home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
04 Jun 2025, 18:56 simka Omklædning... Sommer opdatering
03 Jun 2025, 21:57 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
01 Jun 2025, 12:23 g00n Blogs Minimalistic 2020
15 Maj 2025, 21:08 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
17 Mar 2025, 14:40 szukizek Træningsbanen Fm Tweak
Antal Registrerede Brugere: 23573
  0 Brugere, 679 Gæster Online.

Nyeste Bruger: robbertwilson12
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Diskussionsoplæg #2 - Offensive eller defensive backs?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Diskussionsoplæg #2 - Offensive eller defensive backs?  (Læst 2787 gange)
Swizz CataR
Manager

Diskussionsoplæg #2 - Offensive eller defensive backs?
« : 01 Mar 2011, 18:19 »

OFFENSIVE VS. DEFENSIVE BACKS?

Den moderne back betegnes på mange måder som nutidens altmuligmand - blot på kanten. Han skal gerne hjælpe til i offensiven, kunne afdrible sin direkte modstander, lægge præcise indlæg og løbe frem og tilbage hele kampen igennem. Samtidig skal han også kunne lukke af bagude, placere sig korrekt, og samtidig være kvik i pæren og skarp i sine tacklinger.

Sandheden må dog være, at kun få spillere i verden er så komplette, og de der er, er så endda endnu sværere at få til at spille perfekt - i hvert fald i FM.
Men hvordan bærer I jer ad - og hvad betyder mest for jer? Offensiven eller defensiven når der ses på backen?

Som back er der to direkte indstillinger, nemlig en normal back og en wing-back. Hvad benytter I, og hvordan føler I, at hver funktion fuldfører sin opgave? Kommer den normale back med frem, selv hvis han sættes til normal? Hvis han sættes til offensiv og derfor kommer med frem, glemmer han så defensiven?

Hvis han spiller som wing-back, bliver han så flyvende som en anden Daniel Alves? Og bliver han fanget langt fremme, eller kommer han stadig med helt hjem?
Hvor meget går I op i, om spilleren har det korrekte ben? Vil i tillade en højrebensspiller, at spille fast som førstemand på venstre back? Og omvendt?

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

Ready123
Landsholdsspiller

Sv: Diskussionsoplæg #2 - Offensive eller defensive backs?
« Svar #1: 01 Mar 2011, 18:35 »

For lidt at svare på nogle af de spørgsmål du har stillet op:
Jeg bruger oftes offensive backs som har styr på det defensive (markering/tackling) men som samtidig kan ligge nogle gode indlæg også skal de helst også være en hurtig en af slaksen.

Størrelses mæssigt betyder ingenting for mig lige meget hvilken liga der bliver spillet i når det kommer til backs. i mit nuværende save er min højre back en 166cm høj og 62kg tung dansker der lige nu har sat sig på pladsen (regen).

Når jeg spiller med de størrere hold bruger jeg indstillingen Wing-back og Back når jeg spiller med lidt mindre hold, jeg føler ikke rigtig at de kommer til at mangle i defensiven så længe de har god udholdenhed og god speed.

ang. om jeg benytter en venstrebenet spiller på venstre back vil jeg sige er valget mellem 2 lige gode hvor eneste forskel er højre eller venstre ben så vælger jeg oftes en venstrebenet spiller til venstre back og omvendt på højre, men lige nu har jeg Fabio (højrebenet) til at spille på Venstreback for mit United hold.

Det var da lidt til en start Smiley

søgaard
Gæst

« Svar #2: 01 Mar 2011, 18:49 »

Jeg spiller altid med en smal midtbane, hvilket gør det nødvendigt at jeg har offensive backs til at skabe bredden og for at få nogle indlæg. Samtidig plejer jeg at bygge mit mandskab op, så mine midterforsvarer er meget stærke mand mod mand og derfor kan tage kampen op og vinde duellen, hvis min back skulle blive fanget højt oppe.

Derfor fokuserer jeg ikke helt vildt på de defensive stats hos min back, selvom han selvfølgelig skal have et vis niveau i defensiven. Ofte ser jeg gerne nogle med en stærk fysik, både rent løbemæssigt, men også i duellerne, hvor han jo ofte vil være jagtende og ikke bare stå i defensiven og afvente modstanderen.

Indstillingerne på mine backs har jeg selv indstillet, da jeg ikke rigtig har følt at de standardindstilling er, som spillet tilbyder, virker super i forhold til den måde jeg gerne vil spille på. Der er de enten for offensive eller defensive i tilgangen og jeg søger egentlig en kontrolleret offensiv med tanke på defensiven og selvom Automatic" kommer tæt på, så har jeg stadig nogle ændringer, som jeg tilføjer.

De overstående ting støttes meget godt med mine nuværende to backs, som egentlig er meget allround i deres stats, men fælles for dem, så er de begge hurtige og nærkampsstærke.

Venstreback
Højreback

cpg
Ynglingespiller

« Svar #3: 01 Mar 2011, 19:38 »

Jeg sætter altid mine backs til support. Det resulterer i at de kommer fint frem på banen og deltager i at opbygge angreb uden de ofte bliver fanget hvis det andet hold slår kontra.

Jeg går ikke så meget op i deres favoritben. Hvis en venstrebenet er den bedste på højre back får han lov til at spille der. Det har jeg ikke haft nogle problemer med.

Guldbrand
Blogmester

« Svar #4: 01 Mar 2011, 20:17 »

For mit vedkommende kommer det i høj grad an på mit spilkoncept, og ikke mindst hvilket type angriber jeg har på holdet. Har jeg en lille men hurtig angriber så skal denne helst modtage bolden i dybden, hvorfor jeg ikke får meget ud af at skabe overtals situationer og overlap på kanterne. Derfor vil jeg i de situationer anvende en almindelig back, der af og til kommer med frem for at lægge et pres på modstanderne.

