home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 16:21:02 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23459
  0 Brugere, 933 Gæster Online.

Nyeste Bruger: scarlett07071
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 10 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 422 423 [424] 425 426 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 533594 gange)
Muffe?
Ynglingespiller

Sv: Skole
« Svar #6345: 06 Sep 2011, 16:39 »

Hej drenge!
Min dejlige matematiklærer har givet os en opgave omkring, at vi skal bevise, at man kan udregne arealet af et kvadrat ved hjælp af: ½*(d*d). Kan simpelthen ikke få det til at passe, er ikke engang sikker på om det er et trick. Håber der er en der kan og vil hjælpe mig!

PS: d=diameter/diagonalen Wink

Nummer to er bare den første taber.

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #6346: 06 Sep 2011, 17:00 »

Hej drenge!
Min dejlige matematiklærer har givet os en opgave omkring, at vi skal bevise, at man kan udregne arealet af et kvadrat ved hjælp af: ½*(d*d). Kan simpelthen ikke få det til at passe, er ikke engang sikker på om det er et trick. Håber der er en der kan og vil hjælpe mig!

PS: d=diameter/diagonalen Wink

Hvis du deler kvadradet op i 2 trekanter ved den ene diagonal som skillelinje.

Som man nok ved kan arealet af en trekant beregnet ved ½*h*g, hvor h er trekantens højde og g er dens grundlinje. I det her tilfælde vil g være det samme som d, og h det samme som en halv d. Altså:
g = d
h = ½*d

Trekantens areal er da:
½*h*g = ½*½*d*d

Husk kradradet er delt op i 2 trekanter, altså er arealet af hele kvadradet:
A = 2*½*½*d*d = ½*d*d

Noget du kunne bruge?

Vuelve la ilusión

Muffe?
Ynglingespiller

« Svar #6347: 06 Sep 2011, 17:43 »

Ja - det er perfekt!

Kan denne formel så bruges i et rektangel også?

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #6348: 06 Sep 2011, 18:12 »

Det var godt Wink

Nej, formlen gælder kun for et kvadrat. Grunden dertil er at højden i de to indre trekanter ikke er lig med ½*d. Skæringen mellem højden og grundlinjen ligger præcist i kvadratets midtpunkt, det gør den ikke i en rektangel.

Vuelve la ilusión

Muffe?
Ynglingespiller

« Svar #6349: 06 Sep 2011, 18:17 »

Det fandt jeg også ud af da jeg lige fik tegnet et rektangel.

Tusind tak for hjælpen! Bukker og takker og alt det der! ;-)

Hamza_BIF
Manager

« Svar #6350: 07 Sep 2011, 21:03 »

Hey, står overfor min første tyskaflevering i gym, og vil gerne lige have dobbelttjekket lidt af teksten... Ville sætte pris på, hvis nogen kunne læse dette igennem og se om det er i orden, eventuelt påpege grammatiske fejl Smiley

Ich habe das Buch hier. Hast du der Füllfederhalter? Früher hatten wir zwei Hunde. Jetzt sind sie tot. Der Stoff ist preiswerte. Die Reparatur wird teuer. Letzte Nacht die Familie hatten Gäste. Die Fabrik hat die Order Heute. Übermorgen so haben wir hoffentlich die Waren. Die Fabrik hatte die Order gestern. Übermorgen so haben wir vielleicht die Möbelstücke.

og

Bist du zufrieden jetzt? Das Mädchen ist krank. Sie hat Fieber. Hoffentlich wird sie wieder gesund. Der Bruder und Schwester ist nicht krank. Heer und Frau Schröder ist Millionären.
Ihr habt der Sohn Peter, und die Tochter Dora. Peter und Dora ist Zwillingen. Er hat der Wagen mit. Die Gästen hatte Blumen mit. Die Nelke war rode und Weiß. Die Nelke ist teuer jetzt. Der Preisen ist etwa. drei kr. pro Stück. Das Geschäft hatte früher nur 2 Schaufenstern, jetzt die hat fünfe.

På forhånd tak! Smiley

Ovenstående indlæg er af høj klasse.

Hamza_BIF
Manager

« Svar #6351: 07 Sep 2011, 22:07 »

Hey, står overfor min første tyskaflevering i gym, og vil gerne lige have dobbelttjekket lidt af teksten... Ville sætte pris på, hvis nogen kunne læse dette igennem og se om det er i orden, eventuelt påpege grammatiske fejl Smiley

Ich habe das Buch hier. Hast du der Füllfederhalter? Früher hatten wir zwei Hunde. Jetzt sind sie tot. Der Stoff ist preiswerte. Die Reparatur wird teuer. Letzte Nacht die Familie hatten Gäste. Die Fabrik hat die Order Heute. Übermorgen so haben wir hoffentlich die Waren. Die Fabrik hatte die Order gestern. Übermorgen so haben wir vielleicht die Möbelstücke.

og

Bist du zufrieden jetzt? Das Mädchen ist krank. Sie hat Fieber. Hoffentlich wird sie wieder gesund. Der Bruder und Schwester ist nicht krank. Heer und Frau Schröder ist Millionären.
Ihr habt der Sohn Peter, und die Tochter Dora. Peter und Dora ist Zwillingen. Er hat der Wagen mit. Die Gästen hatte Blumen mit. Die Nelke war rode und Weiß. Die Nelke ist teuer jetzt. Der Preisen ist etwa. drei kr. pro Stück. Das Geschäft hatte früher nur 2 Schaufenstern, jetzt die hat fünfe.

