home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 09:41:44 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
03 Feb 2025, 22:56 g00n Blogs Minimalistic 2020
26 Jan 2025, 14:30 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
24 Jan 2025, 19:17 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
21 Jan 2025, 13:54 andersnomanni Blogs SAF Challenge
14 Jan 2025, 13:54 Sirstaal Spillersøg... Spillererfaring
01 Jan 2025, 09:52 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
Antal Registrerede Brugere: 23502
  1 Bruger, 1170 Gæster Online.

Nyeste Bruger: brukens5434
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
| | | |-+  Et taktik projekt
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Et taktik projekt  (Læst 8879 gange)
DNE
Landsholdsspiller

Et taktik projekt
« : 24 Mar 2008, 00:19 »

Forord:
Jeg løb jo lidt træt i mit Verona spil (læs; jeg får stadig nervøse trækninger, bare jeg tænker på det), da jeg løb ind i nogle vanskeligheder med stabiliteten i min taktik. Siden har jeg startet et par spil, bare for at løbe ind i de samme vanskeligheder, senest blev jeg ligefrem fyret i Ulricehamns IFK, som var nyoprykkere til den dårligste Svenske række. Efter at jeg i venskabskampene, havde spillet lige op, med hold der lå flere rækker over mig, løb jeg ind i den ene øretæve efter den anden, da jeg mødte modstandere på mit eget niveau. Kun en enkelt kamp vandt jeg, og det var mod ligaens suveræne tophold, men den kamp vandt jeg så til gengæld også så eftertrykkeligt, at den udlignede min elendige samlede målscore.

Det var altså med andre ord, meget tydeligt, at der er en eller anden taktisk nød, jeg endnu ikke har knækket, og det er det der har givet mig inspirationen til denne blog, jeg vil simpelthen forsøge at afsløre nogle af FM's taktiske hemmeligheder, og delagtiggøre i andre i processen. Det kan meget vel blive en lang blog, da jeg lige pt har planer om, ikke bare at nøjes med at få ét hold til at præstere. Jeg vil forsøge at udarbejde nogle taktiske retningslinier, der kan danne basis for gode resultater, stort set ligegyldigt hvilken klub man skulle kaste sig over.

Skulle det undervejs lykkes mig, at få lavet nogle dræbertaktikker (eller taktiksæt, for det er det jeg som udgangspunkt har en teori om, der skal til), vil jeg selvfølgelig se om jeg kan finde et sted at uploade dem, og så poste link og en lille forklaring til dem, her i det første indlæg. Men forvent nu ikke nogen ny Diablo – de dage er ovre, hvor AI'en lader sig snyde så let. Jeg regner ikke med at det kan lade sig gøre, at lave en taktik, der ikke kræver både tilpasning til holdet, og tweaking i løbet af kampene – Det er også derfor mit overordnede mål, blot er at skabe nogle retningslinier, for hvordan en god taktik kan laves.

Målet er i øvrigt også, at holde mine taktikker realistiske – det er jo det FM går ud på, at simulere virkeligheden – så der bliver ikke noget med 1-mands forsvar, 7-mands midtbaner, eller andre suspekte opstillinger.

Handler vil ikke blive slået stort op, men selvfølgelig vil der blive handlet ind i de forskellige klubber, da jeg kan få brug for bestemte spillertyper. Netop spillertyperne vil få mere opmærksomhed end selve handlerne, beløbene jeg betaler eller modtager for spillerne er ikke interessante i denne sammenhæng, det er udelukkende taktikkerne og de deraf følgende resultater, der har relevans i denne blog. Skulle jeg blive fyret undervejs, opretter jeg blot en ny manager, og fortsætter hvor den fyrede slap, igen, det er ikke noget karrierespil det her, det er et eksperiment.

Forvent ikke at opdateringerne kommer som skidt fra en spædekalv, da taktikkerne jo selvfølgelig skal testes rimeligt grundigt, og det at opbygge en ny taktik, for ikke at tale om et helt taktiksæt, kan være en langvarig proces. Forvent heller ikke en prangende grafisk opsætning, det vil jeg simpelthen ikke bruge en masse tid på, til et projekt som dette, så det eneste grafik, der kommer i denne blog, vil højst sandsynligt være de screenshots jeg måtte vælge at sætte ind.