Hvis jeg derimod skal udnytte en høj, stærk targetman i angrebet med sin force i hovedspillet, så vil jeg helt sikkert anvende offensive backs, for netop at skabe de her overtals situationer, overlap og flere indlæg fra kanterne, som gerne skal kunne iscenesætte min angriber. - Altså er det spilkonceptet og typen af angriber der er afgørende for mit valg af backs.

Angående stats kommer det igen meget an på hvilken type back jeg er ude efter. Er det en alm. back så går jeg mest efter de defensive stats, og tager ikke så meget hensyn til det offensive, men er det derimod en offensiv back jeg gør brug af, så har jeg selvfølgelig nogle højere krav til de offensive stats, så han både kan slå indlæg, og være udfordrende i sit spil.

De vigtigste stats er dog hurtigheden samt mentaliteten. Som udgangspunkt forsøger jeg altid at have en trup med en stærk mentalitet og dette gør sig også gældende for mine backs. Hurtigheden er også meget vigtig da backs ofte står over for hurtige modspillere, og her skal de kunne følge med..

Guldbrand
Blogmester

« Svar #5: 07 Mar 2011, 08:20 »

lige for at knytte en kommentar til det med fortrukne ben, så er det ikke noget jeg går specielt meget op i. Det vigtigste for mig er hans kvaliteter, men det har nok også meget at gøre med at jeg sjældent bruger en wing back. Bruger man en wing back som i langt højere grad skal komme til indlæg, så er det selvfølgelig vigtigt at han er venstrebenet som venstreback for at nemmere kunne slå et indlæg.

Philips
Gæst

« Svar #6: 07 Mar 2011, 11:39 »

For mig kommer det meget an på min midtbane har jeg en bred midtbane som i for eksempel en 4-4-2 gier det for mig ikke mening at spille med offensive backs da der er to brede midtbanespillere/fløj som kan gøre det ligeså godt.  derimod når jeg spiller med kun to eller tre midtbanespillere så spiller jeg med offensive backs da der er et hul der de skal udfylde. Et andet godt specielt i de lavere ligaer er at sætte dine backs kreative frihed ned jeg har ikke selv gennemskuet hvorfor dette er godt, men det har altid en positiv effekt

Guldbrand
Blogmester

« Svar #7: 07 Mar 2011, 11:49 »

For mig kommer det meget an på min midtbane har jeg en bred midtbane som i for eksempel en 4-4-2 gier det for mig ikke mening at spille med offensive backs da der er to brede midtbanespillere/fløj som kan gøre det ligeså godt.  derimod når jeg spiller med kun to eller tre midtbanespillere så spiller jeg med offensive backs da der er et hul der de skal udfylde. Et andet godt specielt i de lavere ligaer er at sætte dine backs kreative frihed ned jeg har ikke selv gennemskuet hvorfor dette er godt, men det har altid en positiv effekt

Hvis du spiller med offensive backs, så får du jo muligheden for at lave overlap, og dermed nemmere og mere effektivt at bryde deres defensiv. Man ser jo hvordan FCK med Wendt og Pospech har stor succes med at lave de her løb over kanterne, og nemt komme til indlæg. Desuden skaber det flere overtalssituationer i offensive, hvilket gerne skulle øge presset på modstanderne.

Hvis du "blot" spiller med kantspillere, så er det også meget nemmere for modstanderne at dække op for dine spillere..

Swizz CataR
Manager

« Svar #8: 08 Mar 2011, 12:53 »

Nu må det så være min tur.

Jeg spiller som regel altid efter en fodboldfilosofi. Ikke efter én bestemt taktik, hverken i det enkelte save eller i de forskellige jeg har fra tid til anden. Men filosofien er altid den samme. Jeg vil spille bold, jeg vil være farlig, og derfor prøver jeg altid at få hele holdet med i begge ender af banen.

Jeg spiller ofte med to offensive fløje, og ofte er mindst en af disse sat som indvendig angriber. Derfor forsøger jeg at få mine backs frem på banen, og selvom det er sket med svingende succes, så er det nu engang altid det jeg prøver på.

Jeg er lidt af en tryghedsnarkoman, og derfor har jeg i mange år holdt mig til, at mine backs skal have gode defensive egenskaber. Med tiden er jeg dog blevet overbevist om, at en skill som "markering" slet ikke er ligeså vigtig som "tackling". Jeg er derfor ofte opmærksom på, at mine backs skal have gode færdigheder inden for tackling samt acceptable værdier inden for pasninger og indlæg. Vigtigst er dog for mig de fysiske og mentale stats. Jeg kan sagtens finde på at have en teknisk elendig spiller på holdet, hvis bare han bidrager med den rette fysik og den rette mentalitet. To eksempler på sådanne spillere kan være henholdsvis Dortmunds polak på fløjen, Jakub Blazckowzkiy (stav), og HSVs David Jarolim.

Som back går jeg meget op i, at de skal være hurtige, men allermest, at de har stor løbekapacitet.

Indtil videre har jeg altid spillet med backs, og aldrig wingbacks. Det må være en brist i min taktiske forståelse, og i min erfaringssamling, men jeg har indtil videre følt, at jeg har kunnet få de offensive fremstød jeg har ledt efter, selvom de ikke har spillet som wingbacks.

I og med at jeg altid gerne vil have mine backs frem ad banen, da kræver jeg som regel at deres favoritben passer til deres plads. Har de modsatte ben som favorit, så bliver de sjældent andet end en backup.

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

Sider: [1] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010