home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 237 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Omklædningsrummet
| | |-+  The Football Manager’s Guide to the Galaxy
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 8 Udprint
Forfatter Emne: The Football Manager’s Guide to the Galaxy  (Læst 58040 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« : 10 Feb 2016, 08:25 »

« Seneste Redigering: 08 Mar 2016, 07:35 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #1: 10 Feb 2016, 08:29 »


Football Manager er et kompliceret spilunivers, hvor der er en galakse fyldt med ting, som man skal forholde sig til, hvis man vil overleve. Dette spilunivers bliver år for år udvidet og det bliver svære og svære at orienterer sig. I denne blog vil jeg give mit bud på hvordan man kommer igennem FM-universet og det er egentlig ret simpelt faktisk.

Det bliver ikke en super guide, som bilder sig selv ind det er den eneste løsning og eneste måde at spille FM på. Der er et hav af tilgange og mange af dem vil give succes. Dette er en blog om, hvordan jeg griber spillet an og jeg vil guide jer rundt i de forskellige aspekter af spillet, lige fra taktik til træning og scouting og vigtigere endnu hvilke ting jeg spiller let springer henover og hvorfor. Kort sagt er det en blog med gode og sikkert også dårlige råd, som du kan bruge som inspiration til dit eget spil. Og du er mere end velkommen til at byde ind med din tilgang efterhånden som emnerne udfolder sig. Og du må også gerne meget gerne komme med ideer til emner.

Jeg har været med siden spillets start tilbage i starten af 90erne og hvert år bliver jeg mega frustreret over den nye sværhedsgrad, de nye tiltag og udvidelser af universet. Jeg er efterhånden også en ældre herre og det gør det ikke nemmere at lære nye ting. Hver gang det nye FM udkommer, så tænker jeg tilbage på de gode gamle og mere simple dage. Og jeg er ikke den eneste. Hvert eneste år er der altid nogen som hyler og tuder over det nye FM og jeg skal ikke gøre mig hellig. Jeg har også selv været med i det kor af grædekoner i enkelte versioner.

Men hvert år ender jeg til sidst med at syntes årets version er det bedste hidtil i serien. Sådan er det også gået med FM16 og i det næste afsnit vil jeg afslører hvorfor. Men grundlæggende handler det om, at jeg hvert år nægter at give op og ender med at knække koden, i hvert fald knække den nok til at jeg får en fed FM sæson.


Giv aldrig op!
« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 07:37 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #2: 10 Feb 2016, 08:51 »


Som nævnt så bliver jeg hvert år skide frustreret over alle de nye ting og jeg har svært ved at finde ud af hvad der er vigtigt og hvad der er mindre vigtigt. Hvert år falder jeg tilbage til disse ord: Keep It Simple Stupid. Jeg har fundet ud af, at jo mere simpelt jeg forholder mig til spillet, jo større succes får jeg. Det er den tilgang der virker bedst for mig. Det vil du opleve hele vejen igennem guiden/bloggen, at jeg i hvert emne forsøger at finde den nemmeste og mest simple løsning.

Men hvad betyder det så? Jo det betyder blandt andet, at jeg inden jeg starter et savegame, så sætter jeg mig en målsætning. Hvad vil jeg opnå med dette savegame, for det kan varierer fra gang til gang. Derefter begynder jeg at koge opgaven ned. Hvad skal der så til for at opnå dette? Alt andet er bare støj og ikke noget jeg vil bruge tid på. Et godt eksempel er ved et Akademi spil, hvor man satser på unge spillere af egen avl, så er der jo ingen grund til at bruge en masse tid på at spejde efter spillere i alle lande i alle aldre.

Hele denne tankegang er hver FM sæson med til at give mine savegame et godt flow og jeg opnår nogenlunde succes. Det vil sige, at jeg som regel når min målsætning, sjældent bliver fyret og får nogle fede spiloplevelser. Det betyder dog også, at jeg sjældent laver resultater af en helt anden verden og vinder mesterskabet med Leicester i første sæson eller noget andet der er totalt urealistisk i virkeligheden.


