home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 11:19:40 Broen13 Blogkonkur... [15] Journeyman - We a...
I dag kl. 05:48:55 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
I går kl. 00:44:38 Bubbles Blogkonkur... #5 - Danish Viking War...
17 Maj 2024, 18:03 Wester Jr. Blogkonkur... 3# Hjertet banker kun ...
17 Maj 2024, 18:01 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23301
  1 Bruger, 256 Gæster Online.

Indlæg: 1132744 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: Jøddi
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Indsæt Træning v.0.3
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Indsæt Træning v.0.3  (Læst 15497 gange)
Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Indsæt Træning v.0.3
« : 21 Okt 2011, 01:02 »

Mens mange er ved at gå i gang med deres første spil i FM12, er mange også nødt at vente til i morgen, før vi modtager vores spil. Selvom jeg er blandt den sidstnævnte gruppe, vil jeg dog ikke holdes helt udenfor morskaberne. Derfor har jeg besluttet mig for lægge et tidligt udkast til mine FM12-træningsprogrammer op allerede nu. Så er der også nogle træningsskemaer til rådighed for de tidlige startere, som ikke selv har lyst til at bruge tid på den del af spillet. Samtidig giver det mig en chance for at få noget feedback, så jeg hurtigere kan få en idé om, hvor godt skemaerne virker. :-)

Selvom jeg egentlig bare kunne have taget min FM11-træning med over til det nye spil, syntes jeg, at det var tid til at prøve noget nyt. Det betyder altså, at programmerne pt. er i en testfase, hvor jeg endnu ikke selv har afprøvet dem. Derfor skal I ikke forvente mirakler. Jeg håber dog, at skemaerne vil være til gavn for nogle af jer, og efter lidt feedback, burde de nok kunne komme op på et anstændigt niveau. ;-)

Som sidste år, er mine træningsprogrammer bedst, hvis man ønsker at spille flydende fodbold, da spillerne typisk vil blive ret alsidige. Playmakers får f.eks. en smule forsvarstræning, ligesom forsvarsspillerne får en smule skudtræning osv. Der er to formål med denne tilgang. 1) Hvis man ønsker at spille "flydende", kommer offensivspillerne til tider til at forsvare, ligesom forsvarsspillerne fra tid til anden vil befinde sig længere fremme på banen. Desuden er det også godt, hvis man presser modstanderne højt på banen. 2) Skudtræning øger f.eks. Composure (Koldblodighed~ på dansk), hvilket absolut ikke er nogen ligegyldig egenskab for en defensivspiller.
En anden ting, de to sæt har til fælles er, at der er et stort udvalg af forskellige skemaer inkluderet i pakken. Denne gang er der hele 17 forskellige træningsmetoder i min "pakke". Det giver naturligvis mulighed for at træne spillerne mere specifikt, end hvis der kun var 8-9 stykker, hvilket jeg personligt finder enormt vigtigt. Der er nemlig i mine øjne for stor forskel på en defensiv midtbanespiller, en dybdeliggende playmaker, og en avanceret playmaker, til at lade dem træne på samme måde.

VIGTIGT: Læs readme-filen når du downloader træningspakken, da skemaerne ellers let kan virke forvirrende. Den forklarer hvad de forskellige træninger fokuserer på, drager sammenligninger til virkelige spilleres roller, og giver i det hele taget en fair idé om, hvorfor diverse skemaer ser ud, som de gør.

README-filen kan alternativt læses direkte i browseren her.

DOWNLOAD LINK VERSION 0.3: Her.

For de, der ikke ved, hvordan man får træningsprogrammet til at fungere:

Først udpakkes .rar-filen. Det gør I, hvorend I ønsker, at guiden til brug af træningen skal ligge. Derefter tager I "selve" trænings-filen ("FM12 Training Schedule #1 (Free Flowing Football)"), og rykker den ind i følgende mappe (på en Windows Vista-computer - jeg ved ikke, om det er meget anderledes med andre styresystemer): \Brugernavn\Dokumenter\Sports Interactive\Football Manager 2012\schedules
Findes mappen "schedules" ikke (det bør den dog gøre), kan I vistnok bare selv oprette den. Det skulle gerne fungere. Hvis nogen er i stand til at skrive en mere detaljeret guide, må de meget gerne gøre det. :-)


Eksempler på effekten af træningen kan ses her.
« Seneste Redigering: 05 Jan 2012, 11:01 af Indsæt_Navn » Logged

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #1: 21 Okt 2011, 01:22 »

Jeg downloadede skemaerne i sommers og har brugt det til det spil, som jeg kørte dengang. Det virkede fantastisk - selvom det var det eneste spil, hvor jeg fik prøvet det.

