home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 167 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  FmF's officielle Taktiske panel
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 27 Udprint
Forfatter Emne: FmF's officielle Taktiske panel  (Læst 120612 gange)
nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #15: 21 Jan 2014, 18:56 »

He he ja det er det ,) der var intet pres på i ligaen som du kan se.. men er glad for at der er plads til forbedringer... Wink

Jeg brugte aguero på venstre og navas på højre

Men hensyn til den nye sæson så er jeg i de playtests jeg har lavet faktisk godt tilfreds med forsvar og målmænd.. der går ikke vildt mange mål ind.

Jeg har konstateret at mine defensive midtbanespillere taber en del bolde i opspillet.. problem nummer 1.. vil jo hellere have at de for 90 % vedkommende sørger for at lukke af.

problem 2

De centrale. konstalationen felt til felt + fremskudt playmaker.... det er de 2 funktioner mine spillere er bedst til,, men det virker som om, at de er meget lidt konstante..store udsving og egentligt ikke vildt godt præsterende ( undrer mig lidt da der er tale om vidal. yaya, hamsik og cesc.

Men hensyn til min offensiv.. som jeg ser er det største problem, så producerer jeg i gennemsnit 3-4 gange så mange chancer som modstanderen... men det er primært dårlige chancer.... vil hellere score 2-3 på 15 chancer. end 1-2 på 35...

Jeg er også nervøs for at det bliver for ensidigt angreb mod feltet med to invendige angribere - angreb og en skarpretter
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #16: 21 Jan 2014, 19:28 »

Nu er det altid svært at hjælpe en, som faktisk oplever ganske stor succes.   Wink

Men det der falder mig mest i øjnene, det er faktisk at du vælger at spille i et lavt tempo.. er der en bestemt årsag til dette..?

Det jeg tænker er, at når du har en offensiv konstellation med 2 indvendige angribere og en skarpretter, så er succeskriteriet for disse spillere, at der er noget plads at løbe i. Men med et lavt tempo, så giver du tid og plads til at modstandene kan finde på plads, hvilket gør det svært for dine offensive spillere at finde plads at løbe i - Dette harmonere meget godt med det faktum, at du siger du skal bruge mange chancer for at scorer, da mange af dine chancer er "halve" chancer, eller skud fra distancen..

Det er lidt ærgerligt, at jeg ikke har mulighed for at se de kampe du har spillet i dine "test saves", men jeg kunne nemt forestille mig at du scorer mange mål via indlæg fra kanterne..? For her passer det nemlig meget bedre med lavt tempo, da det ikke i samme grad er nødvendigt at få modstanderne ud af balance. Specielt ikke når du har Falcao på toppen, til at heade boldene ind..


Angående din midtbane, har du så overvejet at gøre Fabregas til den offensive af dem? (altså som fremskudt playmaker/offensiv) Som det er nu, så vil Fabregas som den kreative spiller af de to, stå dybere i banen end Toure.

Det betyder egentlig, at når du har bolden på den sidste tredjedel af banen, så er det Toure der i de fleste tilfælde er ham der er placeret bedst i forhold til at iscenesætte dine angribere, men her er Fabregas bedre egnet end Toure, som ganske enkelt ikke har samme teknisk og kreativitet. Desuden er Toure ikke specielt farlig fra distancen heller.. Så jeg føler lidt at han er malplaceret på dit hold, og at hans funktion på holdet bliver elimineret af den måde du spiller..


Som sagt, så er det svært at gå ind og ændre på et hold, som du jo oplever stor succes med. Men jeg syntes lidt at der mangler en rød tråd på dit hold, hvor du med et lavt tempo egentlig tilgodeser kantspil, med indlæg til Falcao. Men omvendt vælger du at spille med indvendige angribere og Falcao i en rolle som skarpretter, hvilket kræver en hurtigere boldomgang..

Jeg ved ikke hvilken effekt det vil få på holdet, men forhåbentlig har det givet lidt ekstra at tænke over..   Smiley



« Seneste Redigering: 21 Jan 2014, 19:31 af Guldbrand » Logged

nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #17: 21 Jan 2014, 19:33 »

Ja årsagen til det lave tempo var, at jeg ønskede at have meget boldbesiddelse...

