home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
03 Feb 2025, 22:56 g00n Blogs Minimalistic 2020
26 Jan 2025, 14:30 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
24 Jan 2025, 19:17 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
21 Jan 2025, 13:54 andersnomanni Blogs SAF Challenge
14 Jan 2025, 13:54 Sirstaal Spillersøg... Spillererfaring
06 Jan 2025, 20:57 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
01 Jan 2025, 09:52 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
Antal Registrerede Brugere: 23502
  0 Brugere, 1246 Gæster Online.

Nyeste Bruger: brukens5434
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
| | | |-+  Et taktik projekt
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 Udprint
Forfatter Emne: Et taktik projekt  (Læst 8837 gange)
DNE
Landsholdsspiller

Sv: Et taktik projekt
« Svar #30: 30 Mar 2008, 14:07 »

Det bliver interessant at se, hvordan dine resultater bliver. Jeg mindes at have læst, at AI'en skulle have lidt problemer, når man spiller med en AMC, så dit formationsvalg kan sagtens være ganske fornuftigt. Specielt hvis du giver AMC'en en lille pil frem. Jeg har dog ikke selv eksperimenteret med det endnu, da jeg pt. forsøger at få en almindelig flad 4-4-2 til at fungere. Jeg har indtil videre fulgt wwfans anvisninger, og det går nogenlunde.

Som sagt er jeg jo ikke specielt begejstret for den flade 4-4-2, men kan ikke komme udenom, at den er meget universal, og kan bruges i de fleste klubber, men diamantudgaven kommer tæt på at være lige så gangbar i de fleste klubber, og så indeholder den en af mine favoritroller, nemlig den offensive midtbanespiller/hængende angriber, det er jo også i virkeligheden en spiller, der kan skabe lidt ravage i modstanderens taktik.

Den med pilen frem er noteret, og vil blive afprøvet på et tidspunkt.

Christopher10
Førsteholdsspiller

« Svar #31: 30 Mar 2008, 14:35 »

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? vil du have uploadet grundindstillingern e, fra før jeg begynder at udforme taktikkerne? De er forholdsvis enkle, selv at sætte op, og afhænger meget af, hvilke dødboldsskytter du har i truppen, og hvem der er god på hovedstød. I Everton er angriberne ikke blandt de bedste hovedstødsspillere, og de har derfor ikke fået de vigtige roller på f.eks. hjørnespark, men i en trup med f.eks. Jan Koller i angrebet, ville det være oplagt, at placere ham ved forreste stolpe og så lægge boldene ind til ham.

Men måske misforstår jeg dit spørgsmål?

Men om du ikke have et link, sådan man kunne hente din offensive 4-4-2 for alle indstillingerne er lavet, sådan vi andre kunne få glæde af den  Rullende Øjne

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #32: 30 Mar 2008, 14:56 »

Men om du ikke have et link, sådan man kunne hente din offensive 4-4-2 for alle indstillingerne er lavet, sådan vi andre kunne få glæde af den  Rullende Øjne

Nu vil jeg jo godt lige teste taktikken, inden jeg smider den op til download, men du kan jo (som jeg også har set, at du allerede har gjort) prøve at følge de indstillinger jeg har beskrevet.
Hvis mine taktiksæt skulle vise sig at virke, så bliver de selvfølgelig smidt op til download, hvis jeg kan finde et sted at uploade dem.

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #33: 30 Mar 2008, 15:14 »

Kontrataktikken
Denne taktik skal, som navnet antyder, baseres på en kompakt organiseret defensiv, hvor det offensive hovedsageligt vil bestå af kontraangreb. Vi skal forsøge at holde et højt tempo, dels for at stresse modstanderen til at begå fejl, og dels fordi et kontraangreb vil være temmelig ufarligt (ja nærmest spild af energi), hvis det foregår i alt andet end et højt tempo.
Der skal spilles med direkte afleveringer og ikke for mange afleveringer i dybden. Samtidig skal bolden føres hurtigt frem ad banen, så der skal ikke holdes for meget på bolden nogen steder på banen.
Backs skal blive hjemme og forsvare, hvis kontraangebet skulle blive afværget.