Keep It Simple Stupid

« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 07:40 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #3: 10 Feb 2016, 09:05 »


En fed spiloplevelse kræver et godt flow med en fornuftigt tempo. Det værste er, at sidde og blive frustreret over loading tid og unødvendige informationer og nyheder. Det er spil af tid i min verden. Nu kan vi alle jo ikke have en super computer, personligt har jeg været heldig at skaffe en ny i efteråret men før det, sad jeg ved en gammel spand og derfor var det vigtigt, at jeg fandt den rigtige opsætning. Det brugte jeg meget tid på i starten, så jeg fik et ordentlig flow og gør det til dels stadig.

Du kan f.eks. under indstillinger i FM fanen gå under: Detail level. Her kan du rette til hvor mange deltaljer du vil have i løbet af spillet fra de forskellige ligaer og turneringer. Personligt sætter jeg alt til minimum og none. På den måde får jeg kun informationer fra de ting mit eget hold deltager i. Jeg er egentlig ligeglad med hvordan det går i den danske pokalturnering. Så her kan du tilpasse tingene, så du kun for informationer om de ting du ønsker at vide noget om. Det kan give et rigtig godt boost i dit spiltempo.

Det oplagte råd finder du i starten af spillet når du sætter spillet op. Her skal du lave den database savegamet skal have. Her er det vigtigt, at du fra start ved hvad du vil med dit savegame. For skal du i gang med et savegame der omhandler spillere af egen avl og nation, så er der jo ingen grund til at have en hulens masse nationer med. Tilret DB’en så den passer til savegame du skal have. Personligt spiller jeg som regel med 10 nationer med de to bedste divisioner og large DB. Det giver en DB med 50000 spillere, hvor computerens præstation stadig er på 5 stjerner og spillets hastighed lander 3,5-4.0 stjerner. Med min gamle maskine var jeg nede på 3-5 nationer for at få tempo i spillet, for hvis der er noget der dræber min lyst, så er det et langsomt spil. Der er flere ting som du kan gøre i løbet af spillet, såsom tildele din stab arbejdsopgaver som du ikke selv gider varetage og du kan sætte tempoet op i kampene men alt det kommer vi ind på senere.


Skab et godt flow

« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 07:54 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #4: 10 Feb 2016, 10:38 »


Inden du går i gang, så er det et godt råd, at du ved hvilket slags savegame, som du går efter. Der er dem som bare spiller spillet og ser hvor tingene bærer dem hen men min påstand er, at en ramme for spillet hjælper en til en fed spiloplevelse. En ramme der er med til at målrette den opgave man står foran. Det er med til at fastholde en og skabe fokus, så man ikke bare laver det samme som sidste gang man spillede. Det fastholder en i spillet og det er nemmere at leve op til råd 1 som var: GIV ALDRIG OP!

Personligt elsker jeg, at spille diverse challenges som jeg finder eller skaber selv. Her vil jeg gerne slå et slag for challenges sektionerne på både FMFreaks og FMDanmark. Her finder du en masse fede udfordringer i alverdens afskygninger. Her kan du også dele de udfordringer, som du måske skaber for dig selv. De er med til at skabe en ekstra dimension til dit spil og så er det bare sjovt at kæmpe mod de andre FM-nørder. Der findes også et hav af spilkoncepter, hvor man skal holde sig indenfor en række regler. Et klassisk ekssempel på dette er Lower League Management eller forkortet, LLM. FMFreaks har et par ældre guides som omhandler dette emne, hvis det skulle være noget for dig. De kan nemt oversættes til FM16.

Lower League Management

LLM- det taktiske

LLM - Transfers

Der findes et hav af flere spilkoncepter derude, lige fra Journeyman hvor du skal rejse fodboldverden rundt, til Akademiet og Hold det nationalt hvor man satser på egne unge talenter eller spillere fra egen nation. Så mangler du inspiration til dit savegame, så søg lidt rundt på FM scenen. Der findes rigtig mange fede spilformer man kan tage fat i.

