home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 22:00:32 g00n Blogs Minimalistic 2020
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
27 Mar 2025, 15:21 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
18 Mar 2025, 22:03 andersnomanni Blogs SAF Challenge
17 Mar 2025, 14:40 szukizek Træningsbanen Fm Tweak
17 Mar 2025, 09:49 Fand23 Baren cykeltøj/cykelbutikker
22 Feb 2025, 21:22 Broen13 Baren fm25
Antal Registrerede Brugere: 23548
  0 Brugere, 653 Gæster Online.

Nyeste Bruger: hans_seventh
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 378 379 [380] 381 382 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 553055 gange)
Njaourinho
Landsholdsspiller

Sv: Skole
« Svar #5685: 25 Jan 2011, 16:54 »

Ved det er et longshot, men er der nogle der ligger inde med opgaverne til problemformuleringe n til folkeskolens afgangsprøve i 1989? I så fald kunne jeg godt bruge et scan!

En lærer i knibe? Smiley

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #5686: 25 Jan 2011, 16:56 »

Kunne stadig godt bruge nogle forslag crazy

- Che Guevara
- Russiske Revolution
- Franske Revolution
- Vietnam Krigen
- Osama Bin Laden

Måske en eller anden der har opfundet noget stort?
« Seneste Redigering: 25 Jan 2011, 17:03 af louisfr » Logged

TheHansibush
Reserveholdsspiller

« Svar #5687: 25 Jan 2011, 18:12 »

- Che Guevara
- Russiske Revolution
- Franske Revolution
- Vietnam Krigen
- Osama Bin Laden

Måske en eller anden der har opfundet noget stort?
Tak for forslagene, kigger på dem Smiley

AFC
Manager

« Svar #5688: 27 Jan 2011, 14:11 »

Skal aflevere et resumé af en lille tekst omkring tyske skolelever føler sig stresset i skolen, men er i tvivl med hensyn til kongruens. Er der en der vil prøve at tjekke om der er kongruens fejl nogle steder?

Dieser Text handelt von die Schüler haben Stress. Das wissen wir von einer Studie der Leuphana Universität Lüneburg. Jeder dritte Jugendliche leidet unter körperlichen oder psychischen Beschwerden. Die Schüler haben andere Stressfaktoren z.B. der Schüler unkonzentriert, nervös und überdreht bekommen. Viele andere Schüler reagieren aggressiv und Kopf- und Bauchschmerzen bekommen und 20 Prozent wollen bei Stress nicht mehr zur Schule gehen. Stress führt auch zum Schlafen Probleme und ein Fünftel von die Schüler schläft schlecht. Ralf Connemann, Schulpsychologen meint das der Stressfaktor ein Problem ist, weil die Schule immer bedeutsamer wird und die gefühlte Belastung ansteige.

Tyskeren
Juniorspiller
**

« Svar #5689: 27 Jan 2011, 14:45 »

Skal aflevere et resumé af en lille tekst omkring tyske skolelever føler sig stresset i skolen, men er i tvivl med hensyn til kongruens. Er der en der vil prøve at tjekke om der er kongruens fejl nogle steder?

Dieser Text handelt von die Schüler haben Stress. Das wissen wir von einer Studie der Leuphana Universität Lüneburg. Jeder dritte Jugendliche leidet unter körperlichen oder psychischen Beschwerden. Die Schüler haben andere Stressfaktoren z.B. der Schüler unkonzentriert, nervös und überdreht bekommen. Viele andere Schüler reagieren aggressiv und Kopf- und Bauchschmerzen bekommen und 20 Prozent wollen bei Stress nicht mehr zur Schule gehen. Stress führt auch zum Schlafen Probleme und ein Fünftel von die Schüler schläft schlecht. Ralf Connemann, Schulpsychologen meint das der Stressfaktor ein Problem ist, weil die Schule immer bedeutsamer wird und die gefühlte Belastung ansteige.

Grundläggende höjt niveau. Du skal arbejde med din genetiv "mandens hat". Det laves paa tysk via den bestemte artikel.

