home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
30 Okt 2024, 07:58 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
29 Okt 2024, 18:26 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
Antal Registrerede Brugere: 23444
  0 Brugere, 541 Gæster Online.

Nyeste Bruger: keiraupton91
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Sympatis klubber - Hvornår kan man kalde sig fan?
0 Brugere og 5 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 Udprint
Forfatter Emne: Sympatis klubber - Hvornår kan man kalde sig fan?  (Læst 10502 gange)
The Red
Landsholdsspiller

Sv: Sympatis klubber - Hvornår kan man kalde sig fan?
« Svar #30: 07 Mar 2011, 00:32 »

Jeg har det med at sparke til mit skab når det går galt for mine hold. Har dog også slået et hul i et bord med en fjernbetjening pga. en Arsenal kamp. Det var ikke det mest stabile bord kan jeg sige.

Som du skriver så er det følelser som kendetegner om man er fan eller sympatisør. Og følelser er helt sikkert noget man kan få hen af vejen. Altså i en proces som sympatisør. Og det er den proces jeg går igennem med Celtic lige nu. Jo flere kampe jeg ser med dem jo flere følelser får jeg for holdet. Faktisk pønser jeg på at købe en Celtic trøje her snart. Jeg skal til Glasgow med min klasse her i oktober og når det kommer til at vi skal komme med forslag til evt. ting vi skal opleve, så har jeg allerede et klar. Vi skal have et besøg på Celtic Park.

Jeg forstår ganske udmærket det du siger med at man kan få fra sympatisør til fan over tid, fordi følelserne kommer desto mere man ser holdet og engagere sig i det. Jeg kender det fra mig selv, da det var lidt det samme med Leverkusen med mig for nogle år tilbage. Jeg har dog nået til det punkt nu, nok mest pga. alderen, at det for mig er svært at forestille mig at gå hen og blive decideret fan af Leverkusen. Jeg har Liverpool og AaB, og for mig er der ingen andre, og sådan vil det nok være fra nu af indtil holdene ikke længere eksistere eller det er mig der ikke længere eksistere, forhåbentligt det sidste.

AaB - Liverpool

Følg min blog i blogkonkurrencen
Pride & Passion

Chamberlain15
Manager

« Svar #31: 07 Mar 2011, 00:40 »

Jeg forstår ganske udmærket det du siger med at man kan få fra sympatisør til fan over tid, fordi følelserne kommer desto mere man ser holdet og engagere sig i det. Jeg kender det fra mig selv, da det var lidt det samme med Leverkusen med mig for nogle år tilbage. Jeg har dog nået til det punkt nu, nok mest pga. alderen, at det for mig er svært at forestille mig at gå hen og blive decideret fan af Leverkusen. Jeg har Liverpool og AaB, og for mig er der ingen andre, og sådan vil det nok være fra nu af indtil holdene ikke længere eksistere eller det er mig der ikke længere eksistere, forhåbentligt det sidste.

Jeg er dog kun 14 år gammel så jeg har stadigvæk lidt tid til at bestemme min "fodboldmæssige fremtid" ;-)

Ej. Jeg har jo så været heldig at opleve to Old Firm opgør imens min "proces fra sympatisør til fan" og hold da op hvor har de to kampe virkelig sat mine følelser i gang. Jeg vil dog ikke ikke kalde mig for fan, endnu. Dog er der efterhånden kommet følelser med i kampene og der bliver selvfølgelig råbt på høj tryk foran fjernsynet. ;-)

Det har dog også ledt til de mærkeligste ting, som da jeg f.eks. pludselig bare uden videre skulle være FC Basel-fan. Jeg er meget pinligt berørt over den episode.

Uha. Har også selv oplevet at jeg bare kaldte mig for fan af et hold. Werder Bremen og Marseille kan nævnes i den kategori. Dog har jeg stadigvæk sympati for Marseille mens Werder Bremen er helt glemt ;-)

Tidligere brugernavn: petur

Arsenal og Knattspyrnufélag Akureyrar <3

Har et stort had til især Tottenham.

Arsene Wenger: "I tried to watch the Tottenham match on television in my hotel yesterday, but I fell asleep."

