home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 09:35:20 Broen13 Blogkonkur... [13] Journeyman - Son ...
I dag kl. 00:44:38 Bubbles Blogkonkur... #5 - Danish Viking War...
I går kl. 18:03:39 Wester Jr. Blogkonkur... 3# Hjertet banker kun ...
I går kl. 18:01:13 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
Antal Registrerede Brugere: 23300
  0 Brugere, 280 Gæster Online.

Indlæg: 1132739 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: fmfreaks81
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Politivold eller for dumme fans?
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Politivold eller for dumme fans?  (Læst 1124 gange)
Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Politivold eller for dumme fans?
« : 18 Okt 2005, 09:17 »

Der er stor fokus på politiets indsats til div. fodboldkampe i øjeblikket.

Der har i længere tid været mere fokus på politiets behandling af fans, men gør politiet deres arbejde som de skal?

Her mener jeg: 

Bruger politiet for meget magt ved evt. anholdelser?

Gør de deres arbejde, som de skal - altså holde ro og orden uden at skabe frygt og optøjer?

Slår de kun ned, når det er nødvendigt?

Skal fodboldfans behandles anderledes end andre mennesker? (præventive anholdelser)

Neden for er sakset en artikle fra bold.dk fra weekendens kamp mellem FCM og Viborg, som jo kun er den seneste sag indenfor ovenstående:

Viborgs fans føler sig hårdt behandlet af politiet i forbindelse med kampen på SAS Arena mod FC Midtjylland. Herning Politi nægter.

I forbindelse med lørdagens SAS Liga-kamp i Herning mellem FC Midtjylland og Viborg blev der foretaget en del anholdelser. Ifølge en pressemeddelelse fra Jacob Rex, formanden for Viborgs fanklub Green Pride, foregik anholdelserne særdeles voldsomt, og politiet gik udelukkende efter at få ram på Viborgs fans.

- To Viborg-fans blev anholdt for at kaste med øl, lagt i håndjern og efterfølgende sparket af betjente fra Herning Politi. De to personer blev påført lemlæstelser og blev bragt til undersøgelse efter lang tids tilbageholdelse af politiet, siger Jakob Rex.

Da bold.dk fanger Peter Nørgaard, chefen for Hernings kriminalpoliti, sidder han i møde om situationen. Han og Herning Politi har dog ikke det samme billede af situationen som Viborgs fans.

- Vi står helt uforstående over for de påstande. Jeg har talt med de indsatsledere, der var ude til kampen, og de kan ikke genkende situationen. Der en række sager om overtrædelse af lov om offentlig orden, og vi har foretaget nogle anholdelser fordelt på både Viborg og FC Midtjylland. Vi har absolut ingen ingen aversioner mod hverken den ene eller den anden klub, siger Peter Nørgaard.

Peter Nørgaard kan kun opfordre folk, der føler sig hårdt behandlet eller sparket, til at rette henvendelse til Herning Politi.

- Det er lidt svært at reagere på forlydender i pressen, hvor vi kun får informationerne på anden hånd. Alle de anholdte er blevet spurgt, om de er blevet udsat for vold, og det var der ingen der mente, de var. Det var noget vi gjorde, fordi der allerede dér var forlydener fremme om spark, siger Nørgaard

- Hvis man efterkommer politiets anvisniger, bliver man ikke anholdt, men hvis man ikke vil sige, hvem man er eller ikke vil gå, så er vi nødt til at skride til anholdelse, siger Nørgaard.

Kan det være nødvendigt at være hårdfør over for ulydige fodboldfans?
- Det er ikke kun fodboldfans det gælder. Når først narkotika og alkohol gør sin indvirkning, og folk er i flok, så er der nogle der ikke forstår, at de skal overholde regler, og så kan det være nødvendigt at bruge den fornødne magt, siger Peter Nørgaard.

Herning Politi har noteret 15 sager i forbindelse med FCM-Viborg. De syv af dem er blevet anholdt, resten slipper med bøder.

FCM - 7
I besiddelse af kanonslag
Trække bukserne ned
Spytte mod Viborg-fan
Kaste sten mod Viborg-fan
Slagsmål med andre
Nægte at forlade stedet
Råbe og skrige og udtrykke sig upassende

Viborg - 8
Affyre Røgbombe
Afbrænde FCM-flag
Tænde romerlys og ikke vil forlade stedet
Kastet med øl
Kaste med øl bortvist og vil ikke sige sit navn
Truende adfærd
Voldelig adfærd mod kontrollør
Spytte mod kontrollør
Logged

AH
Gæst
 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #1: 18 Okt 2005, 14:37 »

Jeg har lige skrevet et langt indlæg, men jeg blev åbenbart logget ud i mellemtiden, så nu er det pist væk. Pisse irriterende, men jeg gider ikke skrive det igen..

