home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 383 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Gung-Ho [taktik blog] #That's it
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 18 Udprint
Forfatter Emne: Gung-Ho [taktik blog] #That's it  (Læst 67873 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Gung-Ho [taktik blog] #That's it
« : 21 Dec 2011, 00:14 »

Da jeg allerede har lavet 6 indlæg i denne taktik blog, så samler jeg det hele i første indlæg men håber ikke de ødelægger oplevelsen. Jeg var ligeledes i tvivl om jeg skulle poste under taktik eller blogs. Hvis der sidder et crew der syntes den er malplaceret, så flytter i den bare.



工合
Work Together-Work in Harmony


1: Work Together-Work in Harmony

I kender mig nok bedst i taktik forum for taktikken Wester's Diablo, hvor det simple og balanceret er vejen til succes. Nu vil jeg afprøve noget helt nyt, om projektet lykkes må kun tiden vise..

工合 - Det er mit nye taktiske ekperiment til de store hold. 工合 er en asymmetrisk 4-2-3-1 hvor der satses på lækkert, hurtigt, flydende og kreativt spil.

工合 udtales gōng hé men vi kender bedre udtrykket som Gung-Ho.. Wikipedia om Gung-Ho: Work Together-Work in Harmony

Tilbage i tidligere versioner af FM blev udtrykket Gung-Ho brugt når man gik All out attack eller Overload som det hedder i FM12.

工合 taktikken er dog ikke overload men er en offensiv, flydende taktik med fokus på: Arbejd sammen i harmoni...



工合
Work Together-Work in Harmony


2: En fugl uden vinger..

Citat
工合 er en asymmetrisk 4-2-3-1


Jaaa... Det tog så 3 intense test timer at finde ud af at den asymmitriske 4-2-3-1 var en fugl uden vinger. I hvert fald med de krav jeg havde sat mig: lækkert, hurtigt, flydende og kreativt spil.

Det var intet problem at få taktikken til at fungere i en balanceret standard version men så ligner den det jeg har prøvet før bare mindre effektiv.

Så 工合 ideen bliver nu testet med en anden taktik, for jeg tror jeg har fundet nøglen til succes i FM12..



工合
Work Together-Work in Harmony


3: Nøglen



Ja sådan ser den ud. Nøglen til sikker succes i FM12 er en central midtbane bestående af 3 mand og den vigtigste brik er den midterste spiller. Han er holdets balancespiller og uden ham er du dødsdømt.!

De to yderst kommer vi til senere, for deres roller kan variere alt efter hvad du gerne vil opnå rent offensivt. Dette afsnit er dedikeret til den centrale midtbanespiller i defensiv rolle.

Central midtbane i defensiv rolle

Man kunne fristes til at prøve forskellige typer inde centralt blandt andet den boldvindene midtbanespiller men vælger du denne type, så presser han for højt og forsvinder dermed væk fra rollen som stødpude for midterforsvaret.

En dybdeliggende playmaker kunne også friste men så spiller han for mange stikninger fremad og fastholder dermed ikke spillet og risikoen for boldtab er for stor og åbner dig for kontra og du bliver fanget i opstillingsspillet.

Med den centrale midtbane i defensiv rolle, så opnår du følgende ting:



Trekanten

I denne rolle fungere han som stødpude lige foran midterforsvaret og stopper bolde fra de kreative midtbanespillere fra modstanderens centrale midtbane, han kan også lukke wings/inside forwards af når de går ind i banen. Samtidig med han dækker offensive midtbanespillere og angribere der går ned i banen af. Den trekant han dækker er livsvigtig for en solid defensiv i FM. Bruger du andre typer opnår du ikke samme effekt.

Hele meningen er at lukke hullet mellem midtbane og forsvar, det hul næsten alle hold både i FM og irl prøver at udnytte. Nu spørger du nok om en anker/anchor mand ikke kan udfylde det? Jo men så dør din taktik andre steder. Det kommer vi til senere.

Firkanten

Han bidrager ikke det store i det offensive men hans rolle er også at opsamle løse bolde og bryde eventuelle kontras. Han skal opsnappe bolde i den firkant og spille den hurtigt videre til mere kreative kræfter. I en offensiv taktik spiller han simple korte bolde, som fastholder spillet og byder de mere kreative spillere op til dans.

