home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23285
  0 Brugere, 592 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenoflucknow
GUIDES

~ Guidegrupper ~
 + Tilpas dit FM (16)
 + Grafiske guides (6)
 + Træning og Taktik (10)
 - Transfer og Økonomi (6)

  Har du problemer med din økonomi, eller har brug for råd til at købe spillere, så er det her du finder råd.

 + Øvrige FM-guides (9)
 + Ikke-FM relaterede guides (6)
 + Positions Guides (8)
 + Guides til ældre versioner (54)
 + LLM-guides (3)
 + Ligaguides (7)
 + Problemer med FM/Steam (10)
 
Guide(s) i denne gruppe
Scoutingnetværket
Arbejdstilladelser
Transferbudgetter
5 økonomiske fif
Co-Ownership
CA & PA

 Sider: [1]
6 Guide(s) i denne gruppe  - CA & PA
Forfatter   Sunbao
Dato   Søndag d. 02 oktober 2005 - 23:32
Overskrift   CA & PA
Bedømmelse   * * * * * * (1 Stemme)


Definitioner
Mange har givetvist spurgt sig selv om, hvad current ability (CA) og potential ability (PA) er. Svaret er sådan set enkelt: CA = hvor god spilleren er lige nu. PA = Hvor god spilleren kan blive, hvis alt går perfekt.

CA og PA fastsættes i intervallet 1-200, hvor 200 er verdens bedste spiller. I Danmark fastlægges niveauet efter følgende måde:

Superligaen:
Top: 140
God: 120
Middel: 105
Dårlig: 85

1. Division
Top: 110
God: 92
Middel: 80
Dårlig: 60

2. Division
Top: 86
God: 70
Middel: 55
Dårlig: 40

Danmarksserie
Top: 62
God: 46
Middel: 35
Dårlig: 25

Ved vurderingen af en spiller skal man således lave et skøn over, hvor god spilleren er. Er han en god SL-spiller, skal han ligge omkring 120 i CA, og hvis han er en dårlig 2. divisionsspiller, lægges han omkring de 40. Tabellen er naturligvis kun en rettesnor og kan fraviges, hvis man ønsker det.

Hvorfor er CA vigtigt?
CA er vigtigt, fordi den afgør, hvor god spilleren er. Det er derfor nemmest at sammenligne spillere vha. deres CA, men denne er naturligvis skjult i spillet for ikke at gøre det for nemt.

Derudover er CA et slags loft på, hvor høje tekniske stats en spiller kan have. Det er klart, at en spiller i den danske 2. division med en CA på 50 ikke skal have 20 i teknik eller passing – så ville han ganske simpelt ikke spille i den danske 2. division! Derimod kan spilleren sagtens være verdens hurtigste eller meget god til at hoppe, og derfor influerer CA ikke direkte på de fysiske og mentale stats.

Jeg tager Mohamed Zidan som eksempel. For nemhedens skyld siger vi, at han har en CA på 140 (selvom den er 139). For at Zidan skal spille bedre end en spiller fra 1. division med en CA på 90, bruger man 140 delt med 10 – dvs. 14 – som rettesnor for Zidans tekniske stats. 14 er altså udgangspunktet og ikke 10, som det jo ville være på en almindelig 20-skala. Dvs. de ting, som Zidan er middel til – og husk at vi kun taler tekniske stats – skal Zidan have ca. 14 i. Dvs. 13-15 stykker. Zidan skal så ligge under dette i sine svagheder – marking, tackling osv. – og naturligvis ligger han så højere end 13-15 i sine styrker. F.eks. har han 19 i dribbling.

Gennemsnittet af alle disse tekniske stats må ikke komme over 14, og såfremt det overstiger 14, tyder noget på, at man enten har undervurderet spillerens CA eller har overvurderet nogle stats.

Dog er det ikke helt så sort/hvidt. Det er klart, at to spillere med i øvrigt identiske tekniske stats og ens CA ikke vil være lige gode, hvis den ene spiller har 20 i pace, acceleration og jumping, og den anden har 1 i disse. Derfor er visse af de fysiske stats med i ligningen for at sørge for, at disse spillere med samme CA reelt er lige gode. Enginen vil derfor nedjustere den hurtige spillers tekniske stats og opjustere den langsomme spillers, så de reelt er lige gode, hvilket de jo skal være, eftersom deres CA er ens. Dette er en kompleks ligning, som vi stadig arbejder på at optimere. Derfor kan I opleve, at spillere med en god fysik ofte har lave tekniske stats (David Nielsen, Fredrik Berglund, Christian Traoré – sidstnævnte er ikke hurtig, men han er et fysisk pragteksemplar derudover), og at langsomme og usmidige spillere ofte får høje tekniske stats (Peter Møller, Morten Wieghorst). Dette gør som sagt, for at spilleren performer på det CA-niveau, der er givet. Hvis en spiller som Berglund med en CA på 126 udover at være hurtig også var enormt god i alle sine tekniske stats, ville hans jo være meget bedre end de andre SL-spillere, og derfor ville hans CA på 126 pr. definition være for lav. Og min vurdering er, at 126 er et passende niveau for Berglund, og derfor skal hans stats justeres efter dette.

