home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 391 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  #88 - La Lezama
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: #88 - La Lezama  (Læst 86913 gange)
Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#27 - La Lezama
« Svar #105: 29 Jan 2015, 13:56 »

#28 – Fem runder resterer af Liga BBVA

Blot fem runder resterer nu, og der er i den grad noget at spille om i Liga BBVA.
Kigger man på bunden, så er der ingen mellem 12 og 20, som rigtig kan føle sig sikrer. Her i blandt vores Sociedad, som for min skyld gerne måtte smutte en tur ned, så vi kan få fat i nogen af deres baskere for småpenge.
Kigger man derimod på toppen, så er At. Madrid fortsat gået i stå, og der er altså dermed fortsat åbent for at der er to CL billetter at spille om. Desværre for os, så skal vi altså hente fem point op til 4. Pladsen, hvis vi skal lege med om CL-pladserne, og allerede i næste runde, så har vi Barcelona på udebanen, så jeg må være ærlig at sige, at jeg ikke tror på den.

Dog vil jeg også være helt fint tilfreds med en EL billet. Heldigvis så står pokalfinalen mellem Barcelona og At. Madrid, som begge ligger i top 6, og dermed går den sidste Europabillet i stedet til 7. Pladsen, som vi meget vel kunne ende op med.

Jeg frygter dog i den grad at blive sorte per, hvor hvis vi skulle tage et forventet nederlag i næste runde på Camp Nou, og Valencia samtidig vinder, så vil der blot være to point som skiller os fra 8. Pladsen, som ingen europæisk billet giver. Det ville simpelthen være så bittert. Vi går en rigtig spændende slutning i møde, hvor vi bestemt ikke står med noget helt nemt slutprogram.

Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#28 - La Lezama
« Svar #106: 30 Jan 2015, 19:24 »

#29 – Spillere i træningsfokus (1. April)

Sæsonen nærmer sig i den grad sin ende, men inden vi skal have et kig på hvordan det hele ender for os, så skal vi have årets tredje og sidste træningsfokusupdate, hvor vi skal se hvordan mine fem udvalgte spillere har udviklet sig fra august 2013 og indtil april 2014.


Aymeric Laporte
Med blot hans 19 år, så må man virkelig sige at Laporte har leveret en sublim indsats her i min første sæson. Sammen med resten af forsvaret er hans rating desværre dalet lidt her på det seneste, men jeg er nu alligevel rigtig godt tilfreds med hans snit på 7,15 gennem 28 ligakampe, hvor det tre gange er blevet til titlen som MotM.

Udvikling siden 1. August:

+2 Frispark
+1 Hjørnespark
+1 Hovedstød
+2 Lange indkast
+2 Langskud
+1 Markering
+1 Straffespark
+2 Tackling
+1 Arbejdsstyrke
+2 Beslutninger
+2 Forudseenhed
+2 Koldblodighed
+2 Koncentration
+1 Kreativitet
+1 Mod
+2 Målrettethed
+3 Placeringsevne
+1 Uden bold
+1 Acceleration
+1 Hurtighed
+2 Styrke
+1 Udholdenhed


Har i alt udviklet 34 egenskaber gennem sæsonen




Markel Etxeberria
Startede sæsonen rigtig skidt ud, hvor han viste umådelig lidt fra sig til træning, men er siden da kommet rigtig godt efter det. Allerede ved sidste træningsupdate var der tydelige forbedringer at spotte, og hans indsats til træning er i den grad fortsat.
Han har leveret rigtig flot på U19 holdet gennem sæsonen, hvor det er blevet til imponerende 21 assist i 37 kampe fra WB(R) positionen, og da han i den kommende sæson nu er for gammel til U19, så håber jeg han kan finde noget af dette spil fra, da jeg snarligst skal have en arvtager til Iraola.
Etxeberria har dog ikke helt egenskaberne til det endnu, men han har taget et rigtig fint første skridt her gennem denne sæson.

Udvikling siden 1. August

+1 Afslutning
+1 Dribling
+2 Frispark
+1 Førsteberøring
+1 Hjørnespark
+1 Hovedstød
+1 Indlæg
+1 Lange indkast
+1 Langskud
+2 Straffespark
+1 Tackling
+1 Arbejdsstyrke
+2 Beslutninger
+1 Forudseenhed
+1 Koldblodighed
+1 Koncentration
+1 Lederevne
+3 Målrettethed
+1 Placeringsevne
+1 Teamwork
+2 Uden bold
+1 Acceleration
+1 Adræthed
+1 Balance
+1 Hurtighed
+1 Springkraft
+2 Styrke
+1 Udholdenhed


Har i alt udviklet 34 egenskaber gennem sæsonen




Enric Saborit
Saborit har vel haft en ganske acceptable sæson når alt kommer til alt. 7 assists fra en back er næppe til at klage over, og hans udvikling har også været ganske nydeligt. Alligevel sidder jeg dog lidt skuffet tilbage, hvor jeg havde håbet at se nogle præstationer der rakte til mere end det er blevet til - i hvert fald en bedre stabilitet, da jeg virkelig synes at spillestilen er helt optimal til ham.
Når det er sagt, så skal man selvfølgelig huske på at han fortsat kun er 21 år, så han har selvfølgelig rigtig god tid til at finde sin bedste side frem. Kan han fortsætte en lige så solid udvikling gennem de kommende sæsoner, så skal han helt sikkert nok blive en stjerne på holdet.

Udvikling siden 1. August

+1 Dribling
+1 Frispark
+2 Hjørnespark
+1 Indlæg
+1 Lange indkast
+1 Langskud
+2 Markering
+2 Straffespark
+1 Tackling
+1 Teknik
+1 Arbejdsstyrke
+1 Beslutninger
+1 Koldblodighed
+1 Koncentration
+1 Kreativitet
+2 Placeringsevne
+1 Teamwork
+1 Uden bold
+1 Acceleration
+1 Naturlig form
+1 Springkraft
+1 Styrke
+2 Udholdenhed


Har i alt udviklet 28 egenskaber gennem sæsonen




Iker Undabarrena
Jeg erindre aldrig, at jeg nogensinde før har set så vanvittig en udvikling på så kort tid i manager. Det er ganske simpelt helt imponerende. Undabarrena havde nogle yderst begrænsede egenskaber op til starten af denne sæson, hvor jeg mente han med en god udvikling kunne blive en fin breddespiller, men her under et år efter, så ser han altså virkelig spændende ud.
Gennem sæsonen er det faktisk ikke blevet til så vildt et snit for ham på U19 holdet, men ligesom Etxeberria vil han i den kommene sæson nu være for gammel til U19 holdet, men jeg er slet ikke i tvivl om, at han nok skal kunne bidrage med lidt til førsteholdet allerede fra den kommende sæson. Bare 18 år er han. Sikke et talent der er blomstret op i Baskerlandet.