Holdinstrukser
Holdmentaliteten sættes meget lavt, på 4 (vær opmærksom på, at holdmentaliteten starter på 0, og at ligesom angriberne i den offensive taktik sætter en maks. mentalitet på 16, sætter centerforsvaret i denne taktik en min. mentalitet på 4).
Den kreative frihed har i forhold til den balancerede taktik, fået endnu et hak ned til 8, den her taktik går først og fremmest ud på, at holde buret rent, og ikke på at lege Ronaldinho oppe midt på banen.
Passing style sættes i den lave ende af direkte, på 13, forhåbentligt betyder det afleveringer i fødderne på modtageren, og ikke foran eller bagved ham.
Tempoet sættes højt på 16, af de grunde jeg har nævnt ovenfor.
Bredden sættes lavt til 6, for at sikre et kompakt forsvar.
Closing down og time wasting ændres ikke i forhold til de andre taktikker.
Den defensive linie trækkes en tand længere tilbage på banen, i forhold til den balancerede taktik, og havner dermed på 8.
Tacklingerne forbliver normale, og indstillingerne for targetmanden forbliver også de samme, som i de to andre taktikker.
Der sættes desuden hak ud for Counter attack (Kontraangreb).

Individuelle instrukser

Målmanden (GK)
Ingen ændringer i forhold til de to andre taktikker.

Det centrale forsvar (DC)
Ingen ændringer i forhold til de to andre taktikker.

Backs (DR/DL)
I forhold til den balancerede taktik, skal forward runs og run with ball sættes til rarely, alt andet er som i den balancerede taktik.

Den defensive midtbane (DMC)
I forhold til den balancerede taktik, sættes through balls ned på mixed.
Tight marking slåes til, og hold up ball slåes fra.

Kanterne (MR/ML)
Ingen ændringer i forhold til den balancerede taktik.

Den offensive midtbane (AMC)
Passing style ændres til holdindstillingen, da det lige så nemt kan være ham, der erobrer bolden på f.eks. et hjørnespark, og altså derfor er ham, der skal sætte kontraangrebet i gang, med en måske lang aflevering frem til en spillere længere fremme ad banen.
Through balls sættes ned til mixed.

Targetmanden (Johnson)
Passing style ændres til holdindstillingen og fluebenet fjernes ud for hold up ball.

Angrebskollegaen (Yakubu)
Passing style ændres til holdindstillingen.

Og så skal der testes
Jeg forestiller mig, at den balancerede taktik, nok som oftest vil være udgangspunktet fra kampenes begyndelse. Mod svage modstandere kan jeg eventuelt starte med den offensive taktik, eller i hvert fald skifte til den, hvis jeg døjer med lige at få scoret målene. Mod markant stærkere modstandere vil jeg muligvis starte med kontrataktikken, eller i hvert fald skifte til den, hvis der hurtigt tegner sig et billede af, at vi ikke har ret meget at skulle have sagt i kampen.

Jeg starter nok med at spille en halv sæson, og så vende tilbage med en analyse af hvordan taktikkerne har virket i den periode og så ændre på de ting, som ser ud til ikke at virke. Det er nok lidt bagvendt, ikke at foretage ændringerne fra kamp til kamp, men jeg mener, at det er nødvendigt, at være sikker på, at spillerne er spillet ordentligt ind i taktikken, og samtidig at være sikker i min sag, om hvad det er der virker, og hvad der ikke virker, og ikke mindst hvorfor.

