Rosenborg - jakten på en ny æra | del IIKORT TID ETTER KNUT TØRUMS AVGANG startet jakten på en ny hovedtrener for Rosenborg. I Belgia, nærmere bestemt universitetsbyen Gent fantes en gammel RBK-kjenning: Trond Sollied. De siste årene hadde det vært mange utskiftninger på trenersiden i Rosenborg med Åge Hareide, Ola By Riise, Per Joar Hansen, Per-Mathias Høgmo og nå sist Tørum. Men hele tiden hadde det egentlig vært reserveløsninger for mislykkede forsøk i å hente Sollied. Med unntak av Hareide som forlot RBK til fordel for det norske landslaget. Denne gangen var sjansene større enn noensinne for å hente hjem gulltreneren fra 1998. Dessverre var det ikke gode nyheter daglig leder Nils Skutle kom hjem med etter å ha besøkt Sollied i Belgia.
- Det var blant annet familiære forhold som gjorde at han til slutt måtte si nei. Dette er nå et avsluttet kapittel, fortalte Skutle. For med med belgisk kone og sønn i skolealder bestemte Sollied seg for å bli værende i Belgia. Og dermed måtte Rosenborg på ny gjennoppta trenerjakten.
I de påfølgende dagene etter Sollieds avslag, ble både den danske landslagssjefen Morten Olsen og Stuart Baxter nevnt som kandidater til å ta over trenervervet i Trondheims-klubben. Tunge navn, med massevis av erfaring. Det var derfor mange som ble tatt litt på senga da Rosenborgs nye hovedtrener ble presentert.
- Rosenborgs nye hovedtrener er svensk og heter
Erik Hamrén, innledet styreleder Terje Svendsen pressekonferansen med.
- Jeg synes det er en skikkelig utfordring. RBK er en storklubb i Skandinavia og blir møtt med respekt i resten av Europa også, sa Hamrén.
- Jeg har jobbet mye med ulike måter å spille på, avhengig av hvilke spillere man har i stallen, og hvilke lag man møter. Det er forskjell på å møte Fredrikstad på Lerkendal, og Barcelona på Nou Camp for å si det slik. Jeg synes fort det blir for mye snakk om tall. Det er mange måter å spille 4-4-2 på, RBK gjorde det vel i høst også? Det jeg vil forsøke å oppnå er underholdende fotball. 1, 2 eller 3 spisser har mindre betydning, det viktigste er å få resultat. Et delmål er å etablere et bra pasningspill, det er jeg veldig opptatt av, slo den nye hovedtreneren fast.