home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  2 Brugere, 971 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Hvad tror du på?
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Tror du på en religion?
Ja, Kristendommen.
- 26 (28,6%)
Ja, Islam.
- 3 (3,3%)
Ja, Jødedommen.
- 0 (0%)
Ja, Buddhismen.
- 3 (3,3%)
Ja, anden religion.
- 1 (1,1%)
Nej, tror ikke på nogen religion.
- 58 (63,7%)
Antal Stemmer: 91

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 34 Udprint
Forfatter Emne: Hvad tror du på?  (Læst 57115 gange)
plutonium
Manager

Sv: Religion eller ej?
« Svar #150: 28 Jul 2009, 13:04 »

Kristendommen er altså ikke så rosenrød som så mange gør den til. Kristendommen har, i modsætning til BÅDE jødedommen og islam, et negativt menneskebillede. I kristendommen har Jesus ganske vist påtaget sig vores skyld, så vi kan komme i himlen, tilbage til oprindelsen, men det betyder ikke at vi er syndfri. Katolikkerne mener at vi skal gøre gode gerninger for at komme tættere på paradis, for at gøre bod på alle vores synder. Protestanterne mener at gode gerninger er noget pjank, da vi så forsøger at frelse os selv, hvad vi ikke kan. Derfor mener protestanterne at vi bare skal leve et så syndfrit liv som muligt.

I jødedommen mener de at paradis vil komme til Jorden hvis alle følger de regler Gud har fastsat.

I islam er mennesket Guds tjener, og derfor skal vi gøre som han befaler. Begår vi så en synd, så kan vi bode ved at foretage en pilgrimsvandring, hvorved alle vores synder bliver 'nulstillet', altså at vi atter er syndfri. Vi kan så fortsat begå synder EFTER pilgrimsvandringen, hvilket vil betyde at vi kommer tættere på helvede. Derfor er det også bedst for en troende muslim at foretage en pilgrimsvandring som det sidste han gør, da han så vil være garanteret en plads i paradis. Med andre ord, så kan man frelse sig selv i både islam og jødedommen.

Desuden er kristendommen (så vel som islam) en udløber af jødedommen. Jesus var jo ikke kristen. Han var jøde. Men han omfortolkede det gamle testamente. Tilbage i hans tid var jøderne jo besat af romerne, og jøderne mente at Gud ville frelse dem hvis ALLE jøder fulgte alle buddene til punkt og prikke. Men Jesus var af den tro, at man ikke nødvendigvis skulle følge buddene i handling, men snarere i tro. Det var med andre ord vigtigere at man i sjælen var en god jøde. Ifølge Jesus var det lige så forkert at ØNSKE at dræbe nogen, som rent faktisk at føre sværdet.

Islam opstod jo ved Muhammed, der boede i et stammesamfund, hvor man havde flere guder. Men han valgte at tage monoteismen til sig, med sin egen fortolkning. Nemlig at Guds ord blev bragt til mennesket igennem profeter. Problemet var bare, at profeterne har omfortolket Guds ord, hvorfor de bliver forkerte. Moses og Jesus var imidlertid meget GODE profeter, der bragte Guds ord i deres rene form. Desværre duer det der med mundtlig overlevering ikke, da ordene bliver fordrejet. Derfor indeholder det nye og det gamle testamente ikke de sande Guds ord. Men da Gud så skrev Koranen igennem Muhammed, så indeholder den de 100 % rigtige ord. Hvis man skal tro på islam, naturligvis.

Personligt er jeg 100 % ateist, selvom jeg er kulturkristen. Langt de fleste danskere hører rent bortset fra det til kategorien kulturkristne, for de følger sgu ikke kristendommen. Men de er født og opvokset i Danmark, hvor kulturen er BASERET på den kristne tro. Jeg tror ikke på Gud. Jeg tror ikke på paradis. Jeg tror ikke på helvede. Men jeg synes religion er SYGT spændende, fordi det har haft (og har stadig) en så stor indflydelse på verden.