Jeg kan dog skrive, at jeg mener, at politiet ofte går over grænsen. Jeg kender nogen, der til en fodboldkamp blev slået med knipler og væltet ned på betonen, fordi de kastede romerlys på banen. De skal selvfølgelig ikke kaste noget på banen, men jeg synes at politiets reaktion var noget overskruet. De var jo ikke voldelige, så politiet kunne have stoppet det uden vold.
Logged

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #2: 18 Okt 2005, 15:46 »

Logged

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #3: 10 Okt 2006, 09:17 »

Låner lige denne tråd:

Dorset's klumme fra Urban
Logged

Desler
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #4: 10 Okt 2006, 09:59 »

Jeg tror lidt at de danske hooligans lever i en drømmeverden. Synes overhovedet ikke politiet overreagerer, men derimod bare at den danske befolkning er vant til et alt for blødsødent politi. Og når der så endelig bliver taget hårdere midler i brug piver de. Jeg har ikke lyst til at den danske fodboldkulisse, bliver ødelagt af hooligans, ligesom den engelske. Der vil vel altid opstå småproblemer, især når FCK og BIF støder sammen, da det er den største kamp, og lokalkamp i hele DK. Politiet bliver derfor nødt til at være præventive overfor det stigende problem. Hvis de ikke laver præventive anholdelser, eller trækker en hårdere linie, hopper flere med på vognen og problemet er uløseligt.

Logged

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #5: 10 Okt 2006, 11:08 »

Jeg tror lidt at de danske hooligans lever i en drømmeverden. Synes overhovedet ikke politiet overreagerer, men derimod bare at den danske befolkning er vant til et alt for blødsødent politi. Og når der så endelig bliver taget hårdere midler i brug piver de. Jeg har ikke lyst til at den danske fodboldkulisse, bliver ødelagt af hooligans, ligesom den engelske. Der vil vel altid opstå småproblemer, især når FCK og BIF støder sammen, da det er den største kamp, og lokalkamp i hele DK. Politiet bliver derfor nødt til at være præventive overfor det stigende problem. Hvis de ikke laver præventive anholdelser, eller trækker en hårdere linie, hopper flere med på vognen og problemet er uløseligt.



Problemet er pudsigt nok først eskaleret efter politiet begyndte på deres nul-tolerance politik.

Og hvad angår præventive anholdelser, så er det selve reglen jeg er imod.

Politiet har nu ret til, at anholde dig - uden du har gjort noget. Det kan man da ikke.  crazy
Logged

United-styrer
Gæst
 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #6: 11 Okt 2006, 16:37 »

Vurderet fra det, jeg har set i tv-billeder, og hørt fra venner, der har oplevet politiets håndtering så at sige på egen krop, så føler jeg mig overbevist om, at politiet ikke gør deres job særlig godt.
Det tyder på, at de tit bliver lidt for engagerede i slagsmålene, og hvad er pointen egentlig i at undgå et større slagsmål mellem to fangrupper, hvis det i stedet bare bliver til to store slagsmål: Den ene fangruppe mod politiet og den anden fangruppe mod.. ja, politiet.
På tv-billederne ligner det, at de meget, meget tit tyr til brug af deres knipler, hvilket bestemt ikke bidrager til at skabe ro og orden. Tværtimod bidrager de på den måde til endnu mere kaos, og så kan man vel ikke ligefrem sige, at de har udført deres job ret godt. Nogen gange skulle man næsten tro, at de nyder slagsmålene.

De præventive anholdelser synes jeg til gengæld godt, man kan forsvare, såfremt der virkelig er grund til at tro, at de vil skabe ballade - men det virker rigtignok forkert, at man anholder folk, som intet har gjort.
Logged

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Politivold eller for dumme fans?
« Svar #7: 11 Okt 2006, 16:41 »

FCM - 7
Trække bukserne ned

WTF?!?! Shockeret

Vurderet fra det, jeg har set i tv-billeder, og hørt fra venner, der har oplevet politiets håndtering så at sige på egen krop, så føler jeg mig overbevist om, at politiet ikke gør deres job særlig godt.
Det tyder på, at de tit bliver lidt for engagerede i slagsmålene, og hvad er pointen egentlig i at undgå et større slagsmål mellem to fangrupper, hvis det i stedet bare bliver til to store slagsmål: Den ene fangruppe mod politiet og den anden fangruppe mod.. ja, politiet.
På tv-billederne ligner det, at de meget, meget tit tyr til brug af deres knipler, hvilket bestemt ikke bidrager til at skabe ro og orden. Tværtimod bidrager de på den måde til endnu mere kaos, og så kan man vel ikke ligefrem sige, at de har udført deres job ret godt. Nogen gange skulle man næsten tro, at de nyder slagsmålene.

De præventive anholdelser synes jeg til gengæld godt, man kan forsvare, såfremt der virkelig er grund til at tro, at de vil skabe ballade - men det virker rigtignok forkert, at man anholder folk, som intet har gjort.

Hørt!
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010