Christopher10
Førsteholdsspiller

« Svar #34: 01 Apr 2008, 16:01 »

De indledende manøvrer
Allerførst skal jeg have lagt mig fast på en opstilling. En god allround opstilling, der kan bruges mange steder er selvfølgelig en ganske almindelig 4-4-2, men som nogen måske ved, så er det altså ikke en taktik, der sådan rigtig falder i min smag. Derfor vælger jeg den næstmest oplagte, som stadig er en 4-4-2, men med en diamant på midten, frem for den flade kæde. Den giver måske nok lidt huller på den centrale del af banen, men den ulempe opvejes efter min mening af, at der dannes flere spilmuligheder helle vejen frem ad banen, og samtidig bindes forsvar og angreb godt sammen. Kun kanterne får en kort pil frem ad banen.
....

Har lavet en taktik lidt ud fra din, men har det problem at jeg lukker ret mange mål ind, har du en løsning ?
« Seneste Redigering: 01 Apr 2008, 16:04 af Rossonero » Logged

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #35: 01 Apr 2008, 21:27 »

Har lavet en taktik lidt ud fra din, men har det problem at jeg lukker ret mange mål ind, har du en løsning ?

Har du lavet alle tre?

pointen er jo, at man skal skifte mellem de tre taktikker, alt efter modstander og kampforløb.

Ind til videre har jeg haft de bedste erfaringer med den balancerede og kontrataktikken, den offensive lader kun til at virke optimalt mod markant svagere modstandere. Jeg holdt i øvrigt nullet mod Arsenal, med kontrataktikken, og har også i andre taktikker formået at score mål med den, så den er ikke helt åndsvag, men den dur nok ikke mod en modstander der graver sig for meget ned. Den balancerede er en god all-round taktik, som dog ikke imponerer mod de helt store hold, men det kan jo være, at det er anderledes, hvis man selv er et af de store hold  Smiley

De kampe jeg ind til videre har spillet, er det egentlig gået ok, selvom det ikke har været prangende på udebane. Venskabskampene var på ingen måde imponerende (resultatmæssigt i hvert fald, spillet så egentlig meget godt ud), men siden først sæsonen gik igang, er der faktisk røget en del point på bogen. Men mere om det, når engang jeg får spillet lidt flere kampe, så der er grundlag for en ordentlig analyse af hvad der virker og hvad der ikke gør.

TBM_DK
Førsteholdsspiller

« Svar #36: 03 Apr 2008, 22:17 »

Jeg bruger selv to forskellige taktikker med mit FCN hold, som jeg blogger om og der ser det indtil videre ud til, at jeg har fået skabt en god balance imellem en offensiv og en mere defensiv taktik. Begge taktikker bliver brugt flittigt i de fleste af mine kampe alt afhængigt af, hvordan kampene forløber. Der er billeder både af opstillinger og holdindstillinger i min blog.
Det jeg vil sige med det her er, at det kan sgu godt lade sig gøre at få bakset noget fornuftigt sammen omkring et hold, som ikke umiddelbart ikke er det stærkeste. En anden ting jeg også vil påpege er, at jeg er meget stor tilhænger af en 4-4-2, men grundet spillermaterialet har jeg været nødsaget til at gå på kompromis med anden opstilling.

De skizofrenes motto - Vi er flere end i tror!

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #37: 04 Apr 2008, 10:10 »

Jeg bruger selv to forskellige taktikker med mit FCN hold, som jeg blogger om og der ser det indtil videre ud til, at jeg har fået skabt en god balance imellem en offensiv og en mere defensiv taktik. Begge taktikker bliver brugt flittigt i de fleste af mine kampe alt afhængigt af, hvordan kampene forløber. Der er billeder både af opstillinger og holdindstillinger i min blog.
Det jeg vil sige med det her er, at det kan sgu godt lade sig gøre at få bakset noget fornuftigt sammen omkring et hold, som ikke umiddelbart ikke er det stærkeste. En anden ting jeg også vil påpege er, at jeg er meget stor tilhænger af en 4-4-2, men grundet spillermaterialet har jeg været nødsaget til at gå på kompromis med anden opstilling.

Har lige kigget lidt på dine taktikker.

