home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
01 Jun 2024, 21:57 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
01 Jun 2024, 11:16 Bubbles Blogkonkur... #12 - Danish Viking Wa...
31 Maj 2024, 17:14 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
30 Maj 2024, 15:49 szukizek Blogkonkur... 10# Hjertet banker kun...
27 Maj 2024, 20:09 warmon Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
19 Maj 2024, 05:48 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
Antal Registrerede Brugere: 23318
  1 Bruger, 261 Gæster Online.

Indlæg: 1132813 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: godrejsunrisee...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Instruktioner (Guide)
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Instruktioner (Guide)  (Læst 1671 gange)
Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Instruktioner (Guide)
« : 04 Dec 2011, 11:13 »

Instruktioner (Guide)

Instruktioner er der mange af under kampene i Football Manager, men hvad gør de egentlig? Jeg har undersøgt lidt på sagen, da jeg selv har fået en tendens til udelukkende at bruge de samme pga. det er blevet en vane. Herunder kan du kort læse hvad de forskellige gør. Det er lidt en begynderguide, men jeg håber også de garvede FM-tosser kan få noget ud af den. Lad os begynde:


HOLD BOLDBESIDDELSE
Spillerne vil forsøge at beholde bolden mellem medspillerne. Der bliver ikke spillet de vildeste risikable afleveringer, og holdet vil blive lidt mere defensivt indstillet automatisk.
Jeg har ofte haft gavn af den på udebane, hvor jeg er lidt underdog. Kan godt lide at holde på bolden, så de andre ikke får så mange chancer.

FÅ BOLDEN FREMAD
Spillerne vil spille de fleste afleveringer fremad og spillerne vil være meget offensivt indstillet.
Det er min yndlings instruktion, og jeg bruger den nærmest fra start i ALLE kampe, hvis jeg er et tophold og favorit.

AFLEVER I FRIE RUM
Bolden vil blive lagt meget mere i dybden end normalt.
Den har gavnet mig på hold med hurtige spiller (surprise), hvis jeg sætter eks. Walcott i angrebet, er det en jeg foretrækker at bruge.

SPIL I FØDDERNE
Spillerne vil automatisk forsøge oftest muligt at spille hinanden i fødderne. Man kan sige den minder lidt om hold boldbesiddelse.
Den har jeg fine erfaringer med, men er kun en jeg sætter på, hvis jeg kan se mit hold taber alle hovedstødsdueller.

SPIL OP FRA FORSVAR
Bolden vil blive spillet i korte afleveringer oftest. Det er lidt Barcelona-agtigt fodbold.
Den har jeg ikke brugt ret meget.

CLEAR BOLDEN TIL FLANKERNE
Bolden vil blive losset ud på flankerne oftest muligt. Det er lidt længere bolden frem mod kanten. Den er okay, hvis man har hurtige fløje og man kan se modstanderen spiller i en lidt smal formation som 4-1-2-1-2 eller sådan noget.
Den synes jeg også er god at bruge, hvis man vil trække tiden ud. Det er sjældent den virker til direkte at spille den hen til en medspiller, så ofte ryger bolden ned omkring baglinjen og det er jo tidsudtræk.

SMID BOLDEN IND I BOKSEN
Der vil komme mange tidlige indlæg af denne instruktion. Det handler bare om at få tonset bolden ind i feltet og det sker jo nemmest ved ikke at spille sig der ind.
Den er fin nok, hvis man er lidt under pres og skal have et heldigt mål med sig.


FÅ BOLDEN IND I BOKSEN
Lidt offensiv mentalitet og alle angreb skal helst lande i fødderne på angriberen, der sørger for at blive midt inde på banen og holde sig i nærheden af feltet. Bolden skal spilles i boksen, enten med korte- eller lange afleveringer.
Den har jeg gode erfaringer med at bruge, hvis jeg er favorit.

AFSLUT FØRSTE GANG
Skyd på mål første gang du har muligheden for det.
Den bruger jeg ikke rigtig, da jeg gerne vil se mit hold spille den i mål.

SLÅ TIDLIGE INDLÆG
Jeps, du har ét gæt….
Den synes jeg ikke så godt om, da jeg ikke føler angriberne er så godt placeret som forsvarsspillerne i sådan en situation, men kommer an på spillernes kendskab til taktik osv.

