home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 402 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Asymmetriske taktikker
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Asymmetriske taktikker  (Læst 4327 gange)
rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Asymmetriske taktikker
« : 06 Dec 2012, 16:51 »

Jeg skal lige høre om der er nogen der har haft erfaringer med asymmetriske taktikker ?

Personligt har jeg haft delvist succes med dem. dvs rent defensivt er jeg en mur uden lige, offensivt derimod går det virkelig skidt, jeg jeg kommer ikke til mange chancer, og jeg har indtil videre prøvet mange forskellige taktisk/offensive udgangspunkter.

Min taktik ser således ud.


Det mindste problem jeg umiddelbart har er min playmaker, der ligger helt centralt, ofte falder ud af kampen, han skulle gerne være den spiller der dirigerer bolden rundt, jeg har med vilje ikke sat playmaker funktionen til under holdindstillingerne, da jeg har erfaret at han så bliver lukket fuldstændig ude af kampen.

mit største problem er at min angribere ikke kommer til mange chancer, og derfor vinder jeg oftest med 1-0 eller står lige 0-0.
Jeg startede ud med at bruge en fremskudt angriber, dengang Milito, men han faldt helt ud af kampen, han lå godt nok i feltet, hvor jeg ville have ham, og ventede på at min på at enten min IA(s) eller OM(s) lagde nogle dybe stikninger, eller min højre WB lagde et indlæg, men han modtog sjældent bolden, grundet et alt for tæt pakket italiensk forsvar. Jeg skiftede derfor om til Dybdeliggende(a), hvilket resulterede i at han oftere fik bolden, men kom så desværre ikke til særligt mange chancer da han fik bolden uden for feltet.
2. sæson prøvede jeg at sætte min IA og OM til angreb og min dybdeliggende til support, for på den måde at spille med en falsk 9'er, og dermed få min OM og IA til at være målscorende, hvilket var en katastrofe, da de på ingen måder kunne bryde igennem den italienske defensiv, jeg skiftede derfor over til en offensiv 5-4-1 med wingbacks, IA'er og en fremskudt angriber, og pludselig scorede jeg mål igen Smiley 3. sæson spillede jeg heller ikke med den asymmetriske, og nu her i 4. sæson er jeg gået tilbage til den, nu blot med både IA, OM og ST sat til angreb, og igen kommer jeg ikke til nogle chancer. Igen ender bolden ikke hos min angriber når han er sat til fremskudt, og igen kan angriberen, når han er sat til dybdeliggende, eller IA og OM for den sags skyld, ikke bryde igennem forsvaret,

De fleste af mine mål kommer fra min højre WB, efter et kontra stød, indlæg og hovedstød.

- Jeg har sat min "stil" til stift, da mit forsvar sejler hvis den står til flydende.
- Jeg spiller kontroller da jeg efterhånden har erfaret at det er det eneste der virker i serie a, da forsvaret bliver overhalet af kontraer hvis den står til offensiv, og jeg ikke kommer til nogen chancer overhovedet hvis det er mere defensivt end kontroller.
- Jeg spiller med en mere udfoldende kreativ frihed, da jeg gerne vil have min offensiv til at have mere kreativ frihed end standard indstillingen i stift.
- Jeg spiller med mere direkte spil da jeg endnu ikke har prøvet at få gode resultater i serie a med korte afleveringer
- Zoneopdækning, igen fordi jeg har bedst erfaring med det
- resten er sat til standard

Alle mine spillere udover IA er sat til ned til sjældent i langskud, da langskud er l*rt i FM, og min AI er sat til ofte i dybe stikninger, så han enten kan vælge selv at prøve at bryde igennem eller ligge en dyb stikning ind, og min OM er sat til blandet i aflevering fra, da jeg ikke vil have ham ud på kanterne/baglinjen.


puuha det var en lang smøre.