Til denne blog/guide har jeg også valgt med en challenge, som vil blive grundlaget for det savegame, som skal bruges til at vise de forskellige aspekter af spillet. Jeg har valgt at udfordre mig selv med denne challenge: The Real Chosen One. Hvor jeg skal overtage et Man Utd hold i frit fald og skal slå en masse vilde rekorder.

Det skal nok blive en fin udfordring, som også er til at overskue. Jeg er nemlig en manager, som sjældent har tålmodigheden til et langt savegame på 15+ sæsoner, efter 5 sæsoner begynder jeg at miste fokus og vil videre til nye ting. Det skal du også gøre op med dig selv. Hvilken type manager er du? Den som tager det lange seje træk eller er du mere til det hurtige fix. Det skal være med til at skabe rammen for dit spil.


Skab en ramme

« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 07:56 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #5: 10 Feb 2016, 15:05 »


Mit allerbedste råd er, at du sætter dig nogle mål med dit savegame. At du laver både et kort og et langsigtet mål både hvad angår klubbens ydre rammer men især for resultaterne på banen. Her er det yderst vigtigt, at du forholder dig realistisk. Et af de problemer jeg tror folk har med FM16 er, at de sammenligner det med tidligere versioner. Vi husker jo alle de tidligere versioner og hvor nemt det var, når koden først blev knækket. Det bliver for hver version svære og svære at opnå disse vilde resultater. Det lykkes stadig for nogen men vi andre må stille os tilfreds med lidt mindre. Det vil også hjælper dig til at opnå de forrige 4 råd, som jeg er kommet med. Du kan skabe det nødvendige flow og tilrette databasen så den passer til de mål du vil opnå. Du kan fordele opgaver til din stab og målrette din taktik, træning mm. Det kommer vi ind på senere.

Nu har jeg f. eks. valgt at gå i gang med The Real Chosen One Challengen. Den har ligesom en indbygget målsætning og det passer mig fint. Og ud fra den har jeg rettet min DB til. Jeg har valgt de største nationer i Europa samt Skotland og Danmark. Grunden til dette er, at jeg skal have de største nationer med, da jeg skal have muligheden for at købe de bedste spillere og samtidig have ligaer jeg kan leje mine unge talenter ud til. Jeg har altid Danmark med men mest fordi jeg håber, at der skulle komme et godt dansk talent.

Ud over målene i challengen vil jeg gerne leve op til klubbens filosofi, som jeg kommer til i næste afsnit. Målsætningen i challenge lyder således:

•   I en og samme sæson skal du vinde Premier League og matche eller slå følgende rekorder:

1.   Flest mål på en sæson. (Chelsea 103 mål)

2.   Flest hjemmebane mål på en sæson. (Chelsea 68 mål)

3.   Største målforskel. (Chelsea 73 mål)

4.   Flest point på en sæson. (Chelsea 95 point)


Sæt realistiske måll

« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 07:58 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

chackpercom
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #6: 10 Feb 2016, 22:07 »

Spændende læsning, forsæt det gode arbejde Smiley
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #7: 11 Feb 2016, 07:26 »

Spændende læsning, forsæt det gode arbejde Smiley

Tak  Smiley
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #8: 11 Feb 2016, 08:09 »


Når du overtager managerposten i en klub, så får du mulighed for i samarbejde med bestyrelsen at lave den overordnet filosofi for klubben. Skal der spilles offensivt, bodbesiddende eller direkte fodbold? Skal der satses på store indkøb eller på egen avl? Dette er måske dit vigtigste redskab for at opnå den målsætning og ramme du har sat for spillet. Du skal nemlig have klubbens bestyrelsen opbakning ellers bliver det svært.

Hvis du vil satse på egen avl, så skal der en masse ting sætte i gang såsom stor ungdomsrekruttering, gode ungdomsfaciliteter mm. og skal bestyrelsen finansierer det, så skal det helst være en del af klubbens overordnet filosofi. Alt dette kommer vi dog ind på senere. Det vigtige her er, at du får sat den dagsorden som passer til rammen og målsætningen.

