home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 400 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
| | | |-+  Vejen til en god blog?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Vejen til en god blog?  (Læst 24604 gange)
Zulue
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #15: 25 Feb 2008, 19:34 »

http://www.fmfreaks.dk/index.php?topic=12333.0

- umiddelbart den bedste blog, for tiden. (:
Logged

LosCules
Gæst
 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #16: 25 Feb 2008, 20:01 »

Først og fremmest skal historien være ordentlig, dvs. at hvis selve indholdet af bloggen er noget skidt, så nytter det ikke at grafikken er fantastisk, men for mig betyder designet og udseendet på bloggen også noget. Afsnitsinddeling er jo først og fremmest et must, og det skader jo bestemt ikke, at der er nogle velvalgte billeder med evt. ramme. Jeg synes, at Thorøes gamle blog, One of the Dons var et klasseeksempel på det, kan stærkt anbefale alle at læse den ved at trykke her.
Logged

SirToby
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #17: 25 Feb 2008, 20:07 »

Overblikket skal være godt, og opdateringerne skal byde ind til læsning. Grafikken kan være med til at give et bedre overblik, men det skriftlige kommer i første række. Der må kun være yderst få grammatik- og stavefejl, før jeg er tilfreds. Slutteligt kan klubvalget også have sit at sige.

... og så skal blogskriveren også gerne have et ry for at lave gode og lange blogs.
Logged

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #18: 25 Feb 2008, 20:17 »

Først og fremmest skal historien være ordentlig, dvs. at hvis selve indholdet af bloggen er noget skidt, så nytter det ikke at grafikken er fantastisk, men for mig betyder designet og udseendet på bloggen også noget. Afsnitsinddeling er jo først og fremmest et must, og det skader jo bestemt ikke, at der er nogle velvalgte billeder med evt. ramme. Jeg synes, at Thorøes gamle blog, One of the Dons var et klasseeksempel på det, kan stærkt anbefale alle at læse den ved at trykke her.

One of the dons har været lidt en pine for mig. Ved godt man skal passe på med at kritisere noget som er så elsket.
For mig er One of the Dons en middelmådig blog. Billederne synes jeg er fænomonale, og den enkle opsætning er også minimalistisk perfekt. Thorøes synsvinkel og skrivestil og også atypisk og egentlig ret fed, men hans grammatik og sætningskomposition halter bare så meget efter.

 
Dig og Sean tager på pub. I tager på pub med fire styks lejeaftaler i lommen. I tager på pub med store smil nærmest sømmet fast fra øre til øre.
Du bestiller fire store øl. Du tager en smøg. De skrev under alle sammen. De fire, i ønskede, skrev alle sammen under. Og i er fucking lykkelige.

I mine øjne er sætninger som ovenstående, fra One Of the Dons, ligefrem forfærdelige, og ikke en fryd for hverken øje eller ører. De er, for mig, i længden enerhverende og ulidelige.

Det skal dog siges, at ideen i One of the Dons er så lækker, at jeg også er en af de mange der har fulgt med. Og Thorøe skriver fantastisk, hvis man kigger på normen for hans alder.
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #19: 25 Feb 2008, 21:08 »

http://www.fmfreaks.dk/index.php?topic=12333.0

- umiddelbart den bedste blog, for tiden. (:

Så det er den bedste blog for tiden! Men hvad mangler den for at blive den bedste blog du nogensinde har læst?

Jeg er interesseret i at få så mange input som muligt, da jeg vil gøre et forsøg på at skabe en blog med ultimativt apeal. Eller i det hele taget finde ud af om sådan noget kan lade sig gøre?
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

Zulue
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #20: 25 Feb 2008, 21:12 »

Den er skrevet rigtigt, flot opsætning og flot grafik.

Jeg vælger selv at gå efter 3 faktorer, når jeg skal skrive det bedste.
1 - Skrivemåden, ingen stavefejl eller småfejl.
2 - Opsætning, overskueligt.
3 - Grafik.

