home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 384 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
GUIDES

~ Guidegrupper ~
 + Tilpas dit FM (16)
 + Grafiske guides (6)
 + Træning og Taktik (10)
 + Transfer og Økonomi (6)
 + Øvrige FM-guides (9)
 + Ikke-FM relaterede guides (6)
 + Positions Guides (8)
 - Guides til ældre versioner (54)
 + LLM-guides (3)
 + Ligaguides (7)
 + Problemer med FM/Steam (10)
 
Guide(s) i denne gruppe
FM10 Portugal
FM10: Rusland
FM10: Hong Kong
FM10: Chile
FM10: MLS (blog guide)
Klar til store udfordringer
Et kig på træningen
FM09: Skotland
7 stjerner i træning
Arsenal de Sarandí
FM09: Mexico
Hull City
Valencia C. de F.
Taktik, del 1 - Beslutnin...
Lower League Management 2007
FM07: Skotland
Taktiske Teorier 2007
Netspilsguide 2007
Sådan vinder du kampe
FM07: Finland

 Sider: [1] 2 3
54 Guide(s) i denne gruppe  - Taktiske Teorier 2007
Forfatter   United-styrer
Dato   Søndag d. 31 december 2006 - 15:04
Overskrift   Taktiske Teorier 2007
Bedømmelse   * * * * * * (0 Stemmer)


Oversat af: Alonso, Hcan, KF, United-styrer og wirenfeldt

Introduktion

Mens jeg har skrevet Taktiske Teorier 2007, har jeg forsøgt at kombinere de bedste af de gamle med nogle nye teorier og ideer fra de sene testnninger i FM 2006 og tilføjet input fra andre testere af demoen på forskellige for a. Jeg har også tilføjet få “nye og utestede” dele og bud på mulige tilføjelser til taktikken. På trods af guidens længde, så har det ikke været så svært at lave den, da det meste af indholdet allerede var tilgængeligt i de gamle tråde. Jeg har bare samlet dem alle sammen og tilføjet nogle nye sektioner til mulig diskussion.

Jeg har forsøgt at restrukturere formatet fra den oprindelige post, så de faste læsere ikke kommer til at kede sig ved at læse det samme gamle om og om igen. Derfor har jeg startet denne guide med flere kig på mine formodninger og tænkeprocesser end i min standard mentalitetsguide. For nye læsere vil dette måske være lidt tungt, og det kan meget vel skræmme jer væk, før I nogensinde når til det rigtig brugbare stof, så hvis I gerne vil hurtigt videre, så læs disclaimeren og spring derefter alt over indtil mentalitetsskelette t og start derfra. Den sektion forklarer de fleste taktiske valg og vil få selv den mest fortabte FM-gamer tilbage på sporet.

Delen med “Skærme af” går i detaljer med de taktiske ændringer, der er nødvendige i forskellige divisioner sammen med mysteriet om anden sæsons krisen og 3-3-2-1-1'eren. Disse er til en vis grad beskrevet i de tidligere sektioner, men jeg mente, at det var værd at have en specifik del til dem, da de kan forårsage så meget stress. Jeg afslutter med en hurtig guide til team talks (kun halvleg og fuldtid). Jeg har også forsøgt at tilføje nogle referencer til andre sektioner for at gøre guiden mere læservenlig.

Disclaimer

Det skal tages i overvejelse, at denne guide er baseret på den formodning, at FM 2007 er en videreudvikling af 2006-kampmotoren. Jeg har ikke haft adgang til 2007-motoren, men jeg har fået respns fra nogen, der siger, at mine teorier stadig holder. En tydelig forskel på kampmotorerne er, at et hak i en af de taktiske muligheder giver en større ændring en tidligere, hvorfor nogle af teorierne måske har brug for en større tilpasning. Tag derfor ikke disse teorier og formodninger som lov, og tag dig den frihed at lave om på dem, hvis du finder bedre alternativer.

Grundet den fremragende bidragelse fra mange fremragende taktikere i løbet af sidste år, har Taktiske Teorier udviklet sig til en fænomenal taktikguide, men den har sine begrænsninger og svagheder. Den er ekstremt brugbar som en udvidelse til taktikguiden i spillets manual og tilbyder yderligere informationer og ideer til overvejelse. Jeg tror ikke, at detaljeniveauet i denne guide burde være at finde i spillets manual, da mange ikke ønsker at følge den meget dikterende og numeriske guide og ville foretrække selv at finde ud af tingene. Hvis du foretrækker at spille FM på den måde, så er denne guide nok ikke en for dig. For de, der er taktisk frustrerede eller ønsker at få en mere detaljeret forklaring, kan det dog godt betale sig at læse videre.

Skeletformodninger

AI'en

Den første formodning, vi må gøre, er omkring, hvordan AI'en spiller. Min overordnede følelse er, at AI'en mentalitet er så jævn, som den kan være. Mentaliteten varierer ikke, og spillerne har alle samme mentalitet. Dette er kun baseret på observationer, men uden adgang til spillets kode kan det ikke blive til mere end det. Lad os se på, hvordan AI'en opererer.

Generel information om AI'en

Næsten alle hold har et foretrukkent startsystem. I England spiller de fleste 4-4-2, mens 4-2-3-1'eren er populær i Spanien, og i Frankrig spiller de en underlig 4-3-2-1'er. Vi er nødt til at antage, at mentaliteten på et midterhold vil være i den lave ende af “Offensivt” på hjemmebane og meget defensivt på udebane. Stærkere hold vil spille meget bredere og løsere på hjemmebane, mens dårlige hold vil spille tæt. Mediefights kan tvinge modstanderens manager til at ignorere hans taktiske politik (jeg kalder det van-der-Gaal-reglen, da han altid kritiserede mig. Jeg svarede ved at fortælle ham, at mit hold var bedre, og han valgte en ekstremt offensiv taktik til kampen, hvilket førte til, at mit hold kørte hans defensiv flad), men generelt kan vi forudsige mentalitet og formation. Vi kan derfor designe nogle standardtaktikker (se mentalitetsskelette t). Vi skal dog være opmærksomme på, at AI'en kan skifte taktik og være klar til at modstå ændringen. Vi er også nødt til at forstå effekten af re-ranking, og hvordan det kan føre til, at en tidligere formidabel taktik pludselig kan gå helt i stå.

AI'ens offensive strategier

Når AI'en er bagud, vil den ofte ændre til en offensiv strategi, når der er spillet mellem 60 og 70 minutter. De vil begynde at spille bredt og hurtigt med høj mentalitet og backs, der søger fremad, fløje med lange pile fremad (eller en 4-2-4) samt angribere, der bliver oppe konstant. Dette system vil ofte tilbyde dig enorme mængder af plads nede ad kanterne eller ved deres bageste to spillere, da de kun vil beholde midterforsvarerne tilbage. To måder at modstå dette er at fokusere afleveringerne ned ad begge kanter til angribere, der har pile ud til siden, hvilket udnytter pladsen. Den anden mulighed er at fokusere afleveringerne ind gennem midten, hvor de forreste mænd har pile til fløjpositionerne, så du skaber en fire-mod-to-situation, når du angriber de centrale forsvarsspillere. Personligt ville jeg bruge løsningen med angriberne, der har pile ud til siden og afleveringerne ad kanterne. Defensivt bør “Løb fremad” sættes på sjældent hos backs og defensive midtbanespillere (se “Løb Fremad & Pile/Defend Lead).

AI'ens defensive strategier

AI'en kan finde på at ændre til dette langt tidligere i kampen, end den ændrer til offensive strategier. Der ser ikke ud til at være noget særligt mønster for dette. Af og til går AI'en over til at spille voldsomt defensivt efter fem minutter. Det kan ske efter et mål, men det kan ligeledes ske efter så anonym en ting som et indkast! De klassiske, defensive AI-system er 3-3-2-1-1'eren, men der vindes også andre varianter. Dette system er smalt og kompakt, og alle 11 spillere forsøger at komme bag bolden og forsvare deres straffesparskfelt. De fleste defensive spillere (midterforsvarer, wingbacks og defensive midtbanespillere) vil aldrig komme frem, og angrebsforsøg kommer kun fra de resterende fire spillere. Dette system bør modsvares med en bred formation, hvor en stor procentdel af spillerne har “Løb Fremad” sat højt. Jeg vil mene, at defensiven bør presse på for at genvinde bolden højt oppe på banen. Ideen er, at man skal overbefolke modstandernes straffesparskfelt og tvinge dem til at lave fejl (se “At nedbryde 3-3-2-1-1'eren”).