Jeg vil inddele projektet i faser, hvor første fase bliver, at skabe gode resultater, i en klub, hvor det hverken er for svært eller for let at, at få en taktik til at fungere, hvilket nok vil sige, at jeg starter i en klub der ligger lige efter toppen, i den bedste række, i det land jeg måtte vælge at starte i. Når jeg mener at denne fase er fuldendt (hvilket vil sige stabilitet over flere sæsoner), vil jeg nok enten teste teorien i en lignende klub i en anden liga, eller bevæge mig videre til en klub i en anden situation (f.eks. en bundklub eller en llm klub).

Rossonero
Gæst

Sv: Et taktik projekt
« Svar #1: 24 Mar 2008, 00:22 »

Sikke et fornemt intiativ, du har ført ud i livet. Godt nok sidder dette indlæg og kukke lurer i blogsektionen, men det er så sandelig også noget, der mangler her på siden generelt – altså fokus på det taktiske aspekt. Jeg glæder mig til at se, hvilken klub du starter dit eventyr i. Du skal i hvert fald ønskes held og lykke med projektet!

N17
Manager

« Svar #2: 24 Mar 2008, 00:29 »

Har rykket det til træningsbanen - men det er helt sikkert et MEGET spændende initiativ, og jeg glæder mig til at følge det Opstemt

TOTTENHAM HOTSPUR FC
Hadet af mange - elsket af få

westhamfreak
Gæst

« Svar #3: 24 Mar 2008, 00:30 »

jeg vil se mere på det

de lyde dejliget med et nyt tiltag

Daniel-123
Landsholdsspiller

« Svar #4: 24 Mar 2008, 00:30 »

Spændende projekt, jeg følger med..

woodgate97
Gæst

« Svar #5: 24 Mar 2008, 00:32 »

Super initiativ som jeg helt sikkert vil læse videre om. Jeg gik faktisk selv med samme overvejelser men har bare ikke fået gjort det endnu. Dette skyldes til dels også at jeg har fundet en taktik som har virket med alle de hold jeg har været pt. Jeg er derfor selv begyndt at spille med andre taktikker.

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #6: 24 Mar 2008, 00:33 »

Takker.

At jeg placerede tråden i blogsektionen var egentlig helt overlagt, da det jo sådan set er tænkt som en blog over mine fremskridt, så kan de konklusioner jeg måtte nå frem til, altid postes under træningsbanen. Men skidt, nu er den flyttet, så kan jeg da også bare køre den herinde i stedet  Smiley

brotta
Reserveholdsspiller

« Svar #7: 24 Mar 2008, 00:39 »

Det er sgu god stil at lave det, vil helt sikkert følge med, har nemlig heller ikke selv fundet den helt rigtige taktik der bare fungere på tværs af lande- og ligagrænser. Og fint at du ikke fokusere på det grafiske, er sikker på at dem der følger med er mere interesseret i det taktiske aspekt, som Rosso korrekt påpeger nok mangler lidt her på siden.

N17
Manager

« Svar #8: 24 Mar 2008, 00:41 »

DNE: Jeg flytter den da bare tilbage... Opstemt .. Det er intet problem... Wink

EDIT: Så er den tilbage i blog sektionen Smiley

TOTTENHAM HOTSPUR FC
Hadet af mange - elsket af få

ask-ikk
Ynglingespiller

« Svar #9: 24 Mar 2008, 09:30 »

Held og lykke Wink

TBM_DK
Førsteholdsspiller

« Svar #10: 24 Mar 2008, 09:50 »

Super initiativ! Håber du er vedholdende, da det kan hjælpe mange. Jeg følger helt sikkert med Smiley

De skizofrenes motto - Vi er flere end i tror!