På forhånd tak! Smiley

Håber det er i orden, at jeg lige tager den op, da den er forsvundet fra seneste aktive emner og skal aflevere om under 2 timer Peace

Altid FCK
Manager

« Svar #6352: 11 Sep 2011, 15:29 »

Hey gutter, kunne godt bruge lidt hjælp her:

146.- benzinmåleren i en lastbil viste 1/8 fuld. Der fyldes derefter 45 l benzin på tanken, derefter viser måleren 3/4 fuld. Hvor meget rummer tanken?

Jeg ville umiddelbart sige 45:3/4=60
Men jeg er lidt i tvivl, for nogle fra min klasse har fået det til 72 Smiley

Når du f. eks. bøjer dig fremover, bliver smerten så lidt mindre?

Rullende Øjne Hævet Øjenbryn

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #6353: 11 Sep 2011, 15:36 »

146.- benzinmåleren i en lastbil viste 1/8 fuld. Der fyldes derefter 45 l benzin på tanken, derefter viser måleren 3/4 fuld. Hvor meget rummer tanken?

Svaret er 72 liter.

1/8 del er i tanken allerede. Det fyldes op til 3/4 (= 6/8), hvor af 45 liter altså er lig med 6/8 - 1/8 = 5/8 af tankes fulde kapacitet.

Der divideres med 5 og ganges med 8 for at få 8/8 af tankens kapacitet, altså det hele:
45/5*8 = 72 liter.

Vuelve la ilusión

Hamza_BIF
Manager

« Svar #6354: 11 Sep 2011, 15:48 »

Der er 1/8 i tanken i forvejen, og der fyldes 45 liter på, hvorefter der er 3/4 (6/8) på.

45 = 5/8

45/5 = 9 = 1/8 - Ergo er der nu 54 liter i tanken (6/8).

54/6 = 9

9*8 = 72 liter Smiley

EDIT: Skal huske at opdatere siden, alt for slow...

Altid FCK
Manager

« Svar #6355: 11 Sep 2011, 15:54 »

Jeg takker og bukker mange gange! Jeg havde også selv overvejet 72, men jeg kunne ikke få det sat op rigtigt. Så hvis jeg ikke havde fået hjælp, havde jeg nok satset på 60. Men mange tak!

michaelk
Landsholdsspiller

« Svar #6356: 11 Sep 2011, 20:07 »

Så er vi startet på gymnasie matematik, og efter at have sovet lidt i de første timer, sidder jeg nu i problemer med at reducerer nogle brøker, som jeg ellers plejer at være meget god til.
Jeg ved denne her giver 0, men vil gerne have forklaret hvorfor:

A           B           A^2+B^2
---   -   -----  -    -----------   =
A-B      A+B        A^2 - B^2

Håber i forstår den. NÅr jeg laver flere af stregerne så er det fordi forskellen med tæller og nævner og en streg så står det for minus.
På forhånd tak.

Hala Madrid!

patrick J
Manager

« Svar #6357: 12 Sep 2011, 13:50 »

Forstår ikke helt den måde du har skrevet det op på michaelk? For tror godt jeg kan hjælpe med det. Smiley

Har dog mine egne problemer med noget gymnasie mat her.
Opgaven er som følgende:

Omskriv ved hjælp af kvadratsætningerne følgende udtryk:

x^2+2xy+y^2

4x^2-4xy+y^2

16a^2+4ab+1/4 b^2

4w^2-9k^2

Bob Paisley til Alan Kennedy: "They shot the wrong Kennedy back in 1963!"

Altid FCK
Manager

« Svar #6358: 13 Sep 2011, 19:25 »

"Et el-komfur med en kogeplade på 2000 W bruger 400.000 J til at opvarme noget vand. Hvor lang tid varer opvarmningen?"

Er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare løsningen på denne sætning og hvorfor det er sådan? Er i gang med min første store fysikopgave på gymnasiet, og har ikke fattet et ord ind til videre Wink

Manchesterutd
Reserveholdsspiller

« Svar #6359: 14 Sep 2011, 15:29 »

"Et el-komfur med en kogeplade på 2000 W bruger 400.000 J til at opvarme noget vand. Hvor lang tid varer opvarmningen?"

Er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare løsningen på denne sætning og hvorfor det er sådan? Er i gang med min første store fysikopgave på gymnasiet, og har ikke fattet et ord ind til videre Wink

Jeg er slet ikke sikker. Men Joule over sekunder mener jeg er lig med Watt.. Så du skal nok bare sige 4000.000J/x=2.000 W.
Også får du 200 sekunder eller 3 minutter og 20 sekunder..
Men kan ærgerligt talt ikke huske om det er den rigtig løsning.

Forstår ikke helt den måde du har skrevet det op på michaelk? For tror godt jeg kan hjælpe med det. Smiley

Har dog mine egne problemer med noget gymnasie mat her.
Opgaven er som følgende:

Omskriv ved hjælp af kvadratsætningerne følgende udtryk:

x^2+2xy+y^2

4x^2-4xy+y^2

16a^2+4ab+1/4 b^2

4w^2-9k^2

x^2+2xy+y^2 = 1. kvadratsætning som siger (a+b)^2= a^2+b^2+2ab. så den lyder: (x+y)^2

4x^2-4xy+y^2 = 2. kvadratsætning som siger (a-b)^2=a^2+b^2-2ab. Så den lyder: (2x-y)^2

Sådan vil jeg tro de to første opgaver skal løses.

« Seneste Redigering: 14 Sep 2011, 15:54 af Manchesterutd » Logged

Den mest sublime form for idræt er at gabe tre gange hver morgen.

Sider: 1 ... 422 423 [424] 425 426 ... 565 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010