Udvikling siden 1. August
+1 Aflevering
+1 Afslutning
+1 Dribling
+3 Frispark
+1 Førsteberøring
+3 Hjørnespark
+2 Hovedstød
+1 Indlæg
+3 Lange indkast
+2 Langskud
+2 Markering
+2 Straffespark
+3 Tackling
+1 Teknik
+3 Arbejdsstyrke
+3 Beslutninger
+1 Flair
+3 Forudseenhed
+1 Koldblodighed
+3 Koncentration
+1 Kreativitet
+1 Lederevne
+6 Målrettethed
+4 Placeringsevne
+1 Teamwork
+1 Uden bold
+1 Acceleration
+1 Adræthed
+1 Balance
+2 Hurtighed
+1 Springkraft
+3 Styrke
+1 Udholdenhed


Har i alt udviklet 64 egenskaber gennem sæsonen




Iker Muniain
Muniain led i den grad under den første indstilling, som jeg havde lavet til angrebet, hvor det ikke var til at få ham til at fungere som skarpretter på toppen. Men efter indstillingen tilbage i slutningen af december, hvor det nye angreb blev indstillet, så har Muniain i den grad fundet sit gode spil frem.
Trods en miserable efterårssæson, så er det lykkedes ham at få sit snit tilbage over 7,0 og så er det altså også blevet til 9 mål og 4 assist i ligaens sidste 14 runder - det må siges at være rigtig nydeligt.
Hans udvikling har dog ikke været som håbet, men måske det bliver bedre i den kommende tid, nu hvor han leverer på banen. Jeg kan dog glæde mig utrolig meget over, at det er lykkedes at få hans afslutningsegenskab op med to, som der har været fokus på gennem sæsonen.

Udvikling siden 1. August

+2 Afslutninger
+1 Hjørnespark
+1 Langskud
+1 Markering
+1 Straffespark
+1 Hurtighed
+1 Udholdenhed


Har i alt udviklet 8 egenskaber gennem sæsonen
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#29 - La Lezama
« Svar #107: 31 Jan 2015, 16:56 »

#30 – Afgørelsen

Sæsonen har noget sin ende og det er dermed tid til at gøre status over, hvordan det hele sluttede i Liga BBVA for os.
 
I slutningen af forrige update så vi vores kampprogram for vores sidste fem kampe, hvilket var lidt af en mundfuld og der skulle den grad point i hus gennem de fem kampe, hvis vi ville hente top 4 og dermed leverer overraskelsen, og stå med en CL billet efter sæsonen.
 
Vores muligheder blev dog ikke nemmere for at få den eftertragetede CL billet, da vi tog et forventet nederlag til Barcelona på Camp Nou, hvor vi tabte 0-2, hvor kampen først blev lukket i det 87 minut.
Af vores konkurrenter, så var det dog kun At. Madrid, som vandt i 34 spillerunde, så der var fortsat fem point op til CL pladserne, men der var også kun fire kampe at hente dem i, så det så i den grad svært ud.
Som en lettelse, så tabte Valencia også, så der var fortsat fem point ud af "Europa-zonen" i ligaen.
 
I den efterfølgende runde, så bevarede vi dog liv i vores CL drømme, da vi slog vores konkurrenter Sevilla, som vi bl.a. kæmpede imod om pladsen.
 Men allerede runden efter tog vi et chok nederlag på 1-3 til ligaens bundhold Rayo. Og kan man først ikke slå et hold som ligger til nedrykning, så bliver det svært at nå CL.
Dermed var der seks point tilbage at spille om, og da Granada på dette tidspunkt var 4 i ligaen, seks point foran os og var bedst indbyrdes, så var vores drøm om CL deltagelse næste sæson forbi.

Vi lå selv placeret som nummer 7 i ligaen, hvor vi var fire point foran Valencia, som var det eneste hold som kunne stjæle vores EL billet fra os.
Men eftersom at både vi og Valencia spillede uafgjort i 37 spillerunde, så var det hermed en kendsgerning, at vi ville ende som 7'er i ligaen, hvor intet kunne ændres for os i 38 spillerunde.
 
Dette lod samtlige af vores spillere til at have opfattet, og de fleste af vores spillere lignede nogen som mentalt var gået på ferie i årets sidste kamp ude mod Almeria, men grundet at der intet var at spille for, så var der blevet plads til en helt speciel "herre" i sæsonens sidste kamp.

Længe lignede det en yderst kedelig 0-0 kamp, men i det 89 minut så dukker vores indskiftede, og blot 15 årige, Iker Alonso op og scorer til kampens resultat 1-0.
 



En perfekt afslutning på sæsonen, hvor talentet over dem alle lige nu i Bilbao scorer sæsons sidste mål, og vi dermed slutter af med en fin 7. plads ligaen.
« Seneste Redigering: 31 Jan 2015, 16:58 af Le Sygnok » Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#30 - La Lezama
« Svar #108: 01 Feb 2015, 12:23 »

#31 – Historien om La Lezama er langt fra slut

I går postede jeg sidste update til første sæson, og som dengang bloggen kørte på FMD var sidste update til en konkurrence på siden.
Men trods konkurrencen nu var slut, så var min intention aldrig at bloggen allerede skulle slutte her. Tværtimod så var første sæson blot starten på det hele, hvor nærmest første halvdel af første sæson også blot omhandlede opstarten på selve savet.


Skulle man give en ”titel” til første sæson, så må det siges, at hele sæsonens hovedfokus især har ligget i at have fokus på klubbens Youth Intake og i den grad få det bedste ud af det – Især hvis man kigger på de første 14 ud af 30 updates.

I den virkelig verden, så har Bilbao’s bestyrelsen faktisk givet grønt lys for et upgradering af hele Lazama faciliteterne og planen har fået det famøse navn i form af ”Lezama Master plan”, hvis formål er at optimere faciliteterne til ungdomsholdet samt førsteholdet.
Opgraderingen af faciliteterne kommer til at koste klubben små 100 millioner kroner, og kigger man på det som vi har opgraderet gennem første sæson, så kan man vidst godt sige, at jeg ligeså vel har taget hul på ”Lezama Master plan” i første sæson af mit save.
Udviklingen af faciliteterne skal naturligvis fortsætte gennem sæsonerne, hvor det allerede i første sæson i den grad gav pote, hvor Iker Alonso kom gennem klubbens YI og må siges at være det største talent på La Lezama siden Iker Muniain.

Talenterne skal naturligvis stadig være i fokus i den kommende sæson, og updates som ”spillere i træningsfokus” og ”Gennemgang Youth Intake” beholdes naturligvis i bloggen som faste updates, som de har gjort gennem første sæon, hvor ”spillere i træningsfokus” igen vil falde tre gange om året og ligeledes skal der forsøges at bygges videre på projektet på La Lezama, hvor jeg tager udgangspunkt i mine guides fra første sæson.

