home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 05:18:13 rodeoneerer Klubsøgnin... Unlocking the Power of...
I går kl. 22:40:08 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
Antal Registrerede Brugere: 23425
  0 Brugere, 1052 Gæster Online.

Indlæg: 1132882 over 31376 Emner
Nyeste Bruger: diazkeira740
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Omklædningsrummet
| | | | |-+  Lærer man noget af FM?
0 Brugere og 11 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] Udprint
Forfatter Emne: Lærer man noget af FM?  (Læst 5715 gange)
SørenA
Gæst
 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #15: 29 Jan 2011, 19:08 »

Jeg ville nok ikke mene at FM på nogen måde kan bruges som undervisningsform, jeg kan ikke komme på noget som helst jeg har lært af spillet, siden jeg lærte hvad CM stod for tilbage i 96/97. Har aldrig spillet de der "virtual verden" spil, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om de virker på nogen måde, men det kunne jeg ikke rigtig forestille mig.

Hvis man skulle bruge FM til noget i undervisningen, skulle det nok være i skriftform - Essays eller lignende hvor eleverne kan udvikle deres sprog på skrift - Lidt ligesom en blog, der bare bliver en aflevering bare for at tage et eksempel .

Til gengæld kunne jeg forestille mig at et spil som Trivial Persuit kunne være brugbart i folkeskolen. Derfra har jeg i hvertfald lært en masse ting, både om historie, geografi, litteratur, anatomi - såvel dansk som engelsk - man kunne sætte eleverne i grupper efter hvor fagligt dygtige de er, og så bare lade dem spille. Det synes jeg kunne være en spændende måde at lære på.

Derudover har jeg engang oplevet at min lærer selv havde opfundet et spil, det hed "samfundsspillet", og alt i alt gik det ud på at man var sammen i grupper, de grupper repræsenterede så forskellige partier, organisationer, medier, og så gik det ud på at få ført et lovforslag eller lignende igennem, så man fik et indblik i hvordan politik egentlig fungerer i Danmark, læren var selvfølgelig meget inde over, og kom med gode spørgsmål, som de enkelte grupper skulle tage stilling til.

Jeg er 21 år, og har færdiggjort HHX.
Logged

MichaelHarlev
Gæst
 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #16: 29 Jan 2011, 19:25 »

16 år, ingen skole.

Jeg har, ligesom mfsjovhat, lært utroligt meget af min geografiske viden i FM. Byer, lande, hovedstæder osv. Har dog ikke rigtigt noget at bruge det til, men det er da meget rart at vide. Derudover har jeg også lært en del matematisk, pga. alder på spillerne, fødselsår osv.

Smiley
Logged

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #17: 29 Jan 2011, 20:07 »

Nu læser jeg selv til lærer, ved UC Lillebælt, Odense, og mener at computerspil generelt er et lidt risikabelt område at gå ud i, specielt taget i betragtning hvor stor indflydelse spilleren selv har på spillets udfald og forskellene fra spil til spil. Skal dog siges jeg godt kan se muligheder i det i sproglige fag som Engelsk, Tysk osv. dog udover disse ser jeg ikke rigtigt fagligheden i dem.

Mener du, at du har lært noget af at spille Football Manager? I givet fald hvad?
Til sin vis føler jeg, at FM har givet mig et godt indblik i forskellige landes sportslige opbygning, eller hvert fald fodbolds opbygning. Tidligere, engelsksprogede versioner har også hjulpet lidt med udviklingen af mit ordforråd.

Ville det i en eller anden udformning lade sig gøre at putte Football Manager på skoleskemaet?
Måske som supplement til udvikling af sprog, men ved ikke helt hvordan netop dette spil ellers ville have en plads.

Må jeg derimod stille dig et spørgsmål, ser du et fagligt mål, som du føler du kan dække ind via Football Manager? - hvis du gør dette, så er der vel sagtens belæg for at prøve det af, hvis ikke kunne du som eksperiment måske prøve at fange nogle fodbold interesserede elever gennem det, selvom så nok skulle være i fritiden det skulle gøres af disse.
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

Enzo
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #18: 31 Jan 2011, 13:17 »

Hvis du kun spiller Football Manager tror jeg ikke rigtig at du får lært noget, hvor derimod hvis du f.eks. også er her på fmfreaks, så får du da også læst en del, og når du eksempelvis laver en blog, så bliver din skrift og historie tit og ofte forbedret. Der er jo mange blogs, som sikkert kunne gå ind under en genre. Der er mange blogs som bliver lavet som historie Opstemt
Men som sagt. Andre spil er bedre, eksempelvis Runescape. Jeg spillede det vist i 1½ og det har allerede lært mig mere end min tidligere engelsklærer gjorde på 3 år.
Logged

Suarez er en af meget få mænd i denne verden som gerne må tage mig hårdt bagfra. Vil gerne føde hans børn også <3

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #19: 31 Jan 2011, 13:35 »

Jeg ville nok ikke mene at FM på nogen måde kan bruges som undervisningsform, jeg kan ikke komme på noget som helst jeg har lært af spillet, siden jeg lærte hvad CM stod for tilbage i 96/97. Har aldrig spillet de der "virtual verden" spil, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om de virker på nogen måde, men det kunne jeg ikke rigtig forestille mig.

