home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 1086 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Dødsstraf
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Går du ind for dødstraf?
Ja
Nej
Den er sgu svær!

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Udprint
Forfatter Emne: Dødsstraf  (Læst 18888 gange)
ElGuapo
Landsholdsspiller

Sv: Dødsstraf
« Svar #45: 09 Okt 2006, 19:36 »

Formentlig ikke ret mange af os. Og det er jo netop derfor vi har indrettet samfundet på en sådan måde at vi har en tredje instans til at bedømme skyldsspørgsmål og eventuel strafudmåling. Uden et upartisk retssystem ville vi alle tage loven i egen hånd, så at sige.

Ja, meget få. Amish-tilhængere er de fleste af os vist ikke.

Upartisk er retsystemet ingenlunde. Retsystemet dømmer udfra de love, som de folkevalgte politikkere vedtager. Retssystemet er jo ikke en instans, der selv kan vedtage de love, som de vil dømme efter. Derimod er retsystemet upartisk indenfor gældende lov, hvilket vi sikkert godt kan blive enige om er en god ting:-)
Man kan sagtens forestille sig, at politikkerne er ude af trit med flertallet af befolkningens retopfattelse, og så får man, som du selv er inde på, en øget risiko for selvtægt.

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #46: 09 Okt 2006, 19:39 »

Det er jo slet ikke det samme. Hvis man er i krig kan du jo ikke spærge modstanderne inde ligesom du kan med fanger vel?

Det er ikke dødstraf i ordets rette betydning, når soldater dræber i krig. Det er stats-autoriseret drab, som er en noget andet, selvom resultatet er ligeså endegyldigt.

SaneSoul
Landsholdsspiller

« Svar #47: 09 Okt 2006, 20:03 »

Ja, meget få. Amish-tilhængere er de fleste af os vist ikke.

Upartisk er retsystemet ingenlunde. Retsystemet dømmer udfra de love, som de folkevalgte politikkere vedtager. Retssystemet er jo ikke en instans, der selv kan vedtage de love, som de vil dømme efter. Derimod er retsystemet upartisk indenfor gældende lov, hvilket vi sikkert godt kan blive enige om er en god ting:-)
Man kan sagtens forestille sig, at politikkerne er ude af trit med flertallet af befolkningens retopfattelse, og så får man, som du selv er inde på, en øget risiko for selvtægt.

Naturligvis er det indenfor gældende lovgivning at retssystemet er upartisk. Jeg vil ikke foregive at have indgående forstand på jura, men som jeg opfatter det er selve retssystemet upartisk. Det er selvfølgelig underlagt de rammer lovgiverne fastsætter, men uanset rammerne vil dets rolle vel ideelt set være ikke at have nogensomhelst egne interesser i udfaldet af de sager det behandler. Lige udover at opnå hvad loven betegner som retfærdighed, naturligvis Wink

EDIT: Men det er selvfølgelig lidt OT, det her.
« Seneste Redigering: 09 Okt 2006, 20:04 af SaneSoul » Logged

You know what 'FEAR' stands for? It stands for 'False Evidence Appearing Real.' It's the darkroom where Satan develops his negatives.

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #48: 09 Okt 2006, 20:13 »

Naturligvis er det indenfor gældende lovgivning at retssystemet er upartisk. Jeg vil ikke foregive at have indgående forstand på jura, men som jeg opfatter det er selve retssystemet upartisk. Det er selvfølgelig underlagt de rammer lovgiverne fastsætter, men uanset rammerne vil dets rolle vel ideelt set være ikke at have nogensomhelst egne interesser i udfaldet af de sager det behandler. Lige udover at opnå hvad loven betegner som retfærdighed, naturligvis Wink

EDIT: Men det er selvfølgelig lidt OT, det her.

En diskusion om retssystemet er vel relevant, nåt man tale rom dødsstraf? Så helt OT er det ikke:-)

DelPiero
Gæst

« Svar #49: 09 Okt 2006, 20:59 »

Den danske lovgivning er jo også helt faldet af på den. En voldtægtsmand får jo næsten ingenting. Og en morder kan hvis han er heldig slippe  ud efter 10 år, det er jo skræmende!

SaneSoul
Landsholdsspiller

« Svar #50: 09 Okt 2006, 21:06 »

For at vende tilbage til debatten om dødsstraf; Ud fra det grundlæggende princip at hverken et eller 100 mennesker bør have ret til at slå et andet menneske ihjel, mener jeg klart at dødsstraf er forkert. Det gør det ikke nødvendigvis i orden at slå en forbryder ihjel bare fordi flertallet i befolkningen synes han/hun skal dø.
"1.000.000.000 fluer kan ikke tage fejl: Æd lort"..... Hvis I forstår hvad jeg mener.