Men er der nogen af jer der har haft succes med en asymmetrisk taktik ?
- og er der nogen der kan regne ud hvad jeg gør fejl i min offensiv ?
« Seneste Redigering: 06 Dec 2012, 16:52 af rolighed99 » Logged




Spardle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #1: 06 Dec 2012, 18:04 »

Det ser spændende ud, men nej jeg har ikke haft erfaringer med asymetriske formationer Tunge
Logged

Burnley, Aab,  FC Barcelona, Schalke 04,
Burnley will win the PrL trophy again, it's just a question about time.
Pretiumque Et Causa Laboris

Nekker
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #2: 06 Dec 2012, 19:37 »

Sådan som jeg læser dit screenshot ser jeg flere problemer i angrebet:

Din "trekant" med IA, OM og den dybdeliggende søger det samme rum, nemlig smørhullet. OM bevæger sig jo i det område, din angriber søger ned i det som dybdeliggende og din IA trækker ind i det ude fra kanten. Samtidig har en du felt-felt CM som ligeledes bevæger sig i gennem samme område. Samtidig har du en fremskudt der også vil søge op i smørhullet.... Imo overbefolker du smørhullet på den offensive midt.

Mit forslag ville være at lave din angriber om til en skarpretter. Det sikrer at han ligger meget mere centralt og ikke bevæger sig ned i smørhullet, hvilket også giver OM gode muligheder for at finde ham. Lav IA om til en wing med support. Dvs han vil udfordre sin direkte modstander og ikke trækker ind i OM, hvor du jo også har en felt-felt der kommer med frem der. Jeg har også selv brugt IA meget, men har fundet ud af at en alm wing på support laver meget af det samme som en IA og scorer en del på flade indlæg.

Dine CM ville jeg sætte den ene til forsvar da han så holder sig fra at søge ind i de samme huller som dit angreb, men mere ligger og fordeler boldene lidt dybere på banen. Den anden ville jeg sætte til automatisk da han så bidrager i begge ender. Behold OM men sæt ham på support...

Dit forsvar siger du lukker helt af, men så ikke alligevel. Du kunne måske rykke de tre ind som en et 3-mands midterforsvar og rykke din WB op som bred midtbanespiller?
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #3: 06 Dec 2012, 20:04 »

Du har ikke overvejet den Asymmetriske der allerede findes i FM?

For som Nekker snakker om, så bliver du noget overbefolket inde centralt på i Smørhullet... Du vil ende med 3-5 spillere derinde alt efter hvordan din OMC og IF bevæger sig og det er mange..

Jeg syntes dog tanken om de Asymmetriske taktikker er fed! For selvom det nok kræver noget at få det til at virke, så tror jeg det virker konge når/hvis det lykkes...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

TheDuck
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #4: 06 Dec 2012, 21:26 »

Jeg har aldrig selv brugt asymmetriske taktikker, men inspireret af denne tråd vil jeg prøve mig frem med Grasshoppers. Jeg vender tilbage, når jeg har nogle erfaringer Smiley
Logged

Så gik den ikke længere, FM 2016 er hermed købt som opvarmning til FM 2017.

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #5: 06 Dec 2012, 21:42 »

Jeg har aldrig selv brugt asymmetriske taktikker, men inspireret af denne tråd vil jeg prøve mig frem med Grasshoppers. Jeg vender tilbage, når jeg har nogle erfaringer Smiley

Glæder mig til at følge denne tråd.. og tror da også jeg vil lege lidt med den tanke senere på FM sæsonen..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

TheDuck
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #6: 07 Dec 2012, 14:13 »

Jeg nåede en række træningskampe igår med følgende taktik:

GK (sk)
DCL (Stopper)
DC (Cover)
DCR (Stopper)
WBL (Att)
ANC (Def)
MC (DLP, support)
MR (WM, support)
AML (IF, support)
STL (Target, Att)
STR (Poacher, Att)

Jeg stiller med en dyb defensiv for dels at udnytte min ANC og dels for at skabe plads til min Inside Forward. Af samme grund er begge angribere ret offensive. Jeg spiller hurtigt og med forholdsvist lange afleveringer.

