Titel: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:36 Vi fortsætter diskussionen fra chatten her:
Jeg er som sagt meget imod regeringens undervisningspolitik. De vil afskaffe gruppeeksamen, sabbatår, 10. klasse og meget mere. De forstår bare ikke at det ikke er det os elever vil have, og det efter min mening heller ikke er vejen frem. Hvad synes I? Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Gosser 02 Maj 2006, 16:39 Citat af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:36 Vi fortsætter diskussionen fra chatten her: Jeg er som sagt meget imod regeringens undervisningspolitik. De vil afskaffe gruppeeksamen, sabbatår, 10. klasse og meget mere. De forstår bare ikke at det ikke er det os elever vil have, og det efter min mening heller ikke er vejen frem. Hvad synes I? Jeg har udtalt mig i chatten, så her: "ingen kommentarer" ;) Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Gosser 02 Maj 2006, 16:40 ..jeg har dog lige en ting; jeg er utrolig enig i DNE's udtalelser!
Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: United-styrer 02 Maj 2006, 16:40 Gruppeeksamen er ikke nødvendigvis det, elever vil have. Jeg ønsker ikke gruppeeksamen, da jeg mener, at man får et forkert indtryk af den enkelte elevs evner, hvilket jo er meningen med det hele, men en ekstremt dårlig elev kan luske sig til en bedre karakter, end han/hun fortjener, hvis denne elev er i gruppe med en ekstremt dygtig elev og vice versa.
Mht. til tiende klasse og sabatår så har regeringen og landet brug for, at folket kommer hurtigt på arbejdsmarkedet, så de kan tjene penge til staten, hvis økonomien skal holde sig kørende. Man kan ikke altid gøre alle tilfredse, desværre :-) Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:41 Til DNE's svar i chatten:
DNE jeg tror ikke at du har sat dig ind i emnet. Det fungerer sådan at regeringen vil have flere individuelle test, prøver, eksamner og andet gejl. Det handler ikke kun om 20. min, men om et helt skoleforløb!!! Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: freshy 02 Maj 2006, 16:41 Først vil jeg sige at jeg er supertilfreds med regeringen og håber de bliver siddende mange år frem for venstre er det bedste parti i Danmark
MEN vores undervisningsminister burde virkelig fyres han har lavet så meget lort i alting, hvis vi kan få ham afskaffet vil regeringen være perfekt. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:44 Citat af: United-styrer 02 Maj 2006, 16:40 Gruppeeksamen er ikke nødvendigvis det, elever vil have. Jeg ønsker ikke gruppeeksamen, da jeg mener, at man får et forkert indtryk af den enkelte elevs evner, hvilket jo er meningen med det hele, men en ekstremt dårlig elev kan luske sig til en bedre karakter, end han/hun fortjener, hvis denne elev er i gruppe med en ekstremt dygtig elev og vice versa. Mht. til tiende klasse og sabatår så har regeringen og landet brug for, at folket kommer hurtigt på arbejdsmarkedet, så de kan tjene penge til staten, hvis økonomien skal holde sig kørende. Man kan ikke altid gøre alle tilfredse, desværre :-) Damn jeg er i modvind her! :D Troede sgu' at der var flere "røde", ligesom mig, men nu må jeg jo bare kæmpe for min sag! :) Det med at de dårlige elever kan gemme sig og dermed få en god karakter, den holder ikke. Der bliver dømt på hvordan man samarbejder, og hvordan man gør det selv. Fordi en fra ens gruppe gør det godt, betyder ikke at man får 10 selvom man ikke rør en finger. EDIT: Det ser ud til at jeg får det sidste ord! ;) Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Zone 43 02 Maj 2006, 16:57 Citat af: Gosser 02 Maj 2006, 16:39 Jeg har udtalt mig i chatten, så her: "ingen kommentarer" ;) Det sagde hun også i går :) Jeg synes at man bør have gruppeeksmanen, jeg er glad for at det var der sidste år. Det er jo også valgfrit om man vil op alene. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: DNE 02 Maj 2006, 16:58 Det sker kun meget sjældent, at jeg er enig med den nuværende regering, men på lige netop dette område må jeg erklære mig enig. Individuelle eksamener forbereder en på de eksamener man kommer til at opleve senere i livet, hvor der ikke er nogen at støtte sig op ad. Når man kommer dertil, er det altså rart at have siddet i situationen før, det giver mere ro, og overskud til det, det egentlig handler om, nemlig at få scoret en god karakter. Karakteren fra folkeskoleeksamen er på ingen måde vigtig i det videre forløb, 99,9% af befolkningen vil aldrig få brug for at vise en eneste karakter fra folkeskolen. Derfor er det optimale man kan få ud af en folkeskoleeksamen, efter min mening, at man får eksamensrutine. Der er jo ikke meget ved at have fået 11 i folkeskolen, hvis man ender med at få dumpekarakter på grund af nervøsitet, i den eksamen, der virkelig betyder noget.
Hvad sabbatår, 10.klasse, som vel egentlig også godt kunne gå under betegnelsen sabbatår (det kunne den i hvert fald for 10 år siden), angår, så er det en kendsgerning, at Danmark er det land, hvor uddannelserne er billigst (læs gratis for manges vedkommende), hvor støtten er højst (SU) og hvor de unge er længst tid om at få en uddannelse, ikke fordi de ender med en bedre uddannelse, end deres jævnaldrende fra udlandet, men simpelthen fordi de er for længe om at komme igang. Der er grundlag for at spare millioner her. Vi er simpelthen for forkælede her i Danmark. Det er vel ikke rimeligt, at vi skal betale så mange penge i skat, bare fordi ungdommen er vægelsindet (eller rettere trækker studietiden/drukfesttiden), og skal bruge flere år på bare at vælge en uddannelse, som de har tænkt sig at gøre færdig. Så er vi altså langt ude over hvad begrebet solidaritet dækker over. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man ser helt anderledes på tingene, når man sidder i folkeskolen, og snart skal til eksamen, det ville jeg da også selv have gjort dengang. Men nu har jeg været hele møllen igennem, og har gjort mig nogle erfarringer med hvad der kommer efter folkeskolen, og set i bakspejlet, er jeg faktisk glad for, at der ikke var noget der hed gruppeeksamen da jeg gik i folkeskolen (på nær i fysik), for jeg tog en uvurderlig eksamensrutine med mig derfra, som kom mig til gavn i de efterfølgende eksamener. Derfor mener jeg faktisk, at den solidariske holdning er, at være for afskaffelsen af gruppeeksamen. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 16:58 Hvorfor tror folk, at svage elever kan gemme sig? Er folkeskolelærer utrolig inkompetente - eller taler I af erfaring?