Det skal forresten siges, at jeg er lidt usikker på den del om profeterne i Islam i dette indlæg, men det er gengivet så godt som muligt efter min undervisning i gymnasiet.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

gumle
Reserveholdsspiller

« Svar #151: 28 Jul 2009, 17:36 »

Kristendom, Jødedom og Islam bygger alle på det gamle testamente. Det gamle testamente som var hårdt og ubarmhjertigt. Historierne i det testamente er jo grusomme. Tro eller dø! Ægypterne troede ikke på gud, derfor skulle deres ældste (tror jeg nok) drengebørn dø! De holdt jo som fortalt Moses' folk som slaver. Der er så folk som mener, at Israelerne var arbejdsfolk, og vilkårene for arbejdere dengang var ikke så gode. Men de manglede et land til præcist det folkefærd, og derfor skulle de afsted.
Men Noahs ark er jo også et fortræffeligt eksempel på denne grusomhed. Eller - jeg mener, at det er - Jobs bog som fortæller om da Gud tog alt, hvad manden ejede.

De tre forskellige religioner tolker udfra det gamle testamente, og derfor går jeg udfra, at vi tror på samme gud.
Jeg selv er kulturkristen, tror jeg det hedder, og det er jeg fint tilfreds med. Vores hjernes funktion består af kemiske processor og elektriske impulser. Når disse ikke sker mere, vil vores bevidsthed ikke være til stede, og derefter oplever vi ikke noget. Det mener jeg i hvert fald. Den eneste "religion" jeg kan se ville virke for mig, er Budhismen. Den eneste religion der prædiker fred, hvor de troende overholder det.

To shred, or not to shred

Har været uvenner med min kæreste hele dagen, men jeg fik pizza så dagen får 10! Opstemt

gumle
Reserveholdsspiller

« Svar #152: 28 Jul 2009, 17:38 »

Nok ikke den helt rigtige tråd at smide dette i, men kunne ikke lige komme i tanke om/finde anden.

Til sagen: Se lige denne side - www.jesus-is-savior.com. Det er jo ligefør man tror det er ironi? Opstemt

Fy for s*t*n et grumt link! Nøj, det er ikke til at holde ud. Opstemt

To shred, or not to shred

Har været uvenner med min kæreste hele dagen, men jeg fik pizza så dagen får 10! Opstemt

Schytte
Landsholdsspiller

« Svar #153: 28 Jul 2009, 18:10 »

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad det præcis er for et bevis, som overbeviste jer? Hvilket konkret eksempel har overbevist jer om, at evolution er sandhed?

Skal først lige siges, at ja jeg er konfirmeret, og ja jeg troede på gud DENGANG. Der er to grunde til jeg nu ikke tror på gud og kristendommen mere. Eftersom jeg jo er blevet ældre, og nok lidt klogere, har jeg indset at religion er en stor løgn. Og hvorfor så det? Hvorfor tror jeg ikke på gud? Tja, hvorfor tror jeg ikke på at der sidder en oppe i himlen, som styrer det hele. Den er god nok svær. Det er en mellemting mellem meget mere viden og personlige oplevelser. Den første grund er viden. Med vores sunde fornuft kan vi jo sige os selv, at der ikke er nogen "gud", der er ingen der dør og genopstår, på den måde som Jesus gjorde det. Man kan ikke gå på vandet. Jesus kunne ikke helbrede syge mennesker. Og efter at have set filmen Zeitgeist som i nok kender, lyder det hele jo meget meget urealistisk.

