home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23456
  1 Bruger, 882 Gæster Online.

Indlæg: 1132949 over 31382 Emner
Nyeste Bruger: godrejkokapet
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 478 479 [480] 481 482 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 532173 gange)
BIG Bauke Mollema
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7185: 08 Okt 2012, 18:58 »

Jeg er lidt i samme dilemma som Jakob. Jeg er sikker på, at jeg vil skrive i samfundsfag, men jeg ved ikke hvilket andet fag, som jeg også gerne vil skrive i. Jeg veksler mellem historie og engelsk. Jeg er god til begge fag. Personligt hælder jeg mest til historie pga. den simple grund, at min engelsklærer er inkompetent og jeg føler ikke hun vil kunne hjælpe mig ordentligt. Hvad er jeres erfaringer? Er det vigtigt at have 2 fag, hvor der er tilknyttet 2 dygtige lærer?
Nu har jeg valgt for 10 minutter siden, og jeg vil sige, at den faktor der fik mig til at vælge engelsk var, at min historielærer ganske enkelt er håbløs. Dog synes jeg også, at engelsk lå en smule bedre til mig metodemæssigt. Men for at svare på dit spørgsmål, så er det for mig i hvert fald hamrende vigtigt, at læreren kan bidrage med råd, vejledning og andet, og det følte jeg på ingen måde, at min historie-lærer kunne.
Logged

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #7186: 08 Okt 2012, 19:26 »

Jeg havde det på præcis samme måde. Vi blev frarådet af vores lærere at vælge samfundsfag, da vi kun har det på B, så jeg skulle i hvert fald have historie. Valget stod så mellem spansk og engelsk: vores spansklære er nice, det er engelsklæreren ikke. Så det blev spansk og det bliver noget med Cuba. Jeg tænker på, hvilke faktorer som gjorde det muligt at gennemføre den kommunistiske revolution i Cuba. Den bliver bare hurtigt for standard og jeg skriver præcis det samme om nazismen i 2. g. Kunne dog også være interessant at kigge på den idealistiske kommunisme sat overfor den reelle kommunisme (igen Cuba, men Sovjet er et andet godt eksempel), som jo adskiller sig ret meget fra det, som Marx så som idealbilledet. Men dunno
Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7187: 08 Okt 2012, 20:54 »

Har brug for hjælp. Jeg er i gang med DIO, men kunne godt bruge nogle noter til imperialisme. Det må gerne både være generelt men også dybte gående, hvor det er lige meget hvad man har gået dybt i.
I må gerne skrive enten en pm eller så skrive her.

Logged

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #7188: 08 Okt 2012, 21:25 »

   1. Hvilke historiske nybrud muliggjorde, at imperialismen kunne finde sted?
Jernbaner, dampmaskiner og kommunikationsnetvæ rk baseret på telegrafen. Våbentekonologi – få soldater at kæmpe mod soldater. Handel med slaver. Suez og Panama kanalen gjorde det meget lettere. Viden om tropesygdomme – dør slet ikke i samme omfang på imperalistisk færd. Hurtigt at laste/læsse skibe af (bedre vestlige havne)
   2. Hvad motiverede de europæiske lande til at slå ind på en imperialistisk kurs?
Moralsk/religiøst motiv (legimitasering af ekspansion). En masse gode råstoffer (bomuld, olie, diamanter). Nye markeder (konkurrence mellem at erobre og mangel på vækst, da der var recession i 1870’erne). I høj grad magtpolitisk.
   3. Hvordan adskilte den amerikanske imperialisme sig fra den europæiske?
   Ikke global men regional imperalisme (tog noget af det nordlige Mexico).
   4. Redegør for den imperialistiske udvikling i Indien.
   Portugiserne kom dertil i 1498 og oprettede handelsstationer, hvorefter engelske og franske begyndte at vise interesse. East Asia Company dominerende magtfaktor. Sepoy-oprøret i 1857 . den engelske dronning tager magten.
   5. Redegør for den imperialistiske udvikling i Kina
Internationale handlingsområder i Kina.
1840-1842 Opiumskrigene, da Kina ikke længere ville købe Opium, da mange var blevet afhængige af det. Indtil 1912 bliver Kina underlagt handelsvilkår fra vestlige, imperalistike magter (kinesisk lov ikke gælder).

