home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 232 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Wester’s taktiske tråd
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 23 Udprint
Forfatter Emne: Wester’s taktiske tråd  (Læst 124116 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Wester’s taktiske tråd
« : 17 Nov 2012, 11:25 »

Wester’s taktiske tråd



I år bliver det nok ikke til særlig mange klassiske blogs fra min hånd, det ender nok med en enkel eller to til blog-konkurrencerne på FMD og FMF. I løbet af FM12 sæsonen fik jeg dog øjnene op for de taktiske tråde/blogs og det vil jeg til gengæld prøve at satse lidt mere på. Det var med en nogenlunde succes jeg skrev om det taktiske i forrige sæson blandt med denne blog: Gung-Ho

Jeg vil dog ikke påstå, at jeg er et taktisk orakel, for det er jeg langt fra. Jeg har dog gamet FM/CM siden starten af 90erne, så lidt er der da trængt ind. Om det så er nok til at skabe nogle brugbare taktikker i FM13, ja det må tiden vise.

I denne tråd vil jeg prøve at samle de forskellige taktikker, som jeg får afprøvet i løbet af sæsonen og beskrive hvad og hvorfor jeg gør, som jeg gør. Disse taktikker vil selvfølgelig blive afprøvet og lagt op til download når de er gennem testet. Det er langt fra sikkert, at de bliver nogen succes. Målet er at få en god snak om det taktiske i FM13, så jeg håber, at I vil lege med.

Velkommen til Wester’s taktiske tråd…



Taktikker
Man Utd anno 2012-13 download
Man Utd anno 2012-13

Formationerne

Holdinstruktionerne

De første rettelser

Det handler om balance

Bindeleddet 4-4-2

Bindeleddet 4-4-1-1

Bindeleddet 4-1-4-1

Spillerroller - forsvaret

Spillerroller - midtbanen

Spillerroller - angrebet

Minus Playmaker

De sidste småting

Beta v1

En fantastisk debut

Den første svære test - part 1

Hjørnesparkstaktik

Den svære test - part 2

Den første svære test - part 3

Midtvejsevaluering

Stor fremgang

Konklusion + Download



Flydende Swansea download
Flydende Swansea

Formationerne

Spillestilen + Holdinstruktionerne

Balancespilleren + Bindeleddet

Spillerrollerne

Beta v1 + Målsætning

De første resultater og ændringer

Så bliver det bare ikke bedre..!

Halvvejs

To hæslige måneder

Sådan endte det + Download



Wester's Diablo
Wester's Diablo

Diabloen's historie

Ideen bag

Taktikken

Southampton

Mission fuldført + beta

Næste trin

Fyret



De tre 10ere download
Ud af Mourinho's skygge

Formationerne

De tre 10ere

Den klassiske 9er

Vi har jeres ryg

Forsvaret

En lille forsmag

Holdinstruktionerne

Svagheder / Styrker - Beta

Av av av



Gung-Ho FM13 download
Gung-Ho FM13

Den klassiske vs Den asymmetiske

Ankermand

Defensiven

Reglen om 5 x 5

De 5 offensive

Holdinstruktionerne

Værsgo

Test resultater + Download



Steven Seagal download
Steven Seagal download

Hjælp!

Så kan vi komme i gang

KISS

Defensiven

De magiske 40

Offensiven

De sidste ting




Maestoso download
Maestoso

Balanceret

Shortpassing er det nye sort

Gør som jeg siger

Pres mere

De sidste TI

Forsvaret

Midtbanen

Angrebet

Man Marking

Så er den klar

Testresultater
« Seneste Redigering: 13 Jan 2013, 01:35 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #1: 17 Nov 2012, 11:28 »

Man Utd anno 2012-13

Hvert eneste FM/CM siden 92 er jeg altid startede ud med Man Utd, eller nej det er løgn sidste år startede jeg vist med et andet hold. Det skal dog ikke ske i år, nu er det tilbage til det jeg kender og elsker.

I første omgang vil jeg tage fat i Man Utd, det gør jeg af flere grunde. Mest fordi jeg er United fan men også fordi jeg syntes det er rart at starte lidt ”let” ud. Lige at få fornemmelse af det nye FM inden man bevæger sig ud i større taktiske eksperimenter i de lavere rækker.