Re-ranking

Det er her, det rigtigt sjove i FM ligger. Det ser ud til, at der er en lille re-ranking af dit hold efter halvdelen af sæsonen samt en markant re-ranking ved slutningen af sæsonen. Dette resulterer i, at AI’en vil forsøge andre taktikker mod dit hold, og det er hele grunden til anden-sæsons-krisesyndromet. Midtersæsonsgen-rangeringen resulterer i, at AI’en vil forsøge en smule mere defensive opstillinger, hvilket kan føre til en alvorlig forværring af dit holds præstation, såfremt din taktik er for konservativ. Hvis du falder et par pladser ned ad tabellen, så vil dit hold blive re-ranked endnu engang – denne gang baseret på din slutposition, hvilket medfører, at taktikken igen vil skabe succes, og så kan det hele ellers begynde forfra. Hvis dine taktiske evner er gode nok til at overvinde midtsæsonsgenre-rankingen, og du ender betragteligt højere i tabellen, end det var ventet, så vil du stå over for en endnu mere defensiv AI i næste sæson, og derfor må du justere taktikken tilsvarende. Slå dette fejl, vil det resultere i en kraftigt formindsket ydeevne.

Eksempel:

Jeg overtog Juventus efter en sæson, hvor de havde underpræsteret enormt (jeg endte som nummer fire, efter de lå nummer ti og kæmpede, da jeg tog over). Jeg købte en eller to nye spillere for at tilpasse truppen til min foretrukne opstilling, men i store træk havde jeg det samme hold. Jeg implementerede mit taktiske system og spillede hele sæsonen sådan. Resultat: Jeg vandt Serie A (34 sejre, tre uafgjorte og et nederlag), Coppa Italia (vandt alle kampe) og Champions League. Min målscore var urealistisk med to spillere, der scorede over 20 mål (reserveangriber og offensiv midtbanespiller), en, der scorede over 30, og den regulære angriber med over 60. Forsvaret var lidt mindre imponerende (0,6 mål gik ind pr. kamp). Den følgende sæson vandt jeg atter Serie A (33 sejre, to uafgjorte og tre nederlag) og Champions League, men jeg scorede markant færre mål. Der gik også langt færre ind (nemlig 0,4 pr. kamp).

Konklusionen på dette er som følger:

1. I første sæson forsøgte AI’en stadig at slå mig og spille halvoffensive systemer. Min taktik modstod dette i form af målscoringer (høj mentalitet på angribere og offensive midtbanespillere) og var defensivt solid nok til at vinde alle kampe udover en enkelt i hele sæsonen.

2. I anden sæson blev jeg re-ranket som det bedste hold i Italien. AI’en fokuserede derefter på at holde mig fra at score. Min defensiv havde mindre at foretage sig, mens min offensiv var nødt til at arbejde hårdere. Jeg var oppe imod 3-3-2-1-1’eren i næsten alle kampe (med undtagelse af kampene mod Milan-holdene og AS Roma). Jeg var stort set altid tvunget til at spille min mest angrebsivrige taktik i stedet for at skiftes mellem dem, som jeg havde gjort i den foregående sæson.

3. At vinde titlen eller overpræstere i forhold til den nuværende rangering resulterer i en massiv ændring i AI’ens koncept mod dig. Den vil være mere defensiv, og du skal være mere angrebsorienteret for at modstå det (se ”Anden sæsons krise”).

Mentalitet

Hvordan påvirker alt dette tankerne omkring mentalitet? Jeg tror, det gør, når det kommer til, hvor succesfuld en taktik er over en lang periode, hvilket er noget, som spillere er nødt til at overveje. Det er dejligt at få en en-sæsons-drømmetaktik, men den skal kunne sørge for at holde præstationerne højt igennem længere tid i et karrierespil. Det følgende dekonstruerer to muligheder for ekstreme valg af mentalitet, Totrinsreglen og Radius-teorien (se Struktur for en forklaring af Totrinsreglen).

Totrinsreglen-mentalitet

Styrker:

Totrinsreglen har tre hovedfordele.

Først og fremmest vil den altid hole spillere højt oppe på banen, så du kan skyde kontra eller løbe efter clearinger. Den høje mentalitet på angriberne og de offensive midtbanespillere garanterer, at når de får bolden, så vil de se efter angrebsmuligheder. Dette betyder, at det er ekstremt effektivt mod angrebsivrige AI’er, da Totrinsreglens taktik ofte skaber et par farlige situationer mod slutningen af kampen, da AI’en blæser til angreb, hvilket efterlader kun to spillere tilbage. Enhver bold, som angriberen får fat på, har stor sandsynlighed for at blive til en god chance, som – hvis den udnyttes – vil afgøre kampen.

Den anden fordel er, at der altid er fem spillere, der arbejder sammen som en defensiv enhed. Med højt pres er dette et modtræk til de mere defensive formationer, da denne lægger op til, at man hurtigt og højt oppe på banen vinder bolden tilbage, før modstanderen har en chance for at reorganisere sig selv til et angreb. En hurtig bold frem i boksen skaber ofte en god chance. De, der benytter Totrinsreglen, vil være opmærksomme på, hvordan det ser ud i 2D, med de fem bageste, der spiller pasningsfodbold mellem hinanden, indtil en af de forreste fem finder pladsen og flytter sig derhen. Dermed forbliver den defensive enhed en sikker skanse (mentalitet + presspil + defensiv linje) og holder på bolden frem for at spille en risikabel bold fremad (mentalitet). Det er ikke særlig flot at se på, men det er yderst effektivt.

Den sidste fordel er, at den (tror jeg) er re-ranking-sikker. Fordi mentaliteten er delt, så defensive spillere fokuserer på defensiven og angrebsspillere fokuserer på offensiven, så burde den ikke falde sammen med så stort et brag mod re-ranking, da den modstår (til en vis grænse) både angrebs- og forsvarsstrategier fra AI’en.

Svagheder:

Jeg ser kun en reel svaghed, som for mig er et spørgsmål om spillets elegance. Det er næsten umuligt at spille et overbevisende shortpassingsystem, da spillerne er for spredt ud. Jeg mener, at de tre forreste burde sættes til korte afleveringer, da de altid er tæt på hinanden, men resten af holdet burde sættes til mixed/direct. Jeg følger selv Totrinsreglen og benytter et vekslende pasningssystem, hvor målmanden er på direct, midterforsvarerne på to hakker mindre, backs yderligere to mindre og så videre. En masse mål bliver scoret via direkte bolde fra backs’ne i højere grad end via komplicerede pasningskombination e r, men udover manglen på flot spil ser jeg ingen store problemer.

Global Mentalitet

Styrker:

Det er meget nemmere at bygge op end et Totrinsregel-system og giver end mere tilfredsstillende hold-mentalitet, da alle er på niveau med hinanden. Ting som korte afleveringer er langt nemmere at implementere, og holdet vil derfor få nemmere ved at spille smuk fodbold. Dette er et udslag af at holdet, med denne mentalitet, vil arbejde som én enhed – og ikke som individualister. Æstetisk er det langt bedre end Totrinsregel-systemet.

Svagheder:

Det er samme type system som AI bruger, så det vil ikke give nogle klare fordele at benytte det. Derfor bliver kvaliteten af de enkelte spillere afgørende. Det giver formentlig ikke fuld udnyttelse af in-game delen, som det nærmere er tilfældet med Totrinsregel-systemet.
Det kan godt tænkes at systemet kun holder vand i enkelt sæson, hvorefter værdien ligesom forsvinder. Der kan nemlig godt forventes at holdet efter en nyere rangering (hvis man slutter første sæson godt, stiger modstandernes respekt for en) vil få problemer mod hold, som der ikke gav problemer sidste sæson (det er stadig den samme mentalitet der driver værket) – netop fordi modstanderes taktik er rettet efter ens hold og formentlig er blevet mere defensiv ovenpå den stigende respekt.  Så det kan frygtes at man ikke vil hente lige så mange point.
Det vil formentlig have problemer med in-game-taktik-delen som tidligere nævnt. F.eks. virker det ikke som om det er lige så venligt overfor kontra-angrebs-taktik som TTR-systemet, når man spiller mod f.eks. en offensiv 4-2-4. Og hvorfor så det? Tjo, lad os kigge på et eksempel.