Den personlige grund er den, at som der står i biblen, svarer gud på ALLE bønner, LIGEMEGET hvad. Jamen det var jo fint, men jeg synes ikke rigtigt der skete noget, da jeg bedte om, at mit knæ blev bedre (har haft dårligt knæ siden jeg var 12, deraf MAAAAAAAAANGE problemer i fodbold, det er stadig meget ustabilt), men der er ikke sket noget. Det andet er, at hvis Gud elsker alle, hvorfor fan*en sidder jeg så med en finger, der kom i klemme i en dør, og jeg var ved at miste 2 cm af det yderste af fingeren, hvorfor sidder jeg med en arm, der ikke kunne sættes "rigtigt" på dengang jeg brækkede den? For lige at vise hvor "urimeligt dumme" jeg synes (NOGLE) troende kan være, fik jeg det her svar til fingeren, vel og mærket af en "gadepræst": Jamen gud elsker dig, derfor kom din finger til at fungere igen." Til det svarede jeg: "Hvis gud elsker mig, hvorfor satte han mig så i den situation til at starte med?". Så kommer det typiske udenomssnak.

Og en lille diskussion som jeg havde med denne "gadepræst", spurgte jeg hvorfor der er så meget ondt i verden, selvom gud er PERFEKT? Det må da være en fejl? Dertil svarer han, at det er fordi han lukker Fjenden ind i vores verden, for at vi ikke bliver overmodige. 
Ja, når man tænker over det, så lyder det så fantastisk dumt.
Men det der pisser mig mest af, er når vi i nyhederne ser de amerikanere, typisk sorte kvinder (ingen generalisering), som takker gud, for at de overlevede en ulykke, og at det var et mirakel og de takker gud for det. Hvis gud har magten over alt og alle, så har jeg bare det her spørgsmål til dem: Hvem skabte ulykken?

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #154: 28 Jul 2009, 18:23 »

Schytte: Gud viser at der er smerte, så vi ikke glemmer tilværelsen. Vi er - som du så smukt siger - ikke overmennesker. Vi KAN ikke gå på vandet. Var vi usårlige, hvor ville vi så være? Nemlig, ikke hvor vi er nu. Derfor lukker Gud 'Fjenden' ind i vores verden; for at minde os om hvem vi er og hvad vi er.

Guds veje er uransalige. Vi skal ofte igennem perioder, hvor det slet, slet ikke giver mening at Gud har sat os - men det sker jo med et formål. Gud har en plan - en plan, der måske overhovedet ikke ligner din. Måske vil han skubbe dig i anden retning?
Man skal ofte lide før man kan glædes. Når en kvinde føder, skal hun igennem en del lidelse, før hun kan glæde sig over barnet. Smiley

Schytte
Landsholdsspiller

« Svar #155: 28 Jul 2009, 18:33 »

Schytte: Gud viser at der er smerte, så vi ikke glemmer tilværelsen. Vi er - som du så smukt siger - ikke overmennesker. Vi KAN ikke gå på vandet. Var vi usårlige, hvor ville vi så være? Nemlig, ikke hvor vi er nu. Derfor lukker Gud 'Fjenden' ind i vores verden; for at minde os om hvem vi er og hvad vi er.

Guds veje er uransalige. Vi skal ofte igennem perioder, hvor det slet, slet ikke giver mening at Gud har sat os - men det sker jo med et formål. Gud har en plan - en plan, der måske overhovedet ikke ligner din. Måske vil han skubbe dig i anden retning?
Man skal ofte lide før man kan glædes. Når en kvinde føder, skal hun igennem en del lidelse, før hun kan glæde sig over barnet. Smiley
Kan du virkelig ikke selv se det lyder helt forkert? Først, at gud skal vise os der er smerte osv, og derfor lukker Fjenden ind, ville det ikke bare være nemmere at skabe os, så vi ikke kan opføre os overmodige? Altså en 17-årig dreng kan da umuligt være smartere end den mægtige og perfekte gud? Det ville da være noget nemmere.