Hvordan fungerer det, med at spille på offsidefælden i en defensiv taktik, med dyb baglinie? i mit hoved virker det lidt bagvendt, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det ikke kan være en god ide  Smiley
Og hvordan fungerer det, med at spille med forholdsvis lavt tempo (eller med forholdsvis offensiv mentalitet), og så samtidig spille på kontra? igen synes jeg det virker lidt bagvendt, men igen kan det selvfølgelig bare være min tolkning af indstillingerne der er helt gal (det er faktisk slet ikke usandsynligt).

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #38: 04 Apr 2008, 10:58 »

Ja nu har jeg selv læst tactical theorems and frameworks og har også selv lavet taktikker ud fra det.
Jeg må indrømme at jeg synes det er gen-læsning. Kunne du ikke lige så godt ha' oversat tactical theorems and frameworks?

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #39: 04 Apr 2008, 11:07 »

Ja nu har jeg selv læst tactical theorems and frameworks og har også selv lavet taktikker ud fra det.
Jeg må indrømme at jeg synes det er gen-læsning. Kunne du ikke lige så godt ha' oversat tactical theorems and frameworks?

Som sagt har jeg fundet inspiration i wwfans TT&F, men også i 2-6-2 teorien, og har egentlig forsøgt at kombinere de to. wwfans framework bruger jeg slet ikke, da 2-6-2 reglen tiltaler mig mere, men wwfans opdeling, med en offensiv, en balanceret og en kontrataktik kan jeg godt lide, da jeg (ligesom han) mener, at det svarer nogenlunde overens med, hvad en manager irl bruger som taktisk udgangspunkt.

Men wwfans frameworks bryder jeg mig altså ikke om, dels fordi jeg ikke har haft den store succes med dem i specietl FM08 og egentlig heller ikke overrumplende meget i FM07. Og dels fordi det er for omstændigt at foretage bare små mentalitetsændringe r i en taktik hvor sådan et framework er brugt.

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #40: 04 Apr 2008, 11:15 »

Som sagt har jeg fundet inspiration i wwfans TT&F, men også i 2-6-2 teorien, og har egentlig forsøgt at kombinere de to. wwfans framework bruger jeg slet ikke, da 2-6-2 reglen tiltaler mig mere, men wwfans opdeling, med en offensiv, en balanceret og en kontrataktik kan jeg godt lide, da jeg (ligesom han) mener, at det svarer nogenlunde overens med, hvad en manager irl bruger som taktisk udgangspunkt.

Men wwfans frameworks bryder jeg mig altså ikke om, dels fordi jeg ikke har haft den store succes med dem i specietl FM08 og egentlig heller ikke overrumplende meget i FM07. Og dels fordi det er for omstændigt at foretage bare små mentalitetsændringe r i en taktik hvor sådan et framework er brugt.
Okay Wink
Det tog du da meget pænt.  Thumbs Up
Men forstår godt hvad du mener og vil gerne trække min kritik tilbage

NichlasKirk
Gæst

« Svar #41: 05 Apr 2008, 17:30 »

Kommer der snart analyser? Smiley

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #42: 05 Apr 2008, 22:28 »

Kommer der snart analyser? Smiley

Jeg har ikke så meget tid til FM for tiden, så det går ikke så hurtigt med at få spillet kampene, men de skal nok komme, når jeg lige får tiden (så må vi jo håbe det bliver før FM09 udkommer).

NichlasKirk
Gæst

« Svar #43: 06 Apr 2008, 00:57 »

Okay, skulle lige sikre mig du ikk havde glemt den her blog Smiley
Skal siges jeg bruger Kontrataktiken med STOR succes
KIU Thumbs Up

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #44: 06 Apr 2008, 10:59 »

Okay, skulle lige sikre mig du ikk havde glemt den her blog Smiley
Skal siges jeg bruger Kontrataktiken med STOR succes
KIU Thumbs Up

Med hvilket hold?
Det er kanon med den slags respons, så har man jo også lidt at sammenligne sine egne resultater med.

Sider: 1 2 [3] 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010