home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 10:26:46 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23454
  1 Bruger, 1299 Gæster Online.

Nyeste Bruger: concordemayfai...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Politik Indland- Udland
0 Brugere og 8 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 58 Udprint
Forfatter Emne: Politik Indland- Udland  (Læst 153920 gange)
Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Sv: Politik Indland- Udland
« Svar #435: 16 Sep 2011, 12:07 »

Lad mig lige gøre det klart: Jeg stemte LA fordi det er deres politik jeg bedst kan identificere mig med. Der betyder sgu ikke at jeg er enig i alt hvad de blå foretager sig. Men det er da rart at vi kan blive enige om noget Wink

Gør kontanthjælpen lavere, evt. højere SU, lavere skatter (alle skatter), og lad og få mere bruger betaling - dog i moderat vis. Ingen forskelsbehandling på rig og fattig, så det kan betale sig at arbejde det ekstra. Det er i min optik den eneste måde vi får flere i arbejde, flere i uddannelse og derved væksten op. Samtidigt kommer vi det store overforbrug der til dels er på den offentlige sundhedssektor til livs. Samtidigt kan man smide efterløn ad helved til, pensionen og sygedagpengene ned (gradvist). Hvis skatter bliver sænket har alle haft en chance for at spare op til de bliver gamle og dårlige tider.

I er sikkert ikke enige, men det er altså min grundholdning til det danske samfund. Take or leave it Wink

Problemet med at man sætter skatterne ned den samme procentdel er jo bare at en direktør kan få (hypotetiske tal coming up) 50.000 ekstra i lommen om året ved en 1% skattelettelse mens en sosuhjælper eller hvem der nu ikke tjener så meget kan få 500 ekstra i lommen om året ved en 1% skattelettelse. Jeg ved godt at det er totalt forkerte tal, men pointen er at de ekstra brugerbetalinger, mangel på efterløn og pension osv hvor folk kan spare op, kun vil komme de rige til nytte. De fattige sidder i forvejen stramt i det og vil få en minimal smule ekstra luft i budgettet ved at skatten bliver sat ned - Det er ikke noget som vil give dem en jordisk chance for at spare op til både det ene og det andet, samtidig med at brugerbetalingerne stiger.

EDIT: Denne diskussion imellem rød og blå blok er da et forbillede for at man på regeringsplan sagtens ville kunne samarbejde på tværs af blokkene...  Rullende Øjne
« Seneste Redigering: 16 Sep 2011, 12:08 af Gazlgor » Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #436: 16 Sep 2011, 12:10 »

Og det er der min mening om gratis uddannelse kommer op igen. Den rige er rig af en grund. Han har uddannet sig og arbejdet hårdt. Noget sosu-hjælperen også vil have muligheden for med gratis uddannelse.

Jeg er udmærket klar over at vedkommende garanteret ikke havde de muligheder da dine fiktive personer var børn, og det er da også derfor jeg snakker om gradvis ændringer. Så de altså følger med dem der er børn nu, og så dem der er voksne nu ikke mister alt.

Vuelve la ilusión

Roman
Reserveholdsspiller

« Svar #437: 16 Sep 2011, 12:14 »

Og det er der min mening om gratis uddannelse kommer op igen. Den rige er rig af en grund. Han har uddannet sig og arbejdet hårdt. Noget sosu-hjælperen også vil have muligheden for med gratis uddannelse.

Jeg er udmærket klar over at vedkommende garanteret ikke havde de muligheder da dine fiktive personer var børn, og det er da også derfor jeg snakker om gradvis ændringer. Så de altså følger med dem der er børn nu, og så dem der er voksne nu ikke mister alt.

Har du overvejet, at nogle mennesker faktisk godt kan lide deres arbejde? Det virker lidt som du tror at man kun bliver sosu-hjælper pga tvang og ikke at folk faktisk uddanner sig det de har lyst til, og ikke hvad der giver flest penge.

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #438: 16 Sep 2011, 12:17 »

Som Roman siger, så er der folk der ikke har lyst til at blive direktører. Derudover, så kan man ikke just regne med at alle i den danske befolkning kommer til at sidde på de velbetalte jobs med store pengepunge. Hvem vil du have til at passe de gamle og børnene, hvem skal asfaltere vejene, hvem skal bygge huse, hvem skal tømme skraldet? Selvfølgelig har man fra barnsben af præcis de samme muligheder (hvis man ikke tror på social arv), men det er sgu ikke alle der har lyst til at blive direktører, og det er sgu ikke alle der får jobbet når stillingen bliver slået op.

Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Enged
Gæst

« Svar #439: 16 Sep 2011, 12:18 »

Jeg synes egentlig heller ikke, at den udeboende SU behøver at blive sat op. Jeg bor i en forholdsvis dyr lejlighed, får udeboende SU og arbejder på et ganske almindeligt ungdomsjob 10-12 timer om ugen. Jeg har masser af tid. Hvis jeg ikke var så doven, så kunne jeg sagtens nå at lave alle mine lektier og afleveringer, og jeg kunne faktisk også arbejde endnu mere. Jeg har ikke brug for, at SU'en sættes op, det ville da selvfølgelig være rart, men jeg synes, at det ville være spild af penge. Jeg går ganske vist i gymnasiet, men min roommate læser på 5. semester på universitetet, og han har endnu mere tid end jeg har, og han læser endda rigtig, rigtig meget. Derfor kan jeg virkelig ikke se, hvorfor SU'en skal sættes op for udeboende.
Hvis det endelig er sådan, at man på ingen måde kan overskue et arbejde ved siden af at man går i skole, så må man arbejde i sine ferier og spare sammen der. Hvis det også er for meget, så må man se indad og tænke sig om, og virkelig overveje om det er den uddannelse man skal have. Hvis man ikke kan klare uddannelsen under samme vilkår som alle andre, kan man så klare at konkurrere mod de modstandere, når man skal ud og have et job indenfor sin branche? Som arbejdsgiver vil jeg da hellere ansætte ham med 7,0 i snit, der også har arbejdet, fremfor ham med 7,5 der ikke har arbejdet.

Enged
Gæst

« Svar #440: 16 Sep 2011, 12:25 »

Nu bruger i SOSU-assistenter som "fattige". Det er altså ikke fordi, at de får en helt vildt ringe løn. Det er ikke vanvittigt mange penge, men de har da nogle. Deres middelløn ligger på 22.000. I forhold til hvor kort uddannelsen egentlig er, så synes jeg nu, at det er en helt fin løn, og den stiger jo også, jo mere erfaring man får, ligesom den gør alle andre steder.

Roman
Reserveholdsspiller

« Svar #441: 16 Sep 2011, 12:27 »

Nu bruger i SOSU-assistenter som "fattige". Det er altså ikke fordi, at de får en helt vildt ringe løn. Det er ikke vanvittigt mange penge, men de har da nogle. Deres middelløn ligger på 22.000. I forhold til hvor kort uddannelsen egentlig er, så synes jeg nu, at det er en helt fin løn, og den stiger jo også, jo mere erfaring man får, ligesom den gør alle andre steder.

Det var mere et eksempel, kunne også have skrevet butiksansat, skraldemand osv. Smiley

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #442: 16 Sep 2011, 12:29 »

Selvfølgelig, ikke alle har lyst til at blive direktører. Men min teori er at hvis alle nu uddannede sig højt, så ville have et langt større forskningsniveau i landet, og det vil betyder at vi slet ikke skal bruge så mange folk til at lave det "grove" arbejde. Jo flere der uddanner sig, jo flere idéer får de til forbedringer og effektivitet på "groft" arbejde - jo færre folk skal der til for at udføre det "grove" arbejde.

I øvrigt er jeg fuldstændig enig med dig Enged, SU'en er ganske rimelig, og jeg bor ligeledes i en dyr lejlighed (3500 om måneden) med masser af fritid jeg kunne bruge på at arbejde - hvis jeg gad.

Vuelve la ilusión

Enged
Gæst

« Svar #443: 16 Sep 2011, 12:32 »

Du kan da slet ikke bruge skraldemand som eksempel. Skraldemænd tjener altså fedt. De kan sagtens konkurrere med folk, der har korte eller mellemlange videregående uddannelser. Generelt set er der jo ingen med uddannelse, der ligger og fedter rundt omkring fattigdomsgrænsen. Det er folk, der arbejder som ufaglærte.

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #444: 16 Sep 2011, 12:37 »

Nu er der jo heldigvis stor forskel på uddannelserne, og jeg har personligt ikke tid til at arbejde ved siden af SUen. Nu er jeg så i den økonomiske situation at jeg har fået barn og derfor bliver jeg nødt til at arbejde for at kunne få det hele til at hænge sammen (da den generelle SU ikke stiger når man får børn). Jeg har i forvejen svært ved at nå at få læst alt det jeg skal, og når jeg kommer til at arbejde 5-10 timer ekstra om ugen, så ved jeg at jeg slet ikke når det. Det kommer så til at gå ud over fagligheden i min uddannelse, og det er da noget som man i blå blok vil være stærkt utilfreds med? Eller er det okay at dem der kommer ud af universiteterne klarer deres uddannelse, men slet ikke har den samme faglige viden som dem der har kunne klare sig uden et arbejde ved siden af? I sidste ende kan jeg blive sat af i ræset efter arbejdspladser (i forvejen er der meget stor arbejdsløshed blandt akademikere), og så står jeg med min lange uddannelse uden job fordi at SUen ikke blev sat op.

Selvfølgelig kan nogle folk klare sig med den SU der er nu - Men det er ikke fordi at det kan betale sig at tage en uddannelse og det er svært at få det hele til at hænge sammen. Skulle man ikke i stedet gøre det attraktivt at få en uddannelse? Det går jo ud over fagligheden at man bliver nødt til at arbejde ved siden af, og det er ikke fordi at vores gymnasieelever i forvejen scorer ret højt i alle de forskellige tests man har indført.

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #445: 16 Sep 2011, 12:55 »

Jeg kan sagtens følge dit (og garanteret mange andres) problem.
Min mening er nok at det er vægten af uddannelserne den er galt med. Hvis 1 ECTS-point ikke i arbejdstid er ens over hele landet som den burde, så er det jo der den lægger.

