home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 168 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Succes med Libero?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Succes med Libero?  (Læst 9057 gange)
hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Succes med Libero?
« : 30 Nov 2014, 21:47 »

Hej freaks!

Jeg prøver selv at skabe en taktik hvor liberoen er 'the main man' eller med andre ord 'der Kaiser' Wink Han skal være forsvars general og holdets playmaker/omdrejningspunkt og, til tider, målscorer Smiley Har ikke fået spillet så meget endnu så kan ikke selv komme med gode svar eller noget definitivt. Men tænkte de muligvis kunne være nogle andre herinde der leger med samme ide?

Drømmen, for mig, er hvis min libero laver et run som Cruyff lægger ud med i denne video (hvor han får straffe?) - https://www.youtube.com/v/CNSw8r5Cpy4 - Han skal selvfølgelig også spille godt i alle andre kampe crazy

Kom med bud og ideer! Lad os lave libero tråd der er Beckenbauer værdig Grin
« Seneste Redigering: 01 Dec 2014, 19:50 af hoeven » Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #1: 30 Nov 2014, 21:57 »

Først og fremmest skal han have bolden trillet/afl. af målmanden. Tjek.

Jeg tænker at han også skal have rum at løbe på, altså ikke eksempelvis 3 centrale midtbaner og en ankermand lige foran sig. Ville det være logisk slet ikke at have nogen på den defensive midtbane og så kun 2 cm'er længere fremme?
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #2: 30 Nov 2014, 22:01 »

Lige hurtigt. Min opstilling so far lyder:

                MM
              Libero
           CB       CB
Back                     Back
          Box      Box
     Skygge      Skygge
            Falsk 9'er

Hvad tænker i her? Dumt eller godt? Hvorfor?
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #3: 30 Nov 2014, 22:04 »

Hvilket egenskaber ser i som værende fundamentale? Og hvorfor?
Logged

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #4: 30 Nov 2014, 22:58 »

Jeg ville nok ændre din ene BOX til en defensiv midtbane, og en af dine skygge til en Elegantier Smiley
Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

beringer
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #5: 30 Nov 2014, 23:41 »

Hvilket egenskaber ser i som værende fundamentale? Og hvorfor?

Boldfast, overblik, drible, fart, pasninger og teknik.

Årsag..., du talte om en spiller a la Beckenbauer, og han havde de ting. Og hvis man skal kunne lave ting a la cruef, er det fundementalt, at han er pasningsstærk, boldfast og med positionen er overblik og selvfølgelig tacklinger også ganske godt at have. Farten, både acceleration og topfart er vigtige for at kunne drive bolden frem, og sætte mænd af, dertil kommer også driblings evnen.

Desuden ville hovedstyrke være et plus, om end ikke afsindigt vigtigt, da de to center backs burde kunne opveje for det.

Leder evner, for at kunne styre tingene i forsvaret, (skal lige oversætte egenskaber i hovedet, spiller på engelsk, så derfor måske at visse ting, er lidt anderledes, end det hedder på dansk). Work ratio, er det arbejdsevne på dansk, skal også være høj..., og så selvfølgelig udholdenhed..., så skulle du være dækket godt ind på den position Wink
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #6: 01 Dec 2014, 13:58 »

Jeg ville nok ændre din ene BOX til en defensiv midtbane, og en af dine skygge til en Elegantier Smiley
Okay, jeg kan prøve det af. Men hvorfor? Smiley
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #7: 01 Dec 2014, 19:27 »

beringer - Vi er enige langt hen af vejen, nok hele vejen Opstemt De vigtigste egenskaber, eller must haves, er for mig at se (i rækkefølge efter vigtighed):

Teknisk: Afleveringer, Tackling, Teknik, Dribling og Hovedstød
Mentalt (meget svært at favorisere, men jeg prøver): Fremsyn, Forudseenhed, Teamwork, Koldblodighed, Placeringsevne, Beslutninger, Koncentration, Målrettethed og Arbejdskraft - FM har ikke taget Arbejdskraft med, men jeg mener den er meget vigtig. For kan ikke se hvor viljen til at lave et raid igennem midten, eksempelvis, skulle komme fra hvis ens Arbejdskraft er nede på 5.
Fysisk: Naturlig form, Udholdenhed, Acceleration, Hurtighed, Balance og Adræthed.

Der er også nogle af de egenskaber FM mener er vigtige som jeg vil kategorisere som værende mindre essentielle. Her tænker jeg: Langskud, flair, mod, styrke og springkraft. Jeg syntes faktisk også markering hører til her, da Liberoen som jeg ser det skal opsamle stikninger og nærmest dirigere de 2 andre centrale forsvarer til at gøre det beskidte arbejde.

Som du selv er inde på vil Lederegenskaber være super fedt og helt klart noget jeg også vil gå efter. Og jeg ser helt klart at Liberoen er et mentalt monster frem for teknisk eller fysisk.
« Seneste Redigering: 01 Dec 2014, 19:31 af hoeven » Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #8: 01 Dec 2014, 19:34 »

Hvilke foretrukne træk tænker i er vigtige?

Jeg mener selv at sætte tempo er essentiel. Tror også at komme ind på modstanders halvdel er vigtig. Men om han skal slå guldbolde, lange afleveringer, sideskift eller ingen af delene, er jeg faktisk ret meget i tvivl om.

Om han så også skal løbe igennem midten er vel en smagssag Smiley
« Seneste Redigering: 01 Dec 2014, 20:23 af hoeven » Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #9: 01 Dec 2014, 19:56 »

Hvilken spiller tænker i som det bedste bud til Libero rollen?

