FmFreaks

Andre Managerspil => Omklædningsrummet => Emne startet af: Sunbao 11 Okt 2012, 16:04



Titel: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 16:04


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Inferno 11 Okt 2012, 16:29
De to sidste videoer har godt nok været kedelige og irrelevante. Og flere gange præsenterer han features, der har været med i mange år som nye. Skuffende.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mama99ai 11 Okt 2012, 17:03
Citat af: Inferno 11 Okt 2012, 16:29
De to sidste videoer har godt nok været kedelige og irrelevante. Og flere gange præsenterer han features, der har været med i mange år som nye. Skuffende.


Formålet med denne og den forrige video har jo IKKE været at vise NYE features, men i stedet hvordan de har FORBEDRET features og navigationen i spillet og gjort det hele mere intuativt.

Jeg synes det er klasse at de nu har sat de mest vigtige knapper (Scouting & Transfer bid m.m.) helt frem på spiller profilen, så du ikke behøver at vælge det fra en drop down menu...

..endnu mere fedt synes jeg det er at man nu kan customize player profile vinduet - det er 100% fedt. Jeg har brugt lang tid i FM2012 på at skifte mellem de forskellige tabs på en spiller for at se hans stats, hans bedste position, hans scout rating m.m. - nu kan du selv sammensætte det hele på én side - det kommer til at spare tid...

Absolut verdensklasse  >:D


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 20:28
Jeg er faktisk lidt skuffet over de ting, som er kommet med I Fm13. Ser ikke ud til at de har brugt meget tid på, at gøre spillet til en udfordring. Hvilket er en skam, når det i hvert fald de sidste 4 spil, har været alt for nemt at spille.

Jeg er derudover ret enig med Inferno, ikke meget man kunne bruge de sidste 2-3 video til.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:02
Hvordan mener du at spillet har været alt for nemt at spille ?


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 21:38
Synes bare ikke at det har været svært de sidste par år, at have et lower league hold og gjorde dem til et tophold. Dybste set skyder jeg skylden på de regens der kommer frem i spillet, der er alt for mange og spillets Ai er alt for passiv og laver alt for mange fejlkøb.

For mig, er det et problem, at spillet ikke bliver gjort mere svært. Måske de skulle lave forskellige sværhedgrader i spillet, sådan at man ikke får alt for mange nye til at leave spillet.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:43
Well sværhedsgraden, er fin som den er. Problemet er at mange har udnyttet diverse dødbolds bugs etc. Disse er seføli forsøgt rettet, men om der så findes nye er jo så en anden sag.

Den dag de indfører sværhedsgrader ser spillet sit endeligt.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 21:46
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:43
Well sværhedsgraden, er fin som den er. Problemet er at mange har udnyttet diverse dødbolds bugs etc. Disse er seføli forsøgt rettet, men om der så findes nye er jo så en anden sag.

Den dag de indfører sværhedsgrader ser spillet sit endeligt.


Har aldrig forsået de dødbolds bugs, eller retter sagt har aldrig fået det til at virke. Men jeg har altså svært ved at se, hvorfor spillet ikke skulle kunne klare at have sværhedsgrader, det kan da heller ikke være godt. At nogen mener spillet er for nemt at opnå sine mål i


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:48
Citat af: Phata 11 Okt 2012, 21:46
Har aldrig forsået de dødbolds bugs, eller retter sagt har aldrig fået det til at virke. Men jeg har altså svært ved at se, hvorfor spillet ikke skulle kunne klare at have sværhedsgrader, det kan da heller ikke være godt. At nogen mener spillet er for nemt at opnå sine mål i.


Well hvis du mener du har fundet dig en taktik der smadre alt, så smid den væk, den udnytter jo formentligt nogle bugs somewhere i AI'en.

Sværhedsgrader i et spil som fm, vil ødelægge muligheden for netspil etc, derudover er folk ikke mere på et sammenligneligt niveau. Oven i hatten vil det jo så betyde du nærmest skal kode 3-4 ekstra spil i spillet, hvis alt skal gøres i forskellige niveauer.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 21:55
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:48
Well hvis du mener du har fundet dig en taktik der smadre alt, så smid den væk, den udnytter jo formentligt nogle bugs somewhere i AI'en.


det er dog ikke spillet, på banen, som er for nemt. Jeg mener det er for nemt at få en klub til at blive rig, da alle hold får alt for gode regens, derfor kan man i sidste ende enten have et hold af regens, eller blive rig som bare pokker og købe sig vej frem.

Har aldrig kunne smadre alt, i hvert fald ikke indtil der kommer for mange regens
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:48
Sværhedsgrader i et spil som fm, vil ødelægge muligheden for netspil etc, derudover er folk ikke mere på et sammenligneligt niveau. Oven i hatten vil det jo så betyde du nærmest skal kode 3-4 ekstra spil i spillet, hvis alt skal gøres i forskellige niveauer.


Havde jeg ikke lige tænkt på, men der kan vel sagtens bare være 2 niveauer ... Men noget synes jeg, der skal gøres, for i længde er det altså ikke sjovt at vinde alt, fordi der er mange regens.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:57
Okay, så det er regens du ser som et problem eller faktisk hedder de newgens nu om stunder, hvor mange år frem i tiden taler vi her om at problemet opstår.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 22:00
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 21:57
Okay, så det er regens du ser som et problem, hvor mange år frem i tiden taler vi her om at problemet opstår.