I Man Utd som jeg skal være manager for, der er filosofien fra starten af, at man spiller offensivt fodbold og satser på spillere fra eget akademi. Derudover vil jeg gerne tilføje, at jeg ønsker at købe unge udviklingsspillere og give dem chancen på førsteholdet.  Så nu har jeg rammen, målsætningen og filosofien på plads. Det hjælper mig videre i forhold til de beslutninger der skal laves omkring taktik, scouting, træning osv.


Den rette filosofi

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #9: 11 Feb 2016, 08:30 »


Inden du vælger hold skal du sætte din managerprofil. Der er ikke nogen rigtig er forkert måde at gøre dette på. Jo lavere erfaring og uddannelse du har, jo større sværhedsgrad opnår du. Spillerene respekterer selvfølgelig mere en ældre manager der selv har spillet spillet på højt plan og som er veluddannet, det giver sig selv. Taler du sproget og er har klubben som din favoritklub, så bliver den nemmere endnu. Der kommer dog en smule pres fra pressen, at du overtager din favoritklub men det er til at leve med.

Det vigtigste er, at du sætter din profil, så den passer til savegamet og helst til den måde du vil gribe tingene an. Du skal gøre op med dig selv hvilket managertype du er. Personligt er jeg mere taktisk manager end jeg er tracksuit manager. Jeg forestiller mig, at jeg er bedst til mandskabspleje og det taktiske end at stå for selv træningen. Det skulle da lige være den taktiske træning. Rådet er, at skabe en profil som giver dig mere dybde i spillet, en profil som passer til din stil. Så tænk lidt over det når du opretter profilen. Disse tanker kan bruges senere hen til at målrette dig i spillet. Hvad var det nu lige du ville opnå med dette save?

Tidligere nævnte jeg noget med at sætte realistiske mål og det samme gør sig gældende her. Hvor realistisk er det, at en uuddannet manager med serie 6 erfaring overtager managerposten i Real Madrid? Personligt sætter jeg uddannelse og erfaring efter det FM anbefaler og i Man Utd er det Pro lincens og tidligere landsholdsspiller. Det giver selvfølgelig en stærk profil og sænker sværhedsgraden men det er realistisk i forhold til opgaven. Så min anbefaling er at følge FM’s anbefaling når du opretter. Men hvis du gerne vil udfordre dig selv, så vælger du selvfølgelig en ung manager uden uddannelse og erfaring, og starter hos et LLM hold i en nation, hvor du ikke kan sproget. 


Den rette managerprofil

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #10: 11 Feb 2016, 09:05 »


Nu er du i gang med savegamet og vi er nået til de punkter der falder ind under kategorien, arbejdsfordeling men inden du rigtig går videre, så gennemgå rammen og målsætningen og lav nogle punkter til dig selv. Hvad skal der til for at opnå målet og vigtigere endnu, hvad kan koges ned? Der er sikkert managers derude, der har en Hands on Approach tilgang, hvor de er med i alle beslutninger og tjekker alt igennem. Er du sådan en type, så bare giv den gas. Er du mere som undertegnet, som gerne vil have lidt tempo i spillet og som ikke magter at tage alle opgaver selv. Så er det en god ide at koge opgaven ned og sæt de korte og langsigtede mål og tjekke klubbens filosofi og forventninger.

Hvis du overtager en bundhold f.eks. som kommer til at kæmpe for at undgå nedrykning og som er økonomisk presset. Så er der jo ingen grund til at bruge en masse tid og resurser på at bygge nye ungdomsfaciliteter. Det kan komme senere efterhånden som klubben forhåbentlig udvikler sig og vokser. Sæt nogle punkter op for det som du vil arbejde med.