Det fungerer nogenlunde, men der skal stadig rettes lidt til. Jeg pt. ikke helt tilfreds med min WBL, som ikke laver nok raids i det tomme rum på venstrekanten samt min IF, der ikke får skåret nok ind i banen og skabt muligheder for at afslutte. Jeg over vejer lidt at gøre begge to mere offensive samt evt. at undersøge en mulighed for at trække spillet lidt længere mod højre, så der bliver mere plads for de to på venstrekanten.

Jeg bruger i øjeblikket to taktikker, hvor min anden - dog symmetriske - ser sådan ud:

GK (sk)
DCL (stopper)
DC (cover)
DCR (stopper)
WBL (att)
WBR (att)
MCL (BWM, support)
MCR (DLP, support)
AML (IF, support)
AMR (IF, support)
ST (Target, att)

Den har fungeret ganske fornuftigt.
Logged

Så gik den ikke længere, FM 2016 er hermed købt som opvarmning til FM 2017.

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #7: 07 Dec 2012, 17:22 »

åh gud ja, det havde slet ikke strejfet min tanke, at jeg overbefolkede de samme områder, jeg takker for jeres råd, og vil prøve mig frem ud fra min nye viden Smiley

Det jeg synes er det fede ved asymmetriske taktikker, er at det kan give nogle flere strenge at spille på, og den udfordring der ligger i at finde en balance på holdet.
Logged




TheDuck
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #8: 10 Dec 2012, 13:16 »

Jeg synes ikke rigtigt jeg har fundet melodien med ovenstående taktik. Jeg tror dog, at det har mest at gøre med rollen som inside forward, som jeg ikke rigtigt kan få til at fungere. Jeg er derfor pt. gået væk fra dette. Jeg spekulerer dog over en anden taktik inspireret af MUFC i tiden omkring The Trebble i 99. Løst beskrevet er den som følger.

GK
DL (Full Back, Support - Hovedsageligt defensiv med tidlige indlæg)
DCL
DCR
DR (Full Back, Attack - Mere offensiv, søger frem i overlap og gerne indlæg fra baglinien)
MCL (DLP, defensive - ligger dybt i banen samt uden for feltet i pressituationer)
MCR (BWM, support - aggressiv der gerne søger ind i feltet)
MR (Wide Midfielder, support - ligger dybt og inde på banen, slår tidlige indlæg mod bageste stolpe)
AML (Wing, Attack - offensiv kant, der både kan løbe til baglinien samt søge ind i feltet mod bageste stolpe)
STL (Target, Attack - kan søge på bageste stolpe ved indlæg fra højre side samt være spilstation for AML)
STR (poacher/defensive midfielder - afhængig af temperement kan denne ligge helt fremme eller lege 10'er og dermed komme senere i feltet)

Jeg har ikke afprøvet denne taktik, men kunne godt forestille mig at gøre det på et tidspunkt. Taktikken er selvfølgelig inspireret af Giggs/Beckham på kanterne, Irwin/Neville på backs og til dels Scholes/Keane på midten.
Logged

Så gik den ikke længere, FM 2016 er hermed købt som opvarmning til FM 2017.

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #9: 10 Dec 2012, 13:48 »

Jeg synes ikke rigtigt jeg har fundet melodien med ovenstående taktik. Jeg tror dog, at det har mest at gøre med rollen som inside forward, som jeg ikke rigtigt kan få til at fungere. Jeg er derfor pt. gået væk fra dette. Jeg spekulerer dog over en anden taktik inspireret af MUFC i tiden omkring The Trebble i 99. Løst beskrevet er den som følger.