Men vi skal naturligvis også tilføje lidt nyt til bloggen, og hvor titlen for den første sæson passende kunne være den såkaldte ”Lezama Master plan”, så har jeg et ny titel klar til den næste sæson.
Der var nemlig ingen tvivl om, at jeg i den kommende sæson ønskede at løfte vores spil yderligere, og dermed var jeg klar med anden sæsons titel, som ville lyde på "En gammel klassiker".
« Seneste Redigering: 01 Feb 2015, 17:09 af Le Sygnok » Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#31 - La Lezama
« Svar #109: 01 Feb 2015, 17:09 »

#32 – En gammel klassiker

Kigger vi tilbage på første sæson, som endte med en 7. Plads i ligaen, så var det jo egentlig ganske fin placering i tabelen taget vores spillermateriale i betragtning. Det var altså ikke nogen dårlig præstation af holdet, da vi meget fint levede op til hvad der kunne forventes af holdet. Men samtidig må det også siges, at vi bestemt heller ikke overpræsterede.
Vi lå i længere tid og var med i kampen om den sidste CL billet (4. pladsen) i ligaen, men vi måtte stille og roligt erkende, som slutningen nærmere sig at vi ikke var gode nok til at spille med om disse placeringer.

Med 7’ende pladsen i ligaen, så må det siges at 2-3-3-2 gjorde sit job. Den underpræsterede ikke, ligeledes overpræsterede den heller ikke, hvis man kigger overordnet på det.
For jo, den leverede jo nogle virkelig flotte resultater, hvor vi spillede meget over niveau med bl.a. vores 4-1 sejr hjemme over Real Madrid, men samtidig så var der også bare alt for mange gange, hvor vi smed point til hold, hvor vi slet ikke burde. Så kigger man på de enkelte kampe, så kan man sige at 2-3-3-2’en både har underpræsteret og overpræsteret gennem sæsonen.
Måske ville det hjælpe, at give taktikken en sæson til, hvor vi forsøger med det nye angreb, som jeg indstillede lige før vinterpausen i update #23, men jeg føler dog at opstillingen ikke har det som skal til, for at være en fast spillestil.
Den er uden tvivl god i de kampe, hvor vi spiller mod et bedre hold, eller hvis vi skal holde en smal føring, men til de kampe hvor vi anses som favoritter, eller måske blot mere lige opgør, så ønsker jeg at have en anden taktik, som kan gøre forskellen og gøre os til det bedste hold i de kampe.
2-3-3-2’en har på dette punkt vist sig alt for ustabil, så noget nyt skal ske på taktikfronten gennem den kommende sæson.

Og taktikken som vi skal have fat i er en gammel kending, som flere på FMD kender til.
Efter et serverbreakdown på v3, så forsvandt taktikken og jeg har derfra fået en hel del forspørgelser fra brugere, som har forhørt sig om jeg ikke ville genskabe taktikken.
Dog har jeg altid set det som en engangsfornøjelse med den taktik, og det var noget specielt for det save, hvor den blev skabt i.
Men efter en første sæson med dette projekt, som jeg virkelig har været ovenud tilfreds med, så har det fået mig til at genoverveje, om taktikken blot skulle være en engangsfornøjelse for det save, som den blev skabt i eller om jeg efter alt egentlig burde forsøge at genskabe den til FM14’s taktik system.
Alene var der jo den detalje, at rollen F9 var oprettet i FM14, som var en sådan type rolle, som jeg forsøgte at skabe ud fra en Trequartista, men nu hvor den perfekte angrebsrolle til taktikken var indbygget i FM, så var det yderst fristende at forsøge at genskabe taktikken.

Savet som der er snak om, var mit Goiás save fra FM12, som kunne følges gennem en blog på FMDv3, men hvor jeg ikke nok med at have mistet taktikken i serverbreakdownet, så mistede jeg også over 100 updates af min blog, hvilket den dag i dag stadig ærger mig ufatteligt meget.
Lige siden serverbreakdownet har jeg haft en forhåbning om, at kunne lave en blog om et ligeså langt eventyr, og jeg håber virkelig at det her bliver bloggen hvor jeg gør det.
Og hvad bedre måde at minde den gamle blog på, end at tage, hvad jeg selv anser som, mit største taktiske mesterværk tilbage til FM scenen, og via den kan tage La Lezama og resten af Bilbao videre til det næste niveau.

Det er blevet tid til at genskabe LS’ 4-1-2-2-1.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#32 - La Lezama
« Svar #110: 02 Feb 2015, 12:33 »

#33 – LS 4-1-2-2-1

Som man måske har bemærket gennem mine to seneste updates, så kommer sæson to til at have lidt mere taktisk fokus, hvor jeg skal forsøge at genskabe min 4-1-2-2-1 taktik fra min Goiás blog, som blev skabt tilbage i FM12.

Så hvad er der så specielt ved den taktik og hvorfor ser jeg den selv, som mit største taktiske mesterværk gennem samtlige udgaver af FM?
Først og fremmest skal det siges, at jeg bruge 6½ sæson på at udvikle den inden jeg lagde den endelige udgave af taktikken til download.
Det var første gang i FM, hvor jeg legede med samtlige positioners ”spillerinstruktioner” og alt blev finjusteret ned til mindste detalje, hvilket jeg på daværende tidspunkt aldrig havde leget det store med i FM.
Men blot fordi man går helt i dybden med samtlige detaljer omkring det taktiske, så er det jo nødvendigvis ikke garanti for et taktisk mesterværk, men det skal jeg lige love for at min 4-1-2-2-1 blev, hvor flere (nok ikke så mange på FMF forstiller jeg mig) måske husker hvordan Goiás tog Sydamerika med storm på rekordtid.
Overblik over de syv sæsoner med 4-1-2-2-1’en i mit Goiás save fra FM12:

2010/11 – Goiás – Vinder af Statsmesterskabet Goiás, Vinder af den brasilianske pokalturnering – Vinder af den brasilianske 2. Division.
2011/12 – Goiás – Vinder af den brasilianske 1. Division, Slået i Copa Libertadores semifianalen af Internacional samlet 2-4.
2012/13 – Goiás – Vinder af den brasilianske 1. Division, Vinder af Copa Libertadores – Slået i VM-Klubfinalen af Barcelona 0-1.
2013/14 – Athletic Bilbao – Vinder af den spanske pokalturnering
2014/15 – Athletic Bilbao – Vinder af Europa League. 2’er i liga BBVA.
2015/16 – Manchester United – Vinder af Premier League, Slået i semifinalen af PSG i Europa League
2016/17 – Manchester United – Vinder af Premier League, vinder af Champions League
2018 – Brasilien – Vinder af VM

Ser man på disse præstationer, så kan man bemærke, at taktikken var med til at sikre mig en titel hver eneste sæson, hvor det især var vanvittige præstationer med Goiás, som stadig er det vildeste, jeg har oplevet i et FM save.
Kan jeg genskabe taktikken og derfra få samme præstationer ud af mit Bilbao mandskab, som jeg fik af mit Goiás hold, så kan vi virkelig nå langt.


Taktikken

Min 4-1-2-2-1 blev skab ud fra nogen kriterier, som jeg beskrev følgende i FM12.

Hurtighed - Min første tanke var at skabe et fysisk stærkt hold. Ikke at det skulle være store stærke spillere, men derimod hurtige spiller på samtlige positioner.

Spil langs jorden - Ikke at der var noget krav, at jeg ville have 10 små markspillere med meget smidighed, som spillede små afleveringer på kryds og tværs gennem modstandernes spillere, men jeg så gerne at holdet spillede meget fladt, forsøgte at undgå indlæg fra kanterne mest muligt, og at man næsten konstant holdte bolden ved jorden.