Nu tager jeg udgangspunkt i det savegame, som jeg står foran. Her skal jeg skabe et super hold, der kan slå en masse Premier League rekorder. Det er det langsigtede mål. Det kortsigtede mål derimod er at stoppe blødningen. Man Utd er pt. nr.8 i ligaen efter 21 kampe og 11 point fra 4. pladsen og CHL billetterne. Holdets moral er lav og har ikke vundet i de seneste 4 Premier League kampe. Så jeg koger opgaven ned i to dele. Den kortsigtede plan og den langsigtede.

Den kortsigtede plan

Hele er som sagt faldet helt fra hinanden og moralen er lav. Jeg har foråret til at rette op på dette, så der igen skabes en vinderkultur i Man Utd. Målet er, at få holdet tilbage på rette kurs og hen over foråret få styr på spillestil, planlægge næste års trup hvor nogle gode forstærkninger er tiltrængt og allervigtigst, at få moralen på holdet op. Så punkterne bliver:

•   Højne moralen igennem god mandskabspleje

•   Bruge tid på det taktiske på træningsbanen

•   Gennemgå truppen og finde de steder der er brug for øjeblikkelig forstærkning

Den langsigtede plan

Klubbens filosofi er at avle egne talenter og jeg tilføjer udviklingen af unge indkøbte talenter. Derudover forventer de offensivt fodbold. Personligt skal jeg skabe et hold der i fremtiden kan sætte rekorder og det kræver et godt taktisk setup.

•   Skabe de bedste ungdomsfaciliteter, træning og rekruttering

•   Skabe et stærkt scouting netværk som skal finde unge talenter

•   Skabe et godt taktisk setup

Det er med udgangspunkt i disse punkter, at jeg vil arbejde mig videre ind i savegamet. De sætter rammen for, hvor jeg vil bruge min tid på, hvordan jeg sætter taktik, træning, scouting og økonomi op. De sætter rammen for hvilke folk jeg hyrer og hvilke spillere jeg køber. De sætter rammen for hvilke opgaver jeg uddelegerer og hvilke jeg følger tæt eller selv overtager.


Kog opgaven ned

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #11: 11 Feb 2016, 09:47 »


Personligt gider jeg ikke varetage alle opgaver der findes i FM. Gider du lave alt arbejdet selv? Der er vel en grund til at man hyrer en stab? Efterhånden som FM-Universet er udvidet som årene er gået, så slipper jeg flere og flere opgaver og stoler på, at dem kan min stab tage sig af. Det varierer fra gang til gang hvilket opgaver jeg vælger. Og her er det vigtigt, at du tager et kig på de punkter for den kortsigtede og langsigtede plan. Hvad er vigtigt for dig, at være hen over.

Mit råd til dig er, at uddele så mange opgaver som muligt. På den måde for det et bedre flow og faktisk også et mere realistisk spil. Der findes jo ingen managers i verden der træner både førsteholdet og alle ungdomshold. Han følger måske udviklingen tæt men står altså ikke med det fulde ansvar. Han stiller heller ikke op til alle pressemøder og interviews før og efter kampene. Han tager sig ikke af alle kontrakter med ungdomsspillere og spejder alle lande selv.

Så gør dig selv en stor tjeneste at gå ind under menuen Staff og op i fanen Resposibilities. Her er der alle tænkelige arbejdsopgaver som du kan tildele din stab. Du kan uddele opgaver overordnet i klubben, på diverse hold og hos din personlige assistent. Hvad jeg vælger og anbefaler kommer jeg til senere, da det passer bedre ind i andre emner. Jeg kan dog sige, at til dette savegame tager jeg selvfølgelig udgangspunkt i den kortsigtede og langsigtede plan. Som manager har jeg selvfølgelig ansvaret for spillet på banen, det vil sige taktik men det punkt jeg vil tage mig særligt af, som måske ikke normalt er managers område, det er scounting, hvor fokus vil være helt unge talenter. Det er nemlig i tråd med klubbens filosofi og det vil jeg gerne sikre mig bliver løst perfekt!


