Jeg begynder at tro, jeg har ramt plet med en taktik! Lige nu ser mit HSV mandskab i hvert fald ganske imponerende ud når det går på banen.
Formationen ser således ud:
AC AC
OMC
MV MC MH
FV FC FC FH
MM
Denne formation bruges både hjemme og ude. Dog er der en smule ændringer: På hjemmebane har de to fløje lang pil fremad. På udebane har fløjene slet ingen pil, mens MC'en har kort pil bagud. Dermed bliver der spillet en smule mere angrebsivrigt og fremadrettet hjemme, end der gør ude.
Jeg har dog erfaret at begge taktikker i et vist omfang kan bruges både ude og hjemme. Jeg har f.eks. lige slået Bremen 3-1 hjemme med min udebanetaktik.
Jeg benytter mig af et
3-trins system således at forsvarerne er meget defensive og angriberne meget offensive. Det er fordelt således:
Mentaliteter:FC/FC: 2
FV/FH: 5
MC: 8
MV/MH: 11
OMC: 14
AC/AC: 17
Afleveringerne er direkte, tempoet er hurtigt og den defensive linie er en smule mere offensiv en standard.
Her følger
spillerinstrukserne for de forskellige roller på holdet:
Backs: Lige præcis defensiv mentalitet. Kreativiteten er standard - altså lige i midten. Hele holdet med undtagelse af MC, OMC og de to AC'ere, kører med direkte spilninger - ca. 4 hak til højre for midten. Ryk fremad, løb med bolden og indlæg er sat til ofte, resten blandet.
Midterforsvarere: Ekstremt defensive og ikke kreative. Dybe stikninger er sat til blandet, resten til sjældent. Derudover dækker begge mand tæt markering.
Fløje: Faktisk meget tæt på standardinstillinge
n. Den eneste forskel er bare at de har sjældent i langskud. Kreativiteten er 2-3 hakker mod højre.
Central midtbane: Afskærmingen første hak i ofte og mentaliteten er to hakker til venstre for midten. Han har standard kreativitet. Selvom han fungerer som skraldemand må han gerne være med i det offensive og derfor har han ofte i ryk fremad, langskud og dybe stikninger, mens han har blandet i indlæg og løb med bolden.
Offensiv midtbane: En klassisk OMC. Kreativ, offensiv og med en fri rolle. Han har ofte i ryk fremad, langskud og dybe stikninger og blandet i resten. Altså det samme som MC'en.
Angribere: Ekstremt offensive (grundet 3-trins systemet selvfølgelig) og med første hak i ofte i kreativitet. Har ofte i ryk fremad og blandet i resten.
De seneste resultater med den her taktik ser sådan ud:
3-0 Rostock
0-0 Karlsruhe
10-0 Hajduk (Champions League)
4-0 Cottbus
3-0 Leverkusen
0-0 Monaco (Champions League)
1-0 Hertha BSC
4-0 Unterhaching
1-1 Real Madrid (Champions League)
2-3 Hannover
3-1 Werder Bremen