Høj forsvars linje - Jeg har altid været stor tilhænger af en høj forsvars linje, og nu hvor en af holdets fokuspunkter er hurtighed, så hvorfor ikke udnytte det. Samtidig ville det også hjælpe mig med mit næste punkt.

Konstant pres - Jeg spiller for det meste altid med højt pres i FM, og denne gang skal ikke være nogen undtagelse. Sammen med min høje forsvars linje, og hurtige spillere over hele banen, så tror jeg virkelig det kan blive en stor succes.

Da jeg havde bekrevet disse ting og gennemgik det, så gik det pludselig op for mig, hvor meget min krav til min taktik tildels mindede om Barcelona’s spillestil, hvilket egentlig var lettere underligt, da jeg skal være ærlig at sige, at deres spillestil dødkeder mig gennem 95% af tiden.
Men nu hvor jeg ønskede at skabe en taktik, som havde mange fællestræk med deres spillestil, så kiggede jeg nærmere på deres spil og se om der var flere punkter, som jeg passende kunne overføre til min spillestil, og her fandt jeg et punkt, som jeg lige siden begyndelsen af mit 4-1-2-2-1 projekt har været meget glad for i FM.


Boldbesiddelse - På trods af, at jeg har kunne vinde samtlige kampe gennem en sæson, så har jeg aldrig været imponeret over den boldbesiddelsen jeg havde. Jeg så gerne, at jeg som minimum havde 60% pr. kamp.

Disse fem krav skulle opfyldes til min taktik. Herfra skulle der vælges en opstilling, og trods jeg på ingen måde gik efter at lave en Barcelona taktik, så var der alligevel rigtig mange ting, som vi havde tilfælles og det blev også gældende for taktikkens formation. Der efter 6½ så ente med at se følgende ud med rolleopdelingen:

Mentalitet: Kontrollér --- Organisation: Frit



En ændring er fortaget fra min endelig version af taktikken fra FM12, og til min nye udgangspunkt i FM14. Dette er en lidt anderledes rolleopdeling hos de tre forreste.
Normalt hed den 2 IA på kanterne. En i angreb og en i support. Og på toppen lå en Trequartista i angreb. Dog ønskede jeg at han skulle trække ned i banen og det dermed var mine IA’s som var holdet mest offensive spillere, men dette var ikke altid lige til med de roller som var til rådighed.
Men i FM14 har vi nu F9’er, som nu skal erstatte min Trequartista fra FM12. Han skal trække ned i banen og ligger derfor i support, og dermed spiller begge mine IA’s nu i ”angreb”, hvilket var den indstilling som jeg ønskede tilbage i FM12.

Kigger vi på holdinstruktionerne, så er følgende i brug:

•   Hold boldbesiddelse – Som nævnt, så ønsker jeg høj boldbesiddelse, så ikke overraskende, at den er at finde her.

•   Kortere afleveringer – Igen så hæjlper de korte afleveringer på boldbesiddelsen. Ligeledes ønsker jeg som sagt også, at spille boldens langs jorden og det hjælper de korte afleveringer også med til.

•   Arbejd bolden ind i feltet – Igen er det lidt med de to overstående krav, som jeg allerede har snakket om. Spil bolden langs jorden og boldbesiddelse bliver begge hjulpet af denne.

•   Spil bolden op fra forsvar – Denne giver også meget god mening. Jeg ønsker med taktikken at vi spiller med tålmodighed, så ingen grund til at vi brager bolden fra forsvar til angreb.

•   Skub højere op – Som sagt så ønsker jeg at spille med høj forsvarslinje og et konstant pres på modstandere. Derfor bruges denne instruktion, for at give modstanderne mindst muligt plads.

•   Chikanér modstanderen – Som jeg lige nævnte, så ønsker jeg med taktikken at ligge konstant pres på modstanderen, og her hjælper denne instruktion nydeligt til.

•   Brug offside-fælde – Da vi står yderst højt på banen, så er det kun en fordel at udnytte offsiden.

•   Lavere tempo – Denne er en af de instruktioner, som jeg ser flest tage fejl af, når de ønsker at lave en taktik, som skal have meget boldbesiddelse. Skulle man forsøge at skabe Barcelona’s spillestil i FM, så ville det også være med ”lavere tempo instruktionen, hvis ikke ”Meget lavere tempo” instruktionen. Blot fordi denne er tilvalgt, så betyder det ikke, at ens angreb ikke pludselig laver tre førstegangsafleveri nger for at spille sig gennem modstanderens forsvar. Derimod så handler det især om det opbyggende spil, hvor ens hold gerne ligger bolden tilbage og fra side til side, og spiller utrolig tålmodigt. Jeg kunne godt se mig selv skifte hen til ”Meget lavere tempo”, men jeg vil lige se det an med tiden.

•   Markér tættere – Sidste instruktion hænger sammen med ”Skub højere op” og ”Chikanér modstanderen”. Via disse tre shouts, så skulle vi gerne formå at ligge et utrolig højt pres på modstanderen, og dermed kunne vinde bolden hurtigt tilbage, når vi ikke selv er i boldbesiddelse.


Med hensyn til spillerinstruktione r, så forstiller jeg mig også, at der skal rodes en del mere med dem her, end der blev gjort med 2-3-3-2’en. Jeg forstiller mig i hvert fald, at der skal leges med de individuelle indstillinger en del, hvis min 4-1-2-2-1 taktik fra FM12 skal genskabes.

Dermed starter projektet nu på at genskabe min 4-1-2-2-1 taktik fra FM12. Jeg vil vise flere eksempler fra processen med den her allerede fra de første måneder af den kommende sæson. Her skal den blandt andet meget gerne få os i EL gruppespillet, som vi skal kvalificere os til i de første måneder af sæsonen inden ligaen rigtig bliver skudt i gang.
Hen over sommeren skal der også kigges nærmere på transfermarkedet, samt ungdomsspillere som er for gamle til U19 holdet og folk der vender tilbage fra udlån. Sidst så skal vi også have udpeget sæsonens mest lovende fem navne, som vi skal følgende gennem sæsonens tre ”spillere i træningsfokus” updates.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#33 - La Lezama
« Svar #111: 03 Feb 2015, 11:30 »

#34 – Nytilkomne på førsteholdet

Der er ikke snak om nogen transfer endnu, selvom vi allerede nu er begyndt at kigge på enkelte navne, som jeg inden længe skal forhandle med. Intet er sikkert endnu, men jeg håber at jeg minimum kan præsentere ét nyt navn i sommerens transfervindue.
Men med de nytilkomne på førsteholdet, så er der snak om spillere, som grundet deres alder er kommet op på førsteholdet samt de spillere som er vendt hjem fra deres lejeaftale. Vi kigger i denne update nærmere på disse spillere, og vurderer deres mulighed for at være blandt førsteholdstruppen.




Markel Etxeberria
Gennemgik en rigtig fin udvikling gennem sidste sæson efter en lidt tung start. Han har fortsat ikke rigtig Liga BBVA niveau, men jeg står fortsat ikke med noget andet alternativ til den aldrende Iraola.
Derfor er min bedste mulighed til Iraola’s arvtager fortsat Etxeberria, og han kommer derfor til at spille med på førsteholdet i år, hvor jeg regner med at give ham mest muligt spilletid. Han er ikke klar til det rigtigt mener jeg, men jeg er nød til at forsøge at gøre ham hurtigt muligt klar, og det må så nok komme til at koste i nogen kampe.