EFBMANUTDX2
Reserveholdsspiller

« Svar #11: 24 Mar 2008, 10:08 »

Dejligt initiativ  Grin Det bliver spændendeat følge det.

Viva Ronaldo ! §

Dalle75
Førsteholdsspiller

« Svar #12: 24 Mar 2008, 10:12 »

Det her ligner noget jeg har manglet længe. Jeg skal nok holde øje med tråden. Hvem har du tænkt dig at starte med?

At diskutere med en kvinde er som at læse en avis i stormvejr

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #13: 24 Mar 2008, 10:20 »

Fase 1: Everton

Første station i mine bestræbelser på at finde opskriften på succes bliver Everton. En klub, der ikke er med i den absolutte top, og derfor altså ikke er for nem at skabe noget med, men samtidig en klub, der trods alt har nogle rimelige spillere, og faktisk også et rimeligt udvalg i spillertyper, så altså heller ikke for svære at skabe noget med. Så efter min mening en helt ideel klub, til at starte sådan her et projekt i.

Jeg har kigget lidt på SI's taktikforum, og læst lidt af hvad taktikguruerne har at fortælle. Specielt to af disse guruer havde nogle interessante teorier, som jeg dog ikke hver især var 100% enig i, men kombineret begyndte det at ligne noget, som harmonerer med min FM filosofi.

Den ene af de to jeg lod mig inspirere af, var wwfan, hvis TT&F tråde også i tidligere versioner har virket som inspiration for mig, når jeg er løbet i en blindgyde med en taktik. Og den anden var zagallo.

Wwfans ”frameworks” er jeg ikke den store fan af, dels fordi jeg ikke rigtig har kunnet få det til at fungere, som i tidligere versioner af spillet, og dels fordi jeg i FM07 fik mig brygget frem til en taktik, hvor jeg opnåede stor succes, med at lade holdet angribe og forsvare som et hold, altså udelukkende ved hjælp af holdmentalitetsinds tillinger, og ingen individuelle. Men jeg kan godt lide hans ideer om 3-5 spilsystemer, alt efter om man vil angribe, spille det ballancerede spil, forsvare, kontrollere eller spille kontraspil.

Zagallos 2-6-2 teori giver mig mulighed, for at videreføre mit gamle princip, med at angribe og forsvare som hold, og er altså derfor også tiltalende. Derimod synes jeg teorien er for snævertsynet, med hensyn til de mentale opsætninger af de forskellige spilsystemer, og opdelingen af spilsystemerne brød jeg mig heller ikke om. Man kan efter min mening ikke stille det så firkantet op, som at lave en taktik til hjemmebane og en til udebane, det er muligvis bare et formuleringsspørgsm ål, men jeg kan bedre lide wwfans ideologi, for man kan jo også få brug for at spille offensivt eller kontrollerende på udebane, og kontraspil på hjemmebane.

Mit første taktiksæt, bliver derfor en blanding af de to ovenstående teorier, krydret med mine egne ideer om, hvordan en taktik skal opbygges. Jeg har bestemt mig for, at med en klub som Everton, kan jeg nøjes med i første omgang at lave tre grundtaktikker (hvilket nok også svarer meget godt til, hvad en træner irl, i en klub i samme position, opererer med som udgangspunkt), en der bygger på det offensive angrebsspil, en der bygges op om det ballancerede spil, hvor der søges opbygget en fin ballance mellem risiko og fortjeneste, og sidst men ikke mindst en mere defensiv kontrataktik, hvor man venter på de oplagte muligheder, og så slår en hurtig kontra (hvis en kontra da kan være andet).

I næste update vil jeg gå i dybden med, hvordan jeg opbygger disse taktikker.
« Seneste Redigering: 24 Mar 2008, 10:24 af DNE » Logged

vesperGT
Manager

« Svar #14: 24 Mar 2008, 10:22 »

Jeg synes det er super for dem der vil bruge en taktik der er opfundet, såfremt du finder en, men jeg synes dog at lige præcis taktikkerne skal man selv finde, da det er dét FM08 is all about Thumbs Up

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010