Hvis man skulle bruge FM til noget i undervisningen, skulle det nok være i skriftform - Essays eller lignende hvor eleverne kan udvikle deres sprog på skrift - Lidt ligesom en blog, der bare bliver en aflevering bare for at tage et eksempel .

Til gengæld kunne jeg forestille mig at et spil som Trivial Persuit kunne være brugbart i folkeskolen. Derfra har jeg i hvertfald lært en masse ting, både om historie, geografi, litteratur, anatomi - såvel dansk som engelsk - man kunne sætte eleverne i grupper efter hvor fagligt dygtige de er, og så bare lade dem spille. Det synes jeg kunne være en spændende måde at lære på.

Derudover har jeg engang oplevet at min lærer selv havde opfundet et spil, det hed "samfundsspillet", og alt i alt gik det ud på at man var sammen i grupper, de grupper repræsenterede så forskellige partier, organisationer, medier, og så gik det ud på at få ført et lovforslag eller lignende igennem, så man fik et indblik i hvordan politik egentlig fungerer i Danmark, læren var selvfølgelig meget inde over, og kom med gode spørgsmål, som de enkelte grupper skulle tage stilling til.

Jeg er 21 år, og har færdiggjort HHX.

Du har alligevel ikke lært hvordan spillets navn staves. Spøg til side; jeg er fuldt ud enig med ovenstående.
Logged

welbz is dat guy

Brøndby_4ever
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #20: 31 Jan 2011, 13:51 »

Tusind tak for jeres bidrag. Jeg er helt med på, at der er andre genrer, der lægger mere op til undervisningsbrug og at FM ikke er det mest oplagte valg af spil til undervisning - det er netop derfor jeg har valgt at beskæftige mig med det. Hvad med FM Blogs? Jeg synes mange af disse historier er fremragende. Der ligger virkelig nogle flotte skriftlige værker herinde. Jeg er stødt på både informative og spændende blogs med beskrivelser af fiktive oplevelser i spillet.

Bliv endelig ved med at kommentere. Jeg noterer ned på livet løs. Spiller folkeskoleelever overhovedet Football Manager? Kom på banen! Smiley

JA! Selvfølgelig spiller folkeskoleelever da FM! Går selv i 9. (og er 15) og har spillet det siden 6. klasse. Kender også en del andre i min klasse/parallelklasse der spiller FM.

Men tror ikke det kan bruges i skolen, måske lige medmindre det er noget sprogligt... Smiley
Logged

Aldrig alene!

fodboldfjols
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #21: 04 Feb 2011, 12:29 »

Jeg er færdig med undersøgelsen for denne gang og vil blot takke jer allesammen for jeg bidrag; både her og via pm. Læring er et vidt begreb, så det er svært endegyldigt at afvise, at man ingenting lærer af at spille FM. Omvendt er det også svært at dokumentere, hvad man lærer af at spille FM, men jeg synes, at jeres bud med geografi og økonomisk forståelse er rigtig gode. Samtidig er sites som FMfreaks.dk enormt interessante i en læringsammenhæng. Jeres engagement i dette site er helt forblændende.

Endnu engang tusind tak for jeres kommentarer.
« Seneste Redigering: 04 Feb 2011, 12:31 af fodboldfjols » Logged

"I couldn't settle in Italy... it was like living in a foreign country."
Ian Rush

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Lærer man noget af FM?
« Svar #22: 04 Feb 2011, 13:09 »

Kan se, det er lidt sent jeg ser denne tråd, men jeg skriver nu alligevel.

Jeg kan egentlig godt se nogle perspektiver i at inddrage eksempelvis FM i undervisningen. Naturligvis er der ikke så meget i det, ved bare at lade ungerne spille spillet og så tro at de bliver klogere af det. Men som supplement kunne FM godt bruges til at gøre undervisningen lidt mere interessant.

Det kunne eksempelvis bruges til at knytte flere fag sammen (historie, geografi og diverse sprog). Forstået på den måde, at eleven skal vælge en klub (eller får en tildelt), og skal så skrive om klubbens historie, og geografien hvor klubben har til. En fodboldklubs historie er måske ikke lige det mest relevante i forhold til pensum, men det kan i hvert fald give eleven værktøjerne, til senere at kunne grave i historiebøgerne, efter noget der har lidt mere relevans i forbindelse med forberedelserne til en eksamen.

Matematisk kunne man måske også godt knytte lidt ind, eksempelvis i forbindelse med noget statistik.

Og ja, det kreative kan også udfoldes, ved at lade eleverne fortælle deres egen fiktive historie, om spillets forløb, som man ser det i blogs herinde.

Så længe spillet ikke bare skal stå alene (i øvrigt så mener jeg ikke at noget spil, kan stå alene i undervisningsøjemed, det bør højst være et supplement til undervisningen), så mener jeg der er masser muligheder i det, dog med den ene store begrænsning, at det nok er temmelig svært, at fange de elever, der ikke er fodboldinteressered e.

Igen, beklager det sene svar, har ganske enkelt ikke set tråden før.
Logged

Sider: 1 [2] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010