Eksempel

Global Mentalitet: Midterforsvarers mentalitet er på 10 med systemtet. Dette gør at det er langt mere sandsynligt at spilleren spiller en bold fremad banen end ved TTR-systemet (her er mentaliteten på 6 for midterforsvarere). Dog har angriberen kun en mentalitet på 10 ved GM-systemet. Ved TTR-systemet vil den angriber, der modtager bolden have en mentalitet på 14 eller 18, eller hvis det er en offensiv midtbanespiller, en mentalitet på 16. Angriberen i GM-systemet tager det lidt mere stille og roligt og spiller den sikre pasning, mens angriberen i TTR-systemet vil spille langt mere risikobetonet og direkte.

Her falder lidt af glansen af ved GM-systemet. For det giver jo ingen mening at midterforsvarerne er ivrige efter den offensive pasning, hvis de offensive folk ikke har tænkt sig at bruge bolden på at lave mål. Systemet er simpelthen ikke kynisk nok. Så man kan sige at GM-systemet virker med hold der er sin modstander overlegne, men ikke hvis man har et hold med begrænsede evner, der skal spille en ny taktik udfra hvilket hold man nu møder.

Yderligere mentalitetspåstande:

1: Mentalitet som et positioneringsredsk ab. Det centrale er hvor meget en spiller hjælper til defensivt såvel som offensivt. En midterforsvarer med en mentalitet på 6 vil tænke defensivt 70% af tiden om man vil (tænke offensivt 30% af tiden), mens en centreforward med en mentalitet på 18 vil tænke offensivt 90% af tiden.  Så det er klart at en angriber med en mentalitet på 18 står højere på banen end en med 12 og at en midterforsvarer med en mentalitet på 4 står dybere end en på 10. Men derfor kan man jo ikke tale om at mentaliteten kommer før den rene positionering. Forstået på den måde at en midterforsvarer jo ikke bare forlader sine opgaver fordi han har en mere offensiv mentalitet.

2: Mentalitet som en risiko/udbytte værktøj. Tager mest fat på i hvor høj grad en spiller er villig til at tage et offensivt løb. En midterforsvarer med en mentalitet på 6, vil kun søge et offensivt træk hvis der er 70% chance for at lykkedes, mens en angriber med en mentalitet på 18 vil gå efter selv 10% chance.

3: Mentalitet som en pasningstype-indikator. Tager udgangspunkt i hvilken slags pasning en spiller er tilbøjelig til at lave. Igen vil en forsvarsspiller med en mentalitet på 6 kun foretage den angrebsorienterede aflevering 30% af gangene, mens en angriber med en mentalitet på 18 vil gøre det 90% af gangene.

Hvilken af disse påstande er så den mest rigtig set udfra hvad der danner den bedste taktik?
Mentalitet som et risiko/udbytte værktøj har sine rødder i positional tænkegang. Der er jo ingen tvivl om at en spiller med en “høj” mentalitet placerer sig længere fremme ad banen end én med en “lav” mentalitet. Vi har dog allerede nogle værktøjer til at bedømme positionering, nemlig positions types, sarrows, farrows, barrows.
Den eneste grund til at vi så kan bruge dette værktøj til noget, er at man rent faktisk kan se på spillerens positionering under kampen, at en høj mentalitet betyder at vedkommende står længere fremme på banen.

Man bør tro at mentalitet spiller en rolle ved andre defensive og offensive muligheder. Forstået på den måde at når en angriber med en mentalitet på 18 foretager sig offensive ting 90% af gangene, så gælder det også hans positionering uden bold. Derved vil hans spil blive mere risikobetonet. Da der kun er 10% mulighed for succes, vil det derfor give risiko for at modstanderne kan udnytte dette punkt. Det interessante er når det kommer til de individuelle indstillinger såsom “langskud”. For som tidligere nævnt, vil en spiller med høj mentalitet prøve den langt efter end en med lav mentalitet. De spiller mere risikobetonet. Ligeledes “glemmer” spillerne i højere grad at de er dårlige til at træffe beslutninger, hvis deres mentalitet er høj – de tager flere chancer.

Hvad kan man så opsummere?

Det er naturligvis en dårlig idé at spille med midterforsvarere med en alt for høj mentalitet (tager unødigvendige chancer og koster dumme mål), eller for den sags skyld for lav mentalitet (er så bange for at spille bolden, at tøven giver modstanderne bolden). En angriber tager for få chancer med en lav mentalitet. Så på den vis virker RoT-systemet mest balanceret, da det simpelthen giver de bedste forudsætninger for succes. Forsvarerne spiller tilpas sikkert, angriberne tager chancen og midtbanefolkene ligger et sundt sted der i mellem.

Hvad angår kombinationen af andre individuelle indstillinger (langskud, bolde i dybden, indlæg, fremadrettede løb, løb med bold) og mentaliteten, logikken bør sejre. Forstået på den måde at forsvarsspillere ikke skal foretage sig for af den slags, da deres job er at forsvare. Positionering overgår de andre individuelle indstillinger, så medmindre en spiller med en mentalitet på 6 mener han har 70% chance for succes, vil han ikke prøve på noget. Dette er alligevel en farlig procentsats set udfra at man 30% af gangene kommer til at mangle en mand i defensiven. Derfor kan det foreslås at man kun giver midterforsvarerne mulighed for bolden i dybden af disse andre individuelle indstillinger. Dette er især hvis den pågældende spiller har høj skill i beslutninger og afleveringer (altså kombineret med mixede og direkte afleveringer), da spillerne kun slår disse afleveringer, der kan splitte et forsvar fra hinanden og skabe muligheder, hvis de har 70% chance for succes.

Jo længere fremme af banen eller jo bredere en spiller står, jo højere mentalitet bør de have. Dette er fordi disse positioner – ved fejl – bliver mindre afgørende end hvis det er en midterforsvarer der fejler. Generelt bør spillere få mulighed for andre individuelle handlinger udfra deres individuelle færdigheder, dog med det men at spillerens position og mentalitet altså spiller en afgørende rolle for hvor meget. Altså skal defensive midtbanespillere fokusere mest på dybe stikninger og skud fra distancen osv.

Så mentalitet bestemmer i hvor grad spillerne skal tage en chance og dette sammen med spillernes evner i at tage beslutninger, bestemmer hvordan og hvorledes spillerne opbygger angreb. Dette er centralt, men dette såvel som individuelle færdigheder og indstillinger bør tages i betragtning for at udarbejde den bedste taktik.

Struktur/Frameworks

Efter at have ovenstående, så lad os tage et kig på mentalitetsstruktur er på en mere systematisk metode. Personligt bruger jeg Totrinsreglen, som er beskrevet ovenfor, men jeg har også haft succes med at anvende 5x5 defensiv linje. Det tredje system om mentalitet, split global, er kun teoretisk og er aldrig blevet testet, men jeg ser ikke nogen grund til at den ikke skulle virke. Sidst men ikke mindst, er der mulighed for at anvende pure global mentalitet, men som beskrevet ovenfor, mener jeg dette system begrænser brugeren.

Totrinsreglen

Totrinsreglen er baseret på en teori hvor spillerne altid skal have flere acceptable muligheder for at aflevere bolden. Hvis spillerne står for tæt på hinanden, er de for lette at dække op og det er derfor let for modstanderne at komme imellem og bryder afleveringerne. Hvis spillerne derimod er for langt fra hinanden, vil der for mange lange og ambitiøse afleveringer, som igen giver muligheden for modstanderne at forhindre. Derfor skal hver spiller have mulighed for at udvælge en at aflevere til, som har en mentalitet der ligger 2 niveauer inden for hans eget.

I en 4-4-2 normal taktik, vil systemet være som følgende:

Mentalitet hos:

Centrale forsvar = 6
Backs = 10
Defensive midtbaner = 8
Fløjspillere = 12
Offensive midtbaner = 16
Hængende angribere = 14
Angribere = 18

Den samlede mentalitet = 112

Dette er et offensivt system, med en samlet mentalitet som er 12 niveauer over det neutrale. Det gør muligvis at man lade flere mål gå end gennemsnittet, men samtidig score man selv flere mål. Hovedstyrken ligger i at have en høj mentalitet hos angriberne, som derved altid jagter boldene.