Jeg vil tage udgangspunkt i de taktikker United bruger irl og give mit bud på dem. Førhen var Engelske hold kendte for en klassisk 4-4-2 og United har måske igennem de sidste 20 år været den bedste repræsentant for den direkte spillestil der fulgte med den engelske 4-4-2.

Tiderne er dog skiftet, fodbolden i England er blevet mere kontinental og Sir Alex Ferguson har haft evnen til at følge med udviklingen, måske er det en af grundene til at manden stadig sidder tungt på managersædet i United. Nu ser man langt flere forskellige bud på hvordan det skal gøres, og SAF gøre brug af flere forskellige formationer alt efter modstander osv. Han har dog stadig et fundament i hans tilgang til spillet, som er balanceret. Altså en god balance mellem defensiven og offensiven.

Så det er med udgangspunkt i den balanceret spillestil vi starter…
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #2: 17 Nov 2012, 11:35 »

Formationerne

Normalt plejer jeg, at mega nørde FM de første par måneder efter udgivelse. Ja faktisk plejer jeg at nørde FM året rundet. 1558 timer blev det til i FM12, selvom der var en del idle time. I år har jeg dog kun snust til spillet, tiden og energien har bare ikke været til det. – Så mit grundlag for følgende påstand er lidt tyndt! Jeg har dog på fornemmelse, at tiden hvor man kunne nøjes med en enkel standard taktik den er ovre. Jeg fornemmer, at man i FM13 skal tænke i flere taktikker hvis man skal have succes.

Mit udgangspunkt er som tidligere nævnt den balancerede tilgang SAF style. Jeg vil derfra lave 5 taktikker som jeg kan rokere imellem. Disse formationer præsentere jeg her og i næste indlæg skal vi se nærmere på holdinstruktionerne og derefter spillerrollerne.



4-4-1-1

Er den formation jeg ser United bruge mest irl pt. Hvor kanterne arbejder med tilbage og hvor Rooney eller Kagawa indtager 10er positionen bag angriberen på toppen.





4-2-3-1

En smule mere offensiv version af 4-4-1-1 formationen, hvor kanterne ikke arbejder så meget tilbage. Denne formation er nok mere tiltænkt imod de mindre hold på hjemmebane, hvor man ikke forventer, at deres back kommer så meget med frem.





4-1-4-1

Denne formation er tiltænkt til de svære udebanekampe, hvor man gerne vil fylde noget mere på den centrale midtbane. En formation der f.eks blev brugt i den seneste league cup kamp mod Chelsea.





4-3-3

Gung-Ho formationen hvor kanterne tælles mere som angribere, en formation jeg ikke forventer at bruge så meget i dette United save.





4-4-2

Til sidst har vi selvfølgelig den klassisk Man Utd 4-4-2, som sammen med 4-4-1 formationen vil bruge mest brugt.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #3: 17 Nov 2012, 11:44 »

Holdinstruktionerne

Til alle 5 formationer bruger jeg de samme holdinstruktioner og de ser således ud:




Jeg har som tidligere nævnt valgt en balanceret spillestil og selvom det kan friste at starte med offensiv strategi når man nu er Man Utd, så har jeg valgt standard som udgangspunkt. Hele ideen er, at tage SAF tilgangen som ikke ligefrem er all out attack. Jeg vil se kampen an før jeg skifter til en mere offensiv tilgang. Imod mindre hold på hjemmebane, så kunne man sagtens skifte til kontrollerende i strategi.

Jeg spiller som altid med zonemarkering hvilket Man Utd også gør irl.

Som i også kan se, så spiller jeg med hårde flade indlæg. Noget som United har praktiseret en del især når Valencia kommer til baglinjen. Om det fungere godt her i FM13 må tiden vise men i FM12 havde jeg stor succes med dette. Især fordi jeg aldrig spiller med en stor target-man men med mere tekniske komplette angribere eller hurtige skarprettere. Så hovedspillet er sjældent noget jeg satser på.

Så har jeg også more roaming fordi jeg spiller med stor bevægelsesfrihed hos mine offensive spillere.