GK
DL (Full Back, Support - Hovedsageligt defensiv med tidlige indlæg)
DCL
DCR
DR (Full Back, Attack - Mere offensiv, søger frem i overlap og gerne indlæg fra baglinien)
MCL (DLP, defensive - ligger dybt i banen samt uden for feltet i pressituationer)
MCR (BWM, support - aggressiv der gerne søger ind i feltet)
MR (Wide Midfielder, support - ligger dybt og inde på banen, slår tidlige indlæg mod bageste stolpe)
AML (Wing, Attack - offensiv kant, der både kan løbe til baglinien samt søge ind i feltet mod bageste stolpe)
STL (Target, Attack - kan søge på bageste stolpe ved indlæg fra højre side samt være spilstation for AML)
STR (poacher/defensive midfielder - afhængig af temperement kan denne ligge helt fremme eller lege 10'er og dermed komme senere i feltet)

Jeg har ikke afprøvet denne taktik, men kunne godt forestille mig at gøre det på et tidspunkt. Taktikken er selvfølgelig inspireret af Giggs/Beckham på kanterne, Irwin/Neville på backs og til dels Scholes/Keane på midten.

...og Andy Cole og Dwight Yorke som det, dengang, farligste makkerpar i verden oppe i angrebet.

Jeg husker tydeligt deres CL triumf, hvor de gik fra at være bag ud 0-1 til at vinde 2-1, med to mål i overtiden af Solskjaer og en anden reserve, jeg må lige have googlet hvem Opstemt

Men rigtig spændende og ikke mindst nostalgisk at prøve den af Smiley hvis du får den til at virke vil jeg rigtig gerne se den Opstemt




Jeg er pt stadig igang med at få min opstilling til at fungere, desværre er det ikke med det rigtige save, da jeg er på en lille forlænget weekend hos mine forældre, kun bevæbnet med en 10-tommer studie pc Opstemt

Jeg har brugt en hel togtur fr kbh til vestjylland på at læse forskellige taktiske tråde igennem herinde og andre steder, med det udgangspunkt i at jeg vil have færre til at ligge i smørhullet, generelt få spredt spillerne mere ud og få min angriber til at virke, samtidig med at taktikken stadig skal være asymmetrisk og spillerne jeg har til rådighed skal kunne udfylde rollerne, dog har jeg som sagt ikke det rigtige save med, så jeg skal have fundet mig en klub hvor der er nogenlunde samme slags spillere.

Men af ændringer indtil videre har jeg beholdt min IA, sat min OM til support, sat min felt til felt, til boldvindende support, rykket min højre centerback ind i midten, og sat min angriber som poacher, trods at jeg har en eller anden sjov idé om at en poacher ikke må ligge alene ^^
derudover har jeg, efter meget stor inspiration i "Westers taktiske råd" tråd, i øvrigt stor ros til Wester for den tråd, besluttet mig at gå efter KISS-modellen (keep it simple, stupid) under holdinstruktioner, og spiller nu, balanceret, kontroller, mere udfoldende kreativ frihed, zonemarkering, og resten til standard.
Af andre spiller instrukser er langskud sat ned til sjældent hos alle, da langskud ikke fører til meget i FM, og min IA har fået indlæg til ofte, og fra baglinien, da jeg på den måde tvinger ham til at vælge enten at rykke ind og lige en dyb stikning , eller ned og ligge et indlæg.

Når/hvis jeg får den til at virke vil jeg poste tankerne bag den nye opstilling Smiley
Logged




ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #10: 10 Dec 2012, 14:04 »

...og Andy Cole og Dwight Yorke som det, dengang, farligste makkerpar i verden oppe i angrebet.