PA’s betydning
Faktisk kan jeg blot gentage forrige afsnit i store træk. PA delt med 10 angiver loftet for, hvor højt gennemsnittet af de tekniske stats kan trænes/udvikles til at blive.

Systemet i CM01/02
I CM01/02 og de tidligere udgaver var systemet lidt anderledes: CA var stadig altafgørende, men spilenginen justerede ikke spillernes stats efter den. Derfor kunne en dårlig spiller sagtens have en masse 20-taller uden nødvendigvis at være specielt god. Omvendt kunne spillere have elendige stats og stadigvæk spille virkelig godt. Hvis der sidder nogle erfarne læsere derude, kan I måske huske Ferrah Orosco og Mark Collis, som var med som lidt af en joke i et af de ældre spil. Jeg tror, det var CM1 fra 93/94 i den engelske liga. Både Orosco og Collis spillede i Cambridge Utd og havde begge et højt tal i CA og dårlige stats, men spillede fabelagtigt!

CM4
Det nuværende system blev så småt introduceret i CM4, idet man ville kalde en spade for en spade: Et 20-tal skulle altså være et 20-tal, og derigennem skulle det hele blive mere gennemskueligt, når man skulle på transfermarkedet, og derfor lavede man systemet med CA delt med 10 som loft på gennemsnittet af spillerens tekniske stats. Problemet med CM4’s engine var, at man glemte at tage højde for de fysiske stats! Dette var skyld i, at hurtige og fysisk stærke spillere kunne blive de bedste i verden, selvom deres CA var lav. Kan I huske islændingene?! Dette var hovedårsagen til, at simulationen af kampene aldrig blev ret realistisk i CM4 og CM03/04, idet resultaterne simpelthen var for tilfældige, fordi CA ikke blev tillagt nok vægt. Forskellen ift. FM2005 lader sig let konstatere, da der slet ikke i samme omfang er disse ’cheat players’, som ikke er gode i virkeligheden – men som er fantastiske i spillet.

Random PA
De af jer, der har kigget i editoren, vil have fundet, at mange unge spillere ikke har et PA, der ligger i intervallet 1-200. I stedet har de -1 til -10. Disse negative PA’er benyttes til en del unge spillere og angiver hver især små intervaller, som PA’en kan komme til at ligge i. -1 er helt nede i bunden og fastlægger et potentiale i intervallet 0-20. Spillerens er altså ubrugelig! -10 angiver, at spillerens potentiale lægges i intervallet 170-200 osv. Fordelen ved disse er, at de unge spillere ikke får helt samme potentiale hver gang, fordi der netop er store usikkerheder forbundet med unge spillere. De kan opdage sprutten, miste lysten, få andre interesser osv., og derfor er det smart, at eksempelvist Mads Torry ikke er potentiel landsholdsspiller i hvert spil – selvom han dog vil være det i størstedelen af dem.

Der er andet i livet end CA
Som nævnt afgør CA i store træk, hvor god spilleren er. Dog er der naturligvis andet, som påvirker spillerens præstationer. Udover de allerede behandlede fysiske stats er de mentale stats meget vigtige: Hvordan klarer spilleren sig under pres? Får han mange advarsler? Spiller han kun op til sit CA-niveau i hver 10. kamp? Desuden er der moralen, taktikken, skader og meget andet, som kan have indvirkning.

Jeg håber, at jeg med denne artikel i et forståeligt sprog har givet jer et indblik i, hvor vigtigt CA er, samt hvordan den fastsættes. Eventuelle spørgsmål og kommentarer er mere end velkomne.



Søren Nørbæk
Danish Head of Research
norbak@stofanet.dk


Onsdag d. 10 februar 2010 ~ Scoutingnetværket
Torsdag d. 29 maj 2008 ~ Arbejdstilladelser
Søndag d. 13 april 2008 ~ Transferbudgetter
Lørdag d. 25 marts 2006 ~ 5 økonomiske fif
Lørdag d. 18 februar 2006 ~ Co-Ownership
Søndag d. 02 oktober 2005 ~ CA & PA

 Sider: [1]
(Denne guide er vist 3613 gange)

Kommentarer til denne guide (0)

Log ind for at kommentere denne guide

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010