Spillestil: Systemet følger en spillestil, som nærmer sig måden Chelsea spiller på. Afleveringerne er relativt direkte så komplicerede afleveringer og løb for hinanden er mere sandsynlige. Dette før det muligt at have et fair niveau af kreativitet offensivt, så spektakulære mål fra lang afstand og kvalitetsskud efter geniale driblinger sker med jævne mellemrum. Hvis dette system er sat rigtigt op, vil brugeren se en del boldbesiddelse i forsvaret på hjemmebane, mens angriberne laver massere af løb omkring feltet for at finde plads, der kan resultere i dybde løb når muligheden opstår. I udekampe lægges der mere vægt på kontra stød og udnytte lange dybde løb. På hjemmebane vil den defensive linie stå dybt, men lægge et tungt pres. På udebane vil den defensive derimod stå højt, men med et meget lettere pres på modstanderen.

Mentalitets eksperimenter: Jeg vil argumentere imod at eksperimentere for meget, men systemet kunne gøres meget mere offensivt, ved at øge mentaliteten hos alle spillerne med 2. Ligesom det at sænke mentaliteten med 2 vil gøre det mere defensivt og sænkes mentaliteten med 4, vil det være et ultra defensivt system.

5x5 Defensiv linje

5x5 Defensiv linje-teorien går ud fra, at holdet har en basisfilosofi, hvor der er fem offensive spillere og 5 defensive spillere. Oprindeligt var tanken at der skulle være 5 med defensive med ens mentalitet og 5 offensive med ens mentalitet. Dette system gav problemer, da der mellem de offensive og defensive spillere opstod store mellemrum. Løsningen var at sikre at den defensive linies indstillinger er lige med mentaliteten hos de offensive spilleres, så de offensive spilleres mentalitet er 15, mens den defensive linies mentalitet samlet er 15.

Mentaliteten:

Centrale forsvarer = 5
Backs = 5
Defensive midtbaner = 5
Fløje = 15
Offensive midtbaner = 15
Hængende angribere = 15
Angribere = 15

Samlet mentalitet = 100

Dette er et naturligt system, hvor balancen mellem forsvaret og angrebet er perfekt. Dette har samme styrker som Totrinsreglen, da det har angribere med høj mentalitet som kigger efter at lave kontrastød.

Spillestil: Systemet ligner den spillestil som Arsenal bruger. 5 spillere med høj mentalitet og der spillers på små områder, ofte med komplicerede afleveringer og massere af løb for hinanden. Ligesom Arsenal har de et solidt forsvar, som er beskyttet af en defensiv midtbanespillere. Hvis systemet er sat korrekt op, skulle brugeren gerne kunne se et kompakt hold, der angriber konstant, mens de spiller flot fodbold. Det kræver dog en forsvarslinie der står relativt langt fremme og derfor vil holdet have problemer mod meget defensive systemer.

Mentalitetseksperim enter: Der er to områder at eksperimentere på. Et hvor det forsøges med højere eller lavere mentalitet over hele banen. Det andet område er at holde en kombineret mentalitet på 20 og så formindske eller forstørre forholdet mellem den defensive og den offensive linies mentalitet (5-15 ændres til 3-17 eller 7-13). Post gerne resultaterne af jeres eksperimenter.

N.B. Tidlige test af 07’ giver udtryk for, at hvis den defensive linies mentalitet overstiger 14 er det risikabelt at anvende det.

Spilt Global

Dette var en eksperimenterende filosofi, som Sir Bobby og jeg diskuterede mod enden af min tid som FM 2006-spiller. Det er faktisk Sir Bobbys ide, og jeg er ikke sikker på, hvor langt han nåede med sin testning, men jeg synes, at det er værd at blive nævnt, eftersom det tilbyder et logisk alternativt system til det ovenstående. Jeg er sikker på, at han ville blive glad for at høre om succesfulde forsøg med den.

Centrale forsvarsspillere: Mentalitet = 6

Backs: Mentalitet = 10

Defensivt orienterede centrale midtbanespillere: Mentalitet = 10

Højre/venstre midtbanespillere: Mentalitet = 10

Offensivt orienterede centrale midtbanespillere: Mentalitet = 10

Angribere: Mentalitet = 14

Boksspillere: Mentalitet = 14

Dette er et neutralt system, som på perfekt vis bringer balance mellem forsvar og angreb. Det er blevet afsløret som et mere forsigtigt alternativ til 5x5 Defensive Line-teorien, og det er primært et langsomt opbyggende, risikofattigt system.

Stil: Dette system følger en Bolton-agtig måde at spille på. Det meste af holdet bliver tildelt en mentalitet midt imellem offensivt og defensivt, og de vil nemt bidrage til begge aspekter af spillet. Kun fire spillere i marken har specifikke jobs (centrale forsvarsspillere (defensiv) og angriberne (offensiv)), men det faktum, at resten af holdet fokuserer lige meget på begge dele betyder, at de vil modtage støtte i deres opgaver.

Mentalitetseksperim enter: Forhøj med to, fire eller seks for at få offensive eller ekstremt offensive systemer eller formindsk med to, fire, eller seks for at få defensive eller ekstremt defensive systemer.

Pure Global

Dette system kan være offensivt, neutralt eller defensivt, afhængigt af valget af mentalitet. Personligt ville jeg ikke opfordre til at gå højere end 15 eller lavere end fem. Pure Global er svært at få til at fungere godt, men hvis du husker de følgende læresætninger, så burde du være i stand til at designe en god Pure Global-taktik.

Læresætninger:

Efter at have kigget på tre taktiske byggerammer, er det nu tid til at grave dybere i nogle af de andre teorier bag en succesfuld taktisk opsætning. Det følgende afsnit ser på Afspejling, ”Defensive Line”, ”Farrows/Sarrows/Barrows”, Mentalitet, Dybdeafleveringer, Løb fremad, Løb med bold, Indlæg, Hold på bolden og Markering. Alle er succesfuldt blevet testet med RoT-opbygningen, men ikke med 5x5 eller Split Global.

Afspejling

At afspejle betyder grundlæggende, at man forsikrer, at to modsættende af elementer i spillet giver 20 i alt. Jeg eksperimenterede meget med afspejling gennem de sidste tre måneder af FM 2006, men jeg fik nåede aldrig at få skrevet det ned. Der er mange måder, hvorpå man kan afspejle, og her følger nogle forslag.

Bredde mod tidsspild:

Formodningen for denne måde at afskærme er, at en hjemmebanetaktik bør være bred med lav tidsspild, mens en udebanetaktik bør være smal med højt tidsspilde. Altså ser kombinationen ud som følger:

Hjemmebane: Bredde 15, Tidsspilde 5

Udebane: Bredde 5, Tidsspilde 15

Jeg benytter altid 5/15-kombinationen til at starte med, da det passer med ”første hak” af et nyt niveau i markøren. Altså er fem det første niveau af ”sjældent”, mens 15 er det første i ”ofte”. Fra denne position kan angrebsspillet blive forøget ved at formindske Tidsspilde og forhøje Bredden med samme mængde. Ligeså kan defensiven få større fokus ved at flytte baren i modsatte retning – stadig samme mængde.

Bemærk: Jeg havde sjældent brug for at fjerne barerne fra ”første hak”-positionen. Af og til gik jeg over til en 17-3-kombination, hvis jeg havde brug for et mål, men jeg testede aldrig en større defensiv.

Kreativ frihed mod Skærme af:

Jeg havde så meget success med Bredde/Tidsspilde, at jeg besluttede mig for at prove det på en spiller med spillerinstruktione r. Jeg byggede en taktik på en angriber og en central forsvarsspiller med dertilhørende offensiv/defensiv-kombination i de individuelle instruktioner. Systemet så ud som følger:

Centrale forsvarsspillere: Kreativ frihed/Skærme af = 3/17

Backs: Kreativ frihed/Skærme af = 5/15

Defensivt orienterede centrale midtbanespillere: Kreativ frihed/Skærme af = 5/15

Højre/venstre midtbanespillere: Kreativ frihed/Skærme af = 10/10

Offensivt orienterede centrale midtbanespillere: Kreativ frihed/Skærme af = 15/5

Angribere: Kreativ frihed/Skærme af =15/5

Bemærk: Jeg prøvede kun dette system på hjemmebane. I udebanekampe smed jeg Skærme af op på fem mere for alle spillere (Kreativ frihed forblev på det samme, hvorfor det ikke længere gav tyve) med undtagelse af hos den defensivt orienterede centrale midtbanespiller, som forblev på 15 i Skærme af. Der er dog ingen grund til, at det ikke skulle virke (se ”Level Assumptions”, før du beslutter dig for at benytte et sådant system i LLM).

