home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 453 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
GUIDES

~ Guidegrupper ~
 + Tilpas dit FM (16)
 + Grafiske guides (6)
 + Træning og Taktik (10)
 + Transfer og Økonomi (6)
 + Øvrige FM-guides (9)
 + Ikke-FM relaterede guides (6)
 + Positions Guides (8)
 - Guides til ældre versioner (54)
 + LLM-guides (3)
 + Ligaguides (7)
 + Problemer med FM/Steam (10)
 
Guide(s) i denne gruppe
Taktiske Teorier 2006
FM06: Brasilien
Din første dag
Sådan holder du dine spil...
FM06: USA
Talentudvikling
TeamTalks
Netspilsguide - Zyxel
Forberedelser til kampen.
Små fif til kontrakter
Sådan håndterer du pressen
Genvejstaster
Spillerbeskrivelser
Trupoptimering

 Sider: 1 2 [3]
54 Guide(s) i denne gruppe  - Taktiske Teorier 2006
Forfatter   Bademesteren
Dato   Onsdag d. 01 marts 2006 - 15:07
Overskrift   Taktiske Teorier 2006
Bedømmelse   * * * * * * (0 Stemmer)



Taktiske Teorier!

Velkommen til det, der gerne skulle være Danmarks bedste taktiske hjælpemiddel til FM2006.

I denne guide vil jeg komme ind på adskillige forklaringer omkring spillets taktiske opbygning og hvordan du bruger dem.

Guiden her er lavet ud fra de teorier, der er blevet diskuteret rundt omkring på de internationale FM-sider og er derfor en samling af teorier fra de bedste af de bedste, nemlig de taktiske genier, der sidder dag ud og dag ind og tester hvordan spillets forskellige funktioner og indstillinger virker, når først dommeren har fløjtet kampen i gang.


Spiller Definitioner:

Når man skal bygge en taktik op fra bunden, er det nødvendigt at man følger et par definerede regler ellers er risikoen stor for, at man får bygget en taktik, der både er ulogisk og gennemhullet. Den taktik jeg vil anbefale her i guiden bygger først og fremmest på spillernes positioner. Det er nemlig positionerne, der har indflydelse på mentaliteten, kreativiteten og presspillet/afskærmning, samtidig med at de nævnte faktorer også har indflydelse på spillernes placering på banen. Alle andre indstillinger i selve taktikken er op til dig og dine skøn.

For at gøre det lettere for jer længere henne i forklaringerne, så er jeg nødt til at liste de forskellige spillerplaceringer op, men lad os tage dem fra en ende af:

GK: Målmand

DC: Midterforsvarer

FB: Back

WB: Wing-Back

DMC: Defensiv Midtbanespiller

MCd: Central Midtbanespiller med defensivt ansvar

MR/L: Wing

MC: Central Midtbanespiller

MCa: Central Midtbanespiller med offensivt ansvar

AMC: Offensiv Midtbanespiller

AMR/L: Offensiv wing

FR/L: Angrebs-Wing

FC: Hængende Angriber

ST: Angriber


Ude og Hjemme:

Nej det er ikke et ugeblad vi snakker om, men et opgør med den florerende holdning hos folk, der mener at der ingen grund er til, at ændre sin taktik efter om man spiller på udebane under ukendte forhold eller på hjemmebane under trygge forhold.

Her følger nogle basale forudsætninger omkring opbygningen af ude- og hjemmetaktik. Nogle af dem forklarer jeg senere i detaljer, men som udgangspunkt er de som følger:

Hjemme: En god formation skal være wide/bred og med low/sjælden time wasting/tidsspild. Closing down/skærme af skal være høj i de bagerste geledder, hvis ikke du spiller i de absolut laveste rækker. Dette vil få dit forsvar til at fokusere på at vinde bolden hurtigt, mens dine offensive spillere stadig ligger højt oppe på banen.
Forward runs/ryk fremad skal være ofte for alle spillere undtagen DC’ere, der sættes til sjældent og DMC/MCd’ere, der sættes til mixed/blandet.
Vælger du en 4-4-2 opsætning, skal dine wings have en lang pil frem. Creative freedom/kreativ frihed skal være high/høj oppe foran, mixed på midtbanen og lav i forsvaret. Spilletempoet er op til dig og dine ønsker. Passing focus/fokus på afl. Skal være mixed/blandet, for at give spilleren med bolden flest muligheder. 

