Manager: Paolo Sousa, en gammel landsholdsspiller for Portugal (51 kampe på bagen). Ydermere har han spillet i følgende klubber med en del succes som resultat: Benfica, Sporting, Juventus, Dortmund, Inter, Parma, Panathinaikos og Espanyol. Han er nu blevet 37 år og har endelig fået sit ønske om at blive manager for en klub opfyldt.
Valget af klub skal også findes blandt de klubber, som Paolo har været aktivt spillende for:
BORUSSIA DORTMUND
Manageren(fremover omtalt som jeg, for at gøre det lidt nemmere) var selv en del af Dortmunds storhedstid i midten af 90erne som kulminerede med en Champions League truimf i 1997 hvor Juve blev besejret 3-1.
Nuværende situation i Dortmund:Man kunne skrive en roman omkring de elementer, der fik Dortmund fjernet fra toppen. Men faktum er nu at der er en gæld på £104 millioner, hvor sidste afdrag vil forhåbentligt blive betalt i 2030.
Dette betyder dog ikke at klubkassen er helt tom, da der er £7 millioner deri.
Lønbudgettet er på £385.000, hvoraf £384.700 er allerede brugt.
Det sportslige ser ikke helt ringe ud, når man tænker på det økonomiske kaos der har hersket i klubben i lang tid.
Klubben ligger nr. 6 i ligaen efter 19 kampe (16. feb 2008), så forhåbentligt kan det blive til europæisk fodbold næste år, men man ved aldrig hvad der sker med spillet på banen, når en ny manager træder til. Set i lyset af at dette er min første klub, så er det hele lidt nyt for mig og ergo er der risiko for dårlige dispositioner, men det burde være mulighed for i hvert fald at slutte i top 10!
Før at truppen gennemgås vil jeg også bekræfte hvilken taktik der vil blive brugt i forårssæsonen.
Nu hvor jeg befinder mig i Tyskland er det mest nærliggende at bruge én, som er typisk for rækken:
En 5-3-2 Attacking (En af standard-taktikkerne i spillet). Selvom at den indikerer brug af 5 forsvarsspillerne er 2 af disse dog offensive wingbacks, så de kunne ligeså godt karakteriseres som midtbanespillere.
En hurtig gennemgang af truppen:
Målmænd:Roman Weidenfeller er det klare førstevalg i klubben, da han er ganske pålidelig og umiddelbart ingen svage punkter har.
Som reserver er der de lidt ældrende
Alexander Bade og
Marc Ziegler, så her er jeg mere end godt dækket ind. Bonus er at alle 3 målmænd er tyskere og det kan aldrig være en negativ ting.
Forsvaret:Her finder man en interessant blanding af gennemrutinerede kræfter og de yngre talenter.
Christian Wörns,
Robert Kovac og
Dede er alle navne, som enhver fodboldinteresseret vil nikke genkendende til. Udover dem findes dygtige spillere som
Antonio Rukavina,
Phillipp Degen og fænomenet
Jakub Blaszczykowski. Det var i alt 6 rigtig dygtige spillere i en forsvarsafdeling, som også tæller et par tyske talenter:
Mats Hummels og
Markus Brzenska, som må indstille sig på en reservetjans i første omgang.
Midtbanen:Her findes man også en række kompetente spillere, da
Sebastian Kehl,
Tinga og evighedstalentet
Lars Ricken huserer her. Da taktikken gør brug af 3 centrale midtbanespillere bliver der primært brugt de 3 førnævnte og inde i varmen vil
Mladen Petric og
Marc-Andre Kruska også være. En spiller som
Delron Buckley vil komme i klemme og som resultat deraf nok blive afskibet til sommer.
Angribere:Utvivlsomt nogle farlige herrer der er at finde tættest på modstanderens felt:
Alexander Frei,
Diego Klimowicz,
Nelson Valdez og
Giovanni Federico. Uddybelse af disses evner er overflødig.
Konklusion: Vi står godt rustet til de resterende kampe og da der kun er en mindre skade i truppen, så ser det lovende ud.
Starting XI Giovanni Federico – Alexander Frei
8 13 Mladen Petric
11 Tinga – Sebastian Kehl
7 5 Dede Jakub Blaszczykowski
17 16 Robert Kovac – Christian Wörns - Phillip Degen
21 4(C) 23 Roman Weidenfeller
1