I mere defensive taktikker spiller han selvfølgelig mere direkte, blandt for at starte kontras osv.



工合
Work Together-Work in Harmony


4: Defensiven

Så gennemgår vi resten af defensiven...

Zonemarkering

Første og fremmest er zonemarkeringen vigtig for den centrale midtbanespiller i defensiv rolle, da han skal dække mange forskellige ting og ikke kun en mand. Resten af holdet er lidt op til hvilken type man er men jeg spiller selv med zone også i de lavere rækker. Det gør jeg for at opnå følgende zoner, som dækker mine behov og jeg har oplever som utrolig solid.



Midterforsvaret

Jeg har to helt ens roller i midtforsvaret og det har jeg netop fordi hullet foran dem er dækket. Derfor er der ikke brug for stopper og dermed heller ikke en cover.

Jeg har valgt to centrale forsvarsspillere i defensiv rolle, da det er klassisk standard rolle som passer fint med tophold, som netop denne taktik skal designes til.

De kan både spille bolden fornuftigt frem, fastholde angreb og selvfølgelig udfylde deres hovedopgave: Stoppe modstanderens angribere.

Backs

Alt efter hvordan man satser offensivt, så kan man veksle mellem full back og wingback. Hvis man ikke har nogle kanter, så kan wingbacks være effektive i en offensiv taktik, det kan dog koste defensivt.

Jeg har valgt full backs i en support rolle, da jeg gerne vil opnå en mere solid defensiv og lade det kreative være mere op til de 5 offensive spillere. De kommer dog stadig på skift i overlaps og deltager i offensiven og sammen med den centrale midtbane i defensiv rolle, så samler de løse bolde op udenfor feltet.

De to yderste midtbanespillere

I det defensive er det mest deres evne til at dække af der er vigtig i en offensiv taktik, de behøver nødvendigvis ikke vinde boldene. I en mere defensiv eller kontrapræget taktik kunne boldvindene midtbanespillere i support være fornuftige men ikke her. De offensive roller kommer vi til senere...



工合
Work Together-Work in Harmony


5: Hvilken vej?



Nu møder to ideer hinanden, to måder at tænke fodbold på fra to managers der tidligere var arvefjender. Denne taktik vil blive designet ud fra de to tankegange og sammen skal det skabe ny magi.

BLASFEMI er der nok nogen der vil råbe men nu mødes SAF og Rafa..

TT&F09

Tilbage i tidernes morgen var jeg tovholder for projektet: oversæt biblen til dansk. En opgave jeg er rigtig glad for jeg tog, for det gav mig et godt indblik i det taktiske i FM, blandt andet reglen om balancespilleren og bindeleddet i angrebet, som vi kommer til senere i bloggen.

I den taktiske bibel var der beskrevet flere managers tilgang og jeg har klippet SAF og Rafa ideerne ud og understreger de ting jeg vil stjæle fra hver tanke og kombinere til 工合

5x5 Theory
Manager Type: Rafa Benitez


Selv om Benitez ikke straks fremstår som en liberal, så er hans strukturelle tilgang til taktik ret enkel, fem spillere til at forsvare og fem til at angribe. Selv om han har forvandlet Liverpool til et hold, der er meget svært at nedbryde defensivt, så falder kritikken på hans offensive intentioner og manglende bredde. Med en typisk spansk tilgang ønsker Benitez, at de fem offensive skal spille med høj kreativitet og flair, og åbne modstanders forsvar med hurtigt pasningsspil. Uden spillere der har den vision, og evnen til at låse forsvaret op i tætte områder, giver det udslag i manglende effektivitet og kedelige kampe. Men med de rigtige spillere og kreativ frihed oppe foran, kan man med funklende angrebsspil åbne selv de bedste forsvar.

Bands of Two
Manager Type: Alex Ferguson


Sir Alex er den første manager, der afviger fra den meget stramme kontrolleret metode. Manchester Utds system, især i Queiroz årene, fungerede ved hjælp af fire kæder. Mens de centrale forsvarere overvejende instrueres i at forsvare FHV og den defensive midtbanespiller tilbyde dyb støtte til den forreste linje ved siden af deres defensive pligter. Den offensive midtbane og wings skifter konstant roller og fungerer som støtte til den offensive kæde, som får normalt lov til at bruge deres kreative evner. Den sidste kæde er spydspidser, som helst er komplette spillere, som kan spille med bolden både med fødderne og i luften.



