home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 388 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Omklædningsrummet
| | |-+  The Football Manager’s Guide to the Galaxy
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 Udprint
Forfatter Emne: The Football Manager’s Guide to the Galaxy  (Læst 58065 gange)
Beckham23
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #75: 27 Feb 2016, 21:29 »

Fantastisk guide... Imponerende arbejde, som virkelig giver inspiration!

Har dog et par spørgsmål:

Hvorfor er du gået væk fra dine 3 playmakere i smørhullet?

BlIver det ikke for offensivt, når du har dine wingbackssom attakcing? Også i forhold til at du spiller uden en defensiv midtbane, men med 2 centrale.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #76: 27 Feb 2016, 21:31 »

Kommer med en lidt mere gennemarbejdet svar til de spørgsmål senere.. For det vil jeg selvfølgelig gerne uddybe ordentlig.. Så det kunne sagtens blive næste indlæg..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #77: 29 Feb 2016, 15:04 »


Beckham23 har stillet mig et par spørgsmål og dem vil jeg selvfølgelig gerne svare ordentlig på.

•   Hvorfor er du gået væk fra dine 3 playmakere i smørhullet?

I min oprindelig taktik spillede jeg med 3 Advanced Playmakere i support på henholdsvis MCL, AMR og AML. Deres mål var at trække op og ind i ”Smørhullet”, altså rummet mellem modstanderens forsvar og midtbane. Det fungerede som sådan også fint men der var en række ting, som jeg ikke var tilfreds med, så nu er det andre typer jeg bruger, det er dog stadig playmakere.

1.   Udfordringer på kanten

For det første så savnede jeg kanter der ville udfordre forsvaret mere direkte og ville udfordre noget med mere. Derfor skiftede jeg til Advanced Playmaker i Attack på AMRL positionerne. Disse typer trækker stadig lidt ned i banen for at modtage bolden og krydser gerne ind i ”Smørhullet”. De er dog noget mere udfordrende i deres spil og vil i højere grad drive bolden frem.

2.   Brug for støtte i feltet

Jeg syntes ikke, at jeg havde nok folk i feltet, når min Wingbacks kom til indlæg. Hvilket var den anden grund til at kanterne skiftede til Attack i mentalitet. De søger langt flere positioner i og omkring feltet end i support, hvor de holder sig i ”Smørhullet”. Nu søger de også ind i feltet og kommer til langt flere afslutninger.

3.   Guldafleveringer på den sidste 1/3 af banen

Med Advanced Playmakere har man typer, der hele tiden søger guldafleveringerne, der kan låse forsvaret op. Det er i og for sig rigtig fint men det bliver også med stor risiko i spillet. Med hele tre Advanced Playmakere i support blev der slået alt for mange risikable afleveringer og rytmen i spillet forsvandt. De guldafleveringer faldt også for langt tilbage på banen. Jeg ville have, at de afgørende afleveringer blev slået længere fremme på banen og helst på den sidste 1/3. Og med Advanced Playmakere i Attack på kanterne opnår jeg dette.

4.   En stærk spilfordeler

Jeg var heller ikke tilfreds med måden som min AP på MCL positionen fordelte boldene. Det var med alt for stor risiko og alt for tit direkte dybt inde centralt. Han fordelte den sjældent bredt også selvom mine backs var helt fri på kanten. Han deltog heller ikke nok i opspillet og var først afgørende længere fremme på banen. Så jeg har skiftet til en Roaming Playmaker der både går tilbage i banen og fører bolden fremad men som også har en smule mere tålmodighed i sit spil og gerne vil fordele den bredt. Han kommer også mere med i spillet længere fremme og kommer endda med i feltet engang imellem.

•   BlIver det ikke for offensivt, når du har dine wingbacks som attakcing?

Altså mine Wingbacks er Automatisk og det vil sige, at de skifter efter holdets mentalitet. Så de er kun Attack rolle, når holdet spiller Attacking eller Overload. I Control, Standard og Counter er de i support og i Defensive og Contain er de Defend.