Jeg har tænkt mig at downloade igen, men vil denne gang hellere selv forsøge mig - det ville dog være forkert at sige, at jeg ikke er inspireret af dig på den måde, som du har lavet dem på. Jeg er vild med, at angrebspillere skal forsvare og omvendt så det er noget, som jeg selv ville forsøge at viderebringe, da man i højere grad bliver bekræftet, hvis man laver tingene selv.

Men jeg synes det er fantastisk, at du igen i år ligger fokus på træningen.
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #2: 21 Okt 2011, 02:15 »

Download-link er nu tilføjet. Jeg håber, det virker. Hvis ikke, vil jeg smide et ekstra link op snart.

Jeg downloadede skemaerne i sommers og har brugt det til det spil, som jeg kørte dengang. Det virkede fantastisk - selvom det var det eneste spil, hvor jeg fik prøvet det.

Jeg har tænkt mig at downloade igen, men vil denne gang hellere selv forsøge mig - det ville dog være forkert at sige, at jeg ikke er inspireret af dig på den måde, som du har lavet dem på. Jeg er vild med, at angrebspillere skal forsvare og omvendt så det er noget, som jeg selv ville forsøge at viderebringe, da man i højere grad bliver bekræftet, hvis man laver tingene selv.

Men jeg synes det er fantastisk, at du igen i år ligger fokus på træningen.

Super, at kunne inspirere lidt. ;-)

Jeg er helt enig i, at det er sjovest, selv at lave taktikker, træninger osv., men da det ikke er alle, der har tid/lyst til at gøre det, håber jeg da, at nogle vil kunne få gavn af mine skemaer. :-)
Logged

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #3: 22 Okt 2011, 15:17 »

Kan du ikke få den der READ ME op her, kan sgu ikke åbne den fil.
Logged

[Min signatur er for stor]

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #4: 22 Okt 2011, 15:31 »

Den er noget lang, og det vil kræve lidt redigering, så der går noget tid.

Bruger du en Mac, eller hvorfor kan du ikke åbne den? For det er en ganske almindelig Word-fil (endda den gamle slags, som "alle" bør kunne åbne). Alternativt kunne jeg lave den som en notepad-fil, hvilket jeg tænkte lidt på i går.

EDIT: Never mind, jeg opdagede lige, at den var skrevet uden brug af Word-værktøjer, fed/kursiv skrift osv., så den er faktisk lige til at copy paste. Øjeblik. :-)

EDIT2: Og selvfølgelig sad jeg og gloede på README-filen til mine FM11-skemaer da jeg skrev det. crazy
Det tog dog kun et minuts tid at optimere filen til FMFreaks.
« Seneste Redigering: 22 Okt 2011, 15:41 af Indsæt_Navn » Logged

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #5: 22 Okt 2011, 15:33 »

Jamen plejer ikke at have problemer, men har lige fået min computer retur af en kammerat som har formateret den osv... Den skulle jo være klar til FM, men den gider sgu ikke lige at åbne den.. Men ser lige om jeg ikke kan finde på noget Smiley
Logged

[Min signatur er for stor]

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #6: 22 Okt 2011, 15:35 »

Hvis den er blevet formateret, har den sandsynligvis ikke fået installeret Office-pakken endnu. ;-)

Jeg smider dog README'en op her alligevel, så andre ikke løber ind i samme/lignende problemer. :-)
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #7: 22 Okt 2011, 15:39 »

README
Jeg vil som minimum råde folk til at læse det, der står med fed, og man får klart mest ud af træningsprogrammern e, hvis også den første bunke af kursiv tekst læses.

Denne readme vil til at begynde med være noget kortere end den, der hørte til mine FM11-skemaer, da disse træningsprogrammer endnu ikke er gennemtestede, og derfor nok vil blive ændret før eller siden. Derfor føler jeg ikke, at det vil være smart at skrive alt for meget om de forskellige programmer, før jeg er sikker på, at de vil blive.

