home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23287
  0 Brugere, 254 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofmumbai
ARTIKLER

~ Artikelgrupper ~
 + FM2018 (1)
 + FM2017 (1)
 + FM 2016 (3)
 + FM 2015 (1)
 + FM 2014 (1)
 + FM 2013 (6)
 + FM 2012 (2)
 + FM 2011 (8)
 + FM 2010 (7)
 + FM 2009 (7)
 + FM 2008 (14)
 + FM 2007 (11)
 + FM 2006 (26)
 - FM 2005 (2)
 + Fodbold (21)
 + Klubportrætter (36)
 + Spillerportrætter (46)
 + Andet (32)
 + Crewportrætserie (16)
 + Julekalender 2005 (25)
 + Hvad nu hvis.. (4)
 + Matador Ligaen (7)
 
Artikler i denne gruppe
Verdens 13 vidundere
At lege Al Queda

 Sider: [1]
2 Artikler i denne gruppe  - At lege Al Queda
Forfatter   Saviola
Dato   Lørdag d. 01 oktober 2005 - 22:53
Overskrift   At lege Al Queda
Bedømmelse   * * * * * * (7 Stemmer)


Her havde I måske forventet at finde de næste planer for terrororganisatione n Al Queda, men jeg må desværre skuffe jer. Indholdet er noget mere fredeligt, men stadig meget aktuelt i FM kredse. Men dog vil jeg bruge et våben for at komme ud med mit budskab:

Det er mig en udsøgt fornøjelse at sprænge en bombe for visse personer, som har prøvet det nye spil Football Manager. Hvad er denne bombe så lavet af? Kort sagt er indholdet en taktisk revolution.

For det er kommet mig til kendskab på diverse forummer at brugere af disse forventer af den taktiske del af FM er noget á la det samme som i de tidligere CM-spil. Måden man gennemskuer det på er, at man klikker sig ind på et tilfældigt emne på et tilfældigt dansk FM-forum og så står der 3 linier hvori det kort kan opsummeres til at være fyldt til bristepunktet med bitre bemærkninger om at det går af h….. til i vedkommendes spil, og vedkommende har selvfølgelig prøvet alt, læs downloadet samtlige taktikker på nettet. Derudover er der en forventning om at dem der gider bruge krudt på at svare på emnet kommer med en supertaktisk, á la dem vi så mange af i tidl. CM versioner. Men heldigvis har SIGames udviklet en meget mere kompliceret AI på dette punkt. Det er til glæde for alle feinschmeckere at vores elskede spil har foretaget denne udvikling. Jeg kunne dog forestille mig at de såkaldte ”arcade”-teenagere er meget negative over denne udvikling. Med dette udtryk mener jeg de personer som uden at sætte sig ind i tingene, forventer at man f.eks. med NFA kan vinde mesterskabet og UEFA Cuppen i 2. sæson. (Havde sagt CL, men det forudsætter at NFA vinder mesterskabet i 1. sæson, men det er teoretisk umuligt uden en editorisk indgriben i databasen – måske kan de slå Døllefjelde Musse i Lolland-Falster-finalen, men desværre giver det ikke adgang til CL.)

Men hvad har denne udvikling af betydning for et normalt spil i FM? Det kan siges meget kort. Man er nødt til at sætte sig ind i taktik-aspektet for at få succes. Dog har man hørt om heldige væsner som har fået succes uden at gøre sådan. Men hvis man generaliserer så kan man konkludere at disse dage er overstået hvor man bare som f.eks. i CM 03/04 hvor det kun gjaldt om at have et par Rommedahl-typer på fløjen, dog med evner til at ramme en medspiller som står længere end 1 meter væk. Derudover behøvede man bare en bomber helt fremme til at banke boldene ind i netmaskerne. Det var sådan ca. det eneste man behøvede for at få succes.

I FM har man to muligheder som man kan benytte sig af.
1) Man laver en universal taktik, hvor man så købe spillere til, hvis ikke man lige har de rette typer i ens spillermateriale. Det kræver dog en vis kapital, hvorfor det er en sjælden måde at føre sig frem på i lavere ligaer. Den er forbeholdt de større klubber i de øvre rækker. Men dog har jeg et fif til jer som vil benytte jer af denne måde: Brug ddt-filer, som reelt betyder at man vælger at tage ALLE spillere med fra et enkelt land med i databasen, uden at f.eks. have den største database i spillet. Jeg prøvede i et spil i Conference North at have alle spillere fra Storbritannien med. Det gav et overraskende godt resultat, idet at der var omkring 2000 interesserede spillere på fri transfer, selvom jeg var et sekundært hold. Dog var kvaliteten af spillerne også derefter, men på det niveau er det også kun kernekompetencerne man skal kigge på.
2) Den måde som FM lægger mest op til er at man bruger en del tid og energi på at se hvad man har til rådighed i klubben fra starten af. Når man så har fået en ide over spillermaterialet og hvad de er gode til og knap så gode til, så skal du over i den svære del af processen: at kreere en taktik som er 100 % tilpasset dine spillere. Det er den største udfordring man kan få hvis man er en mindre klub. For hvis man formår at lave en taktik som passer perfekt til ens spillere, så kan man nå meget langt.

Men nu er det ikke kun i de små klubber at det kan gå meget skidt i. Jeg har selv oplevet at en forkert taktik, en taktik som havde virket rigtig godt i et andet spil, gjorde at Liverpool lå med 4 point efter 15 kampe eller lign. Det er også en af grundene til at det er meget svært at give generel hjælp ud fra 3 linier i et emne på debatforum. Hvis man virkelig vil have hjælp og ofre lidt for det, så burde man poste alle spiller- og hold-instruktioner, for at give os brugere et bedre overblik over hvor fejlene og manglerne er. Det giver også en bedre forståelse for spillet: at i stedet for at hente en taktik fra nettet, så er man med til at lave taktikken fra bunden og man kan se resultaterne på banen, det kræver dog at man ser 2D for at man både kan se hvor det går godt og hvad der er helt til rotterne Så bliver man også lidt mere tilfreds med sig selv, vil jeg mene, og ens engagement stiger også rent automatisk når man har selv lavet en taktik.

Men man kan meget kort sammenfatte at taktik er forskellen på succes og fiasko. Det gør at det ikke er et element som man bare lige skal skøjte over, og gå videre til måske, for én, sjovere ting såsom spillerindkøb. Men det er et kendt faktum at en manager i virkeligheden også står for taktikken i klubben og da Football Manager er dét spil i universet som lægger mest vægt på at bevar realismen, så er det en del af spillet som skal prioriteres meget højt for at opnå målet: succes!

Skrevet af Saviola


Søndag d. 02 oktober 2005 ~ Verdens 13 vidundere
Lørdag d. 01 oktober 2005 ~ At lege Al Queda

 Sider: [1]
(Denne artikel er vist 1176 gange)

Kommentarer til denne artikel (1)

Log ind for at kommentere denne artikel

Niko2820
09 okt 2005
18:38

  Alt for geeket www.sygtsved.frac.dk

 
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010