Ude: En god udebanetaktik skal være narrow/smal med high time wasting/tidsspild. Kontraangreb skal være slået til og closing down/afskærmning skal være sat fra mixed til low, hvor min personlige favorit er i den højere ende af low/sjældent.
Forward runs/ryk fremad skal være sjældent for forsvarsspillere, blandet for midtbanespillere og ofte for de spillere oppe foran. Dette vil betyde at holdet forsvarer sig som en tæt enhed og ikke bare lader forsvaret om at erobre bolden.
Vælger du en 4-4-2 opsætning, skal dine wings have en kort pil frem eller slet ingen pil. Hvis du ikke vælger at give dine wings en pil fremad, så kan det anbefales, at give dine angribere pil til siden. For hvad angår creative freedom/kreativ frihed, så kan den sagtens være som på hjemmebanetaktikken . Dette gør at dine angribere vil søge det frie rum og udnytte de huller, der opstår under kampen. Som tidligere nævnt, så er indstillingerne for tempo helt op til dig og dine idéer. Passing focus/fokus på afl. Skal være down both flanks/ned af begge kanter for at udnytte hullerne, der opstår ved det hurtige omstillingsspil. Samtidig er dette en måde, hvor man kan holde bolden væk fra det farlige område foran mål, hvor det er rigtig trist, at modstanderne erobrer den.


2-trins reglen:

Denne regel er baseret på, at spilleren med bolden skal have flere gode afleveringsmulighed er. Er dine spillere for tæt placeret på hinanden, er de for nemme at dæmme op for og dermed bryder dit pasningsspil sammen. Er dine spillere derimod for langt fra hinanden, vil de forsøge sig med den ene ambitiøse aflevering efter den anden og det vil også smadre dit pasningsspil. Derfor skal hver eneste af dine spillere have mulighed for, at aflevere bolden til en medspiller, der har fået sat sin mentalitet 2 trin højere end hans egen.
For at gøre det mere overskueligt, vil eksemplet for en almindelig 4-4-2 opstilling se sådan ud:

CD: Mentality = 6

FB: Mentality = 8/9/10

MCd: Mentality = 8/9/10

MR/L: Mentality = 11/12

MCa: Mentality = 13/15

FC: Mentality = 15/13

ST: Mentality = 17

Naturligvis vil spillernes pile, frem eller tilbage, give dig yderligere mulighed for, at finjustere deres positioner.
Umiddelbart kan du godt give enkelte spillere en anelse anden mentalitet, hvis bare ikke det er for langt fra den originale plan. Eksempelvis kan du godt have et ønske om, at din hængende angriber går lidt længere med tilbage på banen eller at din offensive midtbanespiller skal støtte angrebet lidt bedre. Du kan så bytte lidt om på MCa’erens og FC’erens mentalitet, så længe de stadig følger grundreglen.
2-trinsreglen er i øvrigt ganske nem at implementere på alle former for opstillinger, så det er kun din fantasi, der sætter grænserne.


Radius Teorien:

Radius teorien bygger på, at dine spillere får en virtuel ring omkring sig, efter hvordan dine indstillinger for creative freedom/kreativ frihed og closing down/afskærmning er sat. Det skal forstås sådan, at har du sat en spillers closing down til 15, så vil han afskærme enhver modstander i en radius på 15. Har du kun sat spillerens closing down til 5, vil cirklen omkring ham være mindre og han vil derfor kun afskærme de spillere, der kommer ind i netop dét område.
Samme teori for creative freedom vil betyde, at din spiller vil løbe rundt på banen og søge den frie plads i den radius, som du har givet ham i hans creative freedom indstilling.

