home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 558 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Omklædningsrummet FM2009
| | | | |-+  Gennemgang af stats
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: Gennemgang af stats  (Læst 33573 gange)
Cesc
Gæst
 
Gennemgang af stats
« : 08 Apr 2009, 16:27 »


Jeg ved fra mig selv, at der er rigtig mange som egentlig ikke går ret meget op i stats. Man danner sig bare hurtigt et overblik over få stats, og ser man at spillere har højt i disse stats bliver han købt. Jeg kender det alt for godt. Ser man efter en god centralforsvarsspil ler, kigger man på "tackling", "markering" og "hovedspil" - er de gode, køber man ham. Det er helt naturligt, for det er blevet en vane, da ingen af os gider gå 100 % i dybden med det hele. Dette vil jeg lave om på, og her lave en kort gennemgang af hver eneste stat der er mulig at støde på i spillet.

Jeg håber folk sætter pris på mit arbejde, og får andre syn på, når I skal købe spillere. Det handler nemlig ikke kun om tre forskellige stats, men om helheden i spilleren.



TEKNISKE FÆRDIGHEDER
Her vil jeg gennemgå de tekniske færdigheder som alle markspillere har. Senere hen vil målmændenes tekniske færdigheder blive gennemgået, men først og fremmest tager vi spillernes, da man henter flere spillere end målmand.

AFLEVERINGER
Afleveringer viser, hvor god en spiller er til at sende præcise afleveringer afsted. Spillerne på storholdene har som regel mere i afleveringer end spillere fra bundholdene, da gode afleveringer er ligmed boldovertag. Høje stats i afleveringer gør det muligt for spilleren at spille meget direkte uden at miste bolden.

AFSLUTNINGER
Afslutninger er især vigtige for angribere, da det betyder, hvor god en spiller er til at ramme indenfor målrammen og score mål. En rigtig goalgetter plejer at have 15+ i afslutninger, og være meget hurtig eller stærk.

DRIBLING
Dribling viser hvor god en spiller er til at drible og komme forbi sin modstander. Det er en meget vigtig egenskab hos fløjspillerne, da de derved kan komme til baglinjen og få slået indlæg til angriberne.

FRISPARK
Frispark er en dødboldsituation, hvor man har mulighed for at lave et indlæg eller selv sparke på kassen. Frispark siger sig selv, hvor god man er til at sparke frispark. Tag dog i mente, at hvis du vil have indlæg fra frispark skal du vælge en der også har godt i indlæg, men hvis du have mål direkte på frispark, vælg en med godt i afslutninger.

FØRSTEBERØRING
Førsteberøring fortæller noget om, hvor god en spiller er til at rykke bolden i en bedre position for ham selv. Det er hvordan han håndterer bolden, lige når den kommer til hans fødder. Har en spiller høj i dette, får han en fordel hver eneste gang bolden bliver spillet hen til ham, da han trækker læderet i en bedre position for ham selv. Har en spiller høj i førsteberøring, plejer han at være god med bolden.

HJØRNESPARK
Hjørnespark er ligesom frispark en dødboldsituation, ved hjørnespark skal man dog sparke bolden ind over. Han derfor i mente, at indlæg også spiller en stor rolle ved at være god i hjørnespark. Skal du ud og hente en mand til at tage hjørnespark, skal han også have meget i indlæg.

HOVEDSPIL
Hovedspil fortæller, hvor god en spiller er til hovedstød, altså at heade til bolden og enten score eller heade den væk fra farezonen nede bagved. Hovedspil hænger meget sammen med mod og springkræft, og har man meget i alle tre, er man en stor trussel i luftrummet.

INDLÆG
Indlæg viser, hvor god en spiller er til at smække bolde ind i feltet og skabe chancer. Fløjspillere skal have meget i indlæg, da de ellers ikke er mere end to potter pis værd. Indlæg er nødvendigt for de fleste offensive spillere, da de sammen kan skabe flere chancer så.

