home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
04 Okt 2024, 20:26 RasmusA12 Blogs Rejsen gennem Portugal
03 Okt 2024, 19:41 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
Antal Registrerede Brugere: 23430
  0 Brugere, 756 Gæster Online.

Indlæg: 1132894 over 31376 Emner
Nyeste Bruger: purvaaerocity
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Slap af - det' OK!
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Slap af - det' OK!  (Læst 719 gange)
Niels
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Slap af - det' OK!
« : 07 Feb 2008, 08:18 »

Der er efter min mening sket et skred i negativ retning i den måde, hvorpå vi som samfund betragter div. uddannelsesinstitut ioner og dertil hørende læreplaner og studerende. Der er sat så stor fokus på slutmålet ”en færdig-uddannet på kortest mulige tid”, at vi dels er i gang med at dræbe kreativiteten, hvilket i sidste ende bl.a. vil ødelægge landets forskertrang og opfindsomhed, og dels skaber mennesker, der ikke er i stand til at glædes ved hinanden, sig selv og dvæle ved øjeblikket.
Et enkelt eksempel herpå er 10. klassernes (D)OSO, hvor 15-16-årige mere eller mindre skal tage stilling til, hvad de vil være, når de bliver voksne – og så er det ellers bare at gå efter det. ”Fjumreår” er fy-fy, højskoleophold betragtes ikke længere som kundskabs- og bevidsthedsudvidend e, og skifter man uddannelse, er man en belastning for samfundet.
Og der levnes ingen tid til pause, hvor mennesket kan sunde sig og genopbygge lysten til videre-udvikling. Det er bare videre-videre-videre uden udvikling – og efter min mening frem mod et usundt livssyn i et usundt samfund.
Og man får ingen bedre idéer en de, der kommer efter man har kedet sig lidt...
Jeg tror, vi ville tage et stort skridt fremad, hvis vi ikke hele tiden var fokuseret på fremad!!!
Logged


Thore
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Slap af - det' OK!
« Svar #1: 07 Feb 2008, 08:30 »

Jeg har nu ikke haft de problemer..
Efter 9. klasse tog jeg på teknisk skole som radio/tv mekaniker, men da det ikke var brugbart tog jeg et halvt år fri, hvorefter jeg tog på teknisk skole som bager. Det var så heller ikke lige mig, så jeg tog en 10. klasse på VUC og nu er jeg så midt i 2.g på gymnasiet.
Jeg syntes man har utrolig stor frihed til at skifte uddannelse, og man kan virkelig få prøvet noget af, hvilket har hjulpet mig meget.
Men det er rigtig at indtil man bliver 18 følger ens gamle studievejleder fra folkeskolen en, hvilket faktisk er meget rart hvis man har brug for hjælp
Logged

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Slap af - det' OK!
« Svar #2: 07 Feb 2008, 10:18 »

Jeg har personligt lavet en mindre ko-vending på det her punkt, fra tidligere at være i den anden grøft, må jeg nu erklære mig enig med dig, Niels. Regeringens ambitioner om at tvinge de unge hurtigst muligt gennem en uddannelse, sender kreativiteten ud på et sidespor, og det gavner bestemt ikke hverken landet eller den enkelte unge. Hvis man tænker tilbage på sit allerførste "fjumreår" Børnehaveklassen (hvor kreativiteten var i højsædet), så var det da om noget det år der virkelig tændte en på at komme igang med at lære noget, man blev virkelig tændt på at starte i første klasse, og glædede sig som en sindsyg. men efter 9-10 års undervisning, kan jeg egentlig godt forstå, at der lige kan være behov for et lille pusterum, for lige at overveje hvilken vej man vil fortsætte frem (man skal bare passe på at det pusterum ikke bliver for stort, så man ender med at gå i stå, for det vil heller ikke være sundt hverken for landet eller personen selv).

Selv knoklede jeg på, gik direkte fra folkeskolen (10.klasse) og videre til elektriker uddannelsen, og igen direkte derefter til en videregående uddannelse som Installatør. Og må da indrømme, at skoletrætheden begyndte at melde sig til sidst i forløbet. Men nu efter 5 år i det pulserende erhvervsliv, kan jeg da egentlig godt mærke at jeg godt kunne tænke mig at læse lidt videre, hvilket så desværre af helt andre årsager nok aldrig kan komme på tale.
Logged

Suicide
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Slap af - det' OK!
« Svar #3: 07 Feb 2008, 10:31 »

Godt emne!

Jeg brugte selv 10. klasse på en efterskole, som en slags fjumre år, derefter fortsatte jeg på HHX, fordi jeg gerne ville ind i noget med handel. Jeg var på daværende tidspunkt arbejdsdreng i en slagter afdeling i en føtex. Da min mester og førstesvenden tilsyneladende var tifreds med det arbejde jeg udførte, blev de ved med at spørge om jeg var sikker på, at jeg ikke ville starte i lære som slagter, for så skulle der jo nok være en mulighed for det, til trods for at de (mester og førstesvend) et par måneder tidligere havde afvist en anden arbejdsdreng der gerne ville i lære. Men han var meget doven og tog sjældent vagter, faktisk virkede det som om han ikke gad.
Nå men endeligt takkede jeg ja til tilbudet, og efter godt 3 mdr. på HHX skiftede jeg til føtex som fultids arbejdsdreng indtil jeg den 1.1.07 startede i lære som slagter. Et valg jeg ikke har fortrudt, da jeg endnu mere har fået øjnene op for de mange uddanelses muligheder inden for Dansk Supermarked!
Men ellers har jeg tænkt på at jeg gerne vil læse ernæring bagefter, men det er jo altid noget man i fremtiden kan starte på.
Logged

Sådan gøres en entré i crewet!!

Citat af: Nekker
Jeg kan da godt komme forbi og lege stripper  Djævel

Niels
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Slap af - det' OK!
« Svar #4: 14 Feb 2008, 15:01 »

Det slår mig, der er en politik-tråd. En ell. anden med fingrene i kagedåsen burde flytte denne debat derover!  Thumbs Up
Logged


Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010