Uddelegere opgaverne

« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 09:56 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #12: 11 Feb 2016, 10:25 »


Når jeg har lavet alle de indledende øvelser og fordelt opgaverne, så bevæger jeg mig videre. Det første jeg altid gør, det er at gå ind i taktik. Det er grundlæggende her alt bliver afgjort. Det er hele omdrejningspunktet i FM. Du kan gøre nok så meget med træning, scouting, mandskabspleje osv. men virker din taktik ikke, så er du FU**ed!

Jeg har igennem de seneste år skrevet et hav af taktiske indlæg, så for nogle af jer, så virker de kommende indlæg måske som et deja-vu. Det er meget de samme ting jeg vil sætte fokus på, da jeg altid arbejder ud fra de samme grundlæggende ting. Jeg vil dog forsøge, at lave en ”ny” taktik men den læner sig meget op af det, som I måske kender fra mine Gung-Ho tråde.

Nå men tilbage til dette emne. Udtænkt et taktiskkoncept. Det er vigtigt, at du fra start har et taktiskkoncept klar. Det behøver ikke være helt færdigtænkt og kan sagtens ændres hen af vejen som spillet udfolder sig og som klubben udvikler sig. Men et taktiskkoncept hjælper dig med at fasthold fokus. Hvilke typer spillere skal du scoute efter og hvilke skal du købe. Det kan jo ikke nytte noget, at du køber en stor stærk targetman der dominerer i luftspillet, hvis du har tænkt dig at spille tiki-taka og ikke slå indlæg i boksen.

Det er også vigtigt, at dit taktiske koncept er realistisk i forhold til det du vil opnå. Det skal også passe til klubbens filosofi. Så få det på plads med bestyrelsen hvilken type fodbold du vil spille. Måske er du meget pragmatisk og skifter lidt fra kamp til kamp og alt efter modstander og det er mere end fint men så skal du bare holde den mulighed åben i din kontraktbeskrivelse .

Pointen er, at med et taktiskkoncept, så holder du en rød tråd igennem tingene som harmonere med alle de forgående punkter som jeg har opsat. Det taktiskkoncept skal passe til de ting du vil opnå. I mit tilfælde vil en af overskrifterne være offensivt fodbold. Det er et krav fra starten fra bestyrelsen og passer til de langsigtede mål jeg har opsat.


Udtænkt et taktiskkoncept

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #13: 11 Feb 2016, 11:08 »


En af de største faldgrupper jeg ser folk falde i, det er utålmodighed hvad angår taktik. Der forventes øjeblikkelig succes og hvis tingene fejler, så må der mindst være noget helt galt med FM og det må være en bug. Jeg oplever selv store frustrationer og oplever også taktiske ting, som jeg mener burde rettes lidt til. Det lykkes dog sjovt nok hver sæson, at komme frem til noget som virker fint også på tværs af hold og taktikker. I år skal man løse udfordringen med modstanderens indlæg og enorme pres når de er bagud. Tidligere var det dybe løb, skud udefra og dødbolde. Det skifter lidt fra version til version men en bug er det ikke. En bug er som i en af de tidligere versioner, hvor målmanden løb udenfor feltet med bolden i hænderne og fik rødt kort. Det er en bug!

Jeg oplever, at hvis jeg holder mig til nogle grundlæggende ting, så fejler det aldrig helt. Så er det bare at rette til løbende indtil den sidder der. Det handler om at have tålmodighed, tro på sit koncept og holde fokus og rette lidt til hen af vejen. Det kan ikke nytte noget, at man skifter taktik hver eneste gang holdet taber og det læser jeg tit om.

Det største problem er dog manglende taktisk forståelse. Ja det lyder måske arrogant men det gør det ikke mindre rigtigt! Jeg ser alt for mange taktikker, hvor der ikke er tænkt i balance på holdet, hvor holdinstruktioner modsiger hinanden og de spillerroller man har valgt. Der er simpelthen ikke brugt tid nok på det og man har ikke læst op på lektien.