(: Som jeg mener jeg har gjort i min egen blog. Smiley
Logged

AMRDK
Gæst
 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #21: 25 Feb 2008, 21:23 »

Lækker opsætning sætter jeg meget højt Smiley
Logged

Guldbrand
Gæst
 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #22: 25 Feb 2008, 21:24 »

Den bedst mulige måde jeg kan beskrive min "bedste måde at skrive blog på" er Ikke for meget, ikke for lidt

Bloggen skal ikke være for detaljeret, men skal heller ikke have mangler i historien. Updatesene i bloggen skal heller ikke være for lange, men heller ikke for korte. Der skal ikke være for meget grafik, men heller ikke for lidt. Desuden skal grafikken være enkel og flot - Det hjælper ikke noget at overdynge sin blog med masser grafik.

Opsætningen skal være flot og nem at gå til. Den skal behage øjene, og der skal helst ikke være alt for mange farver på en gang.

Selve skrivemåden er for mig ligegyldig. Om man skriver som en journalist, eller en sportsfan. Eller om det er fra manageres synsvinkel har ikke nogen betydning. Dog så længe at man får det til at fungere. F.eks. Skriver man som en journalist, så skal sproget være godt, og helst ikke for mange fejl i teksten.

Noget jeg elsker ved en blog, er at man også har mulighed for bare at skimte den igennem, og stadig kunne følge med. Dvs. at der meget gerne må være en form for oversigt i updatesene. Det kan f.eks. være stillingen, eller resultaterne. Det kan også være overskrifter over hvem man har købt eller solgt osv. På den måde kan man hvis man ikke lige har så meget tid, eller lyst stadig følge med i bloggen uden at skulle læse det hele igennem.

Til sidst, så er der selvfølgelig også hvilket hold man spiller med. hold uden for Europa siger mig absolut ingenting, og derfor vil jeg ikke følge med i blogs om sådanne hold.
Logged

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #23: 25 Feb 2008, 21:35 »

Zulues blog: http://www.fmfreaks.dk/index.php?topic=12449.45

Ja, det er en god blog, dog ikke min type.

Som du selv siger, så skriver du grammatisk godt, og din sætningskomposition er ganske god.
Opsætningen er enkel og fungerer fint. Som nogle også nævner, så er din detalje med "Siden sidst" faktisk ret fed, og noget jeg sagtens kunne finde på at tyvstjæle Wink

Grunden til den ikke lige fænger mig, er nok at jeg ikke kan "føle klubben".
Jeg kender dine spillere og resultater, men jeg kan ikke mærke stemningen og ved egentlig ganske lidt om klubben og dens folk.
De ting du beskriver, er alt sammen info jeg kan få ved at se sreenshot af dit spil. Jeg savner at du bruger din fantasi.

Jeg siger dermed ikke at du skal lave noget anderledes, for den er en velskrevet blog, i den stilart jeg ville kalde "Den resultatorienterede"
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

Hallas
Gæst
 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #24: 25 Feb 2008, 21:44 »

Når vi snakker om blogskrivning må min priointering være således:

1. Hvor godt bloggen fanger mig.
2. Det sprogmæssige. Dvs. komposition, variation osv.
3. Det grafiske og overskueligheden i bloggen.

På disse baggrunde synes jeg også, at den bedste blog jeg til dato har læst, er majvangs Real Oviedo-blog.
Logged

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #25: 25 Feb 2008, 22:01 »