Iker Undabarrena
Årets talent i Bilbao sidste år. Overraskede mig simpelthen så vildt gennem de sidste 12 måneder. Havde man spurgt mig omkring ham for ét år siden, så havde min vurdering været at han skulle være på U19 det ene år han kunne og derfra skulle han udlejes, og han kunne derfra måske blive en fin backup om nogle år.
Denne vurdering har dog taget en drastisk ændring og han skal naturligvis forblive i klubben, hvor han fra i år af er for gammel til U19, og dermed skal spille med i førsteholdet, hvor det bliver spændende at følge om han kan fortsætte sin imponerende udvikling.

Unaí Lopez
Husker man tilbage til min trupoversigt, så blev Unai Lopez også vist frem, hvor jeg dog vurderede ham som det mindste talent af Undabarrena, Etxeberria og så ham selv. Dog skal jeg måske lige love for at have mistolket hans talent, for når man kigger på Lopez nu, og får ét år siden, så snakker vi altså en udvikling som er på niveau med Undabarrena’s og det ærger mig lidt, at han ikke var med i træningsfokusupdate sne sidste sæson.
Men trods den imponerende udvikling, så kommer han ikke til at spille i klubben i den kommende sæson. Vi er gået fra tre CM’s til to CM’s i den nye taktik, og jeg forstiller mig, at Unai Lopez trods sin flotte udvikling kan få langt til spilletid. Derfor vil jeg hellere udlåne ham den kommende sæson. Vi har også fået et lidt ældre talent hjem fra udlejning, som ikke har lang tid tilbage at blive egen avl i. Dette ønsker jeg naturligvis at han skal blive og samtidig er vores anden spiller også en en smule stærkere i det mentale og derfor står han foran Lopez i køen. Dermed bliver Lopez førsteholdsdebut udskudt minimum ét år, men fortsætter han sin udvikling, så kan han uden tvivl se frem til mange kampe i Bilbao trøjen i fremtiden.

Yderligere syv spillere er også rykket op fra U19. Dem vil jeg ikke skrive det store om. Jeg nægter at tro nogen af dem kommer til at have et nogenlunde niveau, som jeg vil overveje at bruge på førsteholdet. De vil dog blive udlejet resten af deres kontrakt, hvor de vil få chancen for at overbevise mig om, at deres kontrakt skal forlænges og de skal have plads på førsteholdet.


Så er der også kommet tre spillere tilbage fra udlån, som alle fra den kommende sæson vil være at finde i førsteholdstruppen.

Jon Aurtenetxe
Er tilbage efter et års ophold i Celta som var ikke var den store succes.
Det glæder mig at han er tilbage fra udlån, da jeg i min 4-1-2-2-1 taktik udnytter en boldspillende forsvar, som vi ikke har alt for mange optimale valg til. Dette hjælper Aurtenetxe dog nydeligt til med, hvor han ligner en yderst glimrende BPD, og er tænkt at være andetvalg til pladsen. Blot 22 år er han, og kan han gennemgå en nogenlunde udvikling, så kan der være noget rigtig spændende på vej.

Inigo Ruiz de Galarreta
Jeg snakker før om, at Unai Lopez var valgt fra muligheden om at få debut på førsteholdet i den kommende sæson, og det er grundet Galarreta som er vendt tilbage fra udlån. Jeg mener ikke, der er plads til dem begge på førsteholdet og grundet Galarreta lige har det ekstra mentale, så mener jeg at det er mere fornuftigt at have ham som backup, hvor Unai Lopez vil få mere gavn af fast spilletid i en mindre klub.
Galarreta var i sidste sæson udlejet til Malaga som ligesom Aurtenetxe ikke var den store succes, men jeg tror bestemt jeg kan få noget fornuftigt ud af ham.
Han er beggebenet og har nogle virkelig nydelige egenskaber og skal i den kommende sæson fungere som backup til Benat og Herrera, hvor jeg især vil forsøge at give ham flere kampe i ”fremskudt playmaker” rollen.
Kan få se en nogenlunde udvikling hos Galarreta gennem de kommende sæsoner, så er der mulighed for et rigtig fint alternativ til Ander Herrera.

Gaizka Toquero
Sidst så er Toquero også vendt hjem fra et udlån, hvor han faktisk havde fin succes.
Han er bestemt intet fantom. Især ikke når man kigger på de tekniske egenskaber.  Det er dog på kanterne, hvor vi er tyndest besat nu hvor vi går hen til en taktik med kanter, og dermed er det fint med et ekstra alternativ, hvor han kan yde backup til.
Jeg håber han kan tilpasse sig spillestilen, men jeg vil glædeligt udskifte ham inden alt for længe, da han langt mere er en targetmanspiller fremfor en teknisk dygtig spiller, som jeg gerne ser i min taktik.


Tilslut har jeg også haft en samtale med bestyrelsen omkring vores faciliteter, hvor de i første omgang er gået med til at forbedre vores JC atter engang. Det er anden gang på blot ét år hvor de bliver forbedret, så man kunne jo håbe på atter et solidt talent, når vi modtager YI senere på sæsonen.

Logged

Vashtar
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: #34 - La Lezama
« Svar #112: 04 Feb 2015, 10:09 »

Fantastisk blog!
Elsker simpelthen den dybdegående del med ungdomsafdelingen osv. som har inspireret mig til at starte et lignende save, bare med Southampton istedet..

Har dog lige et enkelt spørgsmål, hvordan kan du/I holde styr med hvor meget den pågældende spiller er steget i sine stats??
altså eksempelvis;
Hovedstød +2
Tackling +1
Logged

El Cubo
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: #34 - La Lezama
« Svar #113: 04 Feb 2015, 11:15 »

Fantastisk blog!
Elsker simpelthen den dybdegående del med ungdomsafdelingen osv. som har inspireret mig til at starte et lignende save, bare med Southampton istedet..

Har dog lige et enkelt spørgsmål, hvordan kan du/I holde styr med hvor meget den pågældende spiller er steget i sine stats??
altså eksempelvis;
Hovedstød +2
Tackling +1

Jeg kunne forestille mig, at LS har taget nogle SS i starten af sit spil, også derefter sammenligner dem, med nogle senere SS af diverse spillere.

Men fantastisk arbejde, specielt den første del omkring træning og personale var super spænden!
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #34 - La Lezama
« Svar #114: 04 Feb 2015, 13:09 »

Fantastisk blog!
Elsker simpelthen den dybdegående del med ungdomsafdelingen osv. som har inspireret mig til at starte et lignende save, bare med Southampton istedet..
Fedt. Altid lækkert at vide, at man kan motivere andre til lignende saves.

Har dog lige et enkelt spørgsmål, hvordan kan du/I holde styr med hvor meget den pågældende spiller er steget i sine stats??
altså eksempelvis;
Hovedstød +2
Tackling +1
Jeg kunne forestille mig, at LS har taget nogle SS i starten af sit spil, også derefter sammenligner dem, med nogle senere SS af diverse spillere.