LANGE INDKAST
Lange indkast er, hvor god en spiller er til at kaste bolden langt og tage indkast. Ordet ’langt’ skal man ikke lægge ret meget i, det er bare hvor god en spiller er til at kaste bolden. Det er vigtigt for backs at have meget i dette, da man som bekendt får mange indkast i løbet af en kamp.

LANGSKUD
Langskud viser, hvor god en spiller er til at skyde bolden fra lang afstand. Det er både afslutninger og afleveringer som bliver bedre ved hjælp af høje stats i langskud. Har en spiller godt i langskud, kan han slå endnu mere præcise længere afleveringer, og samtidig sparke på mål langt udefra. En dræber egenskab, som virkelig er farlig for modstanderne.

MARKERING
Markering er meget vigtigt for forsvarsspillere, da man skal kunne opdække sin modstander tæt nede bagved. Det hænger meget sammen med hovedspil og tackling, at kunne være en god forsvarsspiller, og markering er noget af det vigtigste. Har en forsvarsspiller ikke meget i markering, kan man lige så godt skrotte ham. Det er meget vigtigt.

STRAFFESPARK
Straffespark fortæller, hvor god en spiller er til at score fra ellevemeter-pletten. Alle ved hvad et straffespark er, så det vil jeg ikke gå i dybden med.

TACKLING
At tackle bolden fra sin modstander er vigtigt for de fleste spillere, men især hos de defensive er det nødvendigt at have højt i det. Tackling er at pille bolden fra sin modstander, og det skal man have, hvis man har defensive pligter.

TEKNIK
Den sidste tekniske stats, er sjovt nok teknik – også kendt som boldkontrol. Det er hvor god man er til at have bolden ved fødderne, ikke om man kan drible, men hvor god man er til at have bolden og kunne lave smarte ting. Det hænger dog meget sammen med dribling.



MENTALE FÆRDIGHEDER
Vi hopper hurtigt videre til mentale færdigheder, som også er rigtig vigtige. Det beskriver meget, hvor god en spiller til at holde en god spillemæssig-form, og have den rette tro på sejr.

AGGRESIVITET
Aggressivitet viser, hvor god en spiller er til at være hurtigt over sin modspiller og presse ham. Des mere man har i aggressivitet, jo hårdere presser spilleren sin modstander. Det kan godt være en færdighed som er negativ, at have højt i, da spillere med meget i aggressivitet ofte får flere kort end dem uden så meget. Man skal dog have typer med højt i det på sit hold.

ARBEJDSSTYRKE
Arbejdsstyrke og overstående hænger meget sammen, og det er sjældent en spiller kun har meget i en af dem. Arbejdsstyrke viser, hvor god en spiller er til at kæmpe for sejr og få pointene i hus. Det er nødvendigt at have typer med højt, men man skal også have spillere der kun løber, når dit hold har bolden.

BESLUTNINGER
Beslutninger fortæller, hvor god en spiller er til at træffe beslutninger. En angriber skal helst have meget i dette, da han derved hurtigt tager beslutninger og vælger hvad han skal gøre. Det er vigtigt for alle positioner, at have en del i dette, da ens hold bliver klogere på den måde.

FLAIR
Flair udgør, hvor god spilleren er til at gøre det uventede. De helt store offensive stjerner plejer at have meget i dette, da de gør det uventede og får skabt nye huller ved hjælp af dette. Det er vigtigt minimum at have to midtbanespillere med højt i dette, da man ellers spiller meget ensformigt.

FORUDSEENHED
Forudseenhed fortæller noget om, hvordan spilleren forudser ting, såsom muligheder for modstandernes hold og hvor modspillerne sender bolden hen. Som det nok lyder til, er det meget vigtigt for defensive spillere at have højt i det. Man kan også kalde det for at læse spillet.