Mentalitet mod afleveringer:

Bredde/Tidsspilde- og Kreativ Frihed/Skærme af-afspejlingerne fungerede så godt, at jeg besluttede mig for at eksperimentere med Afleveringer/Mentalitet. Min formodning var, at de centrale forsvarsspillere ville tage gavn af direkte afleveringer, hvorimod en angriber med høj mentalitet kun har brug for at lægge hurtige bolde af. Ud fra RoT-modellen fandt jeg frem til følgende:

Centrale forsvarsspillere: Mentalitet/Afleveringer = 6/14

Backs: Mentalitet/Afleveringer = 10/10
Defensivt orienterede centrale midtbanespillere: Mentalitet/Afleveringer = 8/12
Fløjspillere: Mentalitet/Afleveringer = 12/8
Offensivt orienterede centrale midtbanespillere: Mentalitet/Afleveringer = 16/4
Angribere: Mentalitet/Afleveringer = 14/6
Boksspillere: Mentalitet/Afleveringer = 18/2

Resultatet var meget imponerende. Der kan argumenteres for at bytte ud på Afleveringer for offensivt orienterede centrale midtbanespillere og angribere, hvis du ønsker det.

Bemærk: Dette afleveringssystem var designet til rigtig stærke hold. Til hold i lidt lavere rækker vil jeg foreslå at forhøje Afleveringer med to over hele linjen så Mentalitet/Afleveringer i alt giver 20. I LLM-spil ville jeg forhøje Afleveringer med fire, så det i alt giver 24 (se Niveau-formodninger). Målmanden burde altid have Afleveringer på to mere end de centrale forsvarsspillere, uanset hvilken mentalitet du bruger.

Tempo og Kreativ Frihed til de tre forreste:

Der dannes beviser i demoen for, at tempo og kreativ frihed hos de tre forreste (angribere og offensiv midtbanespillere/offensivt orienteret central midtbane) burde matches. Altså, hvis tempoet er sat på fem, så skal de tre forrestes kreative frihed ligeledes være fem; hvis tempoet er på femten, så skal kreativ frihed være femten. Dette skyldes følgende årsager.

5/15- og 15/5-systemerne for tempo/kreativ frihed virker ikke så godt, eller ser ikke så godt ud, fordi de to forskellige ting ikke er modsætninger. Hvis tempoet er højt, så vil spillerne forsøge at flytte bolden hurtigt og få den hurtigere op ad banen. Dette hindres af at de tre forreste ikke får lov til at fjerne sig fra sin position, hvilket er et krav for at få dem til at skabe plads, som bolden kan spilles til.

Et langsomt tempo betyder, at spillere ikke vil forhaste sig med afleveringer, men i stedet holde meget på bolden. Når spillerne afleverer, så vil de forsøge at gøre det simpelt. Dette gøres nemmere ved at spillere bliver på deres egne positioner. Derfor fungerer 5/5- og 15/15-systemerne langt bedre.

Der er to ting, som man bør overveje her. Først og fremmest er der graden af træthed, som spillere vil komme til at lide af, hvis de spiller i et højt tempo i en hel kamp. Tempo/Kreativ Frihed på 15/15 med alle offensive spillere sat til mange løb fremad vil ofte føre til træthed. Derfor er det nødvendigt, at høje Tempo/Kreativ Frihed-systemer bliver brugt på realistisk vis (a la Arsenal med deres skiftende tempo). Derudover influerer det naturligvis på afspejlingen af Kreativ Frihed/Skærme af, når dette bruges på de offensive spillere. Det er nødvendigt med yderligere testning (se Fremtidig Testning/Skærme af).

Bemærk: Det er muligt, at en 5/15-kombination af Tempo/Kreativ Frihed vil fungere godt på offensive kontraangrebssystem er, men dette kræver langt mere testning.

Defensiv linje

Formodningen for den defensive linje er, at en høj defensiv linje holder dit hold tæt sammen, hvorfor det er ideelt i udebanekampe. En høj defensiv linje bør være tilsvarende til din mest offensive midtbanespillers mentalitet. Hvis du bruger en defensiv midtbane, bør du dog sætte den to hak ned i forhold til den offensive midtbanespillers mentalitetsmængde, for ellers vil den defensive midtbanespiller komme til at ligge for tæt på forsvarslinjen og være ude af stand til at fungere som oprydder.

En lav defensiv linje er vigtigt, når du spiller mod et ekstremt defensivt hold såsom den frygtindgydende 3-3-2-11. I sådanne systemer spiller modstanderens angriber meget dybt, og en dyb defensiv linje vil derfor sikre, at angriberen er dækket af af en defensiv midtbanespiller. Forsvarsspillerne vil stoppe ham, hvis han kommer forbi denne defensive midtbanespillere, men oftest vil denne erobre bolden eller tvinge angriberen til at skille sig hurtigt af med bolden, hvilket som regel vil føre til, at forsvarsspillerne for fat i bolden. De har herefter en masse plads og har en masse afleveringsmulighed er for at få bolden tilbage til de tre forreste. Hvis den defensive linje er sat for højt, så vil de ikke have mange nemme muligheder, da de i denne situation dækker af for angriberen, og der vil derfor blive spildt for meget tid for dem på at få fat i bolden, til at de kan få lov at lave nemme afleveringer (se “At nedbryde 3-3-2-1-1'eren”).

Pile

Mit foretrukne system er 4-4-2 Diamant, så jeg bruger den som guide. Dette regler burde stort set kunne overføres til alle andre systemer med lidt omtanke.

Ultraoffensivt: Lange pile frem til fløjene. Korte pile frem til backs. Pilekombinationen tillader breddespillerne at lægge ekstra pres på modstandernes forsvar, idet de dobler op. Hvis det fungerer, vil du se en masse indlæg ved den fjerneste stolpe, der rammer den fløjen i modsatte side.

Offensivt: Lange pile fremad til fløjene. Dette medfører konstant pres på modstanderne, mens det gør defensiven lidt mere solid.

Positionsfodbold: Korte pile fremad til fløjene og samt kort pil nedad den offensive midtbanespiller. Dette giver en kasselignende stuktur rundt om modstandernes straffesparksfelt, men er mere fokuseret på boldbesiddelse end chanceskabning.

Defensivt: Pile til siden til angriberne. Kombineret med et tætpakket defensivt system skaber angribere med pile til siden masser af muligheder for afleveringer i de tomme rum. Hvis AI'en har pile fremad til sine backs, kan du forvente en hav af kontramuligheder.

Bemærk: Jeg bruger også af og til et 4-2-3-1-system med lange pile fremad til fløjene. På papiret ser det mere defensivt ud end det, der blev omtalt lige før, men det fokuserer faktisk på at få fire spillere fremad (angriber, offensiv midtbane og fløjene), hvorimod det føromtalte kun angriber med tre (angriberne og den offensive midtbanespiller). Jeg betragter dette her som et kontrasystem med indstillinger kombineret mellem “Offensivt” og “Defensivt” fra før.

Løb fremad, Forsøg afleveringer i dybden, Løb med bold og Indlæg

Følgende indikerer, hvordan jeg bruger Løb fremad, Forsøg afleveringer i dybden, Indlæg samt Fokus på afleveringer.

Løb fremad:

Offensivt: Ofte på angribere og offensiv midtbanespiller og fløje. Blandet på backs og defensiv midtbane. Sjældent på centrale forsvarsspillere.

Positionsfodbold: Ofte på angribere og offensiv midtbanespiller. Blandet på fløje og backs. Sjældent på defensiv midtbane og centrale forsvarsspillere.

Defensivt: Ofte på angribere og offensiv midtbanespiller. Blandet på fløje. Sjældent på backs, defensiv midtbane og centrale forsvarsspillere.

Forsøg afleveringer i dybden:

Alle systemer: Ofte på den mere hængende angriber, den offensive midtbanespiller og den defensive midtbanespiller. Blandet på boksspiller, fløje, backs, centrale forsvarsspillere og målmanden.

Indlæg:

Alle systemer: Ofte på fløje og backs. Blandet på angriberne. Sjældent på den offensive midtbanespiller (medmindre han har fri rolle), den defensive midtbanespiller og de centrale forsvarsspillere.

Fokus på afleveringer:

På hjemmebane: Blandet. Dette giver større muligheder for angrebskombinatione r.

På udebane: Ned ad begge kanter. Udnytter dybden og holder bolden væk fra steder, hvor et boldtab vil være dyrt.

Hold på bolden

Mindst to spillere bør holde på bolden. Jeg bruger normalt min defensive midtbanespiller og den hængende angriber i disse roller, da den defensive midtbanespiller giver forsvaret mulighed for at regruppere sig, når han holder på bolden, mens angriberen giver fløjene mulighed for at overlappe, hvilket åbner for flere angrebsmuligheder, når han holder på den.