Chamberlain15
Manager

« Svar #32: 07 Mar 2011, 23:09 »

Jeg er faktisk enig i noget af det der bliver nævnt her: http://www.bold.dk/blog/vis.php?blog_id=140&post_id=1

Altså det han mener med at være fan. Er dog selvfølgelig uenig med ham men henhold til at han mener man kun kan have et hold.

Det at være fan er at erklære sin kærlighed til en klub/flere klubber og virkelig følge alt hvad der sker. Kampe, nyheder m.m. Han beskriver det meget godt.

Arsene Wenger: "I tried to watch the Tottenham match on television in my hotel yesterday, but I fell asleep."

Yessir
Manager

« Svar #33: 07 Mar 2011, 23:34 »

Jeg er faktisk enig i noget af det der bliver nævnt her: http://www.bold.dk/blog/vis.php?blog_id=140&post_id=1

Altså det han mener med at være fan. Er dog selvfølgelig uenig med ham men henhold til at han mener man kun kan have et hold.

Det at være fan er at erklære sin kærlighed til en klub/flere klubber og virkelig følge alt hvad der sker. Kampe, nyheder m.m. Han beskriver det meget godt.

Så må du lige forklare mig hvordan man kan være såkaldt fan når man er bosat i et andet land? For mig virker det en anelse påtaget at sidde i Danmark og være fan af et spansk hold f.eks...

I mine øjne kan man bare ikke sætte sig ind i den mentalitet der følger med, når man følger et hold fra eget land kommer fast på stadion og er med på udebane ture. Og ja jeg ved jeg er i mindretal her, men jeg kan bare ikke sætte mig ind i det.

Er man fan hvis man køber en masse merchandise og støtter klubben økonomisk den vej? Eller er man fan når man støtter op om klubben ved at vise sig på stadion såvel ude som hjemme. For mig er der ikke nogen tvivl om hvornår man er fan så.

Og ja jeg er stadig sort/hvid på det her område, og jeg skal ærligt erkende at jeg har taget mig til hovedet over nogen af kommentarerne i den her tråd (ingen nævnt, ingen glemt)

Chamberlain15
Manager

« Svar #34: 07 Mar 2011, 23:48 »

Der er jeg selvfølgelig uenig med dig. Man kan sagtens være fan af et hold i udlandet. Dog kan jeg godt forstå hvad du mener med at:

Er man fan hvis man køber en masse merchandise og støtter klubben økonomisk den vej? Eller er man fan når man støtter op om klubben ved at vise sig på stadion såvel ude som hjemme. For mig er der ikke nogen tvivl om hvornår man er fan så.

Og det er da også fair nok du har den holdning. Men jeg er som sagt helt uenig. Man har jo ikke mulighed for at komme på stadion hver gang som Arsenal fan når man er bosat i DK. Men det har vel også noget at gøre med din holdning med at man kun kan have et hold. Man er altså også fan hvis man ser alle kamp på tv, følger med i alt hvad der sker i klubben, køber trøjer og diverse merchandise og bare har de kæmpe følelser for klubben. 

Yessir
Manager

« Svar #35: 07 Mar 2011, 23:58 »

Der er jeg selvfølgelig uenig med dig. Man kan sagtens være fan af et hold i udlandet. Dog kan jeg godt forstå hvad du mener med at:

Og det er da også fair nok du har den holdning. Men jeg er som sagt helt uenig. Man har jo ikke mulighed for at komme på stadion hver gang som Arsenal fan når man er bosat i DK. Men det har vel også noget at gøre med din holdning med at man kun kan have et hold. Man er altså også fan hvis man ser alle kamp på tv, følger med i alt hvad der sker i klubben, køber trøjer og diverse merchandise og bare har de kæmpe følelser for klubben. 

Det er derfor jeg føler at det mange gange bliver påtaget når folk siger de er fan af en udenlandsk klub. Det virker lidt som om man har påtvinger sig selv de følelser for en anden klub. For jeg tror ikke på at der er særlig mange der helt naturligt kan sige at de føler sig som en engelsk Manchester City fan, en tysk Köln fan, en fransk St. Etienne fan, en spansk Sevilla fan osv.

Det gør jeg ikke af flere grunde. Den vigtigste grund er at du ikke er opvokset i miljøet omkring klubben og byen, og er derfor bagud på point allerede der.