Logikken siger at der ikke skal være for mange spillere på banen, med enten høj creative freedom eller høj closing down. Det er vigtigt, at du i din basis taktik opsætter dit forsvar korrekt og giver dem alle closing down og creative freedom mellem 3 og 5. Vi bliver selvfølgelig også nødt til at forholde os til, at nogle spillertyper har en rolle, der kræver en højere indstilling af creative freedom/closing down.

Nedenstående er dog altid godt at holde sig til i basistaktikken:

DMC: Closing Down til første hak i ofte.

MCd: Closing Down til første hak i ofte.

MCa: Creative Freedom til første hak i ofte.

AMC: Creative Freedom til første hak i ofte.

FC/ST: Creative Freedom til første hak i ofte.

Logikken bag denne opsætning er, at din DMC eller MCd vil befinde sig lige foran din 4-back-kæde og afskærme dine modspillere inden de kommer for tæt på. Din MCa eller AMC har behov for, at finde mere plads bag dine angribere, for at de kan se efter muligheden for, at spille den rette bold på det rigtige tidspunkt. Dine FC’ere vil have høj kreativ frihed, da dette giver dem mulighed for at udnytte hullerne og trække forsvaret fra hinanden.

Der er to typer af defensive systemer. Den ene er hvor man implementerer høj closing down/afskærmning. Den anden bygger på, at man sørger for, at der altid er spillere mellem bolden og målet og giver disse spillere besked på, at de ikke skal tackle uden at det er absolut nødvendigt. Mere om det senere.


5x5 – Defensive Line Teorien:

Denne teori bygger på, at de fleste hold bruger 5 mand til at forsvare sig med og 5 mand til at angribe med. Den originale idé gik på, at de fem forsvarende spillere skulle have samme mentalitet og ligeledes de fem angribende. Det viste sig dog, at der opstod alt for store huller mellem kæderne.
Løsningen på det problem er at sætte defensive line/defensiv linie til præcis det samme, som de angribende spilleres mentalitet. Så har dine angribende spillere en mentalitet på 15, så skal din defensive line også være sat til 15.
Dog bliver vi nødt til at finjustere denne teori, da vi jo også har vores 2-trinsregel at tage hensyn til. Denne regel insisterer jo på, at hver spiller har sin mentalitetsindstill ing. I en almindelig taktik vil dette give 5 spillere med en mentalitet på mindre en 10 og fem med en mentalitet på mere end 10. Derfor kan vi stadig sige, at vi har fem forsvarende spillere og fem angribende spillere.
En god tommelfinger-regel for indstilling af din defensive line vil derfor være, at lade den være det samme, som på din mest offensive midtbanespiller. Dette sikrer dig at din taktiske struktur forbliver tæt og svær at nedbryde.
Spiller du med en DMC vil du være nødt til at rejustere din defensive line. Flere tests har vist, at din DMC kommer for tæt på dit forsvar, hvis defensive line er sat til mere end 14. Sætter man den højere vil din DMC simpelthen blive en del af forsvarskæden og ikke den brydende bolderobrer, der skal tage presset fra din bagerste linie. Ideal-indstillingen er mellem 10 og 14.


Niveau Instruktioner:

Alt hvad vi har gennemgået frem til nu er simple taktiske regler for dine spilleres positioner og instruktioner. Men for at komme videre bliver vi nødt til arbejde ud fra det niveau som du spiller på. Ikke alle er enige om hvad der virker på hvilket niveau, men dette her mener jeg i hvert fald er mest logisk og i øvrigt lægger det sig meget op af, hvordan fodbold spilles i den virkelige verden.

LLM – Lower League Management:

LLM-hold er de dårligste hold i de laveste divisioner.
På dette niveau bør taktikken lyde på lange bolde/meget direkte spil. Dette mindsker risikoen for at miste bolden i det opbyggende spil og vil give dit hold mulighed for at smide mange afleveringer op på modstandernes banehalvdel og forhåbentlig få deres forsvar til at begå fejl. Et angriberpar med én hurtig og én høj spiller vil være ideelt, da den ene så vil kunne vinde boldene i luften og den anden løbe 2.boldene op.