Jeg var oppe sidste år, og der var skam fx en tremandsgruppe, hvor karakterne hed 10, 10 og 7. De svage elever kan ikke gemme sig - og forsøger de bliver de jo blot straffet yderligere, fordi de intet siger. Danmark skal i fremtiden fx konkurrere på vores samarbejde og vores innovativitet (mon der er et ord, der hedder det?), og så dur det ikke, at man gør alt til individuelt arbejde. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 17:07 Citat af: DNE 02 Maj 2006, 16:58 Det sker kun meget sjældent, at jeg er enig med den nuværende regering, men på lige netop dette område må jeg erklære mig enig. Individuelle eksamener forbereder en på de eksamener man kommer til at opleve senere i livet, hvor der ikke er nogen at støtte sig op ad. Når man kommer dertil, er det altså rart at have siddet i situationen før, det giver mere ro, og overskud til det, det egentlig handler om, nemlig at få scoret en god karakter. Karakteren fra folkeskoleeksamen er på ingen måde vigtig i det videre forløb, 99,9% af befolkningen vil aldrig få brug for at vise en eneste karakter fra folkeskolen. Derfor er det optimale man kan få ud af en folkeskoleeksamen, efter min mening, at man får eksamensrutine. Der er jo ikke meget ved at have fået 11 i folkeskolen, hvis man ender med at få dumpekarakter på grund af nervøsitet, i den eksamen, der virkelig betyder noget. Hvad sabbatår, 10.klasse, som vel egentlig også godt kunne gå under betegnelsen sabbatår (det kunne den i hvert fald for 10 år siden), angår, så er det en kendsgerning, at Danmark er det land, hvor uddannelserne er billigst (læs gratis for manges vedkommende), hvor støtten er højst (SU) og hvor de unge er længst tid om at få en uddannelse, ikke fordi de ender med en bedre uddannelse, end deres jævnaldrende fra udlandet, men simpelthen fordi de er for længe om at komme igang. Der er grundlag for at spare millioner her. Vi er simpelthen for forkælede her i Danmark. Det er vel ikke rimeligt, at vi skal betale så mange penge i skat, bare fordi ungdommen er vægelsindet (eller rettere trækker studietiden/drukfesttiden), og skal bruge flere år på bare at vælge en uddannelse, som de har tænkt sig at gøre færdig. Så er vi altså langt ude over hvad begrebet solidaritet dækker over. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man ser helt anderledes på tingene, når man sidder i folkeskolen, og snart skal til eksamen, det ville jeg da også selv have gjort dengang. Men nu har jeg været hele møllen igennem, og har gjort mig nogle erfarringer med hvad der kommer efter folkeskolen, og set i bakspejlet, er jeg faktisk glad for, at der ikke var noget der hed gruppeeksamen da jeg gik i folkeskolen (på nær i fysik), for jeg tog en uvurderlig eksamensrutine med mig derfra, som kom mig til gavn i de efterfølgende eksamener. Derfor mener jeg faktisk, at den solidariske holdning er, at være for afskaffelsen af gruppeeksamen. Nu består folkeskoleeksamen jo ikke udelukkende af gruppearbejde. Fag som dansk, tysk og engelsk er jo individuelt, og i de fag, hvor der er gruppearbejde er det bestemt kun til gavn. Matematik og fysik er fag, hvor der ligger 'rigtigt' arbejde, hvor der skal laves forsøg og fx måles op. Det er rart at være flere til det - du når meget mere, og har dermed mere at præsentere for din lærer og censor. I Danmark har vi i gennemsnit spildår på 5,4 år, hvilket vil sige, at vi bruger 5,4 unødvendige år, inden vi er færdige med vores uddannelse - og du har ret: det er for meget. Jeg mener dog ikke, at 10.klasse er der, hvor der skal skæres. 10. klasse hjælper rigtig mange, og jeg kender ihf. mange, hvor 10. klasse har givet dem det sidste skub, så de kunne klare en gymnasiel uddannelse. Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk. Alt i alt: Gruppeeksamen er skam kun til gavn i mine øjne. Samarbejde er en af de ting vi i Danmark er 'tough' til, og det skal vi forblive. Der er trods alt også de individuelle fag, hvor man kan forberede sig til de mere betydningsfulde eksamener senere i livet. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: MeeLo 02 Maj 2006, 17:07 Citat af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:44 Damn jeg er i modvind her! :D Troede sgu' at der var flere "røde", ligesom mig, men nu må jeg jo bare kæmpe for min sag! :) Det med at de dårlige elever kan gemme sig og dermed få en god karakter, den holder ikke. Der bliver dømt på hvordan man samarbejder, og hvordan man gør det selv. Fordi en fra ens gruppe gør det godt, betyder ikke at man får 10 selvom man ikke rør en finger. EDIT: Det ser ud til at jeg får det sidste ord! ;) Du har medvind herfra, af endnu en rød! :) Jeg mener også at regeringens undervisningspolitik er helt af helvede til. Jeg vil have gruppeeksamen tilbage, heldigvis nåede jeg at tage sådan en i 9. klasse, men her i 10. klasse skal jeg til individuel eksamen. - Det at afskaffe 10. klasse er også helt hen i vejret. Det kan godt være som United-Styre siger at der mangler folk på arbejdsmarkedet, men det er bevist at elever der stresser igennem sit uddannelsesforløb opnår dårligere resultater end elever, der tager det stille og roligt ved eksempelvist at tage en 10. klasse mellem folkeskolen og de gymnasiale uddannelser. Nææh, istedet for at fjerne 10. klasse burde man gøre mere ud af den, for på nuværende tidspunkt udvikler man sig ikke på andre måder end at man bliver mere moden.(Ihf. på min 10. klasse) Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: DNE 02 Maj 2006, 17:08 Citat af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:41 Til DNE's svar i chatten: DNE jeg tror ikke at du har sat dig ind i emnet. Det fungerer sådan at regeringen vil have flere individuelle test, prøver, eksamner og andet gejl. Det handler ikke kun om 20. min, men om et helt skoleforløb!!! Vi kan hurtigt blive enige om, at der ikke skal være flere prøver i folkeskolen, så så jeg hellere at man helt afskaffede eksamen i folkeskolen, og læren i stedet bare gav en årskarakter. Det er trods alt læren der har fingeren på pulsen, med hvem der kan hvad i en klasse. Men det får man ikke just eksamensrutine ved. Men jeg er enig i, at det er hul i hovedet at indføre flere prøver i folkeskolen, det var bedre at koncentrere sig om at lære eleverne noget, det er jo trods alt det de er der for O0 Men en gruppeeksamen er intet værd, når man kommer videre fra folkeskolen, den giver ikke den eksamensrutine der skal til, for at tage de værste nerver, når man en dag sidder i en individuel eksamen. Og får man ikke engang den rutine med sig, så er folkeskoleeksamen intet værd, og så kan man lige så godt afskaffe den helt. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 17:13 Jeg kan huske min folkeskoletid. Dengang gik jeg også til gruppeeksamen i et par fag, og det var egentlig fint nok. Det blev først noget irriterende lort når man skulle lave noget i en gruppe over flere dage, hvor folk kunne finde på ikke at lave en skid, og til fremlæggelsen havde de så ordet i deres magt, og scorede høje karakterer, selvom de ikke havde lavet noget. Se det var noget der kunne irritere. Så ingen gruppe eksamen nej.