Mht. fabregas, er der ikke en fare for at det bliver for offensivt med en felt til felt support. og så en angribende playmaker.. .


ville det passe bedre at spille med fløje support og så højt tempo... og falcao og Lewandowski i en skapretter rolle?
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #18: 21 Jan 2014, 19:44 »

Ja årsagen til det lave tempo var, at jeg ønskede at have meget boldbesiddelse...

Mht. fabregas, er der ikke en fare for at det bliver for offensivt med en felt til felt support. og så en angribende playmaker.. .


ville det passe bedre at spille med fløje support og så højt tempo... og falcao og Lewandowski i en skapretter rolle?

Nej, jeg syntes sagtens at du kan spille med en fremskudt playmaker og en felt-til-felt. Du skal jo tænke på, at du har din Ankermand, til at bryde på midtbanen.

Hvorfor vil du til at spille med fløje..? Hvis det er for at iscenesætte dine angribere med indlæg, så syntes jeg at du skal beholde en lav tempo. Men Falcao og Lewandowski passer måske bedre i en taktik med hurtig boldomgang, hvorfor jeg syntes at du skal beholde dine indvendige angribere. På den måde, har du tre offensive spillere, som vil blive iscenesat af Fabregas.


Jeg spiller selv med en 4-1-2-2-1 taktik, som du kan se her:


Der har jeg en fremskudt playmaker til at iscenesætte mine offensive spillere, mens jeg har en felt-til-felt ved siden af playmakeren. Det jeg har gjort (med inspiration fra WittingB) er at have en stopper i den centrale forsvar, som vil gå op på højde med min ankermand, og sikre mig mod kontra angreb centralt i banen.

Men min taktik er også baseret på at holde bolden i egne rækker, men samtidigt spiller jeg i et meget hurtigt tempo, da jeg netop ønsker at fange modstanderne i ubalance, for at sikre at mine offensive spillere kan udnytte de rum der vil blive skabt - Og det fungere utrolig godt..
Logged

nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #19: 21 Jan 2014, 19:52 »

mht til de indvendige angribere.. tænker du så support eller angreb? og jeg kan se du spiller bredt,, mine ind angribere spillere snævert... for at give plads til backerne? hvad tænker du om det.. Jeg tror at jeg sætter lewandoski og falcao til at spille som skarprettere .. men syntes du de skal gå i dybden? det har vel også en del at gøre med om de IA er support eller attack
Logged

nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #20: 21 Jan 2014, 19:55 »

og hvad tænker du om mentaliteten?  balanceret/ standard?
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #21: 21 Jan 2014, 20:08 »

mht til de indvendige angribere.. tænker du så support eller angreb? og jeg kan se du spiller bredt,, mine ind angribere spillere snævert... for at give plads til backerne? hvad tænker du om det.. Jeg tror at jeg sætter lewandoski og falcao til at spille som skarprettere .. men syntes du de skal gå i dybden? det har vel også en del at gøre med om de IA er support eller attack
Jeg syntes at de bør være på angreb, så de bliver mere målfarlige. Ellers tror jeg at en mand på toppen vil blive for lidt..

Grunden til at jeg spiller bredt, det er for at udnytte hele banen, hvilket også betyder at modstanderne har et større areal de skal dække. Dette betyder samtidigt at mine spillere får mere tid og plads til at agere i.

Angående Falcao og Lewandowski, så er der 2 sider til. For det første, hvis de går dybt, så skaber det plads til dine indvendige angribere (Det er samme princip jeg spiller efter, med min falske ni'er) Men omvendt, så er Falcao ikke skabt til at gå dybt i banen, men mere til at finde hullerne inde i feltet.. Men her skal du måske prøve dig frem og se hvad der fungere bedst...

og hvad tænker du om mentaliteten?  balanceret/ standard?

Tja, i mit spil der skifter jeg det faktisk efter hvem der er favorit til kampene (baseret ud fra oddsene i kampene) Hvis du har læst mine taktiske teorier, så ved du hvad det drejer sig om..  Wink  Men det er faktisk første gang i FM14, at jeg afprøver det, samtidigt med at jeg har nogle faste instruktioner. Men det ser ud til at virke upåklageligt...

Men ellers er kontrollerende & stift nok det jeg ville vælge, hvis du skulle have nogle faste indstillinger. Grunden til at du skal vælge stift, er fordi dine offensive spillere er istand til selv at kreerer deres chancer, hvilket betyder at det kan være unødvendigt farligt rent defensivt, da du ellers kan være udsat for kontra angreb.