På den defensive side vil dét, at have spillere mellem bolden og dit mål være vigtigere, end at få dem til at angribe boldholderen. Derfor skal closing down/afskærme generelt være lav, dog skal din DMC/MCd jo stadig kunne virke som en boldbryder. At have spillere mellem bold og mål vil tvinge dine modstandere til at afslutte udefra, forsøge at spille forbi dit forsvar med præcise afleveringer eller simpelthen tackle sig igennem. På den måde bygger dine modstanderes angreb på deres angriberes evne til at skabe chancer, frem for dine forsvarers evner til at læse spillet effektivt.

Mellem-Kvalitets-Hold:

Disse hold er hold, der ligger lige over de dårligste hold i den engelske League 2 og op til den dårligste halvdel af Premier League klubberne.
På dette niveau bør man spille med direkte afleveringer. Når jeg anbefaler dette er det fordi, at jeg er sikker på, at spiller du med lange bolde vil de bedre holds forsvarere vinde dem på deres bedre placeringsevne.  De direkte afleveringer vil sikre dig, at dit hold ikke gør afleveringerne for komplicerede og tabe bolden, inden de er nået frem til tidspunktet for den afgørende aflevering. Direkte afleveringer får bolden hurtigt frem til dine angribere, der så får støtte af den fremadstormende midtbane. Du vil få mest ud af denne taktikopbygning, hvis du har folk oppe foran, der har hurtighed og strength/nærkampsstyrke, da dette gør dem i stand til at holde på bolden og vente på midtbanens støtte eller de kan løbe fra modstandernes forsvar, der er i gang med at trække sig tilbage.

Den defensive del af taktikken er faktisk op til dig. Både aggressivt og afventende forsvarsspil vil virke på dette niveau. Min holdning er closing down sat til mixed på hjemmebane, da dette sætter under pres til at lave hurtige afleveringer i deres opbyggende spil, da de vil blive afskærmet, hvis de holder for længe på bolden. Jo højere positioning/placeringsevne og decisions/beslutninger stats dit hold har, jo bedre vil dette forsvar køre og jo hurtigere/højere oppe på banen vil du kunne genvinde bolden i forhold til forsvarssystemet for LLM-hold. (Speed/hurtighed, Acceleration og Bravery/offervilje er også vigtige stats i denne sammenhæng).
Dette forsvar virker fint i forbindelse med, at du spiller direkte fodbold. Da der ikke er den store grund til at vinde bolden højt oppe på banen, når hvis du spiller med lange bolde.
Spiller du på udebane skal du ikke close down/afskærme helt så meget, da dette vil tvinge din modstander til at bryde dit forsvar op, for at komme frem til chancer. Det vil være nyttigt at holde dine spillere bag bolden, da hjemmeholdet ofte har større boldbesiddelse og det derfor er en god idé at pakke forsvaret i stedet for at prøve at erobre bolden tidligt.

Høj-Kvalitets-Hold:

Disse hold er de hold i Premier League, der går efter kvalifikation til Europa.
På dette niveau bør der spilles med korte eller blandede afleveringer. Mine egen holdning er, at de fleste spillere skal sættes til det første hak i mixed/blandet. De to forreste skal sættes to hak lavere. Denne form for afleveringsspil bygger på boldbesiddelse, (kan være op imod 70 % i visse kampe) men som stadig tillader dine spillere, at spille en længere bold, hvis det er dét, der skal til. Her er det naturligvis passing/afleveringer, creativity/kreativitet og decisions/beslutninger, der er de vigtigste faktorer, da de vil få spillere til at lægge den rette bold på det rette tidspunkt i de fleste tilfælde. Hvis der ikke er mulighed for en afgørende aflevering, vil spilleren aflevere kort for at holde boldbesiddelsen og lade en anden om at søge den afgørende aflevering. For at opnå succes med denne taktik foretrækker jeg at have spillere med gode stats i pace/hurtighed, acceleration og off the ball/uden bolden. En enkelt høj mand fremme i angrebet er en god idé, men ikke et krav.

