioner med det in mente, at jeg har Jack Cork i truppen, som uden problemer kunne løfte opgaven som holdet DMC.

Den første jeg faldt over var Evertons wonderkid John Stones, som var utilfreds med tilværelsen i Liverpool. En wonderkid der både kan dække midterforsvaret og back positionen, det mulighed kunne jeg ikke forbigå. Så jeg smed en seriøst bud på 7,5 mio. £ plus 17,5 mio. £ fordelt over de næste 48 måneder. Et bud de accepterede og Stones er Southampton spiller fra 1. januar. En stor udgift for så ung en spiller men jeg er sikker på, at han nok skal blive pengene værd. De resterende penge gik på, at sikre Ryan Bertrand på en permanent aftale. Jeg måtte slippe 5 mio. £.

Med indkøbet af de to spillere, så står jeg og mangler en back up til Jack Cork. I første omgang så bliver det Maya Yoshinda og Florin Gardos som skal løste den rolle. De er begge kompertente i rollen som DMC men i længden er det ikke en holdbar løsning. Så DMC positionen forventer jeg at styrke til sommer. For forsvaret ser fornuftigt ud og især den offensive enhed er godt dækket ind. Jeg har faktisk lidt et luksus problem til sommer, hvor Martin Ødegaard er ankommet og Gastón Ramírez samt Pablo Dani Osvaldo vender tilbage fra deres lejemål.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #12
« Svar #37: 13 Jan 2015, 08:42 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#13 – Mellemrumsspillerne

Den Falske 9er

Tidligere fik vi holdets balancespiller på plads og det bringer os videre til holdets bindeled. Disse to roller er vigtige for at holde balancen i taktikken og binde kæderne sammen. Når man spiller med en enkelt angriber på toppen uden en AMC, så er det som regel en god ide, at holde ham i en support rolle, så han ikke kommer til at stå for langt fremme, for det skaber for stort mellemrum mellem ham og resten af holdet og dermed bliver han isoleret.

I FM12 fandtes rollen Den Falske 9er ikke men det var netop sådan en type, som jeg ville spille med. Ideen var at den falske 9er skulle falde ned i smørhullet og efterlade et tomrum oppe foran, som spillerne med offensive løb så kunne udnytte. Det fungerede helt perfekt og det er en af de grundlæggende ideer i Gung-Ho taktikken, så det gentager jeg i FM15 versionen. Den falske 9er rollen fandtes dog ikke i FM12, så jeg måtte selv opfinde rollen. Jeg valgte en komplet angriber i support og rettede hans indstillinger til, så han nogenlunde opfyldte mine forventninger til netop den rolle. Det problem står jeg ikke med denne gang, for den falske 9er rollen er blevet en del af FM. Elsker at jeg var forud for min tid…

Jeg har selvfølgelig testet flere roller end bare den falske 9er, f. eks Trequartista som opfylder mange af de samme ting men da jeg samtidig forventer et massivt pres på modstanderen, så er den rolle simpelthen for doven. Alle skal arbejde sammen og arbejde hårdt. Den defensive forward manglede kreativitet og vision, den komplette angriber stod for højt og var for egoistisk og den dybe angriber havde for sene dybe løb ind i feltet og var derfor for afhængig af indlæg. Target man var fra starten udelukket, da jeg ikke ønsker den ensformighed rollen giver, hvor holdet sigter ensidigt efter ham. Så jeg endte tilbage til udgangspunktet, den falske 9er.

Som jeg nævnte i indlægget om holdinstruktionerne, så ønsker jeg stor bevægelighed men valgte det ikke som en overordnet funktion til holdet. Til gengæld er der frie roller til de 4 mest offensive roller og dermed også den falske 9er. Ud over det har jeg ikke ændret på hans grundlæggende instruktioner, da han udfylder rollen præcis som ønsket. Beskrivelsen af Den Falske 9er er som følgende:

Den Falske 9er minder på mange områder om den fremadrettet offensive midtbanespiller/playmaker. En utraditionel angriber rolle som falder ned på midtbanen. Formålet med dette er at skabe problemer for modstanderens forsvar, som enten kan følge med ham og dermed efterlade plads som fremstormende midtbanespiller og kanter kan udnytte, eller de kan lade ham falde dybt og dermed give ham plads og tid på bolden til selv at udfordre eller aflevere bolden videre.

•   Dribble more

•   More Risky Passes

•   Move Into Channels

•   Roam From Position




Den Dybe Playmaker

I FM12 versionen var rigtig meget af spillet bygget op omkring holdets fremadrettede playmaker i support rolle. Grunden til han var i support rolle var, at jeg ville have han, at han holdte sin position i ”Smørhullet” og afleverede bolden hurtigt videre frem for at udfordre selv. Ideen var så, at de fire andre offensive roller skulle bevæge sig frit omkring ham og på skift tage de dybe løb.

Ideen er stadig lidt den samme men i stedet for den fremadrettede playmaker, så har jeg valgt Den Dybe Playmaker i support rolle, som der selvfølgelig er flere grunde til. I FM12 versionen havde jeg en MCd som holdets balancespiller men her har jeg en DMCd, som i sit udgangspunkt står en del dybere og derudover er der forskel på den defensiv og offensive enheds mentalitet, så afstanden mellem DMCd og resten af midtbanen er en smule større. Ved at bruge en Dyb Playmaker så mindskes den afstand og dermed bindes kæderne bedre sammen. Derudover bidrager han bedre i den defensive del af spillet og balancen mellem defensiv og offensiv er bedre.

