home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23287
  0 Brugere, 430 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofmumbai
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Verdens bedste taktik
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Verdens bedste taktik  (Læst 17921 gange)
Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Verdens bedste taktik
« : 11 Aug 2012, 15:37 »

Hvilken taktik vil i beskrive som historiens bedste taktik? Smiley
Det kan være alt fra Barcelonas Tiki-Taka gennem den seneste årrække, til Ajax' indførsel af total fodbold i starten af 70'erne. Man kan selvfølgelig bedømme en taktik ud fra mange forskellige parametre, bl.a. Med hensyn til resultaterne eller fodboldspillet generelt. Det jeg synes kunne være spændende var hvis folk fremlagde taktikken og eventuelt, hvordan den kan indføres i FM samt at komme med en forklaring på hvorfor det er den bedste taktik. Det behøves ikke nødvendigvis at være en offensiv taktik, men kan også være taktikken spm Chelsea bl.a. brugte mod Barcelona i sidste sæsons Champions League semifinaler.
Jeg håber der kommer en masse bud Smiley
Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #1: 11 Aug 2012, 16:55 »

Er der virkelig ingen der har nogle bud? Smiley
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #2: 11 Aug 2012, 17:28 »

Er der virkelig ingen der har nogle bud? Smiley

Jeg har, men jeg orker ikke at lave et meget langt indlæg lige nu.. Men jeg kan da sige at jeg er kæmpe fan af totalfodbold som Barcelona udfører det.
Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #3: 11 Aug 2012, 17:52 »

Jeg har, men jeg orker ikke at lave et meget langt indlæg lige nu.. Men jeg kan da sige at jeg er kæmpe fan af totalfodbold som Barcelona udfører det.
Så lav det senere Smiley
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #4: 11 Aug 2012, 18:10 »

Så lav det senere Smiley

Det skal jeg nok Smiley
Logged

TMazz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #5: 11 Aug 2012, 18:24 »

Er også stor fan af Barcelona spil, kommer også med en senere =) Og den jeg selv bruger i FM når jeg spiller med dem.
Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #6: 11 Aug 2012, 19:08 »

ser jeg frem til Smiley
Logged

TMazz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #7: 11 Aug 2012, 22:31 »

Verdens bedste taktik er for mig klart den som Rijkaard startede på i FC Barcelona, som Guardiola fortsatte med og udviklede under hans tid i Barca.
Mener også klart at de spiller bedre fodbold end de gjorde under det såkaldte "Dream Team" tilbage i 90'erne med Laudrup, Romario osv.
Jeg mener det er en større bedrift det Barca har vundet, pga. modstanderne er blevet bedre end dengang og fodbolden har udviklet sig.
Jeg ser deres taktisk sådan her:



Start med opstilling:
4-3-3 (Nogle gange 3-4-3) Men jeg går ud fra 4-3-3 som de bruger mest.



Opbyggende spil:
Alle som bare interessere sig lidt for fodbold ved Barcelona altid vil starte spillet nedefra Valdes af, ALDRIG spark den frem.
Vi ser det hver gang ved målspark, Alves & Alba (Dengang Abidal) løber frem til ca. midterlinien, så man faktisk ved det opbyggende spil har 4 midtbanespillere- Pique og Puyol løber altid ned på hver deres side af målfeltet og Busquets løber ned i det hul de efterlader, skulle modstanderen dække Pique og Puyol op, får Busquets den.
Der er 2 gode fordele ved denne model, 1- man får modstanderen længere frem på banen, hvis de vælger at dække op og 2- man gir aldrig en bold væk.



Begyndelsen på et angreb:

Første del er meget simpelt, man vil spille bolden rundt i 3-kanter og man kan være sikker på en af de 3 midtbanespillere altid vil modtage bolden efter et f.eks målspark, langt de fleste gange er det Xavi der skal starte opspillet, her er Alba, Xavi, Busquets, Fabregas, Alves nøgle personerne og Messi vil også snart blive en rigtig vigtig del, mere om det om lidt.



Angreb:

Messi bliver nu vigtig da han trækker ned fra sin angrebs position, så man faktisk kører uden decideret angriber (hvilket forvirre mange hold), men her vil han trække ned og være med til 3-kant spillet hvor Iniesta og Sanchez også bliver en del af det, de trækker gerne meget lidt ind i banen, det gir nemlig plads til Alba og Alves, mere om dem om lidt.
Når de er på modstanderens banehalvdel trækker Busquets ned og agere 3 mands forsvar sammen med Pique og Puyol.



Som nævnt bliver Alba og Alves utrolig vigtige nu, da løbemønstrene begynder specielt for Xavi, Fabregas, og mest Sanchez og Iniesta, de vil gerne søge ind og løbe i hullerne, det gir nemlig plads til Alba og Alves på kanterne, det er en god måde at få åbnet et kompakt forsvar på.
Det hele går så hurtigt, med små fikse berøringer at modstanderen sjældent kan følge med og bolden bliver tit spillet i hullerne på kanterne, men der bliver aldrig slået indlæg, man vil forsøge at finde Messi der både løber den ene og den anden vej, og med hans hurtige antrit er han hurtigt foran sin opdækker.
Samtidigt er der så meget fokus på angrebet at de 2 centrale midtbanespillere tit står udækket uden foran feltet.
Det svært at forklare 100%, for der er så mange bevægelser udenom boldholderen, men det er sq smukt!