Ellers er resten ret standard, altså keep it simple stupid, hvilket nogle gange bare en den "nemmeste" tilgang til FM.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #4: 17 Nov 2012, 11:49 »

Godt at du er tilbage med endnu et taktisk arbejde  Smiley Jeg er stadig forholdsvis ny i dette game (knap fire år), så jeg ender altid med at lære noget af de her blogs.  Smiley

Men når du siger at kanterne i din 4-4-1-1 og 4-1-4-1 skal arbejde med tilbage og du har sat dem til kantspiller og angreb, så er det vel den rolle der arbejder mest frem ad banen ude på kanten. Hvis du vil have kanter der arbejder med tilbage skal du så ikke vælge den brede midtbanespiller?  Peace

Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #5: 17 Nov 2012, 12:01 »

Godt at du er tilbage med endnu et taktisk arbejde  Smiley Jeg er stadig forholdsvis ny i dette game (knap fire år), så jeg ender altid med at lære noget af de her blogs.  Smiley

Men når du siger at kanterne i din 4-4-1-1 og 4-1-4-1 skal arbejde med tilbage og du har sat dem til kantspiller og angreb, så er det vel den rolle der arbejder mest frem ad banen ude på kanten. Hvis du vil have kanter der arbejder med tilbage skal du så ikke vælge den brede midtbanespiller?  Peace



tak..

Jeg er slet ikke kommet til rollerne endnu, dem tager vi lige senere. De roller du ser i formationerne er nødvendigvis ikke dem jeg bruger.. Jeg kommer til at bruge wings i support men det tager vi senere..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #6: 17 Nov 2012, 12:03 »

tak..

Jeg er slet ikke kommet til rollerne endnu, dem tager vi lige senere. De roller du ser i formationerne er nødvendigvis ikke dem jeg bruger.. Jeg kommer til at bruge wings i support men det tager vi senere..

Måske jeg er lidt utålmodig, jeg studsede bare lidt over det  Wink
Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #7: 17 Nov 2012, 12:09 »

De første rettelser

Efter et par hurtige gennemtest har jeg nogle få ændringer. Dem tager vi lige inden vi kommer ind på spiller rollerne.

Indlæg

De hårde flade indlæg havde jeg stor succes med i FM12 men i FM13 rammer jeg ikke den samme succesrate. De hårde flade indlæg har en tendens til at være fra wing til wing, de flyver ligesom igennem feltet forbi angriberen og de centrale midtbanespillere. Derfor har jeg valgt at droppe dem og lade dem være default, det giver langt mere variation og mål efter indlæg kommer fra flere spillere nu.

Formationerne

Så har jeg også valgt at reducere antallet af formationer jeg vil arbejde med i denne Man Utd taktik pakke. 4-3-3 og 4-2-3-1 er blevet droppet. Jeg vil holde mig til følgende 3 formationer fra nu.









I næste update tager vi fat i rollerne, for dem I ser i formationerne er nødvendigvis ikke dem jeg bruger...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

John Graversen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #8: 17 Nov 2012, 12:13 »

Spændende! Jeg har selv haft nogle heftige taktiske problemer i FM13, meget mere end i nogle af de tidligere versioner. Har selv været med i mange år, så det har været meget frustrerende i starten! Så jeg håber jeg kan få noget spændende, og forhåbentligt lærerigt læsning. Smiley
Logged

Naah.

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #9: 17 Nov 2012, 12:18 »

Spændende! Jeg har selv haft nogle heftige taktiske problemer i FM13, meget mere end i nogle af de tidligere versioner. Har selv været med i mange år, så det har været meget frustrerende i starten! Så jeg håber jeg kan få noget spændende, og forhåbentligt lærerigt læsning. Smiley

De problemer vi oplever lige nu med det taktiske handler rigtig meget om fejl i kampmotoren. Der er ting som slet ikke fungere som det burde. Det er ikke første gang man oplever det med FM. Jeg kan ikke huske hvilke version det var men for nogle år tilbage, der var FM uspilleligt de første to måneder. Så slemt er det ikke denne gang men der er mange fejl i kampmotoren..