Mht. sabbatår og 10. klasse har det hjulpet mig utroligt meget. Jeg gik i 10. klasse, og blev modnet utrolig meget af det, ellers ville jeg have haft det meget svært i folkeskolen. Vi var kun 10 elever i min 10. klasse, og derfor blev man tvunget til at blive mere udadvendt og ikke gemme sig bag de andre, og det har været en stor succes for mig. Så lad os endelig beholde den til de fremtidige lidt mere tilbageholdne elever. Og så vil jeg lige sige. Det med at folk bare skal sparkes i gang med en uddannelse er noget L O R T. Hvad nytter det at vi spilder 3-4 år af vores liv på en uddannelse som man kun kan holde ud i nogle få år? Jeg har været på arbejdsmarkedet siden jeg gik ud af handelsskolen for 4 år siden, og jeg har hele tiden holdt mig i gang og har fået utrolig meget erfaring gennem at arbejde. Derfor har jeg også skiftet karrierevalg et par gange, og ligger stadig lidt i tvivl. Det er rigtig nok at folk skal i gang med arbejde eller uddannelse, men man må godt nok også kigge på de individuelle sager. Da jeg flyttede til Grenaa fik jeg ikke 1 dag hvor jeg kunne søge job, næh nej, jeg skulle i "straksaktivering" så jeg kunne pakke chokolade dag ud og dag ind, på trods af at jeg aldrig har været arbejdsløs. Og det er altså svært at få job i Grenaa. Jeg var heldig nok til at få det efter en måned, da jeg fik et job som 85 andre også søgte. Her kan man altså godt være lidt fleksibel, og lade folk få lidt tid til at søge, især i byer hvor der er mangel på arbejdspladser, som der er i Grenaa. Desuden vil jeg lige kommentere at det er noget lort at regeringen smider folk på uddannelserne. Med et andet synspunkt. Her i byen bliver folk nemlig smidt ind i uddannelser som noget af det første som arbejdsløse. Og da pædagoguddannelsen er en af de letteste at komme ind på, har vi total overflod af pædagoger. Det er faktisk nemmere at få job i byen som uudannet pædagogmedhjælp end som pædagog. Vi har f.eks. 2 pædagoger i aktivering inde på min stue på mit arbejde (børnehave) lige nu. Og det er ikke fordi at de ikke kommer i lind strøm. De må lige tænke sig lidt om, de folk med de store hatte derinde. Ah ja, en anden ting. Jeg synes også at det er noget lort at en uudannet kollega af min, vil uddannes til pædagog, men det vil koste hende 8.000 pr semester, altså sammenlagt 48.000 plus bøger osv. Hvorimod en arbejdsløs får den uddannelse næsten gratis. Det kan da ikke passe at en der driver tiden skal have fordel af at være arbejdsløs, i forhold til folk som der har knoklet for at betale skattepenge... Så hun skal fyres/sige op for at komme ind, og så er der 5 ugers karantæne osv. osv... Godt nok en lorte regering vi har... Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 17:18 KF du skriver:
Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk. Hvordan kan det hjælpe med at få folk i uddannelse, hvis man skærer i SU'en? Jeg vil personligt ikke begynde på en uddannelse som kun er baseret på SU, alene af den grund at den ikke engang kan betale min husleje. Hvis de derimod satte SU'en op, så man kunne betale husleje, regninger og leve af den, ville det derimod være en anden sag. Folk har simpelthen ikke råd til at tage en uddannelse, og det vil da ikke hjælpe at skære i SU'en. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 17:21 Citat af: KF 02 Maj 2006, 17:07 I Danmark har vi i gennemsnit spildår på 5,4 år, hvilket vil sige, at vi bruger 5,4 unødvendige år, inden vi er færdige med vores uddannelse - og du har ret: det er for meget. Hvordan kan det betegnes som 5.4 "spildår"? Hvis man arbejder får man erfaring og betaler skattepenge. Det er da ikke spildår? Skal folk så bruge 3-4 år på at blive uddannet så man er færdig som 22 årig, og så bruge de næste... 43 år på at arbejde i det samme arbejde? Det gider jeg da personligt ikke. Så hellere arbejde med forskellige ting, og sikre sig at man er sikker på sit valg. Det er da dumt at gå i gang med noget som man vil blive træt af efter et par år. Jeg forstår ikke hvordan det kan være spildår at arbejde, når man så betaler skattepenge, det kan vel ikke være en udgift for staten? Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: DNE 02 Maj 2006, 17:28 Citat af: KF 02 Maj 2006, 17:07 Nu består folkeskoleeksamen jo ikke udelukkende af gruppearbejde. Fag som dansk, tysk og engelsk er jo individuelt, og i de fag, hvor der er gruppearbejde er det bestemt kun til gavn. Matematik og fysik er fag, hvor der ligger 'rigtigt' arbejde, hvor der skal laves forsøg og fx måles op. Det er rart at være flere til det - du når meget mere, og har dermed mere at præsentere for din lærer og censor. I Danmark har vi i gennemsnit spildår på 5,4 år, hvilket vil sige, at vi bruger 5,4 unødvendige år, inden vi er færdige med vores uddannelse - og du har ret: det er for meget. Jeg mener dog ikke, at 10.klasse er der, hvor der skal skæres. 10. klasse hjælper rigtig mange, og jeg kender ihf. mange, hvor 10. klasse har givet dem det sidste skub, så de kunne klare en gymnasiel uddannelse. Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk. Alt i alt: Gruppeeksamen er skam kun til gavn i mine øjne. Samarbejde er en af de ting vi i Danmark er 'tough' til, og det skal vi forblive. Der er trods alt også de individuelle fag, hvor man kan forberede sig til de mere betydningsfulde eksamener senere i livet. Jeg tog også 10.klasse med i sin tid, og det var da også et fedt år, men lærerigt skal det ikke have skyld for at være, og set i bakspejlet, kunne jeg sagtens have undværet det år. Hvis der stadig er lige så meget slendrian i 10.klasse, som der var for 10 år siden, så skal der enten strammes op, eller også skal den afskaffes, der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at jeg helst så der blev strammet op, for jeg er ganske enig i, at nogle kan have brug for et ekstra år, før de er modne til noget videregående. I øvrigt er det jo ikke 10.klasses elever, der misbruger SU systemet. Hvad gruppeeksamen angår, så bliver vi nok ikke enige, men det kunne faktisk være interessant, at høre fortalernes mening om 10 år, det kunne jo være, at nogen har skiftet mening til den tid. Alternativt kunne man jo evt. i f.eks. matematik give eleverne et eksamensprojekt, som de så havde f.eks. en måned til at lave som gruppearbejde. Derefter skal de så hver især op til en individuel eksamen, hvor de skal høres både i et emne som de trækker, som de så bruger forberedelsestiden på at, ja, forberede sig på, og ved samme eksamen skulle de så individuelt høres i projektet. På den måde får man både samarbejde, eksamensrutine og samtidig skal alle være inde i materialet, det vil hurtigt vise sig, hvis en i gruppen har drevet den af, mens de andre har lavet projektet. Det samme kan gøres med fysik, og hvad man ellers skal op i. I mine øjne ville det være et mere optimalt scenarie, end en gruppeeksamen. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Ramos 4 02 Maj 2006, 17:47 Citat af: Borelli BB 02 Maj 2006, 16:36 Vi fortsætter diskussionen fra chatten her: Jeg er som sagt meget imod regeringens undervisningspolitik. De vil afskaffe gruppeeksamen, sabbatår, 10. klasse og meget mere. De forstår bare ikke at det ikke er det os elever vil have, og det efter min mening heller ikke er vejen frem. Hvad synes I? Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i at afskaffe de tre ting. Måske sabbat-år, men uden at vide mere om sagen vil jeg ikke udtale mig yderligere. Mht til gruppeeksamen er det da fint nok, da en eksamen er individuel og er til at give den enkelte elev en karakter. Der skal selvfølgelig stadig være en god del gruppearbejde i løbet af skolegangen, men om man skal til eksamen sådan også, whats the big deal! og så vil jeg give DNE fuldstændig ret mht til 10. klasse. Citat af: KF 02 Maj 2006, 16:58 "Er folkeskolelærer utrolig inkompetente..." JA! :D det er de fakkertal Hvad er det i øvrigt for noget fis at demonstrere imod afskaffelsen af gruppeksamen, tænk hvis man gjorde det hver gang der er noget der går en imod. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 18:04 Blot en nuance til den ellers udmærket diskussion:
Hele spørgsmålet om hvorvidt man skal "tvinges" til at afslutte sig uddannelse hurtigt hænger sammen med det problem, vi har om 10-20 år: at der er mange flere ældre end i dag samtidig med, at der er færre unge. Det er så helt ekstremt et stort fucking problem, at det ikke kan understreges nok!!! Og det løser på ingen måde sig selv - tværtimod. Om det er den rigtige måde regeringen vælger at prøve at løse det på er så et andet spørgsmål. Men overstående er sgu værd at tage med i sine beregninger, når man snakker om det ufornuftige i at "tvinge" folk hurtigt i gennem systemet. mvh, mathias Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: United-styrer 02 Maj 2006, 18:13 Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at "svage" elever kan gemme sig bag "stærke", da jeg har erfaret det flere gange selv, bl.a. en gruppe hvor de var tre elever, hvoraf de to umiddelbart lå på syv-otte, mens den sidste på omkring ti. De fik alle ti, fordi den dygtige havde trukket de andre op. Og i grunden er det jo klart nok, da den "gode" simpelthen bare kan fortælle de andre, hvordan de skal svare på det og det spørgsmål. Jeg mener uden tvivl, at man får en mere præcis bedømmelse af den enkeltes evner, hvis man går op alene.
Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:27 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 17:18 KF du skriver: Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk. Hvordan kan det hjælpe med at få folk i uddannelse, hvis man skærer i SU'en? Jeg vil personligt ikke begynde på en uddannelse som kun er baseret på SU, alene af den grund at den ikke engang kan betale min husleje. Hvis de derimod satte SU'en op, så man kunne betale husleje, regninger og leve af den, ville det derimod være en anden sag. Folk har simpelthen ikke råd til at tage en uddannelse, og det vil da ikke hjælpe at skære i SU'en. Hvis du skærer i folks SU, hvis de har brugt to år på at rejse rundt i Algeriet, så vil det nok få nogle til at overveje, om de nu også skal bruge de to år i Algeriet. Så kan du der i mod belønne de, der stryger igennem uddannelsessystemet, og fx er færdig med univarsitetet 24-25-årige. Det skal dog siges, at jeg ingen anelse har på, hvad den gennemsnitlige alder er, når folk fuldfører universitetet, men jeg føler mig overbevist om, at der er for mange, der bruger år efter fx HH på fx at arbejde, og dermed ikke gider påbegynde på en videregående uddannelse. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:31 Citat af: United-styrer 02 Maj 2006, 18:13 Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at "svage" elever kan gemme sig bag "stærke", da jeg har erfaret det flere gange selv, bl.a. en gruppe hvor de var tre elever, hvoraf de to umiddelbart lå på syv-otte, mens den sidste på omkring ti. De fik alle ti, fordi den dygtige havde trukket de andre op. Og i grunden er det jo klart nok, da den "gode" simpelthen bare kan fortælle de andre, hvordan de skal svare på det og det spørgsmål. Jeg mener uden tvivl, at man får en mere præcis bedømmelse af den enkeltes evner, hvis man går op alene. Den dygtige elev kan ikke fortælle de andre, hvad de skal svare, mens de bliver eksamineret. Dette kan han der i mod gøre, når de forbereder sig dagen før - det er korrekt, men spørgsmål er så om de ikke også lærer noget af det? Det er jo blot at samle op på, hvad de har lært - og at de så er smarte nok til, at alliere sig med en, der kan gennemgå årets matematik for dem, er jo blot et bonus. Hvis lærerne skulle være så inkompetente, at de ikke kan bedømme eleverne ordenligt, så er det jo der problemet ligger. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 18:33 Citat af: KF 02 Maj 2006, 18:27 Hvis du skærer i folks SU, hvis de har brugt to år på at rejse rundt i Algeriet, så vil det nok få nogle til at overveje, om de nu også skal bruge de to år i Algeriet. Så kan du der i mod belønne de, der stryger igennem uddannelsessystemet, og fx er færdig med univarsitetet 24-25-årige. Tværtimod.. Hvis du skærer i SU'en, så er der mindre der vil uddanne sig. Og hvorfor skal folk ikke have lov til at rejse? Hvis de har opsparet penge til turen, er det da noget røv at folk ikke må bruge 2 år af hele sin livstid på at rejse i verden, men i stedet skal tvinges til to ekstra år som papirnusser? Det er jo spild af et liv? At belønne folk som vil bruge deres liv på at være færdiguddannet som 22-23 årig er fint, men det er da noget lort at man skal straffe dem som ikke tager en uddannelse så tidligt? Du må tænke på at der er over 40 år fra man så er færdiguddannet til man skal pensioneres? Hvorfor skal man ikke have lov til at leve livet først? Og hvorfor skal man så ovenikøbet straffes hvis man vælger at arbejde og dermed betale skattepenge til regeringen i stedet for at blive uddannet? Den filosofi kan jeg simpelthen ikke se det fornuftige i. Det regeringen vil have, er at vi alle bliver uddannet som 23 årig og så sidder resten af vores liv på vores pind, så de kan se pengene rulle ind. Vi skal sq ikke have et samfund af robotter hvor man ikke har lov til at lave andet end det regeringen siger. Citat: men jeg føler mig overbevist om, at der er for mange, der bruger år efter fx HH på fx at arbejde, og dermed ikke gider påbegynde på en videregående uddannelse. Og hvad så? Hvorfor SKAL man begynde en videregående uddannelse direkte efter HH eller GYM eller hvad de nu hedder? Igen, jeg forstår ikke logikken. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 18:36 Citat af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 18:04 Blot en nuance til den ellers udmærket diskussion: Hele spørgsmålet om hvorvidt man skal "tvinges" til at afslutte sig uddannelse hurtigt hænger sammen med det problem, vi har om 10-20 år: at der er mange flere ældre end i dag samtidig med, at der er færre unge. Det er så helt ekstremt et stort fucking problem, at det ikke kan understreges nok!!! Og det løser på ingen måde sig selv - tværtimod. Om det er den rigtige måde regeringen vælger at prøve at løse det på er så et andet spørgsmål. Men overstående er sgu værd at tage med i sine beregninger, når man snakker om det ufornuftige i at "tvinge" folk hurtigt i gennem systemet. mvh, mathias Hvordan skulle det løse problemet med de mange ældre? Den eneste løsning på den uligevægt, er vel at skyde de ældre? Groft sagt... :D Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:37 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 17:21 Hvordan kan det betegnes som 5.4 "spildår"? Hvis man arbejder får man erfaring og betaler skattepenge. Det er da ikke spildår? Skal folk så bruge 3-4 år på at blive uddannet så man er færdig som 22 årig, og så bruge de næste... 43 år på at arbejde i det samme arbejde? Det gider jeg da personligt ikke. Så hellere arbejde med forskellige ting, og sikre sig at man er sikker på sit valg. Det er da dumt at gå i gang med noget som man vil blive træt af efter et par år. Jeg forstår ikke hvordan det kan være spildår at arbejde, når man så betaler skattepenge, det kan vel ikke være en udgift for staten? Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad et spildår er og hvad det ikke er. Det er blot facts, at folk bruger 5,4 år på alverdens juks, inden de er færdige med deres uddannelse - og det holder jo ikke! Desuden er der jo ingen, der tvinger dig til at arbejde samme sted, blot fordi du har brugt 3-4 år i rap på at uddanne dig. @DNE At vurdere nu, om du kunne have undværet 10.klasse er nok lidt sværere, end hvad du gør det til - jeg kan godt forestille mig 15-årige DNE efter 9.klasse ;). Dit eksamensforslag lyder interessant, da det endda nok vil indebære endnu mere samarbejde. Et skoleår består dog ikke af ret mange dage, og en måned lyder derfor af utrolig lang tid. En uge er nok mere passende - men anyway, det er i og for sig ligegyldigt. Vi får det nok ikke indført alligevel :). Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:41 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 18:33 Tværtimod.. Hvis du skærer i SU'en, så er der mindre der vil uddanne sig. Og hvorfor skal folk ikke have lov til at rejse? Hvis de har opsparet penge til turen, er det da noget røv at folk ikke må bruge 2 år af hele sin livstid på at rejse i verden, men i stedet skal tvinges til to ekstra år som papirnusser? Det er jo spild af et liv? At belønne folk som vil bruge deres liv på at være færdiguddannet som 22-23 årig er fint, men det er da noget lort at man skal straffe dem som ikke tager en uddannelse så tidligt? Du må tænke på at der er over 40 år fra man så er færdiguddannet til man skal pensioneres? Hvorfor skal man ikke have lov til at leve livet først? Og hvorfor skal man så ovenikøbet straffes hvis man vælger at arbejde og dermed betale skattepenge til regeringen i stedet for at blive uddannet? Den filosofi kan jeg simpelthen ikke se det fornuftige i. Det regeringen vil have, er at vi alle bliver uddannet som 23 årig og så sidder resten af vores liv på vores pind, så de kan se pengene rulle ind. Vi skal sq ikke have et samfund af robotter hvor man ikke har lov til at lave andet end det regeringen siger.Og hvad så? Hvorfor SKAL man begynde en videregående uddannelse direkte efter HH eller GYM eller hvad de nu hedder? Igen, jeg forstår ikke logikken. Det hele drejer sig jo om, at Danmark - hvis vi ikke får folk igennem det pokkers uddannelsessystem - ruinerer sig selv, pga. alle vores fine pensionsordninger osv. Det er jo ikke et spørgsmål om, at vi ikke skal have lov at nyde livet, men et spørgsmål om, at du ikke skal betale 80% i skat - for det bliver jo konsekvensen, hvis du vil opretholde den velfærd, vi har i dag. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 18:42 Citat af: KF 02 Maj 2006, 18:37 Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad et spildår er og hvad det ikke er. Det er blot facts, at folk bruger 5,4 år på alverdens juks, inden de er færdige med deres uddannelse - og det holder jo ikke! Så er det igen et spørgsmål om hvad alverdens juks er... Det er forståeligt nok hvis folk vælger at sidde hjemme i sofaen og dovne den af for velfærdspenge. Men det kan man jo ikke få lov til i dag, da man ikke kan få bistand uden at være i straksaktivering. I hvert fald ikke i min kommune. Altså er der ikke noget der hedder "spildtid". Det er ord er nok et regeringen har sat på, at man ikke laver det de vil have. Altså er under uddannelse. Men det betyder da ikke at det er spild af tid. At man bruger 5,4 år på at arbejde, kan jeg altså stadig ikke se problemet i, men det kunne være rart hvis du kan fortælle mig det KF. Hvis man har sparet op i løbet af sin ungdom, eller bruger sin børneopsparing eller hvad de nu hedder, på at rejse rundt i et år eller to, kan jeg nu heller ikke se problemet. Jeg vil personligt gerne opleve verden mens jeg er ung, vil du ikke? Og hvis vi nu går ud fra din teori: Man er færdig med gymnasiet som hvad.. 19-20 årig. Så bruger man 5.4 år på at lave "alt mulig juks", ergo er man færdig med det som 25 årig. Så bruger man 3-5 år på at uddanne sig, nogle gange mere. Altså er man færdig med sin uddannelse som 30 årig. Hvad er problemet med det? Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 18:43 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 18:36 Hvordan skulle det løse problemet med de mange ældre? Den eneste løsning på den uligevægt, er vel at skyde de ældre? Groft sagt... :D En mulighed. Jeg har nu også altid tænkt på, at man kunne droppe den der gratis influenzavaccinacion ;-) mvh, mathias Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 18:45 Citat af: KF 02 Maj 2006, 18:41 Det hele drejer sig jo om, at Danmark - hvis vi ikke får folk igennem det pokkers uddannelsessystem - ruinerer sig selv, pga. alle vores fine pensionsordninger osv. Det er jo ikke et spørgsmål om, at vi ikke skal have lov at nyde livet, men et spørgsmål om, at du ikke skal betale 80% i skat - for det bliver jo konsekvensen, hvis du vil opretholde den velfærd, vi har i dag. Jamen kære KF. Lad os nu sige at skatten stiger til 80% i løbet af de næste 50 år. Hvordan skulle det afhjælpe dette problem at man bliver uddannet i stedet for at arbejde? Under uddannelse får du penge af staten. Hvis du derimod arbejder, betaler du til staten. Jeg kan ikke se hvordan uddannelse er løsningen på den skæve balance mellem unge og ældre i fremtiden. Tilbage med venstrefløjen, de ville kontrollere skatten, og ikke fastholde den for enhver pris... Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:50 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 18:42 Så er det igen et spørgsmål om hvad alverdens juks er... Det er forståeligt nok hvis folk vælger at sidde hjemme i sofaen og dovne den af for velfærdspenge. Men det kan man jo ikke få lov til i dag, da man ikke kan få bistand uden at være i straksaktivering. I hvert fald ikke i min kommune. Altså er der ikke noget der hedder "spildtid". Det er ord er nok et regeringen har sat på, at man ikke laver det de vil have. Altså er under uddannelse. Men det betyder da ikke at det er spild af tid. At man bruger 5,4 år på at arbejde, kan jeg altså stadig ikke se problemet i, men det kunne være rart hvis du kan fortælle mig det KF. Hvis man har sparet op i løbet af sin ungdom, eller bruger sin børneopsparing eller hvad de nu hedder, på at rejse rundt i et år eller to, kan jeg nu heller ikke se problemet. Jeg vil personligt gerne opleve verden mens jeg er ung, vil du ikke? Og hvis vi nu går ud fra din teori: Man er færdig med gymnasiet som hvad.. 19-20 årig. Så bruger man 5.4 år på at lave "alt mulig juks", ergo er man færdig med det som 25 årig. Så bruger man 3-5 år på at uddanne sig, nogle gange mere. Altså er man færdig med sin uddannelse som 30 årig. Hvad er problemet med det? Du kan sagtens tilmelde dig universitetet og derved få SU - uden at møde op - uden at gennemføre det. Du kan også påbegynde HTX, droppe ud efter 1½ år, og derefter begynde HH, droppe ud og så igen forsøge dig på HTX. Du kan også blive sat i aktivering, hvor du samler skrald op ude i skoven - faktum er bare, at det er udgifter det hele - du hjælper ikke samfundet på nogen måde. Problemet ved ovenstående - og at unge rejser rundt eller spiller computer inden de tager universitetet (hvis de overhovedet gider efter to år i Zambia) er jo, at det ikke gavner samfundet, og at der bliver færre og færre unge til at forsøge de ældre - som der jo bekendt bliver flere og flere af. Problemet ved, at du giver dig i kast med arbejde, inden du tager fx universitetet er ikke til at få øje på - kan du mene, men problemet er blandt andet, at flere og flere stiller sig tilfredse med deres arbejdssituation, og derfor ikke gider fx tage universitetet - som jo bliver mere og mere nødvendigt, da vi ikke længere kan konkurrere på de 'simple' ting som fx produktion af sandaler eller fiskeri. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 18:51 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 18:45 Jamen kære KF. Lad os nu sige at skatten stiger til 80% i løbet af de næste 50 år. Hvordan skulle det afhjælpe dette problem at man bliver uddannet i stedet for at arbejde? Under uddannelse får du penge af staten. Hvis du derimod arbejder, betaler du til staten. Jeg kan ikke se hvordan uddannelse er løsningen på den skæve balance mellem unge og ældre i fremtiden. Tilbage med venstrefløjen, de ville kontrollere skatten, og ikke fastholde den for enhver pris... Du vil i fremtiden ikke kunne bruges til noget som helst uden en uddannelse, Hawk1nZ. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 19:01 Citat af: KF 02 Maj 2006, 18:50 Du kan sagtens tilmelde dig universitetet og derved få SU - uden at møde op - uden at gennemføre det. Du kan også påbegynde HTX, droppe ud efter 1½ år, og derefter begynde HH, droppe ud og så igen forsøge dig på HTX. Du kan også blive sat i aktivering, hvor du samler skrald op ude i skoven - faktum er bare, at det er udgifter det hele - du hjælper ikke samfundet på nogen måde. Ja, men hvor mange møder op på uddannelse efter uddannelse og ikke gennemfører nogen af dem? Og som sagt, SU er så forbandet lav, at den ikke engang kan dække en husleje, og selvom man får maximal boligstøtte, er det stadig ikke nok. Jeg kan som eksempel nævne at jeg får maximal boligstøtte på 470kr vist nok, og derudover ville jeg få 5.300 i bistand, hvis jeg var på det. Hvilket svarer til, rundt regnet, 4000 efter skat. Altså en samlet indtægt på ca. 4500. Min husleje er på 2900+forbrug, og nej, de fås ikke meget billigere. Altså giver jeg 3800 om måneden i husleje, plus regninger til telefon, licens, forsikring, pension osv osv. Jeg får i øjeblikket ca. 11.000 udbetalt om måneden på mit arbejde, og efter at regninger er betalte, har jeg ca. 4000 tilbage, hvoraf de 2000 går til opsparing, og resten mad. Så hvis man skulle leve af bistand, skal man have en bolig på 20kvm, ikke have computer, internet, tv, telefon osv. Så kunne det måske slå til. Og hvem gider at blive ved med det? Det samme med aktiveringen. Hvem gider at gå rundt og samle skrald op i skoven dag ud og dag ind, for 4500 om måneden? Jeg tvivler på hvor mange folk der går rundt i denne tåge. Dem