Imperialismen er ikke mit stærke område, men kan sagtens tilføje noget mere.
- Der var reel tvivl om, hvor meget rent økonomisk, man fik ud af det. Nogen hævder, at det i mange tilfælde har været dårlig forretning, fordi udgifterne simpelthen var for store i forhold til, hvor meget de fik ud af det.
- England hævdede på det tidspunkt, at det var i alles interesse, da de ville kunne gøre landet mere civiliseret mht. kultur, religion, infrastruktur etc.
- Der er ingen tvivl om, at man har brugt imperialismen som et redskab til at tjene penge. Der er dog indikationer på, at det måske i ligeså høj grad handlede om status blandt i europæiske stormagter.
- Marx (kommunismens "gudfader" har en teori, som går på, at imperialismen er en naturlig fortsættelse af kapitalismen, da kapitalisme først vil udtømme sit hjemmemarked og når det er udtømt lede efter nye markeder. Det kan man sige, at han mere eller mindre havde ret i (civilisationen og moralkodekset tillod det dengang - i mindre grad i dag).
- Hitler brugte imperialismen til at skabe "lebensraum", altså at erobre nye territorier, da han mente, at tyskerne dels havde fortjent mere rum og dels til at mad og råstoffer.

Håber det kan hjælpe. Har ikke rigtigt nogle kilder, så meget af ovenstående bliver bare påstående. Du kan dog prøve at undersøge det lidt nærmere.
Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7189: 08 Okt 2012, 22:35 »

Tak Riis. Det gav lige lidt mere viden, og har lige undersøgt lidt mere på det der lød interessant, for at få lidt mere viden omkring dette. 
Logged

Marchang
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7190: 08 Okt 2012, 23:07 »

Jeg havde det på præcis samme måde. Vi blev frarådet af vores lærere at vælge samfundsfag, da vi kun har det på B, så jeg skulle i hvert fald have historie. Valget stod så mellem spansk og engelsk: vores spansklære er nice, det er engelsklæreren ikke. Så det blev spansk og det bliver noget med Cuba. Jeg tænker på, hvilke faktorer som gjorde det muligt at gennemføre den kommunistiske revolution i Cuba. Den bliver bare hurtigt for standard og jeg skriver præcis det samme om nazismen i 2. g. Kunne dog også være interessant at kigge på den idealistiske kommunisme sat overfor den reelle kommunisme (igen Cuba, men Sovjet er et andet godt eksempel), som jo adskiller sig ret meget fra det, som Marx så som idealbilledet. Men dunno

Riis, Har du set den dokumentar med Cubas invasion i Angola? Den blev vist på DR HD i dag og har været der tidligere: http://en.wikipedia.org/wiki/Cuba_in_Angola. Kunne være et hint, hvis det skulle være om Cuba og lidt utraditionelt Smiley
Logged

Maradona good; Pelé better; George Best

Green and Gold..

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #7191: 09 Okt 2012, 15:39 »

fresse - det var så lidt. Håber bare det kan bruges.