På hjemmebane bør forsvaret close down/afskærme ofte. Dette kan virke som en direkte modsætning af tidligere skrevet, men der en idé med galskaben.
Et af de store problemer i dette spil er nemlig, at føre succesen videre i anden sæson, hvor mange hold fejler. De fejler fordi, at de ofte har haft en supersæson første år og derfor er deres ry blevet væsentligt forbedret. Du kan se på dine odds til hver kamp om du lige pludselig har et overvurderet ry. Har du det, vil du begynde at spille mod en defensiv 3-3-2-1-1 opstilling, som mange af de gode managers af en eller anden grund benytter sig af, når de møder et bedre hold. Holdene lægger ikke ud med denne taktik, men skifter til den i løbet af kampen afhængigt af scoringer eller andet.

Men hvad er det så lige, der gør, at høj closing down/afskærmning hjælper os?

Ganske logisk for en så defensiv opstilling, vil de spille bolden op imod den ensomme angriber. Med et forsvar, der falder tilbage, vil angriberen have al den tid i verden han behøver, indtil han får mulighed for at aflevere bolden tilbage i banen. Når først man har tabt bolden i dette system vil modstanderen spille boldbesidende mellem de to bagerste kæder uden overhovedet at spille bolden frem ad banen. Ved at presse angriberen med det samme han modtager bolden, vil du kunne erobre bolden tilbage med det samme eller han vil sparke den væk, for at mindske presset.
En tommelfinger-regel for closing down/afskærmning er, at den skal give 20 sammenlagt med spillerens creative freedom/kreative frihed, så hvis spilleren har 3 i creative freedom, så skal closing down være på 17.

Selvom en udebanetaktik på dette niveau burde satse på at have spillere mellem bold og mål, vil du blive nødt til at implementere et mere aggressivt forsvar mod flere og flere hold, da de vil starte med en meget forsigtig opstilling. Det skal dog lige nævnes, at sådan et aggressivt forsvar ofte bryder sammen mod de gode hold, der spiller angrebsivrig fodbold, da disse hold har spillere, der er i stand til at modstå presset og udnytte de huller, der opstår, når en af dine spillere forlader sin plads, for at presse en modstander.


Timewasting/Tidsspilde:

Det første man kommer til at tænke på, når man snakker timewasting er usportslig optræden, som tidsudtrækning ved frispark og andre dødbolde eller bare at losse bolden væk og lade tiden løbe ud.

Men sådan skal det slet ikke forstås. Der er kørt flere parallelle tests, der viser, at timewasting øger boldbesidelsen væsentligt og dermed også din mulighed for, at dominere kampen.
Timewasting er et sublimt værktøj, hvor du bliver nødt til at forestille, at cursoren går fra -10 til + 10 og ikke som normalt fra 0-20. Forestil dig at standardindstilling en er 0, altså at cursoren står præcis i midten. Så vil din spiller ikke skynde sig, at slippe af med bolden, men heller ikke bare lade opspillet tage alt for lang tid. Med dette in mente vil indstillingen på -1 gøre ham en anelse mere ivrig og dermed vil han slippe bolden en anelse hurtigere og prøve på ikke at være i boldbesiddelse mere end højest nødvendigt. Med denne tankegang kan du så også filosofere dig frem til, at spilleren med en indstilling på -5 til -10 vil have overordentlig travlt med at slippe bolden videre i en hvis fart, uden at tænke på om modtageren af bolden kommer i problemer eller mister bolden.
Tænker du så på at timewasting er sat til +3, så vil spilleren nu være mere tilbagelænet. Han vil have tid til at vurdere sine afleveringer nøjere. Derfor vil spillere med dårlige stats i anticipation/forudsigelse have mulighed for at følge med i spillet og spillere med lav passing/aflevering vil ikke blive tvunget til, at lave den vanskelige aflevering, som er hans første mulighed, men derimod afvente situationen og vente på, at en bedre afleveringsmulighed dukker op.