Og gud har en plan, hvad fu*k er planen så, når jeg skal brække armen, når jeg skal få en finger i klemme der, to ting der ikke nok gjorde ondt på det tidspunkt det skete, men stadig er "pinligt"? Jeg gør alt for at dække min finger, jeg gør alt for at dække min albue fordi den ligner noget der stadig er brækket. Hvad er meningen med at jeg ikke kan spille fodbold mere end hver anden eller tredje gang?

plutonium
Manager

« Svar #156: 28 Jul 2009, 18:35 »

gumle:
Du har fuldstændig ret. Jødedommens, kristendommens og islams gud er alle den samme gud. Det er også derfor den Muslimske tri ikke fordømmer den kristne og jødiske tro. Islam påpeger blot at deres tro er den 'rigtige' af de tre, fordi koranen er Guds ord, og derfor den ægte, sande, rene religion. Jødedommen og kristendommen er blot fejlfortolkninger. Når muslimske ekstremister angriber vestlige lande, så er det jo heller ikke fordi de hader vores religion, men nok snarere vores mangel på samme.

Både kristendommen og islam er jo trosretninger hvor man skal missionere. Desværre er der så nogen der opfatter det som om, at man skal slå dem ihjel der ikke tror på det samme som en selv. Det står der intet om i koranen. Der står at man skal forsøge at omvende folk, men hvis de ikke vil omvendes, så er det deres egen sag, og man har gjort sin gerning som missionær, altså ved at sprede budskabet. Det er så op til den enkelte hedning at vurdere, om de vil tro på 'Gud'.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #157: 28 Jul 2009, 18:44 »

Kan du virkelig ikke selv se det lyder helt forkert? Først, at gud skal vise os der er smerte osv, og derfor lukker Fjenden ind, ville det ikke bare være nemmere at skabe os, så vi ikke kan opføre os overmodige? Altså en 17-årig dreng kan da umuligt være smartere end den mægtige og perfekte gud? Det ville da være noget nemmere.

Og gud har en plan, hvad fu*k er planen så, når jeg skal brække armen, når jeg skal få en finger i klemme der, to ting der ikke nok gjorde ondt på det tidspunkt det skete, men stadig er "pinligt"? Jeg gør alt for at dække min finger, jeg gør alt for at dække min albue fordi den ligner noget der stadig er brækket. Hvad er meningen med at jeg ikke kan spille fodbold mere end hver anden eller tredje gang?

Slap nu af - jeg er ikke Gud crazy

Jeg ville langt hellere have, at der var smerte end der ikke var. Gud kan ikke bygge vores personlighed (han kunne jo fx ikke holde Adam og Eva fra at spise æbler).

Hvad planen er, ved jeg naturligvis ikke. Guds veje er uransaglige. Husk det. Gud vil måske skubbe dig i en anden retning - måske er det ikke meningen at du skal spille fodbold. Hvem ved?

Her er lidt læsning:
http://www.religion.dk/artikel/52468:Spoerg-om-etik--Barnloeshedens-smerte
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/322549:Kirke---tro--Et-liv-uden-smerte-ville-vaere-til-grin

Jeg siger ikke der er en Gud, men det er lidt svært at klandre ham for noget, som rent faktisk er meningen. Smiley Lidt ligesom da Kelso ikke kunne forstå hvorfor Jesus ikke bare frelste sig selv på korset - jamen hallo, det er jo ligesom vitalt for kristendommen. Smiley

Schytte
Landsholdsspiller

« Svar #158: 28 Jul 2009, 20:57 »

Slap nu af - jeg er ikke Gud crazy

Jeg ville langt hellere have, at der var smerte end der ikke var. Gud kan ikke bygge vores personlighed (han kunne jo fx ikke holde Adam og Eva fra at spise æbler).

Allerede der går kristendommen mod sig selv. For gud bliver flere gange omtalt som PERFEKT. Og da han er skaberen, burde det ikke være et problem. Det er et problem, at han ikke kunne holde dem fra at spise af æblet.
Undskyld jeg virker sur Smiley Men jeg kan ikke forstå det.

