home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23285
  0 Brugere, 704 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenoflucknow
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Wester’s taktiske tråd - FM14
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 19 Udprint
Forfatter Emne: Wester’s taktiske tråd - FM14  (Læst 125947 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #30: 04 Nov 2013, 16:33 »

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så mener du at når du vælger offensivt så spiller du automatisk mere direkte? Det giver som sådan god nok mening for mig, men hvad vil det i så fald betyde hvis man også valgte at tage shoutet spil mere direkte med? Vil de så bare spille ultra direkte?

Ja som udgangspunkt er det sådan at en attacking mentalitet gør at spillerroller i offensiv spiller direkte og dem i defensiv spiller kort, support roller spiller mixed..

Det er helt omvendt i en defensiv mentalitet..

Spiller du mere direkte, ja så får alle roller en mere direkte stil, dog vil de defensive stadig spille mere kort end de offensive...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

TheWulf
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #31: 04 Nov 2013, 16:34 »

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så mener du at når du vælger offensivt så spiller du automatisk mere direkte? Det giver som sådan god nok mening for mig, men hvad vil det i så fald betyde hvis man også valgte at tage shoutet spil mere direkte med? Vil de så bare spille ultra direkte?

Ultra direkte må vel være hvis man vælger Go Route One instruktionen.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #32: 04 Nov 2013, 16:37 »

Ultra direkte må vel være hvis man vælger  instruktionen.

Ja så går man meget direkte mod mål... Dette bruges vel kun i tilfælde hvor man jagter et resultat i de sidste minutter af kampen. Der ville jeg i hvert fald gå mere direkte og så bruge kommandoen: Go Route One

Og pumpe bolde ind i feltet osv osv...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #33: 04 Nov 2013, 16:52 »

I så fald tror jeg at jeg vælger at fjerne instruksen "spil mere direkte", da det kun er to af mine offensive spillere der under foretrukne træk har bedst med lange bolde.

Go Route One instruktionen, er det den der på dansk er spil gennem midten?
Logged

FC Barcelona

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #34: 04 Nov 2013, 18:29 »

En taktisk analyse af irl United
Det har undret mig rigtig længe hvordan United med så stærke angribere som Rooney og RvP ikke er mere målfarlige som makkerpar. Grunden herfor er måske den manglede dynamik på den centrale midtbane, hvor der ikke ligefrem bliver skabt særlig meget fremadrettet. United råder over mange centrale midtbanespillere men de minder for meget om hinanden. De flytter alle bolden fra side til side men uden den store dynamik fremad i banen. Det har især været helt af h til i starten denne sæson, hvor vi har brugt Carrick og Fellaini på samme tid. De minder alt for meget om hinanden i tilgang og det dræber fuldstændig tempoet. De indtager begge rollen som kontrollerende/balancespiller.

Denne manglende dynamik fremad på midtbanen har tvunget Rooney langt tilbage i banen. Han er tit manden der skal fører bolden fremad. Han er fantastisk til lige netop dette, problemet er, at han ikke har nogen at fører bolden frem til, han er jo selv forsvundet fra angrebspositionen. Det efterlader RvP alene fremme og det tætte makkerskab forsvinder.

En kritik af Rooney har været, at han i perioder ikke er målfarlig nok men det tror da fanden, når han skal rode rundt helt ned på midtbanen for at skabe dynamik. Hans arbejdsiver og hans evne til at fordele bolden er sublim, jeg så dog gerne at det skete længere fremme på banen. Jeg vil have ham tættere på RvP og jeg vil have dem begge i feltet ved indlæg fra kanten. Jeg vil have dem til at sætte hinanden op længere fremme på banen. Lidt som vi så dem i weekendens kamp mod Stoke. Jeg vil have en mere målfarlig Rooney at se der samtidig bevarer evnen til at fordele boldene. Dette kræver mere dynamisk midtbanen, desværre råder United pt. ikke over en spiller med disse evner, i hvert fald ikke en der har klassen til at gøren en forskel.