Konklusionen på dette emne er derfor, at du ikke bør sætte cursoren længere til venstre end midten, hvis ikke du er i besiddelse af et af de absolutte tophold. Jo dårligere spillere du har, jo længere til højre skal cursoren stå. Ikke at dette absolut er dårligt, men hvis du vil vinde Premier League med Sunderland, så skal de have høj timewasting, for at spille op til deres bedste.

Du kan altså på denne måde sørge for, at dine spillere vælger boldbesiddende spil i stedet for, at bruse fremad banen, når den mindste mulighed er for det.
Det skal dog lige nævnes, at høj timewasting ikke holder mod et defensivt orienteret mandskab, da de også vil bruge timewasting og dermed vil begge hold forsøge at holde bolden i egne kæder i stedet for at angribe.
Det kan selvfølgelig være ok, hvis du bare vil snige en uafgjort hjem, men skal du som tophold hente en sejr, så er det ikke vejen frem.

Præcis derfor er modstanderen så succesfuld med deres 3-3-2-1-1, hvis de spiller mod os, der har fået sat timewasting for højt til netop denne kamp. De vil simpelthen bare spille bolden rundt, mens tiden går og du sidder foran skærmen og river de sidste hårtotter af dig selv.


Andre faktorer at overveje, når man bygger sin egen taktik:

Creative Freedom:

Rundt om på diverse fora kan man læse, at en spiller, der er sat til høj creative freedom ikke vil følge sine andre instrukser lige så nøje, fordi han har fået friere tøjler. Det kan der være noget om, men det hører mere til historien.
En spiller med ovenstående indstilling, vil kigge efter angrebsåbninger, når han modtager bolden og hvis han ser én, vil han udnytte den. Nogle gange går det godt, andre ikke. Føler han ikke at angrebsåbningen er god nok, vil han spille en sikker bold til en medspiller og løbe i position igen. Altså er han stats for decisions/beslutninger også vigtige for om han gør det godt med sine kreative evner. En spiller med dårlige stats i decisions/beslutninger, vil træffe en masse forkerte valg og dermed spille for vanskelige bolde osv., som vil føre til boldtab og kontraangreb. Vær derfor opmærksom på ikke at give sådan en spiller fuldstændig kreativ frihed. Modstanderen som denne spiller står overfor og hans indstillinger vil også være med til at påvirke din spillers beslutning. Der er jo forskel på om modstanderen går ind i en tackling eller om han er afventende.

Creativity er ikke det samme som Flair og omvendt. En kreativ spiller skaber chancer for andre, hvorimod en spiller med Flair skaber chancer for sig selv. En spiller med gode Flairstats kan være markeret helt ude af kampen, for derefter at lave noget ekstraordinært og score ud af det rene ingenting. (Hvem sagde Mohammed Zidan?)
En kreativ spiller skal derimod have mere tid og plads til at bevæge sig og finde åbningen til sin aflevering. Har din kreative spiller superstats i decisions/beslutninger, teamwork/samarbejde, workrate/arbejdsstyrke og off the ball/uden bolden vil du kunne sætte ham til Free Role/Fri Rolle. Dette vil give ham mulighed for at søge plads alle steder på banen og dermed være til mere gavn.
Kreative spillere har tit dårlige stats i Bravery/Offervilje og kan derfor blive markeret ud af kampen af en hårdspillende forsvarer. Vær opmærksom på dette og flyt så din spiller til en dybere plads, hvilket vil føre hans markør ud af sin position og efterlade et hul, som dine andre spillere så kan udnytte.
Lad være med at sætte for mange spillere til at udføre de kreative opgaver, da dette vil mindske de bedste kreatørers mulighed for indflydelse og de dårligste vil miste bolden for hurtigt.


Off The Ball:

Mange skriver at deres hængende angribere ikke vil blive i den centrale del af banen, men trækker ud til siderne under et angreb. De har fået svar som eksempelvis, at de skulle nedsætte deres FC eller AMC’s creative freedom til det laveste. Dette giver ingen mening. Spillerne søger ud for at finde plads til at kunne score deres mål. Bliver de stående samme sted under hele kampen, vil de være for nemme, at markere for forsvaret. Disse spillere skal søge efter plads og til dette er creative freedom og gode off the ball stats meget væsentlige. Så der gør intet af én spiller søger ud, når bare én anden har de fornødne stats til at trække ind i det efterladte hul.