FM 2012:

Det er nogenlunde muligt at lave taktikken i FM med Barca, det er ikke helt lykkedes for mig endnu at lave den 100%.
Hvis vi tager udgangspunkt i billederne ovenover, og laver samme taktik i FM, vil jeg foreslå følgende holdindstilling:

-Meget Flydende
-Offensiv

-Korte afleveringer
-Mere udfoldene
-Pres mere på
-Forsigtige taklinger
-Mandsopdækning
-Standard indlæg
-Mere frihed

Barca spiller efter 6 sekunders reglen, med at hvis man har tabt bolden har de 6 sekunder til at genpresse bolden tilbage, derfor den offensive tilgang.

Xavi som playmaker.

Det skal dog siges at det er FM, så sådan en offensiv spillestil vil nok resultere i der er ret åbent nede bagi.

Spillerinstruks:

Valdes - Målmand

Alves - Wingback/Angreb
Alba - Wingback/Angreb
Pique - Boldspillene forsvar
Puyol - Central Forsvarspiller/Stopper

Busquets - Ankermand

Xavi - Playmaker
Fabregas - Felt til felt midtbanespiller

Iniesta - Inderst angriber (evt. indtil ham til at byt plads med sanchez, kan forvirre modstanderen)
Sanchez - Inderst angriber

Messi - Den er jeg lidt i tvivl om, da han jo tit trækker ned så har prøvet med at placere ham på off.midt med tilvalg som trequartista, eller lad ham stå i angreb og tilvalg komplet angrebsspiller.

Anyway det er selvfølgelig ikke hele taktikken, men det grundlæggende.. der er så mange strænge at spille på og det er umuligt for modstandere af regne dem ud.
Sanchez og Messi kan også sagtens bytte plads, det vil give plads til Messi til at trække ind i banen og afslutte med hans venstre ben.

Men det er iværtfald LIDT af deres taktik. Og efter min mening det flotteste der er spillet!
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #8: 11 Aug 2012, 22:43 »

Jeg vil gerne bidrage lidt til TMazz' gennemgang, dropper den oprindelige taktik gennemgang fordi det er cirka det samme..
Jeg har skrevet lidt i løbet af aftenen og i og med der er, som TMazz og skriver flere variationer vil jeg komme med en variation som jeg endnu ikke har set dem gennemføre, men gerne så i fremtiden.

Ny variation - 2-6-1

Som stor Barcelona fan, ser jeg selvfølgelig langt de fleste kampe, og efter kampe som dem mod Inter og Chelsea i Champions League, dem som betød et, efter min mening, et alt for tidligt exit, hvor modstanderen vælger at pakke sig ned med 11 mand i eget felt og kun støde frem med højst tre spillere i kontra-angreb, føler jeg mig meget inspireret til at tænke i nye baner. I de kampe benyttede Barcelona hele tre forsvarsspillere til at dække højst 1 angriber, samtidig med at de på papiret havde Messi som angriber, men han befandt sig vel egentlig aldrig rigtigt inde i feltet. Derfor kunne man tænke i en ny variation, hvor jeg ser Fernando Llorente fra Bilbao som en genial transfer, en stor stærk boksspiller som er god med hovedet og vigtigst af alt også kan spille med fødderne. Hvis man så de to kampe kunne man se på spillerne at de blev mere og mere frustreret jo længere de kom hen i kampen, fordi de to forsvarer var umulige at bryde op, stor cadeau til dem.

Barcelonas spil foregik hele tiden uden for feltet, derfor kunne det være en idé at skifte en forsvarsspiller ud med en rigtig targetman som Llorente, sådan at det defensive vil betyde at de vil være 2 mod 1 og i angrebet har man en at sigte efter på indlæg. Det er en variation som jeg har diskuteret med mange, nogle kunne godt se idéen med det, mens andre synes det ville være imod Barcelonas princip, det er det måske også, men nu er det sket flere gange at de er røget ud af Champions League fordi de mangler en targetman som kan true i feltet.

Da jeg hen over sommeren læste rygter som sendte Drogba til Barcelona blev jeg vildt begejstret, Tito havde måske også tænkt i de samme baner som jeg selv havde, men han endte jo, som bekendt, desværre i Kina.