Markering

Efter min mening fungerede mandsopdækning forfærdeligt i FM06. Det fungerede perfekt, indtil AI'en skiftede taktik. Når det skete, blev spillerens forsvarsspillere på deres oprindelige spillere, uanset hvor han blev placeret på banen. Derfor kan din centrale forsvarsspiller meget vel ende med at mandsopdække modstanderens fløj. Jeg tror, at dette er blevet rettet i '07, men hæng mig ikke op på det. Uanset hvad, så anbefaler jeg følgende for at bekæmpe dette problem.

Tæt zonemarkering: Hele forsvaret og den defensive midtbanespillere.

Løs zonemarkering: Fløjene, den offensive midtbanespiller og angriberne.

Dette system stemmer fint overens med Skærme af/Kreativ frihed-systemet, på den måde at det sikrer plads til de forreste spillere, mens det holder de defensive spillere tæt på deres mænd. For at få et mere defensivt system kan fløjene evt. sættes i en tæt zonemarkering.

Målmand

Jeg har altid brugt Cleons klassiske sweepermålmand med en mentalitet på 14 med lav Kreativ Frihed og Skærme af, selvom der ikke er belæg for, at du ikke skulle følge de generelle RoT-regler og have målmandens mentalitet på fire.

Niveau-formodninger

Efter at have set på regler og teorier, så lad os vende os mod de typer taktikker, som kræves i de forskellige divisioner.

Den tidligere sektion af denne del bringer en række simple regler for spillernes placering og instruktioner. For at fortsætte er det dog vigtigt at arbejde ud fra en fastsat model, før man begynder at designe og teste taktikker på alle mulige niveauer. Selvom nogle muligvis vil være uenige med mine formodninger om, hvad der burde fungere på forskellige niveauer, så anser jeg dem for at være logiske og svarende til de ting, der fungerer i rigtig fodbold.

LLM-formodninger

Denne kategori er til de dårlige hold i League 2 (England) samt alle Conference National- og Regional-holdene. På dette niveau mener jeg, at taktikken bør være Lange/Meget lange, når det kommer til Afleveringsstil. En sådan stil vil begrænse chancerne for at miste bolden i opbygningsfasen og vil gøre det muligt for holdet konstante at sætte modstandernes straffesparksfelt under pres, hvilket forhåbentlig vil fremprovokere fejl fra forsvarsspillerne. En angrebsduo med en hurtig og en høj ville være ideelt, da den ene spiller vil få fat i de høje bolde, mens den anden kan jage nedfaldsbolde.

I forsvaret er det vigtigere at få forsvarsspillere mellem bolden og målet end at forsøge at bryde bolden med tacklinger. Derfor skal Skærme af være forholdsvis lav (med mulig undtagelse af den defensive midtbanespillere som beskrevet tidligere), da det tvinger modstanderholdet til enten at forsøge sig med langskud eller at komme forbi den bageste linje af forsvarsspillere gennem kvalificerede dybdeafleveringer eller tacklinger. Presset er derfor snarere på angriberne og deres evne til at skabe chancer end på forsvarsspillernes evne til at læse spillet.

Middelholdsformodni nger.

Denne kategori er for de stærke hold i League 2 og frem til de dårlige Premier League-hold. På dette niveau bør afleveringen være direkte. Jeg anbefaler dette, fordi jeg går ud fra, at stilen med lange afleveringer vil være nem at tage sig af for de noget bedre forsvarsspillere, da deres bedre Placeringsevne gør det nemmere for dem at afværge de mange bolde inde i feltet. De direkte afleveringer forsikrer, at holdet ikke vil gøre pasningskombination erne alt for komplicerede, hvilket vil føre til boldtab, før den afgørende bold er lagt. Direkte afleveringer bringer bolden hurtigt frem til angriberne, som så kan benytte sig af den fremadstormende støtte fra midtbanen. Styrke og hurtighed forrest vil være vigtigt for at få det bedste ud af denne taktiktype, da angriberne på den måde vil være i stand til at holde på bolden og lade holdkammeraterne komme frem.

Forsvaret er mere op til den individuelle bruger på dette niveau. Både Skærme af og dybtliggende forsvar kunne fungere. Min foretrukne stil ville være at have Skærme af på Blandet, når man spiller hjemme, hvilket tvinger modstanderholdet til hurtigt at skille sig af med bolden, når de prøver at nedbryde forsvaret, da de hurtigt bliver sat under pres, hvis de holder på bolden. De højere Placeringsevne- og Beslutsomhed-attributter på dette niveau (dog er Hurtighed, Acceleration og Mod også vigtigt) gør dette muligt, og det giver dit hold mulighed for at få bolden hurtigt tilbage og højere oppe på banen end med LLM-systemet. Dette fungerer i sammenhæng med afleveringsstilen, hvor de lange bolde er mindre brugbare i en taktik, der prøver at få fat i bolden højt oppe på banen. Når du spiller på udebane vil det være bedre at skærme lidt mindre af, da du derved vil tvinge offensiven til at skabe chancer på egen hånd for at bryde dit forsvar. At holde mænd bag bolden vil være brugbart, da hjemmeholdet formentlig vil have en del boldbesiddelse, så det er en bedre løsning at pakke forsvaret end at forsøge at få hurtigt fat i bolden.

Topholdsformodninge r

Definitionen af et tophold er de, der burde kunne kæmpe med om europæisk kvalifikation i Premier League. Med hensyn til afleveringer bruger jeg her afspejlingssystemet, men korte afleveringer er også en god mulighed. Denne systemtype fokuserer på boldbesiddelse (kan komme helt op i nærheden af 70 procent mod dårlige hold), men giver stadig mulighed for spillerne til at prøve længere bolde, når de er nødvendige. Afleveringer, kreativitet og beslutsomhed er naturligvis de vigtiste attributter her, da de vil gøre spillerne i stand til at slå den rigtige bold på det rigtige tidspunkt. Hvis en dybdeaflevering ikke er mulig, vil spilleren lægge en nem aflevering for at holde fat i bolden og lade det være op til andre spillere at finde åbningen til den afgørende aflevering. Med dette system foretrækker jeg at have hurtige angribere med god Acceleration og en god Uden bolden-attribut. En høj boksspiller kan også anbefales, men det er ikke et krav.

På hjemmebane bør forsvaret have høj Skærme af. Det mest frustrerende problem for FM-spillere ser ud til at være anden sæsons krisen. Dette sker, når et hold har haft god succes i første sæson – ofte overpræsteret – og som et resultat af dette får holdet et bedre ry. Den nemmeste måde at finde ud af dit holds ry er ved at kigge på oddsene før en kamp. Hvis du stort set altid er bookmakernes favorit og har latterligt lave odds mod dårligere hold, så har du et godt ry. Udfaldet af dette er, at du vil begynde at komme op imod den frygtindgydende 3-3-2-1-1'er. Det defensive system, som næsten alle dygtige managers ser ud til at bruge mod bedre hold. Bemærk, at hold måske ikke starter med den formation, men de vil ofte skifte til den, når der bliver scoret et mål eller grundet andre faktorer i kampen. Denne taktik har været problemet i mange taktikeres liv og er hovedårsagen til anden sæsons krisen. Så hvordan modsvarer en høj Skærme af-indstilling denne?

Nøgleelementet, der lå bag et højt “closing down”/”skærme af”, defensivt system i modsætning til 3-3-2-1-1, var at lave en logisk antagelse af, hvor ofte systemet tillod “forward runs”/”ryk fremad”. Jeg antog, at så defensivt et system ville sænke dybdeløb ned til et minimum, så den enlige angriber ville være nødt til at holde på bolden i et betragteligt tidsrum, før han fik støtte. Min oprindelige tanke med lav ”closing down” til forsvarerne faldt dog til jorden, fordi forsvarerne bakkede, så snart jeg mistede bolden, hvilket tillod angriberen at holde nemt på bolden, før han gav den videre til en midtbanespiller. Eftersom 3-3-2-11-systemet har så mange dybtliggende spillere, at når jeg havde mistet bolden, så kæmpede jeg for at få den tilbage, fordi modstanderen spillede bolden rundt mellem deres to defensive kæder med tre, uden nogensinde at prøve at få bolden fremad. Ved at forhøje ”closing down” til mine forsvarer, begyndte jeg at sætte pres på den enlige angriber, så snart han fik bolden, hvilket medførte, at jeg konstant fik bolden tilbage med det same – enten højt oppe på banen pga. en succesfuld tackling eller via indkast, eftersom angriberne skød bolden ud for at lette presset. Som en tommelfingerregel sætter jeg ”closing down” tilsvarende til ”creative freedom”/”kreativ frihed”, så den samlede mængde for de to ting lå på 20. Altså, hvis en spiller har en ”creative freedom” på tre (hvilket er standard for centrale forsvarsspillere), så burde hans ”closing down” være 17.