OBS: Jeg bemærkede i demoen, at spillerne godt kunne virke en smule utilfredse over mængden af træning, de må gennemgå. I FM11 fik jeg ofte den samme besked til ”møderne” med trænerstaben, men jeg har endnu ikke været ude for, at det har gjort en spiller utilfreds/sænket moralen i truppen. Sker det, må I meget gerne nævne det i tråden inde på FMFreaks.dk, så jeg kan se, om spillerne er blevet dovnere i FM12. ;-)

Fra readme-filen i min FM11-pakke:
Forud for hvert navn står der et tal. Dette tal er der simpelthen for, at skemaerne bliver sorteret rigtigt, sådan at målmænd står øverst, så backs, derefter forsvarsspillere, så wings, centrale midtbanespillere, og til sidst angribere. Det betyder at:
1 = Målmænd
2 = Backs
3 = Centrale forsvarsspillere
4 = Kantspillere
5 = Centrale midtbanespillere
6 = Angribere

Den del er sådan set ligegyldig, men jeg tænkte, at nogle af jer måske ville værdsætte en kort forklaring, så der ikke opstår forvirringer, og jeg derfor ikke bliver spurgt om det i tråden. Af andre betegnelser kan jeg kort nævne, at det lille ”a” eller ”d”, der ofte er placeret bagerst i titlen på skemaet indikerer, om spilleren er offensiv (a = attacking), eller defensiv (d = defensive) i forhold til positionen. Det kan have ret stor betydning. DMa er f.eks. mere offensiv end MCd.

Noget, der er MEGET vigtigt inden I går i gang med at bruge denne træning er, at I forstår behovet for, ikke altid at sætte en spiller til den træning, der matcher hans rolle. Har du f.eks. en defensiv midtbanespiller, som allerede er mere end god nok til at tackle, markere, og de andre defensive pligter, men er en meget dårlig pasningsspiller, kan det være en idé at sætte ham til at træne som dybdeliggende playmaker, eller ligefrem avanceret playmaker. Om ikke andet, så i en periode, til hans afleveringsevner er steget til det nødvendige. Når nu det er sagt, vil jeg skrive en kort betegnelse af de forskellige skemaer, og til sidst komme ind på, hvad de forskellige øger, så I kan skifte mellem dem alt efter hvilken træning, den individuelle spiller har behov for. Overordnet set fungerer de som følger:


1: GKd – Helt almindelige målmænd.
1: GKa (SK) – Såkaldte ”Sweeper Keepers”.
2: Backd – Defensive backs.
2: Backa – Offensive backs.
3: DCd – Almindelige centrale forsvarsspillere.
3: DCa (BPD) – Såkaldte ”Ball Playing Defenders”. Deltager mere i det opbyggende spil.
4: Winger – Traditionelle kantspillere.
4: IF – Såkaldte ”Inside Forwards”. Trækker oftere ind i banen og afslutter/laver stikninger.
5: DMd – Meget defensive midtbanespillere.
5: DMa (DPL) – Såkaldte ”Deep Lying Playmakers”. Playmakers, som ligger dybt i banen og hjælper til defensivt.
5: MCd (BWM) – Defensive midtbanespillere, som hjælper en anelse fremad. Typisk ”Ball Winning Midfielders” i spillet.
5: MCa (PM) – Traditionelle playmakers.
5: AMC – Offensive midtbanespillere.
6: FC tall – Høje, dybdeliggende angribere/komplette angribere (support).
6: FC tech. – Teknisk begavede dybdeliggende angribere/komplette angribere (support)/trequartistas osv.
6: ST tall – Høje, kropstærke målræve.
6: ST norm. – Hurtige måltyve.


Det var så den korte forklaring. Er du sikker på, at du har forstået det hele, behøver du ikke at læse videre. Ønsker du yderligere viden om skemaerne, finder du den herunder:

1GKd: Helt traditionelle målmænd, der har deres styrker i feltet. Jeg ender ofte selv med at bruge denne træning, da målmænd ofte er for langsomme til også at agere sweepers – især i LLM-spil.
I virkeligheden: Meget almindelig rolle. Traditionelle målmænd.
1GKa (SK): ”Sweeper Keepers”. Denne type målmænd har langt flere opgaver, da de oftere skal ud at cleare bolden bag forsvaret. Fungerer godt med en høj forsvarslinje. Derfor har denne træning lidt mere fokus på hurtighed og taktisk forståelse end den traditionelle keeper-træning.
I virkeligheden: Her har jeg en smule svært ved at pege på en specifikt. Wojciech Szczęsny, Victor Valdes, måske?

