JUNI 2008: SÆSON AFSLUTNING...Efter en blandet sæson, hvor man i Dortmund kom hele følelses-registret igennem, endte man på en 5.plads der giver adgang til UEFA Cuppen. Et mål man havde sat sig inden man gik igang. Så det er bestemt en dejlig følelse.
Alexander Frei, som med 18 mål i 28 kampe blev topscorer, blev også kåret som årets spiller i Dortmund.
Den endelige stilling blev således: (Top 10)
1. Bayern München
2. Hamburger SV
3. Werder Bremen
4. Bochum
5.
Dortmund6. Stuttgart
7. Schalke 04
8. Hannover
9. Frankfurt
10. Leverkusen
Andre steder i Europa, vandt
Spanien EM med en finale sejr på 2-1 over naboen
Portugal.
David Villa blev dobbelt målscorer i den kamp, mens Ronaldo reducerede for Portugal.
Celtic vandt UEFA Cuppen, efter en finalesejr på 2-0 over
CSKA Moskva fra Rusland.
I den kamp scorede japanske Nakamura og italienska Donati.
Inter vandt Champions League ved at slå
Barcelona med 4-2 i en medrivende finale.
Målscorer for Inter blev Ibrahimovic med 2, Crespo og Chivu. For Barcelona var det Thiago Motta og Ronaldinho.
DORTMUND PROFIL FORLADER KLUBBEN!Sebastian Kehl er ikke længere Dortmund spiller. Den 28-årige Kehl skifter til Werder Bremen på en fri transfer.
Kehl har gennem hele sæsonen nægtet at skrive under på en ny kontrakt, så der var ikke meget Dortmund kunne gøre.
Det eneste plus ved dette er, at det giver luft i løn-budgettet, da Kehl tjente en god portion penge. Dette betyder at Dortmund skal ud og handle ind til denne position, og det siges at manager Skovmand allerede har et par prominente navne i kikkerten. Hvem han henter, holder han dog for sig selv.
" Vi kigger på flere navne. Men økonomien skal være rigtig, og spilleren skal selvfølgelig ville til Dortmund."
Mere havde han ikke at sige!
DORTMUND HANDLER IND!Efter en placering som nummer 5, afgang af et par spillere, og en justering af budgettet betød at Dortmund havde omkring 220 millioner at handle ind for! Men... Dortmund havde svært ved at finde nogen der ville afsted til klubben. Nogle handler blev det dog til:
Den 21-årige midtbane spiller
Jan Verthongen er kommet til fra Ajax på en fri transfer.
Han forventes at være back-up til den defensive midtbane, hvor klubben vil ud og hente en profil som første valg.
Verthongen har haft en kanon sæson i Ajax, men har bestemt sig for at prøve noget nyt, og slog til da Dortmund lagde et tilbud på bordet. "Det er stort det her. Jeg har altid gerne ville til Bundesligaen for at prøve kræfter der, og da Dortmund ringede, slog jeg til. Jeg ved godt at jeg må nøjes med bænken, men hvis jeg træner hårdt, kan man aldrig vide", lød det fra Verthongen. Dortmund har også hentet den 23-årige
Sebastian Freis på en fri transfer fra Karlsruhe, hvor den unge angriber ligeledes har haft en god sæson. Han forventes at spille på B-holdet, da de klare favoritter til pladserne i angrebet er Frei, Valdez og Klimowicz.
Dortmund har endnu engang været i Ajax for at købe ind. Dortmund har hentet den rumænske højre-back
George Ogãraru for 55 millioner kroner. Ogãraru skal fungere som back-up til Phillip Degen, der indtil idag var klubbens eneste højreback. Skovmand er yderst tilfreds med købet: "Med købet af George, er holdet ved at falde på plads. Jeg er yderst tilfreds med at vi fik ham så billigt da Ajax ville have 80 mil i første omgang. Med tilgangen af George er vores højreside på plads. Nu søger jeg blot efter en defensiv midtbane spiller og en midterforsvarer. Måske en målmand." Ogãraru selv siger: "Dette er en stor mulighed for at vise mine evner i en større liga. Dortmund er med i Europa denne sæson, hvilket gjorde beslutningen nemmere. Og når Verthongen samtidig tager med, bliver det lidt nemmere at falde til", siger rumæneren.
DEFENSIV MIDTBANE SPILLER TIL DORTMUND:Dortmund har hentet den ønskede forstærkning til den defensive midtbane. Først forsøgte man at hente Fabian Ernst i Schalke, men de blokerede skiftet ved at forlange 210 mio for ham. Dernæst forsøgte man sig forskellige steder, ind man havnede i Stuttgart, hvor man købte mexicaneren
Pavel Pardo for ca 80 millioner kroner. Mange vil mene det er mange penge for en spiller der måske kun har 3 år tilbage i sig, men Skovmand siger: "Da vi kunne få Pavel for 80 mio, slog vi til. Han havde en fantastisk sæson i Stuttgart, og han er en ønske-spiller. Med ham er holdet næsten på plads!" sagde en glad Skovmand.
Udover Pardo, har Skovmand været i Brasilien og hente stor-talentet
Lulinha. Det unge stjerne-frø har kostet Dortmund 31 millioner kroner. Han er dog med Brasilien til OL, så Dortmund må vente med at bruge ham.
Andre steder i Europa kan det nævnes at Chelsea har hentet
Giuseppe Rossi til en pris af
470 millioner!
Det lægger uden tvivl et kæmpe pres på unge Rossi's skuldre.
Dortmund har afvist et bud fra Man Utd på Alexander Frei.
United skulle angiveligt have budt 80 mio på angriberen, men Dortmund valgte altså at takke pænt nej.
Første Dortmund opgave efter ferien bliver pokal kampen mod
Rathenow, fra amatør rækkerne.