INDFLYDELSE
Som de fleste har fundet ud af, betyder indflydelse meget for valg af anfører. Denne egenskab fortæller nemlig, hvor meget indflydelse spilleren har og får på holdet. Det kan være alt lige fra, hvor spilbar han er i løbet af kampen, til hvor meget han råber og lever sig ind i kampen.

KOLDBLODIGHED
Metaforen, at slå koldt vand i blodet, er der sikkert mange som har hørt. Koldblodighed udgør, hvor god spilleren er til at gøre noget iskoldt. Det kan enten være at lobbe bolden over målmanden, sparke en stenhård aflevering på 40 meter og bare være kold. Det er vigtigt for angribere, da de gerne skal være iskolde på alle deres chance og bare hamre bolden i nettet. Forsvarsspillere er dette dog også vigtigt for, da man til tider skal sænke en modspiller i græsset.

KONCENTRATION
AC Milan har et hold med meget koncentration, og denne færdighed bliver ofte bedre med alderen. Unge spillere der har højt i dette, slår ofte hurtigt igennem på den store scene, da de kan være med i kampen i 90 minutter. Det er vigtigt at have højt i dette, hvis man spiller en central rolle for holdet. I storklubberne er der altid spillere med høj koncentration, da der ikke må forekomme mange fejl.

KREATIVITET
Kreativ, skabene og grænseoverskridende kan man faktisk godt kalde denne færdighed. Grænseoverskridende er ikke ment som om, at man bryder grænser, men at spilleren foretager uventede ting. Kreativitet minder meget om flair, og det er næsten det samme.

MOD
Mod kan betyde, hvor god en spiller er til at hoppe op i hovedstøddueller og slå sig. Men det kan også betyde, hvor god en spiller er til at drible sig igennem forsvaret, da det jo godt kan give et par skrammer og ar. Dette er vigtigt for forsvarsspillere at have mod, da man nogle gange skal sætte en iskold tackling ind.

MÅLRETTETHED
Målrettethed er, hvor god en spiller er til at rejse sig igen. Ovenpå en skuffelse kan det fx være. Kommer du bagud 1-0, kan en spiller med meget i målrettethed blive ved med at gå efter sejren gennem resten af kampen. Spillere uden meget i målrettethed kan godt falde igennem, hvis det går skidt. Husk derfor altid at have et par spillere som kan løfte holdet, når det går dårligst.

PLACERINGSEVNE
Placeringsevne viser, hvor god en spiller er til at placere sig på banen. Det kan enten være i feltet, men også nede bagved. Har en spiller høj i placeringsevne, er han med sikkerhed garanti for okay præstationer på sine dårlige dage. Placerer man sig godt, har man altid en fordel.

TEAMWORK
Alle snakker om teamwork, og for at et hold fungerer, er det vigtigt at have spiller med høj teamwork. En enlig angriber behøver ikke at have højt i dette, men spiller man med et makkerpar i front, er det meget vigtigt at de kan spille sammen og skabe flere muligheder. At have selvviske spillere er ikke godt for nogen hold, så det er bedst med spillere, der har højt i teamwork.

UDEN BOLD
Vi er endnu engang ved vejs ende, denne gang ved mentale stats. Uden bold er rosinen i pølseenden, og den er meget vigtig for alle positioner på banen. Det giver nemlig mange huller ved modstanderen, hvis ens hold har mange spillere med godt i uden bold. Spillerne er bedre til at bytte position, og kan derved få nye muligheder hele tiden. Nede i forsvaret er det også vigtigt, da man kan gøre det modsatte og lukke huller. I mine øjne, en af de allervigtigste egenskaber.