Det allervigtigste for mig er førstegangsindtryk. Jeg ved ikke, men jeg synes, at jeg næsten med det samme kan mærke, hvis "forfatteren" har givet sig i kast med noget han ikke kan kapere. Fx en der prøver, at skrive som en journalist, men egentlig ikke er den store skribent. Der foretrækker jeg klart, at ham der ikke har de helt store skribent-evener, smider et par SS og så forklarer med sine egne ord.
Nu har jeg lige læst første update i majvangs Oviedo blog, og den er utrolig velskrevet, men jeg fik ikke lyst til, at læse videre. Jeg skimmede hurtigt første update af Anti Glazers igennem og jeg kunne ikke slippe den før, alle updates var læst. Detaljer, men alligevel ikke for mange. Et godt eks. på dette er en af SirTobys ældste blogs, den om det der Conference hold, som jeg blev anbefalet. Det samme skete med Dusty78DKs blog om Genoa og Bademesterens om Hucknall. Alle blogs jeg har fået anbefalet, at læse og ikke rigtig kunne slippe, før de var læst.
Altså, medmindre du kan skrive sjovt, spændende, fængende og varieret, så drop den lange smøre og få smidt en masse SS og forklar dem, med en smule ekstra detaljer.
Logged

Build Me Up Buttercup!

7kfum
Gæst
 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #26: 25 Feb 2008, 22:22 »

Jeg finder det meget interessant at se, at der er et "generationsskifte" på vej på blog-scenen. Alle de blogs der i denne tråd er blevet nævnt, er ikke skrevet af højtstående og profilerede navne på fmf's blog-scene. Men derimod af folk som først har fået deres gennembrud med deres nuværende blog.

For at kunne give mit bud på en perfekt blog, er jeg nød til at nævne min egen, som man kan finde link til i min signatur. Alle prøver vel altid at opnå mål inden for grænser og det ypperligste mål på denne blog scene, må være at lave "den bedste". Derfor er det noget alle blog-skribenter, inklusiv jeg selv går efter.

Jeg mener derfor, at der er mange faktorer, der spiller ind i en god blog; Det skriftlige er udgangspunktet for enhver blog, og må derfor sættes i højsædet. Opsætningen skal være enkel for øjet og indbyde til læsning, derfor er det vigtigt, at det er neutrale og ikke for farvestrålende billeder, der er at finde i en update. Grafikken kan også sættes ind under opsætningen men som før nævnt, synes jeg, at det er meget vigtigt at billederne, appellerer til læseren og noget centralt i din historie. Til sidst og bestemt ikke mindst er det det vigtigt, at fejl er et ord, der forbindes med minimum, mens nytænkning er maksimum.

Jeg vil igen påpege, at for at kunne give et bud på en ønskeblog, må jeg meget selvisk hive min egen frem. For som før sagt, sigter forfatteren altid efter mål inden for egen grænser. Og eftersom jeg umiddelbart ikke har nogen grænser for min optimisme/krav til mig selv, er mit mål at lave den bedste blog, som nogensinde er set på siden. Men i den forbindelse må jeg af nulevende blogs nævne Rossonero og SirToby's nuværende historier.
« Seneste Redigering: 25 Feb 2008, 22:24 af -Sommer- » Logged

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #27: 25 Feb 2008, 22:25 »

Jeg er selvfølgelig glad for at høre at der er nogle enkelte der synes om min blog, og hvis de savner inspiration, så vil jeg gerne fortælle hvordan jeg startede min blog.

Inden jeg overhovedet satte mit spil igang, undersøgte jeg en række forskellige klubber rundt omkring i de lavere rækker. Har en forkærlighed for at spille klubber op gennem rækkerne.
Jeg bestemte mig for, at for at bloggen skulle blive spændende, skulle det være et hold med udsigter i, og med en historie.

Real Oviedo skilte sig hurtigt ud. Historien om en klub der gik fra, at i 90'erne opleve Uefa cup succes (ikke at de vandt), være et sikkert midterhold i Primeraen og have verdensstjerner som Prosenecki og Collymore, til at gå konkurs 2 gange på 5 år, og stort set stå uden stadion og en hullet økonomi i dag, var næsten en historie i sig selv.

Da Real Oviedo var valgt, gik jeg i gang med at læse alt det jeg kunne finde om klubben på nettet. Både dansk og engelsk. Satte mig selvfølgelig også ind i lokalområdet, byen Oviedo, de nærmeste konkurrenter og kulturen dernede.  