Omkring sæson 4-5 begynder der at være for mange top regens, efter min smag i hvertfald. Kan godt være det bare er mig, eller ikke noget der holder mig fra at købe spillet, kunne bare godt tænke mig at der ikke altid er 10-20 17årige spillere som er blandt verdens bedste.

BTW har sendt en Besked til dig, undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 22:05
Okay :) men selvom de ikke har nævnt noget om dem i video bloggene, som jo er forbeholdt til nye features, må man da kraftigt formode, at de har forsøgt at fintune newgens også.

Besvaret


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: g00n 11 Okt 2012, 22:11
Det er et veldokumenteret problem at AI'en er alt, alt for dårlig til eksempelvis squad building, og at det derfor som regel ikke er noget problem at have det bedste hold i verden (og blive ved med det) efter en årrække.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 11 Okt 2012, 22:16
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 22:05
Okay :) men selvom de ikke har nævnt noget om dem i video bloggene, som jo er forbeholdt til nye features, må man da kraftigt formode, at de har forsøgt at fintune newgens også.

Besvaret


Det må vi gå ud fra, og tak for hjælpe :)
Citat af: g00n 11 Okt 2012, 22:11
Det er et veldokumenteret problem at AI'en er alt, alt for dårlig til eksempelvis squad building, og at det derfor som regel ikke er noget problem at have det bedste hold i verden (og blive ved med det) efter en årrække.


Godt, jeg ikke er den eneste der tænker dette. Men vi må vel håbe, at de har lavet lidt om på det, selvom at de ikke siger noget  :-\


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mikk1446 11 Okt 2012, 22:19
Ser samme problem som Phata.
Hvis man vil bruge noget ekstra tid på at finde de rigtige regens, så er det nærmest for let.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 11 Okt 2012, 22:21
Citat af: mikk1446 11 Okt 2012, 22:19
Ser samme problem som Phata.
Hvis man vil bruge noget ekstra tid på at finde de rigtige regens, så er det nærmest for let.


Nu er der jo så heller ikke nogen der tvinger en til at udnytte et problem i spillet :) det er jo helt op til en selv om man vælger at købe dem alle.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 11 Okt 2012, 23:22
Det der med, at det er for let at blive en rig klub tror jeg de har fikset nu :)

Den nye finansmodel skulle jo være betydeligt mere virkelighedstro, og bare kig på skatteprocent i Danmark! Det bliver ikke på samme måde let at skabe en topklub mere. I hvert fald ikke i Danmark. Det er en udfordring jeg ser frem til!

Anyway, så synes jeg faktisk godt om alle de nye features der er i år. Jeg så stadig gerne at spillerne fik mere personlighed og blev differentieret fra hinanden, så man virkelig kunne få øjnene op for mandskabspleje. Men det kommer jo nok en dag. Ellers synes jeg faktisk at spillet tegner til at blive det bedste, og muligvis en konkurrent til FM07, der imo er det bedste FM til tiden jeg har spillet.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mikk1446 11 Okt 2012, 23:29
Citat af: Sunbao 11 Okt 2012, 22:21
Nu er der jo så heller ikke nogen der tvinger en til at udnytte et problem i spillet :) det er jo helt op til en selv om man vælger at købe dem alle.


Jaah true, men kender du ikke det - man har fundet en voldsom regen og så er fristelsen simpelthen for stor.
Jeg spiller manager udelukkende på talentarbejde, så jeg bruger overdrevet mængder tid på at finde regens. Det er rart at se frugten af sit arbejde, meeeen....


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mama99ai 12 Okt 2012, 07:31
Hvis man vil have mere udfordring, så vil jeg anbefale Lower League Management - finde en klub der ikke har top finanser og ikke har mulighed for at sende scouts rundt i hele verden - så tager det i det mindste meget længere tid før man bliver et tophold.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sir Jeppe 12 Okt 2012, 07:47
Imo er det slet ikke mængden af regens der er problemet overhovedet, men derimod prisen. Man kan ofte hente de absolut bedste regens rundt i verden for max. 50 mio, hvilket jeg syntes er det største problem. Men hvis du syntes spillet er for let at komme til tops, er det jo bare om at starte med et mindre hold ;)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mama99ai 12 Okt 2012, 07:52
Og så kan jeg på det varmeste anbefale at spille mod "rigtige mennesker" via et LAN spil eller lignende - noget som også bliver forbedret i denne version.

Jeg spiller hvert år et LAN spil med 2 andre i england (Chelsea, Arsenal og Man Utd) og det er utrolig udfordrende - de taktikker og spillere som ville have vundet alt hvis du spillede alene bliver virkelig sat på prøve når man spiller mod venner. Du bliver virkelig testet i at kunne tweeke taktik under kampen og du har ikke alene bud på det gode talenter, hvilket stiller endnu større krav til dit scounting set up - det kan klart anbefales  :)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 12 Okt 2012, 08:04
Citat af: Sir Jeppe Nielsen 12 Okt 2012, 07:47
Imo er det slet ikke mængden af regens der er problemet overhovedet, men derimod prisen. Man kan ofte hente de absolut bedste regens rundt i verden for max. 50 mio, hvilket jeg syntes er det største problem. Men hvis du syntes spillet er for let at komme til tops, er det jo bare om at starte med et mindre hold ;)



Er Sportfreunde Lotte en lille nok klub, at føre til at blive det næst største hold i Tysk fodbold ?