Det er selvfølgelig en voldsom offensiv taktik, men jeg mener at det kan gå når modstanderen kun spiller på resultat og de alligevel ikke kommer frem.
« Seneste Redigering: 11 Aug 2012, 22:45 af Dane 16 » Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #9: 11 Aug 2012, 23:05 »

Helt sikkert spændende med hensyn til jer begge.
TMazz, i selve FM hvilken funktion har Busquets så? Jeg tænker bare, at han i virkeligheden også en del med i det opbyggende spil, men det er han vel ikke som ankermand? Smiley han er jo ofte oppe og støtte midtbanen. Derudover, vil spillerne så ikke bare løbe ved siden af modstanderen, ved at vælge forsigtige taklinger? Smiley Og Xavi som fremskudt eller dybdeliggende playmaker, og hvilke resultater har du fået ud af denne taktik, både hjemme og ude, med hensyn til boldbesiddelse, afleveringer og scoringer? Smiley

Dane 16, lyder også rigtig spændende, og noget som jeg ikke har tænkt over! men hvordan ville du så bruge messi? Smiley
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #10: 11 Aug 2012, 23:33 »

Helt sikkert spændende med hensyn til jer begge.
TMazz, i selve FM hvilken funktion har Busquets så? Jeg tænker bare, at han i virkeligheden også en del med i det opbyggende spil, men det er han vel ikke som ankermand? Smiley han er jo ofte oppe og støtte midtbanen. Derudover, vil spillerne så ikke bare løbe ved siden af modstanderen, ved at vælge forsigtige taklinger? Smiley Og Xavi som fremskudt eller dybdeliggende playmaker, og hvilke resultater har du fået ud af denne taktik, både hjemme og ude, med hensyn til boldbesiddelse, afleveringer og scoringer? Smiley

Dane 16, lyder også rigtig spændende, og noget som jeg ikke har tænkt over! men hvordan ville du så bruge messi? Smiley

Har lige opdaget jeg mangler en mand, en 2-6-1 vil kun give 10 mand på banen  Tunge

Det vil blive en form for 2-7-1 eller 2-6-2.. Hvor Messi, på papiret, vil ligge lige bagved (Lad os bare sige) Llorente, men han vil selvfølgelig have lige så meget frihed som hvis der ingen targetman var og der stadig var de tre forsvarsspillere..

Det vil se nogenlunde sådan her ud:
-------Valdes-------
-Mascherano-Piqué--
-----Busquets-------
-Xavi-Fabregas-Iniesta-
-Alves--Messi---Alba-
----Llorente----

Håber du forstod det, ellers spørg endelig Smiley
Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #11: 12 Aug 2012, 00:18 »

Har lige opdaget jeg mangler en mand, en 2-6-1 vil kun give 10 mand på banen  Tunge

Det vil blive en form for 2-7-1 eller 2-6-2.. Hvor Messi, på papiret, vil ligge lige bagved (Lad os bare sige) Llorente, men han vil selvfølgelig have lige så meget frihed som hvis der ingen targetman var og der stadig var de tre forsvarsspillere..

Det vil se nogenlunde sådan her ud:
-------Valdes-------
-Mascherano-Piqué--
-----Busquets-------
-Xavi-Fabregas-Iniesta-
-Alves--Messi---Alba-
----Llorente----

Håber du forstod det, ellers spørg endelig Smiley
Jeg forstår skam, det er rimelig klart formuleret Smiley
Er det noget du vil prøve af i FM eller tror du at det vil blive for stor en udfordring?
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #12: 12 Aug 2012, 00:28 »

Jeg forstår skam, det er rimelig klart formuleret Smiley
Er det noget du vil prøve af i FM eller tror du at det vil blive for stor en udfordring?

Jeg har overvejet det, men jeg tvivler på det vil fungere, for det er som sagt en voldsom offensiv taktik, som vel egentlig kun kan bruges i nødstilfælde når modstanderen er alt for stærke efter de har pakket sig med alle hjemme.
Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #13: 12 Aug 2012, 00:31 »

Det var også det jeg tænkte Smiley

- Der må da være andre, som har et bud på en taktik??
Logged

TMazz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Verdens bedste taktik
« Svar #14: 12 Aug 2012, 13:09 »

Helt sikkert spændende med hensyn til jer begge.
TMazz, i selve FM hvilken funktion har Busquets så? Jeg tænker bare, at han i virkeligheden også en del med i det opbyggende spil, men det er han vel ikke som ankermand? Smiley han er jo ofte oppe og støtte midtbanen. Derudover, vil spillerne så ikke bare løbe ved siden af modstanderen, ved at vælge forsigtige taklinger? Smiley Og Xavi som fremskudt eller dybdeliggende playmaker, og hvilke resultater har du fået ud af denne taktik, både hjemme og ude, med hensyn til boldbesiddelse, afleveringer og scoringer? Smiley

Dane 16, lyder også rigtig spændende, og noget som jeg ikke har tænkt over! men hvordan ville du så bruge messi? Smiley

Han er en del af det opbyggende når i den defensive fase, men jeg mener ikke han har flair nok og er for langsom til at være en bærende del af det offensive, så derfor vil jeg helst bruge ham som ankermand, til at støtte forsvaret når Alves og Alba løber med frem.

Xavi skal være den dybtliggende playmaker, han er nok en af de hvis ikke den bedste i FM12 til at være kreatøren og igangsætter til at finde en medspiller længere fremme på banen med hans præcise afleveringer, og han skal være tildelt support så han kan trække lidt ned og modtage bolden i opspillet.
Logged

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010