home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 501 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen, 2013
| | | | |-+  |5| - Askatasuna
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 Udprint
Forfatter Emne: |5| - Askatasuna  (Læst 17103 gange)
Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #15: 01 Apr 2013, 16:48 »


|25.09.87 - ORDIZIA, BASKERLANDET|

Da Padre Aita strakte sit 36-årige legeme, bankede han fødderne mod den træpladen, der markerede sengens ende og tænkte irriteret, at det var på tide med en længere en af slagsen. Hans forgænger i embedet som præst i Ordizia i hjertet af Baskerlandet havde været en 84 år gammel mand, hvis ryg var så krum, at han næppe var mere end 130 centimeter høj. Selv i sine velmagtdage var han ikke i nærheden af Padre Aitas 189 centimeter, og selvom sengen havde været noget af det første, han havde sat sig for at lave om på, var det endnu ikke sket. Livet som præst i en baskisk landsby var travlt, og han brugte mere tid på sognebørnenes åndelige og praktiske problemer end på at tænke på sine egen nattesøvn.

Udover den lille seng indeholdt det asketisk indrettede værelse en lille kommode til hans tøj, et natbord ved siden af sengen og et spejl. Padre Aita rakte ud mod natbordet og fandt sit armbåndsur. 05:03. Han var en mand, der godt kunne lide at stå tidligt op, og han havde vænnet sin krop til aldrig at sove særligt tungt. Baskerlandet var et farligt sted i 1980'erne, og man vidste aldrig, hvad der kunne ske, når natten lagde sit sorte tæppe over det bjergrige landskab.

Han var flyttet ind i den lille præstebolig for syv uger siden. Den så ikke ud af meget, men det var han ligeglad med. Den var hans hjem, og det lå lige ved siden af kirken. Det gjorde det let for ham at komme på arbejde, men - var han hurtigt blevet klar over - gjorde det også nemt for byens beboere at rende præsten på døren. Faktisk så nemt, at Ordizias beboere spøgfuldt kaldte præsteboligen for Eliza Txiki - den lille kirke. Det var kun Padre Aita, der ikke kunne se det sjove i det navn.

Da han havde taget et koldt brusebad, iklædt sig ornatet og sikret sig, at den hvide flip ved halsen sad pænt, spiste han sin morgenmad. Som altid var det brød, byens bager forærede ham til gengæld for sjælefred. Da han trådte ud af sin dør, trak han vejret dybt. Morgenen duftede altid helt specielt oppe i bjergene. Og den natlige regn havde renset luften efter flere dage med en klam varme, der hang over bjergene som en sky. Alt var som det plejede. Det var først, da han kom tæt på kirken, han kunne se noget, der ikke hørte til.

Han trådte forsigtigt den lille bylt nærmere, da han først havde ræsonneret sig frem til, at det næppe var en bombe. ETA bombede ikke deres egne - og slet ikke kirken. Han satte sig på det ene knæ og trak forsigtigt den gule stofdug til side. Han skælvede, da han så den lille drengs ansigt. Læberne var blå af nattens kulde, og selvom han på grund af sit virke som præst aldrig selv havde fået børn, var han klar over, at der skulle handles hurtigt. Hvis barnet skulle overleve, skulle det ind i varmen.

Uden tøven pakkede han barnet ud af den gule dug, den var våd og kold efter en nat på gaden, og i stedet tog han sin sorte dragt og af svøbte barnet i den. Den var i det mindste varm og tør. Men tiden var alligevel knap. Han begyndte at løbe de 300 meter ned mod bymidten. Der boede byens bager, og han og hans kone måtte være vågne på dette tidspunkt. De ville vide, hvad der skulle gøres.

Det var først, da han drejede om det næste hjørne, han så liget af den unge kvinde liggende i en blodpøl. Han standsede op og opdagede for første gang denne morgen, at han frøs så meget, han rystede.

"Gerra iritsi da," hviskede han. Bange for at nogen skulle høre ham. Krigen er kommet.
Logged

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #16: 01 Apr 2013, 16:53 »

Igen, fremragende skrevet. Hold kæft man bliver nemt fanget. Så mangler vi bare lidt FM!
Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #17: 01 Apr 2013, 16:54 »

Igen, fremragende skrevet. Hold kæft man bliver nemt fanget. Så mangler vi bare lidt FM!