Årsagen til kontrollerende, er at du gerne skal frem på banen, da du ellers har mange meter du skal løbe, fra du har erobret bolden og til du får skabt en chance. Dine indvendige angribere modtager gerne bolden i fødderne foran modstanderne bagkæde, og for at de skal være farlige, så skal der helst ikke være for langt ind til målet.. Både så de kan udfordre, skyde fra distancen, eller spille et-to om modstanderen..
Logged

nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #22: 21 Jan 2014, 20:21 »

Nu er jeg ved at være i mål tror jeg..

Lewamdoski er sat til at søge dybt når han spiller. falcao skal ikke gøre det.

midtbanen er sat op...


2 sidste spørgsmål

de indvendige angribere.. dem sætter vi til at spille mere bredt..  - men hvad så med mine backs.. der er indstillet til wingbacks.. skal de stadig søge overlap
?

og 2 skal ankermanden sættes til skærm mere/mindre - og hvordan lægger jeg en forsvarsspiller op ved siden af ham.. kan ikke finde den indstilling i menuen
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #23: 21 Jan 2014, 20:29 »

Jeg vil ikke specifik sætte de to indvendige angribere til at spille bredt - Det er hele holdet der skal gøre det.

Ankermanden skal bare have de naturlige indstillinger - jeg ser ingen grund til at pille ved ham. Angående forsvarsspilleren, så er det rollen der skal ændres, ikke en spillerinstruktion.

Dine backs kan i princippet godt lave overlaps, omend jeg personligt ville frygte det vil skade mere defensiv, end det vil gavne offensivt - Men hvis det fungere for dig nu, så hold dig til det..

Men når alt dette er sagt, så skal du huske at du jo har haft stor succes med din nuværende taktik. Så at ændre den for meget, kan muligvis have en negativ effekt... Bare fordi disse ting fungere for mit OB mandskab, er ikke ensbetydende med at det også vil virke for dig - Vores spillermateriale er jo noget anderledes.

Men det jeg primært vil fokusere på ved din taktik, det er at spille i et højere tempo, og ændre din midtbane konstellation. Start med det, og se hvilket effekt det har.. Begynder du defensivt at lukke flere kontra mål ind imod dig, så vil jeg overveje at bruge en stopper.

hvis du forsat har problemer med at tilspille dig store målchancer og scorer for få mål, så vil jeg overveje at spille mere bredt.
 
Logged

nani4000
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #24: 21 Jan 2014, 20:31 »

Jeg playtester Wink 1000 tak
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #25: 21 Jan 2014, 20:33 »

Jeg playtester Wink 1000 tak

Det var så lidt... Held og lykke med det
Logged

cartoon
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #26: 22 Jan 2014, 13:16 »

Hep


Har lagt denne file op, mit problem efter oprykning fra Skrill South til Skrill Premier at kombinere en defensiv og en offensiv sammen, her i min 2 sæson i Skrill Premier har jeg fundet den offensive del  scorer mål på samlebånd men lukke tilgengæld næsten ligeså mange ind og pt udmønter det sig i en top 6 placering. Problemet er at mine modstander spiller mit forsvar tyndt + alt for mange enkelt runs fra midtbane 1 mod 4 hvor de scorer.

http://www.sendspace.com/file/kvj2z5
Logged

Jlvang
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #27: 22 Jan 2014, 16:22 »

Hep

Har lagt denne file op, mit problem efter oprykning fra Skrill South til Skrill Premier at kombinere en defensiv og en offensiv sammen, her i min 2 sæson i Skrill Premier har jeg fundet den offensive del  scorer mål på samlebånd men lukke tilgengæld næsten ligeså mange ind og pt udmønter det sig i en top 6 placering. Problemet er at mine modstander spiller mit forsvar tyndt + alt for mange enkelt runs fra midtbane 1 mod 4 hvor de scorer.

http://www.sendspace.com/file/kvj2z5

Hej Cartoon,

Lad os lige starte med at slå fast at dit hold klarer sig fremragende. Du var forventet at være nr. 24 inden sæsonstart og ser ud til at kunne holde dig i top 10 uden problemer.