工合
Work Together-Work in Harmony


6: 工合
Manager Type: Thomas Westermann

”Wester” er blandt andet kendt for hans balanceret taktik ”Diablo” hvor han har fem spillere til at forsvare og fem til at angribe. I hans nye taktiske projekt 工合, tager han ”Diablo’en” og giver den et twist. Hvor han holder reglen om 5x5 som er meget svært at nedbryde defensivt og kombinere den med de fire kæder i Bands of Two som Alex Ferguson er kendt for. Det giver følgende formation, hvor de to teorier kombineres, hvor rød illustrere reglen om 5x5 og blå de 4 kæder.



Med kombinationen får den 2 offensive kæder eller de offensive 5 om man vil, lov til at bruge deres kreative evner. Med de rigtige spillere og kreativ frihed oppe foran kan man skabe funklende angrebsspil der åbner selv de bedste forsvar. Samtidig med de 2 defensive kæder eller 5 defensive holder en solid skanse bagtil.

Defensiven

Defensiven er tidligere beskrevet i indlæg 4 men jeg supplere. Reglen om 5 står for beton defensiven mens den i kæderne sørger for at opsamle løse bolde i offensiven og med korte simple afleveringer fastholde angrebene. Altså de spiller bolden rundt til åbningen kommer eller videregive bolden til mere kreative spillere.

Offensiven

Offensiven består af to centrale midtbanespillere i henholdvis playmaker og central midtbane i offensiv rolle, to inside forwards i offensiv rolle og en komplet angriber i support (bindeled). Hvordan de indgår i forhold til de to teorier er illustreret på ovenstående billede. Tankerne omkring det offensive spil samt meget mere om de taktiske tanker kommer senere.. Jeg vil blandt andet gennemgå hver enkel rolle i offensiven, og i kan glæde jer til den overordnet holdtaktik og hvordan det hænger sammen med de to teorier og hvordan det skaber 工合

Men nu er det senge tid  Wink
« Seneste Redigering: 04 Jan 2012, 02:14 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #6
« Svar #1: 21 Dec 2011, 07:41 »

工合
Work Together-Work in Harmony


7: Filosofi

Nu vil jeg gennemgå holdinstruktioner trin for trin hen over de næste par indlæg. Derefter kommer vi til den enkelte spillers rolle i forhold til holdinstruktioner.

Filosofien

Hele ideen med 工合er at skabe en flydende offensiv spillestil, derfor har jeg valgt flydende/fluid. Man kunne fristes til at bruge den meget flydende men det passer ikke ind i 5x5 teorien, da den mere er til totalfodbolden eller den globale stil som den kaldes i TT&F 09, Manager stil Kevin Keegan.

I FM12 beskrives den flydende/fluid stil således:

Citat
Holdet er opdelt i store angribende og defensive enheder med de mere kreative spillere ansvarlige for den angribende fase og de mere defensive spillere for den defensive fase. Spillere fra hver enhed forventes dog at bevæge sig ind i overgangsfasen, når den rette mulighed opstår.

Dette passer perfekt reglen om 5x5 samt Band of Two. Da jeg med formationen og de spillerroller jeg har valgt, opnår præcis to enheder med 5 i hver som oplapper hinanden i overgangen mellem faserne.

工合- 5x5x5 teorien

Dermed er en ny teori skabt, nemlig 5x5x5 teorien eller bare 工合 om man vil. De røde streger markerer de to klassiske enheder, den offensive og defensive. Den sidste er markeret med blåt er og overgangsenheden.


« Seneste Redigering: 21 Dec 2011, 07:46 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #7
« Svar #2: 21 Dec 2011, 15:27 »

工合
Work Together-Work in Harmony


8: Strategi og spillestil

Strategi

Målet er en offensive taktik og det kræver selvfølgelig en offensiv strategi, så det har jeg valgt. I FM står der at sådan en strategi er bedst når man er favorit, og det er vi her. Det er jo en taktik til de store hold. For at den virker, så er det vigtigt at spillerne kommer med frem og laver dybdeløb, så der skabes plads til at udnytte den kreative frihed. Det understreget er vigtigt at huske, når vi senere gennemgår formationen fra position til position.