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sir Jeppe 12 Okt 2012, 08:14
Citat af: Phata 12 Okt 2012, 08:04
Er Sportfreunde Lotte en lille nok klub, at føre til at blive det næst største hold i Tysk fodbold ?


Ja nu kender jeg jo ikke klubben, men det er vel op til ham der spiller om man syntes det er svært nok. Ellers må du jo hente nogle editor data, så du kan komme endnu længere ned?

Men hvis spillet er så let så må i prøve at opstille nogle krav i skal holde, eller spille i mindre lande hvor det er sværere at blive god. Der er masser af muligheder for at udfordre sig selv, også selvom man ser sig selv som kongen af FM.

I øvrigt, du er jo kun den næststørste? ;)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 12 Okt 2012, 08:16
Citat af: Sir Jeppe Nielsen 12 Okt 2012, 08:14
Ja nu kender jeg jo ikke klubben, men det er vel op til ham der spiller om man syntes det er svært nok. Ellers må du jo hente nogle editor data, så du kan komme endnu længere ned?

Men hvis spillet er så let så må i prøve at opstille nogle krav i skal holde, eller spille i mindre lande hvor det er sværere at blive god. Der er masser af muligheder for at udfordre sig selv, også selvom man ser sig selv som kongen af FM.

I øvrigt, du er jo kun den næststørste? ;)


Ja, fordi jeg også styre den største. Du skal jo tænke på at jeg styre to hold af gange for at give mere modspil.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mikk1446 12 Okt 2012, 09:57
Citat af: Sir Jeppe Nielsen 12 Okt 2012, 07:47
Men hvis du syntes spillet er for let at komme til tops, er det jo bare om at starte med et mindre hold ;)



Selv med mindre hold er det forholdsvis let. Så kan man, som mange siger, opstille regler for sit eget spil, hvilket jeg også gør nu. Meeen det kunne nu være rart at kunne udnytte alle spillets features og stadig få udfordring.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: mama99ai 12 Okt 2012, 12:46
Det er altså slet ikke et billede jeg kan genkende - hvis man ikke bruger genie scout og ikke downloader taktikker, og samtidig vælger at starte med et lille hold i en ukendt liga, så kan det simpelthen ikke være så nemt som I beskriver.. jeg har blandt andet spillet med et malaysisk hold - og det var svært ...

...men det kan selvfølgelig også bare være mig der er super ringe  ;)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 12 Okt 2012, 13:22
Citat af: mama99ai 12 Okt 2012, 12:46
Det er altså slet ikke et billede jeg kan genkende - hvis man ikke bruger genie scout og ikke downloader taktikker, og samtidig vælger at starte med et lille hold i en ukendt liga, så kan det simpelthen ikke være så nemt som I beskriver.. jeg har blandt andet spillet med et malaysisk hold - og det var svært ...

...men det kan selvfølgelig også bare være mig der er super ringe  ;)


Ved ikke hvad genie scout er, er det et program hvor man ændre sine spilleres stats, for så kunne man lige så godt lade være. Omkring download taktikker, har jeg den opfattelse at de faktisk er ufattelige dårlige.

Omkring dit malaysisk hold, så skal du bare bruge alle de penge du kan på at få dit netværk stort og dine facilteter høje, så skal du nok få super regens i sidste ende, derudover skal du bare bruge tid nok med dine scouts og til sidst finder du de helt store spiller i Afrika, Mellemøsten og Asien ... De kommer altid med ret vanvittige regens, efter sæson 7.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 12 Okt 2012, 13:51
@Phata

Jeg er enig i, at det i FM12 (og tidligere versioner) har været ALT for let at bygge en jernøkonomi op. Jeg spiller konsekvent mest med FCK, fordi jeg altid har haft det mål, at jeg ville gøre Danmark til en magtfaktor i europæisk fodbold. Altså er udfordringen IKKE at gøre FCK til en magtfaktor (kan gøres på 10-15 år, hvor man herefter stabilt kan regne med europæiske trofæer på lige fod med United og lignende), men at hele Superligaen skal skubbes frem.

Når én klub maser sig frem, og skaber gode resultater, så smitter det af på ligaen, der bliver en kende mere attraktiv for udenlandske spiller, og det kan være med til at øge ligaens niveau. Problemet er bare, at det KUN er den del du som spiller kan påvirke. Derfor er det nærmest en uendelig proces, at ville hæve en ligas kvalitet ud fra sit hold alene.

Så savner du udfordringer, så vælg et dansk LLM hold, og start med at gøre dem til en magtfaktor i dansk fodbold. Når den så er hjemme (let, som du selv siger), så er målet europæisk succes og siden succes for nationen du er i. Det kan lyde demotiverende, at det går langsomt, men det er noget der holder dampen oppe hos mig sæson efter sæson. Med FM12 har mine saves kørt til de crashede (min computer er ret ustabil for tiden) og det skyldes min uendelige kamp for at få Danmark ind i verdenstoppen.