De er meget offensive når jeg spiller Attacking og det kan koste især på omstillinger. Det er dog på hjemmebane og mod mindre modstandere, at jeg spiller offensivt. Så det er sjældent et problem. Men det er svært at finde den rette balance, for vælger man et, så fravælger man også noget andet. Her er det et spørgsmål om, at jeg gerne vil have de offensive backs og så må de koste lidt den anden vej. Jeg skaber langt flere mål på den måde end det koster den anden vej.

Når alt det så er skrevet, skal det nævnes at jeg nørder rundt i en ny taktik. Ikke fordi den anden ikke virker men mere fordi jeg ikke kan lade vær. Det er efterhånden det jeg elsker mest ved FM, det er at nørde rundt i forskellige løbemønstre og se hvordan de fungerer.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #78: 04 Mar 2016, 01:27 »


I et tidligere indlæg skrev jeg således:

Citat
For at tjekke effekten af min træning som den er beskrevet, så er her et par SS af fem spillere. Datoen er den 9. okt. 2016. Om et år frem til oktober 2017, så tager jeg endnu et SS og så sammenligner jeg. Har træningen nogen effekt? Jeg vil selvfølgelig beskrive deres forløb i løbet af det år. Har de haft skader og hvad med spilletid osv. Jeg har forsøgt at finde fem forskellige spillere. Så der er spredning på alder og status.

Den første vi tager fat i er Brendan Galloway, hvis profil så således ud: Det unge talent – Brendan har været skadesfri i hele perioden og er rotationsspiller på holdet. Han fik 16(8) kampe sidste sæson og har været med fra start i 6 kampe indtil videre i den nye sæson. Han har trænet Central Defender som individuel rolle med ekstra fokus på Heading. Hans profil ser således ud ved udgangen af oktober 2017: Brendan Galloway. Jeg har kigget på hvordan det er gået og sammenlignet hans stats.



Som I kan se, så han har fremgang i de fleste stats som han har trænet, altså de stats der følger med den individuelle Central Defender træning. Vigtigst er det, at noterer sig at Heading er steget med +2 henover perioden, hvilket viser at tilføjelsen af Additional Focus virker efter hensigten.

Så er det op til jer, om denne udvikling er god nok eller ej. Jeg er selv ok tilfreds. Mit fokus med træning er, at der skal ske fremskridt med spillerne indenfor de områder de træner individuelt, samtidig med at de ikke falder voldsom i de andre ting. Det er lykkes med Brendan Galloway.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #79: 04 Mar 2016, 06:16 »


I et tidligere indlæg skrev jeg således:
Citat
For at tjekke effekten af min træning som den er beskrevet, så er her et par SS af fem spillere. Datoen er den 9. okt. 2016. Om et år frem til oktober 2017, så tager jeg endnu et SS og så sammenligner jeg. Har træningen nogen effekt? Jeg vil selvfølgelig beskrive deres forløb i løbet af det år. Har de haft skader og hvad med spilletid osv. Jeg har forsøgt at finde fem forskellige spillere. Så der er spredning på alder og status.

I dette afsnit tager vi tager fat i Breel Embolo, hvis profil så således ud i oktober 2016: Wonderkid – Titlen som Wonderkid betyder, at med den rette træning og pleje så kan spilleren udvikle sig til en verdensklassespille r. Og jeg har haft stor fokus på netop Embolo og mandskabsplejen omkring ham men det kommer jeg til senere.

Embolo har været forskånet for voldsomme skader, det er blevet til tre små knubs såsom en stødt tå og et trælår. Ting som kun har holdt ham ude i 3-6 dage af gangen. Embolo har status som rotationsspiller og hans store alsidighed har gjort ham til en vigtig brik på mit hold. Han er som regel med i truppen til kamp, da han enten pga. rotationsprincippet starter inde ellers er han med på bænken, da han kan dække mange positioner. Derfor har han fået rigtig mange spilminutter i perioden. I sidste sæson blev det til 17(20) kampe og i denne sæson er han oppe på 7(1).