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #159: 28 Jul 2009, 21:11 »

'Guds veje er uransalige' - det må du vel have stødt på. Gud er ikke decideret perfekt, men det er klart han fremstilles som det ypperste; han har jo trods alt skabt vores jord og alt liv herpå Smiley Det er IKKE et problem, at han ikke kunne holde dem fra at spise af æblet. Det er en af grundstenene i vores religion lige nu. Da de spiste æblet, frigjorde de synden - derfor har vi arvesynd. ALLE synder, og det kan vi ikke undgå. På et eller andet tidspunkt tænker man ondt om en anden, og derved bryder man den eneste 'regel' vi har - "man skal elske sin næste" - derfor kom Jesus på Jorden, og derfor lod han sig korsfæste; så han kunne frelse os alle fra vores synd. Hvis vi blot tror på Gud, Jesus og Helligånden, jamen så frelser Jesus os. Smiley

Kristendom er indviklet og ikke så ligetil, og udadtil, ja der ser den også meget, meget ufuldendt ud - men jeg kan forsikre dig om, at der findes svar på (næsten) alle tvivlsspørgsmål, når man først kommer ind under huden på den.

Schytte
Landsholdsspiller

« Svar #160: 28 Jul 2009, 21:22 »

Gud bliver beskrevet som perfekt, så enten er han perfekt ellers er han ikke Smiley Anyways, jeg tror jeg forstår hvad du mener, men jeg kan bare ikke forstå, at det er gået til sådan. Derfor kan jeg ikke argumentere mod det du siger, desværre.

Og nu et emneskifte som får mig til at ligne en, der ikke kan argumentere mod hvad i siger, men ja, jeg "har været" kristen og ja jeg har da os bedt, og troet at der var noget større end os, men med tiden har jeg bare mistet den tro af flere ting, specielt fordi vi i min familie har været meget uheldige... (jeg ved ikke om det er mere uheldigt end andre familier, men mere end dem jeg kender i hvert fald), og hvis gud virkelig elsker mig kan jeg ikke forstå at han skal udsætte mig for det. Det har jeg os sagt før, men tja. Vi er jo så forskellige, og derfor har vi jo også forskellige opfattelser af verden som vi lever i.

Enged
Gæst

« Svar #161: 28 Jul 2009, 21:36 »

Jeg vil betegne mig selv som agnostiker.
Jeg tror ikke nødvendigvis på at der en gud som kristendommen fremstiller det, men jeg er alligevel heller ikke overbevist om at det hele er et stort tilfælde. Det er det hele simpelthen for stort til, måske er det også fordi jeg har et underligt forhold til døden, eller jeg har i hvert fald meget svært ved at tro at når man er død, så er det bare slut prut finale, også er der bare ikke mere. Ikke at jeg tror på reinkarnation, eller på at vi kommer op i himlen eller i skærsilden. Jeg nægter simpelthen at tro at det er slut.
Så kan man kalde mig dum, hvis det er det man vil, og det er nok også det forhold til døden der gør, at jeg ikke tror på at det hele er en stor naturlig tilfældighed.

Anfield Road
Manager

Sv: Hvad tror du på?
« Svar #162: 18 Dec 2012, 15:40 »

Graver lige denne forlængst glemte tråd frem fra kælderen igen.

Jeg ville egentlig bare høre om der er nogen kristne herinde, og nogen som måske havde lyst til at svare på et par spørgsmål om guds ledelse og kristendom. Det er fordi vi laver et projekt i skolen lige nu, hvor jeg skal interviewe nogen der har en holdning om det, og det er bedst at have så mange som muligt med  Peace

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Gungner
Gæst

« Svar #163: 07 Apr 2013, 20:50 »

Nu er jeg selv uddannet Teolog, så kan i selv konkludere om jeg er troende eller ej Tunge

Spardle
Landsholdsspiller

« Svar #164: 07 Apr 2013, 20:58 »

Nu er jeg selv uddannet Teolog, så kan i selv konkludere om jeg er troende eller ej Tunge

Psst, psst opslaget er fra december Wink

Burnley, Aab,  FC Barcelona, Schalke 04,
Burnley will win the PrL trophy again, it's just a question about time.
Pretiumque Et Causa Laboris

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 34 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010