Derudover skal man huske, at det ikke bliver lige så let at bygge økonomi op i FM13, så det er jo et ekstra lag til udfordringerne :P


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 12 Okt 2012, 17:15
Citat af: plutonium 12 Okt 2012, 13:51
@Phata

Jeg er enig i, at det i FM12 (og tidligere versioner) har været ALT for let at bygge en jernøkonomi op. Jeg spiller konsekvent mest med FCK, fordi jeg altid har haft det mål, at jeg ville gøre Danmark til en magtfaktor i europæisk fodbold. Altså er udfordringen IKKE at gøre FCK til en magtfaktor (kan gøres på 10-15 år, hvor man herefter stabilt kan regne med europæiske trofæer på lige fod med United og lignende), men at hele Superligaen skal skubbes frem.

Når én klub maser sig frem, og skaber gode resultater, så smitter det af på ligaen, der bliver en kende mere attraktiv for udenlandske spiller, og det kan være med til at øge ligaens niveau. Problemet er bare, at det KUN er den del du som spiller kan påvirke. Derfor er det nærmest en uendelig proces, at ville hæve en ligas kvalitet ud fra sit hold alene.

Så savner du udfordringer, så vælg et dansk LLM hold, og start med at gøre dem til en magtfaktor i dansk fodbold. Når den så er hjemme (let, som du selv siger), så er målet europæisk succes og siden succes for nationen du er i. Det kan lyde demotiverende, at det går langsomt, men det er noget der holder dampen oppe hos mig sæson efter sæson. Med FM12 har mine saves kørt til de crashede (min computer er ret ustabil for tiden) og det skyldes min uendelige kamp for at få Danmark ind i verdenstoppen.

Derudover skal man huske, at det ikke bliver lige så let at bygge økonomi op i FM13, så det er jo et ekstra lag til udfordringerne :P


Der er bare et kæmpe problem i denne fremgangsmåde, nemlig det faktum. At spillets Ai, bare ikke kan gøre noget som helst rigtigt selv. Den laver fejlkøb, på fejlkøb, og kommer aldrig med nogen som helst modstand. Fik prøvet det du snakker om I FM12 med Spartak, det er også fint nok. Hvis man altså ikke ar noget imod at vinde mesterskabet 12 år i træk.

For så er vi tilbage hvor vi begyndte spillet er for nemt og bliver derfor ensformligt, Sådan set også derfor jeg altid spiller med mindst to hold, netop for at give den optimale modstand til mig selv. En skam, at spillets økonomi opbygning, regen og Ai ikke bliver forbedret.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 12 Okt 2012, 17:17
Hvor har du været Phata, den økonomiske opbygning er jo netop forbedret og AI'en skulle gerne være blevet meget bedre til at hente de rette folk til sig selv.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 12 Okt 2012, 17:21
Citat af: Sunbao 12 Okt 2012, 17:17
Hvor har du været Phata, den økonomiske opbygning er jo netop forbedret og AI'en skulle gerne være blevet meget bedre til at hente de rette folk til sig selv.


Det samme har de sagt de sidste par spil, jeg vil se det for mig selv, før jeg tror på det. For mig ser det ud til at de ar brugt tid på 3d kampe og FMC, og især de kan tjene penge på netop FMC.

Kort sagt, jeg tror ikke der er sket noget som helst med spillets Ai.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 13 Okt 2012, 10:09
Nu må du holde op :cr:

De forrige år har de snakket meget om 3d-delen, men i år har de jo dårligt nævnt den. Der er tilføjet flere animationer, ja, men ellers er det jo kampmotoren der er forbedret. Kampmotoren er den samme, uanset om man spiller 3d, 2d eller tekst.

Den økonomiske opbygning har ikke tidligere været et tiltag de har slået op som en stor ny feature, men i år var det en af overskrifterne de nævnte ved spillets annoncering.

Altså er der lagt et langt større fokus ind på økonomi nu. Desuden har de ændret spillet sådan, at klubben nu forventer at man spiller på en given måde, og det må man formode også rammer AI-klubberne, så de frem over køber spillere ind efter et koncept. Tidligere har jeg følt at klubberne 'bare' købte spillere ind, selvom de ikke passede til spillestilen, og det går jeg da stærkt ud fra er et overstået kapitel nu.

Jeg er enig i, at man altid skal tage spiludviklernes ord med et gran salt, men i år har fokuspunkterne jo netop været de ting der har haltet de forrige år. Spilmotor, økonomi og mere strømlinede indkøb i klubberne.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 11:14
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 10:09
Nu må du holde op :cr:

De forrige år har de snakket meget om 3d-delen, men i år har de jo dårligt nævnt den. Der er tilføjet flere animationer, ja, men ellers er det jo kampmotoren der er forbedret. Kampmotoren er den samme, uanset om man spiller 3d, 2d eller tekst.

Den økonomiske opbygning har ikke tidligere været et tiltag de har slået op som en stor ny feature, men i år var det en af overskrifterne de nævnte ved spillets annoncering.