Breel Embolo har trænet lidt forskellige ting. Pt. træner han Wing på AML positionen, da jeg gerne vil styrke hans evner på den position. Han kan i forvejen spille de andre offensive positioner naturligt, så vil gerne han den sidste med. Han har dog hovedsagligt trænet som Komplet Angriber med ekstra fokus på langskud. Det lyder måske mærkeligt at træne langskud men jeg har brug ham en del på kanten, hvor han skal trække ind i banen og gerne forsøge sig udefra. Hans stats der var kun 8, så det skulle have et ekstra hak op. Her er hans profil i starten af november 2017: Embolo



Som nævnt så har jeg haft stor fokus på Embolo, da jeg helst så han udviklede sig optimalt. Så spilletid har været meget i fokus og det har givet bonus. Han er steget i næsten alle stats og hans udvikling er fornuftig. Jeg har rost ham meget især for hans træningsindsats og hver gang har han respons været, at han vil forsætte med at arbejde hårdt. Om det har været med til at højne hans Determination lidt ekstra, det skal jeg være usagt men jeg tror selv det har påvirket ham positivt.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #80: 04 Mar 2016, 22:37 »

som lille fun note: vidste du, at klubber med poor træningsfaciliteter ikke kan tilbyde “Off the ball”, “Marking” and “Positioning” som individuel træning? Det vidste jeg ikke før jeg læste guiden.

Hehe. Gad vide hvad årsagen til dette er. Det er godt nok spøjst.
Synes det er en yderst fin blog du har fået stablet på benene her.
Og er top misundelig på dit udviklingsskema i seneste update. Det gad jeg godt selv have brugt, da jeg legede med Bilbao.

Thumbs up herfra.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #81: 05 Mar 2016, 15:12 »

Hehe. Gad vide hvad årsagen til dette er. Det er godt nok spøjst.
Synes det er en yderst fin blog du har fået stablet på benene her.
Og er top misundelig på dit udviklingsskema i seneste update. Det gad jeg godt selv have brugt, da jeg legede med Bilbao.

Thumbs up herfra.

Tak du gamle.. Har faktisk henvist til din fantastiske blog på et tidspunkt..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #82: 05 Mar 2016, 15:52 »


I et tidligere indlæg skrev jeg således:

Citat
For at tjekke effekten af min træning som den er beskrevet, så er her et par SS af fem spillere. Datoen er den 9. okt. 2016. Om et år frem til oktober 2017, så tager jeg endnu et SS og så sammenligner jeg. Har træningen nogen effekt? Jeg vil selvfølgelig beskrive deres forløb i løbet af det år. Har de haft skader og hvad med spilletid osv. Jeg har forsøgt at finde fem forskellige spillere. Så der er spredning på alder og status.

Det var meningen at vi skulle have set på Phil Jones, ham solgte jeg dog i sommerens transfervindue. Så vi tager i stedet fat i Luke Shaw og Christian Eriksen hvis profiler så således ud i oktober 2016:

Førsteholdsspiller Start 11er

Nøglespiller

Luke Shaw har været ude med tre mindre skader, der i alt har holdt ham ude i 6 uger. Shaw er fast mand på venstreback og har selvfølgelig fået mange kampe i perioden. Det blev til 37 kampe sidste sæson og han har spillet 10 kampe i denne sæson. Christian Eriksen har ikke været ligeså heldig, for han har haft en lang skade der holdte ham ude i 3 måneder samt to andre mindre skader. Så han har været ude i alt 4 måneder og dertil kommer sommerferien. Eriksen nåede 27 kampe i sidste sæson og har nået 14 indtil videre i denne.

Luke Shaw har trænet den komplette wingback med ekstra fokus på Crossing. Pt. træner han Full Back, da jeg har skiftet taktik og det er rollen jeg bruger på DL. Eriksen har haft et noget mere forvirrende træningsforløb, hvor jeg har trænet ham i mange forskellige ting, lige fra playmaker til Inside Forward. Pt. træner han Wing på AMR positionen med ekstra fokus på afslutninger. Grunden til Eriksen’s skiftende træning er, at jeg har leget en del med taktik og jeg jo træner spillerne efter de roller jeg bruger. Her er deres profiler og udvikling i slutningen af november 2017:

Luke Shaw



Christian Eriksen


Som I kan se, så har udviklingen hos de etableret spillere været meget mindre end hos talenterne. Det er naturligt men jeg er alligevel noget skuffet. Eriksen og hans lange skade forklarer måske noget af det men udviklingen hos Shaw er skuffende.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #83: 05 Mar 2016, 17:28 »


Det næste overordnet emne jeg tager fat i det er scouting, rekruttering og transfers. De to emner hænger sammen i Football Manager, især her i den seneste udgaver af spillet. I tidligere version kunne man bare gå ind i spillersøgning og finde sine spillere og sorterer efter hvilke spillere din Ass. Manager mente ville til klubben. Selv de mindste klubber havde mulighed for at finde de største talenter via spillersøgning. Derfor var denne funktion f.eks ”forbudt”, hvis man ville spille efter de ægte LLM regler. Her er et citat for LLM reglerne fra FM09:

Citat
En anden vigtig regel er, at FM’s søgefunktion ikke må bruges. Som sagt skal alle spillerkøb foregå via klubbens talentspejdere, og derfor er det strengt forbudt at bruge den nemme løsning.

Sådan fungerer tingene ikke mere, heldigvis fristes jeg til at sige. For nu er du i langt højere grad afhængig af klubbens scouting netværk og din evne til at omsætte den viden og ikke mindst din evne til at udvide klubbens netværk. Et citat fra FM under fanen Scouting lyder løst oversat: ”Jo større viden din talentspejderstab har, jo flere spillere er til rådighed i spillersøgning.”

Så en af de grundlæggende ting du skal arbejde med, hvis du gerne vil finde de største og bedste talenter og finde gode røverkøb. Ja det er at udvide klubbens Scouting Knowledge. Det kan man gøre på mange måder ud over at ansætte spejdere og sende dem rundt i verden. Så det er her vi starter i næste indlæg.

I denne forbindelse vil jeg rigtig gerne så et slag for en yderst overset tråd på FMF. Guldbrand har starten en tråd under navnet: Dit Scouting netværk. Her fortæller han om sin måde at sætte scouting netværket op. Det er en oplagt tråd at dele sine erfaringer i. Så slå et smut forbi der, det ville være fedt, at få gang i den tråd.

Ligesom tidligere under taktik mm. så er det vigtigt, at du sætter dig en plan og målsætning for scouting. En plan kunne også helt simpelt lyde, lade din Cheif Scout tage sig af tingene. Så længe du ved hvad du vil opnå, så der er en rød tråd i klubbens filosofi, målsætning og måden du sætter scouting op. For vil du ”bare” jagte de bedste og dyreste spillere, så kan du sagtens overlade tingene til andre og ”bare” ansætte de dygtigste folk du kan finde.

Jeg vil i løbet af den næste række indlæg gennemgå hvordan jeg griber det an, ud fra det savegame jeg har gang i. For her er klubbens filosofi at udvikle sine egne talenter samt købe unge udviklingsspillere og give dem chancen på førsteholdet. Det vil sige, at jeg skal finde unge talenter og det sætter selvfølgelig sit præg på min måde at sætte scounting og rekruttering op på.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #84: 05 Mar 2016, 19:20 »


Nøglen til at finde de bedste spillere, røverkøb og talenter, det er at have så stort et Scouting Knowledge som muligt. Jo større det er, jo flere spillere er der til rådighed under spillersøgning. Der er flere måder at udvide din Scouting Knowledge på. Den oplagte er selvfølgelig, at sende dine spejdere rundt i verden og spejde bredt i forskellige lande.

Klubbens overordnet Scouting Knowledge bliver dog også udvidet på andre måde, blandt andet igennem stabens viden til forskellige lande. Her er det ikke kun spejdernes viden, der tæller med men også klubbens trænere og andet godt folk. Så du kan udvide denne viden ved at ansætte stab fra andre lande eller med viden om andre lande. Som f.eks. Ryan Giggs som i mit savegame er med til at give 100 % viden om Wales. Det betyder ikke, at alle spillere fra Wales kommer frem i spillersøgning men at antallet stiger betydeligt og det giver en langt mere effektiv scouting, når du vælger at spejde efter spillere i Wales isæt hvis den spejder du sender afsted også har en god viden om Wales, så bliver det hurtigt og effektivt udført. På den måde er dine chancer for at finde det gemte talent i Wales meget større. En anden effektiv måde at udevide Scouting Knowledge på er igennem samarbejdsklubber. Her kan du søge specifikt efter klubber, hvis formål er at udevide Scouting Knowledge.