Den Dybe Playmaker er også en smule mere tålmodig i det offensive spil, når han først befinder sig på modstanderen banehalvdel. Til gengæld er han dejligt fremadrettet når han modtager bolden på egen banehalvdel, hvilket er perfekt i omstillingsspillet. Hans kreative tankegang og mixed afleveringer gør, at han har muligheden for at spille den mere direkte og dybt tidligere end den fremadrettet playmaker vil gøre. Samtidig vil jeg gerne overlade de mere offensive playmakeropgaver til den Falske 9er. På den måde har jeg både en offensiv og defensiv tænkende playmaker på holdet.

•   Shoot Less Often

•   More Risky Passes

•   Hold Position

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #5
« Svar #38: 13 Jan 2015, 09:56 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#6 – Holdinstruktionerne

Work Into Box instruktionen er stemmer umiddelbart ikke overens med ønsket om den brede stil og hurtige og direkte angrebsspil med dybe løb ned bag forsvaret. Jeg har dog fundet ud af, at den skaber det bedste fra begge verdner. De direkte afleveringer frem i banen ved omstillinger forsvinder ikke med den instruktion. Holdet sender stadig afleveringer i dybden når man står længere tilbage. Det er først ved det etablerede angrebsspil at de er mere tålmodige. Det reducere dog antallet af indlæg fra kanten, hvilket jeg er lidt ked af men det kan man dog ændres ved at øge disse instruktioner ved de brede spillerroller.
faldt lige over denne bemærkning og tænker tilbage fra dengang disse instruktioner først blev indført i FM, hvor man via taktikken kunne se individuelt hvad det påvirkede på sliders. DENGANG var "work ball into box" kun påvirket af spillernes vilje til at skyde langskud og tænker det hovedsageligt er dette og ikke reducerede indlæg (i support står backs jo også kun til at lave indlæg moderat (årh, kan ikke huske hvad det hed dengang, sjældent og ofte og så den i midten). Kan godt se "WBIB" er i konflikt med "Go route one", "shoot on sights" og "pump ball into box", så jeg vil bestemt ikke afvise du har ret.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #5
« Svar #39: 13 Jan 2015, 10:15 »

Kan godt se "WBIB" er i konflikt med "Go route one", "shoot on sights" og "pump ball into box", så jeg vil bestemt ikke afvise du har ret.

Lige præcis og det underbygges af, at når assistent manageren mener man dominere luftrummet i feltet og syntes man skal sende flere indlæg, så fjernes WBIB funktionen. Jeg har ikke først statistik over holdets indlæg men kan se en forskel på antallet af indlæg i de kampe, hvor jeg har brugt WBIB og ikke har brugt den.

I gamle dage kunne man i langt højere grad bruge spillerne som en slags robotter igennem de sliders men nu er spillet mere levende og dynamisk. Der er langt flere paramenter der påvirker spillet holdinstruktioner, spillerinstruktione r, spillerroller, foretrukne træk og spillernes evner til at udfører alt det.

Førhen kunne man næsten fjerne alle langskud i spillerinstruktione rne men nu spiller fortrukne træk og mentalitet i langt højere grad ind og spillerne er mere intelligente. 
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #5
« Svar #40: 13 Jan 2015, 10:33 »

Lige præcis og det underbygges af, at når assistent manageren mener man dominere luftrummet i feltet og syntes man skal sende flere indlæg, så fjernes WBIB funktionen. Jeg har ikke først statistik over holdets indlæg men kan se en forskel på antallet af indlæg i de kampe, hvor jeg har brugt WBIB og ikke har brugt den.

I gamle dage kunne man i langt højere grad bruge spillerne som en slags robotter igennem de sliders men nu er spillet mere levende og dynamisk. Der er langt flere paramenter der påvirker spillet holdinstruktioner, spillerinstruktione r, spillerroller, foretrukne træk og spillernes evner til at udfører alt det.

Førhen kunne man næsten fjerne alle langskud i spillerinstruktione rne men nu spiller fortrukne træk og mentalitet i langt højere grad ind og spillerne er mere intelligente. 
ahh, den detalje kendte jeg ikke - det er sjældent jeg ændrer til assistentens råd.
Logged

Alfster
Blogmester
********

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #13
« Svar #41: 13 Jan 2015, 10:52 »

Fantastisk gennemgang af taktikken. Vil ikke afvise at jeg prøver noget af det af, når jeg forhåbentlig snart tager ordentlig hul på fm2015. Har ikke rigtigt kunne bide mig fast i det spil endnu.

Men dine ideer skal bestemt afprøves med "vores" begges klub Manchester United.
Logged

Følg mine blogs:
Europa rundt med start i Ruhr området
BLOGMESTER 2020
Danske Landshold
BLOGMESTER 2021

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #13
« Svar #42: 13 Jan 2015, 12:50 »

Fantastisk gennemgang af taktikken. Vil ikke afvise at jeg prøver noget af det af, når jeg forhåbentlig snart tager ordentlig hul på fm2015. Har ikke rigtigt kunne bide mig fast i det spil endnu.

Men dine ideer skal bestemt afprøves med "vores" begges klub Manchester United.

Uhh et United hold med offensive løb og kantspil. Gid det var så vel irl
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Alfster
Blogmester
********

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #13
« Svar #43: 13 Jan 2015, 13:12 »

Ja helt enig.. Det havde været smukt.. Skal prøve mit bedste for at leve op til det :-)
Logged

Følg mine blogs:
Europa rundt med start i Ruhr området
BLOGMESTER 2020
Danske Landshold
BLOGMESTER 2021

Herlev
Challenge Mester 2016
********

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #13
« Svar #44: 13 Jan 2015, 14:42 »

Spændende læsning Wester.

Hvem har du i kiggerten som den falske 9'er for Saints?
Logged

The mighty Blues from London CHELSEA!!

Obi Mikel - En af de største!

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010