Her har El Cubo helt ret. Jeg har taget screenshots af mine fem udvalgte spillere før sæsonen skydes igang - i dette tilfælde er det fra mine updates#9-12, hvor billeder kommer fra, og i de kommende sæsoner, så sørger jeg så for nye screenshots.
Herfra er det lidt af et slavisk arbejde, hvor jeg holder billedet af en spiller op fra 1. Oktober (fx) i forhold til hvordan han så ud pre-sæson.
Desværre er der ingen nemmere metode at notere udviklingen på.

Men fantastisk arbejde, specielt den første del omkring træning og personale var super spænden!
Mange tak, det glæder mig som altid at høre.
Det er også starten jeg uden tvivl er mest glad for, hvor det var sjovt at gå helt i dybden med diverse punkter, hvis ens talentarbejde skulle optimeres fra savets start.
Der kommer én guide mere af den slags i løbet af bloggen, den ligger dog et pænt stykke ude i fremtiden.
Logged

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: #34 - La Lezama
« Svar #115: 04 Feb 2015, 14:41 »

Er der en speciel grund til at du udregner, hvor meget en spiller er steget i de forskellige egenskaber, i slutningen af sæsonen?

Jeg vil nemlig til at gøre det samme i mit save, men jeg har bare en plan om at gøre det når mit Youth Intake kommer. Da jeg spiller i Danmark er det den 7 Marts, hvor jeg så tager et billede og så den 7 Marts året efter vil jeg kigge på hvor meget de er steget med.

Tænker bare at du jo først kan tage det første screenshot af dine unge spillere fra et Youth Intake om sommeren, hvis du følger sæsonen med udregningerne.
Logged


Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: #34 - La Lezama
« Svar #116: 04 Feb 2015, 15:41 »

Er der en speciel grund til at du udregner, hvor meget en spiller er steget i de forskellige egenskaber, i slutningen af sæsonen?

Jeg vil nemlig til at gøre det samme i mit save, men jeg har bare en plan om at gøre det når mit Youth Intake kommer. Da jeg spiller i Danmark er det den 7 Marts, hvor jeg så tager et billede og så den 7 Marts året efter vil jeg kigge på hvor meget de er steget med.

Tænker bare at du jo først kan tage det første screenshot af dine unge spillere fra et Youth Intake om sommeren, hvis du følger sæsonen med udregningerne.
Næh, det er nu faktisk bare mest i forhold til min blog, at updatesne falder som de gør. Lige nu er det jo bare så de skifter pr. sæson i bloggen, sådan så jeg lidt starter fra en frist, når en ny sæson går igang.
Havde jeg gjort det når mit YI ankom, så ville updatesne sprede sig fra en sæson over i den anden. Men jeg kan sagtens se idéen i det du nævnet, også hvis du bare vil gøre det én gang om året, så vil det jo passe rigtig fint.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#34 - La Lezama
« Svar #117: 04 Feb 2015, 18:26 »

#35 – Athletic Bilbao præsenterer nyindkøb

Efter mere end 365 dage i klubben, så er det mig en glæde at jeg nu kan præsentere mit første køb i klubben.

Pengene var dog tæt på at ende andetsted, da det pludselig gik op for mig, at selveste Cesar Azpilicueta var interesseret i et skifte fra Chelsea til Bilbao. Jeg var her klar til at kaste et hvilket som helst beløb (som jeg nu havde råd til) efter Azpilicueta, så jeg ikke længere skulle være bekymret omkring min højreback. Men netop som jeg skulle til at begynde på forhandle med Chelsea omkring Azpilicueta, så dukkede en anden klub op som vidst også ønskede at anskaffe sig den baskiske højreback.
Der blev budt et beløb som jeg på ingen måde kunne hamle op med, og så endte Azpilicueta desværre ikke i Baskerlandet.

Dermed gik planen tilbage til min første idé, om hvor noget af mit transferbudget skulle ende.
Vi har nemlig kastet 43M efter den fransk/baskiske målmand Stephane Ruffier som ankommer fra franske St. Etienne.
Jeg er rigtig glad for dette indkøb, da han er en lagt mere optimal sweeper keeper end Iraizoz, som var første målmand gennem seneste sæson. Dog anser jeg ikke at Iraizoz vil være tilfreds som andetvalg i klubben, og dermed bliver han nok sendt afsted til en ny klub i løbet af dette transfervindue.
Det glæder mig dog virkelig at jeg har fået en hurtigere målmand, som samtidig også er en del yngre, og vi dermed er dækket ind på målmandspositionen i en hel del år frem nu.

Så et rigtig fint køb. Dog er jeg helt ekstremt ærgerlig over PSG kom og snuppede Azpilicueta. Jeg troede lige for en stund at et sandt drømmekøb kunne være på vej, men nej.
De Sociedad spillere, jeg var interesseret i sidste sæson er ikke interesseret i et skifte. Ligeledes fik Xabi Alonso forlænget med Real Madrid og Illarramendi er mere eller mindre fast mand, så ham skal vi vidst hellere ikke regne med at få fingerende i foreløbig.
Jeg søger fortsat efter baskiske stortalenter, som er kommet gennem andre klubbers YI tidligere på året, men jeg har fortsat ikke fundet én eneste.
Dermed kunne det godt se ud som, at vi har fortaget vores eneste indkøb gennem sommerens transfervindue på nuværende tidspunkt, men jeg vil ikke afvise, at mere kunne nå at blive hentet til, hvis noget interessant skulle dukke op.


Så er der også blevet trukket lod til EL kvalen. Her i tredje runde, som vi indtræder i, der har vi fået noget af den hårdeste modstand muligt. Vi skal op mod skotske Hearts, som på papiret virker som en af de værst tænkeligt modstandere.
Dog skal vi alligevel kunne slå dem, da vi virkelig er klassen over dem - men ærgerligt det ikke blev en walk-over lodtrækning.

Angående regler for registreringen af spillere til EL, der skal vi dog ikke frygte for at rende ind i nogen problemer.



Kampene mod Hearts i EL samt vores første venskabskampe nærmer sig, og det bliver dermed spændende at se, hvordan mit udkast til genskabelsen af 4-1-2-2-1’en vil levere fra start.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#35 - La Lezama
« Svar #118: 05 Feb 2015, 10:51 »

#36 – De første test med 4-1-2-2-1’en

De tre første kampe er spillet, og jeg vil give et nærmere indblik på de kampe og fortælle lidt om hvilke overvejelser jeg gør mig, når jeg skal arbejde videre med et udkast til en taktik.

Man kan som det første sige, at jeg med mit udkast er noget længere fremme med denne taktik end jeg normalt ville være med en anden ny taktik. Dette er naturligvis grundet, at jeg har haft taktikken til at fungere perfekt i FM12, og dermed ved jeg hvad jeg skal bevæge mig hen imod.
Men som sagt, så er det især spiller indstillingerne som der skal leges med, hvis jeg skal have taktikken tilbage til sit gamle niveau. Holdindstillingerne føler jeg, at jeg har ret godt styr på til at genskabe taktikken, hvor dog enkelte måske skal ændres/afskaffes.