Personligt forsøger jeg, at få så mange forskellige nationaliteter som mulig i min stab især hos Scouts. Jeg går efter at få scouts der passer til de opgaver de skal ud på, så en dansker f. eks scouter Danmark eller i Skandinavien. Så kigger jeg selvfølgelig også efter hvor stor viden spejderen har, så har jeg flere valg, så er den spejderen med størst viden der får jobbet.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #85: 05 Mar 2016, 20:47 »


Ungdomsrekruttering omhandler de unge spillere eller regens om man vil, som du får tilført i løbet af sæsonen fra eget akademi. I de fleste ligaer forgår det i løbet af foråret. Omfanget af hvor godt din ungdomsrekruttering fungerer er en kombination mellem flere ting.

Det første er, at du har ansæt en mand til jobbet og som tager ansvar for ungdomsrekruttering en, som du finder under Staff Responsibilities. Her anbefaler jeg er en Head of Youth Development. Du kan også bruge andre fra din stab. Med en Head of Youth Development får du også en ekstra træner til u18 holdet. Og hvis du er smart, så får du også en ekstra Scout. For du kan give ham til opgave, at finde og byde på unge talenter og dermed spejder han også med men på egen hånd. Husk at sætte dig selv på som den som skal afslutte de handler, for ellers køber han spillere uden dit tilsagn.

Den næste ting der har indflydelse på din ungdomsrekruttering er selvfølgelig niveauet af Youth Recruitment under dine faciliteter. De forskellige niveauer ser således ud:

•   Limited
•   Basic
•   Fairly Basic
•   Average
•   Above Average
•   Established
•   Well Established
•   Extensive

Jeg har i United Extensive. Måden du kan forbedre dette på, er igennem bestyrelsen. Her er det en god ide, at brugen af egen avl er en del af klubbens filosofi ellers vil de helst bruge pengene andetsteds. Med Extensive er der mulighed for at rekrutterer unge spillere fra hele verden, hvorimod et limited holder sig lokalt omkring klubben.

Det bringer mig videre til næste faktor. For selvom der er mulighed for at rekrutterer spillere fra andre kontinenter osv. så kræver det jo kendskab til spillerne i de områder. Her kommer i Scouting Knowledge ind. Så jo bredere det er kombineret med højt niveau af Youth Recruitment, så er der mulighed for ankomst af flere unge udenlandske talenter.

For at få så dygtige talenter op fra akademiet som muligt, så er det vigtigt, at de er trænet godt og kan forsætte udviklingen på u18 holdet. Der er ungdomsfacilitetern e vigtige, det kom vi også ind på under træning. Det skal selvfølgelig kombineres med så godt niveau af Junior Coaching som muligt. Her er de niveauerne for Junior Coaching:

•   Minimal
•   Basic
•   Adequate
•   Average
•   Good
•   Excellent
•   Exceptional

Den sidste faktor er samarbejdsklubber, hvor du har mulighed for at samarbejde med klubber, hvor du kan hente unge spillere ind. Samarbejdet går ud på, at klubben du samarbejder med kan sende unge spillere til din klub og få erfaring og udnytte de gode faciliteter. Du får dog du muligheden for at nappe dem til dit u18 hold. Jeg har siden min ankomst til United oprettet tre af disse aftaler.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #86: 06 Mar 2016, 09:12 »


Som tidligere nævnt så vil jeg gerne slå et slag for denne tråd: Dit Scouting netværk. For der er sikkert en hulens masse gode måder at gå til dette emne på. Min tilgang varierer meget fra savegame til savegame alt efter hvilket fokus jeg har. Hvis jeg ikke har noget specielt fokus eller regler for transfers, så overlader jeg det ofte til min chefspejder. Hvor jeg så giver ham specifikke opgaver, såsom at finde en ny højre back osv. og så er min opgave, at give ham den bedst mulig stab at arbejde med og sørge for, at klubbens scouting Knowledge hele tiden stiger.