You know what 'FEAR' stands for? It stands for 'False Evidence Appearing Real.' It's the darkroom where Satan develops his negatives.

DelPiero
Gæst

« Svar #51: 09 Okt 2006, 21:28 »

Det kan jeg godt give dig ret i SaneSoul. Der er jo rigtig mange der vil havde Saddam henrettet men istedet for han lov og rådne op! SÅDAN!

Thore
Manager

« Svar #52: 09 Okt 2006, 21:33 »

Man kunne kappe koglerne af voldtægsforbrydere  Thumbs Up
Ej jeg er i også i mod dødstraf, det løser jo ikk noget. Samfundstjeneste ville være en god ting, men måske er nogle forbrydere så farlige at de ikk bare lige kan blive sat til samfundsarbejde? Så er det også dyrt og have dem til og sidde i fængsel i 50 år, hvis de ikk kan lave noget...

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #53: 09 Okt 2006, 21:36 »

Man kunne kappe koglerne af voldtægsforbrydere  Thumbs Up
Ej jeg er i også i mod dødstraf, det løser jo ikk noget. Samfundstjeneste ville være en god ting, men måske er nogle forbrydere så farlige at de ikk bare lige kan blive sat til samfundsarbejde? Så er det også dyrt og have dem til og sidde i fængsel i 50 år, hvis de ikk kan lave noget...

Man kan jo gøre som i USA og sætte dem til at lave slavearbejde mens de er i fængsel.. Spidse blyanter, tælle tændstikker osv... De skal jo ikke på fri fod når de har gjort noget "slemt".. Det er mere butikstyve og narkomaner og sådan noget som man skal sætte til samfundsarbejde.

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

DelPiero
Gæst

« Svar #54: 09 Okt 2006, 21:37 »

Det vand og brød og den lille jernboks jeg har tænkt mig kan ikke koste meget i drift Opstemt
Ej, penge skal ikke forhindre os i at holde gale mænd indespærret!

SaneSoul
Landsholdsspiller

« Svar #55: 09 Okt 2006, 21:39 »

Man kan jo gøre som i USA og sætte dem til at lave slavearbejde mens de er i fængsel.. Spidse blyanter, tælle tændstikker osv... De skal jo ikke på fri fod når de har gjort noget "slemt".. Det er mere butikstyve og narkomaner og sådan noget som man skal sætte til samfundsarbejde.

Eller bøssede popikoner Wink

Boy George is set to carry out his five days of court-ordered community service with New York's sanitation department--starting Aug. 14 he'll spend his time tidying up city streets.

Apparently, they really do want to hurt him.

The former Culture Club crooner was sentenced to garbage patrol after pleading guilty to falsely reporting a burglary at his Manhattan apartment last October.

DelPiero
Gæst

« Svar #56: 09 Okt 2006, 22:03 »

Slavearbejde? Mener du ikke straffearbejde?
Men jeg vil give dig ret i at det ville være en god idé! Så kan vi alligevel bruge lidt af amrikanernes fornuerlige påfund!

SaneSoul
Landsholdsspiller

« Svar #57: 10 Okt 2006, 01:13 »

Slavearbejde? Mener du ikke straffearbejde?
Men jeg vil give dig ret i at det ville være en god idé! Så kan vi alligevel bruge lidt af amrikanernes fornuerlige påfund!

Så vidt jeg ved er det allerede indført i Danmark. Jeg mener at have set et interview med en ung dansk morder som tilbragte store dele af sin tid bag danske tremmer på at fremstille klemmer eller noget i den stil. Jeg ved ikke hvad timelønnen ligger på som indsat i Danmark, men i USA benytter adskillige private virksomheder sig af indsatte som billig arbejdskraft. MEGET billig arbejdskraft.

DelPiero
Gæst

« Svar #58: 10 Okt 2006, 11:02 »

De skal da overhovedt ikke havde penge for det.
Man skal ikke havde penge for straffearbejde!

DelPiero
Gæst

« Svar #59: 10 Okt 2006, 20:45 »

For lige at prøve og bringe debatten tilbage.
Hvad synes i så er det mest brutale? Synes personligt den elektriske stol! Sende en masse strøm gennem et menneske er skrækkeligt!

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010