"und ein Fünftel von die Schüler schläft schlecht" - her skriver du "von die Schüler" det skal hedde "der Schüler", altsaa: "und ein Fünftel der Schüler schlafen schlecht". Som du kan se skal du ogsaa arbejde med dine verbe-endelser. I eksemplet hedder det "schlafen schlecht" istedet for "schläft schlecht", da der er tale om 3. person flertal og verberne i den sammenhäng slutter altid paa "-en".

Pröv ogsaa at läs teksten igennem nogle gange, og se hvad det er du egentlig siger.
"Viele andere Schüler reagieren aggressiv und Kopf- und Bauchschmerzen bekommen" - "Mange andre elever reagerer agressivt og hoved- og mavepine faar" - det giver ikke saa meget mening  Tunge

Man alt i alt rigtig godt - men kig paa de tre omraader genetiv, verbe-endelser (kongruens) og ordstilling....

AFC
Manager

« Svar #5690: 27 Jan 2011, 15:21 »

Grundläggende höjt niveau. Du skal arbejde med din genetiv "mandens hat". Det laves paa tysk via den bestemte artikel.

"und ein Fünftel von die Schüler schläft schlecht" - her skriver du "von die Schüler" det skal hedde "der Schüler", altsaa: "und ein Fünftel der Schüler schlafen schlecht". Som du kan se skal du ogsaa arbejde med dine verbe-endelser. I eksemplet hedder det "schlafen schlecht" istedet for "schläft schlecht", da der er tale om 3. person flertal og verberne i den sammenhäng slutter altid paa "-en".

Pröv ogsaa at läs teksten igennem nogle gange, og se hvad det er du egentlig siger.
"Viele andere Schüler reagieren aggressiv und Kopf- und Bauchschmerzen bekommen" - "Mange andre elever reagerer agressivt og hoved- og mavepine faar" - det giver ikke saa meget mening  Tunge

Man alt i alt rigtig godt - men kig paa de tre omraader genetiv, verbe-endelser (kongruens) og ordstilling....
Mange tak!
Har du evt. flere ændringer?

Tyskeren
Juniorspiller
**

« Svar #5691: 27 Jan 2011, 16:51 »

Mange tak!
Har du evt. flere ændringer?

Der er helt sikkert flere ändringer. Jeg tror dog ikke det vil give meget mening at jeg retter hele skidtet til 100% korrekt - der tror jeg som gammel kedelig 28-aarig ikke at du lärer vildt meget. Förste sätning kan du dog faa  Wink

Der Text handelt sich um Schüler die Stress haben.

Vendingen "handelt sich um" er en fast vending paa tysk, naar man skal fortälle hvad en tekst/film/teater/whatever handler om. Husk i den sammenhäng at "um" styrer akkussativ, hvilket har indflydelse paa en evtl. artikel.
Jeg har valgt at sige "Der Text" som betyder "teskten" istedet for "Dieser Text" som betyder "denne tekst". For mig giver det mere mening at snakke om "teskten" istedet for "denne tekst", naar det er indledningen paa dit stykke og du ikke har snakket om teksten för.

Mht. meningen i sätningen, saa kunne du have lavet den rigtig, hvis du havde läst den höjt for dig selv paa dansk...

Din Version:
Denne tekst handler fra de elever har stress

Min version:
Teksten handler om elever der har stress

"Handler fra" / "handler om" har jeg forklaret ovenfor, men ordstillingen hhv. meningen med sätningen ville du have set var forkert, hvis du havde läst den "höjt" for dig selv paa dansk...

Nu lyder det hele meget kritisk og bedrevidende, men dit niveau er rigtig höjt, og du har ikke mange fejl i teskten. Jeg tror ikke en tysker ville forstaa hele meningen, da der er nogle "fordanskninger" i, men du har fat i den lange ende.

AFC
Manager

« Svar #5692: 27 Jan 2011, 17:31 »

Der er helt sikkert flere ändringer. Jeg tror dog ikke det vil give meget mening at jeg retter hele skidtet til 100% korrekt - der tror jeg som gammel kedelig 28-aarig ikke at du lärer vildt meget. Förste sätning kan du dog faa  Wink

Der Text handelt sich um Schüler die Stress haben.