I det savegame jeg har gang i med United, der har jeg fokus på talentudvikling og derfor griber jeg opgaven lidt mere systematisk an og tager mig selv af opgaven. Her deler jeg opgaven op i tre kategorier.

•   u18 spillere

•   u21 spillere

•   Udvidelse af Scouting Knowledge

Først jagter jeg de bedste u18 spillere, så jeg sikre mig de største talenter inden de bliver for dyre og vigtigere endnu, så de ender med at blive egen avl. Det er her jeg finder de fleste af mine spillere. Her målretter jeg min scouting til de spilbare ligaer som jeg har med. Grunden til det er, at DB’en jo er indrettet således, at der er flest spillere til rådighed i de spilbare ligaer, det giver sig selv. Jeg spiller som regel med ca. 10 nationer med fokus på de bedste Europæiske ligaer. Grunden til mit fokus er i Europa er de satans arbejdstilladelser. Det er nemt nok som sådan, at få de bedste talenter uden europæisk pas til klubben men hvis de ikke skal have fast spilletid, så mister de deres arbejdstilladelse. Så mit fokus er unge europæiske talenter.

Jeg går efter at have 10 spejdere, der hver især for sin faste nation tildelt. Her får de til opgave at lede efter u18 spillere med 4,5 guldstjerner i potentiale og den opgave er ongoing. Derudover har jeg to spejdere der følger u18 og u21 ligaen med samme fokus. Opgaven ser således ud og er fordelt på de 10 nationer og de to ungdomsturneringer:



•   Belgien
•   Danmark
•   England
•   Frankrig
•   Tyskland
•   Italien
•   Holland
•   Portugal
•   Skotland
•   Spanien
•   U18 Ligaen
•   U21 ligaen + Næste modstander

De talenter som mine spejdere finder, dem spejder jeg så en ekstra gang i en måned og har de stadig 4+ guldstjerner i potentiale, så får de plads på min shortliste. Jeg fortager næste alle min indkøb fra denne shortliste og ikke fra spillersøgning. Det er fra den liste, at jeg fylder på min u21 start 11er og finder helt unge talenter til u18 holdet. Og så rekrutterer jeg fra u-holdene op til førsteholdet.

Det næste fokus jeg har, det er en kombination mellem at søge efter u21 talenter og udvidelse af klubbens Scouting Knowledge. Opgaven minder om u18 søgningen med går op til 21 år i stedet for 18 år. Her er fokus mere at udvide klubbens Scouting Knowledge. Jeg har fokus på: report from a region



Der er hele 20 regions at vælge fra og det kræver så 20 ekstra spejdere ud over dem der søger efter u18 spillere. Så mange spejdere har jeg ikke. Jeg råder pt. over 18 spejdere + min chefspejder og derfor vælger jeg de største og mest relevante først. Jeg bruger allerede 12 spejdere til den anden opgave og derfor har jeg ”kun” mulighed for at søge i 7 regioner. Jeg har valgt følgende, hvor der er fokus på Europa:


Målet er selvfølgelig at udvide min stab og få flere regioner med, så min World Scouting Knowledge kan stige. Den er pt. oppe på 53 % og er støt stigende.

•   UK

•   Øst Europa

•   Central Europa

•   Skandinavien

•   Syd Europa

•   Syd Amerika

•   Nord Amerika




Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #87: 08 Mar 2016, 08:15 »


Jeg er som sådan ikke nogen fantastisk købmand i FM og slet ikke når jeg har mange penge til rådighed, så kaster jeg gerne 91 mio. £ efter Paul Pogba, hvis jeg har muligheden. Jeg har dog lært en smule efter mange timer foran FM og de råd vil jeg dele lidt ud af.