Altså er der lagt et langt større fokus ind på økonomi nu. Desuden har de ændret spillet sådan, at klubben nu forventer at man spiller på en given måde, og det må man formode også rammer AI-klubberne, så de frem over køber spillere ind efter et koncept. Tidligere har jeg følt at klubberne 'bare' købte spillere ind, selvom de ikke passede til spillestilen, og det går jeg da stærkt ud fra er et overstået kapitel nu.

Jeg er enig i, at man altid skal tage spiludviklernes ord med et gran salt, men i år har fokuspunkterne jo netop været de ting der har haltet de forrige år. Spilmotor, økonomi og mere strømlinede indkøb i klubberne.


Jeg finder det nu, ret klart at de har valgt at bruge meget tid på FMC. Samt at en stor del, af den tid har været brugt på at finde på ideer og metoder, hvorpå man kan tjene nemme penge. FMC ligner det, som har taget deres tid i år.

Derudover kan jeg ikke tror, på noget de siger om deres AI, før jeg har prøvet spillet, men en ting står klart. Når der har været de samme fejl og mangler i de sidste 3 FM spil, hvorfor skulle de så være ændre på nu ?

Jeg skal nok tage mine ord, i mig igen. Hvis jeg finder at de har ændre det til det bedre. Det har du mit ord på.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:18
Phata, der er ikke gået mandskab fra til at lave FMC, der er i år ansat flere på spillet end nogensinde før.
Det eneste tab vi har haft på FMC, er at der i år ikke kommer et dark skin.

Desuden har de jo blot lyttet til den del af fm spillerne, som stadig sider med oldnordiske computere, og som synes spillet i sin fulde version tager for meget tid.

Du får det til at lyde som om der ingen ændringer er sket i det normale fm og det er jo lodret løgn.

Igen, de har allerede sidste år meldt ud at de sprang et år over, med hensyn til kamp motoren, for at kunne nå ind og ændre radikalt på den, uden at havde en stram deadline.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: PEAST 13 Okt 2012, 11:21
phata måske du skulle se alle de video blog SI Games har lagt ind på youtube...


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 11:31
Citat af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:18
Phata, der er ikke gået mandskab fra til at lave FMC, der er i år ansat flere på spillet end nogensinde før.
Det eneste tab vi har haft på FMC, er at der i år ikke kommer et dark skin.

Desuden har de jo blot lyttet til den del af fm spillerne, som stadig sider med oldnordiske computere, og som synes spillet i sin fulde version tager for meget tid.

Du får det til at lyde som om der ingen ændringer er sket i det normale fm og det er jo lodret løgn.

Igen, de har allerede sidste år meldt ud at de sprang et år over, med hensyn til kamp motoren, for at kunne nå ind og ændre radikalt på den, uden at havde en stram deadline.


Man kunne vel sagtens have brugt de penge anderleds, der var ingen grund til at lave et mode, hvor du kun skal have 3 lande med. Ikke mange steder folk er tilfredse med det antal, mange vil som udgangspunkt gerne have det system, bare med 5 lande i stedefor.

Undskyld jeg siger det, men det ligner noget de er blevet presset til at lave. Hvilket man næste også kan høre på Miles, da han gør det klart, det ikke kommer til main-gamet, altså det med at man kan købe sig fremad. For mig lyder det til, at det ikke er noget de selv er glade for at skulle lave, spørgsmålet er så om det er Sega eller Stream som har lagt det pres på dem.

Men jeg beklager, hvis det lyder som om jeg, ikke mener de har lavet noget nyt dertil. Det jeg siger, er at jeg ikke tror det rykker noget som helst i forhold til de sidste par spil. Jeg tror som udgangspunkt at de samme fejl og mangler vil være der stadigvæk. Men og det er et stort men, hvis spillet har udviklet sig fra det, så skal jeg nok tage mine ord tilbage.
Citat af: PEAST 13 Okt 2012, 11:21
phata måske du skulle se alle de video blog SI Games har lagt ind på youtube...


Har set dem allesammen og stor set kun en ting, der ser ud til at være hold i og det er skattesystemet, resten bliver sagt mere eller mindre flyvsk, uden den store forklaring, på hvad de netop har gjort.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:34
Vi kan sagtens blive enige om, at det næppe er sigames eget valg, at man i fmc kan købe sig til ting.

Well de kan jo heller ikke gå ind og lave en 30 timers, detaljeret forklaring på hvad der er ændret i hver enkelt ting.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: PEAST 13 Okt 2012, 11:41
Citat af: Phata 13 Okt 2012, 11:31
Har set dem allesammen og stor set kun en ting, der ser ud til at være hold i og det er skattesystemet, resten bliver sagt mere eller mindre flyvsk, uden den store forklaring, på hvad de netop har gjort.


men de viser jo også en stor del af det de snakker om og viser hvordan det fungerer og jeg vil da tydeligt sige at man kan se forskel og se forbedringer


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 11:46
Citat af: PEAST 13 Okt 2012, 11:41
men de viser jo også en stor del af det de snakker om og viser hvordan det fungerer og jeg vil da tydeligt sige at man kan se forskel og se forbedringer


Ja, på ting som ikke er en del af problemet. Tag nu hvordan de omtaler den nye finans del, udover det med skatten. Så fortæller de dig faktisk ikke hvad de har gjort, de fortæller hvor de har gjort noget, men ikke hvad de har eller hvordan de har gjort det. Du får sådan set bare at vide, af No Football cost er blevet forbedret, fordi de har undervurderet den før, men hvad de har gjort. Hører du ikke.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:47
Citat af: Phata 13 Okt 2012, 11:46
Ja, på ting som ikke er en del af problemet. Tag nu hvordan de omtaler den nye finans del, udover det med skatten. Så fortæller de dig faktisk ikke hvad de har gjort, de fortæller hvor de har gjort noget, men ikke hvad de har eller hvordan de har gjort det. Du får sådan set bare at vide, af No Football cost er blevet forbedret, fordi de har undervurderet den før, men hvad de har gjort. Hører du ikke.