Første kamp – venskabskamp – imod Cottbus

Cottbus er netop rykket op i Tyskland bedste række. Dog må de siges at være blandt bundholdene i den række, og en sejr var derfor fuldt forventet.
Derfor var det noget af en skuffelse, da vi efter bare 3 minutter kom bagud via en dødbold. Dog var det noget nær det eneste, som Cottbus kreerede gennem kampen og trods vi naturligvis var niveauet over vores modstander, så var det skønt at se, hvordan vi fuldstændig sad på kampen, som vi vandt 3-1 og hvor vi indtil det 80 minut sad på over 70% af boldbesiddelsen.

Helt uden tvivl en godkendt indsats i den første test i genskabelsen af min 4-1-2-2-1. Hvor vi ramte rigtig utrolig mange steder med taktikken, så er der uden tvivl også punkter hvor vi skal forbedre os.
I første kamp, så er det især afleveringerne på flere positioner, som ikke har spillet helt optimalt og dem som jeg har valgt at bringe i fokus fra Cottbus kampen, da flere virkelig skal forbedre deres spil, for at vi kan spille det fodbold, som min 4-1-2-2-1 kan levere.


Gennem kampen har vi vanvittige 718 afleveringer, hvilket er helt ekstremt meget og tydeligt er med til at give et billede af, at jeg spiller yderst tålmodigt og frem for at losse bolden frem, så spiller vi gerne bolden lidt frem og tilbage til den rette mulighed tilbyder sig.


Som udgangspunkt, så ønsker jeg samtlige spillere ligger på minimum 80% succesfulde afleveringer. Ligger alle minimum på dette antal, så viser det igen hvordan vi sikkert flytter bolden fra spilstation til spilstation. Jeg vil have det fint med, hvis mine tre forreste ligger lige under de 80%, da de gerne må tage chancen til tider, hvor de har mulighed for at slå den afgørende aflevering, hvorimod de bagerste virkelig skal have en sikker statistik for de succesfulde afleveringer.
Dette kan man se på mit screenshot er fuldstændig omvendt. De forreste er umådelig sikre med deres afleveringer, hvorimod mit midterforsvar er under de 80%, hvilket slet ikke er acceptabelt for deres rolle, så dette skal der naturligvis kigges nærmere på, hvor jeg kan forstille mig at begge forsvarsspillere skal have indstillingen ”spil kortere” trods holdet allerede har indstillingen ”kortere afleveringer”. For at få dem til at spille ydereligere sikre afleveringer.


Vores målmand ses med skræmmende 31.8% succesfulde afleveringer. Jeg har været inde og bede ham og at spille bolden til min ”boldspillende forsvar”. Dette lader han dog til at skide et stykke, så ham jeg skal jeg vidst lige holde øje med i de kommende kampe.


I min 4-1-2-2-1 taktik der ligger Ibai Gomez på blot 1,77 på toppen og vinder derfor næppe mange hovedstødsdueller. Ligesom i FM12, så forsøgte jeg at spille helt uden indlæg i min taktik, da jeg som sagt ønsker flest mulige sikre afleveringer. Dette skal der vidst også lige kigges nærmere på, da lidt for mange indlæg ses gennem kampe, og hvor man også kan se at blot ét indlæg ud af 34 indlæg rammer en medspiller.
Derfor lader det altså til at både mine IA samt mine backs skal have indstilling ”færre indlæg”, så vi kan få forhindret dette og de i stedet for indlægget slår den sikre aflevering tilbage til en medspiller.
Ni af de 34 indlæg ses dog fra hjørnespark som Benat taget. I FM12 spillede jeg med korte hjørnespark og dermed heller ikke indlæg her. Dette vil jeg dog gå væk fra i FM14, da det var vanvittigt ueffektivt at spille med korte hjørnespark, så nogen indlæg vil altså ses gennem mine kampe. Det samme er også gældende for mine frispark, hvor jeg gerne vil tillade en høj bold i feltet, hvor mit midterforsvar er trukket med frem.



Anden kamp – EL kval – imod Hearts, første opgør

Vores blot anden kamp i sæsonen var en lidt mere interessant en af slagsen, da vi skulle forsøge at spille os nærmere EL gruppespillet.
Modstanderen var Hearts fra Skotland, som uden tvivl var en af de sværere modstandere at trække blandt de useede hold.

Naturligvis er det en kamp, som vi skal være bedst i, men hvor vi havde svært ved at vise os som det dominerende hold i min 2-3-3-2 taktik, så er det helt fantastisk at være tilbage i min total dominerende 4-1-2-2-1 taktik, hvor vi på udebanen nærmest holder Hearts fra alt gennem kampens første 45 minutter.
Dog er vi vanvittige uskarpe oppe foran. Husker man lidt fra min Goiás blog, så kan man måske også huske, at det var her mit problem konstant var gennem hele bloggens 250 updates. Først i syvende sæson lykkedes det mig at få mine tre forreste til at bombe mål ind. Dette håber vi naturligvis kan gøres noget hurtigere her i FM14 med min taktik, men jeg er bestemt forberedt på, at der kan komme flere kampe, hvor vi, trods chancerne, simpelthen ikke kan få bolden ind.


Sådan en kamp blev det dog ikke imod Hearts, for trods vi ”kun” skabte 11 afslutninger gennem anden halvleg, hvorimod vi kom frem til 17 i første halvleg, så fik vi skruet op for effektiviteten.
Kampen endte hele 3-0 og dermed ser vi i den grad ud til at være videre.
Boldbesiddelsen var mere eller mindre den samme gennem hele kampen. Jeg ønsker som sagt at ligge på minimum 60%, så igen en yderst god præstation her. Ligeledes kom Hearts kun frem til fire afslutninger gennem hele kampen.


Vi har dog fortsat alt for mange dumme boldtab efter indlæg, så dette skal der fortsat arbejdes videre med, men det lader ikke at være helt så nemt at reducere dem her i FM14. Forhåbentlig det bare kræver tilpasning for mine spillere ude på kanterne.


Allerede nu så ser det derimod fantastisk ud med afleveringerne. Fortsat ligger mere eller mindre hele holdet på minimum 80% succesfulde afleveringer, og indstillingen til mine to forsvarsspillere, som er sat til at spille kortere ser ud til at have hjulpet.
Min målmand Ruffier er også blevet markant bedre, men hvorfor han ikke vil spille den ud til min ”boldspillende forsvar” hver eneste gang er mig en gåde. Han er ellers fri gang efter gang.



Tredje kamp – EL kval – imod Hearts, andet opgør

Updaten bliver rundet af med lidt af en skuffelse. Dog er der bestemt ting, som vi kan tage ved lære af kampen, for den giver altså et nydeligt billede af, at hvis først spillerne ikke gør som taktikken beder dem om, så fungerer det altså ikke.