Selvom jeg mener, at udebanetaktikker – selv på dette niveau – burde følge de grundlæggende præmisser med at holde mænd mellem bolden og målet, så burde du – i takt med at dit holds ”reputation” stiger – begynde at sætte et højt ”closing down”-system på udebane mod flere og flere hold, da de konstant vil starte med konservative formationer. Det bør også huskes, at en høj ”closing down” har en tendens til at slå fejl mod stærke hold, der spiller angrebsfodbold. Dette skyldes, at de hurtigt vil få spillere frem og støtte angriberne, hvilket vil tillade dem at udnytte hullet bag den defensive linje, da den lukker sammen nede i midten. Gode hold vil også have angribere med tilstrækkelig høj kvalitet og teknik, at de kan holde på bolden og lægge farlige dybdeafleveringer.

Bemærk: Med alt dette sagt, så har jeg spillet et LLM-testspil med ”closing down” sat meget højt i hjemmekampe, og det var meget effektivt.

FM-bogeymænd

Nu er det tid til at se på FM’s bogeymænd, anden sæsons krise og nedbrydelsen af 3-3-2-1-1’eren.

Anden sæsons krise

Hvorfor sker det?

Første sæson

Du er Aston Villa med en før-O’Leary-rating. Altså, hvis 100 er Chelseas kvalitet, og 0 er Watfords, så har dit hold en in-game rating på cirka 25. Ethvert hold med en højere rating vil spille offensivt fodbold mod dig (75 procent af ligaen). Du laver nogle få gode køb, konstruerer en kvalitetskontratakt ik og spiller over evne a la O’Neill. Du ender på fjerdepladsen, og alt er godt.

Anden sæson

Din in-game rating er nu oppe på 60 (kun i Premier League, i Europa er din rating stadig lav, eftersom du ikke har deltaget i turneringerne). Derfor vil de fleste Premier League-hold forvente at tabe, når de møder dig, hvorfor de vil bruge en solid, defensiv taktik imod dig. Din taktik bryder sammen, eftersom den ligeledes er solid og defensiv og lægger op til for få angrebsmuligheder. Du bliver frustreret, giver en dårlig team talk eller to, moralen falder, og resultaterne bliver dårlige. Du kan måske klare dig godt mod hold, som er favoritter til at slå dig (da din taktik er designet til at tage sig af dette), men resultaterne mod dårligere hold er konstant dårlige. Europa-mæssigt går alt godt, da de udenlandske hold tror, de har en chance mod dig pga. dine manglende europæiske deltagelse, og derfor passer din taktik stadig optimalt her. Før eller siden vil du: A) blive fyret pga. den dårlige indsats. B) kaste pc’en ud af vinduet. C) starte et nyt spil. D) gå ind på et taktikforum for at få svar.

Krisen vil blive forværret, hvis du har hentet mange nye spillere, da disse vil have brug for tid til at falde til og i nogle måneder spille under det forventede.

At nedbryde 3-3-2-1-1’eren

Min sædvanlige fremgangsmåde er at sætte den defensive linje dybt og gøre formationen bred. Jeg laver også høj closing down til de fem bageste og lav closing down samt høj creative freedom fra de fem forreste. Jeg skal forklare hvorfor.

Supermålmandseffekt en kommer af, at AI’en spiller ultrakonservativ formationer. Dette kan f.eks. være den skrækkelige 3-3-2-1-1, 4-1-4-1’eren, 4-4-2 uden pile samt til tider 4-4-1-1’eren. Disse formationer spiller som regel meget smalt (smal og mentalt matchet defensiv linje), og overbefolker midten af banen med spillere. Det gør det meget svært at aflevere bolden succesfuldt og få noget som helst plads. Supermålmanden forekommer, fordi så ekstremt defensive opstillinger tvinger dine spillere til en masse forhastede afslutninger, hvilket også fører til, at chancen for, at spillerne opsnapper bolden af og til, bliver større, når det sker (menneskelige svagheder såsom frustration og panik er kodet ind i AI’en). Målmanden får høje ratings, fordi kampens ratings ikke går efter nemme redninger og svære redninger, men bare tildeler point for redninger. Altså kan målmanden sagtens få et tital, på trods af at 95 % af hans redninger var ekstremt nemme. Nå, hvordan man så slår opstillingen……

En bred formation skaffer naturligvis dine spillere plads på kanterne og tvinger modstanderen til selv at gøre opstillingen bredere. Dette betyder, at du kan spille rundt mellem dem og forsøge en sværm af indlæg ind i feltet. Fløjene og dine backs bør presse fremad så meget som muligt. Jeg giver mine fløje lange pile frem mod baglinjen og mine backs korte pile frem, så de begge kommer frem i offensiven, så snart jeg får bolden. Dette betyder også, at ved hvert indlæg inde i boksen vil du finde fire spillere (to angribere, en offensiv midtbane eller offensiv central midtbane samt en fløj), der angriber bolden, og så med backs og en defensiv midtbane eller den defensive af de centrale midtbanespillere til at samle de løse bolde op på kanten af feltet. Fordi du ved, at du vil få en masse bolde ude på kanten, vil du have brug for at forsikre dig, at dine offensive spillere (angribere, offensiv midtbane/den offensive af de centrale midtbanespillere og dine fløje) konstant leder efter plads, så kreativ frihed er meget vigtigt. Jeg bruger en kreativ frihed på ti for spillerne på siderne, så de er mindre tilbøjelige til at løbe indad, men til gengæld bruger jeg 15 eller mere på de tre forreste, så de bryder med instruktionerne og leder efter plads, eller bare gør det uventede. Jeg sætter også højst closing down til fem for de tre forreste, da closing down begrænser pladsen.

Jeg benytter også en dyb defensiv linje, fordi AI’ens angribere spiller meget dybt. En dyb defensiv linje placerer den defensive midtbane eller den defensive af de centrale som den første mand i den defensiven på den måde, at han næsten altid er den spiller, der er tættest på angriberne, når modstanderne får clearet bolden. Hans tacklinger vil konstant erobre bolden og enten sende den direkte tilbage i feltet eller få den tilbage til de dybtliggende forsvarsspillere, som uden pres kan begynde at bygge et nyt angreb op. Hvis DM/MCd’en bliver passeret, og angriberen får lidt plads, er det afgørende, at forsvarerne skærmer ham hurtigt af. Dette vil straks reducere angriberens tid og plads med bolden, og – fordi støtten ankommer langsomt i så defensive formationer – gøre, at du hurtigt får bolden tilbage, da angriberen ikke har nogen at lægge bolden af til. Forsvarsspilleren, som erobrer bolden, har som regel tre eller fire nemme pasningsmuligheder, og det vil være nemt at holde på bolden.

Jeg bruger ligeledes en mikset afleveringsfokus og ingen targetman, fordi disse optioner reducerer angrebsåbningerne og tillader forsvaret at skærme af for chancer. Ligeledes kan en spilfordeler være risikabel, da han kan blive mandsopdækket ud af kampen.




En stor tak til:

Sir Bobby Moore: Kongen af de taktiske alfonser og en overklasse teoretisk-bidrager.

Asmo: Taktisk geni og skarp intelligens!

ntfc & CB&C: Konstant support. De er med sandhed værdsatte.

RedefiningForm & Tays: For reglen af to og radius teori.

Neonlights: For hans alternative fremgangsmåde der holder FM06 kørende for mange.

Bflaff, smacksim, sjm, Elrawkum: Intelligente kommentarer og kvalitetsfyldt indhold.

The Old Skool: kennedy, Justified, Buxton, rashidi, Noel: Uden jer ville forumsene være døde for længst.

The Translators: Dem der har oversat mine ord til dansk, polsk, spansk, hollandsk & tyrkisk. For tiden, anstrengelse og troskab, ærer jeg jer.

Cleon: Legenden er tilbage.

FrazT: For den tvivlende fornøjelse af prøvelsen af, at lede GQ brugere til mine teorier.