FYSISKE FÆRDIGHEDER
Vi er nu ved den andet sidste emne jeg vil gennemgå, og det er de fysiske stats. Mange går meget op i fysikken, og det er fuldt forståeligt, da den virkelig kan spille en stor rolle. Nogle hold kæmper de andre hold ned, uden smukt og poleret fodbold, men med store okser som brager igennem. Læs om alle de fysiske stats herunder:

ACCELERATION
Acceleration fortæller, hvor god din spiller er til at accelererer. Det kan være, hvor hurtigt han er til temposkift, og det er et plus for alle spillere at være hurtige. Acceleration viser derfor, hvor hurtigt din spiller er til at komme i gang med sit løb.

ADRÆTHED
Adræthed fortæller, hvor smidig og behændig ens spiller er.

BALANCE
Balance fortæller, hvor god din spiller er til at holde balancen. Det er især vigtigt for en rendyrket boksspiller og de defensive folk, da det jo helst er dine midtstoppere som skal skubbe rundt med angriberen og ikke omvendt. Balance ved de fleste hvad er, så det vil jeg ikke fortælle mere om.

HURTIGHED
Hurtighed udgør, hvor hurtig din spiller er. Det er både på korte og lange afstande det gælder, og denne egenskab er også et plus for alle spillere. Den er ikke nødvendig for nogen spillere, men det giver altid et plus at være hurtig. Hurtighed har alle brug for, og hvis to spillere har de samme stats, så vælg ham med mest i de fysiske egenskaber, herunder er hurtighed meget vigtig.

NATURLIG FORM
Naturlig form viser, hvor god en spiller er til at komme i fysisk form og derved være på toppen. Det er både, hvor hurtigt han kan komme tilbage fra skader, men også hvor god han er til at restituere. En egenskab mange af de helt store stjerner har højt i, da de derved altid kan være i god form. Især Lampard har meget i naturlig form, og han falder nærmest aldrig igennem.

SPRINGSTYRKE
Springstyrke er, hvor god ens spiller er til at rage op i luften og miste jordforbindelsen. Dem som er bedst til at hoppe højt, er ofte dem der vinder hovedstødsduellerne, og derfor er det vigtigt for spillere på de positioner som skal have meget i hovedspil. Springstyrke gavner alle, og det er som alle andre fysiske stats bare et plus at have. Jeg vil dog trække den et stykke og sige, at den er nødvendig for en god forsvarsspiller.

STYRKE
Der er ikke meget at sige her, udover at denne egenskab viser, hvor stærk din spiller er.

UDHOLDENHED
Udholdenhed fortæller, hvor god ens spiller er til at løbe gennem hele kampen og have god form. Den betyder meget på back-pladserne, hvor spillerne gerne skulle kunne løbe frem og tilbage hele tiden. Udholdenhed og naturlig form hænger ofte sammen, og spillere der kan kæmpe hele kampen igennem er vigtige at have på sit hold.



MÅLMAND, TEKNISKE FÆRDIGHEDER
Vi er nu ved vejs ende, og de sidste attributter skal gennemgås. Statsene for målmændene er der ikke, der ved, præcis hvad betyder, men I kan læse om dem herunder.

KOMMER SENERE.....
Logged

-LFC-
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #1: 08 Apr 2009, 16:30 »

Uden tvivl et lækkert indlæg der er til stor glæde for den helt nye eller unge FM-spiller. Synes det skal låses fast i toppen. Godt arbejde, Cesc! Smiley
Logged

jemil
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #2: 08 Apr 2009, 16:32 »

Helt sikkert fint arbejde, men man kan vel også bare gå ind i manualen og læse?
Logged

19-18!

Cesc
Gæst
 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #3: 08 Apr 2009, 16:35 »

Helt sikkert fint arbejde, men man kan vel også bare gå ind i manualen og læse?

Fandt jeg så lige ud af nu, at det kan man godt.. Forhelvede da... Men det er jo på engelsk, så regner det stadig for ikke at være spild tid..

Smiley
Logged

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #4: 08 Apr 2009, 16:37 »

Gud, er det rigtigt..
Logged

Cesc
Gæst
 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #5: 08 Apr 2009, 16:39 »

Gud, er det rigtigt..