Afleveringsstil

Det er som om Barcelona har patent på, hvad der er flot offensivt fodbold og man kan da ikke nægte, at de laver fine ting, men det korte pasningsspil keder mig voldsomt nogle gange. Jeg er selv meget mere til den direkte stil man ser i engelsk fodbold og jeg vil gerne gøre op med ideen om at offensivt, kreativt og flydende fodbold forgår via short pass. Derfor vælger jeg ikke at spille med kort pasningsspil men holder den ved standard/default.

Jeg vil også gerne have en god blanding, hvor de bagerste laver korte afleveringer for at fastholde bolden og mixed samt direkte længere fremme på banen. Det vil jeg have for at spille et spil med hurtigt tempo. Det kan man også med korte afleveringer men det kræver alt for meget af spillerne. Det er ganske få hold i verden, ja hvis ikke kun Barcelona der har held med det på internationalt plan.



Kreativ frihed

Her kunne man fristes til at gå mere udfordrende til værks, men allerede i de spillerroller jeg har valgt, samt den flydende filosofi, så er den kreative frihed meget stor ved de 5 offensive. Jeg ønsker ikke at spille utopisk fodbold, der skal være en fin balance med overvægt på den kreative side. Det har jeg ved at holde den standard/default.



Skærme af

Igen kunne man fristes til at give den ekstra gas men igen skal man huske 5x5 reglen. Strategien er allerede offensiv, hvilket betyder holdet står højt og laver et højt pres. De 5 offensive eller 2 offensive kæder om man vil presser allerede over hele banen næsten fyldt ud. Den næste kæde er backs og den centrale midtbane i defensiv rolle, de presser også relativt højt mens sidste kæden med midterforsvaret venter til modstanderen er på egen banehalvdel. Går jeg højere op rammes jeg af kontras og imod større hold er spillerne dygtige nok til at spille sig uden om presset og det koster. Meningen med 工合 er jo:

Citat
Med de rigtige spillere og kreativ frihed oppe foran kan man skabe funklende angrebsspil der åbner selv de bedste forsvar. Samtidig med de 2 defensive kæder eller 5 defensive holder en solid skanse bagtil.

Så derfor holder jeg den på standard/default.



Tackling

Det vil måske overraske nogen men her er jeg gået mere forsigtigt. Det gør alle har spillerne har normal tackling. Jeg hader at blive ramt at kort og jeg mener ikke det er nødvendigt at spille hårdt for at vinde kampene men lad os se om jeg tager fejl. Måske jeg bliver tacklet ud i Premier League med min vattede holdning.



Markering

Citat
jeg spiller selv med zone også i de lavere rækker. Det gør jeg for at opnå følgende zoner, som dækker mine behov og jeg har oplever som utrolig solid.





Indlæg

Havde jeg brugt en poaher/skarpretter som i Diablo taktikken, så havde jeg lavet hårde flade indlæg til forreste stolpe. Nu vil jeg bruge mere komplette angribere og i denne taktik få langt flere folk i boksen. Derfor vil jeg gerne have en blanding og holder den standard/default. Det er dog ikke indlæg denne taktik vil bruge mest, da jeg ikke bruger wings men inside forwards og mine back ikke går med helt frem.



Bevægelsesfrihed

Den har jeg givet et hak op og det har jeg gjort for at 4 af 5 offensive skal bevæge sig helt frit. De bevægelser vil jeg komme ind på når jeg gennemgår de 5 offensive og hvad planer er der i forhold til deres roller.



Specifikke instruktioner

Ud fra de øverste valg kommer FM frem til de specifikke instruktioner og dem ændre jeg ikke. Jeg spiller dog uden en playmaker, da jeg ikke ønsker spillet står og flader på en mand. Derfor er det blandet godt, da mit spil skal være levende og uforudseelig.

Alt dette giver følgende resultat og næste gang skal vi i gang med formationen fra position til position.