Teamwork:

En spiller med høje stats i Teamwork/samarbejde vil være mere fokuseret på, at følge dine instrukser end en spiller med dårlige Teamwork stats. Derfor er Teamwork super, når du har ret i dine instrukser og skidt, når du ikke har. Eksempelvis hvis du har sat en spiller med høj teamwork til at close down/afskærme med 20, så vil han rende hovedløst rundt og presse modstanderne, ligegyldigt hvor han er på banen. Det er her vi skal have ham til at beherske sig. Dette kan gøres ved at sætte cursoren til eksempelvis Often, but not always/Ofte, men ikke altid. Spillerens decisions/beslutnings stats vil så afgøre om han vil close down/afskærme eller lade være.

En spiller med lave stats i Teamwork/Samarbejde er derfor også sværere at instruere, da man aldrig ved om han følger dine instrukser eller ej. Det vil være endnu sværere, hvis han heller ikke har gode stats i decisions/beslutninger, da han så vil gøre som han vil, selvom det ikke er den bedste løsning i situationen. Sådan en spiller kan man ikke gøre andet med, end at sætte ham på en position, hvor hans forkerte beslutninger gør mindst skade.


Decision making/Beslutninger:

En spillers stats i denne kategori af afgørende for hvordan du kan instruere denne spiller. Jo højere stats han har her, jo mere indviklede instruktioner kan han klare. Lad mig give jer to eksempler på dette.
En DC med gode defensive stats og høje decisionstats kan man give besked på at close down/afskærme til mixed/blandet, da man kan være sikker på, at han træffer den korrekte beslutning. Hvorimod en DC med dårlige stats i Decision kan skal have instrukser på at close down rarely/sjældent.
En Wing med gode decisionstats kan sagtens blive sat til at vælge om han skal lave indlæg eller spille bolden dybt. Du sætter bare dem begge på mixed/blandet, så vælger han selv det bedste i situationen.


Flere taktikker:

Det kan godt være, at det er muligt at blive ved med at vinde med bare én taktik, men du er bedre stillet, hvis du har flere gode taktikker at vælge imellem.
Jeg har lavet en Diamantversion til udekampene og én til hjemmekampene. Ydermere vil det være en fordel med en taktik, der virker som en mellemting mellem disse to, så man har et ekstra kort på hånden, hvis du får behov for det. Eksempelvis, hvis du møder et meget stærkt hold på hjemmebane eller et meget svagt hold på udebane.


Dødbolde:

Husk at få sat skik på dine dødbolde, det er dem, der kan give dig det sidste skub i en enhver tæt kamp.


Fra FmFreaks til dig:

Som en service til vores brugere får du muligheden for, at hente de taktiker jeg har lavet, testet og haft succes med, samt de træningsskemaer der passer til spillestilen lige HER.

Ydermere er der oprettet en tråd på forummet, så du kan komme med din mening om guiden eller andet relevant ved at klikke her.

Sidst men ikke mindst, skal der lyde en kæmpe tak til alle de store taktikgenier rundt omkring på scenen. Ikke mindst wwfan og Sir Bobby Moore. 



Onsdag d. 01 marts 2006 ~ Taktiske Teorier 2006
Fredag d. 17 februar 2006 ~ FM06: Brasilien
Søndag d. 29 januar 2006 ~ Din første dag
Fredag d. 27 januar 2006 ~ Sådan holder du dine spillere tilfredse
Fredag d. 27 januar 2006 ~ FM06: USA
Lørdag d. 24 december 2005 ~ Talentudvikling
Mandag d. 12 december 2005 ~ TeamTalks
Søndag d. 20 november 2005 ~ Netspilsguide - Zyxel
Lørdag d. 12 november 2005 ~ Forberedelser til kampen.
Fredag d. 04 november 2005 ~ Små fif til kontrakter
Søndag d. 30 oktober 2005 ~ Sådan håndterer du pressen
Fredag d. 14 oktober 2005 ~ Genvejstaster
Onsdag d. 05 oktober 2005 ~ Spillerbeskrivelser
Lørdag d. 01 oktober 2005 ~ Trupoptimering