Den skal jeg lige have igen...

 Smiley
Logged

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #6: 08 Apr 2009, 16:41 »

Med bare en lille bitte smule hjerne og viden indenfor fodbold, er jeg sikker på at man godt ved hvad "Hurtighed", "Frispark", "Straffespark" og "Koldblodighed" er. Bare for at nævne et par stykker! Smiley

EDIT: Men selvfølgelig fedt at bruge din tid på det.  funny
Logged

Cesc
Gæst
 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #7: 08 Apr 2009, 16:44 »

Med bare en lille bitte smule hjerne og viden indenfor fodbold, er jeg sikker på at man godt ved hvad "Hurtighed", "Frispark", "Straffespark" og "Koldblodighed" er. Bare for at nævne et par stykker! Smiley

EDIT: Men selvfølgelig fedt at bruge din tid på det.  funny

Ja, og?
Jeg kan intet problem se i, at jeg forsøger at hjælpe folk herinde? Lige så vel som du gør det?

Jeg valgte at gå gennem alle stats, og derved må jeg også forklare straffespark, frispark, hurtighed og koldblodighed.
Logged

vondracek
Gæst
 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #8: 08 Apr 2009, 16:45 »

Med bare en lille bitte smule hjerne og viden indenfor fodbold, er jeg sikker på at man godt ved hvad "Hurtighed", "Frispark", "Straffespark" og "Koldblodighed" er. Bare for at nævne et par stykker! Smiley

EDIT: Men selvfølgelig fedt at bruge din tid på det.  funny

Og hvad så? Så er der sikkert også mange, som måske ikke ved hvad 'målrettethed', 'flair', 'adræthed' etc. er. Jeg synes ærlig talt, at du skulle tage at stikke din attitude langt op i et sted jeg ikke må nævne herinde. Tag dog at værdsætte andre brugeres arbejde ligesom de værdsætter dit.

Jesus.
Logged

jemil
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #9: 08 Apr 2009, 16:46 »

De mest basale ved enhver sikkert, men jeg ved en del der har spurgt om hvad Flair, målrettethed, naturlig form osv er Smiley
Logged

19-18!

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #10: 08 Apr 2009, 16:47 »

Ja, og?
Jeg kan intet problem se i, at jeg forsøger at hjælpe folk herinde? Lige så vel som du gør det?

Jeg valgte at gå gennem alle stats, og derved må jeg også forklare straffespark, frispark, hurtighed og koldblodighed.

Jeg sagde også at det var fedt at du gad at bruge din tid på det. Smiley
Logged

jemil
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #11: 08 Apr 2009, 16:48 »

Det sagde du, men det kan meget let misforståes når man putter en "  funny " smiley bagefter..
Logged

19-18!

Caspper
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #12: 08 Apr 2009, 16:50 »

Det sagde du, men det kan meget let misforståes når man putter en "  funny " smiley bagefter..

Der er så mange ting som kan misforstås..
Logged

Guldbrand
Gæst
 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #13: 08 Apr 2009, 16:50 »

Og hvad så? Så er der sikkert også mange, som måske ikke ved hvad 'målrettethed', 'flair', 'adræthed' etc. er. Jeg synes ærlig talt, at du skulle tage at stikke din attitude langt op i et sted jeg ikke må nævne herinde. Tag dog at værdsætte andre brugeres arbejde ligesom de værdsætter dit.

Jesus.
Kunne ikke være mere enig her..  Caspper, pak den attitude væk herinde, for den kommer du bestemt ikke langt med.
Logged

alek9000
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Gennemgang af stats
« Svar #14: 08 Apr 2009, 16:51 »

God gennemgang Cesc, et flot stykke arbejde. Jeg har selv været i tvivl om, hvad præcis naturlig form var, men nu har jeg fået det beskrevet helt præcist.

Godt arbejde Smiley
Logged


Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010