Der er andre jo så nok uenige med dig :)
De kan jo ikke lave et foredrag om hvad de har gjort og ikke gjort.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 11:49
Citat af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:34
Vi kan sagtens blive enige om, at det næppe er sigames eget valg, at man i fmc kan købe sig til ting.

Well de kan jo heller ikke gå ind og lave en 30 timers, detaljeret forklaring på hvad der er ændret i hver enkelt ting.


Nej, det kan de ikke, men de kunne sagtens have nøjes med at lave en detaljeret press release, eller hvad vi skal kalde det, hvor de step by step forklare hvad de har gjort og hvordan det vil udmønte sig i spillet.
Citat af: Sunbao 13 Okt 2012, 11:47
Der er andre jo så nok uenige med dig :)
De kan jo ikke lave et foredrag om hvad de har gjort og ikke gjort.


Helt klart, det er også fint nok, det er det gode ved FMF  :)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: PEAST 13 Okt 2012, 11:56
Citat af: Phata 13 Okt 2012, 11:46
Ja, på ting som ikke er en del af problemet. Tag nu hvordan de omtaler den nye finans del, udover det med skatten. Så fortæller de dig faktisk ikke hvad de har gjort, de fortæller hvor de har gjort noget, men ikke hvad de har eller hvordan de har gjort det. Du får sådan set bare at vide, af No Football cost er blevet forbedret, fordi de har undervurderet den før, men hvad de har gjort. Hører du ikke.


de fortæller da bla. noget om at man kan se fremtidige budgetter i forhold til de finanser du har nu


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 12:28
Citat af: PEAST 13 Okt 2012, 11:56
de fortæller da bla. noget om at man kan se fremtidige budgetter i forhold til de finanser du har nu


Ja, men forklar lige, hvordan det fortæller om, hvad de har gjort ved No Football Cost ... Problemet er at de affærdige det med at det vil være mere lige som de virkelige klubber, men ikke hvad eller hvordan.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: PEAST 13 Okt 2012, 12:39
Citat af: Phata 13 Okt 2012, 12:28
Ja, men forklar lige, hvordan det fortæller om, hvad de har gjort ved No Football Cost ... Problemet er at de affærdige det med at det vil være mere lige som de virkelige klubber, men ikke hvad eller hvordan.


det er rigtigt men som Sunbao også siger...
hvis de skal uddybe alt det nye de har lavet og det de har forbedret/opdateret kan det jo blive til 2 timer lange film om hver enkelt emne


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 13:49
Citat af: PEAST 13 Okt 2012, 12:39
det er rigtigt men som Sunbao også siger...
hvis de skal uddybe alt det nye de har lavet og det de har forbedret/opdateret kan det jo blive til 2 timer lange film om hver enkelt emne


Undskyld jeg spøger men hvorfor skulle det være et problem ?, de kunne jo også bare lave et udskrift hvor de forklare hvad de har gjort. Det kan da ikke passe, at bare fordi noget er langt, så gider folk det ikke.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 13 Okt 2012, 13:58
De fleste brugere ville nok ikke se filmene, hvis de var så lange :)

Igen, så skal man tænke på den brede købergruppe, når man er et firma af den størrelse. Der var engang, hvor SI kunne være lidt mere nørdede med det hele, hvilket vel også ses i deres reklamefilm. Jeg mindes stadig filmene med fårehyrden og hans hund :D

I dag er reklamerne jo langt mere 'moderne' og stylede. SI er vokset meget de seneste år, og det ses altså også på deres interaktion med køberne. Der må du bare indse, at du hører til en minoritet i dag. Majoriteten af brugerne vil gerne se et flot grafisk produkt. Sorry to say.

Men jeg er enig i, at det ville være nice at se en konkret liste over hvad de har gjort a la når de laver en patch med tilhørende liste over hvad der er tweaket. Det ville jeg også gerne have. Men en film hvor de arbejder i dybden med alle deres features vil være for detaljeret og nørdet for den brede målgruppe, og det kan koste dem på salgstallet.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 14:30
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 13:58
De fleste brugere ville nok ikke se filmene, hvis de var så lange :)


Det er så her hvor det bliver ren gætteleg, men jeg kunne ligeledes påstå, at langt de fleste brugere ikke ser de flim der kommer ud idag. tror ikke at du vil se den store forskel i hvor mange der ser dem, men det vil være fuldkommen ligegyldigt hvis de kom ud med en liste over hvad de har gjort og hvad det kommer til at tilføje spillet.
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 13:58
Igen, så skal man tænke på den brede købergruppe, når man er et firma af den størrelse. Der var engang, hvor SI kunne være lidt mere nørdede med det hele, hvilket vel også ses i deres reklamefilm. Jeg mindes stadig filmene med fårehyrden og hans hund :D