Heldigvis er jeg kun manager for United i FM, så det kan der rådes bod på.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #35: 04 Nov 2013, 19:40 »

Dødbolde

Igen er muligheden for at lave kombinationer på dødbolde ret begrænset og jeg griber derfor fat i den jeg har brugt de seneste par sæsoner. Hvor bolden på hjørnespark sende ind på forreste stolpe, hvor holdet bedste i luftspillet gerne skulle lave ravage i den. På frispark sender jeg bolden ind i feltet, hvor jeg igen sigter efter bedste mand i luften. Med Fellaini i truppen så sigter jeg naturligvis efter ham.

Send bolden mod forreste stolpe på hjørne

2 x bliv tilbage – gerne back

1 x lur udenfor feltet – god til langskud

1 x tager sparket – god til hjørnespark

1 x angriber forreste stolpe – bedste header

1 x angriber bolden fra dybden – 3. bedste header

1 x angriber bagerste stolpe – 2. bedste header

1 x dækker målmand – ingen krav

2 x kommer med frem – ingen krav
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #36: 04 Nov 2013, 19:56 »

En lyn test

Mens jeg har lavet beskrivelse af min taktik afprøvet den i et lyn spil, hvor jeg har været på ferie mellem kampene og ikke rigtig lavet andet end at stille start 11eren. Test resultaterne er ganske fornuftige og forventer de bliver endnu bedre når jeg starter seriøst op. Her får I også lov at teste med. Jeg regner med at lave beskrivelsen færdig i aften og smide et download.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Est-1892
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #37: 04 Nov 2013, 20:15 »

Kom med det download i en helvedes fart Smiley

ser da ud til taktiken virker fornuftigt!
Logged

#Respect

The Captain says goodbye!

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #38: 04 Nov 2013, 20:20 »

Følger selvfølgelig også med, Wester. Det er simpelthen bare rigtig, rigtig god læsning, som man får utrolig meget ud af.

Når du er færdig med United-taktikken, vil du så forsøge dig med andre? Og i så fald hvilke?

PS. Jeg(og sikkert mange andre) har ideer til, hvilken slags taktik du kunne lave, så jeg ved ikke om du er åben over for forslag?  Peace
Logged

Neal Caffrey!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #39: 04 Nov 2013, 20:33 »

Følger selvfølgelig også med, Wester. Det er simpelthen bare rigtig, rigtig god læsning, som man får utrolig meget ud af.

Når du er færdig med United-taktikken, vil du så forsøge dig med andre? Og i så fald hvilke?

PS. Jeg(og sikkert mange andre) har ideer til, hvilken slags taktik du kunne lave, så jeg ved ikke om du er åben over for forslag?  Peace

Jo kom du bare med forslag Smiley

Jeg forventer at lave taktikker hver gang jeg starter et nyt save op. Så de bliver meget designet efter holdene og ikke så meget standard taktikker.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #40: 04 Nov 2013, 20:35 »

Offensive roller

Som sagt vil jeg gerne spille bredt med et hurtigt og direkte angrebsspil, hvor jeg laver mange indlæg fra kanten. Jeg vil gerne have mange folk i feltet, da det er der mål bliver scoret. Så Rooney skal skubbes længere frem på banen og tættere på RvP, og der skal mere dynamik på den centrale del af midtbanen. Sidst men ikke mindst skal ”Smørhullet” fyldes op.

Først og fremmest har jeg valgt at spille med to klassiske wings i offensiv indstilling. Deres job er at stå bredt, udfordre direkte mand mod mand mod backs for at komme til baglinjen og sende bolden i feltet. Jeg har stor forkærlighed for disse klassisk wings som tager deres udgangspunkt fra en flad 4 kæde. De skal nemlig bidrage både offensiv og defensivt. Mit udgangspunkt er tanken om en ung Ryan Giggs. Den type er grunden til, at jeg forelskede mig i United i sin tid. De skal dog have nogle at sende bolden ind til, så der skal være folk i feltet.

Jeg vil rigtig gerne have en angrebs duo der arbejder tæt sammen. Hvor begge angribere hele tiden søger scoringsmuligheder. Her har jeg Cole og York i tankerne, som begge fungerede som komplette angribere og hele tiden søgte scoringsmuligheden. Helt samme formular vil jeg ikke bruge men ideen med det tætte samarbejde, den vil jeg gribe.