Jeg har taget et kig på dit save. Helt konkret har jeg kigget på hvordan målene scores i mod dig.
Hele 94,5% af målene scoret i mod dig i de sidste 30 hjemlige ligakampe er velplacerede afslutninger - det væsentligste her er, at det ikke er hovedstød.
Dit dybe forsvar formår altså, at holde modstanderne fra at komme rundt om backsne og slå farlige indlæg - og de gør det oven i købet til noget nær perfektion!

Stort set alle mål scoret i mod dig er skabt ved afleveringer i mellem to forsvarsspillere. Enten mellem en CB og en back eller direkte mellem de to CBs.
De fleste af disse afleveringer kommer helt fra midten af banen, eller fra modstanderens egen banehalvdel og her knækker filmen, for når en dyb stikning lykkes mod et forsvar der står dybt, så er der noget galt.
Dine centrale forsvarsspillere er ikke ret hurtige, så det giver god mening at dit hold er svagest i dette aspekt af spillet, men så markant virker til at være grundet i taktikken.

Jeg hæfter mig ved at begge dine CBs skærmer mere af, hvorfor det? Jeg kan godt forstå at du med så luftstærke forsvarsspillere vil bruge den ene som en slags stopper, men skyder begge aggressivt frem kommer der plads bagved.

Din centrale midtbane tror jeg er ret sårbar overfor kontraangreb. Dit hold spiller en slags possessions-fodbold der går langsomt og med short passing hvilket giver din felt-til-felt midtbane og din fremskudte playmaker tid til at kombinere sig tættere på modstanderens felt. Et boldtab på dette tidspunkt giver modstanderholdets angribere enormt meget plads til at falde ned i banen for at hente bolden, hvorefter de kan sende deres angrebsmakker i dybden til en løbeduel mod en langsom prisgivet kæmpe.
Har du forsøgt med en dybdeliggende playmaker, ellers overvej en defensiv rolle på den centrale midtbane (CM, boldvindende eller dybdeliggende playmaker).


Du lukker flest mål ind i starten- og slutningen af anden halveg. Overvej at spille mindre offensivt hvis du fører ved pausen for at dæmme op for dette.
Logged

Arsrea
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #28: 22 Jan 2014, 17:08 »

Nej, jeg syntes sagtens at du kan spille med en fremskudt playmaker og en felt-til-felt. Du skal jo tænke på, at du har din Ankermand, til at bryde på midtbanen.

Hvorfor vil du til at spille med fløje..? Hvis det er for at iscenesætte dine angribere med indlæg, så syntes jeg at du skal beholde en lav tempo. Men Falcao og Lewandowski passer måske bedre i en taktik med hurtig boldomgang, hvorfor jeg syntes at du skal beholde dine indvendige angribere. På den måde, har du tre offensive spillere, som vil blive iscenesat af Fabregas.


Jeg spiller selv med en 4-1-2-2-1 taktik, som du kan se her:


Der har jeg en fremskudt playmaker til at iscenesætte mine offensive spillere, mens jeg har en felt-til-felt ved siden af playmakeren. Det jeg har gjort (med inspiration fra WittingB) er at have en stopper i den centrale forsvar, som vil gå op på højde med min ankermand, og sikre mig mod kontra angreb centralt i banen.

Men min taktik er også baseret på at holde bolden i egne rækker, men samtidigt spiller jeg i et meget hurtigt tempo, da jeg netop ønsker at fange modstanderne i ubalance, for at sikre at mine offensive spillere kan udnytte de rum der vil blive skabt - Og det fungere utrolig godt..

Kunne egentlig godt tænke mig at høre, bruger du ikke andre indstillinger end dem her? altså spiller indstillinger eller nogen mentalitet??
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FmF's officielle Taktiske panel
« Svar #29: 22 Jan 2014, 17:24 »

Jeg bruger ikke spillerinstillinger, da jeg går meget op i at købe de rigtige type spillere til mit hold, som passer med de roller der er på holdet..

Angående mentalitet, så er jeg begyndt med at ændre den fra kamp til kamp, baseret ud fra oddsene til kampene (nøjagtigt ligesom med de taktiske teorier) og det ser også ud til at virke i FM14.. Forskellen fra 13 & 14, er at jeg her har en tilvalgt en række instruktioner, som jeg ikke gjorde i FM13.

Man kan godt sige, at jeg med instruktionerne, formation og rollerne forsøger at skabe en "rød tråd" i taktikken, hvorefter mentalitet afgøres ud fra oddset på selve kampen..
Logged

Sider: 1 [2] 3 4 ... 27 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010