Jeg håber ikke nogen føler sig stødt af min holdning, for det er bestemt ikke meningen. Jeg har bare virkelig svært ved at forstå og sætte mig ind i det.

Chamberlain15
Manager

« Svar #36: 08 Mar 2011, 00:09 »

Det er derfor jeg føler at det mange gange bliver påtaget når folk siger de er fan af en udenlandsk klub. Det virker lidt som om man har påtvinger sig selv de følelser for en anden klub. For jeg tror ikke på at der er særlig mange der helt naturligt kan sige at de føler sig som en engelsk Manchester City fan, en tysk Köln fan, en fransk St. Etienne fan, en spansk Sevilla fan osv.

Det gør jeg ikke af flere grunde. Den vigtigste grund er at du ikke er opvokset i miljøet omkring klubben og byen, og er derfor bagud på point allerede der.

Jeg håber ikke nogen føler sig stødt af min holdning, for det er bestemt ikke meningen. Jeg har bare virkelig svært ved at forstå og sætte mig ind i det.

Nu har jeg jo min islandske klub KA som jeg er vokset op med. Det er min barndomsklub og jeg er også opvokset i byen Akureyri hvor holdet kommer fra. Og jeg må da være helt ærlig og sige at jeg godt kan se det fra den vinkel du påpeger. Altså at det er svært at føle sig som en engelsk City fan, tyks Köln fan osv. Jeg har lige store følelser for både Arsenal og KA. Det er to klubber jeg elsker lige højt. Men det er lidt noget andet at se sin barndomsklub spille end at se Arsenal i tv. Jovist, jeg råber da ligeså meget, er da også helt oppe og køre samt begge hold påvirker mit humør usandsynligt meget.
« Seneste Redigering: 08 Mar 2011, 00:11 af petur » Logged

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #37: 08 Mar 2011, 00:10 »

Jeg vil ikke mene, at man nødvendigvis SKAL være opvokset der. Fodbold snakker alle sprog. Jeg vil mene, at du godt kan vokse op i et andet land, og få en fodboldopdragelse(læs: 'påvirkning' af familie) der gør at fx. Man. City er hjerteklubben. På den måde får man jo også kulturen ind under huden Smiley

Yessir
Manager

« Svar #38: 08 Mar 2011, 00:16 »

Jeg vil ikke mene, at man nødvendigvis SKAL være opvokset der. Fodbold snakker alle sprog. Jeg vil mene, at du godt kan vokse op i et andet land, og få en fodboldopdragelse(læs: 'påvirkning' af familie) der gør at fx. Man. City er hjerteklubben. På den måde får man jo også kulturen ind under huden Smiley

Det kommer sig nok af at jeg har et andet syn på det at være fan, og støtte sit hold og sin by/bydel  Wink
Og ja du kan måske få en ("forkert"  Wink) fodboldopdragelse fra familien der fejlagtigt indoktrinerer dig til at tro du er fan af et udenlandsk hold. Men du kan jo ikke få kulturen ind under huden på samme måde, hvis du ikke bor/er opvokset omkring klubben i mine øjne.  Smiley

Og når først man kommer ud i at være såkaldt fan af 3-5 hold så går det da helt galt i min verden  Rullende Øjne
Det er jo næsten ligesom de gamle sømænd der havde en dame i hver havn, bortset fra at sømændene nok så deres damer oftere live  Smiley
« Seneste Redigering: 08 Mar 2011, 00:18 af Yessir » Logged

Chamberlain15
Manager

« Svar #39: 08 Mar 2011, 00:26 »

Det kommer sig nok af at jeg har et andet syn på det at være fan, og støtte sit hold og sin by/bydel  Wink
Og ja du kan måske få en ("forkert"  Wink) fodboldopdragelse fra familien der fejlagtigt indoktrinerer dig til at tro du er fan af et udenlandsk hold. Men du kan jo ikke få kulturen ind under huden på samme måde, hvis du ikke bor/er opvokset omkring klubben i mine øjne.  Smiley

Og når først man kommer ud i at være såkaldt fan af 3-5 hold så går det da helt galt i min verden  Rullende Øjne
Det er jo næsten ligesom de gamle sømænd der havde en dame i hver havn, bortset fra at sømændene nok så deres damer oftere live  Smiley

Efter min mening kan man godt være fan af 4-5 hold. Dog kan man jo ende i det dilemma at holdene mødes i Champions Leauge og at man så prioriter det ene hold højere og så mister lidt følelser for klubben. Hvis Arsenal og KA mødtes i Champiosn Leauge(hvilket ikke sker indenfor de næste 20 århundreder) så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre. Dog skal man også kunne håndtere det. Altså at være fan er ikke "bare" at være fan. Det handler jo om at pleje det.