Da min viden omkring Oviedo (både klub og by) og omegn, var så vidtstrakt som muligt, gik jeg igang med google delen. Jeg googlede mig simpelthen frem til så mange Real Oviedo billeder som muligt. Gettyimages.com er også blevet brugt flittigt, til at hente diverse brugbare billeder ned.

Da jeg endelig startede spillet, havde jeg allerede da, en mappe med mere end 500 billeder, der kunne bruges til de forskellige updates, samt en ret god viden om klubben, dens historie osv.

Første update i bloggen blev først skrevet da jeg var et stykke inde i sæson nummer 2. Jeg skulle være sikker på det var et holdbart spil. Da jeg nu lig er blevet færdig med 5. sæson, så er holdbarheden i orden.

Men inden updatesne begyndte at blive spyttet ud, satte jeg mig ned og opbyggede et persongalleri. Scouts, ungdomstrænere, præsident, bloggere, journalister osv. Folk der skille have biroller i historien.
Locations har jeg også skrevet ned, som f.eks den kælderrestaurant der vendes tilbage til.

Alt i alt, så havde jeg galleriet klar, inden jeg gik igang med at skrive.

Min blog er stadig ret ny, og derfor er hverken persongalleriet eller alle locations endnu kommet i brug, men det skal såmænd nok komme.

Jeg bestemte mig samtidig for at skrive fra mange forskellige vinkler: managerens, objektive pressemøder, subjektive medier, en vendekåbe blogger, fugleperspektiv, i fanhøjde, udpensle specifikke begivenheder. Groft sagt, beskrive tingenes tilstand fra mange sider, og ikke altid med de samme holdninger!

En lang opridsning af tankerne og arbejdet bag min blog, og de (forhåbentligt) mange kommende updates.

Hvordan arbejder i jer fremad?

EDIT: Åh jo, med hensyn til opsætning og grafik, ja der har jeg altså ingen evner, så der prøver jeg bare så godt som jeg kan
« Seneste Redigering: 25 Feb 2008, 22:32 af majvang » Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Den rigtige måde at skrive en blog på?
« Svar #28: 25 Feb 2008, 22:30 »


Nu har jeg lige læst første update i majvangs Oviedo blog, og den er utrolig velskrevet, men jeg fik ikke lyst til, at læse videre.

Se dette var netop en ting jeg frygtede lidt ved min LAAANGE forhistorie. Jeg ville have at folk skulle fornemme klubben. Kunne mærke den døssige atmosfære i Asturien, men jeg var vel vidende om, at den var så lang og detaljeret, at mange med det samme ville springe fra.
Det gør mig nu ikke så meget. Bloggen er ustruktureret og detaljerig. Så selvom de næste updates ikke på nogen måde har samme omfang, så lægger jeg vægt på en detaljeret beskrivelse, så i var nok sprunget fra alligevel Wink

Det er jo smag og behag
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Vejen til en god blog?
« Svar #29: 25 Feb 2008, 23:17 »

Der var engang en klog mand (eller kvinde) der sagde noget om, at man ikke kommer foran, ved at gå i andres fodspor. Det tror jeg bestemt også gælder med blogs, begiver man sig ud i samme stil, som en anden god blog, så beder man om, højst at få den næstbedste blog, da det som regel er den første, folk husker bedst. Så umiddelbart vil jeg mene, at du er på vej ud af det helt rigtige spor med din blog, der er gjort et enormt forarbejde ikke bare med at researche, men også med at planlægge skriveriet (noget jeg kunne lære noget af).

For mig er det hverken grafik, stil, vinkel, grammatik eller layout der gør en god blog, for mig er det den glæde for spillet og for historien, man kan fornemme der ligger bag. Hvis forfatteren virkelig brænder for sit spil, og for at holde folk opdateret, hvad enten det er på den ene, eller den anden måde, så skinner det også igennem i teksten.

Jeg tror i øvrigt ikke, at man skal gøre sig de store forhåbninger om at gøre alle tilfreds, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Men følger man sin egen stil, og leger med de ideer man nu får, så tror jeg ikke det kan gå helt galt.
Logged

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010