« Seneste Redigering: 21 Dec 2011, 15:33 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sir Jeppe
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #8
« Svar #3: 21 Dec 2011, 16:35 »

Spændende!!! Dit 5x5x5 koncept, og mange af de tanker du har gjort dig ser meget spændende ud! Jeg går ud fra der kommer mere, har selv leget med tanken om en taktik hvor moral, samarbejde og arbejdsstyrke var det der blev vægtet højest! Glæder mig til at se mere fra din side af, keep up the good work!  Smiley
Logged

LukasPodolski
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #8
« Svar #4: 21 Dec 2011, 16:50 »

Rigtig spændende!! Jeg ser virkelig frem til at læse mere og muligvis afprøve din taktik! Tror denne taktik ville passe rigtig godt til mit Arsenal hold Smiley Hvornår regner du med at komme med en ny update?
Logged

PalleJR
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #8
« Svar #5: 21 Dec 2011, 17:05 »

Fantastisk spændende  koncept du har gang i der wester ... glæder mig til der kommer mere! Opstemt
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #8
« Svar #6: 21 Dec 2011, 18:42 »

Rigtig spændende!! Jeg ser virkelig frem til at læse mere og muligvis afprøve din taktik! Tror denne taktik ville passe rigtig godt til mit Arsenal hold Smiley Hvornår regner du med at komme med en ny update?

Fedt at der er folk der læser med selvom man er lidt ukendt på FMF, det er jeg glad for.. Så tak til jer...

Og ja, jeg tror den fungere rigtig godt til Arsenal med de spillere de har i truppen.

EDIT: og næste update eller 2 kommer i løbet af i aften... Der gennemgår jeg offensiven og spillerroller...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #8
« Svar #7: 21 Dec 2011, 20:39 »

工合
Work Together-Work in Harmony


9: Formationen + Spillerroller

Det er nok ikke længere en hemmelighed hvad formationen er.



Målmand

Når man spiller med et højt forsvar, så kan det være en fordel at spille med en sweeper målmand. Da han sweeper eventuelle dybe bolde forsvaret ikke opfanger. Han starter og spillet hurtigt for at starte kontras. I工合ønsker jeg dog han skal fasteholde spillet og spille simple bolde ud til frie spillere, så man starter forsvaret nedefra. Så derfor har jeg valgt en klassisk målmand i forsvars rolle.



Midterforsvar

Citat
Jeg har to helt ens roller i midtforsvaret og det har jeg netop fordi hullet foran dem er dækket. Derfor er der ikke brug for stopper og dermed heller ikke en cover.

Jeg har valgt to centrale forsvarsspillere i defensiv rolle, da det er klassisk standard rolle som passer fint med tophold, som netop denne taktik skal designes til.

De kan både spille bolden fornuftigt frem, fastholde angreb og selvfølgelig udfylde deres hovedopgave: Stoppe modstanderens angribere.



Backs

Citat
Alt efter hvordan man satser offensivt, så kan man veksle mellem full back og wingback. Hvis man ikke har nogle kanter, så kan wingbacks være effektive i en offensiv taktik, det kan dog koste defensivt.

Jeg har valgt full backs i en support rolle, da jeg gerne vil opnå en mere solid defensiv og lade det kreative være mere op til de 5 offensive spillere. De kommer dog stadig på skift i overlaps og deltager i offensiven og sammen med den centrale midtbane i defensiv rolle, så samler de løse bolde op udenfor feltet.



Cental midtbane – Defensiv

Se indlæg 3.



Fremadrettet playmaker - Support

Grunden til han er i support er han skal kravle ind i hullet bag de andre 4 offensive spillere og fordele bolden rundt. De 4 andre er i fri rolle og bevæger sig derfor meget rundt og playmakerens rolle er at fordele boldene og designe angrebet. Det hul mellem de 4 offensive og de 5 defensive kalder jeg smørhullet og det kommer jeg nærmere ind på, når jeg gennemgår det offensive spil.

Citat
I det defensive er det mest deres evne til at dække af der er vigtig i en offensiv taktik, de behøver nødvendigvis ikke vinde boldene.
- Se eventuelt indlæg 4.