Har ikke sagt andet, men der er ingen som siger, man ikke kan gøre begge ting. Derudover henvender deres vids ikke til den brede købergruppe, de henvender sig meget imod, dem der køber spillet år efter år. Hvs Fm var i den store købergruppe, så kan du godt regne med at EA vil have opkøbt dem forlængst og selv fået den ud til den store købergruppe.
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 13:58
I dag er reklamerne jo langt mere 'moderne' og stylede. SI er vokset meget de seneste år, og det ses altså også på deres interaktion med køberne. Der må du bare indse, at du hører til en minoritet i dag. Majoriteten af brugerne vil gerne se et flot grafisk produkt. Sorry to say.


Reklamer og disse videos har ikke noget med hinanden at gøre, reklamer er rette mere imod den store målgruppe, hvorimod disse forklarings vids aldrig ville ende derude.

Har jeg ikke sagt flere gange, at jeg netop var minoritet, og at mit store håb lægger i at folk en dag skifter side ?
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 13:58
Men jeg er enig i, at det ville være nice at se en konkret liste over hvad de har gjort a la når de laver en patch med tilhørende liste over hvad der er tweaket. Det ville jeg også gerne have. Men en film hvor de arbejder i dybden med alle deres features vil være for detaljeret og nørdet for den brede målgruppe, og det kan koste dem på salgstallet.


Igen ren gætteleg, men som før tror jeg du lægger for meget over til den store købegruppe. Det er langt få tallet der ser de video i forvejen. Men igen det er svært at vide sig klog på, da vi skal have konkrete tal derfra.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 13 Okt 2012, 15:08
Nu er FM altså ikke en lille franchise mere :cr:

De ligger jo på toplisterne i mange lande i månedsvis på samme måde som FIFA gør det (ikke i helt samme udstrækning, men vi er derhen ad). Når man først sælger SÅ mange spil hvert år, så har man altså en brugergruppe der er enorm. Og det her er netop en franchise, hvor folk vender tilbage år efter år, og derfor ser de også de her små feature-film. At påstå EA ville opkøbe dem tror jeg faktisk ikke at EA ville være interesserede i, uanset hvor stort FM måtte være. EA har også interesse i at have stærke konkurrenter, ligesom de har PES overfor FIFA. Det er med til at presse dem selv til at levere et bedre produkt, og det vil altid være i et firmas interesse, da det er i købernes interesse.

Og nu sammenligner jeg altså ikke reklamefilmene med feature-filmene :cr:

Det jeg siger er, at man kan se på reklamefilmenes udvikling, at de i højere grad går efter at fange folks interesse med visuelle effekter, hvor man før var lidt mere nørdet i tilgangen til spillet. På samme måde kan man se en udvikling i hvordan SI annoncerer features om spillet. Før videoblogsene kom frem var det jo skrevne blogs, der ikke gav mange flere oplysninger end de gør i dag. Forskellen er bare at man er gået over til et andet medie, da der er flere i købergruppen der vil afsætte 10 minutter til at se en film frem for at afsætte 10 minutter til at læse en artikel. Det er bare sådan udviklingen er gået.

Og ja, mine spekulationer om hvad folk vil bruge deres tid på er på ingen måde dokumenteret. Men det er dine omvendt heller ikke ;)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 16:26
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 15:08
Nu er FM altså ikke en lille franchise mere :cr:

De ligger jo på toplisterne i mange lande i månedsvis på samme måde som FIFA gør det (ikke i helt samme udstrækning, men vi er derhen ad). Når man først sælger SÅ mange spil hvert år, så har man altså en brugergruppe der er enorm. Og det her er netop en franchise, hvor folk vender tilbage år efter år, og derfor ser de også de her små feature-film. At påstå EA ville opkøbe dem tror jeg faktisk ikke at EA ville være interesserede i, uanset hvor stort FM måtte være. EA har også interesse i at have stærke konkurrenter, ligesom de har PES overfor FIFA. Det er med til at presse dem selv til at levere et bedre produkt, og det vil altid være i et firmas interesse, da det er i købernes interesse.


Ea's varemærker er netop, at opkøbe alt og alle for få den største profit, bare se på BioWare. Hvis mærket er stort nok så køber Ea dem, den største grund til det ikke er sket, er mere på grund af Si-Games primært lever af FM.

Hvis du er i tvivl om dette så kig på NFL og NBA, Ea dræbte alle muligheder for 2k-Games for at forsætte med deres serie af NFL. Derudover har Ea opgivet at lave NBA-live fordi 2K-Games er for langt foran dem, til at de kan give dem konkurrence. Så hvis der er penge nok i det, så skal Ea, nok få købt deres modstander Si-Games.
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 15:08
Og nu sammenligner jeg altså ikke reklamefilmene med feature-filmene :cr:

Det jeg siger er, at man kan se på reklamefilmenes udvikling, at de i højere grad går efter at fange folks interesse med visuelle effekter, hvor man før var lidt mere nørdet i tilgangen til spillet. På samme måde kan man se en udvikling i hvordan SI annoncerer features om spillet. Før videoblogsene kom frem var det jo skrevne blogs, der ikke gav mange flere oplysninger end de gør i dag. Forskellen er bare at man er gået over til et andet medie, da der er flere i købergruppen der vil afsætte 10 minutter til at se en film frem for at afsætte 10 minutter til at læse en artikel. Det er bare sådan udviklingen er gået.