En af de nye funktioner der er med i FM16, det er muligheden for at søge på spillernes frikøbsklausul, hvilke især gør sig gældende for spillere i Spanien, som skal have en frikøbsklausul i deres kontrakter. Det giver gode muligheder for at nappe talenter hos de mindre klubber ret billigt, da deres frikøbsklausuler tit er små. Så det er et godt sted at starte hvis pengene er lidt små, så er der mulighed for først at søge efter spillere som har klausuler der er indenfor dit budget.

Et andet godt råd som jeg har haft stor succes med især i et Bournemouth savegame, det er lejesvende. Med lejesvende har du mulighed for at hente rigtige gode spillere helt gratis i et år og tit slippe for både løn og kompensation især med spillere fra større klubber. Disse lejesvende kan man som ofte også forlænge aftalen med et år ekstra sidst på sæsonen. En lille finte er, at man ofte også kan indsætte en forkøbsret i lejekontrakten, hvor du kan hente spillere på en permanent aftale i løbet af lejeaftalen. På den måde har du spilleren gratis i et år og derefter på en permanent aftale. Det virker godt hos mindre klubber, hvor pengene måske er lidt små.

Vi oplever alle at priserne på spillerne er uhørt høje i FM16 men det er også tit vores egen fejl. For tålmodigheden er måske lidt lille og man vil have spilleren nu og her. Det er en fejl! For så må man betale ved kasse 1. Mit bedste råd er tålmodighed, for det kan lykkes at hente din drømmespiller billigere. Det kræver dog forberedelse og tålmodighed. Finten er, at forberede sig i god tid og allerede et år i forvejen at vide hvem man jagter. Så når du står i starten af en sæson, så skal du allerede vide, hvor du gerne vil forstærke dig sæsonen efter. Er du ikke forberedt, så ender du med impulskøb og skal betale overpris.

Start med at scoute flere spillere til den position du vil forstærke undersøg markedet og få spejdet mulighederne igennem, så du er sikker på at spilleren er god nok og pengene værd. På den måde har du også flere heste at spille på, så du ikke ender i panik og køber Fellaini, fordi du ikke kunne få andre. Du ønsker ikke at lave en David Moyes og købe i panik. Ved at spejde spillerne har du også udvist interesse for dem og det gør dem nemmere at lokke, når tiden til kontraktforhandling erne skal i gang.

Det giver også den bonus, at der starter transferrygter i pressen omkring de spillere du spejder. De åbner allerede der muligheden for at hente dem billigere. Spilleren begynder nemlig at overveje deres fremtid. Det virker selvfølgelig bedst, hvis din klub rangerer højere end den sælgende klub. Næste skridt er at bruge pressen til at presse på. Udtryk din interesse for at hente spilleren og ros ham til skyerne og giv derefter et bud og helst under det du vil betale. Det bud vil den sælgende klub nægte og det er perfekt! For så kan spilleren ende med at blive sur og skuffet over de ikke må skifte. Forsæt denne tilgang hen over sæsonen indtil spillere tvinger den sælgende klub til at sende ham på transferlisten. Og nu er der mulighed for at spare penge. Dette virker ikke hver gang men ofte. Det kræver dog som sagt, at du rangerer højere end den sælgende klub og bagsiden af medaljen er, at din jagt på bestemte spillere kan udløse uro hos dine egne spillere. Så det er en balancegang.

Sidste råd er noget som jeg har påtalt i tidligere tråd, så det bliver lige en omgang copy/paste fra en tidligere tråd:

Citat
Jeg har længe forsøgt at købe vidunderdrengen Gianluigi Donnarumma, for det er sjældent man finder en så god målmand i så ung en alder. Det er dog ikke lykkes mig, at overbevise ham om et skifte til West Ham ville være en god ide. Så kom jeg i tanke om finten fra FM15, hvor man overlader ansvaret for kontraktforhandling er til sin sportsdirektør el.lign. - Jeg har oplevet mange gange, at denne ”finte” virker. De kan åbenbart nogle forhandlingsmetoder som man ikke selv kan. I FM15 var det måden jeg fik CR7 til United. Her var problemet, at jeg ikke kunne give nok i løn, så gav jeg ansvaret til Ed Woodward og så lykkes det. Så ville CR7 gerne skifte endda til den samme løn som jeg tilbød. Den finte virker også i FM16 har jeg fundet ud af.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Gungner
Gæst
 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #88: 08 Mar 2016, 09:29 »