Vuelve la ilusión

Enged
Gæst

« Svar #446: 16 Sep 2011, 13:01 »

Det at gymnasieelever ikke får specielt gode karakterer er der én stor grund til. Det er simpelthen for let at komme ind. Det er ikke for at træde nogen over tæerne, men man skal altså være dum som en dør, for ikke at kunne komme ind på en gymnasiel uddannelse. Niveauet spænder virkelig bredt. Jeg ved godt, at man vil have flere gennem de gymnasielle uddannelser, men som det ser ud pt. så burde man først og fremmest forbedre folkeskolerne. I min klasse er der, sjovt nok alle sammen piger, 5-6-7 piger, der absolut ikke har noget at gøre på et gymnasium. De er sådan set alle sammen søde nok, men ingen af dem får specielt gode karakterer, og de fleste af dem har faktisk allerede dumpet 1 eller 2 fag, og resten af deres karakterer ligger på 4 eller 02 og måske et enkelt eller 2 7-taller. Ingen af dem arbejder for at forbedre sig,
Jeg har ganske vist selv dumpet matematik, men til gengæld er resten af mine karakterer i den helt anden ende, med undtagelse af fysik hvor jeg fik 4, så jeg har ingen problemer med at følge med.

Det her vil lyde lidt "hårdt", men nu er du, Hawk, jo kommet ret sent i gang med din uddannelse, og du ramte så den alder, hvor man begynder at stifte familie. Det er jo sådan set helt i orden, men det er også 100% din egen "skyld", hvorfor jeg mener, at du, og alle andre i din situation, egentlig ikke har ret til øget støtte. Der er ingen forhold, der har tvunget dig til at vente med din uddannelse, og i princippet kunne du have sparet penge op i løbet af dine "fjumre år", så du ikke ville stå i den situation nu.

knudsen_0
Landsholdsspiller

« Svar #447: 16 Sep 2011, 13:07 »

Jeg ved nu ikke hvor fair det er at straffe folk som vil stifte familie eller have børn. Det er jo sådan set den eneste måde at give vores race videre på, og faktisk burde det ikke blive straffet overhovedet. Om det så skal være en forhøjning af SU'en eller det er andre tiltag, der skal til, det vil jeg ikke komme nærmere ind på, men jeg synes ikke det er uddannelses- og SU-systemet der skal bestemme hvornår man vil have børn.

Vuelve la ilusión

Erzael
Manager

« Svar #448: 16 Sep 2011, 13:12 »

Angående SU'en, så kan jeg slet ikke forstå jeres arrigskab over for den. Mange unge mennesker betaler penge for at bo hjemme, og skal også betale alle deres regninger som tandlæge, mobil og tøj. Udover det stiger egentbetalingen også på uddannelserne, så bøger, lommeregnere og studieture er altså bestemt ikke gratis. Så jeg kan slet ikke følge jer i, at man ikke har noget fornuftigt at bruge den hjemmeboende SU til. Synes bestemt ikke den skal afskaffes, nærmere sættes op hvis den skal røres!

Enged
Gæst

« Svar #449: 16 Sep 2011, 13:23 »

Det er skam heller ikke for at straffe. Det er for at folk beslutter sig for at tage en uddannelse i stedet for at vente. Nu ved jeg nemlig, at Hawk snart fylder 29, og jeg mener, at han er på sit 7.(?) semester på universitetet. Uden at ville pege fingre, om end det måske kan forståes sådan, så er det altså for sent at komme i gang med en uddannelse.
Det ville dog ikke være noget, der ville forarge mig, hvis man sætter en ekstra sats på SU'en til folk, der har børn. Jeg må indrømme, at jeg rent faktisk troede, at der allerede var det, men det er så åbenbart kun for hjemmeboende, hvilket dog nok kun er på 500 eller 1000 kroner ekstra, om end det stadig er en slags penge.

Angående SU'en, så kan jeg slet ikke forstå jeres arrigskab over for den. Mange unge mennesker betaler penge for at bo hjemme, og skal også betale alle deres regninger som tandlæge, mobil og tøj. Udover det stiger egentbetalingen også på uddannelserne, så bøger, lommeregnere og studieture er altså bestemt ikke gratis. Så jeg kan slet ikke følge jer i, at man ikke har noget fornuftigt at bruge den hjemmeboende SU til. Synes bestemt ikke den skal afskaffes, nærmere sættes op hvis den skal røres!
Nu må du lige stramme op. Ville dine forældre tvinge dig til at betale for at bo hjemme, hvis du ikke havde et arbejde eller fik SU? Ville de så smide dig ud hjemmefra? Det tror jeg ikke. De ting ud nævner, udover lommeregnere er jo forbrugsgoder. Tandlæge kan du undgå, hvis du blot passer dine tænder. Hvilke bøger taler du om? Er det dem du smider væk, som du så skal betale for? Smiley
Når du går på gymnasiet, så har du også masser af tid til at have et arbejde ved siden af.

Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 58 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010