Central midtbanespiller – Offensiv

Citat
For at den virker, så er det vigtigt at spillerne kommer med frem og laver dybdeløb, så der skabes plads til at udnytte den kreative frihed. Det understreget er vigtigt at huske, når vi senere gennemgår formationen fra position til position.

Som central midtbanespiller i offensiv rolle har han stor kreativitet, fri rolle og mange fremadrettet løb. Han kommer i feltet for at støtte angriberen og bevæger sig også mod kanterne for at støtte op. Han kommer tit løbende i hullet bag modstanderens forsvar, især når den komplette angriber går ned i banen for at få bolden. Det åbner plads til den centrale midtbanespiller. Et godt eksempel på dette er vel Farbregas i Barcelona.

Citat
I det defensive er det mest deres evne til at dække af der er vigtig i en offensiv taktik, de behøver nødvendigvis ikke vinde boldene.
- Se eventuelt indlæg 4.



Indvendig angriber – Offensiv

Rollen er lidt ligesom den centrale midtbanespiller, hele meningen er at de skal udnytte hullet som den komplette angriber efterlader når han falder ned. De tager deres udgangspunkt på kanterne og krydser ind i banen. Det gør den svære at dække op, for hvem skal tage dem? Backs, midterforsvaret eller midtbanen? Vi gør det endnu svære for modstanderen ved at lade de to inside forwards skifte position og de er dermed svære at dække op. Meningen er faktisk at de skal score mindst ligeså mange mål som angriberen og det bedste bud på sådan en spiller er vel C. Ronaldo eller Messi i de tidligere Barcelona år, nu er Messi mere den falske 9er.



Komplet angriber - Support

Er en nøglefigur i denne taktik, for hans rolle som komplet angriber i support er livsvigtig. Hans bevægelser er frie og kreative, som helst skulle gøre han nogle gange bevæger sig væk fra den centrale position. Enten ved at gå ned i banen eller rykke ud i siderne og dermed åbne et hul som inside forwards og midtbanen kan udnytte. Endnu engang ser vi på Barcelona, hvor Messi spiller, det man kalder den falske 9er. En angriber der bevæger sig væk fra den klassiske position som angriber og dermed efter et hul uden nogen angriber. Det er det hul vi vil udnytte med løb fra den centrale samt inside forwards.

Han er dog ikke en helt falsk 9er, da jeg også har brug for andre ting i hans position, såsom at holde på bolden indtil flere offensive spillere kommer med frem. Samtidig med jeg også gerne ser han til tider tager rollen som poacher og selv tager løbet i hullet.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

LukasPodolski
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #9
« Svar #8: 21 Dec 2011, 21:05 »

Rigtig god gennemgang af spiller rollerne, ligger du taktikken op til download ellers skal man selv lave den i spillet?? Vil vildt gerne prøve den med mit Arsenal hold!!
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #9
« Svar #9: 21 Dec 2011, 21:55 »

Rigtig god gennemgang af spiller rollerne, ligger du taktikken op til download ellers skal man selv lave den i spillet?? Vil vildt gerne prøve den med mit Arsenal hold!!

Den kommer til download senere men ud fra det jeg har lavet kan du nok genskabe den allerede nu... Jeg vil første teste den før jeg sender afsted... For jeg gider ikke uploade noget der måske ikke virker...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

LukasPodolski
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #9
« Svar #10: 21 Dec 2011, 21:57 »

Den kommer til download senere men ud fra det jeg har lavet kan du nok genskabe den allerede nu... Jeg vil første teste den før jeg sender afsted... For jeg gider ikke uploade noget der måske ikke virker...

Er har lavet den udfra det du har skrevet indtil videre Wink Så jeg er ved at prøve den af nu. Kan godt ligge nogen SS ind i den her tråd når jeg har spillet noget kampe?
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #9
« Svar #11: 21 Dec 2011, 22:55 »

Er har lavet den udfra det du har skrevet indtil videre Wink Så jeg er ved at prøve den af nu. Kan godt ligge nogen SS ind i den her tråd når jeg har spillet noget kampe?

Vil du gerne teste den med Arsenal? For så kan jeg sende den til dig.. Så finder jeg forskellige test personer men det kræver du gennemfører mindst en sæson med holdet med taktikken og laver et indlæg med de ting som gik fint, ting du rettede til osv..

