Schalke 04 - Drømmen om guldet
Information:Fulde navn: FC Gelsenkirchen-Schalke 04
Stadion: Veltins Arena, Gelsenkirchen (61.524)
Profil: Kevin Kuranyi, Tyskland
Manager: Mads Nielsen, Danmark
Status er sådan at der er spillet en enkel sæson før jeg valgte at skrive om mit spil. Jeg er startet som i kan se og læse med tyske Schalke 04, klubben med danskerne. Denne intro vil derfor bestå af et resumé fra sæsonen. Der er sket en del, men har desværre ikke vundet et eneste af farven guld.
Taktikken
Rost
Rafinha Rodriquez Krstajic Kobiashvili
Ernst Polanski
Yildirim Lincoln Babel
Larsen/Kuranyi
Sæsonen 05/06
Indkøb og SalgMine indkøb før sæsonen 05/06 var baseret på talenter og farlighed i fronten. Først solgte jeg den danske slider og landsholdsspiller
Christian Poulsen til Chelsea for
180 mio. det gav lidt penge til tanken, og straks en uge efter hentede jeg 2 forstærkninger til midtbanen, det var Brøndbys
Martin Retov som jeg hentede for
15 mio. Den anden var Ajax spilleren
Ryan Babel for
95 mio. som iøvrigt har spillet hele sæsonen som Offensiv venstre midtbane. De sidste 2 indkøb var også til midtbanen som jeg synes var lidt tynd. Først blev
Ugur Yildirim hentet i hollandske Heerenveen for
70 mio. dernæst det tyske talent
Eugen Polanski som blev hentet for
40 mio. i Gladbach. Sidst hentede jeg det danske angrebstalent
Nicklas Bendtner i Arsenal på en lejeaftale for
5.5 mio. øjeblikkeligt og en mulighed for at hente ham permanent for
18 mio. Liga PokalI den tyske "Liga Pokal" kom vi ind så sent som Semi Finalerne. Her mødte vi
Werder Bremen som vi hjemme slog med
4-2, det betød at vi nu skulle op i mod mægtige
Bayern i finalen. Det viste sig så at
Bayern var alt for store til os, vi tabte kampen med hele
4-0 i München. I disse kampe vil jeg klart fremhæve angriberen Søren Larsen som med 2 mål imod Bremen er holdets topscorer på daværende tidspunkt.
DBF PokalDBF Pokal blev kort for os. Vi slog i første runde upåagtede
Koblenz med
2-0 på udebane. Men i anden runde lod jeg "Stjernerne" holde pause, og lod reserverne spille lidt. Det gav os et
0-1 nederlag i
Dortmund. Det var ikke så godt, men jeg havde valgt at satse mest på Europa og Bundesligaen.
UEFA Champions LeagueChampions League blev ikke den succes som jeg havde håbet på. Vi kom i en svær pulje med
Milan, Betis og Artmedia. Artmedia var på forhånd udset som sikker sidsteplads, og det fik de også med 0 point. Med anden og tredje pladsen var udset til en hård kamp mellem os og
spanske Betis. Også derfor var jeg meget ked af vores 3-0 nederlag i Spanien, da det senere gav konsekvenser at vi ikke formåede
at slå dem. Men vi tabte 2 kampe en mod Milan og en mod Betis, så vandt vi 3 mod Milan og 2 mod Artmedia og en uafgjort imod Betis. Det resulterede i en
tredje plads, og derfor røg Betis og Milan videre og vi i UEFA Cuppens knockoutspil.
