home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 399 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
| | | |-+  Blogguide
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 Udprint
Forfatter Emne: Blogguide  (Læst 44433 gange)
Sarl
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #30: 24 Aug 2008, 12:39 »

ehmm, hvad stavefejl ser du i mit indlæg?

Det hedder vel ikke: Han to....

Men nærmere: Han tog...
Logged

Isolation

Hafiz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Blogguide
« Svar #31: 25 Aug 2008, 14:53 »

Sådan SKRIVER du en god blog:


“Guiden til at skrive en perfekt blog,” står der i banneret, eller hvad den grafiske bjælke hedder.
Jovist er guiden god til at beskrive hvordan man laver en god blog, men man kan ikke lave en perfekt. Derudover gives der ikke nok hints til at man kan SKRIVE en perfekt blog ud fra det.

Derfor vil jeg uden samtykke fra andre forsøge at hjælpe brugere med at forbedre deres skriftlige kundskaber. Ikke med nogen videre dybere mening andet end at jeg synes, der er kommet for stor fokus på det grafiske og flash mig her og der.
Det vigtigste for mig er det skriftlige. Det, der egentlig skal læses og ikke så meget andet.

Derfor har jeg udfærdiget 4 stk. fingerregler, der gør det lettere for dig at bryde læsermuren:

  • Der findes én måde at skrive på - din egen:
Den må kræve en kort uddybning. For lad nu vær’ med at forsøge finurlige vendinger og pakke jeres sprog ind i diverse metaforer mv. hvis det ikke er jeres normale skrivemåde. Tag det som en dansk fristil, der skal give den bedst mulige karakter. For hvis I skriver på jeres naturlige måde, får vi bestemt en mere flydende tekst, der er mere sammenhængende og nemmere at komme igennem.

  • Krydderi er godt, men man skal kunne smage maden!
Det er en lettelse, når man får læst en blog, der er prydet med nogle metaforer, sammenligner eller andet. Noget, der bringer bloggen op på et niveau, som ikke kun handler om kampen i FM. Men pas på! For selvom man har mange ideer i hovedet og det lyder godt i mellem jeres egne ører, så kan det godt forstyrre læsningen, at man pludselig springer for meget i fantasierne. Derfor må konklusionen være, at man vinder et par kokkehuer ved at spice teksten op, men anmeldelsen kan ikke blive god, hvis man kun kan smage krydderiet!

  • Variation!
Denne er om muligt den vigtigste, for er denne variation ikke til stede, så forsvinder læserne og spændingen fra bloggen. Varier specielt hvordan sætninger startes. I flere - endda nogle af de såkaldt anerkendte blogs - starter forfatter konsekvent hvert afsnit på samme måde. Det er selvfølgelig meget fint, hvis man ved, at det virker, men i længden holder den desværre ikke. Du bliver nødt til at variere dit sprog. Derudover er det også en god idé at variere dine sætningsvalg. En huskeregel kan være fremgangsmåden med en lang og en kort sætning. Begrundelse følger: ingen orker at kæmpe sig igennem updates, der aldrig indeholder punktummer, men bare kører derudaf i én uendelighed, for det er da nok det værste i verden, synes i ikke også det er det? Se selv. Det kan rigtig nok fungere at sætte et par punktummer engang i mellem og ikke blot strø om sig med kommaer. Ydermere er der heller ingen der gider læse 3-ords - blogs. Der skal være kød på sætningerne - ellers bliver det et telegram…

  • Du skal selv gide læse din update
Dette gør, at du inden du smækker updaten fra Word og over i forummet genlæser den og derved yder korrektur. Det er en god ting, for hvis du ikke selv gider læse dit værk, hvem skulle så ellers gide?

Det var 4 få regler. Dette er ikke endegyldige bud på nogen måde, men blot nogle, der har hjulpet mig til at komme lettere igennem al form for skriftlig arbejde.

Debattér, spørg, berus, hvad som helst!
« Seneste Redigering: 25 Aug 2008, 14:54 af Hafiz » Logged

Niko
Gæst
 
Sv: Blogguide
« Svar #32: 26 Aug 2008, 18:54 »

Dejligt indlæg Hafiz.

