g00n
FmFreaks' Venner
Offline
|
|
Blog af Miles Jacobson
Der vil komme et par blogs i løbet af denne uge (afhængigt af om nogen af dem får lov til at blive offentliggjort eller ej!), men det vil som sådan ikke blive blogs om nye features. Disse starter midt i næste uge.
Denne uges blogs vil omhandle nogle af de ting som sker bag scenen hos SI.
Denne blog vil fokusere på hvordan vi udvalgte de nye features til FM2010, og processen som vi gennemgår. Jeg er flere gange blevet spurgt på forummet og i interviews om hvilke processer vi gennemgår og hvordan vi har ændret denne process til dette års spil.
Som jeg nævnte i en tidligere blog plejede vi at gemme bade bugs og idéer til nye features i same database. Dette var dog for ineffektivt, da det betød at der var nogle ting som slet ikke blev kigget på. Derfor har vi delt databasen op i to, så vi nu har en database til bugs, og en til forslag til nye features.
Det var tidligere også ret tilfældigt hvilke forslag til nye features som røg ind i databasen. Tiden ved vores feature-møder var delt op mellem at kigge på forslag iv ores database, forslag i vores interne wiki, e-mails som blev sendt til os, og idéer som vi fik på feature-møderne.
Disse møder var også nogle gange lidt underlige, da vi plejede at have ét møde som varede i flere dage, og som alle var med til.
I år gjorde vi det at vi delte møderne op i de samme moduler som spillet er opdelt i – kampe, medier, database, diverse (finans, database og andet), den grafiske brugerflade og platform (platform er den kode som du aldrig lægger mærke til, men uden den ville spillet ikke virke!)
Databasen med features blev delt op på samme måde, så vi på forhånd vidste hvad der ville blive diskuteret på hvilke møder. Nye forslag til features skulle tilføjes til hoveddatabasen (det skal de stadig), hvorefter jeg skulle godkende eller afvise dem til tilføjelse i features-databasen – grunden til dette er, at nogle idéer simpelthen ikke er lovgivningsmæssigt mulige, eller ikke passede til det vi gerne ville med spillet, så det virker fornuftigt at skille sig af med disse forslag før vi begynder at diskutere dem – der er jo ingen grund til at diskutere noget som ikke er muligt alligevel.
Hvert feature-møde for hvert område varede mindst 2 dage. Nogen gange matte vi mødes igen efter andre møder hvis der var nogen områder som overlappede hinanden. Hvert eneste forslag til nye features i databasen blev diskuteret – alle 800!
Nogle af disse ting ville I måske ikke kalde en feature. At ændre en tekst på en knap ville fx ikke blive kaldt en feature af ret mange, men vi er nødt til at have alting separat i databasen, så sådanne ting tæller også. Dette er en af grundene til at vi ikke annoncerer at ’der er så og så mange nye features i spillet’ i pressemeddelelsen om det nye spil, som vi ville have gjort i tidligere år. Hvis jeg skulle give jer et tal fra feature-databasen ville det være et godt stykke over 200, og mange af dem ville ikke have talt med i tidligere år.
Nogle af disse features tager måske en time at lave. Andre tager måneder, eller i nogle tilfælde år. Andre igen skal laves i stadier, så noget af det kommer med i dette års spil, og vi allerede ved hvordan det skal udvides i de kommende år. Men ved at have det hele i én database bliver det meget nemmere at holde styr på disse ting, og sørge for at vi ikke glemmer noget vigtigt.
Selve møderne blev også afholdt på en lidt anderledes måde i år. Vi gik over til et afstemningssystem, hvor alle som var med til møderne (og det var åbne møder, så alle i huset kunne deltage selv om det ikke var deres eget område) kunne stemme på hvor feature på en skala op til 5, og alle havde også en ’joker’ hver til hvert område af spillet – dette fordobler deres stemme. Dette betød at nogle features fik en score på 150%, men det betød bare at disse features havde meget høj prioritet. Andre feature havde en score på under 50%, hvilket betyder at det er meget usandsynligt at de nogensinde vil blive ført ud i livet, da der altid vil være noget som er vigtigere at få lavet – hver af disse features vil vi dog kigge på igen hvert år til disse møder.
Efter alle møderne gik produktionsteamet hos SI sammen med programmørerne for hvert område, for at fastsætte tidshorisonter for alle features, og dad et var gjort blev de forskellige features uddelegeret til de forskellige personer i udviklingsteamet baseret på prioriteten (den specifikke features score) og den tid som var fastsat til dem.
Som I nok kan forestille jer, havde vi langt flere features som vi gerne ville have med i spillet end hvad vi havde tid til, så dette scoringssystem var nødvendigt. Det betød at de features som havde den højeste prioritet blev lavet, men også at hvis der var tid til overs kunne vi lave nogle af de andre. Dem vi ikke havde tid til i år vil sandsynligvis komme med i FM2011 - og der var helt sikkert nogle ting som vi virkelig gerne ville have med i år, men som vi simpelthen ikke havde tid til, samt et par nye idéer.
Med hensyn til nye forslag, vil der i løbet af hele året blive indtastet flere forslag til nye features i databasen. Disse kommer fra forummerne, fra vores research team, test team, interne idéer og eksterne idéer. Nogle af disse får vi hurtigt styr på og diskuterer dem med det samme, specielt hvis det er en lille ting, eller noget som relateret til noget som allerede er i spillet. Andre er vi klar til at diskutere til feature-møderne til FM2011, og med den mængde idéer som er i databasen på nuværende tidspunkt (mere end 1.200) har vi sikkert også nok til møderne til FM2012, FM2013, FM2014 og FM2015!
|