Jeg har valgt at prøve den nye angrebstype som er kommet her i FM14. En type jeg har savnet i de foregående spil i serien. Nemlig Shadow Striker eller den falske 10er om man vil. Han tager nemlig sit udgangspunkt fra 10er positionen bag 9er, hans job er at tage løb fremad i banen rundt om 9eren og dermed fungere lidt som en poacher. Ifølge beskrivelsen så passer denne type rigtig godt sammen med den dybdeliggende angriber, hvilket jo er perfekt, når man råder over verdens bedste i denne rolle, nemlig RvP. Derudover er Kagawa slet ikke ueffen i Shadow Striker rollen, så skulle Rooney eller RvP ikke være til rådighed, så kan Kagawa komme ind. Måske det kunne få ham på rette spor og blive ligeså målfarlig som han var i sin tid i Dortmund.

Den sidste rolle vi mangler er på den centrale midtbane, hvor jeg som sagt søger mere dynamik og hvilken anden rolle kan opfylde det bedre end boks til boks spilleren? BBM har store bevægelsesfrihed og tager gerne løbet med frem i feltet ved indlæg fra kanten. Derudover arbejder han sten hårdt defensivt, hvilket er perfekt i forhold til det genpres jeg gerne vil lave.

Nogle ville måske argumentere for en fremadrettet playmaker, som kan lave afleveringer der bryder kæderne og sender den dybt. Det er dog ikke det jeg ønsker. Den dybe aflevering skal ske længere fremme, hvor enten Rooney sender RvP af sted eller omvendt. BBM sender ikke mange bolde i dybden som en playmaker vil gøre. BBM spiller med mixed afleveringer og kan både leverer korte men også mere direkte af slagsen. Han bevæger sig som sagt yderst dynamisk, hvilket giver stor bevægelighed i ”Smørhullet”.

Ideen er ikke at vi har en playmaker permanent derinde men at der kommer uro og stor bevægelse. Hvor bolden både kan sendes bredt til wings, kort til angriberen eller mere direkte og dybt. Det giver en større alsidighed, som gerne skulle gøre det svært for modstanderen at dæmme op.

Dybt i ”Smørhullet” (igen klamt) har vi MCd som fordeler boldene kort til mere kreative folk som backs, BBM eller SS. Længere fremme har vi BBM og SS der bevæger sig frit omkring og på skift tager løb fremad og nogle gange skifter position med DLF. Det er her længere fremme at bolden skal spilles dybt og hurtigt et to spil er målet, måske endda som i de gode gamle dage med York og Cole.



<a href="http:////www.youtube.com/v/ysJ_VtDggpM?version=3&amp;amp;hl=da_DK" target="_blank">http:////www.youtube.com/v/ysJ_VtDggpM?version=3&amp;amp;hl=da_DK</a>



Med det på plads, så har vi alle rollerne på plads og taktikken kommer til at se således ud: Band of Brothers

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #41: 04 Nov 2013, 21:10 »

Fuld test med målsætning + Download

Jeg går i gang med at teste taktikken mere seriøst, hvor jeg starter op med United og spiller en fuld sæson. Jeg vil løbende opdatere tråden med resultater og oplyse omkring eventuelle tweeks jeg laver. Målsætningen er at være med i mesterskabskampen hele vejen igennem og lave et fornuftigt resultat i Champions League.

Hvis der skulle være nogle der gerne vil teste den sammen med mig, så er der her et download af taktikken. Jeg håber den falder i jeres smag og den kan være til inspiration til at lave jeres egne og forhåbentlig endnu bedre taktikker. Fortæl gerne om erfaringer og hvilke ændringer i laver. På den måde finder vi måske guld som gør os klogere på det nye system.

Band of Brothers – Download
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Boerre
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #42: 04 Nov 2013, 22:29 »

Tester den også med Manchester United. Vender tilbage med resultater.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #43: 04 Nov 2013, 22:30 »

Tester den også med Manchester United. Vender tilbage med resultater.

Fedt"!
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd - FM14
« Svar #44: 04 Nov 2013, 22:36 »

Jo kom du bare med forslag Smiley

Jeg forventer at lave taktikker hver gang jeg starter et nyt save op. Så de bliver meget designet efter holdene og ikke så meget standard taktikker.

Jeg kunne godt tænke mig at se en taktik, der minder om den Mourinho havde i sin første år hos Chelsea. God solid defensiv, og en skarp kontra. Smiley
Logged

Neal Caffrey!

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 19 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010