1. Milan 5-0-1 17-6 +11 15p
2. Betis 3-1-2 10-9 +1 10p
3. Schalke 04 3-1-2 10-9 +1 10p
4. Artmedia 0-0-6 4-17 +13 0pUEFA CuppenI UEFA Cuppen fik vi derimod
mere succes, men vi røg desværre ikke helt til tops. Vi slog holdene ud en efter en indtil sidste kamp, finalen. Først slog vi portugisiske
Benfica ud med
1-1 ude og
3-0 hjemme. Dernæst sebiske
Crvena Zvezda med et
3-2 nederlag ude, men sikker
5-1 sejr hjemme. Nu var det så hollandske
Feyenoord i Kvartfinalerne som vi slog med
1-0 hjemme og uafgjort
2-2 ude. I Semifinalerne stod det mellem
Espanyol og Inter, samt PSV og os. Vi slog
PSV 5-1 hjemme og tabte desværre
1-2 ude. Også kom finalen mod italienske
Inter som på forhånd var favoritter. Desværre fik vi tidligt vist Mladan Krstajic ud. Det resulterede i et nederlag på hele
4-1. Men jeg synes egentlig det var tilfredstillende at vi nåede så langt, og jeg tænker bl.a. hvad Inter laver i UEFA Cuppen og ikke Champions League.
BundesligaenI Bundesligaen startede vi som lyn og torden med
8 kampe uden nederlag. Men vores største konkurrenter Bayern tabte vi i 2 omgange til. Derfor kunne vi heller ikke kalde os mestre, men det kunne
Bayern derimod allerede
10 spillerunder før sæsonafslutningen. Derefter stod det mellem os,
HSV og Werder Bremen om sølvet. Det kogede dog over da i næstsidste spillerunde mødte vi Bremen som var eneste konkurrent til sølvet, vi lå af point og det gjorde vi også efter da kampen endte
2-2. Vi afgjorde det alligevel med en
4-1 sejr i sidste runde mod
Stuttgart. Der var kort sagt magtforskel. Selvom vi endte af point vandt vi på
indbyrdes opgør.
1. Bayern München 27-4-3 69-16 +53 85p
2. Schalke 04 18-7-9 72-48 +24 61p
3. Werder Bremen 17-10-7 61-37 +24 61p
4. Nürnberg 16-8-10 44-40 +4 56p
5. Wolfburg 15-9-10 53-38 +15 54p
Årets PriserÅrets Spiller blev Diego Klimowicz (Wolfburg) foran Marek Mintal (Nürnberg) og
Levan Kobiashvili (S04)Årets Manager blev Felix Margath (Bayern) foran
Mads Nielsen (S04) og Thomas Schaaf (Werder Bremen)
Årets Målmand blev Simon Jentzsch (Wolfburg) foran Timo Hildebrand (Stuttgart) og Robert Enke (Hannover)
Årets Topscorer blev Roy Makaay med 26 mål (Bayern) foran Diego Klimowicz med 25 mål (Wolfburg) og
Kevin Kuranyi med 23 mål (S04)Årets holdJentzsch (Wolfburg)
De Jong (HSV) Lucio (Bayern) Ismaël (Bayern) Dédé (Dortmund)
Banovic (Nürnberg) Meira (Stuttgart) Demichelis (Bayern) Kobiashvili (S04)
Makaay (Bayern) Klimowicz (Wolfburg)
Subs: Hildebrand (Stuttgart), Krstajic (S04), Ballack (Bayern), Van der Vaart (HSV), Mital (Nürnberg).
Årets Unge spiller blev Lukas Podolski (Köln) foran
Eugen Polanski (S04) og Christian Gentner (Stuttgart)
Årets Mål blev Christof Babatz (Mainz) mod Gladbach (24. Sep 05) foran Mohammed Zidan (Mainz) mod HSV (18. Mar 06) og Andriy Voronin (Leverkusen) mod Hannover (8. Mar 06)
Årets spiller ifølge fansne
Kevin Kuranyi, 24, tysker.
Kampe: 38 (7)
Mål: 35
Assist: 16
Bedste mand: 10
Gule kort: 2
Røde kort: 0
Gennemsnit: 7.33
Kevin har været enorm vigtig i år. Da Søren Larsen blev skadet fik Kevin sit gennembrud og scorede størst delen af hans mål i den periode, hvor det nok blev til omkring 15 kampe og 20 mål. Han var enormt farlig og fik lov til at fortsætte da Søren aldrig fik gang i målscoringen igen som han havde i starten. Det er derfor fansne har valgt Kevin som årets spiller.
Kommenter det gerne