 Sider: 1 2 [3]
(Denne guide er vist 9310 gange)

Kommentarer til denne guide (17)

Log ind for at kommentere denne guide

D4nskeren
01 jul 2008
19:38

  Ja og 2008?

 
morten103
08 maj 2007
12:01

  er der en til 2007

 
JCKA
07 mar 2007
18:01

  En god hjælp!!! Tak

 
Ramsdal
18 nov 2006
17:44

  god guide. men alle de steder jeg har læst har det aldrig været 2 trins reglen og 5X5 i samme opstilling.
Det har været to forskellige systemer man kan køre med. Det blev beskrevet ved at 2 trins reglen er en chelsea agtig opstilling og 5X5 er mere arsenal stil. Men har ikke prøvet at krydse de to ting i en samme opstilling . ellers kanon guide til læserne mester :)

 
Kerm
02 aug 2006
13:30

  Jeg må indrømme, at da jeg prøvede din diamant, gik det ikke specielt godt, men da jeg så gik tilbage til en 4-1-3-2, men med samme spillerinstrukser har det kørt rigtig godt. =)

Jeg mangler bare lige nogle få ekstra ting fra din guide at teste på mit spil, bl.a 2-trins reglen.. =)

Kerm

 
Bademesteren
07 jul 2006
18:43

  @Yankee112:

Jeg ved ikke hvordan jeg skal tage din kommentar, da den kan forstås på flere måder og da jeg ikke kender dig.

Du er velkommen til at skrive en PB til mig, så skal jeg forklare dig om min aftale med Richard (wwfan) om gengivelse af det stof, som han er andre crediteres for nederst i guiden.

Du har desværre kun været på siden her samlet 20 min., men næste gang du slår et smudt forbi, så lad mig endelig høre fra dig.

 
Yankee112
30 jun 2006
12:08

  Glimrende guide... du mangler bare lige et link til den post, du har oversat:

http://community.sigames.com/eve/forums/a/tpc/f/1519717/m/8132082102

 
Østergård
11 jun 2006
21:57

  Kanon guide. Især 2 trins reglen har hjulpet mit Chelsea hold meget..

 
Crazy-andreas
02 jun 2006
21:27

  Fantastisk guide!
Allerede i første kamp efter at have læst den, vandt jeg 6-1 på udebane.

 
Sebbe-Real
02 apr 2006
11:44

  Flot

 
Bademesteren
06 mar 2006
13:02

  Spiller pt med Hucknall i laveste engelske række. Der er jeg tvunget til at spille meget direkte og på modstandernes fejl, men mine spillere er yderst offensivt sat i deres indstillinger.

Det kan der læses mere om i blog'en "Røven af 4. division!"

 
Bademesteren
02 mar 2006
22:16

  Det behøver ikke være defensivt spil på udebane, du kan jo bare stille på mentaliteten :o)

 
Heavil
02 mar 2006
18:29

  Udemærket.. Jeg sys nu at den er misvisende på nogen punkter.. Med det mener jeg ideen om, hvordan man ska spille på udebane og med mindre hold.. Pointen med ikke at spille kedelig fodbold der, er at holdet bliver bedre, og derfor i længden kan kæmpe mod de store..

 
Ravnen
02 mar 2006
16:44

  Fantastisk guide. Glæder mig til at afprøve dine teorier...

 
Dusty78DK
02 mar 2006
12:20

  Rigtig, rigtig god guide!

 
Bademesteren
02 mar 2006
10:08

  Ja, det er bare med at komme igang :o)

Jeg har iøvrigt forklaret en del omkring målmænd i debattråden.

 
Hubi
02 mar 2006
09:05

  Det ser jo ganske udemærket ud. Så er det jo bare at afprøve alle teorierne.

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010