Kampen var først og fremmest lidt af en skuffelse, da vi blot spillede 1-1 hjemme imod Hearts. Dog var vi videre samlet 4-1 til den afgørende runde inden gruppespillet, men jeg havde nu godt set at vi havde slået dem.
I kampen var der også blevet plads til mine to nye førsteholdspillere Etxeberria og Undabarrena. Og årets talent i sidste sæson scorede også vores enlige mål og blev også MotM, hvilket da altid var noget at kunne tage med fra en skuffende kamp.

Især Susaeta på OMH får vi absolut intet ud af i kampen, da han gang på gang slår indlæg, hvilket han ellers er frabedt, og hvilket altså er skyld i, at han har en succesfuld afleveringsrate, der er helt nede på 60% i kampen.
Det samme er også gældende for Ibaí Gomez som også slår indlæg, når han er søgt ud på kanten fra sin F9'er rolle. Vi har ganske simpelt ikke spillere oppe foran til at få noget ud af disse situationer, og dermed er det ganske enkelt spild af en mulighed, når vi forsøger os med dette.
Dermed ender rigtig mange af vores angreb i ingenting, og det er ting som disse, som bestemt er skyld i, at vi ikke får mere ud af kampen.


Sidst har vi også en del afslutninger langt udefra i gennem kampen. Jeg har som udgangspunkt allerede brugt holdinstruktionen ”Arbejd bolden ind i feltet” men det kunne altså godt tyde på, at nogen af mine tre forreste skal have spillerinstrukser som får dem til at holde yderligere igen med skudene udefra. Nu må vi lige se det an i de kommende kampe.
Jeg kan dog ikke have, at Ibaí Gomez som i denne kamp fortager sig flere håbløse skud, som vi bestemt intet positivt får ud af.



Men vi er dermed klar til den afgørende runde inden EL slutspillet, og kan vi klare os forbi her, så er vi altså klar til gruppespillet.
Her var der dog lidt af en varieret modstand, som vi kunne end op imod.



Her skulle vi for alt bare undgå AS Monaco, som altså har lidt af en trup.

Lodtrækningen var dog på vores side, og med vores modstander, så skal EL gruppespillet altså i hus uden problemer.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
#36 - La Lezama
« Svar #119: 06 Feb 2015, 12:26 »

#37 – Sidste testkamp inden ligastart

Vi har netop overstået vores sidste testkamp imod den baskiske miniputklub Portugalete, som kastede atter en sejr af sig, hvor vi styrrede kampen fra start til slut. Dette var naturligvis ingen overraskelse, da vi selvfølgelig er langt over vores niveau, men igen viste vi rigtig fine takter på banen og en 4-0 sejr er ikke til at klage over.

Som det ses, så burde vi kunne have lavet langt flere mål, men vi har forsat problemer med indstillingerne for vores forreste tre, hvor Toquero dog gjorde fin figur på den højre IA position. På den modstatte IA position har Muniain dog ikke været for godt kørende indtil videre i vores første fire kampe gennem sæsonen, hvor han nu ellers er at finde i hans favorit rolle på banen. Dermed tror jeg ikke det er spilleren, som den er gal med, men derimod indstillingerne, som der fortsat skal arbejdes med.
Det samme problem omkring præstationer på kampdagen har jeg også med Ibai Gomez som ligger helt på toppen. Især er der det problem hos mine tre forreste, at de laver for mange dårlige afslutninger, trods spilmulighederne er der.
Derfor vil jeg nu forsøge at reducere deres afslutninger på mål yderligere for at se om det kan hjælpe.

Afslutninger mod Portugalete


Afleveringerne går det dog bestemt fremad med, og i kampen mod Portugalete så vi vores klart bedste resultat indtil videre.
Imponerende 812 afleveringer blev det til gennem kampen. Her stod vores DLP for 166 af dem, hvor intet mindre end 159 af dem ramte en medspiller. Virkelig en flot statistik.
Fremad går det med min målmands afleveringer, men jeg er virkelig på ingen måde tilfreds med det endnu.

Afleveringer mod Portugalete


Spillerinstruktione r

Dermed har jeg nu gennem fire kampe begyndt at lege med forskellige spillerinstruktione r og det er følgende som der primært bliver testet på de forskellige roller:

Kortere afleveringer
Markér tættere
Afslut mindre
Skærm mere af



Ligastart
I den kommende weekend, så er det nu blevet tid til at tage hul på ligaen, hvor jeg virkelig glæder mig til at prøve kræfter med min 4-1-2-2-1 og se om vi kan få mere ud af den end min 2-3-3-2 taktik.

Bookmakernes forventninger er i hvert fald kun vokset siden sidste sæson, og skal man tro dem, ja, så er vi altså favorit til at tage den sidste CL billet i den kommende sæson, hvilket jeg virkelig håber passer.
Målsætningen hedder at vi naturligvis skal i EL, men jeg ville også meget gerne gå efter en CL plads - det kommer dog meget an på om angrebet i tide kan blive indstillet rigtigt. Det bliver i hvert fald svært at nå CL, når vi brænder så mange chancer, som vi pt. gør.




Men det skal uden tvivl blive spændende at få testet taktikken nu gennem ligaen. Indtil videre har vi set hvordan taktikken uden tvivl gøre flere ting rigtigt, og hvad det er jeg ønsker at bevæge taktikken hen imod, men hvad vi ikke har set endnu med den – det er hvordan hold på vores niveau vil have det, når de spiller overfor os.
Men i første runde, så må min 4-1-2-2-1 taktik meget gerne vise nogle af de evner, som vi så gennem FM12 med den, da vi tager imod vores ærkerivaler i ligaens første runde. Modstanderne hedder nemlig Real Sociedad og vi må for alt ikke ligge ud med en skuffelse imod dem.


Spillere i træningsfokus
Inden sæsonen bliver fløjtet i gang, så skal vi også have udvalgt vores fem spillere som skal i træningsfokus gennem sæsonen. Her har jeg valgt følgende fem spillere:

Inaki Iglesias – Kom gennem vores YI sidste sæson og ligner uden tvivl en som kunne være en udfordre til at være fast mand i Bilbao’s forsvar inden alt for mange år.

Markel Etxeberria – Får sit første år på førsteholdet i år, hvor han forhåbentlig kan udvikle sig til Iraola’s afløser. Bliver virkelig interessant at følge, da han i den grad har brug for en yderligere udvikling, for at have et tilstrækkeligt liga niveau.

Juan Maria del Rio – Var en af de større talenter som vi modtog gennem sidste års YI, men står totalt i skyggen af de to nedadstående herre på denne liste. Dermed bliver det nok svært for ham, at få spilletid i klubben på sin favorit position, men han skal bestemt ikke glemmes, da han uden tvivl er et spændende talent.

Iker Alonso – Alonso er uden tvivl det største talent set på La Lezama siden Muniain. Der er ikke det store at sige. Jeg glæder mig bare vanvittigt meget til at følge hans udvikling, hvor målet er at forme ham som en ny Javi Martinez.

Iker Undabarrena – Årets talent på La Lezama sideste år. Overraskede mig simpelthen så meget med sin udvikling. Skal fortsætte på førsteholdet i år, hvor jeg forventer at han skal have en pæn portion spillestid, så det skal uden tvivl blive interessant at følge, om hans udvikling atter vise så flotte takter, som det var tilfældet sidste år.
Logged

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010