Stadig en fantastisk guide Wester Smiley
Det med at vente, kan jeg skrive under på. I mit Wigan spil var jeg ude efter en sydkoreansk fløj i Leverkusen, men han stod til £2,5 millioner, hvilket jeg hverken kunne eller ville betale. Et år senere var hans pris på £775,000, da ingen havde vist interesse udover mig. Så det virker bestemt.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #89: 11 Mar 2016, 19:46 »


Jeg har efterhånden dækket de store emner i spillet fra taktik til træning og scouting. Det vigtigste mangler vi dog endnu, nemlig match day og de elementer der følger med lige fra pressemøder til Team Talk og analyse af modstanderens styrker og svagheder. Vi starter med pressemøderne før, under, efter kampene og omgangen med pressen generelt.

Noget der altid har været en torn i øret på mig i Football Manager, det er hele omgangen med pressen. De alenlange pressemøder med de samme spørgsmål igen og igen og igen. De kan drive mig til vandvid og helt klart det element, jeg bryder mig mindst om i FM. Det minder jo nok meget om virkelighedens verden hvor sportsjournalistern es spørgsmål alle sammen minder om hinanden og responsens bliver ligeså håbløs kedelig og forudsigelig.

Men hvad gør jeg så ved det? Som jeg tidligt i bloggen fortalte om, så forsøger jeg at skabe et godt flow i spillet og koger opgaven ned. Ser på hvad der er vigtigt jeg selv tager mig af og hvad jeg kan sende videre til min stab. Dette gør sig også gældende med pressehåndteringen. Her sender jeg tit andre afsted på opgaven eller helt dropper at deltage.

Noget som jeg aldrig selv tager mig af, det er Tunnel Interviews. Den opgave er tildelt min Ass. Manager. Det gider jeg simpelthen ikke spilde min tid på. Det samme gør sig gældende for de uofficielle henvendelser fra journalister, det bruger jeg yderst sjældent tid på. Det er så mange ting i FM man kan nørde med, så noget skal sorteres fra og de ting er noget af det. Ellers før jeg ikke det flow som jeg ønsker.

Personligt tager jeg mig af pressemøderne både før og efter kampen. Det er dog ikke alle jeg møder op til og tit sender jeg min Ass. Manager afsted. Jeg tager mig dog af alle store tætte kampe, da jeg ofte gør lidt mere ud af de kampe. Jeg vil også sikre mig, at min assistent ikke fucker rundt i det før en stor kamp. Jeg er en håbløs kedelig manager, hvad angår omgangen med pressen. Jeg snakker 99% af tiden i en rolig tone og forholder mig positivt til alt og alle. Jeg gider ikke bruge tid på konflikter som sådan. Jeg har dog enkelt managers jeg med vilje kæmper imod og driller men det er mere for egen skyld og for sjov. Det bidrager sjældent med noget positivt men giver lidt ekstra til spillet. Wenger er tit en manager, som jeg er i kamp mod.

Som sagt forholder jeg mig positiv i pressen og bruger pressemøderne til at højne moralen på holdet. Jeg bruger det til at rose mine spillere for gode præstationer men også for at holde disciplinen på holdet. Så jeg tager afstand for voldsomme røde kort men er aldrig super kritisk. Uro og ballade det holder jeg bag lukke døre.

(Inspireret fra guidetofootballmana ger.com)
Et godt råd er, at holde en rød tråd mellem det man siger i pressen før en kamp og så det man tager fat i når der er Team Talk. Det handler tit om at være positiv men også realistisk. Det kan ikke nytte noget at være alt for optimistisk, for så kan spillerne blive for selvsikre. Så er du favorit og er positiv i pressen, så lav en modvægt i Team Talk og sikre dig, at spillerne ikke tager for let på det. Er der spillere der bliver for nervøse, så kan det pres tages med en mere afslappet personlig samtale. Men meget mere om det under emnet Team Talk.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010