|
Dato |
Forfatter |
Forum |
Emne |
|
|
|
~ Guidegrupper ~
|
|
|
|
Guide(s) i denne gruppe
|
|
|
|
9 Guide(s) i denne gruppe
- At bygge en trup - 5-års plan
|
|
Forfatter |
Sir Jeppe Nielsen |
Dato |
Søndag d. 23 december 2012 - 16:55 |
Overskrift |
At bygge en trup - 5-års plan |
Bedømmelse |
(0 Stemmer)
|
|
|
De forrige artikler har primært handlet om hvordan du her og nu kan forbedrer dit mandskab. Enten gennem planlægning af den nuværende trup, eller hvordan man med få indkøb kan tilpasse sin taktik. Nu skal det handle lidt om at se mod fremtiden. Ved at bruge de redskaber jeg har forsøgt at beskrive i de forrige artikler kan man nemlig lægge en slagkraftig plan for klubbens langsigtede udvikling. Er man i en rig klub kan man selvfølgelig købe sig til denne udvikling på rekordtid, men er man i lidt mere beskedne kår, så skal der planlægning til.
Først og fremmest er det vigtigt, at økonomien ikke stikker af for en. Selvom man som et led i sin udvikling skaber gode resultater og derfor kan sælge nogle spillere dyrt, så er det vigtigt at man er ansvarlig med disse transferpenge. Går man ud og køber en spiller billigt, men giver ham høje lønninger kan det blive rigtig hårdt at gå igennem de næste par sæsoner, hvis man ikke skaber virkelig gode resultater (og dermed genererer præmiepenge). Her vil FM13s nye finansmodel kunne hjælpe gamere, der ikke er vant til at planlægge økonomi.
Har man styr på sin økonomi, så kan man begynde at kigge på ens ønsker for klubben. Det kan være at man kom til en trup, der primært var egnet til at spille over kanterne, men at man selv hellere vil spille gennem midten. Så er det man kan handle ind efter spillere, der stadig er egnede til at spille over kanterne, men bedre vil kunne håndtere spil gennem midten end ens nuværende spillere. Det kan meget vel være, at man skal igennem et par udskiftninger af de offensive positioner før man er hvor man gerne vil være. Men hvis man laver en gradvis udskiftning frem for at udskifte truppen direkte, kan man undgå at få mellemsæsoner hvor det er svært at få spillet til at glide.
Det samme gør sig gældende med personligheder. Hvis man har en loyal, uambitiøs og kun delvis professionel trup, så vil ambitiøse, professionelle og beslutsomme spillere ikke føle sig hjemme uanset hvor gode de er til at tilpasse sig. De andre spillere vil heller ikke sætte pris på en anfører der er FOR anderledes i forhold til dem selv. Derfor kan det være farligt at hente spillere ind med en markant anderledes personlighed, selvom den er bedre end den nuværende trups. Hvis man lige så stille arbejder sig mod sit mål, så får man et langt mere stabilt og gnidningsfrit forløb.
Det giver meget sig selv, men for mange kan tålmodighed være et problem, når man skal udvikle sin klub. For det første vil de fleste gerne have resultater her og nu, og der kan det være svært at tage en lille klub og føre frem. For det andet vil man jo have de bedste af de bedste spillere, og der kan det være svært at takke nej til en spiller der passer perfekt ind i ens taktiske vision, selvom han ikke passer ind i klubben her og nu. Jeg vil bare anbefale, at man tager en dyb indånding og holder sig til sin plan. Får man en stjernespiller tilbudt for en slik, men hvor lønnen er høj kan man blive fristet, men det er virkelig farligt, hvis man satser på at være i en klub længe.
Der er naturligvis gamere, der gør det til en sport at skabe resultater i en klub over en 3-4 sæsoner, hvorefter de stikker videre til en ny klub. I den tid kan man nå at have hentet flotte trofæer, men efterlade klubben i en økonomisk forfatning der mildest talt er uansvarlig. Det er jo op til den enkelte at spille spillet som de vil. Personligt elsker jeg at planlægge langt ud i fremtiden, og til folk som mig, der har haft svært ved at få det til at virke i spillet håber jeg, at det her kan hjælpe. Det er meget basale råd jeg giver, men nogle gange hjælper det at læse det og fordøje det, hvorefter man selv sætter sig og roder med det.
I næste og sidste artikel (for nu) vil jeg fokusere på talentarbejde.
|
|
Mandag d. 08 april 2013 ~ Personalet i FM13
|
Mandag d. 24 december 2012 ~ At bygge en trup - Talentarbejde
|
Søndag d. 23 december 2012 ~ At bygge en trup - 5-års plan
|
Søndag d. 16 december 2012 ~ At bygge en trup - Personligheder
|
Søndag d. 09 december 2012 ~ Adventsgave 2: At bygge en trup - Skills
|
Søndag d. 02 december 2012 ~ Advents gave 1: At Bygge en trup - Grundlæggend
|
Onsdag d. 18 januar 2012 ~ Taktisk Artikelserie af Guldbrand
|
Tirsdag d. 28 december 2010 ~ Før du starter dit første blogeventyr
|
Mandag d. 20 april 2009 ~ Sådan tager du et screenshot
|
|
Sider: [1] |
(Denne guide er vist 1075 gange)
|
|
Kommentarer til denne guide (2)
|
Log ind for at kommentere denne guide
|
|
plutonium
23 dec 2012
20:07
| |
Jeg skal blankt erkende, at jeg i dag ikke er lige så tilfreds med nogen af artiklerne som jeg var da jeg sendte dem til crewet. De er netop blevet for overfladiske. Problemet er, at ellers bliver artiklerne så lange, at de ikke bliver gode at læse på nettet. Jeg roder dog med ideen om at lave en længere guide, der kan lægges op som pdf-fil til download. Det er stadig meget tidligt i processen, men i et sådant dokument ville jeg bedre kunne nå ud til mere erfarne brugere.
Jeg sætter stor pris på kritik fra brugere som dig selv, for det at I ikke er tilfredse med dem bekræfter mig i, at folk har større forventninger til mig. Det har jeg også selv, og det er faktisk en halv ros at få at vide, at det her ikke er tilfredsstillende.
Jeg håber dog at nye FM-gamere kan få lidt ud af dem.
|
|
|
|
Inferno
23 dec 2012
18:15
| |
Pluto, jeg synes at det er ærgerligt, at du med din viden om emnerne vælger, at skære den ned til så simple informationer hver gang. Resultatet er, at du bare bliver ved og ved med at skrive ting, som de fleste altså godt kan tænke sig til. Ville ønske at du skrev det til en del mere erfaren målgruppe, det er jo også der debatten og den egentlige interesse for dit værk opstår. Men det er super godt skrevet, og nok rigtig godt for helt nye brugere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
|
|
|
|