UDNYT FLØJENE
Holdet vil blive sat til at udnytte fløjene når de spiller bolden.
Den virker fint hvis man kan se man aldrig kommer igennem på midten.

UDNYT MIDTEN
Holdet vil blive sat til at udnytte midten når de spiller bolden.
Den virker fint hvis man kan se man aldrig kommer igennem på kanterne.

SØG OVERLAP
Spillerne vil forsøge at lave et-to kombinationer og løbe ekstra meter for hinanden, det gælder især for kanterne. Så hvis din back, måske Dani Alves, spiller, vil han automatisk blive lidt mere offensiv og komme lidt oftere med frem.
Den har jeg RIGTIG gode erfaringer med, fordi jeg spiller med hurtige backs, der også kan komme med tilbage.

FÅ LUFTEN
Holdet vil slappe lidt af, spille kortere og få vejret. God at bruge, hvis du fører 4-0 og har en vigtig kamp 3 dage senere, men pas på med at brug den for ofte.
Den har jeg okay erfaringer med, men føler mit hold slapper for meget af.

SPIL BREDERE
Holdet vil automatisk spille bredere, hvilket betyder at spillerne laver et lidt større mellemrum mellem hinanden og får brug for lidt længere afleveringer. God til at skabe chancer med.
Den er god at bruge, hvis man ikke rigtig kan komme igennem forsvaret.

SPIL SMALLERE
Holdet vil spille smallere, og den er god hvis man vil holde en føring. Holdet trækker sig mere sammen, og det gør det sværere for modstanderen at komme igennem. Hvis man har gode boldspillere (afleveringer/overblik) kan den også virke offensivt.
Den bruger jeg sjældent, men virker fint i situationerne.

SKUB HØJERE OP
Holdet vil komme flere frem banen (læs: bagkæden vil skubbe højere op)
Fint, hvis man vil sætte modstanderen under pres.

FALD LÆNGERE NED
Holdet vil i modsætningen til ’skub højere op’, falde længere ned og trække sig mere tilbage på banen. Det giver modstanderen bolden noget mere, men forsvaret er mere kompakt.
Skal du bare overleve 1-0 føringen, er den smart nok at bruge, men kan ikke anbefale den for meget, hvis man er favorit - dog er den god til underdogs.

CHIKANÉR MODSTANDERER
Lidt hårdere tacklinger, spillerne vil tage diskussioner med modstanderne og de vil forsøge at lade de andre trække kort osv.
Den er god nok, men oplever også tit den modsatte effekt - at mit hold selv får kort.

LUK AF FOR MODSTANDER
Holdet pakker sig sammen og forsøger at holde buret frit fra scoringer. Spillerne lukker af og bruger deres fysiske styrke ekstra meget.
Den er fin til at holde modstanderne fra fadet. Har faktisk ret gode erfaringer med den.

VÆR AGGRESSIVT INVOLVERET
Lad os lege Joey Barton for en dag. ;-)
Den har jeg aldrig rigtig brugt, må jeg indrømme.

BLIV PÅ FØDDERNE
Spillerne vil ikke lave glidende tacklinger så ofte, men vigtigst af alt vil de også bide dem i sig og forsøge at blive på benene.
Den bruger jeg ikke ret tit, men gør jeg, så virker den fint.

SPIL MERE SIKKERT
Holdet vil ikke spille lange svære bolde, men i stedet forsøge at holde den i egne rækker og sørge for at modstanderen knap nok får rørt bolden.
Jeg kan godt lide at bruge den, hvis jeg føler at modstanderen presser mig i bund og jeg fører kampen.

TAG STØRE RISIKO
En modsætning til ’spil mere sikkert’. Holdet vil forsøge med de svære afleveringer, der ofte mistet, men til gengæld også kan lave den bedste afleveringer i verden.
Den er sjældent til at bruge, da jeg altid vinder ;-) ej, den fungerer fint, men vil hellere have mit hold har bolden sikkert på fødderne.

LØB MOD FORSVAR
Holdet vil forsøge at spille bolden i dybden og komme ud og løbe imod modstanderen. Spillerne vil også tage længere træk.
Det kræver man møder en langsom modstander, eller har et hurtigt hold - så virker den perfekt.

SPIL GENNEM FORSVAR
Barcelona instruktionen - skal vi ikke kalde den det?
Den er god at bruge, men det er muligvis fordi jeg spiller med Arsenal, at den virker perfekt. Bolden vil blive kørt hurtigere rundt mellem modstanderen. Dog kan man også miste den oftere, da spillerne nogle gange mister overblikket lidt.