der går må få et los i røven ja, og det får de også med vores nuværende system. Men der skal saftsuseme ikke skæres i noget, og desuden skal der tages MANGE individuelle hensyn. Der er forskel på en der har gået rundt i 30 år som arbejdsløs og en som lige er blevet arbejdsløs. Men ikke på papiret, der skal de behandles ens, og det bliver de. Desværre. Citat: Problemet ved, at du giver dig i kast med arbejde, inden du tager fx universitetet er ikke til at få øje på - kan du mene, men problemet er blandt andet, at flere og flere stiller sig tilfredse med deres arbejdssituation, og derfor ikke gider fx tage universitetet - som jo bliver mere og mere nødvendigt, da vi ikke længere kan konkurrere på de 'simple' ting som fx produktion af sandaler eller fiskeri. Hvordan kan dit argument være at man ikke kan konkurrere på produktion af sandaler af fisk, og man så skal på universitetet... Tvivler på at folk vil producere sandaler eller fiske når de har været på uni, og prøv at gå ud i byen og se hvor mange fiskere du kan finde med en universitetsuddannelse. Eller sandalproducenter for den sags skyld ;) Hvis det er et problem at folk stiller sig tilfredse med deres arbejde, så kunne man evt. sætte SU støtten op hos folk fra 26-35, så folk dér bliver opfordret til at uddanne sig, EFTER at de har prøvet deres lort. Det hjælper jo ikke at skære den ned fra 26-35 (som de har planer om), så er de da sikre på at folk bliver på arbejdsmarkedet. Der er SÅ mange andre bedre løsninger, og at prøve at tvinge folk til at blive færdiguddannet som 22-23 årig, er da den værste løsning jeg kan tænke på.. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Hawkins 02 Maj 2006, 19:05 Citat af: KF 02 Maj 2006, 18:51 Du vil i fremtiden ikke kunne bruges til noget som helst uden en uddannelse, Hawk1nZ. Det er jo noget p... Hvis folk bliver uddannet, bliver de for dyre til systemet og i overskud. Tro mig. Jeg kan igen tage min egen branche som eksempel. Jeg er f.eks. blevet foretrukket frem for andre som har haft alle mulige kurser og uddannelser. Hvorfor? Joh, såmænd fordi jeg er billigere, og kommunerne skal jo spare. Jo mere og bedre man bliver uddannet, jo mere skal man have i løn, og så vil folk lige pludselig ikke ansætte én. Sådan er det desværre. Derfor er det mere gunstigt at være uudannet pædagogmedhjælp end pædagog, og derfor er der kæmpe overflod af pædagoger, bl.a. i Grenaa. Og derfor flytter folk til Århus og Randers, da det er lettere at få job der, og så er der færre og færre folk i Grenaa, forbruget falder, fabrikker lukker, og sådan fortsætter den onde cirkel. Butikkerne i Grenaa lukker på stribe fordi de ikke kan få overskud fordi der er mangel på arbejde i Grenaa, og folk derfor ikke har penge og flytter væk. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Guggi 02 Maj 2006, 19:05 Borelli BB, jeg er enig med dig! ;)
Jeg synes også, at det forkert at afskaffe gruppeeksamen - men kun fordi de afskaffer det med det øjeblikkelig virkning. De burde sgu sige at den kommende 7. klasse eller dem, som går i 7. klasse nu, burde gå op individuelt når de skal til eksamen. Da jeg var til prøve sidste år, gik vi op i grupper, hvilket jeg personligt synes var rigtig dejligt. Jeg var godt nok ikke særlig nervøs, men det var også kun fordi jeg havde 'et godt forhold' til min lærer. Jeg fik forresten 11 . . . ;) En anden fuldkommen latterlig ting Bertel & co. har gang i, er da at de nu også ændrer karakterenskalaen fra minus 3 til 12. Hvad fanden sker der? :) Lad det da blive som det altid har været, også sparer de at bruge flere måneder på at udvikle den ellers så fantastiske idé. ??? Og som Borelli BB også siger, at de vil afskaffe 10. klasse, og i stedet indføre noget uddannelsesvejledning, så vi hurtigere kan komme videre og blive til noget. Jeg kan i hvert fald ikke kan bruge det til en skid. Heldigvis når jeg at blive færdig med min 10. klasse, før de indfører det. Jeg interesserer mig ikke specielt i vores regering, men jeg ved sgu, at Bertel er et fæ, som skal væk fra den ministerpost hurtigst muligt. Manden gik jo i skole for 40-50 år siden, og har sikkert ikke sat en eneste fod i en skole siden. Som min klasselærer også sagde, at hvis han en dag kom ud og så forholdene på min skole og hvordan det foregik, ville han få hjertestop. Hele vores skole er ved at blive renoveret, så de borer beton op dagen lang, så det larmer over hele skolen, og vi har ikke mulighed for at analysere en dansk tekst pga. larm. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 19:27 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 19:05 Det er jo noget p... Hvis folk bliver uddannet, bliver de for dyre til systemet og i overskud. Tro mig. Jeg kan igen tage min egen branche som eksempel. Jeg er f.eks. blevet foretrukket frem for andre som har haft alle mulige kurser og uddannelser. Hvorfor? Joh, såmænd fordi jeg er billigere, og kommunerne skal jo spare. Jo mere og bedre man bliver uddannet, jo mere skal man have i løn, og så vil folk lige pludselig ikke ansætte én. Sådan er det desværre. Derfor er det mere gunstigt at være uudannet pædagogmedhjælp end pædagog, og derfor er der kæmpe overflod af pædagoger, bl.a. i Grenaa. Og derfor flytter folk til Århus og Randers, da det er lettere at få job der, og så er der færre og færre folk i Grenaa, forbruget falder, fabrikker lukker, og sådan fortsætter den onde cirkel. Butikkerne i Grenaa lukker på stribe fordi de ikke kan få overskud fordi der er mangel på arbejde i Grenaa, og folk derfor ikke har penge og flytter væk. Fordi dit eksempel forekommer et enkelt sted bedtyder ikke, at man kan generelisere som du gør :-) Som der står skrevet længere oppe vil Danmarks bedste eksportvare i fremtiden være viden og knowhow. Og det for man altså kun ved at uddanne sig. Pædagoer og den slags vil der selvfølgelig være brug for, men vi vil aldrig nogensiden kunne konkurrere med andre lande i billig produktion af som f.eks sandaler. Derfor skal vi ikke satse på det. At din kommune ansætter dårligere uddannet pædagoer (no offense) ;-) fordi de skal spare er ikke godt nok, men en anden diskussion. Fremtidens jobs vil være så fleksible, at man hele tiden bliver nødt til at efteruddanne sig. Ingen fra min generation ('88) vil komme til at sidde i det samme job 40 år i træk, for sådan er