Det er helt med vilje, at vi/jeg ikke har skrevet om at skrive en god blog. Det er valgt pga. vi/jeg ikke kan vurdere folks niveau, så det ville ikke være fair at skrive om sproget osv.
Logged

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #33: 06 Sep 2008, 15:33 »

Hvor kan man skaffe et ordenlig "skrive-program" ligesom word, har nemlig ikke word på min computer.
Logged

[Min signatur er for stor]

KarelPoborský
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Blogguide
« Svar #34: 06 Sep 2008, 15:36 »

Der er noget som hedder OpenOffice. Gratis og godt så vidt jeg ved Smiley
Logged

Tidligere kendt under navnet "Vestjyde"
Vinder af Champions Freak 2011!

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #35: 06 Sep 2008, 15:37 »

Nogle der har erfaringer med det ? Smiley
Logged

[Min signatur er for stor]

United-styrer
Gæst
 
Sv: Blogguide
« Svar #36: 06 Sep 2008, 15:41 »

Det fungerer ganske glimrende. Bemærk dog, at der ikke er nogen synonymordbog, at retstavningsordboge n ikke er 100 procent præcis, og at Word ikke kan åbne OpenOffice-filer.
« Seneste Redigering: 06 Sep 2008, 15:49 af United-styrer » Logged

ZhotLog
Gæst
 
Sv: Blogguide
« Svar #37: 06 Sep 2008, 15:44 »

I OpenOffice kan man dog gemme filerne som Word filer, sådan at de sagtens kan åbnes i Word. Smiley
Logged

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #38: 06 Sep 2008, 15:47 »

OKay. Vil prøve det. Også må jeg se hvordan det udvikler sig. Dog mest bekymret for grafikken og et evt topbanner Smiley
Logged

[Min signatur er for stor]

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #39: 06 Sep 2008, 15:52 »

Har lige et hurtigt grafik spørgsmål:

Hvordan laver man det der med 5 ud af 6 AaB logoer f.eks, hvor det så er 5 AaB logoer med farve og et i sort hvid ?
Håber i forstår Smiley
Logged

[Min signatur er for stor]

Holm
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #40: 06 Sep 2008, 16:57 »

I OpenOffice kan man dog gemme filerne som Word filer, sådan at de sagtens kan åbnes i Word. Smiley

Hvad fil skal jeg gemme i ?
Der er mange muligheder   Ubeslutsom
Logged

[Min signatur er for stor]

Svendsen89
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Blogguide
« Svar #41: 24 Okt 2008, 10:21 »

Jeg er forholdsvis ny på formuet, men ønsker at lave en blog når den nye udgave af FM Manager kommer på gaden. Jeg har et spørgsmål angående det grafiske ved en blog.

Hvordan får jeg lagt et billede op i bloggen, og hvordan sætter jeg en ramme omkring det ?

På forhånd tak.  Peace
Logged

superpew
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #42: 24 Okt 2008, 10:42 »

Har et spørgsmål til hvordan man kan skrive på højre eller venstre sidde af et billede.

Hvad er koden til det? (: - Har altid bare tilføjet billedet under eller over teksten.
Logged

Suicide
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #43: 24 Okt 2008, 10:47 »

Har et spørgsmål til hvordan man kan skrive på højre eller venstre sidde af et billede.

Hvad er koden til det? (: - Har altid bare tilføjet billedet under eller over teksten.


Kode:
[left][/left]

Kode:
[right][/right]

Den er altid sat til automatisk at skrive i venstre side.

Men hvis du vil have billeder ind i den ene side skal du bruge
Kode:
[float=left][/float]
og der bytter du bare ud med right, hvis det skal være højre side.
Det er også den kode du bruger, hvis du vil indsætte en lille "tekstboks" i den ene side.
Logged

Sådan gøres en entré i crewet!!

Citat af: Nekker
Jeg kan da godt komme forbi og lege stripper  Djævel

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Blogguide
« Svar #44: 24 Okt 2008, 10:47 »

Hvordan får jeg lagt et billede op i bloggen, og hvordan sætter jeg en ramme omkring det ?

Kode:
[img ]adresse til billedet[/img]

Rammer kan jeg desværre ikke hjælpe med, det er noget grafisk.

Har et spørgsmål til hvordan man kan skrive på højre eller venstre sidde af et billede.

Hvad er koden til det? (: - Har altid bare tilføjet billedet under eller over teksten.

Kode:
[float=right] og [/float]
- hvis billedet skal være i højre side. Left hvis det skal være til venstre.
Logged



Sider: 1 2 [3] 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010