Men for mig at se er det overhovedet ikke nødvendigt at man er opvokset i den bydel hvor holdet kommer fra eller at man er at finde på stadion hver gang. Slet ikke. :-)

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #40: 08 Mar 2011, 00:29 »

Haha - vidunderlig perspektivering Opstemt

Hvis vi tager mig, som et eksempel - jeg er opvokset med Arsenal. Det har altid været min klub. Min eneste klub. Jeg har egentlig aldrig interesseret mig for dansk fodbold - aldrig haft en passion for en dansk klub, måske lige undtagelsesvis Viborg F.F. i en periode af to år. Men det var langt fra samme passion som jeg havde og har for Arsenal. Og det er dét som jeg mener, som indikerer hvad en fan er: passionen - tilhørsforholdet kommer i anden række Smiley

Jeg kan udmærket forstå din måde at se tingene an - tror bare vi må erkende at vi ligger langt fra hinanden på 'fan-barometeret' Thumbs Up

EDIT: Jeg tror jeg deler samme opfattelse langt hen af vejen med henblik på, at det er mest korrekt kun at have én hjerteklub. Sympatiklubber er no-go. Der hvor forskellen ligger er tilhørsforholdet/stedet - det geografiske.
« Seneste Redigering: 08 Mar 2011, 00:31 af Grønthandleren » Logged

Yessir
Manager

« Svar #41: 08 Mar 2011, 00:34 »

Efter min mening kan man godt være fan af 4-5 hold. Dog kan man jo ende i det dilemma at holdene mødes i Champions Leauge og at man så prioriter det ene hold højere og så mister lidt følelser for klubben. Hvis Arsenal og KA mødtes i Champiosn Leauge(hvilket ikke sker indenfor de næste 20 århundreder) så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre. Dog skal man også kunne håndtere det. Altså at være fan er ikke "bare" at være fan. Det handler jo om at pleje det.

Men for mig at se er det overhovedet ikke nødvendigt at man er opvokset i den bydel hvor holdet kommer fra eller at man er at finde på stadion hver gang. Slet ikke. :-)

Nej jeg kan godt læse i tråden at du sagtens kan være fan af 4-5 hold, men hvorfor går grænsen så der. Hvorfor kan man ikke investere sig selv i 10-15 klubber f.eks. Hvis jeg husker rigtigt skrev du at grænsen går der. Men er det bare fordi du ikke selv er fan af flere hold endnu, eller ligger der noget mere konkret bag? Hvad gør du så, hvis en tv kanal køber rettighederne til Argentinsk fodbold, og du begynder at falde for River Plate. Og som tiden går føler du dig efterhånden også som fan af dem. Bliver du så nødt til at smide et af de andre hold ud? Og hvad for et hold skulle det så være, det først ankomne fordi dem er du ved at være træt af, eller det sidst ankomne fordi dem nåede du ikke helt at knytte dig til alligevel?  Wink

Jamen hvis man ikke er på stadion hvordan viser man så sin kærlighed til klubben, overfor klubbens spillere som er dem der sørger for resultaterne? De kan ikke mærke du sidder hjemme i stuen og hepper, de kan kun mærke på pengepung at du køber deres merchandise, og der er godt nok forskel på hvem der tjener meget, og hvem der tjener lidt. Hvis du skal støtte dit hold ordentligt er det nødt til at foregå på stadion i min verden. Der kan du vise din passion for klubben, til klubben og dens spillere.