Jeg lover, det kommer inden for de næste 30 opdateringer!
Logged

Crazy-Poul
Freelance Projekt
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #18: 01 Apr 2013, 17:16 »

Fantastisk blog du har gang i Adzke. Du skriver virkelig godt, og man kan ikke undgå, at blive fanget af historien som Josef Stalin også nævnte Smiley

Ser frem til den næste update
Logged

Nyeste projekt fra min hånd

Din Vej 2019

Mit bidrag til årets blogkonkurrece
San Marino og de 12 supertalenter

Daniel Nordentoft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #19: 01 Apr 2013, 17:56 »

Det er et vanvittigt højt niveau, du lægger for dagen, Adzke. Jeg havde heller ikke forventet mindre.

Det er også rigtig spændende, at du drager noget historie om Baskerlandet ind over. Det vidner jo blot om, at jeg havde ret i min første antagelse, da jeg sagde, at din historie er gennemtænkt og grundigt researchet. Det er sgu en fornøjelse at læse. Jeg glæder mig til at se, hvad dette spædbarn skal udvikle sig til senere hen i din historie.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #20: 01 Apr 2013, 18:01 »

Det er et vanvittigt højt niveau, du lægger for dagen, Adzke. Jeg havde heller ikke forventet mindre.

Det er også rigtig spændende, at du drager noget historie om Baskerlandet ind over. Det vidner jo blot om, at jeg havde ret i min første antagelse, da jeg sagde, at din historie er gennemtænkt og grundigt researchet. Det er sgu en fornøjelse at læse. Jeg glæder mig til at se, hvad dette spædbarn skal udvikle sig til senere hen i din historie.

Du kan tro, vi kommer langt omkring, inden det her er slut. Så hold på hat og briller!
Logged

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #21: 01 Apr 2013, 21:37 »

Du skriver virkeligt flot! Glæder mig til, at se hvordan og hvor meget du inddrager FM i bloggen! Smiley
Logged

bryllen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #22: 01 Apr 2013, 22:14 »

prøv og hør her, Jeg er FANDME glad for jeg trak mig Smiley fordi jeg allerede sidder og klapper i mine hænder af bare spænding Adzke.
kun nået til d. 3 blog i konkurrencen, og med forventning om de andre er mindst lige så spændende, tja så bliver det svært at læse alle blogge for så til slut at vælge alle Opstemt
lækkert og nemt at læse, dertil BRING IT ON med de lange indlæg Smiley for hvis det er lige så spændende som det første så bliver det jo ikke svært at holde fokus Smiley
Logged

OB
Manchester United
http://fmfreaks.dk/index.php?topic=40069.0 følg vores vej til toppen af hall of fame! Smiley

Fogt
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #23: 01 Apr 2013, 22:21 »

Fantastisk start. Følger Smiley
Logged

Gry Marie 11.03.12

Nor 19.04.15
Anna Eline 31.08.21

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #24: 02 Apr 2013, 11:06 »

Tak for de flotte ord, drenge. Jeg er ikke sikker på, jeg fortjener dem, men jeg er virkelig glad for, at I læser med og ikke lader jer genere af de lange opdateringer.
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #25: 02 Apr 2013, 11:06 »

prøv og hør her, Jeg er FANDME glad for jeg trak mig Smiley fordi jeg allerede sidder og klapper i mine hænder af bare spænding Adzke.
kun nået til d. 3 blog i konkurrencen, og med forventning om de andre er mindst lige så spændende, tja så bliver det svært at læse alle blogge for så til slut at vælge alle Opstemt
lækkert og nemt at læse, dertil BRING IT ON med de lange indlæg Smiley for hvis det er lige så spændende som det første så bliver det jo ikke svært at holde fokus Smiley

Hehe, vi kan altid tage kampen op næste år.
Logged

Batigol
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #26: 02 Apr 2013, 12:42 »

Jeg er fan. Mere, tak.
Logged

Åh Anders Kuuure, du er mit livs kærlighed.
Åh Anders Kuuure, du gør min kæreste gravid.

Dioh Williams = Samme niveau som George Weah.

Lars Pleidrup fan klub for livet.

Heskey
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #27: 02 Apr 2013, 18:09 »

Kan også kun slutte mig til koret af ros! Du skriver virkelig godt - det gjorde du også sidste gang du havde en blog i gang. Beskrivelserne og baggrundsviden om de forskellige personer får mig til at føle, at jeg selv oplever det, og det er en stærk effekt!
Logged

Bimmand
Gæst
 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #28: 02 Apr 2013, 18:37 »

I hørte det først her, den her blog ender i top 3, ellers klipper jeg mig skaldet!
Logged

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: |2| - Askatasuna
« Svar #29: 02 Apr 2013, 19:07 »

I er sikkert spændt på næste update, men den kommer formentlig først i morgen. Jeg har noget arbejde, jeg skal have ud af verden, inden jeg kan fortsætte her. Stay tuned.

I hørte det først her, den her blog ender i top 3, ellers klipper jeg mig skaldet!

Logged

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010