Mit bud er Yaya Toure, hvis man altså kan nå at få omtrænet ham til rollen. Han er jo ikke helt ung længere.

Af unge spillere som muligvis kan blive kommende Liberoer prøver jeg mig i skrivende stund af med Kristoffer Ajer. Han er godt nok langsom og ikke driblestærk. men den kan da ændre sig en smule Smiley
« Seneste Redigering: 01 Dec 2014, 20:23 af hoeven » Logged

beringer
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #10: 02 Dec 2014, 01:50 »

Hvilken spiller tænker i som det bedste bud til Libero rollen?

Mit bud er Yaya Toure, hvis man altså kan nå at få omtrænet ham til rollen. Han er jo ikke helt ung længere.

Af unge spillere som muligvis kan blive kommende Liberoer prøver jeg mig i skrivende stund af med Kristoffer Ajer. Han er godt nok langsom og ikke driblestærk. men den kan da ændre sig en smule Smiley

Fra Real Madrid, kunne disse to spillere omskoles til gode liberoer, vil jeg tro..., mere om de er interesserede i det. Varane og Kroos..., de har evnerne, og vil kunne agere godt på den position.

Ikke mange spillere er jo naturligt på den position, men følgende kunne jeg også godt se der (lidt forskellige prisklasser, da jeg ikke ved hvilket niveau du satser ud på), men skal jo alle omskoles på den ene eller anden måde, så et langvarigt projekt:

Morgan Schneiderlin (Southampton)
Marian Sarr (Dortmund)
Andre Ramalho Silva (Red Bull Salzburg)
Martin Hinteregger (Red Bull Salzburg)
Joel Veltman (Ajax)
Mayke (Cruzeiro)
Pedro Castro (Santos)
Jesper Lauridsen (FC Midtjylland)
Erik Sviatchenko (FC Midtjylland)
Sonni Nattestad (FC Midtjylland)
Daniel Amartey (FC København)
Jacob Dehn (Randers FC)
Jean-Philippe Gbamin (Lens)
Steven Moreira (Rennes)
Gjoko Zajkov (Rennes)
Rémi Walter (Nancy)
Luca Antei (Sassuolo)
Antonio Luna (Verona)

Men som sagt MANGE af disse spillere, vil jo ikke naturligt passe ind på den position, og vil måske miste nogle af deres gode egenskaber ved omskoling. Desuden har flere af dem skiftende niveau, fra spil til spil, så er lidt svære.

Ellers find yngre hollændere, Franskmænd og Italienere, samt til dels tyskere (folk under 18), de er tit lettere at sætte til at omskole, grundet alder, og deres stats er tit godt gearet til at ramme den position.
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #11: 17 Dec 2014, 20:05 »

Libero taktikken so far Smiley

* Taktik_ Overblik Oversigt.png (623,17 KB - hentet 206 gange.)
Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #12: 17 Dec 2014, 20:05 »

Har nu fået skabt en taktik der fungerer ret godt Smiley Er på vej til at vinde Serie A i 2. sæson med Inter.

Meen, det er sgu ikke Liberoen der styrer spillet eller er dominerende på nogen måde syntes jeg.. Har selvfølgelig heller ikke nogen Beckenbauer, så derfor kan jeg ikke konkludere noget reelt endnu. Det virker bare ikke rigtig sådan som jeg havde forestillet mig det. Liberoen, i denne taktik, er mere en Sweeper når der forsvares og en Halfback type, der ikke gør andet end at flytte bolden videre, når der angribes.

Jeg spillede med Campagnaro, og K. Ajer som backup, i 1. sæson, hvilket fungerede fint. Som i at han i 23 ligakampe scorede 1 mål og havde et gennemsnit på 7,03 (ingen oplæg). Hvilket ikke er optimalt.
Nu prøver jeg mig i 2. sæson af med S. Samper og K. Ajer (som er blevet noget bedre) og satser på at de kan blive den spilstyrende libero som Beckenbauer var. Ikke en driblekonge som J. Cruyff Wink

Og har btw. fået lokket Xavi til klubben, godt nok imod en større løncheck, men kunne ikke dy mig! Forhåbentlig kan han nå at blive tilvant positionen og vise hvad en spiller som ham kan udrette som libero, inden han stiller støvlerne på hylden. Det bliver sgu lidt af et eksperiment Peace
« Seneste Redigering: 07 Feb 2015, 22:21 af hoeven » Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #13: 17 Dec 2014, 20:06 »

Men er ovenud tilfreds med selve taktikken, som en sjælden gang er af fra helt egen skuffe. Selvfølgelig med et drys af inspiration fra andre taktikker Wink Vandt lige en forholdvis komfortabel sejr over Torino, 37 fornuftige minutter Cool

* Program_ Senior kampe.png (685,6 KB - hentet 186 gange.)
« Seneste Redigering: 17 Dec 2014, 21:57 af hoeven » Logged

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Succes med Libero?
« Svar #14: 31 Dec 2014, 11:49 »

Må sige det er svært at arbejde med en Libero taktik, når man ikke rigtig har en spiller med kvalitet alá Beckenbauer. Overvejer at lave en spiller i editor for at prøve det af.. Meen ser lige først hvordan det går med Xavi, S. Samper og K. Ajer.

Hvis nogle af jer har en spiller (nok en regen) hvis egenskaber passer bedre på en libero end ovenstående, og hvis i har lyst til at prøve taktikken af, så ville jeg være være begejstret for lidt feedback Thumbs Up

Godt nytår allesammen!!
« Seneste Redigering: 07 Feb 2015, 22:22 af hoeven » Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010