Men grundprincipperne kan jeg forhåbentlig komme med så man selv kan arbejde videre derfra...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Oli
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #10: 17 Nov 2012, 12:39 »

Selvom jeg ikke har tænkt mig at købe FM13 lige foreløbig, så er din blog, som sædvanlig, rigtig spændende læsestof! Thumbs Up
Det er mest af alt fordi alle de taktikker jeg får kreeret i manager er meget ensformig, og lidt for offensivt anlagte... Dine blogs sidste år hjalp mig med at tænke lidt ud af rammerne, hvilket jeg håber kan gentage sig i år (på trods af at det e 13'eren). (:
Logged

Oli
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #11: 17 Nov 2012, 16:04 »

Har desuden lige et hurtigt spørgsmål; Hvad hedder rollen CF, hvis man spiller på dansk? Smiley
Logged

Mathi89
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #12: 17 Nov 2012, 17:39 »

Har desuden lige et hurtigt spørgsmål; Hvad hedder rollen CF, hvis man spiller på dansk? Smiley
Komplet Angriber Smiley
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #13: 17 Nov 2012, 21:12 »

Det handler om balance

I alle de taktikker jeg arbejder med er der nogle grundlæggende principper. Til dem der har fulgt mine blogs og taktiske tråde førhen vil genkende disse ting. I alle taktikker er der to vigtige ting eller roller om man vil, som man skal huske. Det er balancespilleren og bindeleddet. Har man ikke de to roller i sin formation, så er der sjældent balance i tingene. Vi griber først fat i balancespilleren.

Balancespilleren

Når man spiller med en flad midtbane som jeg gør i 4-4-1-1 og i 4-4-2, så er det vigtigt man har en balancespiller inde på en af de centrale midtbanepositioner. Altså en spiller med defensiv rolle.



Det er den spiller der holder balancen på holdet, den spiller der først og fremmest binder forsvar og midtbanen sammen. Som rent defensivt fungerer som oprydder eller stødpude foran forsvaret.



Offensivt holder han balancen, således man ikke bliver overløbet på kontra. Hans opgave offensivt er at opsamle de løse bolde og sætter dem simpelt i spil igen. Han skal altså være med til at fastholde angrebet, han søger derfor de nemme simple ting og kommer sjældent med frem.



I 4-1-4-1 indtager balancespilleren positionen på den defensive midtbane men hans opgave er præcis den samme i begge facetter af spillet.



Hvilken rolle han skal spille ser vi på senere, når vi gennemgår de enkelte positioner.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #14: 17 Nov 2012, 21:42 »

Bindeleddet 4-4-2

Bindeleddet er spilleren der binder midtbanen og angrebet sammen. Det er spilleren der bevæger sig og prøver at finde rum mellem modstanderens forsvar og midtbane. Uden ham kan der blive for langt mellem kæderne og derfor er han en vigtig brik i ens formation.

I denne taktiske Man Utd pakke har vi 3 forskellige formationer og rollen som bindeled er forskellig fra formation til formation.

I den klassiske 4-4-2 spiller vi med 2 angribere og rollen som bindeled tilfalder den ene af angriberne. Spiller man med to angribere i offensiv rolle, så mangler man et bindeled og det vil sjældent fungere særligt godt med mindre den ene fungere som Trequartista.

Kort sagt skal den ene af angriberne spille support mens den anden i offensiv.



I min Gung-Ho tråd arbejde jeg med en SAF 4-4-2 og der kommer følgende qoute fra..

Citat
I Gung-Ho taktikken var jeg inde omkring ”smørhullet”, det offensive greb bibeholder vi men udvider det til ”Smørstangen”. For i denne taktik har vi to klassiske Wings og med Young, Nani og Valencia, så har vi gode folk til dem. Wings, 10eren og fremadrettet playmakeren i angrebsrolle som jeg har valgt som makker til balancespilleren på den centrale midtbane, de udgør til sammen ”Smørstangen”

Det er der lækkerierne skal opstå og dem der skal fodre Poacheren, både med stikninger i dybden og med hårde flade indlæg fra fløjen. De skal også på skift ankomme i feltet og støtte poacheren. Jeg forventer 4 mand i feltet ved indlæg fra kanten. Backs og balancespilleren skal som i Gung-Ho samle løse bolde op bag smørstangen og spille bolden kort rundt, for at bibeholde spillet højt.

10eren og PM har høj kreativitet og skal fordele boldene, de dribler derfor for kun blandet og ikke ofte. De skal holde det høje tempo og derfor ikke løbe med bolden.


Mange af de samme principper vil blive brugt i denne 4-4-2, rollerne vil dog være en smule anderledes men det kommer vi ind på senere. Det offensive greb vil dog blive ”Smørstangen” ideen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: [1] 2 3 ... 23 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010