Vendingen "handelt sich um" er en fast vending paa tysk, naar man skal fortälle hvad en tekst/film/teater/whatever handler om. Husk i den sammenhäng at "um" styrer akkussativ, hvilket har indflydelse paa en evtl. artikel.
Jeg har valgt at sige "Der Text" som betyder "teskten" istedet for "Dieser Text" som betyder "denne tekst". For mig giver det mere mening at snakke om "teskten" istedet for "denne tekst", naar det er indledningen paa dit stykke og du ikke har snakket om teksten för.

Mht. meningen i sätningen, saa kunne du have lavet den rigtig, hvis du havde läst den höjt for dig selv paa dansk...

Din Version:
Denne tekst handler fra de elever har stress

Min version:
Teksten handler om elever der har stress

"Handler fra" / "handler om" har jeg forklaret ovenfor, men ordstillingen hhv. meningen med sätningen ville du have set var forkert, hvis du havde läst den "höjt" for dig selv paa dansk...

Nu lyder det hele meget kritisk og bedrevidende, men dit niveau er rigtig höjt, og du har ikke mange fejl i teskten. Jeg tror ikke en tysker ville forstaa hele meningen, da der er nogle "fordanskninger" i, men du har fat i den lange ende.
Takker mange gange! Det er sjældent man ser en person som vil hjælpe med tysk, da stort set alle hader det.

Og tak for at du roser mig! Plejer altid at få ros i tysk både sprogligt og skriftligt, men det var en svær tekst vi skulle referere til, så det forklarer måske de fejl jeg har. Har intet i mod tysk, jeg kan rigtig godt lide det, men denne tekst var lidt svær at forstå.

Tyskeren
Juniorspiller
**

« Svar #5693: 27 Jan 2011, 17:52 »

Takker mange gange! Det er sjældent man ser en person som vil hjælpe med tysk, da stort set alle hader det.

Og tak for at du roser mig! Plejer altid at få ros i tysk både sprogligt og skriftligt, men det var en svær tekst vi skulle referere til, så det forklarer måske de fejl jeg har. Har intet i mod tysk, jeg kan rigtig godt lide det, men denne tekst var lidt svær at forstå.

Velbekomme! Har boet i München i tre aars tid nu, saa det tyske er ikke mere det store problem. -derfor er det ogsaa nemt at hjälpe... Var heller ikke selv vild med tysk i skolen - isär ikke grammatik... Men da jeg flyttede til Tyskland fortröd jeg sgu at jeg havde slappet den i tysk  Grin

Hamza_BIF
Manager

« Svar #5694: 27 Jan 2011, 17:53 »

Argh. Skulle også have udnyttet din stærke side før jeg afleverede min stil crazy

Ovenstående indlæg er af høj klasse.

Frederik1994
Landsholdsspiller

« Svar #5695: 30 Jan 2011, 23:50 »

Hvordan bruger man begrebet: "bottom of the line", i en engelsk stil. Altså skriver man bare:"Bottom of the line:.." Eller skal det bruges i en sammenhæng?

:-)

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #5696: 30 Jan 2011, 23:56 »

Hvordan bruger man begrebet: "bottom of the line", i en engelsk stil. Altså skriver man bare:"Bottom of the line:.." Eller skal det bruges i en sammenhæng?

Det kan du sådan set godt, men drop 'of the', så det lyder  'the bottom line' is.... 

ZiDaNe5
Førsteholdsspiller

« Svar #5697: 30 Jan 2011, 23:59 »

eks. kunne være

I won't rest until I've to the bottom of line of this

Frederik1994
Landsholdsspiller

« Svar #5698: 31 Jan 2011, 00:05 »

Mange tak begge to :-)

:-)

ZiDaNe5
Førsteholdsspiller

« Svar #5699: 31 Jan 2011, 00:21 »

ups glemte got

I won't rest until I've got to the bottom of line of this

Sider: 1 ... 378 379 [380] 381 382 ... 565 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010