Vil du være med på den?
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #9
« Svar #12: 21 Dec 2011, 23:01 »

工合
Work Together-Work in Harmony



10: Test personer søges..

Nu er taktikken faktisk klar, jeg mangler dog stadig at lave de sidste indlæg men taktikken er der. Derfor søger jeg testpersoner, som vil teste taktikken. Der følger dog nogle krav. Du gennemfører mindst en sæson med taktikken med et storhold og laver derefter et gennemført indlæg af din test. Hvad gik godt, var der ting du ændrede osv..

Er du frisk på den, så skriv her i tråden og hvilket hold du gerne vil teste med. Jeg tester selv taktikken med Man Utd, så dem kan man ikke vælge.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #10
« Svar #13: 21 Dec 2011, 23:24 »

工合
Work Together-Work in Harmony


11: Smørhullet

Tidligere da jeg gennemgik den fremadrettet playmaker nævnte jeg smørhullet og det begreb vil jeg gennemgå nu. Farvekoderne for det første er: RØD er playmakeren – Grøn er midterforsvaret - Gul er 2. kæden med backs og balancespilleren - Blå er resten af de 4 offensive.



Det er i det rum playmakeren søger hen og der har han et hav af spilmuligheder rundt om sig. Grøn og gul holder sig som regel bag ham og ved siden af ham mens de 4 blå bevæger sig frit rundt og skifter positioner hvilket giver et levende angreb. Playmakeren spiller med mixed afleveringer, for nogle gange spiller han kort til gul kæde eller til blå kæde som søger ned i smørhullet til ham. Andre gange direkte stikninger ned i ”Den falske 9er hullet” som jeg beskriver senere.

Det er i smørhullet det meste af magien skal skabes med denne taktik. Der vil nogle gange komme ting fra kanten men det er de dybe stikninger til blå gruppe der satses på.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Gung-Ho [taktik blog] #11
« Svar #14: 22 Dec 2011, 00:28 »

工合
Work Together-Work in Harmony


12: ”Den falske 9er”

I TT&F09 beskrives den komplette angriber således:
Citat
Skulle en manager være så heldig, at have en komplet angriber på holdet, så er han nødt til at give ham lov til at gøre brug af hele rækken af hans evne. Ligegyldig om den komplette angriber skal operer som den fremadrettet eller tilbagetrukket angriber, så skal han have lov at bruge sit fodbold hoved. Tildeling af fri rolle og masser af kreative frihed, vil sikre at modstandernes forsvar får svært ved at håndtere ham, og bliver usikre på, om han vil køre, skyde, spille bolden, gå dybt, eller blive fremme og løbe i dybden.

I support rollen vil han opnå noget a la dette, som også er fra den guide:
Citat
Målet er at finde plads og holde på bolden før han fordeler spillet til sine holdkammerater. Hvis der er tid til at vende sig, vil de afleveringer gerne være til hans angrebsmakker. Andre afleveringsmulighed er vil være boldbesiddende og bolde til dybtliggende midtbanespillere eller mere aggressive afleveringer foran kantspillere eller offensive midtbanespillere. I en støtterolle til han for det meste søge efter at spille andre ind. I en angrebsrolle vil han også søge at skabe chancer for ham selv.

Disse egenskaber får vi ved at bruge en komplet angriber i support rollen (KF) alene på toppen. Dette skaber effekten af en falsk 9er, ikke helt men rigtigt tæt på.

Ideen er som tidligere nævnt at den falske 9er skal falde ned i smørhullet til playmakeren(PM) og efterlade et tomrum oppe foran, som inside forwards (IF) og den centrale midtbanespiller i offensiv rolle (McO) skal komme løbende ind i og dermed være svære at dække op for modstanderen. Det kan god nogle gange være svært at skabe det hul, da modstanderen nok vil stå ret dybt og man selv presser højt. Derfor er det vigtigt at de 5 defensive holder de korte afleveringer og spiller den rundt og fastholder angrebet. Og de 5 offensive spiller i højt tempo men en masse kreativ og bevægelsesfrihed.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: [1] 2 3 ... 18 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010