2Backd: Gammeldags, defensive backspillere. Træningen har fokus på at lære backen at forsvare, men uden at opgive de offensive dyder helt, da disse er absolut nødvendige for backspillere i moderne fodbold.
I virkeligheden: Meget almindelig rolle. Traditionelle, defensive backs.
2Backa: Offensive backs. Større fokus på hurtighed, boldkontrol og teknik – mindre på fysisk styrke og forsvar.
I virkeligheden: United-tvillingerne.

3DCd: Almindelige forsvarsspillere. Øger spillerens defensive evner, fysiske styrke mm.
I virkeligheden: Meget almindelig rolle. Traditionelle forsvarsspillere.
3DCa: ”Ball Playing Defenders”, eller boldspillende forsvarsspillere. Udover de defensive dyder er der også en fin mængde træning i afleveringer, samt en smule mere i taktisk forståelse, end i den anden forsvarstræning.
I virkeligheden: Daniel Agger.

4Winger: Almindelige kantspillere. Hurtige, driblestærke typer, som typisk bruges til at løbe mod baglinjen, for at slå indlæg.
I virkeligheden: Meget almindelig rolle. Traditionelle kantspillere.
4IF: ”Inside Forwards”. Langt større fokus på afslutningerne, end hos deres kant-kollegaer, på bekostning af en enkelt tak hurtighed, og boldkontrol.
I virkeligheden: Cristiano Ronaldo.

5DMd: Defensive midtbanespillere uden reel offensiv funktion. Gode, gammeldags tonsere, kan man godt kalde dem. Selvfølgelig er det ikke helt sandt, da de får en sjat boldkontrol- og afleveringstræning med i pakken, men sammenlignet med de øvrige midtbaneskemaer, er det disse, der er de største spilbrydere.
I virkeligheden: Meget almindelig rolle. Traditionelle defensive midtbanespillere.
5DMa: Dybdeliggende playmakers. Mindre fysisk styrke og defensiv kunnen end hos de to andre defensivt orienterede midtbaneskemaer, men alligevel mere end hos de mere offensive playmakers. Til gengæld er de svagere i det offensive, end de øvrige playmakers, mens de selvfølgelig er bedre her, end de ”rigtigt” defensive midtbanespillere. Dette er også tilfældet i træningsskemaet.
I virkeligheden: Xabi Alonso.
5MCd: Boldvindende midtbanespillere. Disse er en smule bedre fremadrettet & i pasningsspillet end DMd’s. Til gengæld modtager de en smule mindre styrketræning.
I virkeligheden: Alex Song.
5MCa: Playmakers. Typisk vil det være ”Advanced Playmakers”, der modtager denne træning. Fokus er i meget høj grad på pasningsspillet, og derfor er det da også afleveringer, kreativitet, taktik & teknik, der er i højsædet. Den fysiske træning er dog ret lav, så hvis du sidder med en spiller, der er meget svag fysisk, men som skal udvikle sig til en playmaker, vil jeg råde dig til at bruge DMa-træningen i stedet, da den er mere balanceret. Til tider kan vekslen mellem MCa og MCd også være værdifuld, da spilleren på den måde kan bygge noget fysik op med MCd-træningen, for så at blive smidt over på MCa-skemaet, for at forbedre teknikken.
I virkeligheden: Xavi.
5AMC: Offensive midtbanespillere. Mere målsøgende midtbanespillere, end de øvrige. Derfor byder dette skema på en del træning i afslutningerne & teknik. Også hurtigheden/smidigheden og de taktiske egenskaber styrkes i høj grad, da spilleren skal være i stand til at løbe sig fri af modstanderne.
I virkeligheden: Uha. Den var slags værre, da ingen hold, jeg følger, rigtig benytter sig af denne type spiller. En Diego Ribas Da Cunha, måske. Eller Rivaldo? Så godt husker jeg ham desværre ikke.