Marchang - mange tak. Vil jeg kigge på.
Logged

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7192: 12 Okt 2012, 16:48 »

Landet over har der i dag været afholdt skolernes motionsdag. Er der nogen der har været med til det eller som har bemærket noget?  Smiley

Personligt, løb jeg 14 km på 1.06 hvilket vel var okay. Mit mål var at slå min rekord fra for tre år siden på 17 km på halvanden time, men nej. Jeg troede egentlig vi fik halvanden time, men det gjorde vi åbenbart ikke  Sur Jeg var suverænt den der løb længst fra 6-9. klasse men alligevel er jeg ikke engang den har løbet længst  ticked off
Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

El Jefe
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #7193: 12 Okt 2012, 17:09 »

Jeg havde det på præcis samme måde. Vi blev frarådet af vores lærere at vælge samfundsfag, da vi kun har det på B, så jeg skulle i hvert fald have historie. Valget stod så mellem spansk og engelsk: vores spansklære er nice, det er engelsklæreren ikke. Så det blev spansk og det bliver noget med Cuba. Jeg tænker på, hvilke faktorer som gjorde det muligt at gennemføre den kommunistiske revolution i Cuba. Den bliver bare hurtigt for standard og jeg skriver præcis det samme om nazismen i 2. g. Kunne dog også være interessant at kigge på den idealistiske kommunisme sat overfor den reelle kommunisme (igen Cuba, men Sovjet er et andet godt eksempel), som jo adskiller sig ret meget fra det, som Marx så som idealbilledet. Men dunno
Hvorfor blev I frarådet det? Jeg skrev da i samf b og engelsk a.
Logged

Muffe?
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7194: 20 Okt 2012, 15:51 »

-4y-4(3x-2y)2x+24x^2-(x-1)(x+2)2y

En der kan hjælpe med, hvad jeg gør ved det fremhævede? Er det bare først at gange 4 ind i og så 2x ind i bagefter fx?
Logged

Nummer to er bare den første taber.

-KNM-
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7195: 20 Okt 2012, 16:15 »

Du ganger bare -4 ind i og så lader du 2x stå til du har ganget begge paranteser. Altså bliver første del -4y-12x+8y.
Det samme med anden halvdel.
Logged

emil5417
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7196: 22 Okt 2012, 09:25 »

Jeg skal til at skrive DIO(Handelsskolen). Hvor der overordnet emne er afrika, og jeg har valgt at skrive i fagene historie og IØ. Er der nogen der har nogle forslag til hvad man kunne skrive om? Det må gerne være et enkelt afrikansk land? Smiley
Logged

Arsenal<3

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #7197: 26 Okt 2012, 19:03 »

Hey guys.

Sidder her på efterskole og har fået noget af en opgave for. Den går ud på at skrive mindst 2000 ord på engelsk. Faget er Global Perspektive.
Jeg er ret blank og har den for til om halvanden uge, så håber i kan hjælpe lidt. Inspiration, idéer osv. gerne fra nogen der har lavet noget lignende. Håber i vil sende mig en PM, det har jeg sgu brug for.
Logged

Muffe?
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7198: 28 Okt 2012, 16:47 »

x^2-x-k=0

For hvilke værdier af k har ligningen ingen løsninger?

Ved godt hvordan ligningen skal starte, men jeg kan ikke få den kringlet, så det passer, når jeg skal sætte det ind i et program som tegner grafen. En der kan hjælpe med ligningen og finde den række k'er? :-)
Logged

Nummer to er bare den første taber.

El Jefe
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #7199: 28 Okt 2012, 16:55 »

Jeg skal til at skrive DIO(Handelsskolen). Hvor der overordnet emne er afrika, og jeg har valgt at skrive i fagene historie og IØ. Er der nogen der har nogle forslag til hvad man kunne skrive om? Det må gerne være et enkelt afrikansk land? Smiley
Nu har jeg ikke selv gået på HHX, så jeg har ikke haft IØ, men vil det ikke være muligt at se på, hvordan Kinas investeringer påvirker landet? For at få noget historie med, kan det muligvis sammenlignes med, hvordan kolonimagterne hjalp/ødelagde landet før i tiden.
Jeg ved ikke, om det bliver for bredt og der er plads til det hele i den opgave dog.
Logged

Sider: 1 ... 478 479 [480] 481 482 ... 565 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010