Jeg håber folk har nydt læsningen, og har fået et lidt bedre indblik i hvad de forskellige instruktioner gør. Jeg vil til slut sige, at I skal huske på, at det er ting holdet vil gøre OFTE. Det betyder ikke at dit hold KUN vil spille ud fra denne instruktion, men de vil forsøge at gøre det så tit som muligt. Det er lige som hvis du sætter en spiller til lave langskud på ofte - så gør han det ikke hele tiden, men når chancen byder sig.

Held & lykke i Football Manager, I freaks!

Cesc.
« Seneste Redigering: 04 Dec 2011, 11:17 af Cesc » Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #1: 04 Dec 2011, 11:34 »

Interessant læsning som bestemt giver mig mod på at prøve et par andre end dem jeg normalt bruger. Men er det ikke noget med at "få bolden ind i boksen" også bruges hvis man skyder for meget fra distancen? Smiley
Logged

FC Barcelona

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #2: 04 Dec 2011, 11:58 »

Er glad for du synes det er interessant!!

Og jo, det er helt rigtigt. I det tilfælde kan man også bruge den. ;-)
Logged

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #3: 04 Dec 2011, 12:08 »

Fin læsning. De fleste ting kan man rationalisere sig frem til, men altid godt med en gennemgang. Dog ville jeg nok benævne at "tag større risiko" kun kan bruges når man har mentaliteten "kast alle frem". Dette er også gældende for er par af de andre.
Logged

welbz is dat guy

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #4: 04 Dec 2011, 12:18 »

Vær aggressivt involveret virker forrygende for mig. Det betyder ikke at man får flere kort, men gør at spillerne satser lidt mere i tacklingerne. Så hvis man synes modstanderen har lidt for let ved at drible forbi ens spillere er det en måde at få dem til at gå hårdere til værks. Det er super effektivt hvis man er topholdet i et opgør, da ens forsvarsspillere typisk er bedre til at vinde bolden end modstanderen er til at drible. Mod stærke modstandere har det til gengæld en lidt bagvendt effekt efter min erfaring, hvor modstanderen smutter lige forbi. Der har jeg større succes med at droppe afskærmningen af de spillere.
Man skal i hvert fald ikke frygte at spillerne pludselig trækker kort i tide og utide hvis man bruger den indstilling! De spiller jo ikke mere svinsk (det afgøres af deres skjulte egenskab), men bare mere hårdt.
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #5: 04 Dec 2011, 12:55 »

Fedt der kommer en masse ekstra input. Det var egentligt grunden til jeg ikke skrev den mere grundigt. Og i stedet bare kort, så folk kunne komme med inputs.

Fedt! Fortsæt med det!
Logged

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #6: 13 Dec 2011, 00:13 »

Fin læsning og er nogenlunde enig, MEN...

FALD LÆNGERE NED
Holdet vil i modsætningen til ’skub højere op’, falde længere ned og trække sig mere tilbage på banen. Det giver modstanderen bolden noget mere, men forsvaret er mere kompakt.
Skal du bare overleve 1-0 føringen, er den smart nok at bruge, men kan ikke anbefale den for meget, hvis man er favorit - dog er den god til underdogs.

Jeg bruger den faktisk ret tit, når jeg er favorit og min modstander pakker sig og målene udebliver. På denne måde kommer modstanderne lidt længere frem og evt. yderligere kombineret med holdinstruktionerne, så kan du både i def. og off. setup med succes bruge den til at få scoret dét mål, som du står og mangler Peace Dog er det ikke sikkert det passer til din fodboldfilosofi, tænker du med Arsenal spiller helt anderledes end jeg gør med Spurs Wink
Logged

probst
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #7: 17 Dec 2011, 11:17 »

det er mega fedt du har lavet en kort opsamling!!! NICE DUDE!!!!
Logged

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Instruktioner (Guide)
« Svar #8: 18 Dec 2011, 22:00 »

T.Iglemose @
Det er faktisk en god idé. Den havde jeg ikke overvejet - det vil jeg lige forsøge i mit Arsenal gem og se om de kan åbne modstandernes forsvar endnu mere. :-)

probst @
Er glad for du synes om det! Håber det har hjulpet dig!
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010