6FCtall: Høje, stærke support-angribere. Dette skema kan passe godt til en enlig targetman, da der udover fysikken er fokus på taktisk forståelse, boldkontrol og pasninger/kreativitet. Skudtræningen er selvfølgelig også til stede, men slet ikke i samme grad som hos en rigtig målscorertype.
Sammenligning:
6Fctech: Teknisk dygtige support-angribere. Disse vil få have nogen fysisk fordel (hverken i form af hurtighed eller styrke), men til gengæld vil de være enormt dygtige playmakers. Falske ni’ere, 10’ere osv. passer godt til dette skema, da det i høj grad er baseret på en af mine favoritspillere fra den virkelige verden; Robin Van Persie (og ”forgængeren” Dennis Bergkamp – som er min all-time favorit ;-)). Derfor er der fokus på taktik, teknik, pasninger, men uden at forsømme afslutningerne. Trequartistas, dybdeliggende angribere, komplette angribere med ”Support”-indstillingen, og targetmen som spilles i fødderne vil alle passe godt til dette skema. Som med det andet FC-skema, skaber det dog ikke under normale omstændigheder måltyve.
Sammenligning: Robin Van Persie.
6Sttall: Høje, stærke målscorere. Stort fokus på fysikken, samt afslutningerne. Taktisk forståelse og boldkontrol følger lige efter.
Sammenligning: Emmanuel Adebayor.

Fra readme-filen i min FM11-pakke:
De skemaer, jeg oftest bruger er som følger: GKd, Backsa, DCd (selvom DCa nok er ret værdifuldt til den ene halvdel af forsvaret i en storklub), I. Forwards, MCd, MCa, FC (begge to), ST norm, men det er et spørgsmål om taktik osv.. Dette er blot hvad der passer mig bedst, og det skal da også være sagt, at samtlige skemaer er skabt til at passe den form for fodbold, jeg gerne vil have mine hold til at spille. De passer derfor næppe alt for godt, hvis du ønsker at spille defensiv fodbold. Til det er der ALT for meget fokus på teknik & afleveringer. I det hele taget har samtlige positioner fået en god sjat teknik, taktik & afleveringer, således at de kan deltage i det opbyggende spil. Desuden er der da også lidt forsvarstræning til de forreste spillere, så jeg kan spille ”flydende” med højt pres, hvor de kan lægge det første pres.
Logged

esbjergallez
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #8: 22 Okt 2011, 16:42 »

Det skal da prøves.

Har aldrig selv haft tålmodighed til at bøvle med træninger, så lækkert at du smider dine op (Y)
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #9: 22 Okt 2011, 16:49 »

Super, og tak.

Jeg håber virkelig, de vil gavne dine spillere. ;-)
Logged

Lifeguard
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #10: 23 Okt 2011, 14:59 »

Jeg kan ikke få træningsprogrammern e til at virke på min Mac-computer.

Nogle der kan give en vejledning til, hvordan jeg får det til at virke? Smiley
Logged

Knuds3n
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #11: 23 Okt 2011, 15:17 »

Jeg kan ikke få træningsprogrammern e til at virke på min Mac-computer.

Nogle der kan give en vejledning til, hvordan jeg får det til at virke? Smiley

Du smider filen ind i Dokumenter -> Sports Interactive -> Football Manager 2012 -> Schedules

... hvis der ikke er en mappe, der hedder Schedules, skal du bare lave den ;-)
Logged

Lifeguard
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #12: 23 Okt 2011, 16:00 »

Du smider filen ind i Dokumenter -> Sports Interactive -> Football Manager 2012 -> Schedules

... hvis der ikke er en mappe, der hedder Schedules, skal du bare lave den ;-)

Jeg kan ikke finde den inde i manager? Er det fordi, det er en .rar fil?
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #13: 23 Okt 2011, 16:29 »

Du er nødt til at åbne .rar-filen for at få fingre i den egentlige fil. Det står løst forklaret i første indlæg. Hvis ikke, du kan få det til at fungere, kan jeg forsøge at forklare det bedre når jeg sidder ved en computer. Det er simpelthen for besværligt at skrive fra en telefon. :-)
Logged

Lifeguard
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Træning v.0.1 (Test)
« Svar #14: 23 Okt 2011, 17:37 »

Du er nødt til at åbne .rar-filen for at få fingre i den egentlige fil. Det står løst forklaret i første indlæg. Hvis ikke, du kan få det til at fungere, kan jeg forsøge at forklare det bedre når jeg sidder ved en computer. Det er simpelthen for besværligt at skrive fra en telefon. :-)

Jo tak, for jeg er lidt forvirret Wink jeg ved godt, hvor den skal placeres osv., jeg ved bare ikke hvordan, jeg åbner .rar-filen på mac  Tunge
Logged

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010