arbejdsmarkedet ikke længere. Derfor: uddannelse, uddannelse, uddannelse. Ellers vil man ikke kunne klare sig overhovedet. Måske koster de penge at uddanne folk, men de bidrager uendeligt meget mere til samfundet end en samlebåndsarbejder på en fabrik (for at tage et ydrepunkt) :-) mvh, mathias Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 19:33 Citat af: Guggi 02 Maj 2006, 19:05 En anden fuldkommen latterlig ting Bertel & co. har gang i, er da at de nu også ændrer karakterenskalaen fra minus 3 til 12. Hvad fanden sker der? :) Lad det da blive som det altid har været, også sparer de at bruge flere måneder på at udvikle den ellers så fantastiske idé. ??? De vil indføre den nye skala for at gøre uddannelsessamarbejdet på tævrs af landene lettere. Det er vist noget med, at karakteren 13 ikke passer skide godt ind i andre landes systemer, og det derfor er svært for danskere at studere i udlandet, og at få udlændinge til at studere i Danmark. mvh, mathias Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: Guggi 02 Maj 2006, 19:39 Citat af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 19:33 De vil indføre den nye skala for at gøre uddannelsessamarbejdet på tævrs af landene lettere. Det er vist noget med, at karakteren 13 ikke passer skide godt ind i andre landes systemer, og det derfor er svært for danskere at studere i udlandet, og at få udlændinge til at studere i Danmark. mvh, mathias Okay, det vidste jeg ikke. Jeg hørte bare noget om det på P3 en dag, hvor de også kritiserede det. :) Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: gehyden_bab 02 Maj 2006, 19:51 Citat af: Guggi 02 Maj 2006, 19:39 Okay, det vidste jeg ikke. Jeg hørte bare noget om det på P3 en dag, hvor de også kritiserede det. :) Det kan jeg også godt forstå de gjorde. For helt ærligt, hvor mange er det lige, der studerer i Danmark? Og hvor mange danske studerende er der i udlandet? Hvis tallet er stort er ændringen (og kun idéen om ædringen, for det konkrete forslag er lort - hvem fanden kan psykisk holde til at få -3? Ingen!) i orden, men hvis det ikke er, synes jeg det er lidt drastisk at lave hele systemet om pga. af nogle få tusinde mennesker. mvh, mathias Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: DNE 02 Maj 2006, 20:06 Sjovt nok kan man i udlandet, hvor der ikke er noget der hedder SU og gratis uddannelser, godt gøre sig færdig med en uddannelse uden diverse sidespring og sabbatår. Det hænger temmeligt sikkert nok sammen med, at fuldfører man ikke det man er gået igang med, ja så går det ud over ens egen pengepung.
Og jo, der er rigtig mange der ikke fuldfører de uddannelser de går igang med, og dermed koster millioner af skattekroner i SU, husk lige på, at bare fordi man får SU, kan man stadig godt have et deltidsarbejde ved siden af (det er der i øvrigt masser tid til, når man ikke tager uddannelsen seriøst), og så bliver der også råd til lejligheden. Om man kan afhjælpe dette, ved at skære i SU'en ved jeg ikke, men det løser i hvert fald intet, bare at lade stå til. Selv en ufaglært samlebåndsarbejder, skal i Danmark have en højere løn, end i f.eks. Polen, Taiwan og hvad man ellers kan finde på, derfor kan vi i Danmark ikke konkurrere på samlebåndsarbejde. Der er altså ingen fremtid i ikke at have en uddannelse, verdenssituationen og Danmarks størelse og mindsteløn gør altså vores "hjerner", til noget nær vores mest værdifulde eksportvare. Titel: Sv: Regeringens undervisningspolitik! Oprettet af: KF 02 Maj 2006, 20:20 Citat af: Hawk1nZ 02 Maj 2006, 19:01 Ja, men hvor mange møder op på uddannelse efter uddannelse og ikke gennemfører nogen af dem? Og som sagt, SU er så forbandet lav, at den ikke engang kan dække en husleje, og selvom man får maximal boligstøtte, er det stadig ikke nok. Jeg kan som eksempel nævne at jeg får maximal boligstøtte på 470kr vist nok, og derudover ville jeg få 5.300 i bistand, hvis jeg var på det. Hvilket svarer til, rundt regnet, 4000 efter skat. Altså en samlet indtægt på ca. 4500. Min husleje er på 2900+forbrug, og nej, de fås ikke meget billigere. Altså giver jeg 3800 om måneden i husleje, plus regninger til telefon, licens, forsikring, pension osv osv. Jeg får i øjeblikket ca. 11.000 udbetalt om måneden på mit arbejde, og efter at regninger er betalte, har jeg ca. 4000 tilbage, hvoraf de 2000 går til opsparing, og resten mad. Så hvis man skulle leve af bistand, skal man have en bolig på 20kvm, ikke have computer, internet, tv, telefon osv. Så kunne det måske slå til. Og hvem gider at blive ved med det? Det samme med aktiveringen. Hvem gider at gå rundt og samle skrald op i skoven dag ud og dag ind, for 4500 om måneden? Jeg tvivler på hvor mange folk der går rundt i denne tåge. Dem der går må få et los i røven ja, og det får de også med vores nuværende system. Men der skal saftsuseme ikke skæres i noget, og desuden skal der tages MANGE individuelle hensyn. Der er forskel på en der har gået rundt i 30 år som arbejdsløs og en som lige er blevet arbejdsløs. Men ikke på papiret, der skal de behandles ens, og det bliver de. Desværre. Hvordan kan dit argument være at man ikke kan konkurrere på produktion af sandaler af fisk, og man så skal på universitetet... Tvivler på at folk vil producere sandaler eller fiske når de har været på uni, og prøv at gå ud i byen og se hvor mange fiskere du kan finde med en universitetsuddannelse. Eller sandalproducenter for den sags skyld ;) Hvis det er et problem at folk stiller sig tilfredse med deres arbejde, så kunne man evt. sætte SU støtten op hos folk fra 26-35, så folk dér bliver opfordret til at uddanne sig, EFTER at de har prøvet deres lort. Det hjælper jo ikke at skære den ned fra 26-35 (som de har planer om), så er de da sikre på at folk bliver på arbejdsmarkedet. Der er SÅ mange andre bedre løsninger, og at prøve at tvinge folk til at blive færdiguddannet som 22-23 årig, er da den værste løsning jeg kan tænke på.. Tja, Hawk1nZ. Nu har DNE og Hyrden flot besvaret mange af dine spørgsmål, men lige en enkelt kommentar fra mig af: Der er utrolig mange, der starter på en uddannelse, de ikke fuldfører. Jeg går på 1 års HH, og der er 6 (!), der er droppet ud eller allerede nu har besluttet, at de dropper ud efter 1. år. Ud af de 6, er der to, der minimum har været på en uddannelse før, som de ikke har fuldført. |