Og ja, mine spekulationer om hvad folk vil bruge deres tid på er på ingen måde dokumenteret. Men det er dine omvendt heller ikke ;)


Hvis du tager ud og ser de tal, om hvor mange der faktisk ser disse video eller for den sags skyld læser disse blogs. Så vil det hurtigt fremgår, hvor få der faktisk ser dem.

Fm12 slogte omkring 700.000 i Europa omkring marts i år http://www.examiner.com/article/sega-reveals-sales-data-for-sonic-generations-yakuza-dead-souls-and-more

Hvis vi så ser youtube, som en kilde, så er der cirka 45.000-52.000 der ser de video. Nu ved jeg ikke hvad du mener er mange eller få af dem der følger et spil. Men for mig er 45.000-52.000 ikke en stor del af købegruppen.

Skal lige tilføje, at jeg vil være ligeglad med disse video og dere indhold. Hvis de bare gad at sende en detaljeret press release omkring, de ting som de har ændret i og hvad det betyder for dem der spiller Fm.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 13 Okt 2012, 18:15
Taget i betragtning, at de fleste der ser feature-filmene er dem der følger SI, eller rettere FM, tæt, så synes jeg faktisk at 50.000 er en pæn skare. Der er mange der bare køber et spil, fordi det er det næste i serien. De kigger ikke på de nye features. Det er nok primært 'skoleknægte' der på den led lider lidt af et fanboy syndrom. Sådan var jeg også selv da jeg var 'mindre'. Jeg anede da ikke hvilke nye features der var i FIFA-spillene for at give et eksempel. Jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er anderledes med børn og unge i dag.

På ét eller andet tidspunkt begyndte jeg så at gå op i at læse previews, reviews og featurelister. Det gjorde at jeg så flere developer blogs og sådan noget. Men det tror jeg ikke var før jeg var en ca 17 år. SÅ skal man huske at inkludere dem, der foretrækker at læse et review når spillet er udkommet, og så ellers købe ud fra det. De gider ikke følge et spil op til release, og de vil næppe bruge tid på developer blogs.

Så personligt synes jeg, ja, at 50.000 ud af 700.000 er en pæn skare. Men det er jo en klart subjektiv holdning fra min side. Generelt synes jeg ikke at developer videoer scorer særlig høje views, så på den led er FM ikke sat længere tilbage end andre franchises på den front. Naturligvis med undtagelse af de virkelige topsællerter i spilverdenen.


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: Phata 13 Okt 2012, 18:36
Citat af: plutonium 13 Okt 2012, 18:15
Taget i betragtning, at de fleste der ser feature-filmene er dem der følger SI, eller rettere FM, tæt, så synes jeg faktisk at 50.000 er en pæn skare. Der er mange der bare køber et spil, fordi det er det næste i serien. De kigger ikke på de nye features. Det er nok primært 'skoleknægte' der på den led lider lidt af et fanboy syndrom. Sådan var jeg også selv da jeg var 'mindre'. Jeg anede da ikke hvilke nye features der var i FIFA-spillene for at give et eksempel. Jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er anderledes med børn og unge i dag.

På ét eller andet tidspunkt begyndte jeg så at gå op i at læse previews, reviews og featurelister. Det gjorde at jeg så flere developer blogs og sådan noget. Men det tror jeg ikke var før jeg var en ca 17 år. SÅ skal man huske at inkludere dem, der foretrækker at læse et review når spillet er udkommet, og så ellers købe ud fra det. De gider ikke følge et spil op til release, og de vil næppe bruge tid på developer blogs.

Så personligt synes jeg, ja, at 50.000 ud af 700.000 er en pæn skare. Men det er jo en klart subjektiv holdning fra min side. Generelt synes jeg ikke at developer videoer scorer særlig høje views, så på den led er FM ikke sat længere tilbage end andre franchises på den front. Naturligvis med undtagelse af de virkelige topsællerter i spilverdenen.


Skal dog siges at de 700.000 kun er for europa, mon ikke de har slogt omkring 900.000 på verdensplan. Det var netop hele ideen med det, nemlig. At de ikke får ret høje views, fordi det primært er de mest trofaste fans der ser de previews, hvilket åbner op for at man kan gøre dem lidt mere "geek" end de er idag.

Men som sagt før og som du selv siger. Handler de tal vidst mere om, hvem der ser de tal, når det gælder om at vurdere dem.

Men ligesom i den anden tråd, tak for en god debat :)


Titel: Sv: Football Manager 2013 Blog 24: Gui og brugervenlighed del 2
Oprettet af: plutonium 13 Okt 2012, 20:20
Lige over :P

Synes det er længe siden jeg har haft en god lang diskussion om FM!

Lad dem gerne komme i en lind strøm herefter :D


                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010