Smiley

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #42: 08 Mar 2011, 00:38 »

Jamen hvis man ikke er på stadion hvordan viser man så sin kærlighed til klubben, overfor klubbens spillere som er dem der sørger for resultaterne? De kan ikke mærke du sidder hjemme i stuen og hepper, de kan kun mærke på pengepung at du køber deres merchandise, og der er godt nok forskel på hvem der tjener meget, og hvem der tjener lidt. Hvis du skal støtte dit hold ordentligt er det nødt til at foregå på stadion i min verden. Der kan du vise din passion for klubben, til klubben og dens spillere.
Jeg vil stadig holde fast i mit eksempel: at jeg, som Arsenal-fan, har intet problem i at rejse over og støtte dem på Emirates to-tre gange om året. Hvis jeg kunne - og havde råd - ville jeg jo helt sikkert være der hver gang, men det er der jo geografiske forklaringer på. Det vigtigste er, at supporten ligger der - og i mit hoved er der KÆMPE forskel på, at støtte et sydamerikansk hold, som aldrig oplever live, og så til at støtte et engelsk hold, hvor man har muligheden for at bruge tid og penge på at opsnuse kulturen omkring klubben på tætteste hånd, samtidig med at man yder support på stadion.

Szczesny
Manager

« Svar #43: 08 Mar 2011, 00:40 »

Jeg har 3 hold jeg følger.

Arsenal
FCK
Real Madrid

Arsenal er klart førsteprioritet, og de vil blive foretrukket til hver en tid. FCK er ligesom dem jeg er vokset op med, dengang man gik i folkeskole, og der kun var dansk fodbold i fjernsynet. Jeg er også rimelig godt inde i dem, men det ærgrer mig ikke så meget igen, hvis jeg misser en kamp. Real Madrid følger jeg, men det er lidt på et minimum. Jeg ser dem, hvis jeg ikke har noget at tage mig til, eller hvis der er storkamp, selvfølgelig. Det er en gammel flamme, hvor jeg stadig puster lidt til gløderne engang imellem, men så heller ikke voldsomt mere.

Jeg kan sikkert stadig svare på tusindvis af spørgsmål om alle tre klubber, men det er klart Arsenal først, og FCK på en lige så klar andenplads. Det eneste af de tre hold jeg kan hidse mig op over, det er Arsenal, og det bør vel sige det hele.

Last Man Standing sæson 1: Frederik1994
Last Man Standing sæson 2: Philips
Last Man Standing sæson 3: Korzika

Yessir
Manager

« Svar #44: 08 Mar 2011, 00:42 »

Haha - vidunderlig perspektivering Opstemt

Hvis vi tager mig, som et eksempel - jeg er opvokset med Arsenal. Det har altid været min klub. Min eneste klub. Jeg har egentlig aldrig interesseret mig for dansk fodbold - aldrig haft en passion for en dansk klub, måske lige undtagelsesvis Viborg F.F. i en periode af to år. Men det var langt fra samme passion som jeg havde og har for Arsenal. Og det er dét som jeg mener, som indikerer hvad en fan er: passionen - tilhørsforholdet kommer i anden række Smiley

Jeg kan udmærket forstå din måde at se tingene an - tror bare vi må erkende at vi ligger langt fra hinanden på 'fan-barometeret' Thumbs Up

EDIT: Jeg tror jeg deler samme opfattelse langt hen af vejen med henblik på, at det er mest korrekt kun at have én hjerteklub. Sympatiklubber er no-go. Der hvor forskellen ligger er tilhørsforholdet/stedet - det geografiske.

Hvad er opvokset med klubben for dig? Hvornår faldt du for dem og hvorfor? Har du planer om at flytte til London og støtte din klub aktivt så? Som sagt er en klub mere end bare en klub i min verden, den repræsenterer noget vigtigere, nemlig ens baggrund og liv/nabolag og by.

Men tak, jeg er glad for i det mindste kan se hvor jeg kommer fra. Det betyder sgu alligevel lidt at man ikke taler for døve øren  Smiley Og ja vi må nok bare blive enige om at vi har forskelligt syn på det i sidste ende, men derfor er det stadig interessant og se hvad der trigger jer til at blive fan af et udenlandsk hold og i nogens tilfælde mange hold.

Så til din edit. Hvorfor er sympati klubber et no-go? Jeg har f.eks et par klubber jeg følger uden at kalde mig fan, som står listet med forklaring på side 1. Hvorfor trækker du i bremsen ved det?

Sider: 1 2 [3] 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010