Crazy gra, Saarbrücken, Ikthop: For testningen af TT-teorierne i FM07-demoen

Synax2: For at fortsætte det gode arbejde.


Supersaintsteorien: Parringen af “defensiv linje” og “lukke af” til centrale forsvarer:

Parring af “defensiv linje” og “lukke af” for forsvarsspillere.
Disclaimer: Jeg garanterer ikke noget af denne teori. Den har virket ved mig, og er baseret på feedback fra andre, og det ser ud til, at noget i hvert fald er rigtigt ved den. Det betyder dog ikke at den virker for alle andre.

Da jeg startede min karriere med Vålerenga, startede jeg med en 4-1-3-2, som jeg altid gør. Det fungerede, men jeg lukkede for mange mål ind i situationer, hvor jeg var i stort undertal i forsvaret.
Hovedårsagen, efter at have set nogle kampe udelukkende i 2D, var at forsvarerne blev ofte trukket ud af deres position. Især når bolden kom ind i den defensive midtbanes område. De ville lukke for spillere der kom ind i dette område, fordi den defensive midtbanespiller lukkede af for en anden modstander. Når bolden blev spillet forbi den defensive midtbane, til en angriber, gik en af de centrale forsvarsspillere frem for at lukke af for ham. Hvis han fejlvurderede denne situation, blev bolden spillet ud på kanterne, eller ned gennem midten. Uanset hvad, havde jeg en mindre forsvarsspiller til rådighed.
Jeg prøvede med mange kombinationer at “lukke af”, uden nogen form for succes.
En for lav stillet FC (central forsvarsspiller) medførte problemer når bolden kom ind I området, fordi FC’erne var modvilligt sat til at udfordre. Hvis FC’erne var stillet for højt, blev der store huller i forsvaret.

Jeg eksperimenterede også med Defensive Line (DL) for at se, om dette kunne skabe den perfekte distance mellem DC’en og DMC’en, så de ikke forstyrrede hinandens opgaver. Resultat var, at når en DC med lav Closing down (DC) og DL, så falder en DMC med høj CD ned som forsvarsspiller, hvilket selvfølgelig skaber et stort hul foran forsvarsskæde, i det at min MC var længere fremme på banen og presse – dette gjorde mig ekstremt sårbare over for langskud. Når DL og CDer høj bliver hullet mellem forsvarsspillerne og DMC’en for stort, og når DC kommer ud af position skaber det situationer, som er grunden til, at jeg startede med at eksperimentere med dette.

Jeg begyndte at indstille CD’en lavere, og DL’en højere, indtil jeg fandt en kombination, som skabte den balance, som jeg så febrilsk ledte efter. Jeg prøvede en del forskellige kombinationer, som virkede, og alle disse kombinationer var en del af parrings-tankegangen, altså fx med en CD på fx 5, mens DL var på 15 eller fx 7-13, 2-18. Da jeg var tilfreds med dette begyndte jeg at bruge det på fast basis. Virkningen på mit Vålerenga hold var stor. Pludselig lignede mine forsvarsspiller en stor enhed med DCer, som forblev på deres position langt størstedelen af tiden, en DMC som jordede samtlige langskudsskytter og en MC som lagde pres på samtlige playmakere.

Resultat: Færre fejl (og dermed mål) fra det centrale forsvar og færre langskud, som resulterede i mål. Jeg kunne også se, at der var færre farlige kontra-angreb.

Når man presser modstanderne højt oppe på banen hard et altid været med risiko, fordi når de slog kontra-angreb, rykkede mine DC’s ud på fløjen og lod en hver angriber stå alene inde på midten.
Dette problem eksisterer I midlertidigt ikke længere med høj DL og lav CD. DC’en forlader sjældent sin post for at gå ud på fløjen, når AI kontra-angriber, og dette giver modstanderne færre muligheder for at spille bolden. De stopper ofte op og giver de øvrige spillere på mit hold tid til at komme hjem og forsvare. Det er dog stadigvæk en trussel med super hurtige angribere, hvis bolden bliver smidt over din DC.

Hvis du forsvarer med en lav DL er du nødt til at presse modstanderen så meget som muligt, så de har bolden så lidt tid som muligt. Det hjælper dig i situationer, hvor bolden er inde i feltet fordi DC’en presser mere, hvilket modstanderne ofte lader sig stresse af og derefter mister bolden.

Dette er teorien bag at parre DL og CD. Det har hjulpet mig meget, og det ser ud til at virke fint I wwfans “6-tactics suit”-teoeri.

Test endelig alt dette!


Fredag d. 29 januar 2010 ~ FM10 Portugal
Tirsdag d. 05 januar 2010 ~ FM10: Rusland
Torsdag d. 24 december 2009 ~ FM10: Hong Kong
Søndag d. 29 november 2009 ~ FM10: Chile
Fredag d. 20 november 2009 ~ FM10: MLS (blog guide)
Søndag d. 15 februar 2009 ~ Klar til store udfordringer
Søndag d. 15 februar 2009 ~ Et kig på træningen
Torsdag d. 07 august 2008 ~ FM09: Skotland
Fredag d. 30 maj 2008 ~ 7 stjerner i træning
Mandag d. 19 maj 2008 ~ Arsenal de Sarandí
Lørdag d. 29 marts 2008 ~ FM09: Mexico
Lørdag d. 29 marts 2008 ~ Hull City
Søndag d. 02 marts 2008 ~ Valencia C. de F.
Lørdag d. 09 februar 2008 ~ Taktik, del 1 - Beslutninger før og under kamp
Fredag d. 09 marts 2007 ~ Lower League Management 2007
Mandag d. 15 januar 2007 ~ FM07: Skotland
Søndag d. 31 december 2006 ~ Taktiske Teorier 2007
Søndag d. 31 december 2006 ~ Netspilsguide 2007
Søndag d. 24 december 2006 ~ Sådan vinder du kampe
Søndag d. 24 december 2006 ~ FM07: Finland

 Sider: [1] 2 3
(Denne guide er vist 3015 gange)

Kommentarer til denne guide (9)

Log ind for at kommentere denne guide

arsenalistic
20 apr 2007
16:05

  ikke dårligt, slet ikke dårligt. Thumbs up!

 
Tournesol
21 feb 2007
23:47

  Intet mindre end fantastisk! Før jeg læste denne guide spillede mit hold LANGT under evne, nu er de en hypereffektiv fodboldhær! Tusind tak til artiklens forfattere og oversættere :-D

 
denpeidk
14 jan 2007
21:02

  Hej, super dejligt at der er nogen som tager sig tid til at oversætte til dansk.. Dog er der lige en lille rettelse.

Du skriver:

'Bemærk: Jeg prøvede kun dette system på hjemmebane. I udebanekampe smed jeg Skærme af op på fem mere for alle spillere (Kreativ frihed forblev på det samme, hvorfor det ikke længere gav tyve) med undtagelse af hos den defensivt orienterede centrale midtbanespiller, som forblev på 15 i Skærme af. Der er dog ingen grund til, at det ikke skulle virke (se ”Level Assumptions”, før du beslutter dig for at benytte et sådant system i LLM).'

Det er nu ikke helt det som står i den oprindelige artikel:
'I only tried this system at home. For away games I went for CD of 5 across the board (CF as above system) with the exception of the MCd who remained at 15.'

Hvilket jo rent faktisk betyder at alle spillere pånær den defensive midt har closing down på 5.. hvilket giver lidt mere mening, da man ikke presser mere på udebane end man gør på hjemmebane...

Men ellers synes jeg det var super fedt, jeg ville bare lige komme med denne rettelse, da man godt kan brænde nallerne ude, hvis man afprøver det andet mod et tophold.

Den engelske guide er iøvrigt her:
http://community.sigames.com/eve/forums/a/tpc/f/1519717/m/9972005362/p/1

Kræver vist at man har lavet et login på siden.

 
njandersen
05 jan 2007
23:53

  Waaw!.

 
Bademesteren
01 jan 2007
14:04

  I har sgu' haft travlt drenge!...

 
United-styrer
01 jan 2007
11:53

  Nå ja, det kan der være noget om ;P

 
wirenfeldt
01 jan 2007
05:55

  Hvad satan? Jeg har da også oversat noget :] :)

 
ElGuapo
31 dec 2006
17:12

  Rigtig flot arbejde:-)

 
Don Abramovich
31 dec 2006
16:13

  For satan en lag guide! Så har man noget at lave hvis mankeder sig ;P Men respekt til: Alonso, Hcan, KF og United-styrer for at ha' oversat det !

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010