Jeg husker tydeligt deres CL triumf, hvor de gik fra at være bag ud 0-1 til at vinde 2-1, med to mål i overtiden af Solskjaer og en anden reserve, jeg må lige have googlet hvem Opstemt

Men rigtig spændende og ikke mindst nostalgisk at prøve den af Smiley hvis du får den til at virke vil jeg rigtig gerne se den Opstemt




Jeg er pt stadig igang med at få min opstilling til at fungere, desværre er det ikke med det rigtige save, da jeg er på en lille forlænget weekend hos mine forældre, kun bevæbnet med en 10-tommer studie pc Opstemt

Jeg har brugt en hel togtur fr kbh til vestjylland på at læse forskellige taktiske tråde igennem herinde og andre steder, med det udgangspunkt i at jeg vil have færre til at ligge i smørhullet, generelt få spredt spillerne mere ud og få min angriber til at virke, samtidig med at taktikken stadig skal være asymmetrisk og spillerne jeg har til rådighed skal kunne udfylde rollerne, dog har jeg som sagt ikke det rigtige save med, så jeg skal have fundet mig en klub hvor der er nogenlunde samme slags spillere.

Men af ændringer indtil videre har jeg beholdt min IA, sat min OM til support, sat min felt til felt, til boldvindende support, rykket min højre centerback ind i midten, og sat min angriber som poacher, trods at jeg har en eller anden sjov idé om at en poacher ikke må ligge alene ^^
derudover har jeg, efter meget stor inspiration i "Westers taktiske råd" tråd, i øvrigt stor ros til Wester for den tråd, besluttet mig at gå efter KISS-modellen (keep it simple, stupid) under holdinstruktioner, og spiller nu, balanceret, kontroller, mere udfoldende kreativ frihed, zonemarkering, og resten til standard.
Af andre spiller instrukser er langskud sat ned til sjældent hos alle, da langskud ikke fører til meget i FM, og min IA har fået indlæg til ofte, og fra baglinien, da jeg på den måde tvinger ham til at vælge enten at rykke ind og lige en dyb stikning , eller ned og ligge et indlæg.

Når/hvis jeg får den til at virke vil jeg poste tankerne bag den nye opstilling Smiley
Sheringham.
Logged

welbz is dat guy

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #11: 10 Dec 2012, 14:21 »

yes, det var nemlig den kære Teddy-boy Opstemt
Logged




rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Asymmetriske taktikker
« Svar #12: 17 Jan 2013, 22:58 »

Jeg har endelig fået min asymmetriske taktik(er) til at virke optimalt Smiley

Problemet har i længere tid været offensivt, som tidligere beskrevet, hvilket blev løst ved at sætte ham til skarpretter og OM til support.
Derudover har jeg, med lidt inspiration fra nogle af Wester's taktikker (tak for det) fået min midtbane til at spille optimalt også.
Det viste sig, ved at ligge det op til en tre mands midtbane, i stedet for 2 midt og en def midt, at de stod bredere og mere sikkert, plus at de dækkede bedre af i i kanterne, uden at lave huller midtfor.

Jeg synes den er rigtig godt balanceret, med en defensiv, en support og en offensiv i begge sider, samt på midten, hvor der dog er to defensive.

I højre siden har WBH frit spillerum, til at tordne frem og tilbage, lidt ligesom Maicon gjorde i tidernes morgen, han bliver dækket af den centrale midt, og får støtte af OM'en.
I venstresiden ligger der en IA, der har frit spillerum i det offensive, bag ham ligger der en defensiv WB, der kan ligge et indlæg fra dybden. Der bliver derudover støttet op af CM'en.
I midten er det en normal trip trap trasko, med 2 central forsvarsspillere, en støttende playmaker, og en Poacher.

Den findes i to udgaver:

Med IA, OM og ST
Download: http://gupl.dk/690318/
Screenshot: http://billedeupload.dk/images/7PsXr.png

Med IA, FC og ST
Download: http://gupl.dk/690317/
Screenshot: http://billedeupload.dk/images/T98j.png

Offensivt ser det nogenlunde sådan her ud:


og defensivt nogenlunde sådan:
« Seneste Redigering: 18 Jan 2013, 02:09 af rolighed99 » Logged




Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010