Så gør dig selv en tjeneste, hvis du er en af dem, der kæmper med det taktiske. Find nogle gode guide. Der er et hav af dem derude især på de engelske FM-sites. Studerer hvad der skal til for at opbygge en taktik og hvilke tiltag der virker godt sammen. Personligt sejlede jeg selv rundt rent taktisk indtil FM09, hvor jeg på FMD, som crewmedlem blev sat på opgaven at oversætte en stor taktisk guide ved det danske navn: Taktiske teorier og rammer 09.

Det var en guide der i FM kredse gik under kælenavnet, den taktiske bibel. Da jeg først havde læst den, så fik jeg styr på de grundlæggende ting. Det var en åbenbaring og jeg har holdt fast i de ideer lige siden. Ideerne, tanker og teorierne gør sig stadig gældende i FM16 og kan nemt oversættes. Jeg anbefaler klart, at hvis du bøvler lidt med taktik, så læs den guide. Der findes en FM10 version på FMFreaks, som du kan finde her:



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Esmark11
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: The Football Manager’s Guide to the Galaxy
« Svar #14: 11 Feb 2016, 12:20 »


En af de største faldgrupper jeg ser folk falde i, det er utålmodighed hvad angår taktik. Der forventes øjeblikkelig succes og hvis tingene fejler, så må der mindst være noget helt galt med FM og det må være en bug. Jeg oplever selv store frustrationer og oplever også taktiske ting, som jeg mener burde rettes lidt til. Det lykkes dog sjovt nok hver sæson, at komme frem til noget som virker fint også på tværs af hold og taktikker. I år skal man løse udfordringen med modstanderens indlæg og enorme pres når de er bagud. Tidligere var det dybe løb, skud udefra og dødbolde. Det skifter lidt fra version til version men en bug er det ikke. En bug er som i en af de tidligere versioner, hvor målmanden løb udenfor feltet med bolden i hænderne og fik rødt kort. Det er en bug!

Jeg oplever, at hvis jeg holder mig til nogle grundlæggende ting, så fejler det aldrig helt. Så er det bare at rette til løbende indtil den sidder der. Det handler om at have tålmodighed, tro på sit koncept og holde fokus og rette lidt til hen af vejen. Det kan ikke nytte noget, at man skifter taktik hver eneste gang holdet taber og det læser jeg tit om.

Det største problem er dog manglende taktisk forståelse. Ja det lyder måske arrogant men det gør det ikke mindre rigtigt! Jeg ser alt for mange taktikker, hvor der ikke er tænkt i balance på holdet, hvor holdinstruktioner modsiger hinanden og de spillerroller man har valgt. Der er simpelthen ikke brugt tid nok på det og man har ikke læst op på lektien.

Så gør dig selv en tjeneste, hvis du er en af dem, der kæmper med det taktiske. Find nogle gode guide. Der er et hav af dem derude især på de engelske FM-sites. Studerer hvad der skal til for at opbygge en taktik og hvilke tiltag der virker godt sammen. Personligt sejlede jeg selv rundt rent taktisk indtil FM09, hvor jeg på FMD, som crewmedlem blev sat på opgaven at oversætte en stor taktisk guide ved det danske navn: Taktiske teorier og rammer 09.

Det var en guide der i FM kredse gik under kælenavnet, den taktiske bibel. Da jeg først havde læst den, så fik jeg styr på de grundlæggende ting. Det var en åbenbaring og jeg har holdt fast i de ideer lige siden. Ideerne, tanker og teorierne gør sig stadig gældende i FM16 og kan nemt oversættes. Jeg anbefaler klart, at hvis du bøvler lidt med taktik, så læs den guide. Der findes en FM10 version på FMFreaks, som du kan finde her:





Jeg er meget enig i dine betragtninger Wester. Særligt det omkring balance på holdet, som de også har brugt meget tid på SIs forum. Synes du gør det fantastisk Thumbs Up
« Seneste Redigering: 11 Feb 2016, 12:55 af Esmark11 » Logged

Sider: [1] 2 3 ... 8 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010